Ota yhteyttä

Italia

Kapeita kujia ja pastaostoksia Barissa

Julkaistu

Tutkimme keväisellä matkallamme Italian saappaankorossa sijaitsevaa Puglian eli Apulian aluetta ja löysimme paljon mielenkiintoista nähtävää. Seudun suurin kaupunki on merellinen Bari.

Ollakseni rehellinen, en odota Barilta paljoa. Kuvittelen sen olevan jokseenkin sekava ja hieman rähjäinen eteläitalialainen satamakaupunki. Huono vaikutelma vain vahvistuu Fiatin ratin takana, kun autoja ja vespoja tunkee holtittomasti eteen sekä oikealta että vasemmalta.
Bari Kaistamerkinnät puuttuvat, enkä ole ihan varma paikallisten kuljettajien suhtautumisesta liikennevaloihin. Selviydymme kaikesta huolimatta rautatieaseman kupeessa sijaitsevalle parkkipaikalle ilman kolhuja.bari_01

Kaupunkikuva paranee, kun pääsemme pakokaasunkatkuisilta kaduilta aseman lähellä sijaitsevaan puistoon. Tuulessa huojuvat suuret palmut luovat etelämaalaista tunnelmaa. Saavumme leveälle Via Sparanolle, joka on rauhoitettu kävelykaduksi. Tämä kaupungin suosituin ostosalue keventää taatusti himoshoppaajien kukkaroita. Suora väylä johdattaa meidät vanhankaupungin laidalle, jossa Bari alkaa näyttää parhaita puoliaan.San Nicola

Eläväiset kujat ovat varsin kuvauksellisia. Syvennyksissä näkyy pieniä alttareita sekä kaupungin suojeluspyhimyksen San Nicolan kuvia.Bari

Kierrämme välillä suuren linnoituksen ympäri. Porottava aurinko saa sään tuntumaan helteiseltä, joten palaamme varjoisille kujille.Bari

Kapeat kadut vaikuttavat toimivan asukkaiden olohuoneena. Kirjavat pyykit roikkuvat ikkunoilla, aikuiset juttelevat ja lapset leikkivät. Miesjoukko särpii olutta pienistä muovimukeista. Avoimen oven yläpuolelle kiinnitetty juhlallinen kyltti kertoo kaljaporukan nimeksi ”Vanhan Barin ystävät”. Vespat tunkeutuvat kapeimmillekin kujille, mutta niitä tulee onneksi vastaan vain harvakseltaan.Lungomare

Sytytämme kynttilän San Nicolan basilikassa ja käymme katsomassa alakerrassa sijaitsevaa pyhimyksen hautaa. Ehdimme ulos juuri sopivasti ennen messun alkamista. Suunnistamme rantakadulle, joka paljastuu yllättävän viihtyisäksi.Bari

Karismaattinen haitarinsoittaja haluaa esittää lapsille serenadin. Tyttäret kuuntelevat onnellisen näköisinä ja ojentavat lopuksi miehen hattuun pari kolikkoa. Leveällä ja merentuoksuisella rantabulevardilla on mukava kävellä. Nälkä kuitenkin kurnii uhkaavasti, joten käännymme pian takaisin vanhaankaupunkiin. Huomaamme Cianna Cianne -nimisen ravintolan, joka onkin hyvä löytö.bari_04

Ravintolassa näyttää olevan kaikki päällisin puolin kohdallaan. Pöytiä koristavat punavalkoruutuiset liinat ja tiiliseinillä roikkuu Campari-mainoksia. Kaikki muut asiakkaat puhuvat paikallista kieltä. Naapuripöydän seurue kuuluu arvelevan meitä saksalaisiksi risteilyturisteiksi. Puhun jonkin verran italiaa, joten selvennän kotimaamme ja kerron talosta, jonka olemme vuokranneet Monopolin liepeiltä. Seurueen sinitukkainen mummo innostuu aiheesta, sillä onhan hän Monopolin tyttöjä itsekin. Virbon pikkukylä kuulostaa hänestä oudolta, mutta hetken mietiskelyn jälkeen selviää, että majailemme Cozzanan kylän naapurissa. Meiltä on kymmenen kilometriä sinitukkaisen mummon kotiin.Bari

Valitsemme 25 euron sunnuntaimenun, jota paikallisetkin tuntuvat suosivan. Lounas venähtää lopulta yli kahden tunnin mittaiseksi, sillä ruoasta nautiskeleminen kuuluu maan tapoihin. Haluamme maistaa meren herkkuja, satamakaupungissa kun ollaan. Runsaisiin alkupaloihin kuuluu täytettyjä simpukoita, papuja ja herkullista kasvispiirasta. Seuraavaksi saamme huikean hyvää oliiviöljyistä risottoa. Odotamme jo pääruokaa, mutta pöytään ilmestyykin vielä pastaa sienikastikkeella. Viimein eteemme kannetaan valtava lautasellinen rapuja ja mustekalaa. Jälkiruoaksi maistelemme etäisesti joulutorttua muistuttavia leivonnaisia, joiden täytteenä on kirsikkahilloa. Talo tarjoaisi myös limoncelloa, josta automiehen on valitettavasti kieltäydyttävä. Onnistuneen aterian hinta-laatusuhde on varsin hyvin kohdallaan.Bari

Merituuli puhaltaa pilvistyneeltä taivaalta, kun palaamme ulkoilmaan. Paikalliset kaivavat jo toppatakkeja esiin, mutta suomalainen pärjää edelleen t-paidalla. Ohitamme melko nopeasti keskeiset Mercantile- ja Ferrarese-aukiot. Haluan käydä vielä Arco Basso -kujalla, jossa myydään kuulemani mukaan pastaa suoraan kadulta. Arco Basso näyttää aluksi samanlaiselta kuin muutkin näkemämme värikkäät kujat.Pastaostoksilla

Hieman ennen matalaa holvikaarta huomaamme viimein tädit, jotka näpertävät pastaa kotiensa ulkopuolelle kannettujen pöytien ääressä. Sormet toimivat näppärästi vuosikymmenten tuomalla kokemuksella.
Orecchiette-pastaa
Pugliassa suositaan perinteistä orecchiette-pastaa, joka on nimensä mukaisesti pienen korvan muotoista. Ostan pussillisen vuokratalolla keitettäväksi. Käteni alkavat heilua kuin itsestään, kun kyselen keittoaikasuositusta italiaksi. Viiden euron kilohinta ei kuulosta kohtuuttomalta, sillä laatu on huippuluokkaa.Bari

Käännymme tyytyväisinä paluumatkalle kohti rautatieaseman parkkipaikkaa. Barista löytyi lopulta kaikkea muuta kuin vastenmielistä rähjäisyyttä. Värikäs vanhakaupunki oli varsin mainio kokemus, joka tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tutustua paikalliseen elämänmenoon. Välillä melkein tuntui, kuin olisimme joutuneet keskelle Etelä-Italiasta kertovan elokuvan kliseisiä kulisseja.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
6 kommenttia

Kommentit

  1. Miika ♥ Gia | matkakuume.net

    14.11.2015 at 16:48

    Ah, Bari! Sieltä on lämpimiä muistoja, mutta olin siellä edustusmatkalla eikä aikaa omatoimiseen kiertelyyn juuri jäänyt. Se mitä ehdin nähdä sai minut kuitenkin haluamaan sinne takaisin vielä joskus. Nuo tunnelmalliset pikkukujat, loistavat ravintolat ja puistossa kaikessa rauhassa korttia pelaavat vanhat herrat oli kaikki jotenkin niin kovin…italialaista 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      15.11.2015 at 12:22

      Pugliasta tuli kertaheitolla yksi suosikkialueistani, aitoa ja eläväistä Italiaa parhaimmillaan. Bari oli kiva, kuten myös monet ympäristön kylät ja pikkukaupungit. Juuri kuten mainitsit, sellaista millaiseksi Italian yleensä kuvitteleekin 🙂

  2. Pirkko / Meriharakka

    17.11.2015 at 12:15

    Bari taitaakin olla aika suosittu risteilysatama. Meilläkin muutama ystävä on siellä pysähtynyt, risteilyllä, kait muutamaankin kertaan ja tapaavat ylistää ruokaa. Kuulemma kaupunki, jossa kannattaa syödä lounas, vaikka se risteilyn hintaan kuuluisikin (laivalla)!

    • Mika / Lähtöportti

      17.11.2015 at 15:07

      Ainakin paikallisten kanssa jutellessa tuli sellainen kuva, että valtaosa kaupungissa käyvistä ulkomaalaisista on risteilyturisteja. Uskon Barin olevan hyvä ruokakaupunki, kuten Italian muutkin kaupungit. Ravintolaa valitessa täytyy vain muistaa välttää surkeita turistisyöttölöitä, sillä sellaisiinkin voi Italiassa joutua.

  3. Marimente

    11.7.2017 at 12:17

    Ah, oldie is goldie! 🙂 Tulin kaivelemaan sinun blogiin Etelä-Italian postauksia, kun olemme viikonloppuna suuntaamassa Apuliaan päin. Lennot on Bariin ja sieltä jatkamme Ostunin kaupunkiin ja majoitumme Villanovassa lähellä merenrantaa.
    ”Käteni alkavat heilua kuin itsestään..”, heheh, niinpä! 🙂 Italia tarttuu ja valloittaa – kiitos näistä reissuvinkeistä!

    • Mika / Lähtöportti

      11.7.2017 at 16:17

      Kiitos kommentista ja hyvää matkaa Apuliaan! Mun on pitänyt kirjoittaa tuosta matkasta muutama postaus lisää, mutta ne on vaan jääneet muiden aiheiden jalkoihin. Me tehtiin myös retki Ostuniin. Tykkäsin Ostunista paljonkin, oli mukava vaellella valkoiseksi kalkittujen talojen välissä kapeita kujia pitkin. Villanovassa ei käyty, mutta tuolla seudulla riittää kiinnostavia kyliä ja kaupunkeja. Esimerkiksi Martina Franca oli kiva, Alberobello sitten jo aika turistinen. Italia tosiaan valloittaa! Onneksi seuraava, vaikkakin lyhyt Italian-matka odottaa puolentoista kuukauden päässä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Italia

Maisemia San Vigilion kukkulalta Bergamosta

Julkaistu

Kirjoittaja

San Vigilion kukkula tarjoaa Bergamon parhaat näköalat sekä mahdollisuuden hengittää raikasta ilmaa aivan keskustan tuntumassa. Kukkulan ympäristössä kulkee myös maalaismaisemiin vieviä kävelyreittejä.

San Vigilio on Bergamon kaupungin korkein kukkula, jolle voisi hyvin nousta vanhastakaupungista Città Altasta kävellenkin. Haluamme silti käyttää vanhaa funikulaaria, jolla matkustamisen voi ottaa paikallisena elämyksenä.

bergamo_sanvigilio_10


Funikulaari aloitti toimintansa jo vuonna 1912, joten se on ehtinyt kuljettaa bergamolaisia monen sukupolven ajan. Matka on vain 630 metrin mittainen, mutta sen aikana noustaan noin 90 metriä korkeammalle. San Vigilion funikulaaria ei pidä sekoittaa Città Bassan ja Città Altan välillä liikennöivään toiseen linjaan. Molemmilla funikulaareilla voi matkustaa Bergamon julkisen liikenteen lipuilla.

bergamo_sanvigilio_17


Funikulaarin yläasemalta aukeaa upea maisema Bergamon kaupunkiin. Erityisesti Città Altan vanhat rakennukset ja kirkontornit näyttävät hienoilta, kun ne kohoavat korkealle ympäröivän laakson yläpuolelle.

bergamo_sanvigilio_13


San Vigilion kukkula on melko suosittu retkikohde, jonka muutamilla kujilla ja parissa ravintolassa näkyy ainakin näin kauniina sunnuntaina paljon paikallisia pyhäpäivän viettäjiä. Osa on ehkä tullut vain rentoutumaan lasillisen ääreen terassille, mutta joukossa on myös kunnon retkeilyvarusteisiin sonnustautuneita patikoijia. Nousemme kapeaa mukulakivikatua pitkin kohti kukkulan huippua. San Vigilio vaikuttaa rauhalliselta keitaalta muun kaupungin yläpuolella. Pienen parkkipaikan laidalla on pari kissaa nauttimassa auringonpaisteesta.

bergamo_sanvigilio_08

 
Kukkulan laelta löytyy viihtyisä puisto, joka on kehittynyt Bergamoa vuosisatojen ajan vartioineen San Vigilion linnoituksen päälle. Paikka sijaitsee noin puoli kilometriä merenpinnan yläpuolella ja sieltä on hienot näkymät vehreälle maaseudulle sekä lähiseudun vuorille saakka. Nautimme lämpimästä kevätpäivästä ja ihailemme maisemia kiireettömästi eri suuntiin.

bergamo_sanvigilio_11


Linnoituksen nimi on lainattu kukkulalla muinoin sijainneelta San Vigilion kappelilta. San Vigilio eli suomalaisittain Pyhä Vigilius oli Trenton piispa, joka koki vuonna 405 marttyyrikuoleman julistaessaan evankeliumia pakanoille eräässä Gardajärven pohjoispuolella sijaitsevassa laaksossa.

bergamo_sanvigilio_09


Kukkulalla lienee ollut jonkinlainen vartiotorni jo roomalaisten aikaan, mutta ensimmäinen varsinainen linnoitus pystytettiin 1100-luvulla. Linnoitusta vahvistettiin erityisesti 1400-luvulla, jolloin Bergamo kuului Venetsian tasavaltaan. Kaupungin turvallisuustilanne parani oleellisesti seuraavalla vuosisadalla, kun koko yläkaupunki sai ympärilleen tukevat muurit. Linnoituksen sotilaallinen merkitys väheni, ja 1800-luvulla se suurimmaksi osaksi purettiin. Jäljellä on enää lähinnä muureja ja vallihautoja, jotka muistuttavat kukkulan historiasta.

bergamo_sanvigilio_16


Kukkulalta laaksoon lähtisi erilaisia pitkiäkin kävelyreittejä, mutta meille riittää tällä kerralla hieman lyhyempikin vaihtoehto. Samoilla vaatteilla ja kaupunkikengillä pitäisi selvitä vielä lounaalle ja samana iltana odottavalle kotimatkallekin, joten on parempi olla hikoilematta liikaa. Onneksi matka ainakin alkaa loivaan alamäkeen.

bergamo_sanvigilio_15


Ohitamme muutamia kapean tien varrella sijaitsevia koteja, kunnes päädymme pitkään Salita dello Scorlazzone -nimiseen portaikkoon. Liikkeellä on kävelyretkeläisten lisäksi ainakin yksi hurjapää, joka kiitää portaita alas polkupyörällään.

bergamo_sanvigilio_12


Alhaalla häämöttää kuvauksellinen Tempio dei Caduti -kirkon torni. Tämä pätkä taipaleestamme kuuluu Visit Bergamo -sivustolla suositeltuun The Green City -kävelyreittiin.

bergamo_sanvigilio_05


Portaikko päättyy lopulta tielle, jonka varrella sijaitsee ylempää näkemämme kirkko. Tempio dei Caduti eli Kaatuneiden temppeli on omistettu ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa kuolleille bergamolaisille sotilaille. Kirkkoa alettiin rakentaa hieman ennen Italian liittymistä ensimmäiseen maailmansotaan ja sen käyttötarkoitus muotoutui tuon ajan tapahtumien perusteella.

bergamo_sanvigilio_06


Tempio dei Caduti on yleensä suljettu, mutta siellä järjestetään jokaisen kuukauden toisena sunnuntaina messu. Osumme sattumalta paikalle hieman tämän kuukausittaisen messun päätyttyä, joten ovet ovat jälleen visusti säpissä. Olisi ollut kiinnostavaa kurkata sisäpuolelle, sillä synkkä kirkkosali on kuvien perusteella hyvin persoonallisen näköinen.

bergamo_sanvigilio_07


Käännymme pian kirkon kulmalta lähdettyämme jälleen alamäkeen Salita Scorlazzino -nimiseen portaikkoon. Rappusten varrelta voi vielä katsella Kaatuneiden temppelille päin ja ihailla kukkivia puita.

bergamo_sanvigilio_04

 
Maaliskuinen aurinko lämmittää jo kovin keväisesti ja jostain kuuluu lintujen laulua. Muutamat puut ja pensaat kukkivat näyttävästi. Voisivatkohan nämä olla aprikoosin kukkia?

bergamo_sanvigilio_02


Kaunis kävelyreitti laskeutuu yhä vain alemmas, mikä tarkoittaa että joudumme vielä jossain vaiheessa nousemaan myös takaisin ylämäkeen. Tuntuu mukavalta päästä tällaisen vehreyden keskelle aivan kaupungin laitamilla. Vastaan tulee muutamia reippaita lenkkeilijöitä koiriensa kanssa. Bergamon modernimpi puoli Città Bassa häämöttää alapuolellamme.

bergamo_sanvigilio_03


Paluumatka kuvan kukkulalla odottavaan vanhaankaupunkiin ei lopulta ole kovin raskas. Tulemme kävelleeksi muutaman kilometrin oikein miellyttävissä maisemissa. Mielestämme Bergamossa voisi käyttää enemmänkin aikaa kaupunkia ympäröivillä kukkuloilla patikointiin. Toisaalta jos retkeilyn ottaa oikein asiakseen, löytyy täältä päin Italiaa myös upeita vuoristo- ja järvimaisemiin vieviä vaellusreittejä. San Vigilion kukkula on joka tapauksessa käymisen arvoinen paikka, vaikkei haluaisi kävellä funikulaariasemalta lähimmän ravintolan terassia pidemmälle.  

Lue myös muut Bergamosta kertovat juttuni:
Majoitus- ja ravintolakokemuksia Bergamossa
Bergamon sykähdyttävä yläkaupunki Città Alta
Upea Santa Maria Maggioren basilika Bergamossa
Jalkapalloa Bergamossa, Atalanta–Udinese

Jatka lukemista

Italia

Majoitus- ja ravintolakokemuksia Bergamossa

Julkaistu

Kirjoittaja

Vietimme vaimon kanssa mukavan pitkän viikonlopun maaliskuisessa Bergamossa. Kerroin edellisessä jutussa vanhankaupungin nähtävyyksistä ja keskityn tällä kerralla matkan majoitukseen sekä kokemiimme makuelämyksiin.

* Sisältää Booking.comin mainoslinkin

Italia on oikea ruokakulttuurin runsaudensarvi, sillä jokaiselta alueelta, maakunnalta ja kaupungiltakin löytyy omat paikalliset erikoisuutensa. Maan keittiö perustuu ennen kaikkea tuoreisiin kauden mukaisiin raaka-aineisiin, jotka on hankittu mahdollisimman läheltä. Annokset ovat pääsääntöisesti yksinkertaisia, jotta upeat raaka-aineet pääsevät oikeuksiinsa. Lombardian alueella sijaitseva Bergamo edustaa vahvasti pohjoisitalialaista ruokakulttuuria, jossa ateriat ovat usein raskaita ja lihapainotteisia. Täällä törmää usein ainakin maissipuuro polentaan, kermaiseen taleggio-juustoon sekä paikallisten rakastamaan casoncelli-pastaan. Bergamossa voi syödä oikein hyvin, vaikkei paikallinen keittiö ihan nousekaan suosikikseni joihinkin muihin Italian kohteisiin verrattuna.

bergamo_sanvigilio_01

 
Luimme sopivasti ennen reissuamme ilmestyneen Matka-lehden jutun, jossa Maria Niemi on esitellyt Bergamon nähtävyyksiä ja ravintolatarjontaa. Nappasimme muutaman hyvän vinkin talteen, joten joukossa on samoja paikkoja kuin lehtijutussakin – jotkut tarkoituksella ja osa sattumaltakin.


bergamo_ruoka_colle_aperto

Paikallisbussilla lentokentältä vanhaankaupunkiin

Helsingistä pääsee nykyään suoralla lennolla Bergamo-Orio al Serion lentokentälle joko Norwegianin tai Ryanairin siivin. Kyseessä on Rooman Fiumicinon ja Milanon Malpensan jälkeen Italian kolmanneksi vilkkain lentoasema, jonka matkustajamäärät ovat samaa luokkaa Helsinki-Vantaan kanssa. Terminaalin edustalta kulkeva paikallisbussi numero 1 kuljettaa matkustajia 20 minuutin välein rautatieaseman ja Bergamon alakaupungin kautta aina yläkaupunkiin saakka, jonne kaikki tämän jutun vinkit sijoittuvat. Yläkaupunki eli Città Alta on Bergamon keskiaikainen vanhakaupunki, joka sijaitsee korkean kukkulan päällä. Matka Bergamon lentokentältä bussilinjan päätepysäkille vie noin puoli tuntia. Pysäkki sijaitsee kuvassa näkyvillä kulmilla Colle Aperton aukiolla.


bergamo_lefuni_05

Mukava majoitus Le Funi -hotellissa

Pysäkiltä on vain parinsadan metrin kävelymatka Le Funi -hotellille. Lyhyen ylämäkeen viettävän matkan aikana kuljetaan jykevän Sant’Alessandron portin kautta ja ohitetaan San Vigilion kukkulalle vievän funikulaarin ala-asema. Varaamamme hotelli on lainannut nimensä vanhalta funikulaarilta, joka kulkee rakennuksen takaa häiriöitä aiheuttamatta. Le Funin sijainti on erinomainen, sillä ympäristö on hyvin rauhallinen mutta vanhankaupungin kiinnostavimman osan laidalle kävelee parissa minuutissa.

bergamo_lefuni_03


Le Funi on pieni ja kodikas hotelli, jossa tulee heti hyvin tervetullut olo. Englantiakin puhuttaisiin täällä varmasti mielellään, mutta osaan riittävästi italiaa, jotta asiointi onnistuu sujuvasti paikallisella kielellä. Itselleni tulee italiankielisestä keskustelusta aina hyvä mieli. Viivymme kolme yötä, joten ehdin vaihtaa kuulumiset monen eri työntekijän kanssa.

bergamo_lefuni_02


Siisti huoneemme on tilava ja viihtyisä. Näkymän suhteen meillä ei tosin ole onnea, sillä ikkunan takana on vain ylämäkeen viettävällä rinteellä kasvavia puita ja pensaita. Joistakin muista huoneista voisi ihailla maisemia Bergamoon tai kaupungin juurella levittäytyvään laaksoon. Maaliskuisen matkamme aikaan on käynnissä kovaa melua aiheuttava kattoremontti, mitä ei voi olla perjantaiaamuna huomaamatta. Haitta jää onneksi lyhytaikaiseksi, koska lähdemme pian kaupungille ja työt ovat viikonlopun tauolla. Remontti lienee nyt jo valmistunut ja rauha palannut Le Funiin.

bergamo_lefuni_01


Aamiainen tarjoillaan pienessä mutta tälle hotellille riittävän kokoisessa kellaritilassa. Italialaiset aamiaiset eivät yleensä ole kovin runsaita, ja täälläkin valikoima on moneen suomalaiseen hotelliin verrattuna suppeampi. Tarjolla on silti meille aivan riittävästi vaihtoehtoja ja cappuccino on luonnollisesti hyvää. Päivä alkaa mukavasti esimerkiksi voisarven, leivän, juustojen, suolaisen piiraan, makean kakun ja tuoremehun avulla. 

* Varaa majoitus Le Funiin Booking.comin kautta.


bergamo_ruoka_ripa_03

Tyylikäs ravintola La Ripa

Saavumme kaupunkiin iltalennolla ja vaikka kello alkaakin olla jo ainakin suomalaisittain melko paljon, haluamme lähteä perille päästyämme syömään. Tarkoituksena olisi haukata lähinnä pientä iltapalaa, mutta nälkä kasvaa syödessä tai ainakin meidän tekee mieli tilata useampi ruokalaji kun huomaamme muidenkin illastavan pitkän kaavan mukaan. La Ripa on Le Funi -hotellin yhteydessä toimiva valkoisten pöytäliinojen ravintola, jossa palvelu on kohteliasta ja ruoan laatu oikein hyvä.

bergamo_ruoka_ripa_01


Tilaamme alkuun annokset artisokkaa sekä leikkeleitä. Pyydän tarjoilijan suosittelevan meille jotain paikallista suhteellisen kevyttä punaviiniä. Castello di Grumellon tilalla Bergamon lähistöllä valmistettu Medera on raikkaan hedelmäinen mutta persoonallinen viini, joka sopii meille oikein hyvin. Pääruoaksi valitsen tyypillisen paikallisen annoksen, johon kuuluu oliiviöljyssä haudutettua naudanlihaa, polentaa sekä perunaa. Liha on todella mureaa ja annos muutenkin oikein maukas. Tiivistä maissipuuroa polentaa on täälläpäin Italiaa lähes aina saatavilla. Nautaa tarjotaan täkäläisissä ravintoloissa tyypillisesti nimellä brasato, jolloin liha on haudutettu useimmiten punaviinissä ja annos saattaa näyttää vähemmän hienostuneelta kuin La Ripassa.

bergamo_ruoka_ripa_02


Tyylikkäässä ja meidän vierailumme aikaan myös melko hiljaisessa salissa on mukava aterioida. Tuntuu kuin matka olisi alkanut parhaalla mahdollisella tavalla hyvän ruoan merkeissä. Aterian kruunaavat maistuvat jälkiruoat. Oma valintani osuu semifreddoon ja vaimolla perinteiseen tiramisuun. Säiden lämmettyä La Ripassa voi aterioida myös tämän jutun avauskuvassa näkyvällä terassilla.


bergamo_ruoka_colombina_02

Suosittu Antica Trattoria La Colombina

Meillä on matkan toiseksi illaksi pöytävaraus hotellimme lähellä sijaitsevaan Antica Trattoria La Colombinaan. Trattorian illallisaika alkaa puoli kahdeksalta, joten saavumme paikalle illan ensimmäisten asiakkaiden joukossa. Tilaamme alkuun pari antipastoa. Parsasta, polentasta ja paistetuista munista koostuva annos ei ehkä näytä siltä mitä moni italialaiselta ravintolalta odottaa, mutta edustaa hyvin paikallista keittiötä. Parmankinkku ja artisokka ovatkin jo klassisempaa italialaista ruokaa. Listalta olisi löytynyt myös esimerkiksi laardia sekä hevosenlihaa.

bergamo_ruoka_colombina_01

 
Maistamme täällä Bergamon tunnetuinta ruokaa, eli casoncelli-pastaa. Annos on kieltämättä maukas, muttei ainakaan näin ensi yrittämällä nouse ihan suurimpien suosikkipastojeni joukkoon. Täytetyn puolikuunmuotoisen pastan kera tarjotaan pekonia, salviaa, Grana Padano -juustoa sekä sulatettua voita, joten kokonaisuus on melko raskas. Casoncelli – tai paikallisella murteella casonsèi – on hyvä esimerkki italialaisen ruoan paikallisuudesta, sillä vaikka olen matkustanut maassa paljon ja Lombardiankin alueella monesti, en ollut kuullutkaan tästä pastalajista aiemmin. Casoncelli on nimenomaan Bergamon sekä hieman yllättäen myös sen ikuisen kilpailijan Brescian ruokaa, jota ei syödä juuri muualla. Bresciassakin olen kerran kauan sitten lounastanut, mutta silloin en osannut etsiä casoncellia listalta.

bergamo_ruoka_colombina_03


Rauhallinen tunnelma muuttuu illan mittaan meluisaksi, kun pöytiin saapuu suuria paikallisia seurueita. Tämä ei ole suosituissa italialaisissa ravintoloissa mikään yllätys, vaan tutuksi tullut asiaan kuuluva kokemus. Eräs kymmenen miehen ryhmä pitää kuitenkin niin kovaa meteliä, että ymmärtää jopa pyytää mölyämistään muilta paikallaolijoilta anteeksi. Meno toki jatkuu tämän jälkeen entiseen malliin, mutta onneksi seurueen eräänlainen keskushahmo käy useamman kerran ulkona tupakalla. Jatkamme ateriaa joka tapauksessa jälkiruokiin ja espressoon saakka. Panna cotta mansikkakastikkeen kera on varma ja onnistunut valinta.


bergamo_ruoka_sole_01

Ravintola Il Sole keskeisellä paikalla

Syömme matkan viimeisenä päivänä lounaan yläkaupunkia halkovan vilkkaan kävelykadun varrella. Vapaan pöydän löytäminen ennen lounasajan päättymistä tuntuu haastavalta, mutta samannimisen hotellin yhteydessä toimivasta Il Sole -ravintolasta löytyy onneksi tilaa. Pöytämme on lähellä sisäänkäyntiä, joten saamme seurata syödessämme kadulla kulkevaa ihmisvirtaa. Aika moni ohikulkija vilkaisee myös ikkunasta ravintolaan päin. Syön sopivasti täyttävän risoton, jolle juusto antaa mukavasti makua. Ravintolakokemus on miellyttävä ja myös kohtuuhintainen, varsinkin kun huomioidaan sijainti aivan Città Altan keskellä.


bergamo_ruoka_marianna_01

Stracciatella-jäätelön koti La Marianna

Yhdeksi maailman tunnetuimmista jäätelömauista noussut stracciatella on keksitty bergamolaisessa La Marianna -kahvilassa, joka toimii kaupungissa edelleen. Kahvilan omistanut Enrico Panattoni kehitti vuonna 1961 valkean kermajäätelön, jossa on epäsäännöllisiä paloja tummaa suklaata. Nimi stracciatella viittaa jäätelömassan sekaan revittyihin suklaapaloihin. Panattoni lainasi nimen roomalaiselta keitolta, johon on sekoitettu hieman vastaavalla tavalla kananmunaa. Käymme ostamassa La Mariannan tiskiltä kupilliset stracciatellaa kadun varrella syötäväksi. Herkullista makua voisi kuvailla vaikkapa pehmeän tasapainoiseksi. Mieleen jäävät erityisesti suklaahiput, jotka ovat yllättävän kookkaita.  


bergamo_ruoka_carmen_01

Gelateria Carmen

Ostamme matkan toiset jäätelöt Carmen-nimisestä gelateriasta Bergamon yläkaupunkia halkovan vilkkaan kävelykadun Via Bartolomeo Colleonin varrelta. Ulko-ovelle asti yltävä jono kielii jäätelöbaarin tasosta, varsinkin kun valtaosa asiakkaista on laatutietoisia italialaisia. Puhtaat maut ovat juuri niin hyviä kuin aidossa artesaanigelatossa pitääkin. Omat valintani osuvat tällä kerralla suussasulavaan pistaasiin sekä niin ikään erinomaiseen hasselpähkinään.


bergamo_ruoka_polentone_01

PolentOne iltapalaa polentakioskilla

Olemme matkan viimeisenä iltana sen verran kylläisiä, ettemme kaipaa varsinaista ravintola-ateriaa. Kaupungilla kierrellessä alkaa silti tehdä mieli jotain purtavaa, mutta mieluiten mahdollisimman vaivattomaan tapaan. Ratkaisuksi löytyy Bergamon funikulaarin yläaseman vieressä toimiva PolentOne, jota voisi verrata kotimaisiin nakkikioskeihin. Erona on vain se, että tarjolla on lihapiirakoiden ja makkaraperunoiden sijaan polentaa erilaisten lisukkeiden kera.

bergamo_ruoka_polentone_02


Polentaa on tullut purtua tällä matkalla jo riittävästi, joten valitsen listalta paikallisella makkaralla ja taleggio-juustolla täytetyn paninon. Se maistuukin muovimukista nautitun Coca Colan kera oikein mainiolta. Matkamme ovat niin nähtävyyksien kuin aterioidenkin osalta usein monipuolisia. Esimerkiksi valkoisten pöytäliinojen La Ripan ja vilkkaan La Colombinan jälkeen tuntuu jotenkin sydäntä lämmittävältä syödä leipää ikivanhojen holvikaarten alla ulkoilmassa. Ei ole ollenkaan huono juttu, vaikka sateenkaari päättyisikin polentakioskille.


bergamo_ruoka_polenta_e_osei

Paikallinen erikoisuus polenta e osei

Yksi bergamolaisista paikallisherkuista on polenta e osei, joka ei nimestään huolimatta sisällä lainkaan maissipuuroa. Kyseessä on makea leivos, jonka ulkonäkö jäljittelee polentasta ja pikkulinnuista muodostuvaa vanhaa perinneruokaa. Meiltä tämä keltaisella marsipaanilla kuorrutettu ja suklaalla koristeltu sokerileivos jää valitettavasti maistamatta, mutta onpahan taas yksi syy palata joskus takaisin Bergamoon. Kuva on Nessi-nimisen leipomon näyteikkunasta.

Lue myös aiemmat Bergamosta kertovat jutut:
Bergamon sykähdyttävä yläkaupunki Città Alta
Upea Santa Maria Maggioren basilika Bergamossa

Jalkapalloa Bergamossa, Atalanta–Udinese

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja