Seuraa somessa

Eurooppa

Keskikokoiset kaupungit – 10 suosikkia

Julkaistu

-

Kirjoitin huhtikuussa itselleni mieluisimmista suurkaupungeista ja nyt on jatko-osan vuoro. Tässä kymmenen mainiota kaupunkia, jotka olivat liian pieniä edelliseen juttuun, mutta selvästi liian isoja kyläsarjaan.

Listan kokoaminen ei ollut tälläkään kerralla helppoa. Yhtä oikeaa järjestystä ei ole olemassa ja kohdevalinta kannattaa tehdä aina matkan tarkoituksen mukaan. Myös kokoluokan määrittelemisessä oli oma haasteensa. Tämän listan kaupunkien väkiluku vaihtelee reilusta sadastatuhannesta reiluun puoleen miljoonaan. Kaikki alla mainitut kohteet löytyvät Euroopasta, koska muille mantereille suuntautuneet matkani ovat keskittyneet joko suurkaupunkeihin tai pikkukyliin. Pienistä kaupungeista ja kylistä on tulossa oma listauksensa ensi vuoden puolella.



1. LJUBLJANA

Slovenian sympaattinen pääkaupunki ihastutti heti ensi silmäyksestä lähtien. Ljubljanica-joen ympäristöä hallitsevat kauniit eri aikakausilta peräisin olevat rakennukset. Kaiken yläpuolella kohoaa linna, josta voi katsella maisemia aina lumihuippuisille vuorille saakka. Oma vaikutuksensa on varmasti myös ihmisillä, jotka vaikuttavat välittömän ystävällisiltä ja aidosti vieraanvaraisilta. Ljubljanan tunnelmassa on jotain ainutlaatuista. Siinä yhdistyvät monipuoliset tapahtumat, eloisuus, hyväntuulisuus ja turvallisuus.


Yksi Ljubljanan valtteja on myös sijainti. Kaupungista ajaa Välimeren rannoille reilussa tunnissa ja vuoria sekä Bled-järven tapaisia luonnonnähtävyyksiä löytyy vielä lähempää. Slovenia on mielestäni Euroopan aliarvostetuin matkailumaa, sillä pieneltä alueelta löytyy hämmästyttävän monipuolisesti koettavaa. Maa on omaan makuuni täydellinen sekoitus välimerellistä, slaavilaista ja keskieurooppalaista kulttuuria. Olen palaamassa Sloveniaan ensi kesänä, jolloin on luvassa uusia Slovenia-juttuja – myös Ljubljanasta!

Muisto Ljubljanasta: Kaupungissa tuntui tapahtuvan koko ajan jotakin. Syksyinen viikonloppu saattoi tietysti olla poikkeuskin, mutta törmäsimme parin päivän aikana sattumalta moneen tapahtumaan katumarkkinoista rock-konserttiin ja tiedefestivaalista urheilutapahtumiin.

Lue lisää postauksestani Ljubljana, rakastettuni.



2. GRANADA

Andalusian sisämaassa sijaitsevaan Granadaan on helppo ihastua. Kaupungin tunnelmassa on surumielistä kaihoa, joka juontaa juurensa vuosisatojen taakse maurilaisen kulttuurin kulta-aikaan. Ilmapiiri on silti nuorekas ja kitaroiden säestämää musiikkia kuulee kaduilla usein. Nautin erityisesti aamukävelyistä Albayzínin kaupunginosan ikivanhoilla mukulakivikujilla, joita reunustavat valkeiksi kalkitut rakennukset.


Granada tunnetaan erityisesti Alhambran palatsista, joka onkin yksi koko Euroopan upeimmista nähtävyyksistä. On silti sääli, että monet matkailijat kiirehtivät vain Alhambraan ja jättävät kaupungin muuten näkemättä. Albayzínin lisäksi kannattaa suunnata ainakin vanhaankaupunkiin, jossa voi aistia maustepuotien eksoottisia tuoksuja ja maistella herkullisia churroja. Granadasta löytyy myös intohimoista flamencotanssia ja paljon hyviä ravintoloita.

Muisto Granadasta: Suosittu San Nicolásin näköalapaikka oli käytännössä autio, kun kiipesin sinne ihailemaan aamunkoittoa. Tunnelma oli lähes taianomainen, kun auringon ensi säteet ilmestyivät näkyviin Sierra Nevadan vuorten ja Alhambran muurien takaa.

Lue lisää
postauksistani Aamutunnelmia Granadassa ja Tarunhohtoinen Alhambra.



3. SAN SEBASTIÁN

Baskimaan tuuliselta rannikolta löytyvä San Sebastián tarjoaa lähes kaikkea, mitä lomakohteelta voi toivoa. Kaunis kaupunkikuva, rennon charmikas tunnelma, pitkät hiekkarannat ja hyvä ruoka ovat mukava yhdistelmä. Ympäristöstä löytyy retkikohteita niin kaupunkien, kylien kuin luonnonkin ystäville. Ainoa varjopuoli on Baskimaan rannikon arvaamaton sää, minkä johdosta San Sebastiániin ei voi antaa aurinkotakuuta.

San Sebastián on suorastaan fantastinen ruokakaupunki. Sanotaan, ettei missään muualla maailmassa ole yhtä tiheää baarien ja ravintoloiden keskittymää kuin San Sebastiánin vanhassakaupungissa. Täällä voisi vaellella loputtomasti ovelta toiselle paikallisista pintxoista ja viinistä nauttien. Michelin-tähdillä palkittuja ravintoloitakin löytyy useampia. Herkuttelun vastapainona voi lähteä vaikka kapuamaan kaupunkia ympäröiville kukkuloille.

Muisto San Sebastiánista: Aloitimme kaupunkiin tutustumisen Monte Igueldon huipulta, josta on upea näkymä kaupunkiin. Korkeat kukkulat, hevosenkengänmuotoinen merenlahti ja pitkät hiekkarannat toivat heti mieleen Rio de Janeiron, vaikken ole tuossa Brasilian suurkaupungissa vielä käynytkään.

Lue lisää
postauksestani Suurenmoinen San Sebastián sekä Baskimaasta laajemmin kohdeoppaasta 10 x Baskimaa.



4. PORTO

Pohjois-Portugalin suurin kaupunki hurmaa persoonallisella kauneudella. Värikäs arkkitehtuuri ja vanhimpien kaupunginosien kujat herättävät mielikuvia Länsi-Eurooppaa eksoottisemmasta matkakohteesta. Douro-joen rannoilla on mukava viettää aurinkoisia päiviä. Kaupunkiin kuuluvat oleellisesti myös jyrkkiä rinteitä pitkin kolistelevat vanhat raitiovaunut. Porto on antanut nimensä portviinille, jota pääsee maistelemaan vaikkapa joen vastarannalla sijaitsevan Vila Nova de Gaian perinteikkäissä kellareissa.

Viivyimme Portossa muutaman päivän syksyllä 2009. Ohjelmaan kuului myös retki kiehtovaan Guimarãesiin, josta olen kirjoittanut blogiin aiemmin. Harkitsin Guimarãesia mukaan tällekin listalle, mutta jääköön tuo Portugalin ensimmäinen pääkaupunki nyt vain retkisuositukseksi. Portoon matkustaminen on ensi kesänä helpompaa kuin koskaan ennen, kun Finnair aloittaa suorat lennot juhannusaattona.

Muisto Portosta: Jokiristeily Portosta lähes sadan kilometrin päähän Peso de Réguaan kulki kauniiden maisemien sekä muutamien korkeiden sulkuporttien halki. Mieleen jäi myös musiikki, sillä jokilaivan kannella kaikui jostain syystä koko Boney M:n hittituotanto Rivers of Babylonista Rasputiniin.



5. EDINBURGH

Skotlannin pääkaupunki herättää nostalgisia muistoja ajalta, jolloin hyvä kaverini oli siellä opiskelijavaihdossa. Viivyimme Edinburghissa kolmen kaverin porukalla reilun viikon tutustuen niin nähtävyyksiin kuin yöelämäänkin. Kaupungin päänähtävyytenä voidaan pitää korkean kukkulan päällä kohoavaa linnaa, jossa säilytetään hallitsijoiden myyttistä kruunajaiskiveä Stone of Sconea. Linnalta lähtevän Royal Milen varrella voi kuunnella säkkipillin soittoa ja tehdä matkamuisto-ostoksia. Hyvien maisemien vuoksi kannattaa kiivetä ainakin Arthur’s Seat -kukkulalle sekä Calton Hillille.

Viihtyisä Edinburgh teki suuren vaikutuksen jatkuvasta vesisateesta ja asumuksen nurkissa vinkuneesta tuulesta huolimatta. Muistan, kuinka haimme syötäväksemme sanomalehtiin käärittyjä fish & chips -annoksia ja kävimme opiskelijaryhmän siivellä kuuntelemassa Skotlannin parlamentin istuntoa. Kaipaan Skotlantiin, jossa Edinburghin lisäksi kiinnostaisi erityisesti Isle of Skye ja muu upea luonto. Suurin este Skotlannin-matkoilleni on ollut ihastuminen Irlantiin, joka on päätynyt ”sateisten saarten” kohdevalinnaksi jo viidesti peräkkäin.

Muisto Edinburghista: Ostimme pääsyliput Hibernianin jalkapallo-otteluun pubissa tapaamiltamme miehiltä ja päädyimme äänekkäiden skottiukkojen kansoittamaan kausikorttilaisten katsomoon. Mixu Paatelainen ei ollut loukkaantumisen vuoksi kokoonpanossa, mutta Hibs voitti.



6. FIRENZE

Toscanan pääkaupunki on tullut melko tutuksi kolmella matkalla. Firenzen historiallinen keskusta on harvinaisen upea kokonaisuus, jota kelpaa ihailla kerta toisensa jälkeen. Olen ihastunut myös Piazzale Michelangelolta aukeavaan maisemaan kaupungin ylitse. Firenzessä kannattaa tietenkin nauttia myös toscanalaisen keittiön mauista pitkän kaavan mukaan. Ravintolasuositusten lukeminen etukäteen on hyvä idea, sillä keskustan turistialueilla voi joutua kokemaan pettymyksiäkin.

Firenzen huono puoli on nimenomaan suuri suosio. Kuumimman kesäsesongin aikaan kaduilla kuulee enimmäkseen amerikanenglantia tai japania, ja tunnelma on kuin jonkinlaisessa renessanssin Disneylandissa. Meno kuitenkin rauhoittuu nopeasti, kun siirtyy hieman syrjään mahtavan Duomon tai kuvauksellisen Ponte Vecchion läheisyydestä. Firenze on kesän ruuhkista huolimatta näkemisen arvoinen kaupunki ja myös hyvä tukikohta, josta voi tehdä retkiä muualle Toscanaan.

Muisto Firenzestä:
Firenze kuului ensimmäisen Italian-matkani ohjelmaan kolmisenkymmentä vuotta sitten. Pysähdyimme kaupunkiin saapuessamme Piazzale Michelangelolle, jonka myyntikojusta ostin elämäni ensimmäisen jalkapalloseuran lipun. Valinta osui milanolaisen Interin sinimustiin väreihin. Sitä voi kutsua elämänmittaisen rakkaustarinan aluksi. Pazza Inter, ti amo!



7. VILNA

Olen matkaillut Baltiassa harmillisen vähän, mutta kaikki kolme pääkaupunkia ovat sentään jollain tasolla tuttuja. Näistä ehdoton suosikkini on Vilna, jossa vietimme muutaman kesäpäivän viitisentoista vuotta sitten. Vaikka tuosta matkasta onkin jo kauan, muistan edelleen viihtyisän tunnelman ja kauniin vanhankaupungin. Ilmapiiri oli huomattavasti keskieurooppalaisempi kuin Tallinnassa tai Riiassa.

Vilnan tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluvat esimerkiksi hyvänä näköalapaikkana toimiva Gediminasin torni sekä pieni Pyhän Annan Kirkko. Vilnan mielenkiintoisin kaupunginosa on boheemi Užupis, joka on julistautunut omaksi tasavallakseen. Vilnasta käsin kannattaa käydä retkellä Trakaissa, jossa on kaunis linna sekä pikkukaupungin tunnelmaa. Vilna on edullinen matkakohde suhteellisen lähellä Suomea.

Muisto Vilnasta: Pakenimme ukkosmyrskyä katoliseen kirkkoon, jossa oli meneillään hääseremonia. Ehdimme olla vieraana useammissakin häissä ennen sateen taukoamista.



8. BELFAST

Belfast on kaupunki, jonka nimen kuuleminen herättää ristiriitaisia tunteita. Tuhansia uhreja vaatineet Pohjois-Irlannin levottomuudet ovat viimeisten parinkymmenen vuoden aikana rauhoittuneet, mutta jako nationalistien ja unionistien välillä on yhä olemassa. Propagandamaalauksilla koristeltujen muurien, suljettujen porttien ja piikkilankojen katseleminen omin silmin herättää paljon ajatuksia ja toiveen siitä, että historiasta otetaan opiksi. Belfast jätti itselleni jäljen sydämeen, enkä yksinkertaisesti voinut sivuuttaa kaupunkia tältä listalta.


Nykypäivän Belfast on menneisyydestään huolimatta eloisa, vieraanvarainen ja turvallinen matkakohde. Ravintolatarjonta on kehittynyt suurin harppauksin ja hieno Titanic-museo houkuttelee kaupunkiin paljon matkailijoita. Belfast tarjoaa jotain erilaista moniin Euroopan kaupunkeihin verrattuna ja on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto suositumpien kohteiden rinnalle. Matkan aikana kannattaa tutustua myös Pohjois-Irlannin muuhun tarjontaan luonnonnähtävyyksistä lähtien.

Muisto Belfastista: Perinteikäs St. Georges Market on yksi Britteinsaarten parhaista kauppahalleista. Mieleeni ovat jääneet muun muassa paikallisherkuista tarjotut maistiaiset sekä sunnuntaisin hallissa soiva livemusiikki. Kauppahalli on ehdoton vierailukohde, mutta avoinna vain perjantaista sunnuntaihin.

Lue lisää postauksistani Monta syytä matkustaa Belfastiin, Ruokamatka Belfastiin – why not?, Belfast – Titanicin kaupunki ja Koskettava kierros Belfastin muureilla.



9. BRUGGE

Brugge on kaunis kuin karamelli – tai oikeastaan herkullinen kuin käsintehty suklaakonvehti. Vanhojen kivitalojen ja romanttisten kanavien sävyttämä vanhakaupunki lienee koko Belgian kuvauksellisin ympäristö. Suklaata on tarjolla toinen toistaan houkuttelevimmissa puodeissa ja Belgiassa on tapana herkutella myös vohveleilla. Janon sammuttaminen onnistuu terassiravintoloissa, joiden olutvalikoima on vertaansa vailla.

Brugge on yllä mainitun Firenzen tapaan suosittu turistikohde, mutta sivukujille poikkeaminen ja sesongin ulkopuolella matkustaminen auttavat, jos ihmispaljous ahdistaa. Suosittelen viipymistä yön yli, sillä varhainen aamu ja myöhäisilta ovat parasta aikaa kaupungin ihailemiseen. Belgiasta löytyy monta muutakin kiinnostavaa kaupunkikohdetta. Antwerpenista on jäänyt mieleen oikein hyviä muistoja ja haluaisin joskus tutustua ainakin Gentiin, joka näyttää kuvissa miltei Bruggen kaltaiselta.

Muisto Bruggesta: Kävin ensimmäistä kertaa Bruggessa samalla reissulla, joka jatkui lopulta Edinburghiin. Vuokrasimme kaverini kanssa rämisevät polkupyörät, joilla kävimme meren rannalla Oostendessa saakka. Idyllistä kanavaa seuraamalla ei voinut eksyä, mutta toisaalta maisemakaan ei juuri vaihtunut missään vaiheessa.



10. FUNCHAL

Olen majaillut Madeiran pääkaupungissa yhteensä viisi viikkoa, mikä on selvästi pidempi aika kuin missään muussa ulkomaisessa kaupungissa. Tunnen näin ollen kaupungin melko hyvin, vaikka suurin osa ajasta onkin kulunut luontoretkillä eri puolilla Madeiraa. Paratiisisaaren paras anti löytyy ehdottomasti kaupungin ulkopuolelta. Pidän silti myös reilun sadantuhannen asukkaan Funchalista, joka on huolettoman turvallinen, mutta paikoitellen varsin rosoinen kaupunki rapistuneine seinineen ja hylättyine taloineen. Sijainti saaren etelärannikolla on sopiva niin ilmaston kuin retkeilynkin kannalta.

Funchalissa voi vaellella mäkisillä kaduilla ja nauttia puistojen ympärivuotisesta vehreydestä. Vanhankaupungin värikkäät ovet tarjoavat taide-elämyksiä ja satamassa voi ihmetellä saarelle saapuneiden purjehtijoiden maalaamia tervehdyksiä. Nähtävyyksiin kuuluu suosittu kauppahalli, jossa ostokset kannattaa tehdä paikallisten tavoin alemmassa kerroksessa. Funchalissa on myös runsas ravintolatarjonta. Monteen johtava köysirata tarjoaa uudenlaisen kuvakulman korkeille rinteille kohoavaan kaupunkiin.

Muisto Funchalista:
Leipomoon suuntautuneilla aamulenkeillä on saanut nauttia hiljaisista tunnelmista. Tutustuin edellisellä matkallamme mustavalkoiseen Jackson-kissaan, joka päivysti joka aamu samoilla kulmilla joko auton katolla tai muurin päällä makaillen.

Lue lisää Madeirasta esimerkiksi postauksista Kolmas kerta – ja yhä Madeiran lumoissa ja 10 x Madeira. Patikoinnin ystäville suosittelen suosittua juttuani Johdatus Madeiran levadoille.



Toivon tältä listalta löytyvän matkainspiraatiota ja ideoita moneen makuun. Kymmenikön ulkopuolelle jääneistä kaupungeista haluan mainita esimerkiksi Nizzan, joka on monella tavalla erinomainen matkakohde. Harkitsin pitkään myös Reykjavíkia ja Dublinia, mutta suosittelen Islantiin ja Irlantiin tutustumista ensisijaisesti pääkaupunkien ulkopuolella.


Italiassa olisi ollut monta hyvää ehdokasta, joiden välillä en lopulta osannut tehdä valintaa lainkaan. Esimerkiksi Syrakusa, Catania, Bari, Perugia ja Brescia ovat jääneet mieleen mainioina retkikohteina, mutta niiden annista useampaa päivää ajatellen ei ole vielä omakohtaista kokemusta.

Palaisin mielelläni kaikkiin listan kohteisiin vähintään muutamaksi päiväksi. Mihin tämän kokoluokan kaupunkiin sinä haluaisit matkustaa?

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
8 kommenttia

Kommentit

  1. Jenni / Unelmatrippi

    15.12.2018 at 21:16

    Aika vaikealta tuntuisi rakentaa tällainen lista! Osa listaamistasi paikoista on mulle tuttuja ja osa taas ei. Esimerkiksi Granadasta tykkäsin itsekin tosi paljon! Niistä paikoista, joissa en ole käynyt, on San Sebastián varmaan se, jonne päädyn seuraavaksi. Siitä on jo vähän viritelty suunnitelmia seuraavan pitkän automatkan yhteyteen, mutta jää nähtäväksi, toteutuuko!

    • Mika / Lähtöportti

      16.12.2018 at 20:44

      Vaikeaa tämä tosiaan oli, mutta lopulta onnistui kun ei ottanut liian vakavasti 😀 Tunnen jotkut näistä kaupungeista selvästi paremmin kuin jotkut toiset, ja edellisestä käynnistä on joidenkin kohdalla kulunut jo kauan. Kuten kuvista voi päätellä, kahdessa kaupungissa olen käynyt vain ennen digikuva-aikaa. San Sebastián on upea, mutta varatkaa reilusti aikaa myös muulle Baskimaalle 🙂

  2. Merja / Merjan matkassa

    16.12.2018 at 13:41

    Hyvä listaus! Näissä oli minulle vain kaksi tuttua kaupunkia: Firenze ja Brugge. Kaikki muut ovat sellaisia, joita olen pyöritellyt mielessäni mutta toistaiseksi ovat jääneet vain harkinnan asteelle. Matkainspistä tästä saa ja täytyy käydä lukemassa myös suurkaupunki postaus. Listat on pop 😉

    • Mika / Lähtöportti

      16.12.2018 at 20:54

      Kiitos Merja! Listoja on aina kivaa ja kiinnostavaa lukea 🙂 Tästä nyt vaan seuraavaa kaupunkikohdetta valitsemaan 😀 Firenze ja Brugge oli muuten minullekin näistä kaksi ensimmäistä, Edinburgh tuli kolmantena heti pari päivää Bruggen jälkeen.

  3. Hanneli / toisiinmaisemiin

    17.12.2018 at 7:50

    Meillä on selvästikin samanlainen maku keskisuurten kaupunkien suhteen. Mun listalle olisi päätynyt lisäksi York, sillä se muodostaa Porton ja Ljubljanan kanssa kärkikolmikon suosikkikaupunkeinani.

    Me pohdittiin ystäväni kanssa Edinburghia seuraavana joulumarkkinakohteena. Bruggeen oon suunnitellut matkustavani jo vaikka kuinka kauan. Samoin tuo Baskiseutu houkuttaa. Ja sinne Granadaan olen menossa vielä tällä viikolla😍

    • Mika / Lähtöportti

      17.12.2018 at 16:26

      Selvästi hyvä maku 😀 Mua on jäänyt vähän harmittamaan, etten ole käynyt Yorkissa kuin rautatieaseman ovella. Matkalla juuri tuonne Edinburghiin piti tutustua myös Yorkiin, mutta koska satoi kaatamalla ja kaverilla oli flunssakin, niin jatkettiin heti seuraavalla junalla kohti pohjoista. Erityisesti Baskimaata suosittelen lämpimästi! Hyvää matkaa Andalusiaan! 🙂

  4. Noora

    17.12.2018 at 20:51

    Ljubljanaan lienee vaikea olla ihastumatta, kävin itse juuri postausta varten läpi kuvia viime kesän visiitiltä kaupunkiin ja keksin ykskaks monta syytä palata Sloveniaan. Kätevän kompakti maa ja mikä ihana pääkaupunki! Edinburghissa tuulinen ja sateinen sää oli minun mielestäni osa kaupungin viehätystä – joulukuinen koleus tarjosi hyvän syyn pistäytyä pubeihin lämmittelemään ja onhan linnoissa ja hautausmaissa ihan eri fiiliksensä pimeydessä ja tihkusateessa 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      17.12.2018 at 22:44

      Ljubljanassa on jotain erityistä, mitä on vaikea pukea sanoiksi. Melkein viisi vuotta tässä meni, mutta nyt on vihdoin tiedossa paluu Ljubljanaan ja samalla muuallekin Sloveniaan. Uskomattoman kompakti, ystävällinen ja monipuolinen maa!

      Olet oikeassa, osa Skotlannin viehätyksestä perustuu varmasti sumuun ja sateeseen. Samoin kun Irlannissa, odottaa pubeissa aina lämpö ja lämmin tunnelma 🙂

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Eurooppa

Euroopan kauneimmat sillat

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Euroopassa on paljon kuuluisia siltoja, joista esittelen nyt kaksikymmentä. Jotkut ovat jääneet mieleen arkkitehtuurinsa vuoksi, toiset tunnelmansa ansiosta ja monilla on erityistä historiallista arvoa. Mukana on niin mahtipontisia kuin pieniäkin siltoja.

Sillat kiehtovat monellakin tapaa. Niitä rakennetaan yhdistämään ihmisiä ja paikkoja, ne näyttävät parhaimmillaan upeilta sekä ovat toisinaan uskomattomia insinöörityön taidonnäytteitä. Kokosin listalle 16 omilta matkoiltani parhaiten mieleen jäänyttä siltaa ja lisäsin loppuun vielä neljä sellaista, jotka haluaisin päästä joskus näkemään. Osa matkoistani on tehty ennen siirtymistä digikameran käyttöön, joten mukana on itse ottamieni lisäksi kuvapankista löytyneitä kuvia.


praha_karluvmost_01


1. KAARLENSILTA, PRAHA

Olen maininnut Kaarlensillan blogissani monesti aiemminkin, joten ei liene yllätys, että se löytyy heti tämän listan ykköspaikalta. Mieleeni on jäänyt sillan tunnelma lapsuuden Tšekkoslovakian-matkalla sekä muutama vuosi sitten kokemani auringonnousu, jolloin muuten niin ruuhkainen silta oli lähes autio. Vankkaa Vltava-joen ylittävää kivisiltaa koristavat lukuisat patsaat. Kansallispyhimys Jan Nepomukin patsaan jalustassa olevan laatan koskettaminen varmistaa paluun uudelleen Prahaan.

Lue lisää kohteesta: Monien tunnelmien Kaarlensilta


sillat_pontevecchio_firenze


2. PONTE VECCHIO, FIRENZE

Ponte Vecchio jää taatusti mieleen, sillä Arno-jokea reunustavat keskiaikaiset rakennukset näyttävät jatkuvan lähestulkoon saumattomasti veden päälle. Vilkkaalla sillalla toimii lukuisia koruliikkeitä. Ponte Vecchiolla työskenteli alun perin teurastajia, mutta heidät häädettiin hajuhaittojen vuoksi ja tilalle saapui jo vuosisatoja sitten kultaseppiä. Ponte Vecchio on nimensä mukaisesti Firenzen vanhin silta ja myös ainoa, jota ei tuhottu toisessa maailmansodassa.


sillat_kapellbrucke_luzern


3. KAPELLBRÜCKE, LUZERN

Yksi Euroopan kuvauksellisimmista ja erikoisimmista silloista löytyy Sveitsin Luzernista, joka on muutenkin varsin kaunis kaupunki. Euroopan vanhin puusilta ylittää Reuss-joen viistosti, jolloin sille kertyy mittaa parisataa metriä. Tunnelmallisen kävelysillan kattorakenteissa on vanhoja kolmionmuotoisia maalauksia, jotka esittelevät paikallista historiaa. Sillan yhteydessä on keskeltä jokea kohoava Wasserturm, jota on käytetty vuosisatojen kuluessa muun muassa vankilana.


Kuva: Pixabay

4. TOWER BRIDGE, LONTOO

Tower Bridge on yksi Lontoon tunnetuimmista nähtävyyksistä ja se ansaitsee paikkansa tämän listan kärkipäässä mahtipontisen ulkomuotonsa ansiosta. 1800-luvun lopulla valmistuneen sillan haluttiin muistuttavan viereistä Towerin linnaa, joten sitä hallitsee kaksi juhlalliselta näyttävää tornia. Tower Bridgen ylemmälle tasolle asennettiin vuonna 2014 turistien iloksi lasilattia, joka on yli neljäkymmentä metriä Thames-joen yläpuolella.


ronda_01


5. PUENTE NUEVO, RONDA

Ronda on yksi Andalusian miellyttävimmistä ja mieleenpainuvimmista vierailukohteista. Kaupunki kohoaa korkeiden jyrkänteiden reunoilla ja jakautuu dramaattisen El Tajo -rotkon molemmille puolille. Kaupunginosat yhdistää kivinen Puente Nuevo eli Uusi silta, jolla on tosin ikää jo pitkälti yli kaksisataa vuotta. Lähes sata metriä korkea rakennelma on tärkeä maamerkki ja kuuluu ehdottomasti maanosamme vaikuttavimpiin siltoihin.

Lue lisää kohteesta: Huiman kaunis Ronda


sillat_hapenny_dublin


6. HA’PENNY BRIDGE, DUBLIN

Myös pieni voi olla kaunista. Vuonna 1816 valmistunut valurautainen kävelysilta on romanttisin paikka ylittää Irlannin pääkaupunkia halkova Liffey-joki. Ennen sillan rakentamista kaupunkilaiset käyttivät kulkemiseen lauttoja. Turhaksi jäänyt lauttayhtiö sai korvauksena menettämistään tuloista periä sillan ylittäjiltä pienen maksun, minkä vuoksi silta tunnetaan edelleen puolen pennin siltana. Nykyään maksua ei enää peritä, mutta harva tietää, että sillan virallinen nimi on Liffey Bridge.


sillat_santangelo_rooma


7. PONTE SANT’ANGELO, ROOMA

Rooman halki virtaavan Tiber-joen ylittää monta vanhaa siltaa. Omasta mielestäni niistä kaunein on Castel Sant’Angelon linnoituksen kohdalle rakennettu Ponte Sant’Angelo. Silta valmistui jo antiikin aikaan vuonna 134, mutta sen muoto on vuosisatojen kuluessa muuttunut jonkin verran. Siltaa koristaa kaksitoista patsasta, jotka esittävät Pyhää Pietaria, Pyhää Paavalia sekä kymmentä erilaista enkeliä. Ponte Sant’Angelo miellyttää myös siksi, että se on rauhoitettu jalankulkijoiden käyttöön.

Lue lisää kohteesta: 10 x Rooma


sillat_domluis_porto


8. PONTE DE DOM LUÍS I, PORTO

Yksi Porton maamerkeistä on mahtava metallisilta, joka kuuluu erottamattomana osana Douro-joen kuvauksellisiin rantanäkymiin. Kuningas Luís I:n mukaan nimetty rakennelma yhdistää Porton ja Vila Nova de Gaian kaupungit toisiinsa. Sillan suunnitteli maineikkaan Gustave Eiffelin oppipoika ja entinen liikekumppani Théophile Seyrig. Sillan erikoisuutena ovat kaksi eri tasoa. Ylempi kansi on peräti 85 metrin korkeudessa ja sen päältä aukeaa huikea maisema ympäristöön.


Kuva: Pixabay

9. RIALTON SILTA, VENETSIA

Olen käynyt Venetsiassa toistaiseksi vain kerran, jo ensimmäisellä Italian-matkallani kauan sitten. Kanavien kaupunki pääsee silti tälle listalle peräti kahteen kertaan. Venetsian pääväylän Canal Granden ylittävä Ponte di Rialto on kaupungin silloista näyttävin. Se valmistui 1500-luvun lopulla ja oli pitkään ainoa kävelyreitti Canal Granden ylitse. Nykyään se on yksi kaupungin ruuhkaisimmista paikoista turistialueella, joka jatkuu Rialtolta vilkkaana ainakin Markuksen torille saakka.


sillat_25abril_lissabon


10. PONTE 25 DE ABRIL, LISSABON

Lissabonin ohi virtaavan Tajo-joen ylittää punainen riippusilta, joka muistuttaa suuresti kuuluisaa esikuvaansa Golden Gatea. Lissabonin sillan toteuttajaksi valittu amerikkalaisyhtiö rakensi aiemmin San Franciscon Bay Bridgen, mutta Golden Gaten rakentaja oli kuitenkin eri. Sillan nimi Huhtikuun 25. päivän silta viittaa neilikkavallankumoukseen, joka vapautti Portugalin vuonna 1974 sotilasjuntan alta kohti demokratiaa. Tajo-joen voi ylittää myös uudempaa ja pidempää Ponte Vasco da Gamaa pitkin.


Kuva: Pixabay

11. KETJUSILTA, BUDAPEST

Budapest kuuluu matkakohteisiin, joihin en ole vielä koskaan aikuisiällä palannut. Teini-iän reissulta on jäänyt mieleen muutamia kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä, joista yksi on tietenkin Széchenyin ketjusilta. Tonavan ylittävä riippusilta valmistui vuonna 1849 ja sillä oli suuri merkitys kaupungin kehittymisessä, sillä se yhdisti erilliset Budan ja Pestin kaupungit toisiinsa. Monumentaalinen Ketjusilta on upea ilmestys erityisesti iltavalaistuksessa Budan kukkuloilta nähtynä.


sillat_juutinrauma


12. JUUTINRAUMAN SILTA, MALMÖ/KÖÖPENHAMINA

Matkustaminen Ruotsin ja Tanskan välillä mullistui heinäkuussa 2000, kun Juutinrauman silta yhdisti maat toisiinsa. Malmön ja Kööpenhaminan välillä voi kulkea sekä moottori- että rautatietä pitkin. Lähes kahdeksan kilometrin mittainen ja korkealle meren yläpuolelle kohoava silta on vaikuttava ilmestys. Olen ajanut Juutinrauman sillan ylitse molempiin suuntiin, ja kokemus on jäänyt hyvin mieleen. Juutinrauman silta tunnetaan myös suositun Silta-televisiosarjan ansiosta.


Kuva: Pixabay

13. FORTH BRIDGE, EDINBURGH

Tein parikymmentä vuotta sitten Edinburghista käsin pienen retken keskustan ulkopuolelle. Ylitimme paikallisjunalla Forth Bridgen, kävimme sillan juurella Deep Sea World -akvaariossa ja pysähdyimme vielä ihmettelemään tuulisen Forthinvuonon ylittävää rautatiesiltaa. Punainen rakennelma jää hyvin mieleen persoonallisen muotonsa ansiosta. Teräksisellä sillalla on pituutta lähes 2,5 kilometriä ja voi vain kuvitella millainen insinöörityön ihme se oli valmistuessaan vuonna 1890.


Kuva: Pixabay

14. HUOKAUSTEN SILTA, VENETSIA

Venetsian toinen maailmankuulu silta eli Huokausten silta ei erotu koollaan, koska sillä on pituutta vain yksitoista metriä. Valkeasta kalkkikivestä tehty umpinainen silta on silti kaunis ilmestys korkealla vesikanavan yläpuolella. Romanttiselta kuulostavan nimen tausta on varsin karu. Ponte dei Sospiri toimi kulkuväylänä Dogen palatsin kuulusteluhuoneesta viereisen rakennuksen vankilaan, ja tuomituilla oli tapana huokaista nähdessään sillan ikkunasta viimeistä kertaa Venetsian kauneuden.


slovenia_ljubljana_09


15. LOHIKÄÄRMESILTA, LJUBLJANA

Zmajski most eli Lohikäärmesilta ei sykähdytä tunnelmallaan, sillä autoliikenne saa paikan tuntumaan hyvinkin arkiselta. Ljubljanica-joen ylittävä silta kuuluu silti rakastamani kaupungin suosituimpiin nähtävyyksiin, koska sen jokaista neljää kulmaa koristaa näyttävä lohikäärmepatsas. Legendan mukaan Ljubljanan perustaja Iason surmasi lohikäärmeen, minkä vuoksi taruolennosta tuli kaupungin symboli. Lohikäärmeteemaan törmää helposti muuallakin Slovenian pääkaupungissa.

Lue lisää kohteesta: Päivä viehättävässä Ljubljanassa


kerava02


16. KERAVAN KIVISILTA

Myönnetään että tässä on vahvaa kotiin päin vetämistä, mutta ei kai kukaan keravalainen voisi tehdä siltalistausta mainitsematta kotikaupungin ikonista Kivisiltaa. Vankka Keravanjoen ylittävä silta johtaa nykyisin umpikujaan, mutta oli aikoinaan osa Keravan ja Sipoon välistä tietä. Paikalla oli alun perin heikkokuntoinen puusilta, jonka huoltovastuusta riideltiin 1800-luvulla keravalaisten ja sipoolaisten kesken. Sopu syntyi rakentamalla kaiken kestävä sekä kauneudessaan verraton Kivisilta.


Kuva: Pixabay

+ GLENFINNAN VIADUCT, GLENFINNAN

Glenfinnan Viaduct on komea kivinen rautatiesilta Skotlannin Ylämailla. Noin 380 metrin pituinen kaareva silta tekee mutkan kauniissa skotlantilaismaisemassa ja ylittää sekä laakson että sen pohjalla virtaavan Finnan-joen. Glenfinnanin sillalle pääsee The Jacobite -höyryjunan kyydissä, joka kulkee turistien iloksi Fort Williamin ja Mallaigin välillä. Kovimmat Harry Potter -fanit luultavasti jo tietävätkin, että kyseessä on kirjoista ja elokuvista tuttu Tylypahkan pikajuna.


Kuva: Pixabay

+ PONT DU GARD, VERS-PONT-DU-GARD

Ranskan Provencessa sijaitseva Pont du Gard mainitaan monessa listauksessa yhtenä Euroopan tärkeimmistä nähtävyyksistä. Parituhatta vuotta vanha silta onkin kuvien perusteella harvinaisen upea ilmestys. Gard-joen yläpuolelle kohoavaan Unescon maailmanperintökohteeseen kuuluu kolme kerrosta, joista ylimmäinen on osa roomalaisten rakentamaa akveduktia. Pont du Gard on helppo yhdistää Provencen-matkan ohjelmaan, sillä se sijaitsee melko lähellä Avignonia ja Nîmesiä.


Kuva: Pixabay

+ PONT D’AVIGNON, AVIGNON

Provencessa on toinenkin silta, jonka haluaisin päästä näkemään. Pont Saint-Bénézet eli Avignonin silta tunnetaan lastenlaulusta Sur le pont d’Avignon, jota oma tyttärenikin on koulun joulujuhlassa laulanut. Rhônejoen ylittänyt silta rakennettiin 1100-luvulla, mutta puolet siitä romahti suuressa tulvassa noin viittäsataa vuotta myöhemmin. Siltaa ei ole koskaan korjattu, mutta jäljelle jäänyt osa on säilytetty historiallisena muistomerkkinä. Se on myös Unescon maailmanperintökohde.


Kuva: Pixabay

+ STARI MOST, MOSTAR

Mostarin Stari most eli Vanha silta saattaa hyvinkin olla koko Bosnia-Hertsegovinan tunnetuin nähtävyys. Sillalla on suurta symbolista arvoa, sillä se yhdistää etnisesti jakautuneen kaupungin bosniakki- ja kroaattialueet toisiinsa. Stari most tuhoutui Bosnian taisteluissa syksyllä 1993, mutta rakennettiin sodan päätyttyä uudelleen alkuperäisen mukaiseksi. Neretva-joen ylittävä silta taitaa olla jonkinmoinen turistirysä, mutta haluan joka tapauksessa nähdä sen Bosnian-matkan yhteydessä.

Jatka lukemista

Eurooppa

Interrail-muistoja: Ranska, Englanti, Belgia ja Hollanti

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Tein kesällä 1997 yhden elämäni parhaista matkoista, kun reissasimme täyden kuukauden ympäri Eurooppaa kaverini Juhanin kanssa. Tämä on jälkimmäinen osa edellisessä postauksessa alkaneesta tarinasta.

Saavumme parin viikon matkanteon jälkeen Gare de Lyonin asemalle Pariisiin. Laiturilla päivystävät konepistoolimiehet ja sotakoirat tuijottavat rinkkojamme epäilevästi, eikä metrolipun ostaminen meinaa onnistua ilman sujuvaa ranskan kieltä. Lopulta jonossa seuraavana ollut paikallinen nainen tulee hätiin ja tulkkaa meille parin päivän matkakortit. Saamme varattua aseman turisti-infosta hotellihuoneen, jota kohti pyrimme kahdella sardiinipurkkimaisella metrolla.

Nuhjuiselta vaikuttavan hotellin vastaanotossa päivystää hampaaton mummo, joka puhuu pelkkää ranskaa. Ainoat englanninkieliset sanat löytyvät seinältä, jossa muistutetaan rikkoutuneiden tavaroiden korvausvelvollisuudesta. Huoneemme ikivanha lipasto meinaa hajota ensi kosketuksesta käsiin, joten tilanne ei vaikuta lupaavalta. Löydämme vessan ja suihkun erään kaapin oven takaa. Tilaa on niukalti, joten oven alaosa on sahattu pois, jotta jalat saa pöntöllä istuessa mahtumaan vessan ulkopuolelle. Suihkussa ei mahdu kääntymään ympäri, mutta sieltä tulee lämmintä vettä. Pariisi on tunnetusti ahdas kaupunki.


Kävelemme kolmessa päivässä kilometritolkulla pitkin Pariisin katuja ja seuraamme kaupunkilaisten elämää. Kesän suurin nuorisovillitys näyttää olevan rullaluistelu, mutta vanhempi väki jatkaa loputtomia petanquekamppailujaan puistojen varjoissa. Näemme muun muassa Notre Damen, Luxembourgin puiston sekä Champs Élyséen. Louvre jaksaa kiinnostaa meitä tunnin, minkä jälkeen etsimme toisen tunnin uloskäyntiä. Törmäämme taidemuseon käytävällä turkulaiseen reilaajapoikaan, joka lyöttäytyy seuraamme loppupäiväksi. Häntä harmittaa, että vaikka Turuus on monta Hesee, ei Pariisissa ole yhtään. Päädymme McDonald’siin syömään.


Suunnistamme Eiffelin tornille ja nousemme Juhanin kanssa katselemaan maisemia sillä aikaa, kun uusi ystävämme jää alas kirjoittamaan postikortteja Turkuun. Kävelemme kaikki yhdessä vielä Riemukaarelle katsomaan, kuinka tuntemattoman sotilaan haudalle lasketaan kukkia. Turkulainen jatkaa illansuussa matkaansa jonnekin päin Eurooppaa ja me jäämme ahmimaan herkullisia crêpejä.


Kiipeämme viimeisenä Pariisin-iltana Montmartren kukkulalle ja katselemme Sacré-Cœurin kirkon portailta, kuinka aurinko laskee kaupungin kattojen taakse. Ympärillämme riittää eri puolilta maailmaa saapuneita nuoria, joista yksi soittaa kitaralla Hotel Californiaa ja muita hippihenkisiä hittejä. Tarjoilukin pelaa, kun afrikkalaistaustaiset kaverit myyvät jäillä täytettyihin ämpäreihin upotettuja juomatölkkejä. Kaupankäynti tosin keskeytyy aina poliisipartion lähestyessä, kun ämpärit juoksutetaan puiston kätköihin. Paikalle voisi jäädä muuten aamunkoittoon saakka, mutta hotellimme hampaaton mummo sulkee ovet aina yhdeltä yöllä. Joudumme lopulta melkein juoksemaan, kun suunnistan parin hollantilaisen oluen voimalla alkumatkan aivan väärään suuntaan.


Jätämme Pariisin kolmen yön jälkeen taaksemme ja suuntaamme aamujunalla kohti Le Havren satamaa. Le Havren ilmapiiri vaikuttaa Pariisia rennommalta, mutta meille ei jää kunnolla aikaa kaupunkiin tutustumiseen. Lautta kanaalin yli Portsmouthiin lähtee iltapäivällä ja kulutamme laivamatkan lähinnä syömiseen ja meren tuijottamiseen.

Saapuminen Ranskasta Englantiin on pienimuotoinen kulttuurishokki. Ihmiset vaikuttavat hyväntuulisilta, huumorintajuisilta ja puhuvat jokseenkin ymmärrettävää kieltä. Liikenne kulkee väärällä puolella tietä ja lämpömittari käyttää erikoista asteikkoa. Yövymme mukavassa bed & breakfastissa, jonka aamiainen koostuu pekonista, pavuista, kummallisesti valmistetusta tomaatista, suolaisesta makkaranpätkästä sekä kaiken muun päälle isketystä paistetusta kananmunasta. Tervetuloa Englantiin!


Kävelemme raikkaassa meri-ilmassa pieneen satamaan, josta kulkee ilmatyynyaluksia Isle of Wightin saarelle. Erikoisella kulkuvälineellä on mukava matkustaa ja pääsemme hetkessä Solentin salmen ylitse Ryden satamaan. Ilmatyynyaluksen etuna on, että se kulkee laskuveden aikaan kevyesti Wightsaaren rantahietikolla.

Väistelemme Rydessa rantaleluja kantavia ihmisiä, käymme turisti-infossa varaamassa majoituksen ja jatkamme pienellä paikallisjunalla Sandowniin. Ihastun maaseudun leppoisaan tunnelmaan, sillä tuntuu kuin aika kulkisi Wightsaarella hitaammin, eikä kellään olisi kiirettä minnekään. Matkailijoita kyllä on, mutta suurin osa heistä vaikuttaa englantilaisilta.


Majoitumme Chester Lodgeen, jonka mukava omistaja toivottaa meidät lämpimästi tervetulleiksi. Sandown on miellyttävä pieni rantakaupunki, jossa on omakotitaloja ja huolellisesti hoidettuja puutarhoja. Kylmä vesi huuhtelee pitkää hiekkarantaa, jolla eläkeläiset paistattelevat päivää. Paikallisena viihdekeskuksena toimii tyypillinen englantilainen huvilaituri peleineen ja kahviloineen.


Päätän vuokrata seuraavana aamuna polkupyörän ja ajelen yksikseni Wightsaaren eteläosan teillä. Näen paljon vihreitä niittyjä ja muutamia pikkukyliä. Saari on paikoitellen yllättävän mäkinen, mutta nautin maisemista ja reippaasta liikunnasta. Pysähdyn välillä pieneen eläintarhaan ja trooppiseen lintupuistoon, kunnes käännyn etelärannikolta sisämaahan päin. Poljen päivän aikana nelisenkymmentä kilometriä ja olen retkeeni tyytyväinen.

Wightsaarella voisi viihtyä kauemminkin, mutta palaamme toisen Sandownissa nukutun yön jälkeen Englannin pääsaarelle. Jatkamme Portsmouthista junalla Salisburyyn ja sieltä kaksikerroksisella bussilla kohti Stonehengen kivimuodostelmaa. Höpötämme Pariisissa tapaamaltamme kaverilta tarttunutta Turun murretta tyytyväisinä siitä, ettei kukaan ympärillämme kuitenkaan ymmärrä harvinaisen tyhmiä juttujamme.


Stonehenge ei lopulta herätä suurta innostusta. Muodostelma sijaitsee vilkasliikenteisen tien varrella ja suuri turistijoukko on aidattu kymmenien metrien päähän historiallisista kivistä. En pysty hyvällä tahdollakaan aistimaan kaipaamaani mystistä tunnelmaa. Bussissa edessämme istunut tyttö tulee kysymään selvällä suomen kielellä, voisimmeko ottaa hänestä ja hänen kavereistaan kuvan. Otamme kuvan ja palaamme vähin äänin seuraavalla bussilla Salisburyyn. Sieltä matka jatkuu saman tien Lontooseen.


Lontoo tuntuu Wightsaaren hiljaisuuden jälkeen todella suurelta. Matkustamme ruuhkaisissa metroissa, joissa hoetaan joka aseman kohdalla mind the gap, kunnes löydämme Bloomsburyn kaupunginosassa sijaitsevan vaatimattoman hotellimme. Näen öisiä painajaisia rasvaisista englantilaisista aamiaisista, joten alan tilata niitä entistä karsitumpina versioina. Lopulta huomaan pelkän paahtoleivän ja teen riittävän.

Heinäkuussa 1997 juorulehtien lööpit täyttyvät päivästä toiseen prinsessa Dianan ja Spice Girlsin kasvoista. Myös muotisuunnittelija Gianni Versacen murha ylittää uutiskynnyksen. Syömme Planet Hollywoodissa ja käymme katsomassa uuden Batman-elokuvan. Elämä on huoletonta, vaikkei taskun pohjalla liikaa puntia olekaan.

Näemme kolmen Lontoossa viettämämme päivän aikana monta kuuluisaa maamerkkiä, kuten Big Benin, Westminster Abbeyn, Piccadilly Circuksen, Trafalgar Squaren ja Tower Bridgen. Myös vahdinvaihto Buckinghamin palatsin edustalla pitää kokea, vaikka se onkin harvinaisen pitkästyttävä tapahtuma. Käymme myös London Dungeon -kauhutalossa, jonka pelottavin kokemus on belgialaisen koululaisryhmän keskelle joutuminen.


Käyn yksikseni alkuperäisellä Wembleyn stadionilla, jossa pääsen opastetulle kierrokselle. Marssin kuvitteellisen joukkueen kapteenina Englannin maajoukkueen pukuhuoneesta kentän laidalle, mutta nurmi on verhottu Michael Jacksonin konserttien vuoksi rumalla vaalealla peitteellä. Pääsen kierroksen päätteeksi kuningattaren aitioon nostamaan FA Cupin voittopokaalia. Mielikuvitusta käyttämällä voi nähdä ainakin puoli stadionia täynnä Tottenhamin kannattajia.


Matka jatkuu Lontoosta Brightoniin, jossa Juhani on ollut aiemmin kielikurssilla. Löydämme mukavan majapaikan Regency Squaren laidalta aivan rannan tuntumasta. Juhani tuntee Brightonin hyvin ja esittelee viihtyisältä vaikuttavaa kaupunkia.

Paria viikkoa aiemmin majoittajanamme toiminut Regine on lähtenyt kaverinsa kanssa Englannin-matkalle ja tapaamme sveitsiläistytöt Brightonissa. Juhanilla ja Reginellä on yhteisiä kielikurssimuistoja samasta kaupungista. Kiertelemme porukalla ympäri Palace Pier -huvilaituria, istumme viileällä rannalla, käymme syömässä ja kävelemme ympäri kaupunkia parinakin päivänä.


Sveitsiläiset jatkavat matkaansa, mutta jäämme vielä kolmanneksi päiväksi Brightoniin ja yritämme etsiä Wilsonin perhettä, jonka luona Juhani on majoittunut paria vuotta aiemmin. Naapuri kuitenkin kertoo Wilsoneiden muuttaneen Southamptoniin, joten jälleennäkeminen jää kokematta. Aikamme Englannin etelärannikolla on varsin kiireetöntä ja ehdimme käväistä muun muassa katselemassa Brighton Marinan veneitä.

Palaamme mannermaalle klassista laivareittiä Doverista Calaisiin. Muistamme kesken matkan, että on sunnuntai. Etukäteen katsomamme aikataulu ei näin ollen olekaan voimassa ja ymmärrämme, ettemme ehdi yöksi Belgiaan. Englannin valkeat rantakalliot jäävät joka tapauksessa taakse ja pääsemme takaisin Ranskan kamaralle. Päätämme mennä seuraavaksi yöksi Lilleen ja odotamme junan lähtöaikaa calaislaisen puiston raukeassa iltapäiväauringossa.


Junamatkailun parhaisiin puoliin kuuluu toisiin reppureissaajiin tutustuminen. Tällä kerralla tapaamme niin etelä- kuin pohjoisamerikkalaisiakin matkalaisia. Puheenaiheet vaihtelevat Toronto Maple Leafsin menneestä kaudesta ecuadorilaisiin ruusuihin. Saavumme Lilleen ja meille löytyy tilaa paikallisesta retkeilymajasta. Huone tuo mieleen rippikoulun, koska siinä on kaksi puista kerrossänkyä. Teemme pienen kaupunkikierroksen ja näemme muutamia hienoja taloja, mutta emme jaksa innostua Lillestä enempää. Matkaväsymys taitaa jo hieman painaa.

Aikatauluongelmamme jatkuvat seuraavana aamuna, sillä olemme unohtaneet kääntää herätyskellon Ranskan aikaan ja nukumme pommiin. Pääsemme silti eteenpäin ja katselemme pian junan ikkunasta belgialaisia peltoja. Belgia tuntuu pikaisesti läpi junailtuna Euroopan turhimmalta maalta, mutta myöhemmät matkat todistavat rajun arvioni menneen pahasti pieleen.


Meille jää reilu tunti aikaa junanvaihtoon Antwerpenin asemalla. Peräämme muodostuu pian jono paikallisia lapsia, jotka seuraavat meitä kuin hai laivaa. Nauravien tenavien naamat on maalattu punaisiksi ja he toistavat jokaisen liikkeemme. Omituista seuraa johtajaa -leikkiä jatkuu jonkin aikaa, kunnes eräs aikuinen tulee kertomaan, että lasten touhut liittyvät Belgian kansallispäivän perinteisiin. Oletamme että on suuri kunnia tulla seuratuksi moisena juhlapäivänä.


Saavumme iltapäivällä Amsterdamiin, joka ei ota meitä vastaan kovin ystävällisesti. Varaamme aseman turisti-infosta hotellimajoituksen, mutta perille suunnistaminen on hankalaa. Kun hotelli viimein löytyy, kohtaamme portailla oksentavan naisen ja vastaanotossa piipputupakalta haisevan ukkelin, joka ojentaa murahdellen avaimen. Palaamme ulkoilmaan ja suuntaamme rahanvaihtopisteelle, jonka jonossa Juhanilta yritetään varastaa rahaa. Kaduilla näkyy muutenkin hieman epämääräistä porukkaa. Kotimatka alkaa olla jo mielessä, joten emme jaksa innostua sen enempää kanavista kuin mistään muustakaan. Ilta päättyy jo varhain lohduttomaan rankkasateeseen.


Seuraava aamu on jo aurinkoisempi ja mielikuva Amsterdamistakin paranee hieman. Päätän palata Hollantiin joskus toiste paremmalla onnella. Matkaamme yhdellä junalla Osnabrückiin, toisella Hampuriin ja kolmannella Lyypekkiin, jossa vietämme viimeisen yön ennen laivaan astumista. Lyypekin ilta on hiljainen. Olen käynyt Lyypekissä kerran aiemminkin, mutta muistan sieltä vain marsipaanista tunnetun Niedereggerin kahvilan. Kahvilavierailu jää tällä kerralla väliin.

Finnjet saapuu Helsinkiin aurinkoisena torstai-iltana tasan kuukausi lähtömme jälkeen. Olotila on kliseisesti sanottuna väsynyt mutta onnellinen. Tuntuu hyvältä päästä vaihteeksi tuttuun kotiympäristöön, vaikka mielessä alkaakin pian pyöriä suunnitelmia uusista matkoista. En osaa arvata, ettei seuraavaa Interrailia ole tiedossa ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen. Toisaalta olisin hyppinyt riemusta jos olisin kuullut, kuinka paljon tulen vuosituhannen vaihteen jälkeen matkustamaan muilla tavoin.


Kultaisella 90-luvulla kuukauden mittainen Euroopan-kierros oli hienointa mitä kuvitella saattoi. Vieraat mantereet maailmanympärimatkasta puhumattakaan tuntuivat nykypäivää kaukaisemmilta. Maata pitkin matkailua ei mainostettu vielä silloin ekologisena, mutta se oli kätevyytensä ja hintansa suhteen erinomainen vaihtoehto. Maksoin kuukauden Interrail-lipusta 1920 markkaa, kun taas lentäminen oli ennen halpayhtiöiden kulta-aikaa verrattain kallista.

Yllä kuvatusta matkasta on kulunut jo 23 vuotta, joten maailma on ehtinyt muuttua paljon. Kansalliset valuutat ovat vaihtuneet euroon ja maksaminen tapahtuu käteisen sijasta lähes aina kortilla. Muutaman filmirullan sijaan matkan aikana voi täyttää digikameran muistikorttia niin paljon kuin haluaa. Internet oli kyllä olemassa jo vuonna 1997, mutta sen käyttäminen matkan aikana ei tullut mieleenkään, sosiaalisesta mediasta nyt puhumattakaan. En omistanut tuolloin edes omaa matkapuhelinta, mutta kirjoitin muutaman postikortin.


Nykyään internet on täynnä matkojen suunnittelua helpottavaa tietoa erilaisista varauspalveluista, aikatauluista ja nähtävyysvinkeistä lähtien. Kartta sijaintitietoineen löytyy puhelimen näytöltä ja ravintolapöydänkin voi varata napin painalluksella. Tuolloin nuorina miehinä olimme tosin tyytyväisiä halpoihin hampurilaisiin ja pizzabuffetteihin, emmekä kaivanneet minkäänlaisia trendikahviloita.

Matkailutyylini on varmasti muuttunut monella tavalla ja suunnittelen nykyisin matkat melko huolellisesti etukäteen. Toisaalta kaipaan takavuosien huoletonta menoa, jolloin uudet paikat etsittiin omin jaloin kävelemällä Google Mapsin selaamisen sijasta. Kun tiedossa olivat vain suurimmat nähtävyydet, jäi päämäärättömään vaelteluun ja kiireettömään tutkimiseen enemmän aikaa. Välillä tieto lisää tuskaa tai ainakin kiireen tuntua.


Mieltäni houkuttaa uusi Interrail-matka joskus tulevaisuudessa. Raiteita pitkin pääsee sujuvasti suoraan keskustasta toiseen ja olen aina muutenkin nauttinut junilla kulkemisesta. Junamatkustamisen ainoa merkittävä rajoite on monen idyllisen pikkukylän karsiutuminen reitin varrelta, sillä rautatieasemia löytyy harvemmin maaseudulta.

Oma vinkkini Interrailille on riittävän väljän matkaohjelman laatiminen. Kohteisiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa, jotta niistä ehtii saada edes kohtalaisen käsityksen. Yhtäkään kaupunkia ei saisi arvostella pelkästään rautatieaseman ympäristön perusteella ja tiukka matkatahti voi käydä viikkojen mittaan liian rankaksi. Suunnittelussa on tietenkin oma haasteensa, koska Eurooppa on houkutuksia täynnä. Esimerkiksi itäinen reitti Balkanille ja Italiaan houkuttaisi, ellei sittenkin palaisi Belgian, Hollannin ja Britannian raiteille…

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja