Eurooppa
Pienet kaupungit – 10 suosikkia
Julkaisin viime vuonna omat suosikkilistani niin suurkaupungeista kuin keskikokoisistakin matkailukaupungeista. Nyt on aika kohdistaa reissuinspiraation jakaminen pienempiin kohteisiin.
Suosikkilistoja ei kannata ottaa kovin vakavasti, sillä mielipiteet saattavat vaihtua nopeasti, eikä absoluuttista totuutta ole olemassakaan. Tämän postauksen tarkoituksena onkin lähinnä herättää matkainspiraatiota sekä tarjota mukavaa luettavaa – epäilen nimittäin etten ole ainoa joka tykkää erilaisista listauksista.
Kaupunkien lajittelussa suurkaupunkeihin, keskikokoisiin ja pieniin on omat haasteensa. Nyt mukana olevien kaupunkien virallinen asukasluku on noin 15 000–80 000 henkilöä, joskin olen katsonut parhaaksi tehdä tähänkin yhden poikkeuksen. Tarkoituksenani on päättää listausten sarja joskus ensi vuoden puolella sykähdyttävimpiin pikkukyliin.
Olen pohtinut hieman sitä, miten vierailun pituus vaikuttaa kohteesta jäävään mielikuvaan. Tämän listan perusteella kaupunkiin voi ihastua niin lyhyellä kuin pidemmälläkin visiitillä, sillä olen yöpynyt mainituista kymmenestä kohteesta kuudessa ja palannut viiteen vähintään toisenkin kerran. Pääasia on kuitenkin se, että voisin lähteä näihin kaikkiin vaikka heti uudelleen!
Kauniit eteläranskalaiset kujat, aamujen seesteinen tunnelma ja auringonlaskut satamassa. Antibes teki lähtemättömän vaikutuksen kesälomaviikolla 2015, minkä jälkeen olemme käväisseet kaupungissa kertaalleen päiväretkellä. Suosikkipaikkani Antibesissa on katettu tori Le Marché Provençal, jossa voi nauttia tunnelmasta ja tehdä herkullisia ostoksia. Toki myös kaupungin leipomot ovat tulleet tutuiksi.
Ranskan Rivieralla riittää lähes loputtomasti kiinnostavaa nähtävää, ja Antibes soveltuu mainiosti retkien tukikohdaksi. Rannikolla on hyvät junayhteydet ja sisämaahan pääsee joko vuokra-autolla tai bussin kyydissä. Antibesia pinnallisempaan rantakohteeseen Juan-les-Pinsiin voi vaikka kävellä, sillä välimatkaa on vain pari kilometriä. Antibes ei ole suosiostaan huolimatta tuntunut liian vilkkaalta ja mielestäni se on esimerkiksi Nizzaan verrattuna charmikkaampi ja viihtyisämpi kohde.
Haluaisin palata… torille syömään vastapaistettua soccaa.
Lue lisää postauksistani Oi Antibes! ja Sateinen paluu Antibesiin
Jo pelkästään Piazza del Campon nimen mainitseminen saa melkein ihon kananlihalle. Sienan simpukanmuotoinen pääaukio on mielestäni yksi Euroopan kauneimmista paikoista, mutta se tunnetaan erityisesti Il Palio -hevoskilpailusta. Sienan seitsemäntoista kaupunginosaa ovat kilvoitelleet jo vuosisatojen ajan laukkakilpailussa, joka järjestetään kahdesti joka kesä. Monet värikkäät rituaalit muodostavat useita päiviä jatkuvan kansanjuhlan.
Piazza del Campolle astuminen on sykähdyttänyt kaikilla kolmella kerralla, kun olen päässyt Sienassa käymään. Il Palio on vielä kokematta, mutta kauniissa kaupungissa voi myös kierrellä keskiaikaisilla kujilla sekä nauttia hyvästä ruoasta. Nähtävyyksistä voi mainita Sienan katedraalin, joka kuuluu Italian näyttävimpiin. Siena sijaitsee noin 70 kilometrin päässä Firenzestä ja samalla matkalla kannattaa tutustua Toscanaan laajemminkin.
Haluaisin palata… kokemaan Il Palion huuman.
Lue lisää postauksestani Siena – hullun hevoskilpailun kaupunki
Jos pitäisi nimetä yksi satukirjan sivuille sellaisenaan sopiva paikka, se olisi ehdottomasti Sintra. Eri tyylisuuntia yhdistelevä Palácio Nacional da Pena hämmentää värikkyydellään ja tarjoaa upeat maisemat kauas ympäristöön. Maurien linnoituksen muureilla voi aistia historian havinaa ja mystinen Quinta da Regaleira tuo mieleen kummituskartanon. Sintrasta löytyy myös vehreitä puistikoita, Portugalille tyypillisiä kaakeleita ja kylämäistä tunnelmaa.
Sintra sijaitsee paikallisjunamatkan päässä Lissabonista, joten se on suosittu päiväretkikohde. Suosittelen kuitenkin viipymään yhden tai useammankin yön ylitse, sillä kaupunki on parhaimmillaan aamun ja illan hiljaisina hetkinä. Viivyimme jälkimmäisellä Sintran-matkallamme kolme yötä, jolloin teimme retken myös manner-Euroopan läntisimmälle rannalle Cabo da Rocaan sekä Cascaisin kaupunkiin.
Haluaisin palata… tutustumaan Quinta da Regaleiraan.
Lue lisää postauksestani Sintra ja minä
On helppo ymmärtää, että Rovinjia kehutaan Istrian niemimaan helmeksi. Kaupunki kohoaa kuvauksellisesti korkealle kukkulalle, jonka huipulla voi kiivetä Pyhän Eufemian kirkon torniin. Vanhan keskustan mukulakivikujilla saa nauttia leppoisasta tunnelmasta värikkäiden seinien, kuivuvien pyykkien ja viherkasvien keskellä. Yksi Rovinjin parhaista puolista on myös sininen meri, joka kimaltaa aina lähistöllä, ja josta pyydettyä saalista voi nauttia mukavissa kalaravintoloissa.
Rovinj on matkailijoiden suosiossa, mutta ainakaan oman syyskuuhun ajoittuneen vierailumme aikaan ihmisten määrä ei tuntunut ahdistavalta. Istriassa on monta muutakin mukavaa pikkukaupunkia, kuten rannikon Pula, Poreč ja Novigrad tai sisämaan Motovun sekä Grožnjan. Vehreänä kumpuilevaa niemeä kutsutaan Kroatian Toscanaksi ja siellä voi nauttia kiireettömästä lomasta viihtyisässä ympäristössä.
Haluaisin palata… epätasaisille mukulakiville ilman lastenrattaita.
Lue lisää postauksestani Rovinj, Istrian helmi
Kuva: Tourism Ireland
5. GALWAY, IRLANTI
Irlanti tarjoaa parastaan luonnon keskellä ja maalaiskylissä, mutta löytyy sieltä myös muutamia upeita kaupunkeja. Oma suosikkini on karunkauniille länsirannikolle rakennettu saaren kuudenneksi suurin asutuskeskus Galway. Yliopistokaupungin nuorekas tunnelma yhdistyy saumattomasti pitkään historiaan, joka on esillä vanhojen rakennusten muodossa. Keskustan värikkäillä kävelykaduilla kannattaa pysähtyä kuuntelemaan katumuusikoita ja poiketa johonkin lukuisista pubeista.
Kuva: Tourism Ireland
Vuoden 2020 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi valittu Galway tunnetaan viileistä merituulistaan sekä Irlannin ikonisimmasta korusta eli Claddagh-sormuksesta. Viivyimme omalla matkallamme Galwayssa viisi päivää, joiden aikana hyödynsimme loistavia retkimahdollisuuksia. Sekä kaupungin eteläpuolelta alkava karu Burren että pohjoisessa levittäytyvä Connemara tarjoavat unohtumattomia maisemia. Oma lukunsa ovat myös Galwaynlahden suulla sijaitsevat Aran-saaret.
Haluaisin palata… syömään McDonagh’sin perinteistä fish & chipsia.
Lue lisää Kohteena maailma -blogista, josta löytyy kattava raportti Galwayn pubeista.
Galwaysta onkin sujuvaa siirtyä tämänvuotiseen Euroopan kulttuuripääkaupunkiin Materaan. Basilicatan alueella sijaitseva Matera kuuluu niihin paikkoihin, joiden näkeminen tuntui heti ensi silmäyksellä aidosti sykähdyttävältä. Dramaattisille rinteille rakennetut talot muodostavat hämmästyttävän kokonaisuuden. Matera tunnetaan erityisesti kallioon louhituista asumuksista, joista osa on viime vuosina kunnostettu hotellikäyttöön.
Materaa voidaan pitää jonkinlaisena köyhän Etelä-Italian symbolina, joka on viime aikoina alkanut herätä uuteen kukoistukseen muun muassa kasvavan turismin myötä. Materaan matkustaminen on moneen muuhun Italian kohteeseen verrattuna hieman haastavampaa, mutta ehdottomasti vaivan arvoista. Edellisellä kerralla kävimme Materassa hurmaavalta Puglian alueelta käsin ja seuraavaksi voisimme yhdistää sen Italian saappaankärkeen eli Calabriaan tutustumiseen.
Haluaisin palata… yöpymään luolahotellissa.
Lue lisää postauksestani Matera – kiveen hakattu kaupunki
Unescon suojelema Kotorin vanhakaupunki on yhtenäinen kokonaisuus, jota sävyttävät vanhat kivitalot ja vahvat muurit. Kotor on suosittu risteilysatama, mutta kaikki paikalliset eivät ole aluksista mielissään. Suuret laivat uhkaavat herkkää luontoa ja kerralla saapuva ihmismäärä saa pikkukaupungin helposti sekaisin. Kotor tunnetaan myös kissojen kaupunkina, jonka kujilla tulee usein vastaan nelijalkaisia kulkijoita.
Kapean merenlahden pohjukassa sijaitseva Kotor on mukava kaupunki, mutta sen erityinen viehätys perustuu läheisiltä rinteiltä avautuvaan maisemaan. Merenlahti ja sitä reunustavat vuoret muodostavat lähes satumaisen näkymän, joka vain paranee ylöspäin noustessa. Maisemaa katsellakseen voi tehdä kunnon porrastreenin tai lähteä autolla taatusti mieleenpainuvalle 25 hiusneulamutkan tielle.
Haluaisin palata… nauttimaan Kotorinlahden peilityynistä aamuista.
Lue lisää postauksestani Kissanpäiviä Kotorissa
Andalusiasta löytyy paljon kuvankauniita kyliä ja kaupunkeja, joista mieleeni on jäänyt erityisesti Ronda. Kaupunki on rakennettu ainutlaatuiselle paikalle korkeiden kalliojyrkänteiden reunalle. Rondan itseoikeutettu maamerkki on El Tajo -rotkon ylittävä silta, joka yhdistää kahtia jakautuneen keskustan osat toisiinsa. Rondassa olisi mukava majoittua seuraavalla kerralla rotkon reunalle, ihailla auringonlaskua ja tutustua kunnolla ravintolatarjontaan.
Rondassa viehättää maisemien lisäksi leppoisa tunnelma, josta voi nauttia kapeilla valkeiden rakennusten reunustamilla kujilla. Rondassa on paljon kauniita sisäpihoja ja kaupungissa voi kuunnella niin espanjalaisen kitaran säveliä kuin hevoskärryjen kopsettakin. Andalusian sisämaasta löytyvä Ronda on hyvä retkikohde Málagasta, Marbellasta tai mistä tahansa Aurinkorannikon kohteesta käsin.
Haluaisin palata… ihailemaan Rondan siltaa myös laaksosta päin.
Lue lisää postauksestani Huiman kaunis Ronda
Irlannin kiinnostavimmalla sisämaakaupungilla on pienestä koostaan huolimatta paljon tarjottavaa matkailijoille. Kilkennyssä voi esimerkiksi ihailla mahtavaa linnaa, perehtyä oluenvalmistukseen Smithwick’sin panimomuseossa, tutustua Irlannin vauhdikkaaseen kansallispeliin hurlingiin tai osallistua kummituksista kertovalle kierrokselle. Keskiaikaisessa kaupungissa on helppo aistia vuosisatojen takaista historiaa, joka suorastaan huokuu rakennusten kivisistä seinistä.
Iso osa Irlannin viehätyksestä perustuu paikallisiin ihmisiin, jotka saavat vieraat tuntemaan itsensä lämpimästi tervetulleiksi. Irlantilaiset ovat myös taitavia tarinankertojia, joiden jutut pääsevät parhaiten oikeuksiinsa Kilkennyn kaltaisessa historiallisessa ympäristössä. Eläväisessä kaupungissa järjestetään runsaasti erilaisia tapahtumia muun muassa musiikkiin tai ruokaan liittyen. Kilkennyyn matkustaa Dublinista parissa tunnissa.
Haluaisin palata… kokeilemaan itse hurlingia opastetulla kierroksella.
Lue lisää pienestä kohdeoppaastani 10 x Kilkenny
Listan viimeisen paikan ansaitsee tuoksuvista ruusuistaan tunnettu Visby. Aurinkoisen Gotlannin saaren ainoa kaupunki on päässyt Unescon maailmanperintölistalle, sillä sen keskustassa voi nähdä historian kerroksia muun muassa kauniiden talojen, kirkonraunioiden sekä korkean kehämuurin muodossa. Visbyn merkittävin vuotuinen tapahtuma on keskiaikaviikko, jonka tapahtumia olen itsekin päässyt kerran seuraamaan.
Olen käynyt viihtyisässä Visbyssä kolmesti risteilyllä, mutta vierailut ovat jääneet lyhyiksi. Matkojen ohjelmaan on Visbyn keskustan lisäksi kuulunut myös alkuperäisestä Peppi Pitkätossun talosta tunnettu Kneippbyn, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä kaupungista. Haluaisin joskus tutustua niin Gotlantiin kuin Öölantiinkin paremmalla ajalla, sillä saarten luonto rantakallioineen sekä idylliset pikkukylät kuulostavat houkuttelevilta.
Haluaisin palata… ostamaan 18 kiloa karkkia aivan niin kuin Peppi Pitkätossu.
Lue lisää postauksestani Peppi Pitkätossun ja keskiaikaisten kujien Visby
Lue myös aiemmat kaupunkilistaukseni:
• Suurkaupungit – 12 suosikkia
• Keskikokoiset kaupungit – 10 suosikkia
Jos nyt päivittäisin viimevuotisia listoja, nousisi Singapore vähintään viiden parhaan joukkoon suurkaupunkien listalla. Myös Malesian George Town teki niin suuren vaikutuksen, että se saisi varmasti paikan keskikokoisten suosikkieni joukossa.
Eurooppa
Euroopan kauneimmat sillat
Euroopassa on paljon kuuluisia siltoja, joista esittelen nyt kaksikymmentä. Jotkut ovat jääneet mieleen arkkitehtuurinsa vuoksi, toiset tunnelmansa ansiosta ja monilla on erityistä historiallista arvoa. Mukana on niin mahtipontisia kuin pieniäkin siltoja.
Sillat kiehtovat monellakin tapaa. Niitä rakennetaan yhdistämään ihmisiä ja paikkoja, ne näyttävät parhaimmillaan upeilta sekä ovat toisinaan uskomattomia insinöörityön taidonnäytteitä. Kokosin listalle 16 omilta matkoiltani parhaiten mieleen jäänyttä siltaa ja lisäsin loppuun vielä neljä sellaista, jotka haluaisin päästä joskus näkemään. Osa matkoistani on tehty ennen siirtymistä digikameran käyttöön, joten mukana on itse ottamieni lisäksi kuvapankista löytyneitä kuvia.
1. KAARLENSILTA, PRAHA
Olen maininnut Kaarlensillan blogissani monesti aiemminkin, joten ei liene yllätys, että se löytyy heti tämän listan ykköspaikalta. Mieleeni on jäänyt sillan tunnelma lapsuuden Tšekkoslovakian-matkalla sekä muutama vuosi sitten kokemani auringonnousu, jolloin muuten niin ruuhkainen silta oli lähes autio. Vankkaa Vltava-joen ylittävää kivisiltaa koristavat lukuisat patsaat. Kansallispyhimys Jan Nepomukin patsaan jalustassa olevan laatan koskettaminen varmistaa paluun uudelleen Prahaan.
Lue lisää kohteesta: Monien tunnelmien Kaarlensilta
2. PONTE VECCHIO, FIRENZE
Ponte Vecchio jää taatusti mieleen, sillä Arno-jokea reunustavat keskiaikaiset rakennukset näyttävät jatkuvan lähestulkoon saumattomasti veden päälle. Vilkkaalla sillalla toimii lukuisia koruliikkeitä. Ponte Vecchiolla työskenteli alun perin teurastajia, mutta heidät häädettiin hajuhaittojen vuoksi ja tilalle saapui jo vuosisatoja sitten kultaseppiä. Ponte Vecchio on nimensä mukaisesti Firenzen vanhin silta ja myös ainoa, jota ei tuhottu toisessa maailmansodassa.
3. KAPELLBRÜCKE, LUZERN
Yksi Euroopan kuvauksellisimmista ja erikoisimmista silloista löytyy Sveitsin Luzernista, joka on muutenkin varsin kaunis kaupunki. Euroopan vanhin puusilta ylittää Reuss-joen viistosti, jolloin sille kertyy mittaa parisataa metriä. Tunnelmallisen kävelysillan kattorakenteissa on vanhoja kolmionmuotoisia maalauksia, jotka esittelevät paikallista historiaa. Sillan yhteydessä on keskeltä jokea kohoava Wasserturm, jota on käytetty vuosisatojen kuluessa muun muassa vankilana.
Kuva: Pixabay
4. TOWER BRIDGE, LONTOO
Tower Bridge on yksi Lontoon tunnetuimmista nähtävyyksistä ja se ansaitsee paikkansa tämän listan kärkipäässä mahtipontisen ulkomuotonsa ansiosta. 1800-luvun lopulla valmistuneen sillan haluttiin muistuttavan viereistä Towerin linnaa, joten sitä hallitsee kaksi juhlalliselta näyttävää tornia. Tower Bridgen ylemmälle tasolle asennettiin vuonna 2014 turistien iloksi lasilattia, joka on yli neljäkymmentä metriä Thames-joen yläpuolella.
5. PUENTE NUEVO, RONDA
Ronda on yksi Andalusian miellyttävimmistä ja mieleenpainuvimmista vierailukohteista. Kaupunki kohoaa korkeiden jyrkänteiden reunoilla ja jakautuu dramaattisen El Tajo -rotkon molemmille puolille. Kaupunginosat yhdistää kivinen Puente Nuevo eli Uusi silta, jolla on tosin ikää jo pitkälti yli kaksisataa vuotta. Lähes sata metriä korkea rakennelma on tärkeä maamerkki ja kuuluu ehdottomasti maanosamme vaikuttavimpiin siltoihin.
Lue lisää kohteesta: Huiman kaunis Ronda
6. HA’PENNY BRIDGE, DUBLIN
Myös pieni voi olla kaunista. Vuonna 1816 valmistunut valurautainen kävelysilta on romanttisin paikka ylittää Irlannin pääkaupunkia halkova Liffey-joki. Ennen sillan rakentamista kaupunkilaiset käyttivät kulkemiseen lauttoja. Turhaksi jäänyt lauttayhtiö sai korvauksena menettämistään tuloista periä sillan ylittäjiltä pienen maksun, minkä vuoksi silta tunnetaan edelleen puolen pennin siltana. Nykyään maksua ei enää peritä, mutta harva tietää, että sillan virallinen nimi on Liffey Bridge.
7. PONTE SANT’ANGELO, ROOMA
Rooman halki virtaavan Tiber-joen ylittää monta vanhaa siltaa. Omasta mielestäni niistä kaunein on Castel Sant’Angelon linnoituksen kohdalle rakennettu Ponte Sant’Angelo. Silta valmistui jo antiikin aikaan vuonna 134, mutta sen muoto on vuosisatojen kuluessa muuttunut jonkin verran. Siltaa koristaa kaksitoista patsasta, jotka esittävät Pyhää Pietaria, Pyhää Paavalia sekä kymmentä erilaista enkeliä. Ponte Sant’Angelo miellyttää myös siksi, että se on rauhoitettu jalankulkijoiden käyttöön.
Lue lisää kohteesta: 10 x Rooma
8. PONTE DE DOM LUÍS I, PORTO
Yksi Porton maamerkeistä on mahtava metallisilta, joka kuuluu erottamattomana osana Douro-joen kuvauksellisiin rantanäkymiin. Kuningas Luís I:n mukaan nimetty rakennelma yhdistää Porton ja Vila Nova de Gaian kaupungit toisiinsa. Sillan suunnitteli maineikkaan Gustave Eiffelin oppipoika ja entinen liikekumppani Théophile Seyrig. Sillan erikoisuutena ovat kaksi eri tasoa. Ylempi kansi on peräti 85 metrin korkeudessa ja sen päältä aukeaa huikea maisema ympäristöön.
Kuva: Pixabay
9. RIALTON SILTA, VENETSIA
Olen käynyt Venetsiassa toistaiseksi vain kerran, jo ensimmäisellä Italian-matkallani kauan sitten. Kanavien kaupunki pääsee silti tälle listalle peräti kahteen kertaan. Venetsian pääväylän Canal Granden ylittävä Ponte di Rialto on kaupungin silloista näyttävin. Se valmistui 1500-luvun lopulla ja oli pitkään ainoa kävelyreitti Canal Granden ylitse. Nykyään se on yksi kaupungin ruuhkaisimmista paikoista turistialueella, joka jatkuu Rialtolta vilkkaana ainakin Markuksen torille saakka.
10. PONTE 25 DE ABRIL, LISSABON
Lissabonin ohi virtaavan Tajo-joen ylittää punainen riippusilta, joka muistuttaa suuresti kuuluisaa esikuvaansa Golden Gatea. Lissabonin sillan toteuttajaksi valittu amerikkalaisyhtiö rakensi aiemmin San Franciscon Bay Bridgen, mutta Golden Gaten rakentaja oli kuitenkin eri. Sillan nimi Huhtikuun 25. päivän silta viittaa neilikkavallankumoukseen, joka vapautti Portugalin vuonna 1974 sotilasjuntan alta kohti demokratiaa. Tajo-joen voi ylittää myös uudempaa ja pidempää Ponte Vasco da Gamaa pitkin.
Kuva: Pixabay
11. KETJUSILTA, BUDAPEST
Budapest kuuluu matkakohteisiin, joihin en ole vielä koskaan aikuisiällä palannut. Teini-iän reissulta on jäänyt mieleen muutamia kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä, joista yksi on tietenkin Széchenyin ketjusilta. Tonavan ylittävä riippusilta valmistui vuonna 1849 ja sillä oli suuri merkitys kaupungin kehittymisessä, sillä se yhdisti erilliset Budan ja Pestin kaupungit toisiinsa. Monumentaalinen Ketjusilta on upea ilmestys erityisesti iltavalaistuksessa Budan kukkuloilta nähtynä.
12. JUUTINRAUMAN SILTA, MALMÖ/KÖÖPENHAMINA
Matkustaminen Ruotsin ja Tanskan välillä mullistui heinäkuussa 2000, kun Juutinrauman silta yhdisti maat toisiinsa. Malmön ja Kööpenhaminan välillä voi kulkea sekä moottori- että rautatietä pitkin. Lähes kahdeksan kilometrin mittainen ja korkealle meren yläpuolelle kohoava silta on vaikuttava ilmestys. Olen ajanut Juutinrauman sillan ylitse molempiin suuntiin, ja kokemus on jäänyt hyvin mieleen. Juutinrauman silta tunnetaan myös suositun Silta-televisiosarjan ansiosta.
Kuva: Pixabay
13. FORTH BRIDGE, EDINBURGH
Tein parikymmentä vuotta sitten Edinburghista käsin pienen retken keskustan ulkopuolelle. Ylitimme paikallisjunalla Forth Bridgen, kävimme sillan juurella Deep Sea World -akvaariossa ja pysähdyimme vielä ihmettelemään tuulisen Forthinvuonon ylittävää rautatiesiltaa. Punainen rakennelma jää hyvin mieleen persoonallisen muotonsa ansiosta. Teräksisellä sillalla on pituutta lähes 2,5 kilometriä ja voi vain kuvitella millainen insinöörityön ihme se oli valmistuessaan vuonna 1890.
Kuva: Pixabay
14. HUOKAUSTEN SILTA, VENETSIA
Venetsian toinen maailmankuulu silta eli Huokausten silta ei erotu koollaan, koska sillä on pituutta vain yksitoista metriä. Valkeasta kalkkikivestä tehty umpinainen silta on silti kaunis ilmestys korkealla vesikanavan yläpuolella. Romanttiselta kuulostavan nimen tausta on varsin karu. Ponte dei Sospiri toimi kulkuväylänä Dogen palatsin kuulusteluhuoneesta viereisen rakennuksen vankilaan, ja tuomituilla oli tapana huokaista nähdessään sillan ikkunasta viimeistä kertaa Venetsian kauneuden.
15. LOHIKÄÄRMESILTA, LJUBLJANA
Zmajski most eli Lohikäärmesilta ei sykähdytä tunnelmallaan, sillä autoliikenne saa paikan tuntumaan hyvinkin arkiselta. Ljubljanica-joen ylittävä silta kuuluu silti rakastamani kaupungin suosituimpiin nähtävyyksiin, koska sen jokaista neljää kulmaa koristaa näyttävä lohikäärmepatsas. Legendan mukaan Ljubljanan perustaja Iason surmasi lohikäärmeen, minkä vuoksi taruolennosta tuli kaupungin symboli. Lohikäärmeteemaan törmää helposti muuallakin Slovenian pääkaupungissa.
Lue lisää kohteesta: Päivä viehättävässä Ljubljanassa
16. KERAVAN KIVISILTA
Myönnetään että tässä on vahvaa kotiin päin vetämistä, mutta ei kai kukaan keravalainen voisi tehdä siltalistausta mainitsematta kotikaupungin ikonista Kivisiltaa. Vankka Keravanjoen ylittävä silta johtaa nykyisin umpikujaan, mutta oli aikoinaan osa Keravan ja Sipoon välistä tietä. Paikalla oli alun perin heikkokuntoinen puusilta, jonka huoltovastuusta riideltiin 1800-luvulla keravalaisten ja sipoolaisten kesken. Sopu syntyi rakentamalla kaiken kestävä sekä kauneudessaan verraton Kivisilta.
Kuva: Pixabay
+ GLENFINNAN VIADUCT, GLENFINNAN
Glenfinnan Viaduct on komea kivinen rautatiesilta Skotlannin Ylämailla. Noin 380 metrin pituinen kaareva silta tekee mutkan kauniissa skotlantilaismaisemassa ja ylittää sekä laakson että sen pohjalla virtaavan Finnan-joen. Glenfinnanin sillalle pääsee The Jacobite -höyryjunan kyydissä, joka kulkee turistien iloksi Fort Williamin ja Mallaigin välillä. Kovimmat Harry Potter -fanit luultavasti jo tietävätkin, että kyseessä on kirjoista ja elokuvista tuttu Tylypahkan pikajuna.
Kuva: Pixabay
+ PONT DU GARD, VERS-PONT-DU-GARD
Ranskan Provencessa sijaitseva Pont du Gard mainitaan monessa listauksessa yhtenä Euroopan tärkeimmistä nähtävyyksistä. Parituhatta vuotta vanha silta onkin kuvien perusteella harvinaisen upea ilmestys. Gard-joen yläpuolelle kohoavaan Unescon maailmanperintökohteeseen kuuluu kolme kerrosta, joista ylimmäinen on osa roomalaisten rakentamaa akveduktia. Pont du Gard on helppo yhdistää Provencen-matkan ohjelmaan, sillä se sijaitsee melko lähellä Avignonia ja Nîmesiä.
Kuva: Pixabay
+ PONT D’AVIGNON, AVIGNON
Provencessa on toinenkin silta, jonka haluaisin päästä näkemään. Pont Saint-Bénézet eli Avignonin silta tunnetaan lastenlaulusta Sur le pont d’Avignon, jota oma tyttärenikin on koulun joulujuhlassa laulanut. Rhônejoen ylittänyt silta rakennettiin 1100-luvulla, mutta puolet siitä romahti suuressa tulvassa noin viittäsataa vuotta myöhemmin. Siltaa ei ole koskaan korjattu, mutta jäljelle jäänyt osa on säilytetty historiallisena muistomerkkinä. Se on myös Unescon maailmanperintökohde.
Kuva: Pixabay
+ STARI MOST, MOSTAR
Mostarin Stari most eli Vanha silta saattaa hyvinkin olla koko Bosnia-Hertsegovinan tunnetuin nähtävyys. Sillalla on suurta symbolista arvoa, sillä se yhdistää etnisesti jakautuneen kaupungin bosniakki- ja kroaattialueet toisiinsa. Stari most tuhoutui Bosnian taisteluissa syksyllä 1993, mutta rakennettiin sodan päätyttyä uudelleen alkuperäisen mukaiseksi. Neretva-joen ylittävä silta taitaa olla jonkinmoinen turistirysä, mutta haluan joka tapauksessa nähdä sen Bosnian-matkan yhteydessä.
Eurooppa
Interrail-muistoja: Ranska, Englanti, Belgia ja Hollanti
Tein kesällä 1997 yhden elämäni parhaista matkoista, kun reissasimme täyden kuukauden ympäri Eurooppaa kaverini Juhanin kanssa. Tämä on jälkimmäinen osa edellisessä postauksessa alkaneesta tarinasta.
Saavumme parin viikon matkanteon jälkeen Gare de Lyonin asemalle Pariisiin. Laiturilla päivystävät konepistoolimiehet ja sotakoirat tuijottavat rinkkojamme epäilevästi, eikä metrolipun ostaminen meinaa onnistua ilman sujuvaa ranskan kieltä. Lopulta jonossa seuraavana ollut paikallinen nainen tulee hätiin ja tulkkaa meille parin päivän matkakortit. Saamme varattua aseman turisti-infosta hotellihuoneen, jota kohti pyrimme kahdella sardiinipurkkimaisella metrolla.
Nuhjuiselta vaikuttavan hotellin vastaanotossa päivystää hampaaton mummo, joka puhuu pelkkää ranskaa. Ainoat englanninkieliset sanat löytyvät seinältä, jossa muistutetaan rikkoutuneiden tavaroiden korvausvelvollisuudesta. Huoneemme ikivanha lipasto meinaa hajota ensi kosketuksesta käsiin, joten tilanne ei vaikuta lupaavalta. Löydämme vessan ja suihkun erään kaapin oven takaa. Tilaa on niukalti, joten oven alaosa on sahattu pois, jotta jalat saa pöntöllä istuessa mahtumaan vessan ulkopuolelle. Suihkussa ei mahdu kääntymään ympäri, mutta sieltä tulee lämmintä vettä. Pariisi on tunnetusti ahdas kaupunki.
Kävelemme kolmessa päivässä kilometritolkulla pitkin Pariisin katuja ja seuraamme kaupunkilaisten elämää. Kesän suurin nuorisovillitys näyttää olevan rullaluistelu, mutta vanhempi väki jatkaa loputtomia petanquekamppailujaan puistojen varjoissa. Näemme muun muassa Notre Damen, Luxembourgin puiston sekä Champs Élyséen. Louvre jaksaa kiinnostaa meitä tunnin, minkä jälkeen etsimme toisen tunnin uloskäyntiä. Törmäämme taidemuseon käytävällä turkulaiseen reilaajapoikaan, joka lyöttäytyy seuraamme loppupäiväksi. Häntä harmittaa, että vaikka Turuus on monta Hesee, ei Pariisissa ole yhtään. Päädymme McDonald’siin syömään.
Suunnistamme Eiffelin tornille ja nousemme Juhanin kanssa katselemaan maisemia sillä aikaa, kun uusi ystävämme jää alas kirjoittamaan postikortteja Turkuun. Kävelemme kaikki yhdessä vielä Riemukaarelle katsomaan, kuinka tuntemattoman sotilaan haudalle lasketaan kukkia. Turkulainen jatkaa illansuussa matkaansa jonnekin päin Eurooppaa ja me jäämme ahmimaan herkullisia crêpejä.
Kiipeämme viimeisenä Pariisin-iltana Montmartren kukkulalle ja katselemme Sacré-Cœurin kirkon portailta, kuinka aurinko laskee kaupungin kattojen taakse. Ympärillämme riittää eri puolilta maailmaa saapuneita nuoria, joista yksi soittaa kitaralla Hotel Californiaa ja muita hippihenkisiä hittejä. Tarjoilukin pelaa, kun afrikkalaistaustaiset kaverit myyvät jäillä täytettyihin ämpäreihin upotettuja juomatölkkejä. Kaupankäynti tosin keskeytyy aina poliisipartion lähestyessä, kun ämpärit juoksutetaan puiston kätköihin. Paikalle voisi jäädä muuten aamunkoittoon saakka, mutta hotellimme hampaaton mummo sulkee ovet aina yhdeltä yöllä. Joudumme lopulta melkein juoksemaan, kun suunnistan parin hollantilaisen oluen voimalla alkumatkan aivan väärään suuntaan.
Jätämme Pariisin kolmen yön jälkeen taaksemme ja suuntaamme aamujunalla kohti Le Havren satamaa. Le Havren ilmapiiri vaikuttaa Pariisia rennommalta, mutta meille ei jää kunnolla aikaa kaupunkiin tutustumiseen. Lautta kanaalin yli Portsmouthiin lähtee iltapäivällä ja kulutamme laivamatkan lähinnä syömiseen ja meren tuijottamiseen.
Saapuminen Ranskasta Englantiin on pienimuotoinen kulttuurishokki. Ihmiset vaikuttavat hyväntuulisilta, huumorintajuisilta ja puhuvat jokseenkin ymmärrettävää kieltä. Liikenne kulkee väärällä puolella tietä ja lämpömittari käyttää erikoista asteikkoa. Yövymme mukavassa bed & breakfastissa, jonka aamiainen koostuu pekonista, pavuista, kummallisesti valmistetusta tomaatista, suolaisesta makkaranpätkästä sekä kaiken muun päälle isketystä paistetusta kananmunasta. Tervetuloa Englantiin!
Kävelemme raikkaassa meri-ilmassa pieneen satamaan, josta kulkee ilmatyynyaluksia Isle of Wightin saarelle. Erikoisella kulkuvälineellä on mukava matkustaa ja pääsemme hetkessä Solentin salmen ylitse Ryden satamaan. Ilmatyynyaluksen etuna on, että se kulkee laskuveden aikaan kevyesti Wightsaaren rantahietikolla.
Väistelemme Rydessa rantaleluja kantavia ihmisiä, käymme turisti-infossa varaamassa majoituksen ja jatkamme pienellä paikallisjunalla Sandowniin. Ihastun maaseudun leppoisaan tunnelmaan, sillä tuntuu kuin aika kulkisi Wightsaarella hitaammin, eikä kellään olisi kiirettä minnekään. Matkailijoita kyllä on, mutta suurin osa heistä vaikuttaa englantilaisilta.
Majoitumme Chester Lodgeen, jonka mukava omistaja toivottaa meidät lämpimästi tervetulleiksi. Sandown on miellyttävä pieni rantakaupunki, jossa on omakotitaloja ja huolellisesti hoidettuja puutarhoja. Kylmä vesi huuhtelee pitkää hiekkarantaa, jolla eläkeläiset paistattelevat päivää. Paikallisena viihdekeskuksena toimii tyypillinen englantilainen huvilaituri peleineen ja kahviloineen.
Päätän vuokrata seuraavana aamuna polkupyörän ja ajelen yksikseni Wightsaaren eteläosan teillä. Näen paljon vihreitä niittyjä ja muutamia pikkukyliä. Saari on paikoitellen yllättävän mäkinen, mutta nautin maisemista ja reippaasta liikunnasta. Pysähdyn välillä pieneen eläintarhaan ja trooppiseen lintupuistoon, kunnes käännyn etelärannikolta sisämaahan päin. Poljen päivän aikana nelisenkymmentä kilometriä ja olen retkeeni tyytyväinen.
Wightsaarella voisi viihtyä kauemminkin, mutta palaamme toisen Sandownissa nukutun yön jälkeen Englannin pääsaarelle. Jatkamme Portsmouthista junalla Salisburyyn ja sieltä kaksikerroksisella bussilla kohti Stonehengen kivimuodostelmaa. Höpötämme Pariisissa tapaamaltamme kaverilta tarttunutta Turun murretta tyytyväisinä siitä, ettei kukaan ympärillämme kuitenkaan ymmärrä harvinaisen tyhmiä juttujamme.
Stonehenge ei lopulta herätä suurta innostusta. Muodostelma sijaitsee vilkasliikenteisen tien varrella ja suuri turistijoukko on aidattu kymmenien metrien päähän historiallisista kivistä. En pysty hyvällä tahdollakaan aistimaan kaipaamaani mystistä tunnelmaa. Bussissa edessämme istunut tyttö tulee kysymään selvällä suomen kielellä, voisimmeko ottaa hänestä ja hänen kavereistaan kuvan. Otamme kuvan ja palaamme vähin äänin seuraavalla bussilla Salisburyyn. Sieltä matka jatkuu saman tien Lontooseen.
Lontoo tuntuu Wightsaaren hiljaisuuden jälkeen todella suurelta. Matkustamme ruuhkaisissa metroissa, joissa hoetaan joka aseman kohdalla mind the gap, kunnes löydämme Bloomsburyn kaupunginosassa sijaitsevan vaatimattoman hotellimme. Näen öisiä painajaisia rasvaisista englantilaisista aamiaisista, joten alan tilata niitä entistä karsitumpina versioina. Lopulta huomaan pelkän paahtoleivän ja teen riittävän.
Heinäkuussa 1997 juorulehtien lööpit täyttyvät päivästä toiseen prinsessa Dianan ja Spice Girlsin kasvoista. Myös muotisuunnittelija Gianni Versacen murha ylittää uutiskynnyksen. Syömme Planet Hollywoodissa ja käymme katsomassa uuden Batman-elokuvan. Elämä on huoletonta, vaikkei taskun pohjalla liikaa puntia olekaan.
Näemme kolmen Lontoossa viettämämme päivän aikana monta kuuluisaa maamerkkiä, kuten Big Benin, Westminster Abbeyn, Piccadilly Circuksen, Trafalgar Squaren ja Tower Bridgen. Myös vahdinvaihto Buckinghamin palatsin edustalla pitää kokea, vaikka se onkin harvinaisen pitkästyttävä tapahtuma. Käymme myös London Dungeon -kauhutalossa, jonka pelottavin kokemus on belgialaisen koululaisryhmän keskelle joutuminen.
Käyn yksikseni alkuperäisellä Wembleyn stadionilla, jossa pääsen opastetulle kierrokselle. Marssin kuvitteellisen joukkueen kapteenina Englannin maajoukkueen pukuhuoneesta kentän laidalle, mutta nurmi on verhottu Michael Jacksonin konserttien vuoksi rumalla vaalealla peitteellä. Pääsen kierroksen päätteeksi kuningattaren aitioon nostamaan FA Cupin voittopokaalia. Mielikuvitusta käyttämällä voi nähdä ainakin puoli stadionia täynnä Tottenhamin kannattajia.
Matka jatkuu Lontoosta Brightoniin, jossa Juhani on ollut aiemmin kielikurssilla. Löydämme mukavan majapaikan Regency Squaren laidalta aivan rannan tuntumasta. Juhani tuntee Brightonin hyvin ja esittelee viihtyisältä vaikuttavaa kaupunkia.
Paria viikkoa aiemmin majoittajanamme toiminut Regine on lähtenyt kaverinsa kanssa Englannin-matkalle ja tapaamme sveitsiläistytöt Brightonissa. Juhanilla ja Reginellä on yhteisiä kielikurssimuistoja samasta kaupungista. Kiertelemme porukalla ympäri Palace Pier -huvilaituria, istumme viileällä rannalla, käymme syömässä ja kävelemme ympäri kaupunkia parinakin päivänä.
Sveitsiläiset jatkavat matkaansa, mutta jäämme vielä kolmanneksi päiväksi Brightoniin ja yritämme etsiä Wilsonin perhettä, jonka luona Juhani on majoittunut paria vuotta aiemmin. Naapuri kuitenkin kertoo Wilsoneiden muuttaneen Southamptoniin, joten jälleennäkeminen jää kokematta. Aikamme Englannin etelärannikolla on varsin kiireetöntä ja ehdimme käväistä muun muassa katselemassa Brighton Marinan veneitä.
Palaamme mannermaalle klassista laivareittiä Doverista Calaisiin. Muistamme kesken matkan, että on sunnuntai. Etukäteen katsomamme aikataulu ei näin ollen olekaan voimassa ja ymmärrämme, ettemme ehdi yöksi Belgiaan. Englannin valkeat rantakalliot jäävät joka tapauksessa taakse ja pääsemme takaisin Ranskan kamaralle. Päätämme mennä seuraavaksi yöksi Lilleen ja odotamme junan lähtöaikaa calaislaisen puiston raukeassa iltapäiväauringossa.
Junamatkailun parhaisiin puoliin kuuluu toisiin reppureissaajiin tutustuminen. Tällä kerralla tapaamme niin etelä- kuin pohjoisamerikkalaisiakin matkalaisia. Puheenaiheet vaihtelevat Toronto Maple Leafsin menneestä kaudesta ecuadorilaisiin ruusuihin. Saavumme Lilleen ja meille löytyy tilaa paikallisesta retkeilymajasta. Huone tuo mieleen rippikoulun, koska siinä on kaksi puista kerrossänkyä. Teemme pienen kaupunkikierroksen ja näemme muutamia hienoja taloja, mutta emme jaksa innostua Lillestä enempää. Matkaväsymys taitaa jo hieman painaa.
Aikatauluongelmamme jatkuvat seuraavana aamuna, sillä olemme unohtaneet kääntää herätyskellon Ranskan aikaan ja nukumme pommiin. Pääsemme silti eteenpäin ja katselemme pian junan ikkunasta belgialaisia peltoja. Belgia tuntuu pikaisesti läpi junailtuna Euroopan turhimmalta maalta, mutta myöhemmät matkat todistavat rajun arvioni menneen pahasti pieleen.
Meille jää reilu tunti aikaa junanvaihtoon Antwerpenin asemalla. Peräämme muodostuu pian jono paikallisia lapsia, jotka seuraavat meitä kuin hai laivaa. Nauravien tenavien naamat on maalattu punaisiksi ja he toistavat jokaisen liikkeemme. Omituista seuraa johtajaa -leikkiä jatkuu jonkin aikaa, kunnes eräs aikuinen tulee kertomaan, että lasten touhut liittyvät Belgian kansallispäivän perinteisiin. Oletamme että on suuri kunnia tulla seuratuksi moisena juhlapäivänä.
Saavumme iltapäivällä Amsterdamiin, joka ei ota meitä vastaan kovin ystävällisesti. Varaamme aseman turisti-infosta hotellimajoituksen, mutta perille suunnistaminen on hankalaa. Kun hotelli viimein löytyy, kohtaamme portailla oksentavan naisen ja vastaanotossa piipputupakalta haisevan ukkelin, joka ojentaa murahdellen avaimen. Palaamme ulkoilmaan ja suuntaamme rahanvaihtopisteelle, jonka jonossa Juhanilta yritetään varastaa rahaa. Kaduilla näkyy muutenkin hieman epämääräistä porukkaa. Kotimatka alkaa olla jo mielessä, joten emme jaksa innostua sen enempää kanavista kuin mistään muustakaan. Ilta päättyy jo varhain lohduttomaan rankkasateeseen.
Seuraava aamu on jo aurinkoisempi ja mielikuva Amsterdamistakin paranee hieman. Päätän palata Hollantiin joskus toiste paremmalla onnella. Matkaamme yhdellä junalla Osnabrückiin, toisella Hampuriin ja kolmannella Lyypekkiin, jossa vietämme viimeisen yön ennen laivaan astumista. Lyypekin ilta on hiljainen. Olen käynyt Lyypekissä kerran aiemminkin, mutta muistan sieltä vain marsipaanista tunnetun Niedereggerin kahvilan. Kahvilavierailu jää tällä kerralla väliin.
Finnjet saapuu Helsinkiin aurinkoisena torstai-iltana tasan kuukausi lähtömme jälkeen. Olotila on kliseisesti sanottuna väsynyt mutta onnellinen. Tuntuu hyvältä päästä vaihteeksi tuttuun kotiympäristöön, vaikka mielessä alkaakin pian pyöriä suunnitelmia uusista matkoista. En osaa arvata, ettei seuraavaa Interrailia ole tiedossa ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen. Toisaalta olisin hyppinyt riemusta jos olisin kuullut, kuinka paljon tulen vuosituhannen vaihteen jälkeen matkustamaan muilla tavoin.
Kultaisella 90-luvulla kuukauden mittainen Euroopan-kierros oli hienointa mitä kuvitella saattoi. Vieraat mantereet maailmanympärimatkasta puhumattakaan tuntuivat nykypäivää kaukaisemmilta. Maata pitkin matkailua ei mainostettu vielä silloin ekologisena, mutta se oli kätevyytensä ja hintansa suhteen erinomainen vaihtoehto. Maksoin kuukauden Interrail-lipusta 1920 markkaa, kun taas lentäminen oli ennen halpayhtiöiden kulta-aikaa verrattain kallista.
Yllä kuvatusta matkasta on kulunut jo 23 vuotta, joten maailma on ehtinyt muuttua paljon. Kansalliset valuutat ovat vaihtuneet euroon ja maksaminen tapahtuu käteisen sijasta lähes aina kortilla. Muutaman filmirullan sijaan matkan aikana voi täyttää digikameran muistikorttia niin paljon kuin haluaa. Internet oli kyllä olemassa jo vuonna 1997, mutta sen käyttäminen matkan aikana ei tullut mieleenkään, sosiaalisesta mediasta nyt puhumattakaan. En omistanut tuolloin edes omaa matkapuhelinta, mutta kirjoitin muutaman postikortin.
Nykyään internet on täynnä matkojen suunnittelua helpottavaa tietoa erilaisista varauspalveluista, aikatauluista ja nähtävyysvinkeistä lähtien. Kartta sijaintitietoineen löytyy puhelimen näytöltä ja ravintolapöydänkin voi varata napin painalluksella. Tuolloin nuorina miehinä olimme tosin tyytyväisiä halpoihin hampurilaisiin ja pizzabuffetteihin, emmekä kaivanneet minkäänlaisia trendikahviloita.
Matkailutyylini on varmasti muuttunut monella tavalla ja suunnittelen nykyisin matkat melko huolellisesti etukäteen. Toisaalta kaipaan takavuosien huoletonta menoa, jolloin uudet paikat etsittiin omin jaloin kävelemällä Google Mapsin selaamisen sijasta. Kun tiedossa olivat vain suurimmat nähtävyydet, jäi päämäärättömään vaelteluun ja kiireettömään tutkimiseen enemmän aikaa. Välillä tieto lisää tuskaa tai ainakin kiireen tuntua.
Mieltäni houkuttaa uusi Interrail-matka joskus tulevaisuudessa. Raiteita pitkin pääsee sujuvasti suoraan keskustasta toiseen ja olen aina muutenkin nauttinut junilla kulkemisesta. Junamatkustamisen ainoa merkittävä rajoite on monen idyllisen pikkukylän karsiutuminen reitin varrelta, sillä rautatieasemia löytyy harvemmin maaseudulta.
Oma vinkkini Interrailille on riittävän väljän matkaohjelman laatiminen. Kohteisiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa, jotta niistä ehtii saada edes kohtalaisen käsityksen. Yhtäkään kaupunkia ei saisi arvostella pelkästään rautatieaseman ympäristön perusteella ja tiukka matkatahti voi käydä viikkojen mittaan liian rankaksi. Suunnittelussa on tietenkin oma haasteensa, koska Eurooppa on houkutuksia täynnä. Esimerkiksi itäinen reitti Balkanille ja Italiaan houkuttaisi, ellei sittenkin palaisi Belgian, Hollannin ja Britannian raiteille…
-
Espanja2 vuotta sitten
Ihmeellinen El Torcal de Antequera
-
Suomi2 vuotta sitten
Hiihtoloma Syötteen laduilla
-
Itävalta1 vuosi sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Saksa2 vuotta sitten
Berliinin muuria etsimässä
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Los Angelesin kiehtova Venice
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
Kohteena maailma / Rami
30.11.2019 at 15:09
Itse tykkään listoja lukea ja myös tehdä. Useampi listaideakin on työn alla, mm. tällainen Euroopan pienistä kaupungeista. Puolet näistä oli tuttuja ja kyllähän tämä toinen puolikin kiehtoo kovin! Sienan lisäksi Italiasta itselle listalle nousee kyllä Lucca, siihen tykästyin jopa hieman enemmän vielä.
Mika / Lähtöportti
1.12.2019 at 10:50
Listat on kyllä hauskoja, mukavaa jos sinultakin tulisi pienten kaupunkien lista! Olen itsekin käynyt kerran Luccassa ja tykkäsin kaupungista, sielläkin olisi hauska käydä joskus uudestaan.
Noora | Kerran poistuin kotoa
30.11.2019 at 21:54
Kiva kuulla, että Sintra on pidemmänkin visiitin arvoinen! Olen vähän haaveillut, että lähtisin keväällä pariksi viikoksi Portugaliin ottamaan revanssia flunssan takia hieman torsoksi jääneestä ensimmäisestä kerrasta maassa. Sintra kiinnostaisi, ja jos aikaa olisi pari viikkoa, sinne ehtisi varmasti jäädä yöksi. Pistetään siis korvan taakse, että yksi tai kaksi yötä siellä voisi olla hyvä idea 🙂 Itse olen käynyt näistä vain Visbyssä, mutta siitä on jo aivan liian kauan. Josko ensi kesänä olisi vihdoin paluun aika!
Mika / Lähtöportti
1.12.2019 at 11:02
Sintran historiallinen keskusta eli Vila de Sintra on pieni, mutta mun mielestä kannattaa viipyä yön tai kahdenkin yli. Päänähtävyyksissä ja niiden puistoissa saa kulumaan reilusti aikaa, varsinkin kun tykkäät linnoista ja maisemista. Lisäksi kylä on tosiaan parhaimmillaan silloin, kun päiväturistit on poissa.
Piyya
1.12.2019 at 20:55
Tykkään myös tehdä listoja vaikka se ei ehkä ole vielä näkynyt blogin puolella, mutta sillekin taitaa tulla aikansa. Lähtisin kaikkiin mainitsemiisi kohteisiin ja olen käynyt vain Antibesissa ja Visbyssä !
Sykähdyttävien pikkukylien listaa odotellessa.
Mika / Lähtöportti
2.12.2019 at 10:14
Mukava kuulla että tykkäsit listasta ja toivottavasti pääset vielä joskus vaikka kaikkiin näihin kohteisiin. Kylälista tulee jossain vaiheessa ensi vuoden aikana 🙂