Suomi
10+1 sykähdyttävää kirkkoa Suomessa
Kirkot kuuluvat monen paikkakunnan tärkeimpiin nähtävyyksiin, ja useat niistä ovatkin vierailun arvoisia. Nostan nyt näin pääsiäisen aikaan esiin ne kotimaiset kirkot, jotka ovat tehneet minuun suurimman vaikutuksen.
Minua kiehtoo kirkoissa erityisesti niiden arkkitehtuuri, joka heijastelee usein tavalla tai toisella myös paikallista historiaa. Varsinkin ulkomailla tapanani on myös sytyttää sopivan tilaisuuden tullen kynttilä pois nukkuneita läheisiä muistellen. En halua mitenkään automaattisesti pysähtyä kaikkiin mahdollisiin kirkkoihin, mutta kiinnostavilta näyttävissä kohteissa on kiva käydä, silloin kun se on kiireettömästi mahdollista.
Ulrika Eleonoran kirkko, Kristiinankaupunki
Suomen kirkot häviävät näyttävyydessä katolisen Euroopan arkkitehtonisille mestariteoksille. Siitä huolimatta maassamme riittää monia hyvinkin kauniita kirkkoja, joiden vaatimattomuus heijastelee omalla tavallaan kansanluonnettamme. Kirkkojen kaltaisten kohteiden laittaminen paremmuusjärjestykseen ei tunnu mielekkäältä, joten tämä lista kuvaakin lähinnä sitä, mitkä rakennukset ovat puhutelleet itseäni eniten. Kauneushan on aina katsojan silmässä, mutta kenties listalta löytyy vierailemisen arvoisia kohteita muillekin kotimaanmatkailijoille.
Kerimäen arkipäiväisessä kirkonkylässä kohoava puukirkko tekee vaikutuksen mahtavalla koollaan. Keltainen rakennus hallitsee majesteettisella tavalla ympäristöään ja on upea esimerkki suomalaisesta puurakentamisesta. Se on sekä maailman suurin puukirkko että myös maamme kookkain kirkkorakennus. Kerimäen kirkon sisustus on harmaasävyinen ja melko yksinkertainen, mutta tämä taideteos ei mielestäni kaipaakaan ylitsepursuavaa koristelua. Käymme vuosittain Kiteellä, josta käsin retkeilemme lähes joka kesä myös Savonlinnaan päin. Olen näin ollen pysähtynyt muutaman kerran Kerimäelläkin, jonka suuri kirkko tekee aina yhtä suuren vaikutuksen.
Suomen Turussa virtaa Aurajoki, ja sen rannalla kohoaa jykevä kivikirkko. Tämä Suomen kansallispyhäkkö vihittiin tuomiokirkoksi jo vuonna 1300. Rakennusta on jouduttu vuosisatojen kuluessa korjaamaan useaan otteeseen, minkä vuoksi sen tyylissä on piirteitä muun muassa romaanisesta, goottilaisesta ja uusgoottilaisesta arkkitehtuurista. Kirkkovierailu tarjoaa hienon aikamatkan keskiajalle, sillä suuren rakennuksen sisällä on paljon nähtävää vanhoista haudoista lähtien. Tämä on Suomen kirkoista oikeastaan ainoa, jossa olen aistinut jotain hyvin samanlaista kuin Keski-Euroopan mahtavissa kivikirkoissa.
Suomen ainoa Unescon maailmanperintölistalle päässyt yksittäinen kirkko löytyy Petäjävedeltä. Unesco-status hämmentää ensikertalaista, sillä rakennus ei ainakaan sadepäivänä tunnu aluksi erityisen sykähdyttävältä. Vuonna 1765 valmistuneen kirkon viehätys perustuukin siihen, että se on eräänlainen kansanrakentamisen muistomerkki. Paikallisten kirvesmiesten pystyttämä rustiikkinen rakennus tuoksuu puulta ja henkii historiaa. Se on säilynyt lähes alkuperäisessä asussaan ja sisätiloja hallitsevat maalaamattomat puupinnat. Ihastun kirkkoon katseltuani sitä hetken kaikessa rauhassa. Täällä voi ihailla vanhaa puukirkkoarkkitehtuuria ja hirsirakentamista parhaimmillaan.
Moni kirkko tekee vaikutuksen mahtavuudellaan, mutta myös pieni voi olla kaunista. Lieksan Vuonisjärvellä asunut kuvanveistäjä Eva Ryynänen pystytti pihamaalleen kirkon, joka on kaikkien vierailijoiden nähtävillä. Taiteilijan temppelinäkin tunnettua rakennusta käytetään esimerkiksi vihkikirkkona sekä konserttisalina. Kyseessä on hätkähdyttävä tilataideteos, jossa on sekä pelkistettyjä että taidokkaasti viimeisteltyjä elementtejä. Eva Ryynänen oli puun työstämisen mestari, joka muokkasi kirkkonsa komean alttarin jättimäisen kuusen juurakosta. Eva ja Paavo Ryynäsen kotitila Paateri on muutenkin suosittelemisen arvoinen nähtävyys.
Lue lisää Paaterista postauksestani Eva Ryynäsen Paateri – puutaidetta parhaimmillaan.

5. TEMPPELIAUKION KIRKKO, HELSINKI
Yksi Helsingin tunnetuimmista nähtävyyksistä löytyy töölöläisen kallion sisältä. Temppeliaukion kirkkoa jouduttiin odottamaan kauan, sillä ensimmäisestä arkkitehtuurikilpailusta ei löytynyt Töölön seurakunnalle kelvollista ehdokasta ja toisen jälkeen syttyi sota. Viimein vuonna 1961 päättyneestä kolmannesta kilpailusta löytyi Timo ja Tuomo Suomalaisen neronleimaus, eli maan alle rakennettava kirkko. Temppeliaukion kirkossa viehättää erilaisuus ja ainutlaatuisuus. Rakennuksen symmetrisen pyöreä muoto luo ilmavan tilan, jonne tulvii valoa kattoikkunoista. Luonnonkivi on varsin toimiva seinämateriaali kokonaisuudelle, joka vie ajatukset helposti pois kaupungin vilskeestä.

6. ULRIKA ELEONORAN KIRKKO, KRISTIINANKAUPUNKI
Kristiinankaupungissa sijaitseva Ulrika Eleonoran kirkko ei kuulu maamme tunnetuimpiin nähtävyyksiin, mutta minulle se jää tekemämme kaupunkikierroksen aikana lähtemättömästi mieleen. Lämmin kesätuuli heiluttaa puiden lehtiä ja pihamaalla tuoksuu vasta tervattu paanukatto, kun katselemme vanhoja hautakiviä ja astumme sitten punaiseen puukirkkoon. Vuonna 1700 valmistunut kirkko huokuu historiaa ja hiljaisuutta, kun kävelemme sen narisevalla lattialla ja pysähdymme katselemaan yksityiskohtia. Rakennus on säilynyt hyvin alkuperäisessä asussaan ja se on syystäkin suosittu hääkirkko. Säännöllisiä jumalanpalveluksia siellä ei kuitenkaan järjestetä.
Lue lisää Kristiinankaupungista postauksestani Hidasta elämää Kristiinankaupungissa.
Sukujuureni ovat vahvasti Kiteellä, joten paikkakunnan kirkkokin on tullut vuosien varrella tutuksi. Tunnen rakennuksen ennen kaikkea ulkopuolelta ja varsinkin kuvista, sillä harmaakivinen korkeatorninen kirkko on aina näkynyt sukulaisten olohuoneiden seinillä. Kiteen kirkosta on näin ollen muodostunut minulle jonkinlainen suomalaisten kirkkojen mallikappale. Toisaalta rakennus näyttää mielestäni komealta myös, kun yritän katsoa sitä objektiivisin silmin. Olen käynyt kirkossa muutaman kerran myös sisäpuolella. Italian ystävänä minua ilahduttaa erityisesti alttaritaulu, joka on Berndt Lagerstamin maalaama kopio Leonardo da Vincin Pyhästä ehtoollisesta.
Porvoolaista postikorttimaisemaa hallitsevat punaiset ranta-aitat sekä vankka kivikirkko. Olen kierrellyt monesti Vanhan Porvoon kuvauksellisilla kaduilla ja kiivennyt myös kirkonmäelle katselemaan kaupunkia. Tuomiokirkon sisätiloista on jäänyt hauskana yksityiskohtana mieleen seinälle maalattu yksisarvinen, jota pidettiin keskiajalla Kristuksen syntymän ja kuoleman vertauskuvana. Sodat ja tuhopoltot ovat kohdelleet kirkkoa vuosisatojen saatossa kaltoin, joten sitä on korjattu ja uudelleenrakennettu moneen otteeseen. Viimeisin katon tuhonnut palo sattui vuonna 2006, mutta Porvoon tuomiokirkko on kohonnut aina feenikslinnun tavoin uuteen kukoistukseen.
Porvoon tavoin myös Rauma kuuluu Suomen kauneimpien puutalokaupunkien joukkoon. Täällä kirkko jää kuitenkin helposti vähemmälle huomiolle, sillä se sijaitsee tasamaalla vanhankaupungin reunalla. Kivikirkko kuuluu joka tapauksessa osana Vanhan Rauman maailmanperintökohteeseen. Se pystytettiin alun perin katolista fransiskaaniluostaria varten ja on Rauman ainoa keskiajalta säilynyt rakennus. Sisätiloissa esimerkiksi kuoriosan koristemaalaukset ovat mielenkiintoisia. Parhaiten jää silti mieleen eräältä penkiltä löytyvä sympaattinen naishahmo virsikirjoineen. Se on taiteilija Kerttu Horilan luoma veistos, viralliselta nimeltään On riemu, kun saan tulla herra sun temppeliis.
Haluan nostaa listalle vielä Tuusulan kirkon, joka sijaitsee kauniilla paikalla Tuusulanjärven rannalla. Puukirkko valmistui 1700-luvulla ja se kuuluu maamme vanhimpiin säilyneisiin ristikirkkoihin. Itselleni Tuusulan kirkolla on suurta tunnearvoa, sillä olen mennyt siellä naimisiin. Kirkon vieressä on Suomen kauneimmaksikin ylistetty pieni sankarihautausmaa sekä jonkin verran vanhoja hautoja. Tunnetuimmat Tuusulan kirkkomaahan haudatut henkilöt ovat kirjailija Aleksis Kivi ja taidemaalari Pekka Halonen. Tarinan mukaan Halonen teki luonnoksen uudesta alttaritaulusta, mutta se hylättiin, koska itämaan tietäjillä oli paikallisten taiteilijoiden, eli Kiven, Eero Järnefeltin ja Juhani Ahon kasvot.
Lue myös alueesta laajemmin kertova postaukseni Paikallisvinkit Tuusulanjärvelle.

+ USPENSKIN KATEDRAALI, HELSINKI
Lisään listan päälle vielä yhden ylimääräisen kohteen, nimittäin Helsingin Katajanokalla kohoavan Uspenskin katedraalin. Ortodoksikirkko tuntuu sen verran erilaiselta luterilaisiin verrattuna, että mainittakoon se tässä erikseen. Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkumisen muistolle pystytetty katedraali tunnetaan Pohjois- ja Länsi-Euroopan suurimpana ortodoksikirkkona. Olen aina pitänyt siitä, kuinka ortodoksikirkot suitsukkeineen sekä kullattuine ikoneineen tuovat oman vivahteensa suomalaiseen kristillisyyteen ja vievät omalla tavallaan ulkomaanmatkojen tunnelmiin. Suomessa on paljon muitakin ortodoksikirkkoja, mutta Uspenskin katedraali on niistä itselleni tutuin.
Suomi
Villa Kokkonen – Aallon luoma taiteilijakoti
Säveltäjä Joonas Kokkosen kotitalo Villa Kokkonen avattiin tänä keväänä yleisölle kaikille avoimena museokohteena. Opastettu kierros tutustuttaa säveltäjän elämään ja tarjoaa mahdollisuuden Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen ihailemiseen.
Kodikas Villa Kokkonen lymyilee lähes huomaamattomana Järvenpään Vanhankylänniemessä Tuusulanjärven tuntumassa. Tämä ei ole sattumaa, sillä arkkitehti Aallon mielestä rakennus saikin kääntää selkänsä kadulle päin. Ratkaisu tarjosi myös rauhaa Joonas Kokkosen perheelle tontilla, joka oli tuohon aikaan vielä nykyistäkin metsäisempi. Tumma puinen ulkoseinä on kovin pelkistetty lukuun ottamatta oven yläpuolella olevaa katosta. Alvar Aallon kädenjälki on selvästi nähtävissä.

Joonas Kokkonen kuoli syksyllä 1996 ja perikunta myi Villa Kokkosen paria vuotta myöhemmin Järvenpään kaupungille. Talo toimi kaupungin edustustilana ja siellä järjestettiin muun muassa pieniä konsertteja. Säveltäjän koti avattiin viime vuonna ryhmävierailuille ja viimein tänä keväänä kaikille avoimena museona. Vierailu onnistuu vajaan tunnin mittaisella opastetulla kierroksella, jonka aikana asiantuntevan oppaan tarinat herättävät rakennuksen henkiin. Paikat kannattaa varata etukäteen Järvenpään taidemuseon nettisivuilta. Villa Kokkonen on avoinna toukokuusta syyskuuhun maanantaipäiviä lukuun ottamatta. Maksuvälineenä kelpaa myös Museokortti.

Joonas Kokkonen syntyi vuonna 1921 Iisalmella musikaaliseen kotiin, mutta hän muutti jo pikkupoikana isänsä työn vuoksi Järvenpäähän. Sieltä matka jatkui nuoruusvuosien jälkeen Helsinkiin, josta säveltäjä kuitenkin palasi vajaan kahden vuosikymmenen jälkeen takaisin Keski-Uudellemaalle Järvenpään Satukallioon. Muutamaa vuotta myöhemmin Järvenpään kaupunki tarjosi ansioituneelle akateemikolle useampaakin tonttipaikkaa, joista yksi sijaitsi Tuusulanjärven tuntumassa Vanhankylänniemessä.

Kokkonen otti talonrakennusasioissa yhteyttä ystäväänsä Alvar Aalton, jos vaikka jollakulla arkkitehdin assistenteista olisi aikaa auttaa projektissa. Miehet olivat tutustuneet toisiinsa toimiessaan yhtä aikaa muun muassa Suomen Akatemiassa. Aallolla ei enää tuossa vaiheessa ollut tapana työskennellä yksityiskotien parissa, mutta hän yllätti Kokkosen tarjoutumalla suunnittelemaan Villa Kokkosen henkilökohtaisesti ikään kuin lahjaksi ystävälleen. Työ ajoittui samoihin aikoihin Finlandia-talon rakentamisen kanssa.

Kokkonen ja Aalto kävivät yhdessä tutustumassa Vanhankylänniemen tonttiin, joka miellytti kovasti molempia. Herrat siirtyivät vaimojensa seurassa aterioimaan järvenpääläiseen ravintolaan, jossa säveltäjä kertoi työskentelytavoistaan. Hän muun muassa mainitsi kävelevänsä sävellyksiä tehdessään flyygelinsä ympärillä. Kelpo arkkitehti ajautui tämän tiedon saatuaan voimakkaan inspiraation valtaan ja alkoi luonnostella vimmatusti taloa valkealle pöytäliinalle. Tarjoilija suivaantui teosta pahemman kerran, mutta leppyi kun mukana ollut kaupungin virkamies korvasi vahingot ja lunasti liinan mukaansa. Luonnoksen kopio on nähtävillä Villa Kokkosessa ja alkuperäistä pöytäliinaa voi ihmetellä Järvenpään taidemuseossa.

Aalto suunnitteli koko talon hyvin pitkälti flyygelin ympärille. Vieressä käden ulottuvilla on myös Kokkosen toivoma suuri kirjahylly. Työhuoneen suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota akustiikkaan, jonka piti olla musiikin soinnin kannalta täydellinen. Huoneessa on käytetty tämän vuoksi paljon puisia pintoja. Akustiikkaa oli suunnittelemassa aiheeseen erikoistunut Aino ja Alvar Aallon poika Hamilkar. Tärkeää oli myös äänieristys, joten työhuone erotettiin muusta rakennuksesta perustuksia myöten.

Perhe pääsi muuttamaan Villa Kokkoseen jouluksi 1968. Joonas Kokkonen oli elämänsä aikana kolmesti naimisissa. Ensimmäisen vaimon Mairen kanssa syntyi kolme lasta, mutta liitto päättyi eroon. Villa Kokkosen valmistumisen aikaan Joonas oli avioliitossa Else-Majn kanssa. Pari sai kaksi yhteistä lasta. Else-Maj menehtyi sairauteen syksyllä 1979, minkä jälkeen Kokkonen oli vielä naimissa Anita Pakomaan kanssa omaan kuolemaansa saakka.

Joonas Kokkonen on yksi Suomen historian merkittävimmistä säveltäjistä, jonka tunnetuin teos on körttiläisjohtaja Paavo Ruotsalaisen elämän loppuvaiheita kuvaava ooppera Viimeiset kiusaukset. Kokkonen sävelsi myös muun muassa neljä sinfoniaa, mutta hänen tuotantonsa jäi silti verrattain niukaksi. Mies toimi sävellystyön ohessa lukuisissa aikaa vieneissä vastuutehtävissä muun muassa Teostossa ja Suomen Säveltäjissä. Hän ehti uransa aikana opettaa Sibelius-Akatemiassa, toimia musiikkikriitikkona ja kirjoittaa paljon taiteeseen liittyvistä aiheista. Kokkonen oli myös jonkinasteinen perfektionisti, joten hän käytti runsaasti aikaa teosten viimeistelyyn sen sijaan että olisi kiirehtinyt uusien sävellysten pariin. Alkoholikin taisi joskus hidastaa työskentelyä.

Joonas Kokkosta voidaan pitää Keski-Uudenmaan toiseksi menestyneimpänä säveltäjänä Jean Sibeliuksen jälkeen. Miehet olivat aikalaisia, joskin Sibelius noin viisikymmentä vuotta vanhempi. Säveltäjät tapasivat tiettävästi ainakin kerran, mutta eivät tunteneet toisiaan erityisen hyvin. Kokkonen ehti sen sijaan tutustua paremmin leskenä eläneeseen Aino Sibeliukseen, jonka allekirjoittama kiitoskortti on nähtävillä flyygelin päällä.

Opastettu kierros keskittyy työhuoneen lisäksi perheen olohuoneeseen, jossa Joonas katseli televisiosta erityisesti uutisia ja jalkapalloa. Sohvalla viihtyi myös eläinrakkaan säveltäjän bernhardilaiskoira Basse.

Ikkunasta avautuu maisema pihamaalle, jonne vierailijat eivät ainakaan vielä pääse tutustumaan lainkaan. Taustalla häämöttää Tuusulanjärvi. Säveltäjä ei halunnut tonttinsa jatkuvan rantaan saakka, vaan jätti sinne kulkureitin yleiseen käyttöön. Tuota väylää minäkin olen monesti pyörälläni polkenut, joten kiitos Joonas Kokkoselle tästä!

Varsinaisen opastuksen jälkeen pääsee vielä tutustumaan ruokailuhuoneeseen, keittiöön, kylpyhuoneeseen ja alun perin makuuhuoneina toimineisiin tiloihin. Monista muista Aallon suunnittelemista rakennuksista poiketen Villa Kokkosessa on vain yksi kerros. Kiinnitän huomiota muutamiin japanilaisiin tauluihin ja matkamuistoihin. Kokkonen oli mukana presidentti Mauno Koiviston valtiovierailulla Japanissa ja tutustui kruununprinssi Akihitoon, joka puolestaan kävi Suomen-visiitillään jopa säveltäjän kotona täällä Villa Kokkosessa.

Villa Kokkonen on mielenkiintoinen lisäys Tuusulanjärven taiteilijoiden kotimuseoihin. Siinä missä 1900-luvun alun taiteilijayhteisön kodit edustavat aikansa kansallisromanttista tyyliä, on Aallon suunnittelema talo luonnollisesti paljon modernimpi ilmestys. Villa Kokkonen tuo hieman mieleeni Milanossa tänä keväänä näkemämme kotimuseon Villa Necchi Campiglion, jonka pelkistetyssä arkkitehtuurissa ja muun muassa liukuoviratkaisuissa on jotain etäisesti samaa. Täytyy toki myöntää, että milanolainen rakennus on Villa Kokkosta prameampi.

Suosittelen Villa Kokkosta erityisesti kaikille Alvar Aallon arkkitehtuurin ystäville. Meille Keski-Uudellamaalla asuville kyseessä on mukava pieni retkikohde, ja kauempaa tulevat voivat yhdistää vierailuun muita Tuusulanjärven nähtävyyksiä. Ideoita voi etsiä vaikkapa viime vuonna kirjoittamastani jutusta 10 vinkkiä kesäiseen Tuusulaan. Edellinen näistä seuduista kertova julkaisuni Tuusulanjärven Ainola, Ahola ja Suviranta tutustuttaa puolestaan kolmen taiteilijakodin ryppääseen Järvenpään etelälaidalla.
Suomi
Monipuolinen Merikeskus Vellamo Kotkassa
Vietimme pääsiäisenä pari päivää Kotkan seudulla. Reissun eräänlainen pääkohde oli Merikeskus Vellamo, jossa käynnille olin odottanut sopivaa hetkeä jo useamman vuoden ajan. Museokeskuksesta löytyi monta erilaista kiinnostavaa näyttelyä.
Kesällä 2008 avattu Merikeskus Vellamo kuuluu satamakaupunki Kotkan vetonauloihin. Suuresta rakennuksesta löytyvät sekä Suomen merimuseo että Kymenlaakson museo, joten näyttelyiden parissa saa helposti kulumaan pitkänkin tovin. Meillä vierähti Vellamon tiloissa noin neljä tuntia, kun kiersimme esillä olleet näyttelyt läpi ja huilasimme välillä kahvilan puolella. Tämän pidempää aikaa ei museoihin jaksaisi kerralla keskittyäkään, mutta Vellamo on taatusti useammankin vierailun väärti.

Venehallin aarteita
Sisätiloihin saapuessa huomio kiinnittyy aluksi suureen venehalliin, jonne on koottu monenlaisia aluksia. Penkkiurheilijan silmiin osuu ensimmäisenä Thomas Johansonin ja Jyrki Järven käyttämä 49er-luokan kilpavene, jolla kaksikko purjehti olympiakultaa Sydneyn vesillä vuonna 2000. Kovin mielenkiintoinen on myös muumien äidin Tove Janssonin puuvene Victoria, jolla taiteilija kulki kesämökilleen Pellingin saaristossa. Seinustalle koottu perämoottorikokoelma tuo puolestaan mieleeni mukavan sukulaismiehen, jonka Evinrude käynnistyi aina lapsuuteni kalareissujen aluksi niin ikään Porvoon suunnalla. Tarinan mukaan Ole Evinrude keksi muuten aloittaa moottoreiden valmistamisen, kun hän oli hakemassa vaimolleen jäätelöä hiki päässä soutaen.

Merivartijoiden tärkeät tehtävät
Venehallissa siirrytään sujuvasti kauniiden puuveneiden keskeltä Merivartiomuseon puolelle, jossa on juuri avautunut uusi Turvanasi merellä -niminen näyttely. Saamme käsityksen merivartijan työstä sekä menneinä vuosikymmeninä että nykypäivänä. Enpä olisi tullut ajatelleeksi, että merivartioinnin aloittaminen juontaa juurensa kieltolakiin ja Itämerellä rehottaneen pirtun salakuljetuksen kaitsemiseen. Nykyisin tehtävät kattavat kaikkea mahdollista meripelastuksesta passintarkastukseen.

Ihmiskohtaloita Ruotsinsalmen taisteluissa
Yksi Merikeskus Vellamon kiinnostavimmista näyttelyistä on vajaat viisi vuotta sitten auennut Kohtalona Ruotsinsalmi. Visuaalisestikin vaikuttava näyttely on koottu huolella, ja sisältöön tutustuminen on innostavaa muun muassa henkilöesittelyiden kautta. Ruotsinsalmen alueella nykyisen Kotkan edustalla käytiin vuonna 1790 Itämeren historian suurin meritaistelu, jossa kuningas Kustaa III:n ruotsalainen laivasto kukisti venäläiset joukot. Meren pohjassa on taisteluiden seurauksena yhä kymmeniä laivojen hylkyjä, jotka ovat nykyään mielenkiintoisia tutkimuskohteita.

Venäläiset halusivat taisteluiden jälkeen linnoittaa Ruotsinsalmen ja nykyiselle Kotkansaarelle kasvoi suurehko kaupunki. Silloiselle valtioiden rajaseudulle rakennettiin linnoituksia, joiden tehtävänä oli suojata erityisesti Pietarin kaupunkia. Ruotsinsalmen linnoituskaupunki menetti kuitenkin pian merkitystään rajan siirtyessä ja se tuhoutui Krimin sodassa vuonna 1855.

Metsäteollisuus Kymenlaakson kehittäjänä
Merikeskus Vellamon tiloissa toimii Suomen merimuseon lisäksi myös Kymenlaakson museo, joka tutustuttaa maakunnan historiaan sekä nykypäivän henkeen. Syksyyn 2026 asti esillä oleva Puun vuoro -näyttely tuo esiin metsäteollisuuden erityisen merkityksen alueen kehityksessä. Kymenlaakson metsiä alettiin toden teolla hyödyntää 1870-luvun alussa, jolloin tukkeja ryhdyttiin uittamaan Kymijokea pitkin kohti merta. Joen suulle perustettiin Kotkan kaupunki, joka kehittyi sahateollisuuden ansiosta nopeasti. Kotkasta kasvoi merkittävä satamakaupunki, josta lähti rahtilaivojen mukana merimiehiä maailmalle kokemaan Rion kuumia öitä ja muita eksoottisia seikkailuita.

Satamaan saapuneiden englantilaisten laivojen mukana Kotkaan rantautui myös jalkapallo, jota brittimerimiehet alkoivat pelata paikallisia ahtaajia vastaan. Kotkasta kehittyi ajan kuluessa yksi harvoista suomalaisista kaupungeista, joissa jalkapallo kuuluu vahvasti paikalliseen identiteettiin. Vihreävalkoisesta KTP:stä maailmalle ovat ponnistaneet muiden muassa Teemu Pukki sekä Arto Tolsa, jonka pelipaita on esillä museossa. Tolsa oli ensimmäisiä ulkomailla menestyneitä suomalaisia pelaajia ja Kotkan jalkapallostadion on nimetty hänen mukaansa. Museossa on myös Myllykosken Pallolle omistettu vitriini. MyPa on hyvä esimerkki metsäteollisuuden monipuolisesta merkityksestä Kymenlaaksossa, sillä perinteikäs seura kasvoi Myllykosken paperitehtaan ympärille.

Värikylläinen Mikä-mikä-kaupunki
Kymenlaakson museon Mikä-mikä-kaupunki tarjoaa tutkittavaa lapsille ja nostalgista nähtävää aikuisille. Näyttely tarjoaa ennen kaikkea hyvät puitteet monenlaisiin leikkeihin kovasti Kotkaa muistuttavassa ympäristössä, jossa voi vaikkapa ostaa torilta paikallisia possoja tai seilata Tornator-aluksella maailman merille. Omasta perheestämme ei löydy leikeistä kiinnostuneita, mutta esimerkiksi menneiden vuosikymmenten lastenhuone näyttää aikuisista kovin tutulta ja kerrostalon hississä voi tutustua eri kerrosten asukkaiden kuulumisiin. Mikä-mikä-kaupungissa voi vierailla vuoden 2030 alkuun saakka.

Koko perheen Muumiseikkailu
Merikeskus Vellamo on muutenkin suunniteltu koko perheen kohteeksi, mutta Mikä-mikä-kaupungin lisäksi erityisesti muumeihin keskittyvä Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely riemastuttaa varmasti monia perheidensä pienimpiä. Lapset pääsevät tässä näyttelyssä leikkimään ja seikkailemaan, kun taas aikuisille on tarjolla taustatietoa muumeista sekä niiden luojasta Tove Janssonista.

Muumien maailma saa aina hyvälle mielelle ja näyttelyyn on löydetty mukavasti uusia näkökulmia aiheeseen liittyen. Omalle perheellemme muumit ovat tuttuja televisiosarjan, kirjojen sekä monien Naantalin Muumimaailmaan tehtyjen vierailujen ansiosta. Aihe on jäänyt lasten kasvaessa viime vuosina taka-alalle, mutta toisaalta muumit ovat ajattomia ja tarjoavat hyviä elämänohjeita kaikenikäisille. Tämä näyttely on esillä Vellamossa 7.3.2027 saakka.

Koskettava näyttely menetetyistä saarista
Ehdimme nähdä vielä pääsiäisenä viimeistä päivää auki olleen Menetetyt saaret -näyttelyn, joka kertoi ennen toista maailmansotaa Suomelle kuuluneista Suomenlahden ulkosaarista. Juha Metson, Marjo Näkin ja Mika Rokan keräämä aineisto sisältää upeita valokuvia sekä mielenkiintoista videomateriaalia. Seiskari, Lavansaari, Tytärsaari sekä erityisesti Suursaari olivat aikoinaan suosittuja kesälomakohteita, joiden elinkeinoihin kuuluivat matkailu, merenkulku, kalastus, hylkeenpyynti sekä toki myös aiemmin mainittu alkoholin salakuljetus. Nykyisin lähes autioituneiden saarten eloisaan menneisyyteen tutustuminen on koskettava kokemus. Rajan taakse jäänyt Karjala on itselleni hyvin tuttu aihe, mutta Suomenlahden ulkosaarten historiasta en ole tiennyt tätä ennen juuri mitään.

Monipuolinen ja vaihtuva näyttelykokonaisuus
Pääsiäisen sää oli harmillisen kolea ja sateinen, joten tuntui erityisen mukavalta viettää aikaa Vellamon siisteissä sisätiloissa. Merikeskus on toimiva kokonaisuus, jossa on helppo viihtyä. Ilahduin erityisesti siitä, kuinka monipuolisesti näyttelyt tuovat esiin paikallista historiaa. Kymenlaakson museosta jäivät mieleen varsinkin Kotkan kaupungin kehitysvaiheet kohti nykyaikaa, kun taas Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely avasi minulle uudella tavalla seudun vuosisatojen takaista menneisyyttä Ruotsin ja Venäjän välisten sotien näyttämönä.

Suomen merimuseon päänäyttelyä uusitaan parhaillaan, joten sen puuttuminen supistaa näyttelykokonaisuutta tällä hetkellä melko paljon. Toisaalta meille riitti nytkin nähtävää enemmän kuin riittävästi. Kesällä olisi mukava tutustua ulkona odottaviin jäänmurtaja Tarmoon, vartiolaiva Telkkään sekä majakkalaiva Kemiin, jotka ovat avoinna suurin piirtein toukokuun puolivälistä elokuun puoliväliin saakka. Lisäksi luvassa on aina erilaisia vaihtuvia näyttelyitä. Museokokonaisuus on niin laaja, että tauko ravintola Laakongissa on jossain kohtaa vierailua paikallaan. Osa perheestämme kokeili Laakongin buffetlounasta, kun taas osalle riittivät kahvilatuotteet. Käväisimme myös katselemassa museokaupan houkutuksia, mutta tuliaisostokset jäivät tällä kerralla tekemättä. Katsotaan miten käy ensi kerralla, sillä alati uudistuvassa Vellamossa voisi käydä joskus toistekin.
Lisätiedot: merikeskusvellamo.fi
-
Italia1 vuosi sittenLigurian rannikkokaupunkeja: Rapallo, Levanto ja La Spezia
-
Ranska1 vuosi sitten7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa
-
Espanja1 vuosi sittenSevillan päänähtävyydet katedraali ja Alcázar
-
Ranska1 vuosi sitten20 kohdevinkkiä viehättävään Bordeaux’hon
-
Ranska1 vuosi sittenMusée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenKierros Warner Brosin studioilla Hollywoodissa
-
Englanti1 vuosi sittenMielenkiintoinen London Transport Museum
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenUnelmien lomamatka New Yorkiin
-
Italia1 vuosi sittenAostanlaakson satulinna Castel Savoia
-
Italia1 vuosi sittenKokemuksia Aostanlaakson maisemista
-
Huvipuistot1 vuosi sittenHuvipuistokokemus – Disneyland Anaheim
-
Jääkiekko12 kuukautta sittenNHL-jääkiekkoa New Yorkissa ja New Jerseyssä










Mari
1.4.2021 at 13:01
Kiva kirjoitus. Itse olen todellinen kirkkofani ja nyt talvellakin olen koittanut kiertää kirkkoja edes ulkopuolelta. Oma listani voisi olla vaikka seuraava:
Pyhämaan uhrikirkko, Tyrvään Pyhän Olavin kirkko, Keuruun vanha kirkko, Nakkilan kirkko, Turun Mikaelin kirkko, Tampreen tuomiokirkko, Hattulan keskiaikainen kirkko, Sipoon vanha kirkko, Taivassalon kirkko, Petäjäveden vanha kirkko. Toki upeita ovat kaikki nuo omatkin listauksesi. Kirkot ovat kyllä!
Mika / Lähtöportti
1.4.2021 at 16:17
Kiitos hyvistä vinkeistä! Mainitsemistasi kirkoista ainakin Tampere ja Hattula oli jo valmiiksi sellaisia, joissa olen ajatellut tilaisuuden tullen käväistä. Hyvä muistutus myös tuo Sipoon vanha kirkko, täytyisi käydä pitkästä aikaa. Ajan siitä ohi monta kertaa vuodessa, mutta olen käynyt sisällä vain kerran häissä. Olen päässyt häävieraaksi moneen muuhunkin vaikuttavaan kirkkoon, jotka eivät nyt kuitenkaan ihan listalleni mahtuneet, kuten Lohjan Pyhän Laurin kirkko, Vantaan Pyhän Laurin kirkko, Kallion kirkko, Helsingin tuomiokirkko…
Teija
1.4.2021 at 19:01
Ja kotikunnassani Soinissa on Suomen ainut vaivaisakka. Nähtävyys sekin 😊
Mika / Lähtöportti
3.4.2021 at 15:57
Kiitos vinkistä! Täytyypä käydä vaivaisakkaa tapaamassa, jos Soinin kirkon suunnalla tulee liikuttua 🙂
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
2.4.2021 at 9:15
Kirkkoja tulee tosiaan usein pysähdyttyä ihailemaan, kun niitä reitille sattuu. Suurinta osaa noista onkin tullut itsekin kuvailtua, mutta Kiteen ja Tuusulan kirkot taitavat olla näkemättä. Joskus on ollut mielessä, että yritettäisiin itsekin listata omat suosikkikirkkomme Suomesta.
Mika / Lähtöportti
3.4.2021 at 16:02
Kirkot ovat helppoja käyntikohteita, yleensä helppoja löytää ja melko nopeita vierailla. Kitee ja Tuusula lienevätkin näistä vähiten tunnetut ja toisaalta juuri ne, joita valitessani vedin vähän kotiinpäin 😀 Listatkaahan tekin suosikkinne!
Kohteena maailma / Rami
3.4.2021 at 9:54
Tampereen Tuomiokirkko on ykkönen ja Jomalan kirkko Ahvenanmaalta kakkonen. Hyvä idea, taidanpa kirjoittaa aiheesta oman postauksen js julkaisen lopun listan siellä. Paljon samoja tulee olemaan, noin puolet. Rauhallista pääsiäistä!
Mika / Lähtöportti
3.4.2021 at 16:10
Kirkot eivät ole olleet Tampereella käydessä ensimmäisenä mielessä, mutta jospa seuraavalla kerralla kävisin katsomassa myös Tuomiokirkkoa. Jomalan kirkon voisin lisätä seuraavan Ahvenanmaan-matkan ohjelmaan, näyttää olevan ihan Maarianhaminan lähellä. Tee ihmeessä oma kirkkolistasi, varmasti mielenkiintoinen postaus. Hyvää pääsiäistä sinnekin!
InnaVaara
3.4.2021 at 12:22
Kiitos vinkeistä. Sain taas uusia vinkkejä kirkkoluuhailuilleni ensi kesäksi. Etenkin Kristiinankaupungin kirkko jäi kiinnostamaan, kun Länsi-Suomen mökiltämme teen kirkkoreissuja 🙂
Mika / Lähtöportti
3.4.2021 at 16:13
Minuun tuo Kristiinankaupungin Ulrika Eleonoran kirkko teki suuren vaikutuksen historiallisella tunnelmallaan, pieni ja hyvin kaunis kirkko. Mukava kuulla että löysit vinkkejä 🙂
Satu Rajala
5.5.2021 at 23:31
Kannattaa länsirannikolla käydä tutustumassa Merikarvian kirkkoon, joka on Suomen suurin ympärivuotisessa käytössä oleva kirkko. On iso, mutta ei kolkko, kuten mielestäni on Kerimäen kirkko. Porissa on upea Keski-Porin kirkko, joka on upea ulkoakin.
Hattulan Pyhän Ristin kirkon lisäksi kannattaa samalla käydä Rengon Pyhän Jaakon kirkossa, Janakkalassa Pyhän Laurin ja Lammin kirkossa. Upeita kaikki!
Pohjanmaalla kannattaa käydä Alahärmän kirkossa, joka on valitti Suomen kauneimmaksi.
Mika / Lähtöportti
6.5.2021 at 14:37
Kiitos hyvistä vinkeistä! Pari vuotta sitten kiirehdittiin Merikarvian kirkon ohitse, mutta ensi kerralla täytyy ehdottomasti varata aikaa kirkkoon tutustumiseen. Nämä kaikki ovat varmasti hienoja kirkkoja, mutta erityisesti Alahärmän kirkko näyttää kuvien perusteella todella upealta!
Aila ja Juha
18.4.2025 at 16:02
Olipa kiva löytää tämäkin kirjoituksesi. Useita tuttuja kirkkoja, mutta eivät ihan kaikki. Itselle tulivat mieleen kirkot, joista on jokin erityinen kokemus, esimerkiksi konsertti, jossa joku perheenjäsen on ollut laulamassa tai soittamassa. Tietysti joitain muitakin kokemuksia mukana, mutta niitä konsertteja on ollut ihan tolkuttomasti. Tampereen tuomiokirkko ja Aleksanterin kirkko, Hyvinkään ja Järvenpään kirkot, Kerimäen kirkko, Espoon tuomiokirkko, Porvoon tuomiokirkko, Helsingin pitäjän Pyhän Laurin kirkko, Pakilan kirkko (tosi hieno!), Kallion kirkko, Turun tuomiokirkko, Tuusulan kirkko ym. ym. Luettelo olisi loputon. Aila
Mika / Lähtöportti
18.4.2025 at 20:01
Suomessa riittää paljon kauniita ja eri tavoin kiinnostavia kirkkoja! Tästä postauksesta voisikin tehdä joskus helposti jatko-osan. Nimenomaan omat kokemukset tekevät usein kirkosta merkityksellisen. Tällaisiin kuuluvat omallakin kohdallani esimerkiksi Kallion kirkko sekä Helsingin pitäjän Pyhän Laurin kirkko.