Yhdysvallat
Maisematie Highway 1 Los Angelesista Cambriaan
Ajoimme viime kesän Kalifornian-matkalla Tyynenmeren rantaa seuraillen Los Angelesista San Franciscoon. Pysähdyimme ensimmäisenä päivänä Malibussa, Santa Barbarassa, Pismo Beachilla ja Morro Bayssa ennen saapumistamme Cambriaan.
Kalifornian Highway 1 lienee Yhdysvaltain toiseksi tunnetuin autoilureitti heti Mother Roadin eli Route 66:n jälkeen. Highway 1 tunnetaan myös nimillä California State Route 1 ja Pacific Coast Highway eli PCH. Tien eteläinen päätepiste Dana Point sijaitsee San Diegon ja Los Angelesin välillä, kun taas pohjoisessa Highway 1 jatkuu San Franciscosta noin 350 kilometriä pohjoiseen Leggettin kaupunkiin saakka. Meille riittää monen muun automatkailijan tavoin Los Angelesin ja San Franciscon välinen osuus, vaikka varsinkin tien pohjoisosassa olisikin käsittääkseni monenlaista nähtävää.
Reitin voi ajaa kumpaan suuntaan tahansa ilman, että kokemus oleellisesti kärsisi. Etelään päin olisi ollut mukava ajaa siksi, että olisimme olleet koko ajan meren puolella tietä, jolloin myös näköalapaikoille olisi hieman helpompi pysähtyä. Omaan matkasuunnitelmaamme sopi kuitenkin parhaiten aloittaa reissu Los Angelesista ja ajaa sieltä pohjoiseen. Los Angelesista on Highway 1:tä pitkin San Franciscoon suurin piirtein 700 kilometriä, mutta jouduimme muuttamaan reittiämme Cambriasta eteenpäin maanvyöryn vuoksi. Tämä kirjoitus kertoo matkan ensimmäisestä päivästä, jona ajamme Los Angelesista Cambriaan.
Malibu
Automatkamme alkaa Los Angelesin Venice Beachilta, jossa vietimme pari edellistä yötä. Lähtöpisteestämme on vain muutaman kilometrin matka Santa Monicaan, jonka kuuluisan huvilaiturin kohdalla pääseekin jo kääntymään Pacific Coast Highwaylle. Palmujen ja pitkän hiekkarannan reunustama tie lähtee kuljettamaan kohti pohjoista ja meistä tuntuu, että edessä on oikea seikkailu. Ensimmäinen etappi on lyhyt, sillä haluamme pysähtyä jo parinkymmenen kilometrin jälkeen Malibussa.
Malibu tunnetaan erityisesti surffausrannoista ja julkkisten asuttamista luksushuviloista. Alueella olisi esimerkiksi paikallisten meille suosittelema Zuma Beachin ranta sekä kauniiksi kehuttu El Matador Beach, mutta emme ehdi tutustua Malibuun kovin laajasti. Niinpä keskitymme vain Malibu Pier -laituriin, jonka päältä lähdemme etsimään myöhäistä aamiaista.
Malibu Pier on hyvinkin tunnelmallinen ja varsinkin Santa Monica Pierin huvipuistomeininkiin verrattuna kovin hiljainen. Ajan patinoimat paksut puulankut antavat laiturille tyylikkään ilmeen ja kun edessä levittäytyy arvoituksellisen usvainen Tyynimeri, on täällä mukava haistella meren suolaista tuoksua.
Laiturin päässä toimiva Malibu Farm Café on upea paikka tukevalle aamiaiselle, sillä ympäristö on todella viihtyisä ja listalta löytyy runsaasti erilaisia annoksia. Kaikki on sisustuksesta ja lasipurkeissa tarjoiltavasta tuoremehusta lähtien niin kuvauksellista, että naapuripöydän tiktokkaaja ei tahdo saada mitään syödyksi kun kaikkea pitää kuvata jokaisesta mahdollisesta kulmasta.
Itse keskitymme kuvaamisen sijasta ateriointiin, sillä emme syöneet hieman myöhäiseksi venähtäneestä lähdöstä huolimatta Venicessä juuri mitään, joten nälkä on ehtinyt yllättää. Tarjolla on esimerkiksi pannukakkuja, munakkaita, granolaa ja aamiaisburritoja. Malibu Farm Cafén ainoa huono puoli on korkea hintataso, mikä ei tällaisessa paikassa ole toisaalta yllätys.
Katselemme vielä syötyämme merimaisemaa laiturin päästä. Silloin ohitsemme ui aivan lähietäisyydeltä kaksi iloisesti hyppivää delfiiniä. Ne ovat matkalla pohjoisen suuntaan ja muistuttavat että meidänkin olisi jo hyvä jatkaa matkaa.
Santa Barbara
Seuraava osuutemme on vajaan puolentoista tunnin pätkä Santa Barbaraan. Highway 1 seuraa alkumatkasta rantaa lähes merenpinnan tasolla niin, että tien toiselle puolelle jää jyrkkä kallio. Kyseessä ei ole mikään moottoritie, vaan matka taittuu rauhalliseen tahtiin. Tie kääntyy puoli tuntia Malibusta lähdön jälkeen sisämaan peltomaisemiin ja kulkee arkisen asutusalueen halki, kunnes meri ilmestyy jälleen näkyviin. Highway 1 yhdistyy välillä US 101 -moottoritien kanssa, jolloin vauhti nousee aiempaa kovemmaksi.
Käännymme valtatien varrelle jäävän Santa Barbaran keskustaan ja löydämme suuren parkkipaikan paikallisen huvilaiturin läheltä. Santa Barbara on vanhojen espanjalaistyylisten talojen sävyttämä kaunis kaupunki, jonka historiaan kuuluvat Euroopasta saapuneet lähetyssaarnaajat. Sittemmin Santa Barbarasta on kehkeytynyt houkutteleva rantalomakohde. Pääkatu State Streetiä pitkin kävellessä käy nopeasti selväksi, että alueella viljellään runsaasti viiniä. Maistiaisia olisi tarjolla useammassakin paikassa, mutta autoilijan on sopivampaa pysytellä Coca Cola -linjalla.
Suuntaamme myös Santa Barbarassa vanhalle puulaiturille. Vuonna 1872 valmistunut Stearns Wharf on kookas rakennelma, jonka päältä löytyy ravintoloita, kauppoja, veneretkipalveluita sekä kokonainen merimuseo. Suuri osa laiturista toimii harmi kyllä parkkipaikkana, sillä Amerikassa autolla täytyy päästä joka paikkaan.
Nälkäiset lokit kärkkyvät ostamiamme korvapuusteja, mutta pysyvät onneksi riittävän etäällä pöydästämme. Korvapuusti itsessään on mielenkiintoinen, sillä pilkotun leivonnaisen päälle on kaadettu kastiketta ja se onkin paras syödä veitsellä ja haarukalla.
Stearns Wharf on kärsinyt vuosien varrella myrskyistä ja tulipaloista, mutta toimii edelleen Santa Barbaran suosituimpana nähtävyytenä. Puulaituri on mukava paikka, jonka päältä kelpaa katsella merta, palmujen koristamia pitkä rantoja sekä sumuun peittyviä vehreitä kukkuloita. Emme tällä kerralla näe delfiineitä, mutta joukko pelikaaneja lentää meren yllä.
Santa Barbara vaikuttaa pikavisiitin perusteella oikein viihtyisältä pikkukaupungilta. Tällaisen automatkan huonoin puoli on ehdottomasti se, ettei kaikkialla ehdi viettää niin paljoa aikaa kuin haluaisi. Santa Barbaraan olisi voinut hyvin jäädä yöksikin ja tutustua historiallisiin nähtävyyksiin, kuten Old Mission -lähetysasemaan.
Pismo Beach
Seuraava noin puolentoista tunnin autoiluosuus vie meidät Santa Barbarasta Pismo Beachin maisemiin. Highway 1 kulkee tällä välillä sisämaassa, joten päätämme säästää aikaa ja oikaisemme osan matkasta suorempaa tietä sen sijaan, että koukkaisimme Highway 1:tä pitkin Lompocin kaupunkiin. Saamme nauttia kukkulamaisemista ja aurinkokin pilkahtaa ensi kertaa esiin.
Pismo Beach on pieni kaupunki, jossa voi viettää rentoa rantaelämää, surffata tai maistella paikallisia viinejä. Me suuntaamme suoraan keskustan ohitse ja etsimme löytämäni vinkin perusteella Shore Cliff -hotellin. En ole ihan varma kuinka tervetulleita kaltaisemme ohikulkijat ovat hotellin pihamaalle, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota, ja kallionkielekkeeltä aukeavat maisemat ovat suorastaan henkeäsalpaavia. Muutama hotellin parvekkeille asettunut pariskunta katselee merelle päin auringosta ja raikkaista juomista nauttien.
Rantakallioilla majailee satoja pelikaaneja, joita pääsemme katselemaan melko läheltä. Välillä kookkaat linnut lähtevät lentoon ja liitävät uljaasti meren yllä. Maisema on parhaimmillaan varsinkin pohjoiseen päin katsottaessa.
Pismo Beachin keskusta hiekkarantoineen ja laitureineen jää näköalapaikan eteläpuolelle. Aurinko lämmittää mukavasti, mutta mereltä puhaltaa viileä tuuli. Kalifornian kesäkuu on ollut odottamaamme viileämpi, joten helleasun sijaan päällä on parempi pitää farkkuja ja neuletta.
Shore Cliff -hotellin pihamaa on oikein viihtyisä, sillä erilaisia kukkia on runsaasti ja varjopaikkaa voi etsiä siististä huvimajasta. Näihinkin maisemiin voisi hyvin jäädä yöksi, mutta meillä on vielä maileja edessämme.
Morro Bay
Highway 1 kääntyy pian Pismo Beachin jälkeen sisämaahan. Saavumme puolen tunnin kuluttua taas meren rantaan Morro Bayn kalastajakylän kohdalla. Morro Bay tuntuu uinuvan jo illan hiljaisuudessa. Aurinko ei ole vielä laskenut, mutta pilvet ovat jälleen vallanneet taivaan.
Morro Bayn seesteisessä ilmapiirissä on jotain kiehtovaa. Jykevä Morro Rock -kallio ja suuri hiekkasärkkä suojaavat lahtea, josta pääsee vain kapeaa väylää pitkin avomerelle. Satamassa kelluu sekä ruosteen syömiä kalastusaluksia että kiiltäviä huviveneitä. Veden äärellä on rivi kalaravintoloita, joista saa taatusti tuoreita meren antimia. Karkkikauppa mainostaa paikallista toffeeta Salt Water Taffya, jota on saatavilla jokaisessa täkäläisessä kylässä.
Morro Bayn pienellä puulaiturilla ei ole huvituksia, mutta sen päälle kannattaa tulla katselemaan merenlahdella viihtyviä eläimiä. Pysähdymme aluksi tervehtimään pörröistä kissaa, joka tarkkailee ohikulkijoita laiturin kulmalla.
Katselemme selällään kelluvaa merisaukkoa, jota ei huvita uida niin lähelle laituria että siitä saisi kunnollista valokuvaa. Kauempana keskellä lahtea on jonkinlainen laituri, jonka päällä suuri joukko merileijonia metelöi tyypilliseen tapaansa.
Satama-alueella voisi nähdä myös kirjohylkeitä ja merelle järjestetään valaanbongausretkiä. Seutu sopii hyvin lintujen katseluun. Me ehdimme nähdä lähinnä pelikaaneja ja lokkeja, jotka liitävät suurina parvina veden yllä. Morro Baysta jäävätkin mieleen hiljaisuuden rikkovat lokkien huudot, jotka kiirivät tyynen veden pinnalla kauas. Toistan taas itseäni, mutta täälläkin olisi ollut helppo viipyä pidempään.
Cambria
Ilta alkaa hämärtyä, joten suunnistamme vajaan puolen tunnin matkan yöpaikkaamme Cambria Pines Lodgeen. Jäämme Cambriaan kahdeksi yöksi, jotta saamme tutustua rauhassa alueen nähtävyyksiin. Niistä tunnetuin on upporikkaan William Randolph Hearstin rakennuttama Hearst Castle, josta olen julkaissut jo aiemmin jutun Kalifornian häkellyttävä Hearst Castle.
Tutustumme Cambriassa myös kylän keskustaan sekä miellyttävään Moonstone Beachiin. Mieleen jäävät myös Piedras Blancasin rannalla viihtyvät merinorsut eli norsuhylkeet. Cambrian tarjonnasta voi lukea jutustani Cambria – viihtyisä kylä Kaliforniassa.
Matkamme jatkuu Cambriasta vielä Highway 1:n parhaisiin maisemiin Big Surin alueelle, viehättävään Carmel-by-the-Sean kylään, maisematie 17-Mile Drivelle, merelliseen Montereyhin ja rentoon Santa Cruziin ennen kuin saavumme San Franciscoon. Pysy kuulolla, sillä seuraavana on vuorossa postaus automatkamme jälkimmäisestä osasta.
Yhdysvallat
High Line – New Yorkin paras kävelyreitti
High Line on entisen tavarajunaradan paikalle rakennettu kaikille avoin puistoalue New Yorkissa. Rata kulki katutason yläpuolella, joten puistosta aukeaa mukavia kuvakulmia Manhattanin urbaaneihin maisemiin.
High Line -puisto on käytännössä reilun kahden kilometrin mittainen kävelyreitti, jonka voi kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Matkan varrella on useita High Linen ja katutason yhdistäviä portaita sekä muutama hissi, joten koko matkaa ei ole pakko kävellä kerralla ja välillä voi halutessaan poiketa myös jossain muualla.
Nousemme High Linelle sen eteläisestä päästä Gansevoort Streetin ja Washington Streetin risteyksestä. Puistoon nousevien portaiden alla toimiva Shake Shack -hampurilaisravintola palvelee nälkäisiä ja naapurista löytyy 1900- ja 2000-lukujen taidetta esittelevä Whitney Museum of American Art.
High Line on yksi eniten odottamistani kohteista tällä matkalla. Kävelyreittiä ei ollut vielä aiemman New Yorkin -reissumme aikana olemassa, ja se on saanut paljon kehuja monilta matkailijoilta. Reitti on tasainen ja esteetön, joten se sopii hyvin kaikille kulkijoille. On oikein mukavaa liikkua sujuvasti kaupungin hälinän ja risteysten yläpuolella. Osumme paikalle aurinkoisena lokakuisena arkipäivänä, jolloin ihmisiä on liikkeellä hieman kuvittelemaani enemmän. Ajoittain on siis pientä ruuhkaa, mutta eteneminen on onneksi enimmäkseen väljää.
High Linen eteläosa kulkee Meatpacking Districtin halki. Rujot teurastamokorttelit ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä viihtyisäksi trendialueeksi, jota hallitsevat tyylikkäät kaupat ja ravintolat. Kuljemme matkamme aikana pari kertaa Meatpacking Districtin halki. Alueesta jäävät mieleen aurinkoisilla terasseilla istuvat hyväntuuliset ihmiset, pienellä aukiolla soittava jazzbändi sekä kadut tilapäisesti vallanneet norsutaideteokset, joiden tehtävänä oli kerätä rahaa villieläinten suojeluun. High Linelta käsin on mukava ottaa kuvia ohittamistamme kaduista.
Meatpacking District jää pian taakse, minkä jälkeen High Line kulkeekin koko loppumatkan Chelsean kaupunginosassa Manhattanin länsilaidalla. Kaupunginosan nimen voi päätellä viimeistään Chelsea Marketille ohjaavista viitoista. Chelsea Market on entisissä National Biscuit Companyn tiloissa toimiva kauppahalli, josta löytyy runsaasti ravintoloita. Kävimme kauppahallin vilkkailla käytävillä jo muutamaa päivää aiemmin, joten jatkamme nyt suoraan eteenpäin.
High Line sopii erityisen hyvin kiireettömään oleskeluun. Valittavana on runsaasti erilaisia penkkejä, joista osa näyttää hyvinkin lokoisilta. Mieleenpainuvin maisema löytyy 17th Streetin kohdalta, jossa on oikea katsomo 10th Avenuen suuntaan.
High Linella on mielenkiintoinen historia. Manhattanin länsireunalle rakennettiin ensimmäinen tavarajunarata jo 1800-luvun puolivälissä, mutta se kulki vaarallisesti katutasolla. Vaadittiin satoja liikenneonnettomuuksissa menehtyneitä kuolonuhreja, kunnes katutason yläpuolella kulkeva huomattavasti turvallisempi rata saatiin rakenteille. Projektista vastasi vaikutusvaltainen kaupunkisuunnittelija Robert Moses. Satuin katsomaan New Yorkin -lennolla Motherless Brooklyn -elokuvan, jonka keskeisiin hahmoihin kuuluva Moses Randolph perustuu Robert Mosesin kylmään ja kiistanalaiseen persoonaan. Jos New Yorkin historia kiinnostaa, kannattaa lukea Mosesista vaikka Wikipediasta.
Uuden katujen yläpuolella kulkevan radan ensimmäinen juna pääsi liikkeelle vuonna 1933. Kiskoja pitkin alkoi kulkea tonneittain erilaisia tuotteita, kuten Meatpacking Districtilla pakattua lihaa. Rata oikaisi suoraan joidenkin tehdasrakennusten halki. Yksi näistä oli National Biscuit Company, jonka seinien sisällä keksittiin maailman valloittaneet Oreo-keksit.
Rekat alkoivat vähitellen syrjäyttää tavarajunia, ja radan ensimmäinen osa purettiin jo 1960-luvulla. Junaliikenne loppui kokonaan 1980-luvulla, jolloin alettiin jo suunnitella koko rakennelman lopullista poistamista. Alueen asukkaat halusivat kuitenkin säästää junaradan, ja he saivat onneksi tahtonsa läpi.
High Linen tulevaisuudesta keskusteltiin vuosikymmeniä, kunnes siitä päätettiin kunnostaa kaupunkilaisia ilahduttava puisto. Vinkin ratkaisuun saattoi antaa luonto itse, sillä kasvit olivat jo ehtineet vallata käyttämättömät kiskot. Nykyään High Linea ei korista mikä tahansa heinä, vaan puistoon on istutettu yli viittäsataa erilaista kasvi- tai puulajia. New Yorkissa on vielä lokakuun puolivälissä niin vehreää, että osa kasveista kukkii yhä iloisesti. Myös vanhat rautatiekiskot erottuvat toisinaan aluskasvillisuuden seasta.
High Line Parkin ensimmäinen osa avattiin vuonna 2009, minkä jälkeen se on kasvanut vaiheittain nykyiseen muotoonsa. Puiston tulevaisuuden pitäisi olla suuren suosion vuoksi turvattu, mutta ainakin sen ylläpidosta vastaavat High Linen ystävät ovat huolissaan kaupungin uusista rakennussuunnitelmista. Lisätietoja voi lukea Friends of the High Line -järjestön kampanjasivuilta.
Chelsea tunnetaan taidegallerioistaan, ja myös High Linella voi ihailla monenlaisia teoksia. Huomaamme matkan varrella useita seinämaalauksia, minkä lisäksi reitille on aseteltu joitakin patsaita. High Linen ulkonäön on tarkoitus elää ajan kuluessa, joten kukin patsas pysyy reitin varrella vain ennalta määrätyn ajan, joka on useimmiten yksi vuosi. Niinpä esimerkiksi kuvassa näkyvä Karon Davisin Curtain Call on jo siirretty jonnekin muualle.
Ohitamme uusia kerrostaloja, joiden moderni arkkitehtuuri näyttää hauskalta. Emme haaveile tänne muuttamisesta, mutta hotellimajoituksen kannalta Chelsea olisi yksi houkutteleva vaihtoehto seuraavaa New Yorkin -matkaa ajatellen. Alue on yhtä aikaa mielenkiintoinen ja sopivan rauhallinen, minkä lisäksi täältä on vain lyhyt matka vilkkaan Midtownin keskeisiin kohteisiin.
High Linen pohjoinen pää sijaitsee Hudson Yards -ostoskeskuksen tuntumassa. Reitti jatkuu vielä junavarikkoalueen ympäri, kunnes se laskeutuu pitkää ramppia pitkin alas kadulle. Me päätämme suunnata suoraan ostoksille. Vuonna 2019 avattu Hudson Yards -ostoskeskus on miellyttävän valoisa ja näyttää yhä uutuuttaan kiiltävältä. Kauppavalikoimaa riittää kotoisen H&M:n kaltaisista liikkeistä Suomessa tuntemattomampiin merkkeihin sekä maailmankuuluihin laatubrändeihin.
Ostoskeskuksen pihalla kohoava Vessel on huomiota herättävä rakennelma, jota voisi kai kutsua tilataideteokseksi. Rakennelman sisällä kulkevia portaita pitkin voi kiivetä katselemaan näkymiä eri tasoilta. Vessel oli yli kolme vuotta suljettuna itsemurhatapausten vuoksi, mutta sen turvallisuutta on nyt parannettu ja rakennelma aukesi matkamme loppuvaiheessa pitkästä aikaa yleisölle. Ylös kiipeäminen jäi meiltä silti tällä matkalla väliin. Liput pitää hankkia etukäteen Vesselin nettisivuilta.
Hudson Yardsin alueella pääsee katselemaan maisemia paljon korkeammaltakin. Pilvenpiirtäjän seinien ulkopuolelle kurkottava näköalaparveke Edge kuuluu Manhattanin sykähdyttävimpiin elämyksiin. Se näkyy hyvin myös High Linen varrelle pohjoisen suuntaan kuljettaessa. Edge ei aluksi kuulunut suunnitelmiimme, mutta päätimme käydä siellä matkan viimeisenä iltana. Kohde oli hintansa väärti ja Edgestä onkin tulossa oma blogijuttunsa myöhemmin.
Lisätiedot High Linesta: www.thehighline.org
Yhdysvallat
Kävelyllä Brooklynin sillalla ja Brooklynissa
New Yorkin ikonisin silta tarjoaa kauniin kävelyreitin Manhattanilta Brooklyniin. Emme tutustuneet Brooklyniin kovin laajasti, mutta ehdimme nähdä mielenkiintoisia paikkoja esimerkiksi Brooklyn Heightsissa, Dumbossa sekä Williamsburgissa.
New York on laaja kaupunki, mutta moni matkailija viihtyy lähinnä vain Manhattanin saarella. Mekin poistuimme oman matkamme aikana Manhattanilta vain parina päivänä, jolloin suuntasimme East Riverin vastarannalle Brooklyniin. Ylitimme ensimmäisen Brooklyn-päivämme aluksi historiallisen Brooklyn Bridgen, joka on paitsi kulkuväylä, myös yksi kaupungin upeimmista nähtävyyksistä.
Brooklyn Bridge
Brooklyn Bridgen Manhattanin-puoleinen pää ulottuu muutaman sadan metrin päähän rannasta New Yorkin kaupungintalon tuntumaan. Astumme sillalle aurinkoisena sunnuntaipäivänä, jolloin liikkeellä on paljon muitakin ihmisiä. Ruuhka onneksi helpottaa hetkittäin, ja sillalla on välillä väljääkin. Voisi olla upeaa tulla tänne joskus vaikkapa aamuvarhaisella, kun kulkijoita lienee vähemmän.
Näyttävä Brooklyn Bridge on 1825 metriä pitkä, ja se olikin aikoinaan maailman pisin riippusilta. Tarkkaan ottaen tämä vuonna 1883 valmistunut uusgoottilainen rakennelma on riippusillan ja vinoköysisillan yhdistelmä, mutta ei nyt perehdytä teknisiin detaljeihin tarkemmin.
Brooklyn Bridge oli ensimmäinen Manhattanin ja Brooklynin yhdistänyt silta. Williamsburg Bridge ja Manhattan Bridge valmistuivat 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, ja niiden lisäksi East Riverin alitse kulkee nykyään tunneleita.
Siltaa pitkin on mukava kävellä, sillä jalankulkijoille ja pyöräilijöille on varattu oma puupintainen tasonsa, kun taas kuusi autokaistaa kulkevat alemmalla kannella. Joskus kauan sitten Brooklyn Bridgellä on ollut raideliikennettäkin. Raskaiden ajoneuvojen pääsy sillalle on kokonaan kielletty, ja huomaan valokuvia ottaessani, että New Yorkin katukuvaan kuuluvia keltaisia takseja kulkee sillalla vain harvakseltaan.
Kuvauksellisella sillalla on mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten vanhoja lamppuja. Palkit ja vaijerit muodostavat hauskannäköisiä verkkoja tai rivistöjä, joita on mukava pysähtyä katselemaan. Lokakuisesta päivästä tulee yllättävän kuuma, ja aurinko tuntuu lähes polttavalta lämpötilan noustessa hellelukemien tienoille.
Sillalta on tietenkin upeat maisemat joka suuntaan. Erityisesti Manhattanin eteläosan pilvenpiirtäjät näkyvät täältä hienosti, ja kauempana häämöttää Vapaudenpatsas. Pohjoiseen päin katsottaessa maisemaa hallitsee Manhattan Bridge.
Brooklyniin päin kulkiessa täytyy kääntyä aina uudelleen katselemaan maisemaa Manhattanin suuntaan. Alamme jo vähitellen lähestyä sillan toista päätä. Brooklyn oli vielä sillan valmistuessa oma kaupunkinsa, mutta pitkän poliittisen väännön jälkeen se yhdistettiin New Yorkiin vuonna 1898. New York on tuosta lähtien muodostunut viidestä osasta, jotka ovat Manhattan, Brooklyn, Bronx, Queens sekä Staten Island.
Laskeudumme tilaisuuden tullen pois sillalta ja käännymme Brooklyn Heightsin kaupunginosaan. Söimme edellisellä New Yorkin -matkallamme pizzaa sillan juurella toimivassa Grimaldi’sissa, mutta jätämme kuuluisan ravintolan tällä kerralla väliin.
Brooklyn Heights
Brooklyn Heights on vauras alue, jonka puiden reunustamien katujen varsilla on kauniita asuintaloja. Ympäristö näyttää hyvin siistiltä, rauhalliselta ja turvalliselta. Täällä on varmasti mukava asua, jos vain on varaa maksaa kodistaan riittävän paksu pino dollareita.
Yksi Brooklyn Heightsin kadunpätkistä on katkaistu autoliikenteeltä jonkinlaisen yhteisöllisen sunnuntaitapahtuman vuoksi ja ilmapiiri on rennon leppoisa. Ohitamme näillä main Brooklyn Cat Cafen, jonka ikkunan takana makoilee koko joukko tyytyväisiltä vaikuttavia kissoja.
Brooklyn Heights Promenade
Saavumme pian seuraavaan päämääräämme Brooklyn Heights Promenadelle. Viihtyisän kävelykadun varrelta aukeaa mahtavia maisemia Manhattanille päin.
Promenadin varrella on runsaasti penkkejä, joten kaikille halukkaille on tilaa istahtaa nauttimaan näkymistä ja aurinkoisesta iltapäivästä. Kävelykadun toisella reunalla puiden katveessa on hulppeilta näyttäviä asuntoja.
Brooklyn Bridge Park
Brooklyn Heights Promenade päättyy hetken kävelyn jälkeen kadun varteen. Jatkamme vähän eteenpäin, kunnes käännymme Squibb Parkin kohdalta rantaan päin. Alaspäin viettävä kävelysilta johtaa Brooklyn Bridge Parkin vehreyteen.
Brooklyn Bridge Park vaikuttaa viihtyisältä paikalta. Moni on tuonut mukanaan eväitä, ja sopivan avarilta nurmialueilta kelpaa ihailla maisemaa Manhattanille sekä New Yorkin sataman suuntaan.
Kuljemme eteenpäin aivan rantaa pitkin kulkevaa kävelytietä pitkin. Joella on melko paljon lauttaliikennettä ja kenties sen vuoksi myös aallokko näyttää yllättävän voimakkaalta. Puistossa ja kävelyreiteillä riittää paljon ihmisiä, joista suurin osa vaikuttaa paikallisilta. Aika monella on koira mukanaan.
Dumbo
Alitamme Brooklyn Bridgen ja siirrymme Dumbon kaupunginosaan. Suunnistamme Time Out Marketin ravintolakeskittymään, jossa ajattelemme pysähtyä syömään. Paikka on kuitenkin niin ruuhkainen, ettei hälinän keskeltä tahdo millään löytyä istumapaikkoja neljälle. Käymmekin vain ihailemassa kattoterassin maisemia ja jatkamme pian matkaamme.
Usein trendikkääksi mainittu Dumbo on entinen teollisuusalue, joka alkoi muuttua 1970-luvulla edullisiksi asuinkortteleiksi. Vuosikymmenet ovat muokanneet nykypäivän Dumbon keskiluokkaiseksi alueeksi, jossa on paljon ruokailu- ja ostosmahdollisuuksia. Kaupunginosan nimellä ei ole mitään tekemistä Disney-elokuvan kanssa, vaan se on lyhennys sanoista Down Under the Manhattan Bridge Overpass. Manhattanin silta on kuvauksellisimmillaan Washington Streetin ja Water Streetin risteyksestä nähtynä.
Risteyksestä avautuva näkymä ei ole mikään salaisuus, vaan paikalla on valtava määrä matkailijoita napsimassa valokuvia. Myös Empire State Building näkyy hauskasti Manhattan Bridgen rakenteiden kehystämänä. Pidän Dumbon rennosta tunnelmasta ja pelkistetystä tiiliseinien sävyttämästä arkkitehtuurista. Päädymme lopulta syömään Fuel Fever Grill & Juice Bariin, jossa vatsan saa täytettyä miellyttävän rauhallisessa ympäristössä.
Williamsburg
Haluan käydä vielä Brooklynin puolella ollessamme Williamsburgin kaupunginosassa, jonka suosiosta luin ensi kertaa jo parikymmentä vuotta sitten. Paras keino Dumbosta Williamsburgiin pääsemiseksi vaikuttaa olevan bussi, joten nousemme ainoan kerran koko New Yorkin -matkamme aikana linja-auton kyytiin. On mielenkiintoista nähdä bussin ikkunoiden lävitse Brooklynin katuja, koripallokenttiä ja seinämaalauksia. Ohitamme myös juutalaisen asuinalueen, jossa kylttien tekstit lukevat hepreaksi ja käytännössä kaikilla ihmisillä on perinteiset ortodoksijuutalaisten vaatteet. Jäämme kyydistä Williamsburgin sillan lähistöllä.
Tarkoituksenamme on nähdä ainakin Williamsburgin pääkatu Bedford Avenue, jolle pääsemmekin pian kääntymään. Vilkkaan väylän varrella on muun muassa meluisia baareja, seinämaalauksia, vintageputiikkeja, taidegallerioita, kahviloita ja erilaisia ravintoloita. Bedford Avenue ei ole mitenkään mahtipontisen leveä, mutta eloisaa katua pitkin on mukava kulkea ja aistia kaupunginosan tunnelmia.
Kävelemme Bedford Avenueta reilun kilometrin McCarren Parkin laidalle saakka. Ilta alkaa jo hämärtyä, emmekä jaksa lähteä vaeltelemaan enää kovin pitkälle. Niinpä kierrämme vain parin korttelin ympäri, kunnes palaamme Bedford Avenueta pitkin kohti lähintä metroasemaa. Olisin voinut viihtyä Williamsburgissa kauemminkin, mutta jo lyhyt vierailu antaa käsityksen kaupunginosan ilmapiiristä. Williamsburg lienee hiljalleen vaurastunut, kun parikymmentä vuotta sitten saapuneet nuoret ovat keski-ikäistyneet ja keskiluokkaistuneet. Rosoista viehätystä on silti jäljellä, joten Williamsburg olisi varmasti pidemmänkin kierroksen väärti.
Brooklyn Heights Promenade iltavalaistuksessa
Suuntasimme toisena Brooklyn-päivänämme Coney Islandin aurinkoisen rantakadun tunnelmiin ja värikkääseen Luna Park -huvipuistoon. Niistä riittää kerrottavaa toisen kokonaisen jutun verran, mutta palaan nyt tässä yhteydessä vielä hetkeksi tuon päivän iltaan, jolloin kävimme uudelleen Brooklyn Heights Promenadella. Maisema valaistulle Manhattanille on juuri niin hieno, kuin olin kuvitellutkin.
Kävelykadun tunnelma on leppoisa ja kun ilmakin on yhä miellyttävän lämmin, kelpaa tänne pysähtyä ihailemaan kaupungin loistetta. Paikka tuntuu hämyisestä valaistuksesta huolimatta hyvin turvalliselta, sillä vastaan ei tule epämääräisiä kulkijoita. Brooklyn Heights Promenade on yksi suosikkipaikoistani New Yorkissa, ja tänne olisikin joskus mukava tulla auringonlaskun aikaan.
Haluaisin myös tutustua koko Brooklyniin paremmin, sillä täältä löytyy suurkaupungin tunnelmaa tietynlaisella kodikkaalla vivahteella. Ainakin turisteja on huomattavasti vähemmän kuin Manhattanilla. Listallani olisi ainakin Prospect Heightsin kaupunginosa, jonka laidalta löytyy koripallo- ja konserttihalli Barclays Center. Tutustumiskohteisiin kuuluisi myös Prospect Park, jossa suuntaisin ainakin Brooklynin kasvitieteelliseen puutarhaan. Museotarjonnasta saattaisin pitää esimerkiksi New York Transit Museumista. Onko sinulla vinkkejä Brooklyniin?
-
Espanja2 vuotta sitten
Ihmeellinen El Torcal de Antequera
-
Suomi2 vuotta sitten
Hiihtoloma Syötteen laduilla
-
Itävalta1 vuosi sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Saksa2 vuotta sitten
Berliinin muuria etsimässä
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Los Angelesin kiehtova Venice
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
8.2.2024 at 15:29
Kieltämättä hyvännäköinen pannariannos, vaikka se hyvin harvoin on oma valintani. Ja olipa hienot kuvat delfiineistä! Muutenkin tuo on erittäin kaunista aluetta. Me olemme muuten yöpyneet pariinkin kertaan Santa Barbarassa. Viihtyisä paikka, vaikka meidän yöpymisessä kyse on ollut myös sattumasta.
Mika / Lähtöportti
13.2.2024 at 15:48
Tuo rannikko on kyllä kaunis, katseltavaa riittää varmasti monellekin reissulle. Hauska kuulla että olette yöpyneet Santa Barbarassa, mekin voisimme viipyä siellä ainakin yhden yön seuraavalla kerralla, jos tuonne päin tulee uudelleen lähdettyä.