Yhdysvallat
Los Angelesin kiehtova Venice
Aloitan Kalifornian-matkamme yksityiskohtaisemmat tarinat Venicestä, joka on yksi Los Angelesin tunnetuimmista alueista. Erikoinen, boheemi, trendikäs ja paikoitellen rosoinen Venice jakaa mielipiteitä, mutta itse nostan sen suosikkialueekseni koko kaupungissa.
Meillä ei ole matkoillamme tapana vaihtaa majoitusta saman kaupungin sisällä, mutta valtavalle alueelle levittäytyvässä Los Angelesissa kannattaa tehdä poikkeus. Majoitumme reissun alussa nähtävyyksien kannalta kätevästi Hollywoodiin, josta jatkamme Disneyland mielessämme Anaheimiin. Tämän jälkeen majoitumme vielä kahdeksi yöksi Veniceen. Hyvä niin, sillä tämä persoonallinen alue jää mieleen kiehtovana paikkana.
VENICEN KANAVAT
Alkumatka on sujunut sään osalta harmaissa merkeissä, sillä olen tuskin koskaan lomaillut yhtä pilvisessä säässä kuin kesäkuiseen June Gloomiin vaipuneessa Los Angelesissa. Onni näyttää kuitenkin kääntyvän saapuessamme Veniceen. Suuntaamme heti kaupunginosaan saavuttuamme vanhalle kanava-alueelle, jolloin pilvet väistyvät ja aurinko paistaa koko loppupäivän kirkkaalta taivaalta. Tästä ei ole ainakaan haittaa Veniceen ihastumisessa.
Venicen historia henkilöityy herrasmieheen nimeltä Abbot Kinney. Kinney opiskeli nuoruudessaan Euroopassa ja matkusteli myöhemminkin ympäri maailmaa. Italiaa kiertäessään hän ihastui aivan erityisesti Venetsiaan. Kinneyn tupakkabisnekset kukoistivat ja upporikas pohatta päätti käyttää miljoonansa rakennuttamalla Los Angelesiin ”Amerikan Venetsian”. Soiseen maastoon kaivettiin kanavien verkosto, jonne palkattiin italialaisia gondolieereja kuljettamaan turisteja. Vuonna 1905 avatusta Venicestä tuli ennennäkemätön viihdekeskus huvipuistoineen, laitureineen ja illanviettopaikkoineen.
Alkuperäisen Venicen loistokausi alkoi hiipua vuonna 1920, jolloin Kinney kuoli, huvilaituri paloi ja voimaan astunut kieltolaki rajoitti iltarientoja. Laituri rakennettiin pian uudestaan ja turisteja kävi yhä jonkin verran, mutta kallista ylläpitoa vaatineen alueen tulevaisuudesta alettiin käydä poliittista vääntöä. Osa kanavista täytettiin ja muutettiin autoteiksi vuonna 1929. Jäljelle jääneiden kanavien ympäristö rappeutui ja se kunnostettiin vasta 1990-luvulla, jolloin syntyi viihtyisä ja arvostettu asuinalue.
Kanava-alue ihastuttaa heti ensi silmäyksellä. En totta puhuen pitänyt kanavia etukäteen edes kovin mielenkiintoisena nähtävyytenä, mutta nyt paikan päällä tuntuu kuin olisin löytänyt mieluisimman paikan koko Amerikassa. Auringonpaisteessa kimalteleva vesi, palmut, kapeat kävelytiet, hauskannäköiset talot ja vehreä kasvillisuus muodostavat hauskan kokonaisuuden.
Seesteinen tunnelma luo täydellisen vastakohdan suurkaupungin sykkeelle, ja Los Angelesin vilkkaat kadut tuntuvat täällä todella kaukaisilta. Ei ole kiirettä minnekään, joten meille jää hyvin aikaa pysähtyä katselemaan talojen yksityiskohtia, kauniita puutarhoja ja portailla nukkuvia kissoja. Olen edellisen viikon aikana tottunut ajamaan eri puolilla Los Angelesia sijaitseville nähtävyyksille, joten pari rentoa päivää ilman aikataulua ja autoilua kelpaa nyt mainiosti. Venice sopii tähän tarkoitukseen hyvin, sillä ajanvietettä on mukavasti, mutta kaiken oleellisen näkee melko nopeasti.
Venicen kanava-alue ei ole valtavan suuri, sillä pidemmältä Grand Canalilta erkaantuu vain neljä vierekkäistä reilun parinsadan metrin pituista sivukanavaa. Lyhyt Eastern Canal yhdistää nuo neljä kanavaa toisessa päässä toisiinsa, mutta siinäpä koko verkosto sitten onkin. Kävelyteillä ei ole ruuhkaa, sillä vastaan tulee vain muutamia satunnaisia turisteja sekä paikallisia koirineen. Talot ovat hauska sekamelska pieniä puisia mökkejä, hulppeita luksustaloja ja kaikkea siltä väliltä. Yhdistävä tekijä lienee korkea hinta, sillä nämä kodit ovat taatusti haluttuja.
Useimmilla pihoilla on runsaita kukkaistutuksia ja vedessä kelluu asukkaiden kanootteja sekä polkuveneitä. Eräällä pienellä laiturilla on kotikutoinen kirjasto. Alue tuntuu yhteisölliseltä ja mietinkin, millaista olisi lähteä tapaamaan naapurikanavalla asuvia tuttavia vaikkapa kanootilla. Puissa kiipeilee oravia ja näemme paljon sorsia, joista muutamilla on pieniä poikasia. Eräällä pihalla istuu mies suuri lemmikkipapukaija olkapäällään. Elämä kanavilla näyttää kovin huolettomalta ja kiireettömältä.
ABBOT KINNEY BOULEVARD
Kanavien ulkopuoleltakin löytyy rauhallisia pientalokortteleita, mutta ne eivät ole matkailijan kannalta kovin mielenkiintoisia. Suunnistammekin pian kohti Venicen pääkatua Abbot Kinney Boulevardia, joka on yksi Los Angelesin trendikkäimmistä kaduista. Kadun kiinnostava osuus on reilun kilometrin pätkä Venice Boulevardin risteyksestä Santa Monican suuntaan.
Kävelyyn sopivan kadun varrella riittää sekä pieniä boheemeja putiikkeja, taidegallerioita että kansainvälisiä merkkiliikkeitä. Täältä löytyisi laadukasta designia, hipsterihenkistä vaatetusta, kivoja sisustusesineitä, surfausvarusteita, uimapukuja, aurinkolaseja ja muuta vastaavaa. Mitään halpahalleja täällä ei ole, vaikka hintataso onkin siedettävämpi kuin luksusta huokuvalla Beverly Hillsin Rodeo Drivella. Myös Abbot Kinney Boulevardin varrella näkyy kuulemma välillä julkkiksia.
Abbot Kinney Boulevardin ajorataa reunustavat kävelytiet, palmut sekä matalat rakennukset. Ympäristö vaikuttaa viihtyisältä ja sieltä täältä voi bongata katutaideteoksia. Kadun varrella vallitsee rennon tyylikäs ilmapiiri, joka on mielestäni Los Angelesia parhaimmillaan. Tarjolla on tietenkin myös hyviä ravintoloita ja kahviloita sekä jokunen baarikin.
Tutustuin Veniceen etukäteen katsomalla alueelle sijoittuvan Netflix-sarjan Flaked. Sekä kanava-alue että varsinkin Abbot Kinney Boulevard vilahtelevat sarjassa jatkuvasti, joten ympäristö näyttää yllättävänkin tutulta. Hetkittäin melkein odotan eteen pysähtyvää poliisiautoa, jonka ikkunasta työntyisivät esiin konstaapeli Georgen hymyilevät kasvot. Päähenkilö Chip voisi polkea pyörällään ohitse ja seuraavassa vastaan tulevassa ravintolassa saattaisi tarjoilla vaalea London. Fiktiiviset tarinat johdattavat joskus hyvinkin tehokkaasti paikallisiin tunnelmiin.
Pysähdymme syömään kehuttuun The Butcher’s Daughter -kasvisravintolaan, joka täyttää ennakko-odotukset kirkkaasti. Ruokasali on sisustettu mukavaan boho-tyyliin, tarjoilu on rennon ystävällistä ja ruoka maukasta. Itämainen pad thai tuo mukavaa vaihtelua Amerikan-matkan ruokavalioon. Käydessämme ei ole edes minkäänlaista ruuhkaa, joten vierailu on oikein miellyttävä.
Käymme Abbot Kinney Boulevardilla myös seuraavana päivänä, jolloin pysähdymme Loco Coco -mehubaarissa. Hauskasta vaaleanpunaisesta tönöstä saa raikkaita smoothieita, jotka piristävät sopivasti iltapäiväkävelyn varrella.
Näemme Abbot Kinney Boulevardin varrella jopa kanatarhan, kunnes katu muuttuu mitäänsanomattomammaksi rantaa kohti vieväksi väyläksi. Pidän Abbot Kinney Boulevardin tunnelmasta, vaikkei kadun varrelta tartukaan mukaan jääkaappimagneettia kummempaa ostettavaa. Kyseessä on joka tapauksessa yksi mukavimmista kaduista, mitä meille on tullut Los Angelesissa vastaan.
VENICE BEACH & BOARDWALK
Historiallisista kanavista ja suositusta ostoskadusta huolimatta Venice tunnetaan ennen kaikkea rannastaan. Venice Beachiksi nimettyä leveää hiekkakaistaletta riittää useamman kilometrin verran, kunnes se jatkuu edelleen kohti pohjoista Santa Monica Beachinä. Alue houkuttelee lomapäivien viettäjiä ja tasaisten välimatkojen päässä toisistaan kohoaa televisiosta tuttuja uimavalvojien koppeja. Vedessä näkyy muutamia uimareita, mutta aallot vaikuttavat sopivan surfaajillekin. Joku kokeilee myös kalaonneaan.
Rannan takana kulkee suora mutta värikäs kävelytie Venice Beach Boardwalk, jonka varrella riittää ihmeteltävää. Loputtomalta näyttävässä rihkamakauppojen rivistössä myydään lomatunnelmaan sopivia t-paitoja, rantapyyhkeitä ja monenlaisia matkamuistoja. Kadun varrella päivystää myös yrttitohtoreita, jotka kirjoittaisivat mielellään kannabisreseptejä mihin vaivaan tahansa. Katutaiteilijat viihdyttävät ohikulkijoita erilaisilla esityksillä ja ennustajat tarjoavat palveluitaan. Boardwalkilla kaupitellaan monenlaisia taideteoksia ja markkinameininkiä on kuin suurilla karnevaaleilla konsanaan.
Venice Beach Boardwalk tunnetaan siitä, että sen varrella riittää monenlaista kulkijaa. Merkittävä osa Venicen epämääräisestä maineesta perustuu täällä viihtyviin hörhöihin, jotka höpisevät itsekseen ties minkälaisia yrttejä nauttineina. Joku pitää palopuhetta Jeesuksen pelastavasta voimasta, toinen pauhaa tummaihoisten oikeuksista, kolmas tietää Trumpin kuolevan vankilassa ja neljännen sanomasta ei saa oikein selkoa. Vaikka Boardwalk onkin periaatteessa rauhoitettu kävelijöille, pyöräilee ohi vanhempi rouva kovaäänistä musiikkia kaiuttimestaan huudattaen. Kenties samaan suuntaan pyrkivä harmaantunut skeittaajaherra on osallistunut vuosikymmeniä sitten samoihin hippibileisiin.
Vaikka erikoisia hiippareita näkyykin, he vaikuttavat ainakin päiväsaikaan harmittomilta. Kukaan ei kiinnitä meihin minkäänlaista huomiota. Olipa värikkäästä rantakadusta mitä mieltä tahansa, sitä ei voi pitää ainakaan tylsänä.
Kävelemme Boardwalkia eli toiselta nimeltään Ocean Front Walkia melko pitkään molempiin suuntiin. On hauska katsella ihmisvilinää, korkeita palmuja ja leveän hiekkarannan takana aaltoilevaa valtamerta.
Kävelytien tuntumassa mutkittelee pyörätie, jota pitkin pääsisi kätevästi rantaa seuraten vaikkapa Santa Monicaan. Niin polkupyöriä kuin esimerkiksi rullaluistimia vuokrataan monessa paikassa. Venicen laiturilta on kuuluisalle Santa Monica Pierille noin neljä ja puoli kilometriä, joten välimatkat eivät ole pitkiä. Naapurialueiden luonteet eroavat toisistaan, sillä Santa Monica on Veniceä hienostuneempi ja siellä on enemmän suuren kaupungin tuntua. Ehdimme viettää Santa Monicassa muutaman tunnin aiemmin matkamme varrella, ja vaikka tutustuminen jäikin melko pintapuoliseksi, emme innostu retkeilemään Santa Monicaan enää Venicestä käsin.
Meillä on Venicessä reilusti aikaa ja ehdimme nähdä jo ensimmäisenä päivänä kaikki tärkeimmät nähtävyydet. Niinpä palaamme jälkimmäisenä päivänä monille tutuille paikoille ja vierailemme myös Venicen etelänaapurissa vauraalla Marina del Reyn alueella. Valtava huvivenesatama näyttää siistiltä ja sitä ympäröivät matalat kerrostalot. Käymme terveellisiä luomutuotteita tarjoavassa satamakahvilassa ja löydämme suojaisen hiekkarannan. Särmikäs Venice vaikuttaa jääneen hienostuneempien Marina del Reyn ja Santa Monica väliin. Toisaalta Venicelläkin on maineestaan huolimatta silotellut puolensa ja oikeastaan viihtyisimmät näkemämme omakotialueet sijaitsevat juuri Venicessä.
Venicen rosoisuus ei valitettavasti ole pelkästään positiivista laatua. Varsinkin kodittomuus on ollut suuri ongelma ja muutama vuosi sitten Venicen katujen varsilla laskettiin majailevan peräti parituhatta ihmistä. Meille kodittomuus näyttäytyy vain muutamina yksittäisinä henkilöinä, eikä tilanne tunnu eroavan muusta Los Angelesista juuri lainkaan. Lukemieni uutisten mukaan Venicen katujen asukkaille on saatu aivan viime aikoina järjestettyä jonkinlaista tilapäismajoitusta. Samalla rikollisuus on laskenut ja ainakin meistä Venice tuntuu turvalliselta alueelta liikkua. Palaamme tosin majapaikkaamme molempina iltoina pian auringonlaskun jälkeen.
Poikkeamme Boardwalkilta korttelin verran Windward Avenuen ja Pacific Avenuen risteykseen, jota koristaa kadun yläpuolella roikkuva Venice-kyltti. Kyltti on hauska pieni nähtävyys ja ilmeisen suosittu kuvauskohde. Liikennevalojen vaihtuessa punaisiksi kadulle rynnistää kaiken maailman tiktokkaajia, jotka haluavat ikuistaa itsensä kuuden kadun yllä roikkuvan kirjaimen kanssa.
Yksi Venice Beachin parhaita kohteita on skeittipuisto, jossa eri tasoiset rullalautailijat esittelevät taitojaan. Paikalla on yleensä runsaasti yleisöä nauttimassa rullalautatempuista ja mukavasta tunnelmasta.
Palmut huojuvat tuulessa, hyväntuulinen musiikki soi ja ilmapiiri on todella rento. Merituuli tuntuu viileältä, mutta aurinko lämmittää. Skeittaajat kannustavat toisiaan ja välillä nähdään komeitakin hyppyjä. Jäämme katselemaan rullalautatemppuja pitkäksi aikaa molempina päivinämme Venicessä.
Skeittipuiston vieressä on värikäs seinä, jota graffititaiteilijat saavat käydä vapaasti maalaamassa. Myös läheiset palmut ovat saaneet väriä pintaansa.
Venice Beachin nähtävyyksiin kuuluu ulkoilmakuntosali Muscle Beach, jossa Arnold Schwarzeneggerkin on käynyt treenailemassa. Paikalla ei ole ohi kulkiessamme suurempaa vilskettä, vaikka siellä pari lihaskimppua pullisteleekin. Venice Beachiltä löytyy myös koripallo- ja padelkenttiä. Hiekalla näkyy rantalentopallon pelaajia.
Rannan tunnelma muuttuu, kun ohitamme Venice Boulevardin pään ja jatkamme matkaa kohti etelää. Kaupustelijoita ei enää näy, vaan alue on rauhoitettu hiljaiseksi asuinalueeksi. Hiekkarannan reunalla kohoaa rakennuksia, joissa on varmasti mukavia mutta hintavia merinäköaloilla varustettuja koteja.
Ranta johdattaa meidät Venicen yksinkertaiselle laiturille, jossa ei ole muutaman mailin päässä sijaitsevan Santa Monica Pierin kaltaisia huvituksia. Täällä voi joko kalastaa tai vain ihailla maisemaa. Venice Beach on kaiken muun lisäksi kuuluisa auringonlaskuistaan.
Meidän auringonlaskumme Venicessä eivät ole pilvien vuoksi aivan täydellisiä, mutta joka tapauksessa kokemisen arvoisia. Taivas punertuu kauniisti ja aurinko katoaa lopulta mailleen.
Olen haaveillut Kaliforniaan matkustamisesta niin kauan, että ensimmäisinä päivinä on tuntunut jopa hieman epätodelliselta olla perillä. Viimein Venice Beachillä asia jotenkin lopullisesti konkretisoituu tajuntaan. Täällä on aikaa pysähtyä hiljaa katselemaan, kuinka Tyynen valtameren aallot kuohuvat hämärtyvään rantaan. Tuntuu hauskalta kahlata hiekassa täällä Amerikan kaukaisella laidalla, kymmenen tunnin aikaeron ja yhdeksäntuhannen kilometrin päässä kotoa. Oli mukavaa viettää kaksi päivää Venicessä, ja on myös mukavaa päästä jatkamaan matkaa muualle Kaliforniaan.
Yhdysvallat
High Line – New Yorkin paras kävelyreitti
High Line on entisen tavarajunaradan paikalle rakennettu kaikille avoin puistoalue New Yorkissa. Rata kulki katutason yläpuolella, joten puistosta aukeaa mukavia kuvakulmia Manhattanin urbaaneihin maisemiin.
High Line -puisto on käytännössä reilun kahden kilometrin mittainen kävelyreitti, jonka voi kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Matkan varrella on useita High Linen ja katutason yhdistäviä portaita sekä muutama hissi, joten koko matkaa ei ole pakko kävellä kerralla ja välillä voi halutessaan poiketa myös jossain muualla.
Nousemme High Linelle sen eteläisestä päästä Gansevoort Streetin ja Washington Streetin risteyksestä. Puistoon nousevien portaiden alla toimiva Shake Shack -hampurilaisravintola palvelee nälkäisiä ja naapurista löytyy 1900- ja 2000-lukujen taidetta esittelevä Whitney Museum of American Art.
High Line on yksi eniten odottamistani kohteista tällä matkalla. Kävelyreittiä ei ollut vielä aiemman New Yorkin -reissumme aikana olemassa, ja se on saanut paljon kehuja monilta matkailijoilta. Reitti on tasainen ja esteetön, joten se sopii hyvin kaikille kulkijoille. On oikein mukavaa liikkua sujuvasti kaupungin hälinän ja risteysten yläpuolella. Osumme paikalle aurinkoisena lokakuisena arkipäivänä, jolloin ihmisiä on liikkeellä hieman kuvittelemaani enemmän. Ajoittain on siis pientä ruuhkaa, mutta eteneminen on onneksi enimmäkseen väljää.
High Linen eteläosa kulkee Meatpacking Districtin halki. Rujot teurastamokorttelit ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä viihtyisäksi trendialueeksi, jota hallitsevat tyylikkäät kaupat ja ravintolat. Kuljemme matkamme aikana pari kertaa Meatpacking Districtin halki. Alueesta jäävät mieleen aurinkoisilla terasseilla istuvat hyväntuuliset ihmiset, pienellä aukiolla soittava jazzbändi sekä kadut tilapäisesti vallanneet norsutaideteokset, joiden tehtävänä oli kerätä rahaa villieläinten suojeluun. High Linelta käsin on mukava ottaa kuvia ohittamistamme kaduista.
Meatpacking District jää pian taakse, minkä jälkeen High Line kulkeekin koko loppumatkan Chelsean kaupunginosassa Manhattanin länsilaidalla. Kaupunginosan nimen voi päätellä viimeistään Chelsea Marketille ohjaavista viitoista. Chelsea Market on entisissä National Biscuit Companyn tiloissa toimiva kauppahalli, josta löytyy runsaasti ravintoloita. Kävimme kauppahallin vilkkailla käytävillä jo muutamaa päivää aiemmin, joten jatkamme nyt suoraan eteenpäin.
High Line sopii erityisen hyvin kiireettömään oleskeluun. Valittavana on runsaasti erilaisia penkkejä, joista osa näyttää hyvinkin lokoisilta. Mieleenpainuvin maisema löytyy 17th Streetin kohdalta, jossa on oikea katsomo 10th Avenuen suuntaan.
High Linella on mielenkiintoinen historia. Manhattanin länsireunalle rakennettiin ensimmäinen tavarajunarata jo 1800-luvun puolivälissä, mutta se kulki vaarallisesti katutasolla. Vaadittiin satoja liikenneonnettomuuksissa menehtyneitä kuolonuhreja, kunnes katutason yläpuolella kulkeva huomattavasti turvallisempi rata saatiin rakenteille. Projektista vastasi vaikutusvaltainen kaupunkisuunnittelija Robert Moses. Satuin katsomaan New Yorkin -lennolla Motherless Brooklyn -elokuvan, jonka keskeisiin hahmoihin kuuluva Moses Randolph perustuu Robert Mosesin kylmään ja kiistanalaiseen persoonaan. Jos New Yorkin historia kiinnostaa, kannattaa lukea Mosesista vaikka Wikipediasta.
Uuden katujen yläpuolella kulkevan radan ensimmäinen juna pääsi liikkeelle vuonna 1933. Kiskoja pitkin alkoi kulkea tonneittain erilaisia tuotteita, kuten Meatpacking Districtilla pakattua lihaa. Rata oikaisi suoraan joidenkin tehdasrakennusten halki. Yksi näistä oli National Biscuit Company, jonka seinien sisällä keksittiin maailman valloittaneet Oreo-keksit.
Rekat alkoivat vähitellen syrjäyttää tavarajunia, ja radan ensimmäinen osa purettiin jo 1960-luvulla. Junaliikenne loppui kokonaan 1980-luvulla, jolloin alettiin jo suunnitella koko rakennelman lopullista poistamista. Alueen asukkaat halusivat kuitenkin säästää junaradan, ja he saivat onneksi tahtonsa läpi.
High Linen tulevaisuudesta keskusteltiin vuosikymmeniä, kunnes siitä päätettiin kunnostaa kaupunkilaisia ilahduttava puisto. Vinkin ratkaisuun saattoi antaa luonto itse, sillä kasvit olivat jo ehtineet vallata käyttämättömät kiskot. Nykyään High Linea ei korista mikä tahansa heinä, vaan puistoon on istutettu yli viittäsataa erilaista kasvi- tai puulajia. New Yorkissa on vielä lokakuun puolivälissä niin vehreää, että osa kasveista kukkii yhä iloisesti. Myös vanhat rautatiekiskot erottuvat toisinaan aluskasvillisuuden seasta.
High Line Parkin ensimmäinen osa avattiin vuonna 2009, minkä jälkeen se on kasvanut vaiheittain nykyiseen muotoonsa. Puiston tulevaisuuden pitäisi olla suuren suosion vuoksi turvattu, mutta ainakin sen ylläpidosta vastaavat High Linen ystävät ovat huolissaan kaupungin uusista rakennussuunnitelmista. Lisätietoja voi lukea Friends of the High Line -järjestön kampanjasivuilta.
Chelsea tunnetaan taidegallerioistaan, ja myös High Linella voi ihailla monenlaisia teoksia. Huomaamme matkan varrella useita seinämaalauksia, minkä lisäksi reitille on aseteltu joitakin patsaita. High Linen ulkonäön on tarkoitus elää ajan kuluessa, joten kukin patsas pysyy reitin varrella vain ennalta määrätyn ajan, joka on useimmiten yksi vuosi. Niinpä esimerkiksi kuvassa näkyvä Karon Davisin Curtain Call on jo siirretty jonnekin muualle.
Ohitamme uusia kerrostaloja, joiden moderni arkkitehtuuri näyttää hauskalta. Emme haaveile tänne muuttamisesta, mutta hotellimajoituksen kannalta Chelsea olisi yksi houkutteleva vaihtoehto seuraavaa New Yorkin -matkaa ajatellen. Alue on yhtä aikaa mielenkiintoinen ja sopivan rauhallinen, minkä lisäksi täältä on vain lyhyt matka vilkkaan Midtownin keskeisiin kohteisiin.
High Linen pohjoinen pää sijaitsee Hudson Yards -ostoskeskuksen tuntumassa. Reitti jatkuu vielä junavarikkoalueen ympäri, kunnes se laskeutuu pitkää ramppia pitkin alas kadulle. Me päätämme suunnata suoraan ostoksille. Vuonna 2019 avattu Hudson Yards -ostoskeskus on miellyttävän valoisa ja näyttää yhä uutuuttaan kiiltävältä. Kauppavalikoimaa riittää kotoisen H&M:n kaltaisista liikkeistä Suomessa tuntemattomampiin merkkeihin sekä maailmankuuluihin laatubrändeihin.
Ostoskeskuksen pihalla kohoava Vessel on huomiota herättävä rakennelma, jota voisi kai kutsua tilataideteokseksi. Rakennelman sisällä kulkevia portaita pitkin voi kiivetä katselemaan näkymiä eri tasoilta. Vessel oli yli kolme vuotta suljettuna itsemurhatapausten vuoksi, mutta sen turvallisuutta on nyt parannettu ja rakennelma aukesi matkamme loppuvaiheessa pitkästä aikaa yleisölle. Ylös kiipeäminen jäi meiltä silti tällä matkalla väliin. Liput pitää hankkia etukäteen Vesselin nettisivuilta.
Hudson Yardsin alueella pääsee katselemaan maisemia paljon korkeammaltakin. Pilvenpiirtäjän seinien ulkopuolelle kurkottava näköalaparveke Edge kuuluu Manhattanin sykähdyttävimpiin elämyksiin. Se näkyy hyvin myös High Linen varrelle pohjoisen suuntaan kuljettaessa. Edge ei aluksi kuulunut suunnitelmiimme, mutta päätimme käydä siellä matkan viimeisenä iltana. Kohde oli hintansa väärti ja Edgestä onkin tulossa oma blogijuttunsa myöhemmin.
Lisätiedot High Linesta: www.thehighline.org
Yhdysvallat
Kävelyllä Brooklynin sillalla ja Brooklynissa
New Yorkin ikonisin silta tarjoaa kauniin kävelyreitin Manhattanilta Brooklyniin. Emme tutustuneet Brooklyniin kovin laajasti, mutta ehdimme nähdä mielenkiintoisia paikkoja esimerkiksi Brooklyn Heightsissa, Dumbossa sekä Williamsburgissa.
New York on laaja kaupunki, mutta moni matkailija viihtyy lähinnä vain Manhattanin saarella. Mekin poistuimme oman matkamme aikana Manhattanilta vain parina päivänä, jolloin suuntasimme East Riverin vastarannalle Brooklyniin. Ylitimme ensimmäisen Brooklyn-päivämme aluksi historiallisen Brooklyn Bridgen, joka on paitsi kulkuväylä, myös yksi kaupungin upeimmista nähtävyyksistä.
Brooklyn Bridge
Brooklyn Bridgen Manhattanin-puoleinen pää ulottuu muutaman sadan metrin päähän rannasta New Yorkin kaupungintalon tuntumaan. Astumme sillalle aurinkoisena sunnuntaipäivänä, jolloin liikkeellä on paljon muitakin ihmisiä. Ruuhka onneksi helpottaa hetkittäin, ja sillalla on välillä väljääkin. Voisi olla upeaa tulla tänne joskus vaikkapa aamuvarhaisella, kun kulkijoita lienee vähemmän.
Näyttävä Brooklyn Bridge on 1825 metriä pitkä, ja se olikin aikoinaan maailman pisin riippusilta. Tarkkaan ottaen tämä vuonna 1883 valmistunut uusgoottilainen rakennelma on riippusillan ja vinoköysisillan yhdistelmä, mutta ei nyt perehdytä teknisiin detaljeihin tarkemmin.
Brooklyn Bridge oli ensimmäinen Manhattanin ja Brooklynin yhdistänyt silta. Williamsburg Bridge ja Manhattan Bridge valmistuivat 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, ja niiden lisäksi East Riverin alitse kulkee nykyään tunneleita.
Siltaa pitkin on mukava kävellä, sillä jalankulkijoille ja pyöräilijöille on varattu oma puupintainen tasonsa, kun taas kuusi autokaistaa kulkevat alemmalla kannella. Joskus kauan sitten Brooklyn Bridgellä on ollut raideliikennettäkin. Raskaiden ajoneuvojen pääsy sillalle on kokonaan kielletty, ja huomaan valokuvia ottaessani, että New Yorkin katukuvaan kuuluvia keltaisia takseja kulkee sillalla vain harvakseltaan.
Kuvauksellisella sillalla on mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten vanhoja lamppuja. Palkit ja vaijerit muodostavat hauskannäköisiä verkkoja tai rivistöjä, joita on mukava pysähtyä katselemaan. Lokakuisesta päivästä tulee yllättävän kuuma, ja aurinko tuntuu lähes polttavalta lämpötilan noustessa hellelukemien tienoille.
Sillalta on tietenkin upeat maisemat joka suuntaan. Erityisesti Manhattanin eteläosan pilvenpiirtäjät näkyvät täältä hienosti, ja kauempana häämöttää Vapaudenpatsas. Pohjoiseen päin katsottaessa maisemaa hallitsee Manhattan Bridge.
Brooklyniin päin kulkiessa täytyy kääntyä aina uudelleen katselemaan maisemaa Manhattanin suuntaan. Alamme jo vähitellen lähestyä sillan toista päätä. Brooklyn oli vielä sillan valmistuessa oma kaupunkinsa, mutta pitkän poliittisen väännön jälkeen se yhdistettiin New Yorkiin vuonna 1898. New York on tuosta lähtien muodostunut viidestä osasta, jotka ovat Manhattan, Brooklyn, Bronx, Queens sekä Staten Island.
Laskeudumme tilaisuuden tullen pois sillalta ja käännymme Brooklyn Heightsin kaupunginosaan. Söimme edellisellä New Yorkin -matkallamme pizzaa sillan juurella toimivassa Grimaldi’sissa, mutta jätämme kuuluisan ravintolan tällä kerralla väliin.
Brooklyn Heights
Brooklyn Heights on vauras alue, jonka puiden reunustamien katujen varsilla on kauniita asuintaloja. Ympäristö näyttää hyvin siistiltä, rauhalliselta ja turvalliselta. Täällä on varmasti mukava asua, jos vain on varaa maksaa kodistaan riittävän paksu pino dollareita.
Yksi Brooklyn Heightsin kadunpätkistä on katkaistu autoliikenteeltä jonkinlaisen yhteisöllisen sunnuntaitapahtuman vuoksi ja ilmapiiri on rennon leppoisa. Ohitamme näillä main Brooklyn Cat Cafen, jonka ikkunan takana makoilee koko joukko tyytyväisiltä vaikuttavia kissoja.
Brooklyn Heights Promenade
Saavumme pian seuraavaan päämääräämme Brooklyn Heights Promenadelle. Viihtyisän kävelykadun varrelta aukeaa mahtavia maisemia Manhattanille päin.
Promenadin varrella on runsaasti penkkejä, joten kaikille halukkaille on tilaa istahtaa nauttimaan näkymistä ja aurinkoisesta iltapäivästä. Kävelykadun toisella reunalla puiden katveessa on hulppeilta näyttäviä asuntoja.
Brooklyn Bridge Park
Brooklyn Heights Promenade päättyy hetken kävelyn jälkeen kadun varteen. Jatkamme vähän eteenpäin, kunnes käännymme Squibb Parkin kohdalta rantaan päin. Alaspäin viettävä kävelysilta johtaa Brooklyn Bridge Parkin vehreyteen.
Brooklyn Bridge Park vaikuttaa viihtyisältä paikalta. Moni on tuonut mukanaan eväitä, ja sopivan avarilta nurmialueilta kelpaa ihailla maisemaa Manhattanille sekä New Yorkin sataman suuntaan.
Kuljemme eteenpäin aivan rantaa pitkin kulkevaa kävelytietä pitkin. Joella on melko paljon lauttaliikennettä ja kenties sen vuoksi myös aallokko näyttää yllättävän voimakkaalta. Puistossa ja kävelyreiteillä riittää paljon ihmisiä, joista suurin osa vaikuttaa paikallisilta. Aika monella on koira mukanaan.
Dumbo
Alitamme Brooklyn Bridgen ja siirrymme Dumbon kaupunginosaan. Suunnistamme Time Out Marketin ravintolakeskittymään, jossa ajattelemme pysähtyä syömään. Paikka on kuitenkin niin ruuhkainen, ettei hälinän keskeltä tahdo millään löytyä istumapaikkoja neljälle. Käymmekin vain ihailemassa kattoterassin maisemia ja jatkamme pian matkaamme.
Usein trendikkääksi mainittu Dumbo on entinen teollisuusalue, joka alkoi muuttua 1970-luvulla edullisiksi asuinkortteleiksi. Vuosikymmenet ovat muokanneet nykypäivän Dumbon keskiluokkaiseksi alueeksi, jossa on paljon ruokailu- ja ostosmahdollisuuksia. Kaupunginosan nimellä ei ole mitään tekemistä Disney-elokuvan kanssa, vaan se on lyhennys sanoista Down Under the Manhattan Bridge Overpass. Manhattanin silta on kuvauksellisimmillaan Washington Streetin ja Water Streetin risteyksestä nähtynä.
Risteyksestä avautuva näkymä ei ole mikään salaisuus, vaan paikalla on valtava määrä matkailijoita napsimassa valokuvia. Myös Empire State Building näkyy hauskasti Manhattan Bridgen rakenteiden kehystämänä. Pidän Dumbon rennosta tunnelmasta ja pelkistetystä tiiliseinien sävyttämästä arkkitehtuurista. Päädymme lopulta syömään Fuel Fever Grill & Juice Bariin, jossa vatsan saa täytettyä miellyttävän rauhallisessa ympäristössä.
Williamsburg
Haluan käydä vielä Brooklynin puolella ollessamme Williamsburgin kaupunginosassa, jonka suosiosta luin ensi kertaa jo parikymmentä vuotta sitten. Paras keino Dumbosta Williamsburgiin pääsemiseksi vaikuttaa olevan bussi, joten nousemme ainoan kerran koko New Yorkin -matkamme aikana linja-auton kyytiin. On mielenkiintoista nähdä bussin ikkunoiden lävitse Brooklynin katuja, koripallokenttiä ja seinämaalauksia. Ohitamme myös juutalaisen asuinalueen, jossa kylttien tekstit lukevat hepreaksi ja käytännössä kaikilla ihmisillä on perinteiset ortodoksijuutalaisten vaatteet. Jäämme kyydistä Williamsburgin sillan lähistöllä.
Tarkoituksenamme on nähdä ainakin Williamsburgin pääkatu Bedford Avenue, jolle pääsemmekin pian kääntymään. Vilkkaan väylän varrella on muun muassa meluisia baareja, seinämaalauksia, vintageputiikkeja, taidegallerioita, kahviloita ja erilaisia ravintoloita. Bedford Avenue ei ole mitenkään mahtipontisen leveä, mutta eloisaa katua pitkin on mukava kulkea ja aistia kaupunginosan tunnelmia.
Kävelemme Bedford Avenueta reilun kilometrin McCarren Parkin laidalle saakka. Ilta alkaa jo hämärtyä, emmekä jaksa lähteä vaeltelemaan enää kovin pitkälle. Niinpä kierrämme vain parin korttelin ympäri, kunnes palaamme Bedford Avenueta pitkin kohti lähintä metroasemaa. Olisin voinut viihtyä Williamsburgissa kauemminkin, mutta jo lyhyt vierailu antaa käsityksen kaupunginosan ilmapiiristä. Williamsburg lienee hiljalleen vaurastunut, kun parikymmentä vuotta sitten saapuneet nuoret ovat keski-ikäistyneet ja keskiluokkaistuneet. Rosoista viehätystä on silti jäljellä, joten Williamsburg olisi varmasti pidemmänkin kierroksen väärti.
Brooklyn Heights Promenade iltavalaistuksessa
Suuntasimme toisena Brooklyn-päivänämme Coney Islandin aurinkoisen rantakadun tunnelmiin ja värikkääseen Luna Park -huvipuistoon. Niistä riittää kerrottavaa toisen kokonaisen jutun verran, mutta palaan nyt tässä yhteydessä vielä hetkeksi tuon päivän iltaan, jolloin kävimme uudelleen Brooklyn Heights Promenadella. Maisema valaistulle Manhattanille on juuri niin hieno, kuin olin kuvitellutkin.
Kävelykadun tunnelma on leppoisa ja kun ilmakin on yhä miellyttävän lämmin, kelpaa tänne pysähtyä ihailemaan kaupungin loistetta. Paikka tuntuu hämyisestä valaistuksesta huolimatta hyvin turvalliselta, sillä vastaan ei tule epämääräisiä kulkijoita. Brooklyn Heights Promenade on yksi suosikkipaikoistani New Yorkissa, ja tänne olisikin joskus mukava tulla auringonlaskun aikaan.
Haluaisin myös tutustua koko Brooklyniin paremmin, sillä täältä löytyy suurkaupungin tunnelmaa tietynlaisella kodikkaalla vivahteella. Ainakin turisteja on huomattavasti vähemmän kuin Manhattanilla. Listallani olisi ainakin Prospect Heightsin kaupunginosa, jonka laidalta löytyy koripallo- ja konserttihalli Barclays Center. Tutustumiskohteisiin kuuluisi myös Prospect Park, jossa suuntaisin ainakin Brooklynin kasvitieteelliseen puutarhaan. Museotarjonnasta saattaisin pitää esimerkiksi New York Transit Museumista. Onko sinulla vinkkejä Brooklyniin?
-
Espanja2 vuotta sitten
Ihmeellinen El Torcal de Antequera
-
Suomi2 vuotta sitten
Hiihtoloma Syötteen laduilla
-
Itävalta1 vuosi sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Saksa2 vuotta sitten
Berliinin muuria etsimässä
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
-
Italia2 vuotta sitten
Milanon pääkallokappeli San Bernardino alle Ossa
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
18.7.2023 at 9:53
Minulla oli joskus tapana lukea kirja tai kaksikin, jotka sijoittuvat tulevaan matkakohteeseen. Viime aikoina se on jäänyt, mutta se oli hauska tapa tutustua kohteeseen ennakolta. Itsekin tykkään Venicestä, vaikka olenkin käynyt siellä vain yhden reissun aikana. Katsotaan, josko tällä kertaa siellä ehtisi taas käymään, usean vuoden jälkeen. Hauska nähdä, koenko alueen muuttuneen.
Mika / Lähtöportti
18.7.2023 at 14:06
Kirjat ovat hyvä keino päästä matkakohteen tunnelmaan, ja olen itsekin välillä lukenut jonkun romaanin joka sijoittuu tulevaan matkakohteeseen. Sellaiseen ei vain valitettavasti jää aina aikaa. Toivottavasti pääset uudelleen Veniceen, voisi kuvitella että jotain on vuosien aikana muuttunutkin. Ainakin jossakin välissä kodittomuus on tosiaan ollut todella paha ja näkyvä ongelma, nyt kesäkuussa se ei tullut ainakaan silmiinpistävästi vastaan.
Melissa Laitakari
19.7.2023 at 12:00
Sama juttu, että ensimmäisenä päivänä oli epätodellinen olo kun saavuimme Kaliforniaan. Sun kuvista näkyy meidän hotelli, jossa oltiin joulun välipäivät. Ensimmäiset päivät oltiin Disneylandissa.
https://villananna.vaikuttajamedia.fi
Mika / Lähtöportti
20.7.2023 at 18:57
Kaipa se on tuo pitkä matka, aikaero ja televisiosta tuttujen paikkojen vyöryminen silmille, minkä vuoksi Kaliforniassa helposti tulee aluksi epätodellinen olo. Muistan muuten tuon Venice Breeze Suitesin, se oli yhtenä majoitusvaihtoehtona meilläkin, muttei lopulta majoituttu ihan rannalle. Nimi jäi kuitenkin mieleen ja huomattiin talo, kun käveltiin siitä ohitse.
Satu
21.7.2023 at 8:44
Venice Beach on minullekin tuttu paikka. Mulla oli muinaisessa nuoruudessa 🙂 ystävä, joka asui Marina del Reyssä ja jonka luona kävin parina kesänä lomalla. Kun kaveri oli töissä, kävelin asunnolta Venice Beachille hengailemaan. Paikallisten mielestä se oli ihan pähkähullua – miksi ihmeessä KÄVELLÄ parin kilometrin matka, jos sen voi ajaa myös autolla?!
Mika / Lähtöportti
21.7.2023 at 12:42
Sulla on ollut mukava kyläilypaikka ja varmasti paljon muistoja myös Venice Beachilta 🙂 On kyllä vaikea ymmärtää tuota ajatusmaailmaa, että lyhyetkin matkat pitäisi mennä autolla, mutta sellaista Los Angelesissa on. Tuo on niin lyhyt matka ja ainakin nykyään myös kävelytiet tuolla välillä hyvässä kunnossa.
Jenni / Unelmatrippi
22.7.2023 at 21:45
Venicen kanavat ovat tosiaan kuin ihan eri maailmasta muuhun Losiin verrattuna. Kanavilla on mukavan leppoisaa. Oli myös kiva katsella, millaisia taloja ihmisillä siellä on. Osa oli aika hienoja. Muutenkin tykkäsin Venicesta todella paljon, kun kävimme siellä useampi vuosi sitten. Olisi hauska joskus palata takaisin.
Mika / Lähtöportti
27.7.2023 at 1:22
Tykkäsin kanava-alueen tunnelmasta ja erilaisista taloista tosi paljon, harvinaisen kaunis ja viihtyisä paikka. Hyvä että tuli tutustuttua kanaviin ihan ajan kanssa, vaikken tosiaan etukäteen pitänyt niitä edes erityisen mielenkiintoisena nähtävyytenä. Venice viehätti muutenkin, taisi olla minulle sopivankokoinen paikka muuten niin valtavassa suurkaupungissa.