Seuraa somessa

Eurooppa

10 linnaa Euroopassa

Julkaistu

-

Kokosin tämänkertaisen Instagram Travel Thursdayn merkeissä koosteen linnoista, joita olen esitellyt jo aiemminkin blogin puolella. Joukkoon mahtuu niin ylellisiä palatseja, sotilaslinnoituksia kuin myös karuja raunioita.

Olen aina ollut kiinnostunut linnoista, joten niitä on mahtunut reissujen varrelle kymmenittäin. Osa kohteista on maailmankuuluja nähtävyyksiä, mutta vastaan on tullut myös tuntemattomampia helmiä. Tässä kymmenen linnaa tai palatsia, joiden kuvat löytyvät myös Instagram-tililtäni.



ALHAMBRA, ESPANJA

Ehdin haaveilla tarunhohtoisen Alhambran näkemisestä vuosia, enkä joutunut pettymään kun viimein pääsin Granadaan syksyllä 2017. Maurit rakensivat Alhambran Nasridien dynastian kuninkaiden palatsiksi 1300-luvulla. Koristeelliset yksityiskohdat ja arabialaiset kirjoitukset johdattavat aikamatkalle menneeseen maailmaan. Jykevillä muureilla ja vehreissä puutarhoissa saa helposti kulumaan vaikka koko päivän. Myös Granadan kaupunkiin tutustumista varten kannattaa varata reilusti aikaa.

Lue lisää: Tarunhohtoinen Alhambra



SPIŠSKÝ HRAD, SLOVAKIA

Sykähdyttävimmät näkemäni rauniot löytyvät Slovakian hiljaisista pohjoisosista. Spišin linna ei sijaintinsa vuoksi kuulu maanosan suosituimpiin turistinähtävyyksiin, mutta ansaitsee kiistattomasti paikkansa Unescon maailmanperintölistalla. Linna on ollut poikkeuksellisen suuri ja muutamat entisöidyt huoneet antavat kuvan menneiden aikojen loistosta. Tunnelmallisilta muureilta aukeaa hienoja näköaloja aina Tatra-vuorten huipuille saakka.

Lue lisää: Mahtava Spišin linna



PREDJAMA, SLOVENIA

Harva linna sijaitsee yhtä erikoisessa paikassa, kuin kallioseinämästä esiin pilkistävä Predjama. Osittain luoliin louhittu rakennelma kätkee sisälleen lukemattomia tarinoita ja linnavierailu saa helposti mielikuvituksen laukkaamaan. Monet uskovat myös Predjaman kummituksiin, sillä muurien sisällä on vuosisatojen kuluessa kuollut lukemattomia ihmisiä erilaisista syistä. Linnan alta löytyvä luola toimii lepakkoyhdyskunnille rauhoitettuna talvehtimispaikkana.

Lue lisää: Dramaattinen Predjaman linna



PALÁCIO NACIONAL DA PENA, PORTUGALI

Kauniin Sintran pikkukaupungin yläpuolella kohoava Penan palatsi on varmasti yksi Euroopan mielikuvituksellisimpia rakennuksia. Värikäs kokonaisuus on erilaisten tyylisuuntien sekamelska, joka useimpien kävijöiden mielestä tasapainoilee hyvän maun rajamailla. Näyttävällä paikalla sijaitsevasta upeasta linnasta on kaikesta huolimatta vaikea olla pitämättä. Sintrassa kannattaa tutustua myös Maurien linnan raunioihin sekä kummituskartanoa muistuttavaan Quinta da Regaleiraan.

Lue lisää: Sintra ja minä


EGESKOV, TANSKA

Fynin saarella sijaitsevaa Egeskovia voisi kuvailla poikkeuksellisen kauniiksi ja sympaattiseksi linnaksi. Tanskan suurimmista linnoista poiketen Egeskovilla ei ole kuninkaallista tai muutenkaan valtiollista historiaa, vaan se on vielä tänäkin päivänä yksityisomistuksessa. Pääsymaksu linnan alueelle on suhteellisen korkea, mutta rahalle saa vastinetta muun muassa upeiden puutarhojen, monipuolisten museoiden ja lapsille suunniteltujen aktiviteettien muodossa.

Lue lisää: Satulinna nimeltä Egeskov



REGGIA DI CASERTA, ITALIA

Napolin pohjoispuolella sijaitseva Casertan palatsi kuuluu Euroopan kätkettyihin aarteisiin. Versaillesiin verrattavissa oleva jättimäinen palatsi suurine puutarhoineen on pysynyt tuntemattomana jopa monille kokeneille Italian-kävijöille. Käsittämättömät 1200 huonetta sisältävässä rakennuksessa on kuvattu kohtauksia muun muassa Star Warsiin sekä Enkeleihin ja demoneihin. Reggia di Caserta on ilman muuta vierailun arvoinen, jos satut olemaan mahtipontisten palatsien ystävä.

Lue lisää: Tunnetko Italian Versaillesin?



BLARNEY CASTLE, IRLANTI

Raunioitunut Blarneyn linna tunnetaan kuuluisasta kivestä, jonka suuteleminen tuo kaunopuheisuuden lahjan. Turistien huulia houkutteleva bakteeripesäke sijaitsee kattotasanteen reunalla ja siihen käsiksi päästäkseen täytyy asettua selälleen makaamaan. Suorituksesta voi halutessaan ostaa muistoksi virallisen todistuksen. Blarneyn linna ja sitä ympäröivät puutarhat ovat muutenkin näkemisen arvoisia. Blarneyn kylä sijaitsee vajaan kymmenen kilometrin päässä Corkin kaupungista.

Lue lisää: Blarneyn kivi saa jutun luistamaan



CASTEL DEL MONTE, ITALIA

Italialaisesta yhden sentin kolikosta tutun Castel del Monten ympärillä leijuu arvoituksellinen ilmapiiri. Kukaan ei nimittäin tunnu olevan varma siitä, miksi tämä symmetrinen monumentti pystytettiin keskelle Puglian kaunista maaseutua. Vaalea linna on joka tapauksessa vartioinut ympäristöään jo reilusti yli seitsemänsadan vuoden ajan. Tämä Unescon maailmanperintökohde on mielestäni karuudestaan huolimatta vierailun arvoinen.

Lue lisää: Castel del Monten arvoitus



CAHIR CASTLE, IRLANTI

Cahir ei välttämättä ole Irlannin monista linnoista kuuluisin, mutta kuuluu silti maan suurimpiin. Vierailu yhdessä saaren parhaiten säilyneissä normannilinnoissa oli miellyttävä kokemus, sillä väenpaljoudesta tai kiireestä ei ollut tietoakaan. Suir-joen saareen rakennettu sotilaslinnoitus on vankkaa tekoa, joten on helppo uskoa, että sen valloittaminen on ollut vaikeaa. Näkemiini irlantilaisiin linnoihin kuuluvat myös esimerkiksi Kilkennyn ja Malahiden linnat.

Lue lisää: Tipperaryn kreivikunnan aarteet – Cahirin linna ja Rock of Cashel



FREDERIKSBORG, TANSKA

Nostan tämän koosteen päätteeksi esille vielä Frederiksborgin, joka edustaa tanskalaista linna-arkkitehtuuria näyttävimmillään. Hillerødin pikkukaupungissa sijaitseva renessanssilinna on monine ylellisine saleineen mielenkiintoinen tutustumiskohde, jonka näyttelyt tutustuttavat Tanskan kuningashuoneeseen ja koko maan monivaiheiseen historiaan.

Lue lisää: Kahdeksan linnaa Tanskanmaalla


Eurooppa on täynnä sykähdyttäviä linnoja, joista suosikkeihini kuuluvat edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi vaikuttava Edinburgh Castle, Liettuan kaunis Trakain linna, Saksan jykevä Schloss Burg, Lissabonia vartioiva Castelo de São Jorge sekä tietenkin kotimainen Olavinlinna. Kuninkaallisista palatseista ainakin Versailles ja Drottningholm ovat maineensa ansainneet.

Tulevilla matkoillani toivon näkeväni muun muassa satumaisen Neuschwansteinin, walesilaisen Conwyn linnan, lautapelillekin nimensä antaneen Carcassonnen sekä pohjoisirlantilaiset Dunlacen rauniot. Myös itävaltalainen Hohenwerfen näytti moottoritien aamu-usvassa kohteelta, jonne täytyy joskus pysähtyä paremmalla ajalla. Tästä maanosasta eivät linnat lopu kesken. Mikä on sinun suosikkisi?

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat  Travellover ja Vagabonda. Lue tempauksesta lisää täältä.

Minut löytää Instagramista nimellä @lahtoportti.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
22 kommenttia

Kommentit

  1. duunireissaaja

    5.4.2018 at 20:58

    Vaikka mä olen käynyt lukuisissa linnoissa, ei tältä listalta löytynyt kuin yksi käymäni kohde. Ja niistä sun haavelinnoista haluan eniten Carcassonneen!

    • Mika / Lähtöportti

      6.4.2018 at 10:20

      Tämä juuri todistaa sen, kuinka paljon linnoja on! Euroopan linnojen kiertämiseen ei yksi ihmisikä taida riittää. Carcassonne kiehtoo, olen miettinyt että sen voisi yhdistää joskus joko Provencen- tai Barcelonan-matkaan.

  2. Minun suosikki on totta kai Turun linna tuo supisuomalainen linna. Toinen linna jonka nostaisin tähän on Lontoon Tower. Nyt sain lisää pontta siihen, miksi haluan Sloveniaan….haluan tuohon Slovenian Predjaman kivilinnaan. On se hienoa, että maailmassa on linnoja ja linnafaneja!

    • Mika / Lähtöportti

      6.4.2018 at 10:29

      Turun linnassa täytyisikin käydä, kiitos muistutuksesta! Viimeksi viime kesänä näin sen muutaman sadan metrin päästä, mutta sisällä olen käynyt vain ala-asteen luokkaretkellä aikoinaan. Towerinkin olen nähnyt vain ulkopuolelta. Slovenia on kaikin puolin todella upea ja vieraanvarainen maa, paljon nähtävää pienellä alueella. Predjaman linnavierailuun kannattaa yhdistää myös läheiset Postojnan tippukiviluolat.

  3. Linnat ❤️ Mun suosikki on iki-ihana Neuschwanstein. Carcassonnea taas olen haaveillut vaikka jo loppukesäksi. Joka tapauksessa se kuuluu lähiaikojen pakko päästä -kohteisiin! Vaikka itsekin olen jonkin verran linnoja kiertänyt, ei tässä postauksessa esiinny yhtään käytyä kohdetta. Tuo Slovenian linna kiinnostaisi näistä ehkä eniten, mutta kaikki kelpaisivat 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      6.4.2018 at 10:44

      Neuschwanstein on pyörinyt mun suunnitelmissa jo niin kauan, että olisi jo aika edistyä sinne saakka 😀 Tässä tosiaan näkee linnojen määrän, kun sun kaltainen linnafanikaan ei ole vielä käynyt yhdessäkään näistä. Predjamassa on ainakin jotain erilaista kaikkiin muihin verrattuna, joten sitä on helppo suositella. Samoin useamman linnan kierrokset Irlannissa tai Tanskassa ovat harkitsemisen arvoisia 🙂

  4. Piyya

    6.4.2018 at 5:51

    Mahtava valikoima linnoja ?
    Linnojen valloitus ei ole ensimmäisenä listoillani mutta eteen tullessa niitä ei voi ohittaa. Tuosta torstain linna listasta vain kaksi itsellä nähtynä ja ensi viikon Lissabonin matkalla olisi mahdollisuus valloittaa kolmas ?

    • Mika / Lähtöportti

      6.4.2018 at 10:52

      Maailmassa on niin paljon linnoja, että niitä tulee välillä vastaan etsimättäkin 😀 Joitakin näistä olen lähtenyt varta vasten katsomaan, kun taas muutamat ovat vain osuneet tosi kätevästi matkan varrelle. Hyvää matkaa Lissaboniin! Tykkään siitä kaupungista paljon, lähtisin mieluusti kolmannenkin kerran 🙂

  5. Terhi | VAGABONDA

    6.4.2018 at 13:08

    Ehdin jo ajatella, että eikö listalla ole yhtäkään minulle tuttua linnaa, mutta olihan se viimeinen sitten ? Frederiksborg on kyllä upea linna ja ehdottomasti käymisen arvoinen myös sisältä!

    • Mika / Lähtöportti

      8.4.2018 at 15:58

      Frederiksborg on varmaankin näyttävin näkemistäni Tanskan linnoista. Linna on suuri ja sisällä on paljon nähtävää. Toki myös esimerkiksi Kronborg, Amalienborg ja Rosenborg ovat komeita, mutta kaikista mieluiten palaisin näistä Frederiksborgiin.

  6. Jenni / Unelmatrippi

    8.4.2018 at 19:27

    Penan palatsi ja Alhambra on tullut näistä katsastettua. Alhambra vei minusta ylivoimaisesti voiton, vaikka Pena on toki hieno myös! Pidän itse ns. perinteisistä linnoista eniten (siis en niinkään palatseista), ja esim. Eltzin linna Saksassa kuuluu tähän hienoon kastiin. Neuschwanstein oli omaan makuuni aivan liian turistinen paikka, ne jonot olivat jotain aivan kamalaa. Mutta onhan se upean näköinen rakennus! Kotimaassa hienoimpiin pytinkeihin kuuluu minusta Imatran valtionhotelli, sehän on jugendlinna.

    • Mika / Lähtöportti

      8.4.2018 at 22:34

      Alhambra on ainutlaatuinen, en voi oikein verrata sitä mihinkään muuhun näkemääni. Eltzin linna on mulle ihan uusi tuttavuus, mutta näyttää kuvissa tosi hienolta, kiitos vinkistä! Jos vaikka joskus lähtisi Moselin viinireitille, niin tuohan olisi ihan pakollinen käyntikohde 🙂 Saksassa riittää varmasti tosi monta muutakin upeaa linnaa. Voin kuvitella Neuschwansteinin turistiseksi, mutta siitä on vaan haaveillut jo niin kauan, että se on joskus päästävä omin silmin näkemään. Ja kyllä, Imatran valtionhotelli on harvinaisen kaunis myös! Uusi vierailu Imatralla on paikallaan, kunhan koski saadaan taas (olikohan se nyt ensi vuonna) kuohumaan 😀

      • Jenni / Unelmatrippi

        9.4.2018 at 10:53

        Sepä se, samasta syystä itsekin kävin Neuschwansteinia katsomassa, vaikka tiesin sen turistiseksi. Silti yllätyin turistien määrästä eli kannattaa varautua henkisesti. 🙂 Ja kyllä, Saksassa riittää linnoja! Yksi uusi tuli nähtyä pääsiäisenä ja keväämmällä on tiedossa lisää linnakierrosta, ihanaa! Eltzistä muuten luin vastikään jostakin, että myös siellä olisi paljon vierailijoita. Jokunen vuosi sitten näin ei ollut, joten en tiedä, onko sen suosio sitten jostain syystä kasvanut vai oliko meillä vain tuuri omalla käynnillä. Toki väkimäärä riippuu ajankohdasta ja varmaan tuuristakin. Keski-Euroopan lomasesonkina matkustamista kannattaa vältellä.

      • Mika / Lähtöportti

        11.4.2018 at 0:36

        Joo, täytyy henkisesti varautua Neuschwansteiniin 🙂 Nyt Prahan linnaan jonottaessa joutui jo vähän miettimään onko kaikki sen tungoksen arvoista, mutta Neuschwansteiniin on joka tapauksessa päästävä 😀 Vierailuajan valinnalla on varmasti merkitystä, ja on kai sekin mahdollista että Eltzin suosio olisi noussut vaikka Instagram-kuvien ansiosta. Mahtavaa, että teidän kevätmatka lähestyy 🙂

  7. Jenni

    8.4.2018 at 22:43

    Sykähdyttäviä! En ole aiemmin ollut linnafani, mutta nyt Saksassa on joka joenmutkassa nähtävää – vaikkakaan kaikki eivät ole läheskään noin mahtipontisia kuin nuo 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      11.4.2018 at 0:51

      Kiitos! Saksassa riittää varmasti linnoja kierrettäväksi. Mun olisi jo muutenkin aiheellista matkustaa sinne pitkästä aikaa, edellisestä Saksan-reissusta on jo ihan liian kauan.

  8. Timo

    11.4.2018 at 23:19

    Tuossa olikin kaikki meille uutta – Neuscwanstein käytiin katsomassa 2005. Eniten linnoja tuli kierrettyä Skotlannissa : https://www.flickr.com/photos/timokoo/albums/72157600627363012 , siellä oli tuli hyödynnettyä myynnissä ollut linnakortti, jolla sai valita kolme tms päivää ja käydä aina yhden päivän aikana niin monessa linnassa kuin ehti. Suunnittelijan paratiisi. 😀

    • Mika / Lähtöportti

      13.4.2018 at 21:20

      Kiitos linkistä, noita kuvia katsoessa heräsi entistä kovempi innostus palata pitkästä aikaa Skotlantiin! Olinkin jo unohtanut Urquhartin linnan, tosin näin sen aikoinaan vain hyvin pikaisesti. Skotlanti on varmasti sellainen linnojen ystävän paratiisi, että suunnittelu on hyväksi aikataulusta riippumatta 😀

  9. Kohteena maailma / Rami

    12.4.2018 at 1:03

    Sinänsä mielenkiintoista oli se, että vaikka meillä on paljon samoihin kohteisiin reissuja, niin näistä linnoista ainoastaan Predjama on itsellä käytynä. Olen kyllä paljon linnoissa käynyt Euroopassa, mutta ollaan osuttu eri kohteisiin linnojen osalta.

    Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen postaus! Tästä sai taas muutaman lisävinkin tuleville reissuille 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      13.4.2018 at 21:27

      Mielenkiintoista tosiaan, on näköjään mahdollista osua ihan eri linnoihin 😀 Toki näistä kymmenestä suurin osa sijaitsee enemmän tai vähemmän syrjässä suurista kaupungeista. Mukavaa jos löysit uusia kohteita tuleville reissuille! 🙂

  10. Travelloverin Annika

    5.5.2018 at 21:14

    Taidat olla fanaattisin linnafani, jonka tiedän. 🙂 Kauniitahan nuo ovat, mutta minuun on iskenyt kyllästyminen. Jollain tavalla linnat toistavat toinen toistaan, vaikka kuinka erilaisia olisivat. Juuri vappuna kiivettiin ystäväni kanssa yhteen Prahan ulkopuolella, mutta en jaksanut innostua menemään sisälle. Tuli olo, että ihan samanlainenhan tuo varmaan on kuin muutkin. Taitaa olla hyvä pitää taukoa ja palata linnoihin, kun entisten pöly on laskeutunut.

    • Mika / Lähtöportti

      7.5.2018 at 11:06

      Olen kyllä linnafani, mutta munkin on pakko myöntää, etten jaksaisi sellaista matkaa, jossa kierrettäisiin pelkkiä linnoja päivästä toiseen. Käyn tosi mielelläni katsomassa aina yhden tai kaksi linnaa, jos niitä reissun varrelle osuu, mutta rajansa kuitenkin tässäkin asiassa. Vähän sama juttu koskee jopa pieniä italialaisia kukkulakaupunkeja. Niin paljon kuin niistäkin tykkään, niin liian montaa sellaistakaan ei monena peräkkäisenä päivänä jaksa 🙂

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Eurooppa

Euroopan kauneimmat sillat

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Euroopassa on paljon kuuluisia siltoja, joista esittelen nyt kaksikymmentä. Jotkut ovat jääneet mieleen arkkitehtuurinsa vuoksi, toiset tunnelmansa ansiosta ja monilla on erityistä historiallista arvoa. Mukana on niin mahtipontisia kuin pieniäkin siltoja.

Sillat kiehtovat monellakin tapaa. Niitä rakennetaan yhdistämään ihmisiä ja paikkoja, ne näyttävät parhaimmillaan upeilta sekä ovat toisinaan uskomattomia insinöörityön taidonnäytteitä. Kokosin listalle 16 omilta matkoiltani parhaiten mieleen jäänyttä siltaa ja lisäsin loppuun vielä neljä sellaista, jotka haluaisin päästä joskus näkemään. Osa matkoistani on tehty ennen siirtymistä digikameran käyttöön, joten mukana on itse ottamieni lisäksi kuvapankista löytyneitä kuvia.


praha_karluvmost_01


1. KAARLENSILTA, PRAHA

Olen maininnut Kaarlensillan blogissani monesti aiemminkin, joten ei liene yllätys, että se löytyy heti tämän listan ykköspaikalta. Mieleeni on jäänyt sillan tunnelma lapsuuden Tšekkoslovakian-matkalla sekä muutama vuosi sitten kokemani auringonnousu, jolloin muuten niin ruuhkainen silta oli lähes autio. Vankkaa Vltava-joen ylittävää kivisiltaa koristavat lukuisat patsaat. Kansallispyhimys Jan Nepomukin patsaan jalustassa olevan laatan koskettaminen varmistaa paluun uudelleen Prahaan.

Lue lisää kohteesta: Monien tunnelmien Kaarlensilta


sillat_pontevecchio_firenze


2. PONTE VECCHIO, FIRENZE

Ponte Vecchio jää taatusti mieleen, sillä Arno-jokea reunustavat keskiaikaiset rakennukset näyttävät jatkuvan lähestulkoon saumattomasti veden päälle. Vilkkaalla sillalla toimii lukuisia koruliikkeitä. Ponte Vecchiolla työskenteli alun perin teurastajia, mutta heidät häädettiin hajuhaittojen vuoksi ja tilalle saapui jo vuosisatoja sitten kultaseppiä. Ponte Vecchio on nimensä mukaisesti Firenzen vanhin silta ja myös ainoa, jota ei tuhottu toisessa maailmansodassa.


sillat_kapellbrucke_luzern


3. KAPELLBRÜCKE, LUZERN

Yksi Euroopan kuvauksellisimmista ja erikoisimmista silloista löytyy Sveitsin Luzernista, joka on muutenkin varsin kaunis kaupunki. Euroopan vanhin puusilta ylittää Reuss-joen viistosti, jolloin sille kertyy mittaa parisataa metriä. Tunnelmallisen kävelysillan kattorakenteissa on vanhoja kolmionmuotoisia maalauksia, jotka esittelevät paikallista historiaa. Sillan yhteydessä on keskeltä jokea kohoava Wasserturm, jota on käytetty vuosisatojen kuluessa muun muassa vankilana.


Kuva: Pixabay

4. TOWER BRIDGE, LONTOO

Tower Bridge on yksi Lontoon tunnetuimmista nähtävyyksistä ja se ansaitsee paikkansa tämän listan kärkipäässä mahtipontisen ulkomuotonsa ansiosta. 1800-luvun lopulla valmistuneen sillan haluttiin muistuttavan viereistä Towerin linnaa, joten sitä hallitsee kaksi juhlalliselta näyttävää tornia. Tower Bridgen ylemmälle tasolle asennettiin vuonna 2014 turistien iloksi lasilattia, joka on yli neljäkymmentä metriä Thames-joen yläpuolella.


ronda_01


5. PUENTE NUEVO, RONDA

Ronda on yksi Andalusian miellyttävimmistä ja mieleenpainuvimmista vierailukohteista. Kaupunki kohoaa korkeiden jyrkänteiden reunoilla ja jakautuu dramaattisen El Tajo -rotkon molemmille puolille. Kaupunginosat yhdistää kivinen Puente Nuevo eli Uusi silta, jolla on tosin ikää jo pitkälti yli kaksisataa vuotta. Lähes sata metriä korkea rakennelma on tärkeä maamerkki ja kuuluu ehdottomasti maanosamme vaikuttavimpiin siltoihin.

Lue lisää kohteesta: Huiman kaunis Ronda


sillat_hapenny_dublin


6. HA’PENNY BRIDGE, DUBLIN

Myös pieni voi olla kaunista. Vuonna 1816 valmistunut valurautainen kävelysilta on romanttisin paikka ylittää Irlannin pääkaupunkia halkova Liffey-joki. Ennen sillan rakentamista kaupunkilaiset käyttivät kulkemiseen lauttoja. Turhaksi jäänyt lauttayhtiö sai korvauksena menettämistään tuloista periä sillan ylittäjiltä pienen maksun, minkä vuoksi silta tunnetaan edelleen puolen pennin siltana. Nykyään maksua ei enää peritä, mutta harva tietää, että sillan virallinen nimi on Liffey Bridge.


sillat_santangelo_rooma


7. PONTE SANT’ANGELO, ROOMA

Rooman halki virtaavan Tiber-joen ylittää monta vanhaa siltaa. Omasta mielestäni niistä kaunein on Castel Sant’Angelon linnoituksen kohdalle rakennettu Ponte Sant’Angelo. Silta valmistui jo antiikin aikaan vuonna 134, mutta sen muoto on vuosisatojen kuluessa muuttunut jonkin verran. Siltaa koristaa kaksitoista patsasta, jotka esittävät Pyhää Pietaria, Pyhää Paavalia sekä kymmentä erilaista enkeliä. Ponte Sant’Angelo miellyttää myös siksi, että se on rauhoitettu jalankulkijoiden käyttöön.

Lue lisää kohteesta: 10 x Rooma


sillat_domluis_porto


8. PONTE DE DOM LUÍS I, PORTO

Yksi Porton maamerkeistä on mahtava metallisilta, joka kuuluu erottamattomana osana Douro-joen kuvauksellisiin rantanäkymiin. Kuningas Luís I:n mukaan nimetty rakennelma yhdistää Porton ja Vila Nova de Gaian kaupungit toisiinsa. Sillan suunnitteli maineikkaan Gustave Eiffelin oppipoika ja entinen liikekumppani Théophile Seyrig. Sillan erikoisuutena ovat kaksi eri tasoa. Ylempi kansi on peräti 85 metrin korkeudessa ja sen päältä aukeaa huikea maisema ympäristöön.


Kuva: Pixabay

9. RIALTON SILTA, VENETSIA

Olen käynyt Venetsiassa toistaiseksi vain kerran, jo ensimmäisellä Italian-matkallani kauan sitten. Kanavien kaupunki pääsee silti tälle listalle peräti kahteen kertaan. Venetsian pääväylän Canal Granden ylittävä Ponte di Rialto on kaupungin silloista näyttävin. Se valmistui 1500-luvun lopulla ja oli pitkään ainoa kävelyreitti Canal Granden ylitse. Nykyään se on yksi kaupungin ruuhkaisimmista paikoista turistialueella, joka jatkuu Rialtolta vilkkaana ainakin Markuksen torille saakka.


sillat_25abril_lissabon


10. PONTE 25 DE ABRIL, LISSABON

Lissabonin ohi virtaavan Tajo-joen ylittää punainen riippusilta, joka muistuttaa suuresti kuuluisaa esikuvaansa Golden Gatea. Lissabonin sillan toteuttajaksi valittu amerikkalaisyhtiö rakensi aiemmin San Franciscon Bay Bridgen, mutta Golden Gaten rakentaja oli kuitenkin eri. Sillan nimi Huhtikuun 25. päivän silta viittaa neilikkavallankumoukseen, joka vapautti Portugalin vuonna 1974 sotilasjuntan alta kohti demokratiaa. Tajo-joen voi ylittää myös uudempaa ja pidempää Ponte Vasco da Gamaa pitkin.


Kuva: Pixabay

11. KETJUSILTA, BUDAPEST

Budapest kuuluu matkakohteisiin, joihin en ole vielä koskaan aikuisiällä palannut. Teini-iän reissulta on jäänyt mieleen muutamia kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä, joista yksi on tietenkin Széchenyin ketjusilta. Tonavan ylittävä riippusilta valmistui vuonna 1849 ja sillä oli suuri merkitys kaupungin kehittymisessä, sillä se yhdisti erilliset Budan ja Pestin kaupungit toisiinsa. Monumentaalinen Ketjusilta on upea ilmestys erityisesti iltavalaistuksessa Budan kukkuloilta nähtynä.


sillat_juutinrauma


12. JUUTINRAUMAN SILTA, MALMÖ/KÖÖPENHAMINA

Matkustaminen Ruotsin ja Tanskan välillä mullistui heinäkuussa 2000, kun Juutinrauman silta yhdisti maat toisiinsa. Malmön ja Kööpenhaminan välillä voi kulkea sekä moottori- että rautatietä pitkin. Lähes kahdeksan kilometrin mittainen ja korkealle meren yläpuolelle kohoava silta on vaikuttava ilmestys. Olen ajanut Juutinrauman sillan ylitse molempiin suuntiin, ja kokemus on jäänyt hyvin mieleen. Juutinrauman silta tunnetaan myös suositun Silta-televisiosarjan ansiosta.


Kuva: Pixabay

13. FORTH BRIDGE, EDINBURGH

Tein parikymmentä vuotta sitten Edinburghista käsin pienen retken keskustan ulkopuolelle. Ylitimme paikallisjunalla Forth Bridgen, kävimme sillan juurella Deep Sea World -akvaariossa ja pysähdyimme vielä ihmettelemään tuulisen Forthinvuonon ylittävää rautatiesiltaa. Punainen rakennelma jää hyvin mieleen persoonallisen muotonsa ansiosta. Teräksisellä sillalla on pituutta lähes 2,5 kilometriä ja voi vain kuvitella millainen insinöörityön ihme se oli valmistuessaan vuonna 1890.


Kuva: Pixabay

14. HUOKAUSTEN SILTA, VENETSIA

Venetsian toinen maailmankuulu silta eli Huokausten silta ei erotu koollaan, koska sillä on pituutta vain yksitoista metriä. Valkeasta kalkkikivestä tehty umpinainen silta on silti kaunis ilmestys korkealla vesikanavan yläpuolella. Romanttiselta kuulostavan nimen tausta on varsin karu. Ponte dei Sospiri toimi kulkuväylänä Dogen palatsin kuulusteluhuoneesta viereisen rakennuksen vankilaan, ja tuomituilla oli tapana huokaista nähdessään sillan ikkunasta viimeistä kertaa Venetsian kauneuden.


slovenia_ljubljana_09


15. LOHIKÄÄRMESILTA, LJUBLJANA

Zmajski most eli Lohikäärmesilta ei sykähdytä tunnelmallaan, sillä autoliikenne saa paikan tuntumaan hyvinkin arkiselta. Ljubljanica-joen ylittävä silta kuuluu silti rakastamani kaupungin suosituimpiin nähtävyyksiin, koska sen jokaista neljää kulmaa koristaa näyttävä lohikäärmepatsas. Legendan mukaan Ljubljanan perustaja Iason surmasi lohikäärmeen, minkä vuoksi taruolennosta tuli kaupungin symboli. Lohikäärmeteemaan törmää helposti muuallakin Slovenian pääkaupungissa.

Lue lisää kohteesta: Päivä viehättävässä Ljubljanassa


kerava02


16. KERAVAN KIVISILTA

Myönnetään että tässä on vahvaa kotiin päin vetämistä, mutta ei kai kukaan keravalainen voisi tehdä siltalistausta mainitsematta kotikaupungin ikonista Kivisiltaa. Vankka Keravanjoen ylittävä silta johtaa nykyisin umpikujaan, mutta oli aikoinaan osa Keravan ja Sipoon välistä tietä. Paikalla oli alun perin heikkokuntoinen puusilta, jonka huoltovastuusta riideltiin 1800-luvulla keravalaisten ja sipoolaisten kesken. Sopu syntyi rakentamalla kaiken kestävä sekä kauneudessaan verraton Kivisilta.


Kuva: Pixabay

+ GLENFINNAN VIADUCT, GLENFINNAN

Glenfinnan Viaduct on komea kivinen rautatiesilta Skotlannin Ylämailla. Noin 380 metrin pituinen kaareva silta tekee mutkan kauniissa skotlantilaismaisemassa ja ylittää sekä laakson että sen pohjalla virtaavan Finnan-joen. Glenfinnanin sillalle pääsee The Jacobite -höyryjunan kyydissä, joka kulkee turistien iloksi Fort Williamin ja Mallaigin välillä. Kovimmat Harry Potter -fanit luultavasti jo tietävätkin, että kyseessä on kirjoista ja elokuvista tuttu Tylypahkan pikajuna.


Kuva: Pixabay

+ PONT DU GARD, VERS-PONT-DU-GARD

Ranskan Provencessa sijaitseva Pont du Gard mainitaan monessa listauksessa yhtenä Euroopan tärkeimmistä nähtävyyksistä. Parituhatta vuotta vanha silta onkin kuvien perusteella harvinaisen upea ilmestys. Gard-joen yläpuolelle kohoavaan Unescon maailmanperintökohteeseen kuuluu kolme kerrosta, joista ylimmäinen on osa roomalaisten rakentamaa akveduktia. Pont du Gard on helppo yhdistää Provencen-matkan ohjelmaan, sillä se sijaitsee melko lähellä Avignonia ja Nîmesiä.


Kuva: Pixabay

+ PONT D’AVIGNON, AVIGNON

Provencessa on toinenkin silta, jonka haluaisin päästä näkemään. Pont Saint-Bénézet eli Avignonin silta tunnetaan lastenlaulusta Sur le pont d’Avignon, jota oma tyttärenikin on koulun joulujuhlassa laulanut. Rhônejoen ylittänyt silta rakennettiin 1100-luvulla, mutta puolet siitä romahti suuressa tulvassa noin viittäsataa vuotta myöhemmin. Siltaa ei ole koskaan korjattu, mutta jäljelle jäänyt osa on säilytetty historiallisena muistomerkkinä. Se on myös Unescon maailmanperintökohde.


Kuva: Pixabay

+ STARI MOST, MOSTAR

Mostarin Stari most eli Vanha silta saattaa hyvinkin olla koko Bosnia-Hertsegovinan tunnetuin nähtävyys. Sillalla on suurta symbolista arvoa, sillä se yhdistää etnisesti jakautuneen kaupungin bosniakki- ja kroaattialueet toisiinsa. Stari most tuhoutui Bosnian taisteluissa syksyllä 1993, mutta rakennettiin sodan päätyttyä uudelleen alkuperäisen mukaiseksi. Neretva-joen ylittävä silta taitaa olla jonkinmoinen turistirysä, mutta haluan joka tapauksessa nähdä sen Bosnian-matkan yhteydessä.

Jatka lukemista

Eurooppa

Interrail-muistoja: Ranska, Englanti, Belgia ja Hollanti

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Tein kesällä 1997 yhden elämäni parhaista matkoista, kun reissasimme täyden kuukauden ympäri Eurooppaa kaverini Juhanin kanssa. Tämä on jälkimmäinen osa edellisessä postauksessa alkaneesta tarinasta.

Saavumme parin viikon matkanteon jälkeen Gare de Lyonin asemalle Pariisiin. Laiturilla päivystävät konepistoolimiehet ja sotakoirat tuijottavat rinkkojamme epäilevästi, eikä metrolipun ostaminen meinaa onnistua ilman sujuvaa ranskan kieltä. Lopulta jonossa seuraavana ollut paikallinen nainen tulee hätiin ja tulkkaa meille parin päivän matkakortit. Saamme varattua aseman turisti-infosta hotellihuoneen, jota kohti pyrimme kahdella sardiinipurkkimaisella metrolla.

Nuhjuiselta vaikuttavan hotellin vastaanotossa päivystää hampaaton mummo, joka puhuu pelkkää ranskaa. Ainoat englanninkieliset sanat löytyvät seinältä, jossa muistutetaan rikkoutuneiden tavaroiden korvausvelvollisuudesta. Huoneemme ikivanha lipasto meinaa hajota ensi kosketuksesta käsiin, joten tilanne ei vaikuta lupaavalta. Löydämme vessan ja suihkun erään kaapin oven takaa. Tilaa on niukalti, joten oven alaosa on sahattu pois, jotta jalat saa pöntöllä istuessa mahtumaan vessan ulkopuolelle. Suihkussa ei mahdu kääntymään ympäri, mutta sieltä tulee lämmintä vettä. Pariisi on tunnetusti ahdas kaupunki.


Kävelemme kolmessa päivässä kilometritolkulla pitkin Pariisin katuja ja seuraamme kaupunkilaisten elämää. Kesän suurin nuorisovillitys näyttää olevan rullaluistelu, mutta vanhempi väki jatkaa loputtomia petanquekamppailujaan puistojen varjoissa. Näemme muun muassa Notre Damen, Luxembourgin puiston sekä Champs Élyséen. Louvre jaksaa kiinnostaa meitä tunnin, minkä jälkeen etsimme toisen tunnin uloskäyntiä. Törmäämme taidemuseon käytävällä turkulaiseen reilaajapoikaan, joka lyöttäytyy seuraamme loppupäiväksi. Häntä harmittaa, että vaikka Turuus on monta Hesee, ei Pariisissa ole yhtään. Päädymme McDonald’siin syömään.


Suunnistamme Eiffelin tornille ja nousemme Juhanin kanssa katselemaan maisemia sillä aikaa, kun uusi ystävämme jää alas kirjoittamaan postikortteja Turkuun. Kävelemme kaikki yhdessä vielä Riemukaarelle katsomaan, kuinka tuntemattoman sotilaan haudalle lasketaan kukkia. Turkulainen jatkaa illansuussa matkaansa jonnekin päin Eurooppaa ja me jäämme ahmimaan herkullisia crêpejä.


Kiipeämme viimeisenä Pariisin-iltana Montmartren kukkulalle ja katselemme Sacré-Cœurin kirkon portailta, kuinka aurinko laskee kaupungin kattojen taakse. Ympärillämme riittää eri puolilta maailmaa saapuneita nuoria, joista yksi soittaa kitaralla Hotel Californiaa ja muita hippihenkisiä hittejä. Tarjoilukin pelaa, kun afrikkalaistaustaiset kaverit myyvät jäillä täytettyihin ämpäreihin upotettuja juomatölkkejä. Kaupankäynti tosin keskeytyy aina poliisipartion lähestyessä, kun ämpärit juoksutetaan puiston kätköihin. Paikalle voisi jäädä muuten aamunkoittoon saakka, mutta hotellimme hampaaton mummo sulkee ovet aina yhdeltä yöllä. Joudumme lopulta melkein juoksemaan, kun suunnistan parin hollantilaisen oluen voimalla alkumatkan aivan väärään suuntaan.


Jätämme Pariisin kolmen yön jälkeen taaksemme ja suuntaamme aamujunalla kohti Le Havren satamaa. Le Havren ilmapiiri vaikuttaa Pariisia rennommalta, mutta meille ei jää kunnolla aikaa kaupunkiin tutustumiseen. Lautta kanaalin yli Portsmouthiin lähtee iltapäivällä ja kulutamme laivamatkan lähinnä syömiseen ja meren tuijottamiseen.

Saapuminen Ranskasta Englantiin on pienimuotoinen kulttuurishokki. Ihmiset vaikuttavat hyväntuulisilta, huumorintajuisilta ja puhuvat jokseenkin ymmärrettävää kieltä. Liikenne kulkee väärällä puolella tietä ja lämpömittari käyttää erikoista asteikkoa. Yövymme mukavassa bed & breakfastissa, jonka aamiainen koostuu pekonista, pavuista, kummallisesti valmistetusta tomaatista, suolaisesta makkaranpätkästä sekä kaiken muun päälle isketystä paistetusta kananmunasta. Tervetuloa Englantiin!


Kävelemme raikkaassa meri-ilmassa pieneen satamaan, josta kulkee ilmatyynyaluksia Isle of Wightin saarelle. Erikoisella kulkuvälineellä on mukava matkustaa ja pääsemme hetkessä Solentin salmen ylitse Ryden satamaan. Ilmatyynyaluksen etuna on, että se kulkee laskuveden aikaan kevyesti Wightsaaren rantahietikolla.

Väistelemme Rydessa rantaleluja kantavia ihmisiä, käymme turisti-infossa varaamassa majoituksen ja jatkamme pienellä paikallisjunalla Sandowniin. Ihastun maaseudun leppoisaan tunnelmaan, sillä tuntuu kuin aika kulkisi Wightsaarella hitaammin, eikä kellään olisi kiirettä minnekään. Matkailijoita kyllä on, mutta suurin osa heistä vaikuttaa englantilaisilta.


Majoitumme Chester Lodgeen, jonka mukava omistaja toivottaa meidät lämpimästi tervetulleiksi. Sandown on miellyttävä pieni rantakaupunki, jossa on omakotitaloja ja huolellisesti hoidettuja puutarhoja. Kylmä vesi huuhtelee pitkää hiekkarantaa, jolla eläkeläiset paistattelevat päivää. Paikallisena viihdekeskuksena toimii tyypillinen englantilainen huvilaituri peleineen ja kahviloineen.


Päätän vuokrata seuraavana aamuna polkupyörän ja ajelen yksikseni Wightsaaren eteläosan teillä. Näen paljon vihreitä niittyjä ja muutamia pikkukyliä. Saari on paikoitellen yllättävän mäkinen, mutta nautin maisemista ja reippaasta liikunnasta. Pysähdyn välillä pieneen eläintarhaan ja trooppiseen lintupuistoon, kunnes käännyn etelärannikolta sisämaahan päin. Poljen päivän aikana nelisenkymmentä kilometriä ja olen retkeeni tyytyväinen.

Wightsaarella voisi viihtyä kauemminkin, mutta palaamme toisen Sandownissa nukutun yön jälkeen Englannin pääsaarelle. Jatkamme Portsmouthista junalla Salisburyyn ja sieltä kaksikerroksisella bussilla kohti Stonehengen kivimuodostelmaa. Höpötämme Pariisissa tapaamaltamme kaverilta tarttunutta Turun murretta tyytyväisinä siitä, ettei kukaan ympärillämme kuitenkaan ymmärrä harvinaisen tyhmiä juttujamme.


Stonehenge ei lopulta herätä suurta innostusta. Muodostelma sijaitsee vilkasliikenteisen tien varrella ja suuri turistijoukko on aidattu kymmenien metrien päähän historiallisista kivistä. En pysty hyvällä tahdollakaan aistimaan kaipaamaani mystistä tunnelmaa. Bussissa edessämme istunut tyttö tulee kysymään selvällä suomen kielellä, voisimmeko ottaa hänestä ja hänen kavereistaan kuvan. Otamme kuvan ja palaamme vähin äänin seuraavalla bussilla Salisburyyn. Sieltä matka jatkuu saman tien Lontooseen.


Lontoo tuntuu Wightsaaren hiljaisuuden jälkeen todella suurelta. Matkustamme ruuhkaisissa metroissa, joissa hoetaan joka aseman kohdalla mind the gap, kunnes löydämme Bloomsburyn kaupunginosassa sijaitsevan vaatimattoman hotellimme. Näen öisiä painajaisia rasvaisista englantilaisista aamiaisista, joten alan tilata niitä entistä karsitumpina versioina. Lopulta huomaan pelkän paahtoleivän ja teen riittävän.

Heinäkuussa 1997 juorulehtien lööpit täyttyvät päivästä toiseen prinsessa Dianan ja Spice Girlsin kasvoista. Myös muotisuunnittelija Gianni Versacen murha ylittää uutiskynnyksen. Syömme Planet Hollywoodissa ja käymme katsomassa uuden Batman-elokuvan. Elämä on huoletonta, vaikkei taskun pohjalla liikaa puntia olekaan.

Näemme kolmen Lontoossa viettämämme päivän aikana monta kuuluisaa maamerkkiä, kuten Big Benin, Westminster Abbeyn, Piccadilly Circuksen, Trafalgar Squaren ja Tower Bridgen. Myös vahdinvaihto Buckinghamin palatsin edustalla pitää kokea, vaikka se onkin harvinaisen pitkästyttävä tapahtuma. Käymme myös London Dungeon -kauhutalossa, jonka pelottavin kokemus on belgialaisen koululaisryhmän keskelle joutuminen.


Käyn yksikseni alkuperäisellä Wembleyn stadionilla, jossa pääsen opastetulle kierrokselle. Marssin kuvitteellisen joukkueen kapteenina Englannin maajoukkueen pukuhuoneesta kentän laidalle, mutta nurmi on verhottu Michael Jacksonin konserttien vuoksi rumalla vaalealla peitteellä. Pääsen kierroksen päätteeksi kuningattaren aitioon nostamaan FA Cupin voittopokaalia. Mielikuvitusta käyttämällä voi nähdä ainakin puoli stadionia täynnä Tottenhamin kannattajia.


Matka jatkuu Lontoosta Brightoniin, jossa Juhani on ollut aiemmin kielikurssilla. Löydämme mukavan majapaikan Regency Squaren laidalta aivan rannan tuntumasta. Juhani tuntee Brightonin hyvin ja esittelee viihtyisältä vaikuttavaa kaupunkia.

Paria viikkoa aiemmin majoittajanamme toiminut Regine on lähtenyt kaverinsa kanssa Englannin-matkalle ja tapaamme sveitsiläistytöt Brightonissa. Juhanilla ja Reginellä on yhteisiä kielikurssimuistoja samasta kaupungista. Kiertelemme porukalla ympäri Palace Pier -huvilaituria, istumme viileällä rannalla, käymme syömässä ja kävelemme ympäri kaupunkia parinakin päivänä.


Sveitsiläiset jatkavat matkaansa, mutta jäämme vielä kolmanneksi päiväksi Brightoniin ja yritämme etsiä Wilsonin perhettä, jonka luona Juhani on majoittunut paria vuotta aiemmin. Naapuri kuitenkin kertoo Wilsoneiden muuttaneen Southamptoniin, joten jälleennäkeminen jää kokematta. Aikamme Englannin etelärannikolla on varsin kiireetöntä ja ehdimme käväistä muun muassa katselemassa Brighton Marinan veneitä.

Palaamme mannermaalle klassista laivareittiä Doverista Calaisiin. Muistamme kesken matkan, että on sunnuntai. Etukäteen katsomamme aikataulu ei näin ollen olekaan voimassa ja ymmärrämme, ettemme ehdi yöksi Belgiaan. Englannin valkeat rantakalliot jäävät joka tapauksessa taakse ja pääsemme takaisin Ranskan kamaralle. Päätämme mennä seuraavaksi yöksi Lilleen ja odotamme junan lähtöaikaa calaislaisen puiston raukeassa iltapäiväauringossa.


Junamatkailun parhaisiin puoliin kuuluu toisiin reppureissaajiin tutustuminen. Tällä kerralla tapaamme niin etelä- kuin pohjoisamerikkalaisiakin matkalaisia. Puheenaiheet vaihtelevat Toronto Maple Leafsin menneestä kaudesta ecuadorilaisiin ruusuihin. Saavumme Lilleen ja meille löytyy tilaa paikallisesta retkeilymajasta. Huone tuo mieleen rippikoulun, koska siinä on kaksi puista kerrossänkyä. Teemme pienen kaupunkikierroksen ja näemme muutamia hienoja taloja, mutta emme jaksa innostua Lillestä enempää. Matkaväsymys taitaa jo hieman painaa.

Aikatauluongelmamme jatkuvat seuraavana aamuna, sillä olemme unohtaneet kääntää herätyskellon Ranskan aikaan ja nukumme pommiin. Pääsemme silti eteenpäin ja katselemme pian junan ikkunasta belgialaisia peltoja. Belgia tuntuu pikaisesti läpi junailtuna Euroopan turhimmalta maalta, mutta myöhemmät matkat todistavat rajun arvioni menneen pahasti pieleen.


Meille jää reilu tunti aikaa junanvaihtoon Antwerpenin asemalla. Peräämme muodostuu pian jono paikallisia lapsia, jotka seuraavat meitä kuin hai laivaa. Nauravien tenavien naamat on maalattu punaisiksi ja he toistavat jokaisen liikkeemme. Omituista seuraa johtajaa -leikkiä jatkuu jonkin aikaa, kunnes eräs aikuinen tulee kertomaan, että lasten touhut liittyvät Belgian kansallispäivän perinteisiin. Oletamme että on suuri kunnia tulla seuratuksi moisena juhlapäivänä.


Saavumme iltapäivällä Amsterdamiin, joka ei ota meitä vastaan kovin ystävällisesti. Varaamme aseman turisti-infosta hotellimajoituksen, mutta perille suunnistaminen on hankalaa. Kun hotelli viimein löytyy, kohtaamme portailla oksentavan naisen ja vastaanotossa piipputupakalta haisevan ukkelin, joka ojentaa murahdellen avaimen. Palaamme ulkoilmaan ja suuntaamme rahanvaihtopisteelle, jonka jonossa Juhanilta yritetään varastaa rahaa. Kaduilla näkyy muutenkin hieman epämääräistä porukkaa. Kotimatka alkaa olla jo mielessä, joten emme jaksa innostua sen enempää kanavista kuin mistään muustakaan. Ilta päättyy jo varhain lohduttomaan rankkasateeseen.


Seuraava aamu on jo aurinkoisempi ja mielikuva Amsterdamistakin paranee hieman. Päätän palata Hollantiin joskus toiste paremmalla onnella. Matkaamme yhdellä junalla Osnabrückiin, toisella Hampuriin ja kolmannella Lyypekkiin, jossa vietämme viimeisen yön ennen laivaan astumista. Lyypekin ilta on hiljainen. Olen käynyt Lyypekissä kerran aiemminkin, mutta muistan sieltä vain marsipaanista tunnetun Niedereggerin kahvilan. Kahvilavierailu jää tällä kerralla väliin.

Finnjet saapuu Helsinkiin aurinkoisena torstai-iltana tasan kuukausi lähtömme jälkeen. Olotila on kliseisesti sanottuna väsynyt mutta onnellinen. Tuntuu hyvältä päästä vaihteeksi tuttuun kotiympäristöön, vaikka mielessä alkaakin pian pyöriä suunnitelmia uusista matkoista. En osaa arvata, ettei seuraavaa Interrailia ole tiedossa ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen. Toisaalta olisin hyppinyt riemusta jos olisin kuullut, kuinka paljon tulen vuosituhannen vaihteen jälkeen matkustamaan muilla tavoin.


Kultaisella 90-luvulla kuukauden mittainen Euroopan-kierros oli hienointa mitä kuvitella saattoi. Vieraat mantereet maailmanympärimatkasta puhumattakaan tuntuivat nykypäivää kaukaisemmilta. Maata pitkin matkailua ei mainostettu vielä silloin ekologisena, mutta se oli kätevyytensä ja hintansa suhteen erinomainen vaihtoehto. Maksoin kuukauden Interrail-lipusta 1920 markkaa, kun taas lentäminen oli ennen halpayhtiöiden kulta-aikaa verrattain kallista.

Yllä kuvatusta matkasta on kulunut jo 23 vuotta, joten maailma on ehtinyt muuttua paljon. Kansalliset valuutat ovat vaihtuneet euroon ja maksaminen tapahtuu käteisen sijasta lähes aina kortilla. Muutaman filmirullan sijaan matkan aikana voi täyttää digikameran muistikorttia niin paljon kuin haluaa. Internet oli kyllä olemassa jo vuonna 1997, mutta sen käyttäminen matkan aikana ei tullut mieleenkään, sosiaalisesta mediasta nyt puhumattakaan. En omistanut tuolloin edes omaa matkapuhelinta, mutta kirjoitin muutaman postikortin.


Nykyään internet on täynnä matkojen suunnittelua helpottavaa tietoa erilaisista varauspalveluista, aikatauluista ja nähtävyysvinkeistä lähtien. Kartta sijaintitietoineen löytyy puhelimen näytöltä ja ravintolapöydänkin voi varata napin painalluksella. Tuolloin nuorina miehinä olimme tosin tyytyväisiä halpoihin hampurilaisiin ja pizzabuffetteihin, emmekä kaivanneet minkäänlaisia trendikahviloita.

Matkailutyylini on varmasti muuttunut monella tavalla ja suunnittelen nykyisin matkat melko huolellisesti etukäteen. Toisaalta kaipaan takavuosien huoletonta menoa, jolloin uudet paikat etsittiin omin jaloin kävelemällä Google Mapsin selaamisen sijasta. Kun tiedossa olivat vain suurimmat nähtävyydet, jäi päämäärättömään vaelteluun ja kiireettömään tutkimiseen enemmän aikaa. Välillä tieto lisää tuskaa tai ainakin kiireen tuntua.


Mieltäni houkuttaa uusi Interrail-matka joskus tulevaisuudessa. Raiteita pitkin pääsee sujuvasti suoraan keskustasta toiseen ja olen aina muutenkin nauttinut junilla kulkemisesta. Junamatkustamisen ainoa merkittävä rajoite on monen idyllisen pikkukylän karsiutuminen reitin varrelta, sillä rautatieasemia löytyy harvemmin maaseudulta.

Oma vinkkini Interrailille on riittävän väljän matkaohjelman laatiminen. Kohteisiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa, jotta niistä ehtii saada edes kohtalaisen käsityksen. Yhtäkään kaupunkia ei saisi arvostella pelkästään rautatieaseman ympäristön perusteella ja tiukka matkatahti voi käydä viikkojen mittaan liian rankaksi. Suunnittelussa on tietenkin oma haasteensa, koska Eurooppa on houkutuksia täynnä. Esimerkiksi itäinen reitti Balkanille ja Italiaan houkuttaisi, ellei sittenkin palaisi Belgian, Hollannin ja Britannian raiteille…

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja