Italia
Tunnetko Italian Versaillesin?
Oletko kuullut Casertan kaupungista ja siellä sijaitsevasta kuninkaallisesta palatsista? Jättimäinen rakennus kilpailee loistossaan Ranskan Versaillesin kanssa, mutta on jäänyt huomattavasti esikuvaansa tuntemattomammaksi.
Tuntuu oudolta, ettei ”Italian Versaillesiksikin” kutsuttua nähtävyyttä juuri tunneta ulkomailla. Ehkä syinä ovat hieman syrjäinen sijainti sekä vähäinen historiallinen merkitys. Napolin kuningaskunta ei ollut erityisen vauras, mutta Bourbonin hallitsijasuku tarvitsi mahdollisimman komean palatsin mahtinsa merkiksi. Napolin kuningas Kaarle VII aloitti rakentamisen 1700-luvun puolivälissä, mutta häipyi seudulta kesken kaiken saatuaan paremman työtarjouksen muualta. Hänestä kruunattiin Espanjan kuningas Kaarle III. Kaarlen poika Ferdinand huolehti urakan päätökseen. Napolin kuningaskunnan vaiherikas tarina päättyi lopullisesti vuonna 1860, kun Giuseppe Garibaldi voittoisine joukkoineen synnytti Italian tasavallan.
Rakennus on saanut Versaillesin lisäksi vaikutteita myös Madridin kuninkaanlinnasta. Vaikka kaikki suunnitelmat eivät toteutuneetkaan, oli lopputulos jättimäinen. Paikalliset muistuttavat mielellään, että rakennus on tilavuudella mitattuna maailman suurin kuninkaallinen palatsi. Barokkityylisessä pytingissä on noin 1200 huonetta ja se kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon.
Mekin päädymme Casertaan hieman sattumalta, sillä tarvitsemme taukopaikan ajomatkallamme Etelä-Italian halki. Sormeni osuu kartalla Casertaan, josta olin kuullut ensi kertaa paria vuotta aiemmin. Kaupunki sijaitsee kolmisenkymmentä kilometriä Napolista pohjoiseen ja palatsi löytyy heti rautatieaseman vierestä.
Aikuisten sisäänpääsy maksaa 12 euroa. Samalla lipulla pääsee tutustumaan myös suureen puistoalueeseen. Kiipeämme näyttäviä rappuja toiseen kerrokseen. Tarkkasilmäinen elokuvien ystävä voisi luulla olevansa Roomassa, sillä portaikossa on kuvattu Vatikaaniin sijoitettuja kohtauksia sekä Enkeleihin ja demoneihin että Tom Cruisen tähdittämään Mission: Impossible III:een. Joku saattaa toki kuvitella olevansa vieläkin kauempana, sillä rakennus on esittänyt myös Naboo-planeetan palatsia Star Wars -filmeissä.
Teemme pitkän kierroksen lukuisien huoneiden halki. Tyttäremme muistelee aiemmin näkemäämme korutonta Castel del Monten linnaa, jossa ei ollut lainkaan huonekaluja. Täällä sisätilat muistuttavat huomattavasti enemmän Disney-prinsessojen asumuksia. Mahtavia kalusteita, kultauksia, Muranon lasista tehtyjä kattokruunuja, maalauksia ja muita taideteoksia riittää yllin kyllin. Ihailemme huoneiden loistoa niskat kenossa lähes kyllästymiseen asti. Mieleeni jää parhaiten mahtipontinen kruunajaissali.
Jättimäiseen palatsiin kuuluu myös valtava puisto. Mittasuhteet venyvät käsityskyvyn rajamaille, sillä puutarha jatkuu kaukaisuuteen asti. Kävelemme lasten kanssa ensimmäiselle suihkulähteelle, josta he kääntyvät isovanhempien seurassa kohti hotellia. Me vaimon kanssa sen sijaan haluamme jatkaa suoran päähän keinotekoiselle vesiputoukselle saakka. Selvitän myöhemmin, että matkaa on yhteen suuntaan lähes kolme kilometriä.
Huolella hoidetussa symmetrisessä puutarhassa voisi halutessaan liikkua myös hevoskärryillä tai pikkubussilla. Ohitamme suihkulähteen toisensa jälkeen ja katselemme vesialtaissa uivia suuria kaloja. Loiva ylämäki kohti vesiputousta vain jatkuu ja jatkuu. Ihailemme perille päästyämme varsin vaikuttavaa maisemaa kaukana alhaalla häämöttävälle palatsille. Myös vesiputouksen päälle voisi vielä kiivetä, mutta siihen meillä ei riitä aikaa eikä välttämättä voimiakaan.
Aurinko alkaa jo laskea, kun palaamme takaisin. Varjot pitenevät ja ilta viilenee miellyttävästi. Päivän tungoksesta ei ole enää tietoakaan, vaan saamme ihailla puistoa melkein kahdestaan. On jo sulkemisaika, mutta pääsemme auki jätetystä portista sisäpihalle ja lopulta ulos kadulle.
Italiassa on niin paljon koettavaa, etten itsekään nosta Casertan palatsia aivan maan nähtävyyslistan kärkeen. Paikka on silti ehdottomasti käymisen arvoinen, jos pitää mahtipontisista rakennuksista ja huikeankokoisista puutarhoista. Jos viihdyt Versaillesissa tai Drottningholmissa, niin nautit taatusti tästäkin.
Yövymme Royal Caserta -hotellissa, joka sijaitsee aivan palatsin vieressä. Moderni ja siisti perhehuone irtoaa hieman alle sadalla eurolla. Hinta-laatusuhde on selvästi parempi kuin suositummissa italialaiskaupungeissa. Aamupala ei tosin ole erityisen runsas, mutta pöytään saa tilata hyvää cappuccinoa.
Käväisemme vielä lähtöpäivänä Casertavecchiassa eli ”Vanhassa Casertassa”, joka sijaitsee korkealla kukkulalla kymmenen kilometrin päässä nykyisestä keskustasta. Keskiaikainen kylä on aikojen saatossa menettänyt merkitystään ja toimii nykyään lähinnä kuvauksellisena turistinähtävyytenä. Jätämme auton tien varteen ja kiipeämme muiden mukana kukkulan huipulle. Huomaamme iloksemme, että pienessä kylässä näyttää edelleen olevan vakituisia asukkaita. Ohitamme kauniita kujia, vanhoja kiviseiniä sekä useammankin houkuttelevan ravintolan.

Pysähdymme vielä paluumatkalla katsomaan maisemaa. Casertan palatsi hallitsee vahvasti koko ympäröivää laaksoa. Kyllä tämäkin kannatti tulla näkemään.
Italia
Maisemia San Vigilion kukkulalta Bergamosta
San Vigilion kukkula tarjoaa Bergamon parhaat näköalat sekä mahdollisuuden hengittää raikasta ilmaa aivan keskustan tuntumassa. Kukkulan ympäristössä kulkee myös maalaismaisemiin vieviä kävelyreittejä.
San Vigilio on Bergamon kaupungin korkein kukkula, jolle voisi hyvin nousta vanhastakaupungista Città Altasta kävellenkin. Haluamme silti käyttää vanhaa funikulaaria, jolla matkustamisen voi ottaa paikallisena elämyksenä.

Funikulaari aloitti toimintansa jo vuonna 1912, joten se on ehtinyt kuljettaa bergamolaisia monen sukupolven ajan. Matka on vain 630 metrin mittainen, mutta sen aikana noustaan noin 90 metriä korkeammalle. San Vigilion funikulaaria ei pidä sekoittaa Città Bassan ja Città Altan välillä liikennöivään toiseen linjaan. Molemmilla funikulaareilla voi matkustaa Bergamon julkisen liikenteen lipuilla.

Funikulaarin yläasemalta aukeaa upea maisema Bergamon kaupunkiin. Erityisesti Città Altan vanhat rakennukset ja kirkontornit näyttävät hienoilta, kun ne kohoavat korkealle ympäröivän laakson yläpuolelle.

San Vigilion kukkula on melko suosittu retkikohde, jonka muutamilla kujilla ja parissa ravintolassa näkyy ainakin näin kauniina sunnuntaina paljon paikallisia pyhäpäivän viettäjiä. Osa on ehkä tullut vain rentoutumaan lasillisen ääreen terassille, mutta joukossa on myös kunnon retkeilyvarusteisiin sonnustautuneita patikoijia. Nousemme kapeaa mukulakivikatua pitkin kohti kukkulan huippua. San Vigilio vaikuttaa rauhalliselta keitaalta muun kaupungin yläpuolella. Pienen parkkipaikan laidalla on pari kissaa nauttimassa auringonpaisteesta.

Kukkulan laelta löytyy viihtyisä puisto, joka on kehittynyt Bergamoa vuosisatojen ajan vartioineen San Vigilion linnoituksen päälle. Paikka sijaitsee noin puoli kilometriä merenpinnan yläpuolella ja sieltä on hienot näkymät vehreälle maaseudulle sekä lähiseudun vuorille saakka. Nautimme lämpimästä kevätpäivästä ja ihailemme maisemia kiireettömästi eri suuntiin.

Linnoituksen nimi on lainattu kukkulalla muinoin sijainneelta San Vigilion kappelilta. San Vigilio eli suomalaisittain Pyhä Vigilius oli Trenton piispa, joka koki vuonna 405 marttyyrikuoleman julistaessaan evankeliumia pakanoille eräässä Gardajärven pohjoispuolella sijaitsevassa laaksossa.

Kukkulalla lienee ollut jonkinlainen vartiotorni jo roomalaisten aikaan, mutta ensimmäinen varsinainen linnoitus pystytettiin 1100-luvulla. Linnoitusta vahvistettiin erityisesti 1400-luvulla, jolloin Bergamo kuului Venetsian tasavaltaan. Kaupungin turvallisuustilanne parani oleellisesti seuraavalla vuosisadalla, kun koko yläkaupunki sai ympärilleen tukevat muurit. Linnoituksen sotilaallinen merkitys väheni, ja 1800-luvulla se suurimmaksi osaksi purettiin. Jäljellä on enää lähinnä muureja ja vallihautoja, jotka muistuttavat kukkulan historiasta.

Kukkulalta laaksoon lähtisi erilaisia pitkiäkin kävelyreittejä, mutta meille riittää tällä kerralla hieman lyhyempikin vaihtoehto. Samoilla vaatteilla ja kaupunkikengillä pitäisi selvitä vielä lounaalle ja samana iltana odottavalle kotimatkallekin, joten on parempi olla hikoilematta liikaa. Onneksi matka ainakin alkaa loivaan alamäkeen.

Ohitamme muutamia kapean tien varrella sijaitsevia koteja, kunnes päädymme pitkään Salita dello Scorlazzone -nimiseen portaikkoon. Liikkeellä on kävelyretkeläisten lisäksi ainakin yksi hurjapää, joka kiitää portaita alas polkupyörällään.

Alhaalla häämöttää kuvauksellinen Tempio dei Caduti -kirkon torni. Tämä pätkä taipaleestamme kuuluu Visit Bergamo -sivustolla suositeltuun The Green City -kävelyreittiin.

Portaikko päättyy lopulta tielle, jonka varrella sijaitsee ylempää näkemämme kirkko. Tempio dei Caduti eli Kaatuneiden temppeli on omistettu ensimmäisessä ja toisessa maailmansodassa kuolleille bergamolaisille sotilaille. Kirkkoa alettiin rakentaa hieman ennen Italian liittymistä ensimmäiseen maailmansotaan ja sen käyttötarkoitus muotoutui tuon ajan tapahtumien perusteella.

Tempio dei Caduti on yleensä suljettu, mutta siellä järjestetään jokaisen kuukauden toisena sunnuntaina messu. Osumme sattumalta paikalle hieman tämän kuukausittaisen messun päätyttyä, joten ovet ovat jälleen visusti säpissä. Olisi ollut kiinnostavaa kurkata sisäpuolelle, sillä synkkä kirkkosali on kuvien perusteella hyvin persoonallisen näköinen.

Käännymme pian kirkon kulmalta lähdettyämme jälleen alamäkeen Salita Scorlazzino -nimiseen portaikkoon. Rappusten varrelta voi vielä katsella Kaatuneiden temppelille päin ja ihailla kukkivia puita.

Maaliskuinen aurinko lämmittää jo kovin keväisesti ja jostain kuuluu lintujen laulua. Muutamat puut ja pensaat kukkivat näyttävästi. Voisivatkohan nämä olla aprikoosin kukkia?

Kaunis kävelyreitti laskeutuu yhä vain alemmas, mikä tarkoittaa että joudumme vielä jossain vaiheessa nousemaan myös takaisin ylämäkeen. Tuntuu mukavalta päästä tällaisen vehreyden keskelle aivan kaupungin laitamilla. Vastaan tulee muutamia reippaita lenkkeilijöitä koiriensa kanssa. Bergamon modernimpi puoli Città Bassa häämöttää alapuolellamme.

Paluumatka kuvan kukkulalla odottavaan vanhaankaupunkiin ei lopulta ole kovin raskas. Tulemme kävelleeksi muutaman kilometrin oikein miellyttävissä maisemissa. Mielestämme Bergamossa voisi käyttää enemmänkin aikaa kaupunkia ympäröivillä kukkuloilla patikointiin. Toisaalta jos retkeilyn ottaa oikein asiakseen, löytyy täältä päin Italiaa myös upeita vuoristo- ja järvimaisemiin vieviä vaellusreittejä. San Vigilion kukkula on joka tapauksessa käymisen arvoinen paikka, vaikkei haluaisi kävellä funikulaariasemalta lähimmän ravintolan terassia pidemmälle.
Lue myös muut Bergamosta kertovat juttuni:
Majoitus- ja ravintolakokemuksia Bergamossa
Bergamon sykähdyttävä yläkaupunki Città Alta
Upea Santa Maria Maggioren basilika Bergamossa
Jalkapalloa Bergamossa, Atalanta–Udinese
Italia
Majoitus- ja ravintolakokemuksia Bergamossa
Vietimme vaimon kanssa mukavan pitkän viikonlopun maaliskuisessa Bergamossa. Kerroin edellisessä jutussa vanhankaupungin nähtävyyksistä ja keskityn tällä kerralla matkan majoitukseen sekä kokemiimme makuelämyksiin.
* Sisältää Booking.comin mainoslinkin
Italia on oikea ruokakulttuurin runsaudensarvi, sillä jokaiselta alueelta, maakunnalta ja kaupungiltakin löytyy omat paikalliset erikoisuutensa. Maan keittiö perustuu ennen kaikkea tuoreisiin kauden mukaisiin raaka-aineisiin, jotka on hankittu mahdollisimman läheltä. Annokset ovat pääsääntöisesti yksinkertaisia, jotta upeat raaka-aineet pääsevät oikeuksiinsa. Lombardian alueella sijaitseva Bergamo edustaa vahvasti pohjoisitalialaista ruokakulttuuria, jossa ateriat ovat usein raskaita ja lihapainotteisia. Täällä törmää usein ainakin maissipuuro polentaan, kermaiseen taleggio-juustoon sekä paikallisten rakastamaan casoncelli-pastaan. Bergamossa voi syödä oikein hyvin, vaikkei paikallinen keittiö ihan nousekaan suosikikseni joihinkin muihin Italian kohteisiin verrattuna.

Luimme sopivasti ennen reissuamme ilmestyneen Matka-lehden jutun, jossa Maria Niemi on esitellyt Bergamon nähtävyyksiä ja ravintolatarjontaa. Nappasimme muutaman hyvän vinkin talteen, joten joukossa on samoja paikkoja kuin lehtijutussakin – jotkut tarkoituksella ja osa sattumaltakin.

Paikallisbussilla lentokentältä vanhaankaupunkiin
Helsingistä pääsee nykyään suoralla lennolla Bergamo-Orio al Serion lentokentälle joko Norwegianin tai Ryanairin siivin. Kyseessä on Rooman Fiumicinon ja Milanon Malpensan jälkeen Italian kolmanneksi vilkkain lentoasema, jonka matkustajamäärät ovat samaa luokkaa Helsinki-Vantaan kanssa. Terminaalin edustalta kulkeva paikallisbussi numero 1 kuljettaa matkustajia 20 minuutin välein rautatieaseman ja Bergamon alakaupungin kautta aina yläkaupunkiin saakka, jonne kaikki tämän jutun vinkit sijoittuvat. Yläkaupunki eli Città Alta on Bergamon keskiaikainen vanhakaupunki, joka sijaitsee korkean kukkulan päällä. Matka Bergamon lentokentältä bussilinjan päätepysäkille vie noin puoli tuntia. Pysäkki sijaitsee kuvassa näkyvillä kulmilla Colle Aperton aukiolla.

Mukava majoitus Le Funi -hotellissa
Pysäkiltä on vain parinsadan metrin kävelymatka Le Funi -hotellille. Lyhyen ylämäkeen viettävän matkan aikana kuljetaan jykevän Sant’Alessandron portin kautta ja ohitetaan San Vigilion kukkulalle vievän funikulaarin ala-asema. Varaamamme hotelli on lainannut nimensä vanhalta funikulaarilta, joka kulkee rakennuksen takaa häiriöitä aiheuttamatta. Le Funin sijainti on erinomainen, sillä ympäristö on hyvin rauhallinen mutta vanhankaupungin kiinnostavimman osan laidalle kävelee parissa minuutissa.

Le Funi on pieni ja kodikas hotelli, jossa tulee heti hyvin tervetullut olo. Englantiakin puhuttaisiin täällä varmasti mielellään, mutta osaan riittävästi italiaa, jotta asiointi onnistuu sujuvasti paikallisella kielellä. Itselleni tulee italiankielisestä keskustelusta aina hyvä mieli. Viivymme kolme yötä, joten ehdin vaihtaa kuulumiset monen eri työntekijän kanssa.

Siisti huoneemme on tilava ja viihtyisä. Näkymän suhteen meillä ei tosin ole onnea, sillä ikkunan takana on vain ylämäkeen viettävällä rinteellä kasvavia puita ja pensaita. Joistakin muista huoneista voisi ihailla maisemia Bergamoon tai kaupungin juurella levittäytyvään laaksoon. Maaliskuisen matkamme aikaan on käynnissä kovaa melua aiheuttava kattoremontti, mitä ei voi olla perjantaiaamuna huomaamatta. Haitta jää onneksi lyhytaikaiseksi, koska lähdemme pian kaupungille ja työt ovat viikonlopun tauolla. Remontti lienee nyt jo valmistunut ja rauha palannut Le Funiin.

Aamiainen tarjoillaan pienessä mutta tälle hotellille riittävän kokoisessa kellaritilassa. Italialaiset aamiaiset eivät yleensä ole kovin runsaita, ja täälläkin valikoima on moneen suomalaiseen hotelliin verrattuna suppeampi. Tarjolla on silti meille aivan riittävästi vaihtoehtoja ja cappuccino on luonnollisesti hyvää. Päivä alkaa mukavasti esimerkiksi voisarven, leivän, juustojen, suolaisen piiraan, makean kakun ja tuoremehun avulla.
* Varaa majoitus Le Funiin Booking.comin kautta.

Tyylikäs ravintola La Ripa
Saavumme kaupunkiin iltalennolla ja vaikka kello alkaakin olla jo ainakin suomalaisittain melko paljon, haluamme lähteä perille päästyämme syömään. Tarkoituksena olisi haukata lähinnä pientä iltapalaa, mutta nälkä kasvaa syödessä tai ainakin meidän tekee mieli tilata useampi ruokalaji kun huomaamme muidenkin illastavan pitkän kaavan mukaan. La Ripa on Le Funi -hotellin yhteydessä toimiva valkoisten pöytäliinojen ravintola, jossa palvelu on kohteliasta ja ruoan laatu oikein hyvä.

Tilaamme alkuun annokset artisokkaa sekä leikkeleitä. Pyydän tarjoilijan suosittelevan meille jotain paikallista suhteellisen kevyttä punaviiniä. Castello di Grumellon tilalla Bergamon lähistöllä valmistettu Medera on raikkaan hedelmäinen mutta persoonallinen viini, joka sopii meille oikein hyvin. Pääruoaksi valitsen tyypillisen paikallisen annoksen, johon kuuluu oliiviöljyssä haudutettua naudanlihaa, polentaa sekä perunaa. Liha on todella mureaa ja annos muutenkin oikein maukas. Tiivistä maissipuuroa polentaa on täälläpäin Italiaa lähes aina saatavilla. Nautaa tarjotaan täkäläisissä ravintoloissa tyypillisesti nimellä brasato, jolloin liha on haudutettu useimmiten punaviinissä ja annos saattaa näyttää vähemmän hienostuneelta kuin La Ripassa.

Tyylikkäässä ja meidän vierailumme aikaan myös melko hiljaisessa salissa on mukava aterioida. Tuntuu kuin matka olisi alkanut parhaalla mahdollisella tavalla hyvän ruoan merkeissä. Aterian kruunaavat maistuvat jälkiruoat. Oma valintani osuu semifreddoon ja vaimolla perinteiseen tiramisuun. Säiden lämmettyä La Ripassa voi aterioida myös tämän jutun avauskuvassa näkyvällä terassilla.

Suosittu Antica Trattoria La Colombina
Meillä on matkan toiseksi illaksi pöytävaraus hotellimme lähellä sijaitsevaan Antica Trattoria La Colombinaan. Trattorian illallisaika alkaa puoli kahdeksalta, joten saavumme paikalle illan ensimmäisten asiakkaiden joukossa. Tilaamme alkuun pari antipastoa. Parsasta, polentasta ja paistetuista munista koostuva annos ei ehkä näytä siltä mitä moni italialaiselta ravintolalta odottaa, mutta edustaa hyvin paikallista keittiötä. Parmankinkku ja artisokka ovatkin jo klassisempaa italialaista ruokaa. Listalta olisi löytynyt myös esimerkiksi laardia sekä hevosenlihaa.

Maistamme täällä Bergamon tunnetuinta ruokaa, eli casoncelli-pastaa. Annos on kieltämättä maukas, muttei ainakaan näin ensi yrittämällä nouse ihan suurimpien suosikkipastojeni joukkoon. Täytetyn puolikuunmuotoisen pastan kera tarjotaan pekonia, salviaa, Grana Padano -juustoa sekä sulatettua voita, joten kokonaisuus on melko raskas. Casoncelli – tai paikallisella murteella casonsèi – on hyvä esimerkki italialaisen ruoan paikallisuudesta, sillä vaikka olen matkustanut maassa paljon ja Lombardiankin alueella monesti, en ollut kuullutkaan tästä pastalajista aiemmin. Casoncelli on nimenomaan Bergamon sekä hieman yllättäen myös sen ikuisen kilpailijan Brescian ruokaa, jota ei syödä juuri muualla. Bresciassakin olen kerran kauan sitten lounastanut, mutta silloin en osannut etsiä casoncellia listalta.

Rauhallinen tunnelma muuttuu illan mittaan meluisaksi, kun pöytiin saapuu suuria paikallisia seurueita. Tämä ei ole suosituissa italialaisissa ravintoloissa mikään yllätys, vaan tutuksi tullut asiaan kuuluva kokemus. Eräs kymmenen miehen ryhmä pitää kuitenkin niin kovaa meteliä, että ymmärtää jopa pyytää mölyämistään muilta paikallaolijoilta anteeksi. Meno toki jatkuu tämän jälkeen entiseen malliin, mutta onneksi seurueen eräänlainen keskushahmo käy useamman kerran ulkona tupakalla. Jatkamme ateriaa joka tapauksessa jälkiruokiin ja espressoon saakka. Panna cotta mansikkakastikkeen kera on varma ja onnistunut valinta.

Ravintola Il Sole keskeisellä paikalla
Syömme matkan viimeisenä päivänä lounaan yläkaupunkia halkovan vilkkaan kävelykadun varrella. Vapaan pöydän löytäminen ennen lounasajan päättymistä tuntuu haastavalta, mutta samannimisen hotellin yhteydessä toimivasta Il Sole -ravintolasta löytyy onneksi tilaa. Pöytämme on lähellä sisäänkäyntiä, joten saamme seurata syödessämme kadulla kulkevaa ihmisvirtaa. Aika moni ohikulkija vilkaisee myös ikkunasta ravintolaan päin. Syön sopivasti täyttävän risoton, jolle juusto antaa mukavasti makua. Ravintolakokemus on miellyttävä ja myös kohtuuhintainen, varsinkin kun huomioidaan sijainti aivan Città Altan keskellä.

Stracciatella-jäätelön koti La Marianna
Yhdeksi maailman tunnetuimmista jäätelömauista noussut stracciatella on keksitty bergamolaisessa La Marianna -kahvilassa, joka toimii kaupungissa edelleen. Kahvilan omistanut Enrico Panattoni kehitti vuonna 1961 valkean kermajäätelön, jossa on epäsäännöllisiä paloja tummaa suklaata. Nimi stracciatella viittaa jäätelömassan sekaan revittyihin suklaapaloihin. Panattoni lainasi nimen roomalaiselta keitolta, johon on sekoitettu hieman vastaavalla tavalla kananmunaa. Käymme ostamassa La Mariannan tiskiltä kupilliset stracciatellaa kadun varrella syötäväksi. Herkullista makua voisi kuvailla vaikkapa pehmeän tasapainoiseksi. Mieleen jäävät erityisesti suklaahiput, jotka ovat yllättävän kookkaita.

Gelateria Carmen
Ostamme matkan toiset jäätelöt Carmen-nimisestä gelateriasta Bergamon yläkaupunkia halkovan vilkkaan kävelykadun Via Bartolomeo Colleonin varrelta. Ulko-ovelle asti yltävä jono kielii jäätelöbaarin tasosta, varsinkin kun valtaosa asiakkaista on laatutietoisia italialaisia. Puhtaat maut ovat juuri niin hyviä kuin aidossa artesaanigelatossa pitääkin. Omat valintani osuvat tällä kerralla suussasulavaan pistaasiin sekä niin ikään erinomaiseen hasselpähkinään.

PolentOne – iltapalaa polentakioskilla
Olemme matkan viimeisenä iltana sen verran kylläisiä, ettemme kaipaa varsinaista ravintola-ateriaa. Kaupungilla kierrellessä alkaa silti tehdä mieli jotain purtavaa, mutta mieluiten mahdollisimman vaivattomaan tapaan. Ratkaisuksi löytyy Bergamon funikulaarin yläaseman vieressä toimiva PolentOne, jota voisi verrata kotimaisiin nakkikioskeihin. Erona on vain se, että tarjolla on lihapiirakoiden ja makkaraperunoiden sijaan polentaa erilaisten lisukkeiden kera.

Polentaa on tullut purtua tällä matkalla jo riittävästi, joten valitsen listalta paikallisella makkaralla ja taleggio-juustolla täytetyn paninon. Se maistuukin muovimukista nautitun Coca Colan kera oikein mainiolta. Matkamme ovat niin nähtävyyksien kuin aterioidenkin osalta usein monipuolisia. Esimerkiksi valkoisten pöytäliinojen La Ripan ja vilkkaan La Colombinan jälkeen tuntuu jotenkin sydäntä lämmittävältä syödä leipää ikivanhojen holvikaarten alla ulkoilmassa. Ei ole ollenkaan huono juttu, vaikka sateenkaari päättyisikin polentakioskille.

Paikallinen erikoisuus polenta e osei
Yksi bergamolaisista paikallisherkuista on polenta e osei, joka ei nimestään huolimatta sisällä lainkaan maissipuuroa. Kyseessä on makea leivos, jonka ulkonäkö jäljittelee polentasta ja pikkulinnuista muodostuvaa vanhaa perinneruokaa. Meiltä tämä keltaisella marsipaanilla kuorrutettu ja suklaalla koristeltu sokerileivos jää valitettavasti maistamatta, mutta onpahan taas yksi syy palata joskus takaisin Bergamoon. Kuva on Nessi-nimisen leipomon näyteikkunasta.
Lue myös aiemmat Bergamosta kertovat jutut:
• Bergamon sykähdyttävä yläkaupunki Città Alta
• Upea Santa Maria Maggioren basilika Bergamossa
• Jalkapalloa Bergamossa, Atalanta–Udinese
-
Eurooppa1 vuosi sitten12 mieleenpainuvaa kirkkoa Euroopassa
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenNew Yorkin merellinen Coney Island
-
Espanja1 vuosi sittenTeneriffan patikkaretket: Roques de García
-
Italia1 vuosi sittenMilanon-viikonlopun uudet kokemukset
-
Italia1 vuosi sittenRunsas vinkkipaketti Milanoon
-
Ranska1 vuosi sittenBordeaux’n viinimuseo Cité du Vin
-
Ranska1 vuosi sittenDordognen kylät Beynac, La Roque-Gageac ja Domme
-
Suomi1 vuosi sittenHiihtoloma Suomutunturin maisemissa
-
Espanja1 vuosi sittenTeneriffan Garachico ja Icod de los Vinos
-
Espanja1 vuosi sittenTeneriffan patikkaretket: Bosque de Los Enigmas
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenNew Yorkin näköalapaikkoja: One World Observatory
-
Ranska11 kuukautta sittenTuhkasta noussut Pariisin Notre-Dame












Katja
19.11.2015 at 13:07
Miksi en oo tienny tämmösen palatsin olemassaolosta mitään? 😀 Mulla tuli heti Madridin kuninkaanlinna mieleen tosta ulkokuoresta, mutta sisältä ja puistoltaanhan toi on tosiaan ihan juuri kuin Versailles. Ei ihan ensimmäisenä tule siis Italia mieleen, mutta onhan vaan mahtavan näköinen!
Mika / Lähtöportti
19.11.2015 at 14:15
Kiitos kommentista! Paikka on varsin mahtava, mutta säilynyt tosiaan yllättävän tuntemattomana. Julkisivu toi minullekin mieleen Madridin ja puisto Versaillesin.
Anne | Metallia Matkassa
20.11.2015 at 13:10
Ooh, upeita kuvia ja maisemia. En ollutkaan kuullut tämmöisestä paikasta. Mahtipontiset rakennukset ovat upeita kuvattavia. Star Wars-fanina pitää pistää korvan taakse!
Mika / Lähtöportti
23.11.2015 at 10:01
Hieno paikka, josta ei ole tainnut kuulla moni muukaan. Täytyisi joskus itsekin katsoa Star Warseja uudelleen, niin näkisin samalla tunnistanko palatsin. Casertassa on kuvattu kohtauksia Pimeään uhkaan ja Kloonien hyökkäykseen.
Vesa Heiskari
30.12.2015 at 14:31
Upeita kuvia. Paikkakin on hieno, olen käynyt siellä useita kertoja. Puisto on tosiaan pitkä, loppupäässä on vielä ”erillinen” englantilainen puisto. Noin kympillä saa vuokrattua hepan kuskineen ja niin maisemia voi ihailla myös hevoskärryistä. Kuskit puhuvat hyvää englantia ja kertovat matkan aikana oleellista tietoa. Jos liikut sielläpäin uudelleen, käy myös Gaetan ja Sperlongan pikkukaupungeissa. Itse olen asunut Gaetassa jo kuusi talvikautta ja olen ihastunut tuon kaupungin välittömään ilmapiiriin.
Mika / Lähtöportti
31.12.2015 at 10:01
Kiitos kommentista! Tuohon englantilaiseen puistoon emme ehtineet. Kymppi ei olisi paha hinta hevoskyydistä, luulin kalliimmaksi. Sperlonga oli meillä Casertan vaihtoehtona yöpaikaksi tuolla matkalla, Caserta vei sitten palatsin ansiosta voiton. Gaetasta en ollut kuullutkaan, kiitos vinkistä! Tuolla kokemuksella tunnet varmasti paikan hyvin. Haluan kyllä käydä Italiassa lähes joka vuosi, mutta monta muutakin aluetta on vielä näkemättä…
Henna /suurin onni
3.4.2016 at 22:13
En olisi minäkään tunnistanut leffalokaatioksi, enkä ole muutenkaan koskaan kuullut tästä paikasta. Tosin Italian tuntemukseni on yleisesti ottaenkin aika huonolla tasolla, sillä kokemusta on vain yhden Rooman reissun ja yhden Ranskasta käsin tehdyn rajakyläpiipahduksen verran.
Kaunis paikka näyttää olevan kyseessä, kyllä varmasti itsekin viihtyisin tuolla puutarhassa kuljeksien, mieluusti myöskin ilman sitä ryysistä 🙂 Versailleskin on vielä näkemättä… jospa minullekin jossain vaiheessa napsahtaa päälle Eurooppa-vaihde. Sinun blogistasi tulevat silloin kyllä monet monet vinkit käyttöön! 🙂
Mika / Lähtöportti
7.4.2016 at 21:28
Euroopassa riittää kyllä monenlaista nähtävää. Hienoa että olette päässeet kiertämään niin paljon mm. Afrikkaa, näitä ”helppoja” maitahan ehtii hyvin koluamaan myöhemminkin 🙂 Versailles on myös näkemisen arvoinen. Omalla Versailles-käynnillä kuuluisa Peilisali oli remontissa ja puutarhoja piiskasi syyssade, joten sinne voisin lähteä paremmalla onnella toisenkin kerran.
Miika ♥ Gia | matkakuume.net
4.4.2016 at 16:52
Vaaaaaaauuuuu! Aivan mieletön, varsinkin tuo ensimmäinen kuva!
Siis en olisi tunnistanut lokaatioksi, enkä todellakaan ole kuullutkaan tällaisesta piilotetusta helmestä! Vaikka Versailles on myös näkemättä, niin on kyllä tämäkin. Jos rakastin Italiaa jo aiemmin, nyt vielä himpun verran enemmän. Voin oikein nähdä miten samoilen päivän tuolla, ja illalla löydän piskuisesta kylästä mainion ravintolan, jossa syön taas kerran maailman parhainta risottoa, hulautan sen alas mainiolla talon viinillä ja otan jälkiruoaksi messevän juustolautasen.
Ihanaa kun kerrot meille tällaisista helmistä!
Mika / Lähtöportti
7.4.2016 at 21:43
Kun näin tuota avauskuvaa vastaavan otoksen ensimmäistä kertaa, kirjoitin heti paikan nimen muistiin. Minusta on mieletöntä, että tällainen paikka on olemassa, eikä kovin moni ulkomaalainen tunnu tietävän siitä mitään. Se taitaa kertoa siitä, miten paljon ihmeellistä nähtävää Italiassa on. Ja risotto, viini ja juustolautanen… kyllä kiitos!! 🙂
Annika | Travellover
4.4.2016 at 21:08
Vastaus kysymykseesi on ei. Olen ollut Italiassa lukuisia kertoja, ajellut autolla ja junalla vaikka missä, mutta tästä kuulen nyt ensimmäistä kertaa. Hienohan tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Ei ehkä tyypiltään lempikohteitani, mutta jos kohdalle sattuisi, ehdottomasti menisin. Putous saa sanana minut jo suuntaamaan kohti. Vesiputouksissa on jotain todella lumoavaa. Mutta tuollainen rakennettu on jotenkin korni. Se on tosi kaunis, mutta putous… Siinä pitää olla annous villiä ja voimakasta luontoa!
Mika / Lähtöportti
7.4.2016 at 21:56
Tiedän kuinka paljon olet Italiaa kiertänyt ja tunnet maan hyvin, joten tämä viimeistään todistaa Casertan tuntemattomuuden. Outo juttu tosiaan. Olen samaa mieltä, että vesiputousten pitäisi olla villejä ja vapaita, kuten vaikka Islannissa. Tuosta putouksesta ei nyt tullut julkaistua enempää kuvia, mutta jostain päin katsottuna se oli vähän outo kokonaisuus. Umbriassa olisi Cascata delle Marmoren 165 metriä korkeat putoukset, jotka suljetaan ajoittain ja päästetään sitten aikataulun mukaan kuohumaan turistien iloksi. Saattaisi olla erikoinen nähtävyys sekin.
Vesa
13.5.2016 at 7:08
Cascata delle marmore on ylimainostettu. Se ei oikeastaan ole hääppöinen nähtävyys.
Mika / Lähtöportti
13.5.2016 at 12:11
Kiitos kommentista! Putous näyttää muutamissa kuvissa hienolta, mutta ei tuonne pakottavaa tarvetta ole lähteä.
Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi
8.4.2016 at 21:30
En ollut ikinä moisesta kuullutkaan! Nuo huikeat puitteet ja mittasuhteet huomioonottaen kyllä tuntuu käsittämättömältä, ettei tuo ole tunnetumpi. Hauska sisäpiirin tieto paikan käyttö Vatikaanista kertovissa otoksissa 🙂
Mika / Lähtöportti
9.4.2016 at 20:07
Vatikaaniin ei taida noin vain päästä elokuvia tekemään, joten sikäli tämä varmaan on sopiva valinta kuvauspaikaksi, varsinkin kun se vaikuttaa näin tuntemattomalta. Jos vastaava paikka olisi Suomessa, sen voisi helposti kuvitella olevan maan tärkeimpiä nähtävyyksiä.