Seuraa somessa

Ranska

Musée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa 

Julkaistu

-

Pariisi on maalaustaiteen ystävien unelmakaupunki, jossa riittää museoita maailmankuulusta Louvresta lähtien. Oma valintamme kesän 2022 Pariisin-matkalla oli Orsayn taidemuseo, jossa ihastuin sekä tauluihin että entisen rautatieaseman arkkitehtuuriin.

Musée d’Orsaylla on kiinnostava historia. Rakennus valmistui vuonna 1900 rautatieasemaksi, jonka yhteydessä toimi myös suuri hotelli. Hieno asema kävi junien kasvaessa auttamatta liian pieneksi ja se suljettiin toisen maailmansodan aikoihin. Tiloja käytettiin esimerkiksi sotavankien vastaanottokeskuksena sekä muutamien elokuvien kuvauspaikkana, mutta ne jäivät käytännössä tyhjilleen vuosikymmenien ajaksi.

musee_dorsay_07


Komea rakennus ehti olla jo purku-uhan alla, kunnes se päätettiin restauroida taidemuseoksi. Muutostöitä johti italialainen arkkitehti Gae Aulenti. Musée d’Orsayhin siirrettiin arvokkaita teoksia Pariisin muista museoista ja näyttelyt avattiin joulukuussa 1986. Esillä on erityisesti ranskalaista taidetta vuosilta 1848–1914. Tyylisuunnista on vahvimmin edustettuna impressionismi.

musee_dorsay_06


Musée d’Orsayn lippujen hinnoittelussa on lapsiperheitä ilahduttava yksityiskohta. Aikuisten lippujen hinta on tällä hetkellä 16 euroa, mutta jos tuo mukanaan lapsen, saa kolme euroa alennusta. Tällä ilmeisesti kannustetaan tutustuttamaan lapsia taiteen maailmaan. Kaikki alle 18-vuotiaat pääsevät museoon ilmaiseksi ja sama koskee EU-maiden kansalaisia aina 25 ikävuoteen saakka. Ostimme pääsylippumme etukäteen netistä ja on mukavaa, että sisäänpääsy tapahtuu ilman minkäänlaista jonottamista. Yhtä sujuva sisäänkäynti ei onnistu läheskään kaikissa Pariisin nähtävyyksissä ennakkolipuista huolimatta.

musee_dorsay_14


Pidän Musée d’Orsaysta heti ensi silmäyksellä. Näyttävä rakennus on kattoikkunoiden ansiosta miellyttävän valoisa. Vierailijamäärä on varsin siedettävä, joskin kuuluisimpien teosten ympärillä on välillä ruuhkaa.

musee_dorsay_13


En ole maalaustaiteen asiantuntija, mutta käyn välillä mielelläni pienissä taidenäyttelyissä tai kuuluisissa museoissa. Pidän varsinkin maisematauluista tai vaikkapa arkista elämää kuvaavista teoksista. En aina oikein ymmärrä modernia taidetta, vaan nautin enemmän realistisemmasta kuvauksesta. Tässäkin suhteessa Musée d’Orsay on itselleni oikein hyvä valinta. Pariisissa olen käynyt Louvressa jo kolmesti, eikä se suuren kokonsa ja suosionsa vuoksi enää erityisemmin houkuttele. Sen sijaan esimerkiksi Musée de l’Orangerieta voisin tulevilla Pariisin-matkoilla harkita.

musee_dorsay_04


Musée d’Orsayssa täytyy totta kai pysähtyä ihailemaan James McNeill Whistlerin teosta Whistlerin äiti. Kyseessähän on maailman merkittävin taideteos, ainakin jos on uskominen Mr. Beanin äärimmäistä katastrofielokuvaa, jossa kyseinen taulu on hyvinkin keskeisessä roolissa. Ihmettelen hieman, miksi muut museovieraat ohittavat Whistlerin äidin kiinnittämättä siihen suurempaa huomiota. He eivät taida olla 1990-luvun kohelluskomedioiden ystäviä.

musee_dorsay_05


Päädymme pian erääseen huoneeseen, jossa on useampia Edouard Manet’n tauluja. Ne eivät erityisesti sykähdytä, vaikka näyttävätkin kuuluisuutensa vuoksi tutuilta. Orsayn taidemuseossa onkin melkoinen määrä maineikkaita teoksia, joiden kuvat ovat tulleet vastaan jo koulun kuvaamataidon kirjoissa tai muuten vaan jossakin yhteydessä vuosien varrella. Näitä ovat vaikkapa Pierre-Auguste Renoirin Tanssiaiset Moulin de la Galettessa, Jean-François Millet’n Tähkänpoimijat sekä Vincent van Goghin Tähtikirkas yö Rhônen yllä.

musee_dorsay_03


Museossa tuodaan esille myös hieman Pariisin historiaa. On mielenkiintoista katsella vaikkapa karttamaista suurta maalausta 1800-luvun Pariisista ja löytää Luxembourgin puiston tai Louvren kaltaisia maamerkkejä kaupungista, joka on muilta osin muuttunut kovin paljon. Eräässä maalauksessa näkyy taidemuseon paikalla ennen rautatieasemaa sijainnut Orsayn palatsi. Meitä kiinnostaa myös Pariisin pienoismalli, joka on sijoitettu lasilattian alle.


Monet museon tunnetuimmista teoksista sijaitsevat ylimmässä eli viidennessä kerroksessa, jonne nousemme liukuportaita pitkin. Täältä kelpaa myös ihailla rakennuksen valoisaa pääaulaa.

musee_dorsay_15


Viidennen kerroksen näyttelyn merkittävimpiin mestareihin kuuluvat esimerkiksi Édouard Manet, Claude Monet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre Auguste Renoir ja Georges Seurat. Voi siis helposti sanoa, että täällä on esillä melkoinen kokoelma Ranskan merkittävimpien taidemaalareiden teoksia. Cézanne on ranskalaismaalareista meille tutuin, koska olemme käyneet hänen ateljeessaan Aix-en-Provencessa. Joidenkin tunnetuimpien taulujen ympärillä on hieman ruuhkaa ja ihmisiä on alakertaan verrattuna enemmän, mutta museokokemus tuntuu silti edelleen miellyttävältä.

musee_dorsay_09


Yläkerran kahvilaan on pientä jonoa, mutta se etenee ilahduttavan nopeasti ja pääsemme pian pöytään. Välipala tulee tarpeeseen, sillä taiteen katseleminen ottaa vähitellen voimille. Kahvila on sisustettu museolle sopivaan taiteelliseen tyyliin.


Musée d’Orsay tunnetaan varsinkin sosiaalisen median puolella erityisesti kahdesta näyttävästä kellosta, joiden läpi voi ihailla kaupunkimaisemaa. Toinen kelloista sijaitsee kahvilassa, mutta toisen edustalla riittää innokkaita valokuvaajia jonoksi asti. Maisema Tuileries’n puiston yli Montmartren kukkulalle onkin näkemisen arvoinen.

musee_dorsay_02


Näemme yläkerrassa vielä useita Vincent van Goghin kuuluisia maalauksia. Museoissa on kiinnostavaa tarkastella tauluja välillä lähietäisyydeltä, ja erityisesti tämän hollantilaisen virtuoosin siveltimen jäljet jäävät mieleen hyvin paksuina ja vahvoina.

musee_dorsay_11


Laskeudumme kerros kerrallaan alaspäin. Neljännen ja kolmannen kerroksen näyttelytilat ovat melko pieniä, joten ne voi kiertää läpi suhteellisen nopeasti. Näiden kerrosten teemana on art nouveau, johon kuuluu muun muassa huonekalumuotoilua.

musee_dorsay_10


Kolmannessa kerroksessa esitellään skandinaavista muotoilua. Joukkoon mahtuu esimerkiksi Eliel Saarisen ja Yrjö Blomstedtin suunnittelemia tuoleja, Helena Schjerfbeckin maalaus Maisema Hyvinkäällä, Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema matto ja Palokärki-taulu sekä muutama muu suomalainen esine tai taideteos.

musee_dorsay_08


Toisessa kerroksessa olisi jo paljon enemmän tutkittavaa, mutta nyt on rehellisyyden nimissä myönnettävä, ettemme enää tässä vaiheessa oikein jaksa perehtyä maalauksiin ja veistoksiin. Kiertelemme vielä lopuksi alimmassa kerroksessa katselemassa varsinkin Pohjois-Afrikkaa ja Italiaa kuvaavia tauluja.

musee_dorsay_01


Kauneus on katsojan silmässä, eivätkä kuuluisimmat teokset ole välttämättä kaikkein mielenkiintoisimpia. Löydän sattumalta omaksi suosikikseni Oswald Achenbachin maalauksen Juhlat Genazzanossa, jota jään tutkimaan pitkäksi aikaa. Teos on maalattu todella tarkasti, yksityiskohtia riittää ja valon kuvaaminen on toteutettu poikkeuksellisen hienosti. Pidän toki myös taulun aiheesta eli italialaisista kyläjuhlista.  


Muutaman tunnin vierailumme Musée d’Orsayssa on erittäin onnistunut, sillä lapsetkin viihtyvät taiteen äärellä yllättävän hyvin. Voi varmaankin sanoa, että kyseessä on paras koskaan kokemani taidemuseo. Musée d’Orsayssa voisi halutessaan viettää vaikka koko päivän, mutta museon koko on silti hyvin hallittavissa. Kävijöitä on esimerkiksi Louvreen verrattuna vähemmän, rakennuksen arkkitehtuuri sykähdyttää ja loistava taidekokoelma pääsee valoisissa tiloissa oikeuksiinsa. Tähän museoon olisi siis ilo palata toistekin!

Lisätietoa museosta ja pääsylipuista löytyy Musée d’Orsayn virallisilta nettisivuilta.
Lue myös juttuni 30 nähtävyyttä Pariisissa.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
6 kommenttia

Kommentit

  1. Tuo onkin huippujuttu, että lapsia kannustetaan tuomaan museoon tuolla tavalla. Samaa ideaa voisi jollain tavalla soveltaa muihinkin asioihin. Kyseinen museo voisi olla minunkin mieleen, aivan liiallinen ruuhkaisuus saa oman kiinnostukseni usein lopahtamaan nopeasti.

    • Mika / Lähtöportti

      18.7.2024 at 21:34

      Alennus lasten kanssa tulijoille yllätti iloisesti, ja sama käytäntö voisi kyllä toimia jossakin muuallakin. Ei museossa silti erityisen paljon lapsia näkynyt 😀 Tätä museota on helppo suositella taidekokoelman ja arkkitehtuurin ansiosta, ja ainakin meidän käyntimme aikaan kaksi vuotta sitten heinäkuussa oli toisiaan aika väljää. Muutamien kuuluisimpien teosten ympärillä oli hieman ruuhkaa, mutta valtaosa museosta oli miellyttävän rauhallinen.

  2. Satu

    19.7.2024 at 7:17

    Tämä on yksi parhaista taidemuseoista, joissa olen käynyt, sekä rakennuksen historian takia että omien taidemieltymysten takia. Silloin 9 ja 7-vuotiaat lapsetkin (eli vierailusta on jo kymmenisen vuotta aikaa 🙂 jaksoivat kiinnostua loppuun asti, tosin ruuhkaa ei ollut ihan niin paljon kuin noissa kuvissa.

    • Mika / Lähtöportti

      19.7.2024 at 13:15

      Mukava kuulla, että tekin tykkäsitte Musée d’Orsaysta! Meidän lapset oli Pariisin-matkan aikaan 12 ja 9, ja viihtyivät tässä museossa yllättävän hyvin. Joissakin kuvissa näkyy tosiaan paljon ihmisiä, mutta meidänkin käydessä museossa oli paljon hiljaisiakin osia.

  3. Katriina

    17.8.2024 at 1:19

    Ihmettelen, että olet saanut ottaa valokuvia. Kävin Musèe d´Orsayssa 12 vuotta sitten katsomassa Akseli Gallen-Kallelan suurta näyttelyä. Yritin ottaa valokuvaa tuosta upeasta pääaulasta, mutta vartija kielsi sen. Noloa, että seisoin juuri kieltotaulun vieressä. Sain sentään muutaman kuvan kanssamatkustajistani ravintolassa. Yleltä löytyy 8.02.2012 pitkä artikkeli tuosta näyytelystä.

    • Mika / Lähtöportti

      20.8.2024 at 23:23

      Säännöt ovat vuosien aikana muuttuneet, sillä Musée d’Orsayssa saa nykyään valokuvata ja innokkaita kuvaajia kyllä riittää. Muistan itsekin ihmetelleeni vastaavaa muutosta joidenkin muiden nähtävyyksien kohdalla, kun käydessäni on ollut kuvauskielto ja myöhemmin samoista paikoista on tullut vastaan paljon valokuvia esimerkiksi juuri matkablogeissa. Toisaalta monessa nähtävyydessä on kuvaus kielletty edelleen, viime vuosina käymistäni tulevat ensimmäisinä mieleen Windsorin linna Englannissa, Neuschwanstein Saksassa sekä Schönbrunn Wienissä.

      Luin nyt tuon mainitsemasi jutun Gallen-Kallelan näyttelystä. Todella hienoa, että suomalainen taide on päässyt noin hyvin esille Pariisissa ja kiva kun pääsit tuota näyttelyä silloin itse katsomaan!

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ranska

Marqueyssacin puutarha ja Castelnaudin linna

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Näyttävä Marqueyssacin puutarha sekä jykevä Castelnaudin linna ovat hienoja nähtävyyksiä Dordognen alueella Ranskassa. Kohteet sijaitsevat lähellä toisiaan ja niihin myydään jopa yhdistelmälippuja, joten mahdutin ne nyt samaan juttuun.

Vietimme kesäkuussa noin puolitoista viikkoa Dordognessa, jossa nautimme rennosta elämästä maaseudulla ja tutustuimme moniin kauniisiin kyliin. Yhden aurinkoisen päivän ohjelmaan kuului retki mielenkiintoiseen Marqueyssacin puutarhaan sekä sen lähistöllä sijaitsevaan Castelnaudin linnaan.


marqueyssac_19

Marqueyssacin puutarha

Les jardins suspendus de Marqueyssac eli Marqueyssacin riippuvat puutarhat sijaitsevat Dordogne-joen rannoilta kohoavan kallioisen mäen päällä Beynac-et-Cazenacin ja La Roque-Gageacin kylien välissä. Nimessä lienee viittaus antiikin ajan seitsemään ihmeeseen kuuluneisiin Babylonin riippuviin puutarhoihin, jotka nekin ilmeisesti sijaitsivat samaan tapaan korkealla paikalla.

marqueyssac_08


Ostamme Marqueyssacin puutarhaan saapuessamme yhdistelmäliput, joihin kuuluu sisäänpääsy myös Castelnaudin linnaan. Molempien restauroinnista nykyiseen kuntoon sekä avaamisesta yleisölle vastasi sama Rossillonin suku. Marqueyssacin puutarhan laidalta aukeaa hieno näkymä Castelnaudin linnalle päin.

marqueyssac_03


Tilan historia ulottuu 1600-luvun lopulle, jolloin Aurinkokuninkaana tunnetun Ludvig XIV:n neuvonantaja Bertrand Vernet de Marqueyssac rakennutti paikalle pienen linnan. Nykyisin Marqueyssacin linna on jäänyt sen vierestä alkavaan suureen puutarhaan verrattuna sivuosaan, eikä rakennuksessa tunnu tarpeelliselta kuluttaa kovin paljoa aikaa.

marqueyssac_07


Kurkkaamme joka tapauksessa sisälle linnaan, jonka muutamiin avoinna oleviin huoneisiin voi tutustua omaan tahtiin. Château de Marqueyssac edustaa nykyisessä asussaan 1800-luvun alkupuolen ranskalaista luksusasuntoa.

marqueyssac_04

 
Puutarhojen näyttävin osa on sisäänkäynnin lähettyviltä löytyvä alue, joka koostuu muotoon leikatuista puista ja pensaista. Se sai alkunsa vuonna 1861, kun linnan perinyt Julien de Cerval istutti pihamaalle tuhansia puksipuita, joita alettiin leikata erilaisiin muotoihin. Puutarhat olivat de Cervalille suuri intohimon kohde, ja hän käyttikin elämänsä viimeiset kolme vuosikymmentä Marqueyssacin puutarhan kehittämiseen. Tilalla harrastettiin myös maanviljelystä.

marqueyssac_13


Taitavasti leikatut puut ja pensaat muodostavat hauskoja muotoja varsinkin, kun niitä katsoo laajempana kokonaisuutena. Marqueyssacin puutarha lienee parhaimmillaan heinä- ja elokuun torstai-iltoina, jolloin täällä järjestetään romanttisia teemailtoja. Puutarha valaistaan silloin kynttilöin ja kuultavissa on elävää musiikkia.

marqueyssac_10


Puutarha ehti olla vuosikymmenten kuluessa huonossakin kunnossa, kunnes tilan hankkinut Kléber Rossillon palautti sen nykyiseen loistoonsa. Marqueyssacin puutarhat avattiin hänen toimestaan turistinähtävyytenä maaliskuussa 1997.

marqueyssac_09

 
Pysähdymme lounaalle puutarhan ravintolaan. Monella muullakin on nälkä samaan aikaan, joten joudumme jonottamaan vapaata pöytää tovin verran. Kesäkausi on vasta alkamassa ja tarjoilijavajaus viittaa siihen, ettei ravintolassa olla vielä varauduttu suureen kävijämäärään. Saamme lopulta hyvän pöydän, josta on hieno maisema Beynacin linnan suuntaan. Viereemme muurin päälle asettuu pian suuri riikinkukko, joka viihtyy paikoillaan melkein koko ateriamme ajan.

marqueyssac_15


Listalta löytyy esimerkiksi salaatteja, quiche-piiraita ja lämpimiä voileipiä. Aikaa kuluu odottamaamme enemmän, mutta olemme kevyeen lounaaseen muuten tyytyväisiä.

marqueyssac_17

 
Puutarhaan mahtuu paljon muutakin kuin sisäänkäynnin lähistöllä sijaitsevat muotoon leikatut pensaat, sillä alueella on kokoa noin 22 hehtaaria. Puutarha onkin suunniteltu erityisesti kävelyretkiä varten, ja alueella risteilee yhteensä kuuden kilometrin verran erilaisia polkuja.

marqueyssac_14


Kallion päällä sijaitseva puutarha on muodoltaan pitkä mutta kapea, joten käytännössä tarjolla on kolme samansuuntaista pääreittiä, joista voi valita mieleisensä menomatkalle ja palata vaikkapa eri polkua pitkin takaisin. Pääreittien välillä voi myös liikkua poikittaisia polkuja pitkin. Kaikki tiet eivät vie täällä Roomaan, vaan ne johtavat puutarhan parhaalle näköalapaikalle.

marqueyssac_06

 
Vehreä ympäristö miellyttää, mutta mitään varsinaista kukkaloistoa tässä puutarhassa on turha odottaa. Polkujen vieressä kulkee usein muotoon leikattuja pensasaitoja ja välillä voi sukeltaa vaikka eräänlaiseen vihreään tunneliin.

marqueyssac_18


Lähdemme kulkemaan puutarhan poluista keskimmäistä, joka on nimetty Korkeuksien kävelyksi.  Valitsemamme polku polveilee pieneltä kukkulalta toiselle, joten matkan varrella on lyhyitä mutta jyrkkiä nousuja ja laskuja.

marqueyssac_12


Vaikka ravintolassa olikin ruuhkaa, vähenee väki sitä mukaa mitä kauemmas linnalta ehdimme. Näemme matkan varrella pari kivistä rakennusta sekä jonkin verran näköaloja laaksoon. Matkan varrelle jää myös lasten leikkipaikka keinuineen ja pari leikkeihin sopivaa puumajaa.

marqueyssac_11

 
Päämääränämme on vajaan kilometrin päässä linnalta sijaitseva näköalapaikka, josta kelpaa ihailla maisemaa Dordogne-joelle ja sen mutkassa sijaitsevaan La Roque-Gageacin kylään. Maisemaa on kehuttu yhdeksi Dordognen parhaista, ja sitä se varmasti onkin.

marqueyssac_16


Jyrkänteen päälle rakennettu näköalaparveke sijaitsee noin 130 metriä joen yläpuolella. Ihailemme maisemaa kaikessa rauhassa ja käännymme sitten näköalapaikalta takaisin linnalle päin.

marqueyssac_02


Kuljemme nyt puutarhan joenpuoleista reunaa seurailevaa Kallioreittiä pitkin. Tämä polku on selvästi edellistä helppokulkuisempi ja nopeampi. Näemme matkan varrella muun muassa pienen mutta kauniin vesiputouksen.

marqueyssac_01


Reitin varrella on myös paljon hauskanmuotoisia kalkkikivikallioita. Koska polku seurailee jyrkänteen reunaa, ovat laaksomaisematkin suurimman osan ajasta avoimempia kuin menomatkalla. Puutarhavierailu on oikein miellyttävä kokemus, sillä saamme kävellä vaihtelevalla alueella ja nauttia luonnon kauneudesta monin tavoin.
 
Lisätiedot: marqueyssac.com


Castelnaudin linna

Puutarhasta on vain parin kilometrin matka Dordogne-joen vastarannalle Castelnaud-la-Chapellen kylään, joten pääsemme autolla perille muutamassa minuutissa. Maksulliselta parkkipaikalta kävellään ensin lyhyt mutta jyrkkä alamäki kylälle, minkä jälkeen edessä on nousu ylös Castelnaudin linnalle. Pysähdymme varjoisan kujan varrelle syömään jäätelöt. Jykevä linna kohoaa vaikuttavana hahmona pienen kylän yläpuolella.

castelnaud_10


Olemme liikkeellä kesäkuisena arkipäivänä ja iltapäivä on ehtinyt jo melko pitkälle. Yllätymme siitä, kuinka hiljaista Castelnaud-la-Chapellen kylällä on. Linnan sisäänkäynnille ei tarvitse jonottaa, eikä paikalla näy kuin muutamia matkailijoita.

castelnaud_09


Rauhallisuus on tietysti hyväkin asia, mutta toisaalta ilmapiiri on kovin erilainen kuin niinä vilkkaina päivinä, kun linnassa järjestetään erilaisia tapahtumia. Silloin tunnelmaa luovat keskiaikaisiin asuihin pukeutuneet ihmiset ja teemaan sopivat näytökset.

castelnaud_08


Kierrämme linnan sisätilat perusteellisesti mutta melko nopeasti läpi. Linnassa toimii keskiaikaiseen sodankäyntiin keskittyvä museo, jossa on esillä pyssyjä, miekkoja, haarniskoita ja muita vastaavia esineitä. Nähtävillä olisi myös pari paikalliseen historiaan liittyvää videota. Sota-aiheinen teema jatkuu pihamaalla, jonne on koottu esimerkiksi katapultteja.

castelnaud_03


Nykyinen Château de Castelnaud rakennettiin aiemmin tuhotun linnan paikalle 1200-luvulla, ja se koki keskiajan melskeissä monia eri vaiheita. Linna päätyi 1300-luvulla Caumontin aatelissuvulle, joka oli englantilaisten puolella satavuotisessa sodassa ranskalaisia vastaan.

castelnaud_01


Castelnaudin linna ehti pitkän konfliktin aikana olla lähinnä juonittelujen seurauksena useampaan kertaan molempien osapuolten hallussa, kunnes Ranskan kuninkaan Kaarle VII:n joukot karkottivat englantilaiset lopullisesti kolmeviikkoisen piirityksen jälkeen vuonna 1442.

castelnaud_11


Linna palasi satavuotisen sodan jälkeen Caumontien käsiin. He vahvistivat Castelnaudia entisestään, mutta rakennuttivat lähistölle Milandesin linnan, josta tuli aatelisille Castelnaudia miellyttävämpi asuinpaikka. Julkaisin tuosta linnasta jo aiemmin jutun Château des Milandes – Joséphine Bakerin linna.

castelnaud_02

 
Tänne Castelnaudin linnaan jäi Milandesin valmistumisen jälkeen vain kourallinen sotilaita, kunnes 1500-luvun jälkimmäisen puoliskon uskonsodat vaativat paikalle jälleen lisää joukkoja. Pelätty sotapäällikkö Geoffroy de Vivans puolusti kotikylänsä linnaa ja protestanttisia Caumonteja sekä kylvi ympäristöön kauhua.

castelnaud_06


Caumontit selvisivät uskonsodista, mutta heidän aikansa tällä seudulla päättyi vuoden 1789 vallankumoukseen, jonka seurauksena he joutuivat pakenemaan Ranskasta. Linna muuttui louhokseksi, jonka kiviä purettiin pala palalta muihin käyttötarkoituksiin.

castelnaud_13

  
Château de Castelnaud pelastui rappiolta 1960-luvulla, kun sen hankkinut Rossillonin suku käynnisti mittavat restaurointityöt. Linna julistettiin kansalliseksi monumentiksi ja korjausurakka saatiin valmiiksi vuonna 1985, jolloin Château de Castelnaud avattiin museona. Nykyään se on avoinna ympäri vuoden ja kävijämäärällä mitattuna koko Lounais-Ranskan suosituin linna. 

castelnaud_05


Linnan parasta antia ainakin meille taitavat olla maisemat Dordogne-joen laaksoon. Muureilta on upeat näkymät kauas eri ilmansuuntiin. Dordognen alue on kaunista kumpuilevaa seutua, jossa riittää keskiaikaisia kyliä, linnoja, luolia ja aitoa ranskalaisen maaseudun tunnelmaa. Kallion päälle rakennetut Marqueyssacin puutarhat erottuvat yllä olevan kuvan vasemmassa yläkulmassa.

castelnaud_04


Muutaman kilometrin päässä häämöttää Beynacin linna, jota vastustamaan Castelnaudin linna alun perin rakennettiin. Beynac pysyi satavuotisessa sodassa Ranskan puolella, joten se oli enimmäkseen Englantia kannattaneen Castelnaudin arkkivihollinen. Pitkästä vihanpidosta huolimatta linnojen välillä ei koskaan käyty suoraa taistelua.

castelnaud_07


Castelnaud-la-Chapellen kylä on valittu Ranskan kauneimpien listalle. Paikan viehätys perustuu hyvin pitkälti linnaan, sillä muurien juurelle levittäytyvä keskiaikainen kylä on kovin pieni. Linnavierailun jälkeen tekemämme kierros pittoreskeilla kujilla jää lyhyeksi, sillä kiinnostavaa nähtävää on vain suppealla alueella.

castelnaud_12

 
Retkipäivä on ollut hyvin antoisa, sillä Marqueyssacin puutarha ja Castelnaudin linna ovat hienoja vierailukohteita. Niiden lisäksi suosittelen lähistön nähtävyyksistä myös Château des Milandesia. Seudun kauneimmista kylistä Beynac-et-Cazenac, La Roque-Gageac sekä Domme sijaitsevat vain muutaman kilometrin päässä toisistaan Dordogne-joen rannalla. Noista kolmesta kylästä on tulossa oma yhteinen blogijulkaisunsa myöhemmin.

Lisätiedot: castelnaud.com

Jatka lukemista

Ranska

Château des Milandes – Joséphine Bakerin linna

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Yksi Ranskan Dordognen sykähdyttävimmistä nähtävyyksistä on Milandesin linna, jossa riittää kauneutta niin sisätiloissa kuin puutarhassakin. Museoidussa linnassa voi tutustua sen entisen asukkaan Joséphine Bakerin vaiherikkaaseen elämäntarinaan.

Kapea lehmälaitumien ohitse kulkeva maalaistie vie meitä kohti päivän retkikohdettamme Milandesin linnaa. Ehdimme jo nähdä korkean tornin, ennen kuin tie sukeltaa vielä kerran puiden siimekseen. Saavumme muutaman rakennuksen ohitettuamme suurelle parkkipaikalle. On aika lukita auto ja tutustua renessanssilinnaan, josta Joséphine Baker teki kuuluisan.

milandes_05


Château des Milandes rakennettiin Caumontin aatelissuvun kodiksi 1400-luvun lopulla. Caumontit hallitsivat myös muutaman kilometrin päässä sijaitsevaa suurempaa Castelnaud-la-Chapellen linnaa, mutta se koettiin liian karuksi asumiseen. Ymmärrän aatelisia tässä asiassa hyvin, sillä Milandes on ainakin nykyasussaan oikein kodikas, toisin kuin sotilaskäyttöön rakennettu askeettinen naapurinsa. 1500-luvulla elettiin epävakaita aikoja, jolloin muun muassa uskonsodat repivät Ranskaa. Protestanttisen Caumont-suvun suuruuden päivät päättyivät lopullisesti Ranskan vallankumoukseen 1700-luvun viimeisinä vuosina.

milandes_15


Château des Milandes jäi enemmän tai vähemmän hunningolle noin sadaksi vuodeksi, kunnes naisten alusvaatebisneksessä rikastunut Charles Claverie hankki ja remontoi sen 1900-luvun alussa. Paikallisessa historiassa alkoi uusi luku vuonna 1937, kun maailmankuulu viihdetaiteilija Joséphine Baker vuokrasi linnan käyttöönsä. Hän lunasti Château des Milandesin omakseen vuosikymmentä myöhemmin yhdessä Jo Bouillonin kanssa. Säveltäjänä ja jazzorkesterin johtajana menestynyt Bouillon oli Joséphine Bakerin neljäs aviomies, mutta tämäkin liitto päättyi eroon vuonna 1961. Sukunimi Baker on peräisin Joséphinen toiselta mieheltä Willieltä. Ranskan kansalaisuuden hän sai puolestaan kolmannen avioliittonsa kautta.

milandes_18


Ihailemme aluksi linnan puutarhaa, joka onkin harvinaisen upea. Linnan restauroija Charles Claverie palkkasi puutarhan suunnittelutyöhön maisema-arkkitehti Jules Vacherot’n, joka oli tehnyt hyvää työtä pääpuutarhurina vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyn yhteydessä. Puutarha kukoisti myös Joséphine Bakerin aikaan, sillä maailmantähdellä oli palkkalistoillaan koko joukko puutarhureita. Taloudellisen tilanteen heikentyessä puutarha jäi kuitenkin oman onnensa nojaan ja rehevöityi.

milandes_13


Alue uudistettiin muutamia vuosia sitten perusteellisesti, mutta puutarhan vanhaa ilmettä kunnioittaen. Erityisesti puutarhan mahtipontisin osa on todella kaunis ja tuo mieleen jopa Versailles’n, vaikka mittakaava onkin huomattavasti pienempi. Näyttävimmän alueen takaa lähtevää polkua pitkin voi tehdä pienen kierroksen metsäisemmällä alueella. 

milandes_06


Puutarhakierroksen jälkeen on aika siirtyä sisätiloihin. Liput tarkastavassa hyväntuulisessa tummaihoisessa rouvassa on mielestäni jotain samaa kuin Joséphine Bakerissa itsessään, ja tunnemme itsemme hyvin tervetulleiksi. Linna on nykyisin Joséphine Bakerin elämästä kertova museo, jonka mielenkiintoiseen antiin saa tutustua omaan tahtiin.

milandes_21


Saamme mukaamme laitteet, joista voi kuunnella selostusta huone kerrallaan. En vielä ihan kierroksen alkuvaiheessa innostu historiasta, vaan valitsen mieluummin kuunneltavakseni Bakerin esittämiä lauluja. Alan kuitenkin keskittyä myös tarinoihin, kun niiden aihe vaihtuu rakennuksen historiasta Joséphine Bakerin ainutlaatuiseen elämään ja uraan. Valokuvaus on linnan sisätiloissa kielletty, joten jatkan tarinaa ulkona napattujen otosten sekä kuvapankin arkistokuvien värittämänä.

Nuori Joséphine Baker valloitti Pariisin. Kuva: Alamy Stock Photos / Pictorial Press Ltd.

Joséphine Baker nousi 1920-luvulla maailman tunnetuimpien viihdetähtien joukkoon. Tie huipulle oli kivikkoinen, sillä Joséphine – alun perin Freda Josephine McDonald – syntyi vuonna 1906 köyhiin oloihin Saint Louisissa Yhdysvalloissa. Hän alkoi jo nuorena haaveilla urasta esiintyjänä ja muutti New Yorkiin, josta siirtyi 19-vuotiaana Pariisiin. Elämä Yhdysvalloissa oli ollut erityisesti rasismin vuoksi vaikeaa, mutta Euroopassa kaikki muuttui. Ranska ihastui nopeasti eksoottiseen tanssijattareen. Persoonalliset ja komiikkaakin sisältäneet esitykset herättivät suurta huomiota, varmasti myös siksi että kaunotar nähtiin usein lavalla lähes alastomana. Joséphine menestyi pian myös laulajana sekä näytteli muutamissa elokuvissa. 

Joséphine Baker toisen maailmansodan aikana. Kuva: Alamy Stock Photos / Hi-Story.

Joséphine oli kovasti kiitollinen kaikesta mitä Ranska oli hänelle tarjonnut, joten nainen halusi auttaa maata toisen maailmansodan aikana kaikin keinoin. Baker toimikin muun muassa vakoojana. Maailmantähti solahti luontevasti erilaisiin juhliin, joissa sai urkittua vihollismaiden edustajilta arvokasta tiedustelutietoa. Château des Milandes toimi turvapaikkana vastarintaliikkeen henkilöille ja juutalaisille pakolaisille, minkä lisäksi linnaan kätkettiin aseita. Kun tilanne saksalaisten miehittämässä Ranskassa muuttui liian vaaralliseksi, jatkoi Baker tiedustelutyötään ulkomailta käsin. Kenraali Charles de Gaulle palkitsi Bakerin korkea-arvoisilla kunniamerkeillä pyyteettömästä työstä Ranskan puolesta. Bakerin rakkaus uutta kotimaataan kohtaan oli aitoa, ja häntä on kutsuttu ranskalaisemmaksi kuin ranskalaiset itse.

Joséphine Baker esiintymässä vuonna 1946. Kuva: Alamy Stock Photos / Photo 12.

On kiehtovaa kuulla, kuinka vähäpukeisena tanssijattarena julkisuuteen ponnahtaneesta naisesta kehittyi suuresti arvostettu laulaja, yhteiskunnallinen vaikuttaja ja roolimalli. Baker kärsi varsinkin synnyinmaassaan Yhdysvalloissa ihonväristään johtuneesta syrjinnästä, minkä vuoksi hänestä kasvoi rasismia kiihkeästi vastustanut peloton ihmisoikeusaktivisti. Tästä kumpusi myös Bakerin halu adoptoida huollettavakseen peräti 12 lasta eri puolilta maailmaa. Hän halusi todistaa ”sateenkaariheimoksi” kutsumansa lapsijoukon avulla, että eri puolilta maailmaa kotoisin olevat ihmiset voivat elää sovussa keskenään.

Joséphine Bakerin perhettä vuonna 1959. Kuva: Alamy Stock Photos / Penta Springs Limited.

Joséphine Baker esiintyi muutaman kerran myös Suomessa. Vuonna 1954 ohjelmassa oli esiintyminen Linnanmäen Peacockissa, ja tuolla matkalla hän adoptoi helsinkiläisestä orpokodista mukaansa yhdeksän kuukauden ikäisen Jarin. Linnassa on useita valokuvia lapsijoukosta, josta vaalea Jari on helppo tunnistaa. Joséphine ei hyväksynyt Jarin homoseksuaalisuutta, joten poika muutti teini-iässä adoptioisänsä Jo Bouillonin luokse Argentiinaan. Sieltä matka jatkui Yhdysvaltoihin, jossa mies käyttää etunimeä Jarry. Hänellä on nykyisin New Yorkissa Chez Josephine -niminen ravintola. 

Joséphine Bakerin asuja Château des Milandesissa. Kuva: Alamy Stock Photos / Only France.

Linnan sisätiloissa on esillä Joséphine Bakerille kuuluneita tavaroita esiintymisasuista lähtien. Kierroksen aikana nähdään muun muassa makuuhuone ja kylpyhuone, suuri keittiö, biljardisali sekä lopuksi näyttävä ruokasali, jossa järjestettiin aikoinaan hienoja juhlia. Käymme myös tornihuoneessa, jonka ikkunoista voi ihailla Dordognen maisemia. Linna vaikuttaa kodikkaalta, ja siellä nautittiin sähkön sekä juoksevan veden kaltaisista mukavuuksista jo silloin, kun ne eivät olleet Ranskan maaseudulla itsestäänselvyyksiä.

milandes_16


Museo suhtautuu Joséphine Bakeriin suorastaan palvovaan sävyyn. Hänen elämäntarinansa onkin harvinaisen inspiroiva, ja uskon Joséphinen olleen hyvä ihminen. Toisaalta tuskin hänkään oli ihan niin täydellinen kuin museo antaa kenties ymmärtää. Esimerkiksi adoptiolapset olivat Joséphinelle varmasti tärkeitä, mutta toisaalta hän oli työmatkojensa vuoksi usein poissa kotoa, ja lapset elivät linnassa melko eristynyttä elämää. Työkiireiden ja perheajan välillä tasapainoilu on toki tuttu haaste meille tavallisillekin tallaajille.  

milandes_22


Joséphine Bakerin viimeiset vuodet sisälsivät monenlaisia murheita, kuten rahahuolia. Linnan ylläpito oli kallista, varsinkin kun sen ympärille oli rakentunut kokonainen kylä teattereineen, tanssisaleineen ja maatiloineen. Laulajatähti olisi halunnut jo lopettaa esiintymisuransa, mutta rahapula pakotti hänet yhä uudestaan lavalle. Joséphine menetti lopulta sekä rahansa että terveytensä. Château des Milandes jouduttiin pakkohuutokauppaamaan, mutta epätoivoinen Baker ei olisi siltikään halunnut poistua linnasta. Onneksi hyvä ystävä Grace Kelly tarjosi Joséphinelle uuden kodin Monacon lähistöltä.

milandes_12


Joséphine Baker esiintyi viimeisen kerran Pariisissa huhtikuussa 1975. Hän sai muutamaa päivää myöhemmin sairauskohtauksen ja menehtyi aivoverenvuotoon. Pariisin La Madeleinessa pidetyt hautajaiset saivat suurta huomiota, minkä jälkeen Baker haudattiin Monacoon. Bakerille myönnettiin poikkeuksellinen kunnianosoitus vuonna 2021, kun hän sai hautamuistomerkin Ranskan suurimpien merkkihenkilöiden rinnalle Pariisin Panthéoniin. Häntä ennen Panthéoniin ei ollut haudattu yhtään esiintyvää taiteilijaa, tummaihoista naista tai amerikkalaissyntyistä ihmistä. Alkuperäiseen hautaan ei kajottu, joten maalliset jäännökset lepäävät edelleen Monacossa.

milandes_04


Tutustumme varsinaisen linnan lisäksi vielä toiseenkin rakennukseen. Linnan rakennuttaja François de Caumont halusi pystyttää pihapiiriin 1500-luvun alussa yksityisen kappelin, josta tulisi hänen oma hautapaikkansa. Kappeli autioitui Caumontin suvun poistuttua Ranskan vallankumouksen jälkeen, ja rakennusta käytettiin jopa latona ja tallina. Rakennus oli jälleen vuonna 1947 kirkollisessa käytössä, kun siellä vietettiin Joséphine Bakerin ja Jo Bouillonin häitä.

milandes_01


Kappeli sai uudet omistajat vuonna 2016, minkä jälkeen siellä on tehty runsaasti restaurointitöitä ja esimerkiksi seinien taideteoksia on entisöity. Olemme juuri tehneet antoisan kierroksen linnassa, joten emme jaksa enää kappelin puolella kunnolla keskittyä kuulokkeista tulevaan englanninkieliseen selostukseen. Viime vuosien arkeologisissa kaivauksissa on tehty jännittäviä ja myös osittain arvoituksiksi jääneitä löytöjä, joten tarinat ovat kyllä sinänsä mielenkiintoisia.  

milandes_09


Linnan yhteydessä toimii ravintola, jonne ehdimme vasta lounasajan päätyttyä. Tarjolla on sentään täytettyjä patonkeja, joilla saa siirrettyä nälkää pari tuntia eteenpäin. Terassin varjojen alle on mukava istahtaa hetkeksi lepuuttamaan jalkoja.

milandes_02


Château des Milandesin pihamaalla järjestetään varsinkin kesäisin lintunäytöksiä, joissa esitellään koulutettujen haukkojen, pöllöjen ja muiden lintujen toimintaa. Katselemme näytöstä hetken sivummalta, mutta emme istahda alas katsomoon.

milandes_17


Château des Milandes sijaitsee Castelnaud-la-Chapellen kunnassa Ranskan lounaisosassa. Lähin kaupunki on Sarlat-la-Canéda ja suurempaan Bergeraciin on noin kuudenkymmenen kilometrin matka. Me ostimme liput portilta, eikä ainakaan kesäkuisena maanantaina ollut jonoa lainkaan. Vierailu oli kaikin puolin todella miellyttävä, sillä emme osuneet minnekään yhtä aikaa suurten ryhmien kanssa. Tilanne saattaa vaihdella ja ainakin heinä-elokuussa lienee vilkkaampaa. Pääsylippuja myydään myös linnan omilla nettisivuilla.

milandes_20


Suosittelen varaamaan linnavierailuun reilusti aikaa, sillä Joséphine Bakerista kertova museo on mielenkiintoinen ja puutarhassa on mukava kierrellä kiireettömästi. Kohtaamme vielä poistuessamme uudelleen lippumme tarkastaneen naisen, joka kyselee, pidimmekö linnasta ja opimmeko jotakin uutta. Linnan ja puutarhan kauneudesta on vaikeaa olla pitämättä, ja Joséphine Bakerin elämäntarina teki meihin suuren vaikutuksen. Ystävällinen nainen heittää hyvästit toivomalla, että meissä jokaisessa olisi edes pieni palanen Joséphine Bakeria.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja