Seuraa somessa

Yhdysvallat

Maisematie Highway 1 Los Angelesista Cambriaan

Julkaistu

-

Ajoimme viime kesän Kalifornian-matkalla Tyynenmeren rantaa seuraillen Los Angelesista San Franciscoon. Pysähdyimme ensimmäisenä päivänä Malibussa, Santa Barbarassa, Pismo Beachilla ja Morro Bayssa ennen saapumistamme Cambriaan.

Kalifornian Highway 1 lienee Yhdysvaltain toiseksi tunnetuin autoilureitti heti Mother Roadin eli Route 66:n jälkeen. Highway 1 tunnetaan myös nimillä California State Route 1 ja Pacific Coast Highway eli PCH. Tien eteläinen päätepiste Dana Point sijaitsee San Diegon ja Los Angelesin välillä, kun taas pohjoisessa Highway 1 jatkuu San Franciscosta noin 350 kilometriä pohjoiseen Leggettin kaupunkiin saakka. Meille riittää monen muun automatkailijan tavoin Los Angelesin ja San Franciscon välinen osuus, vaikka varsinkin tien pohjoisosassa olisikin käsittääkseni monenlaista nähtävää.

malibu_02


Reitin voi ajaa kumpaan suuntaan tahansa ilman, että kokemus oleellisesti kärsisi. Etelään päin olisi ollut mukava ajaa siksi, että olisimme olleet koko ajan meren puolella tietä, jolloin myös näköalapaikoille olisi hieman helpompi pysähtyä. Omaan matkasuunnitelmaamme sopi kuitenkin parhaiten aloittaa reissu Los Angelesista ja ajaa sieltä pohjoiseen. Los Angelesista on Highway 1:tä pitkin San Franciscoon suurin piirtein 700 kilometriä, mutta jouduimme muuttamaan reittiämme Cambriasta eteenpäin maanvyöryn vuoksi. Tämä kirjoitus kertoo matkan ensimmäisestä päivästä, jona ajamme Los Angelesista Cambriaan.


malibu_06

Malibu

Automatkamme alkaa Los Angelesin Venice Beachilta, jossa vietimme pari edellistä yötä. Lähtöpisteestämme on vain muutaman kilometrin matka Santa Monicaan, jonka kuuluisan huvilaiturin kohdalla pääseekin jo kääntymään Pacific Coast Highwaylle. Palmujen ja pitkän hiekkarannan reunustama tie lähtee kuljettamaan kohti pohjoista ja meistä tuntuu, että edessä on oikea seikkailu. Ensimmäinen etappi on lyhyt, sillä haluamme pysähtyä jo parinkymmenen kilometrin jälkeen Malibussa. 

malibu_05


Malibu tunnetaan erityisesti surffausrannoista ja julkkisten asuttamista luksushuviloista. Alueella olisi esimerkiksi paikallisten meille suosittelema Zuma Beachin ranta sekä kauniiksi kehuttu El Matador Beach, mutta emme ehdi tutustua Malibuun kovin laajasti. Niinpä keskitymme vain Malibu Pier -laituriin, jonka päältä lähdemme etsimään myöhäistä aamiaista.

malibu_04


Malibu Pier on hyvinkin tunnelmallinen ja varsinkin Santa Monica Pierin huvipuistomeininkiin verrattuna kovin hiljainen. Ajan patinoimat paksut puulankut antavat laiturille tyylikkään ilmeen ja kun edessä levittäytyy arvoituksellisen usvainen Tyynimeri, on täällä mukava haistella meren suolaista tuoksua.

malibu_01


Laiturin päässä toimiva Malibu Farm Café on upea paikka tukevalle aamiaiselle, sillä ympäristö on todella viihtyisä ja listalta löytyy runsaasti erilaisia annoksia. Kaikki on sisustuksesta ja lasipurkeissa tarjoiltavasta tuoremehusta lähtien niin kuvauksellista, että naapuripöydän tiktokkaaja ei tahdo saada mitään syödyksi kun kaikkea pitää kuvata jokaisesta mahdollisesta kulmasta.

malibu_07


Itse keskitymme kuvaamisen sijasta ateriointiin, sillä emme syöneet hieman myöhäiseksi venähtäneestä lähdöstä huolimatta Venicessä juuri mitään, joten nälkä on ehtinyt yllättää. Tarjolla on esimerkiksi pannukakkuja, munakkaita, granolaa ja aamiaisburritoja. Malibu Farm Cafén ainoa huono puoli on korkea hintataso, mikä ei tällaisessa paikassa ole toisaalta yllätys.

malibu_03


Katselemme vielä syötyämme merimaisemaa laiturin päästä. Silloin ohitsemme ui aivan lähietäisyydeltä kaksi iloisesti hyppivää delfiiniä. Ne ovat matkalla pohjoisen suuntaan ja muistuttavat että meidänkin olisi jo hyvä jatkaa matkaa.


santabarbara_04

Santa Barbara

Seuraava osuutemme on vajaan puolentoista tunnin pätkä Santa Barbaraan. Highway 1 seuraa alkumatkasta rantaa lähes merenpinnan tasolla niin, että tien toiselle puolelle jää jyrkkä kallio. Kyseessä ei ole mikään moottoritie, vaan matka taittuu rauhalliseen tahtiin. Tie kääntyy puoli tuntia Malibusta lähdön jälkeen sisämaan peltomaisemiin ja kulkee arkisen asutusalueen halki, kunnes meri ilmestyy jälleen näkyviin. Highway 1 yhdistyy välillä US 101 -moottoritien kanssa, jolloin vauhti nousee aiempaa kovemmaksi.

santabarbara_03


Käännymme valtatien varrelle jäävän Santa Barbaran keskustaan ja löydämme suuren parkkipaikan paikallisen huvilaiturin läheltä. Santa Barbara on vanhojen espanjalaistyylisten talojen sävyttämä kaunis kaupunki, jonka historiaan kuuluvat Euroopasta saapuneet lähetyssaarnaajat. Sittemmin Santa Barbarasta on kehkeytynyt houkutteleva rantalomakohde. Pääkatu State Streetiä pitkin kävellessä käy nopeasti selväksi, että alueella viljellään runsaasti viiniä. Maistiaisia olisi tarjolla useammassakin paikassa, mutta autoilijan on sopivampaa pysytellä Coca Cola -linjalla. 

santabarbara_02


Suuntaamme myös Santa Barbarassa vanhalle puulaiturille. Vuonna 1872 valmistunut Stearns Wharf on kookas rakennelma, jonka päältä löytyy ravintoloita, kauppoja, veneretkipalveluita sekä kokonainen merimuseo. Suuri osa laiturista toimii harmi kyllä parkkipaikkana, sillä Amerikassa autolla täytyy päästä joka paikkaan.

santabarbara_06


Nälkäiset lokit kärkkyvät ostamiamme korvapuusteja, mutta pysyvät onneksi riittävän etäällä pöydästämme. Korvapuusti itsessään on mielenkiintoinen, sillä pilkotun leivonnaisen päälle on kaadettu kastiketta ja se onkin paras syödä veitsellä ja haarukalla.

santabarbara_01


Stearns Wharf on kärsinyt vuosien varrella myrskyistä ja tulipaloista, mutta toimii edelleen Santa Barbaran suosituimpana nähtävyytenä. Puulaituri on mukava paikka, jonka päältä kelpaa katsella merta, palmujen koristamia pitkä rantoja sekä sumuun peittyviä vehreitä kukkuloita. Emme tällä kerralla näe delfiineitä, mutta joukko pelikaaneja lentää meren yllä.

santabarbara_05


Santa Barbara vaikuttaa pikavisiitin perusteella oikein viihtyisältä pikkukaupungilta. Tällaisen automatkan huonoin puoli on ehdottomasti se, ettei kaikkialla ehdi viettää niin paljoa aikaa kuin haluaisi. Santa Barbaraan olisi voinut hyvin jäädä yöksikin ja tutustua historiallisiin nähtävyyksiin, kuten Old Mission -lähetysasemaan.


morrobay_03

Pismo Beach

Seuraava noin puolentoista tunnin autoiluosuus vie meidät Santa Barbarasta Pismo Beachin maisemiin. Highway 1 kulkee tällä välillä sisämaassa, joten päätämme säästää aikaa ja oikaisemme osan matkasta suorempaa tietä sen sijaan, että koukkaisimme Highway 1:tä pitkin Lompocin kaupunkiin. Saamme nauttia kukkulamaisemista ja aurinkokin pilkahtaa ensi kertaa esiin.

kalifornia_pismo_beach


Pismo Beach on pieni kaupunki, jossa voi viettää rentoa rantaelämää, surffata tai maistella paikallisia viinejä. Me suuntaamme suoraan keskustan ohitse ja etsimme löytämäni vinkin perusteella Shore Cliff -hotellin. En ole ihan varma kuinka tervetulleita kaltaisemme ohikulkijat ovat hotellin pihamaalle, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota, ja kallionkielekkeeltä aukeavat maisemat ovat suorastaan henkeäsalpaavia. Muutama hotellin parvekkeille asettunut pariskunta katselee merelle päin auringosta ja raikkaista juomista nauttien.

pismobeach_02


Rantakallioilla majailee satoja pelikaaneja, joita pääsemme katselemaan melko läheltä. Välillä kookkaat linnut lähtevät lentoon ja liitävät uljaasti meren yllä. Maisema on parhaimmillaan varsinkin pohjoiseen päin katsottaessa.

pismobeach_01


Pismo Beachin keskusta hiekkarantoineen ja laitureineen jää näköalapaikan eteläpuolelle. Aurinko lämmittää mukavasti, mutta mereltä puhaltaa viileä tuuli. Kalifornian kesäkuu on ollut odottamaamme viileämpi, joten helleasun sijaan päällä on parempi pitää farkkuja ja neuletta.

pismobeach_03


Shore Cliff -hotellin pihamaa on oikein viihtyisä, sillä erilaisia kukkia on runsaasti ja varjopaikkaa voi etsiä siististä huvimajasta. Näihinkin maisemiin voisi hyvin jäädä yöksi, mutta meillä on vielä maileja edessämme.


morrobay_04

Morro Bay

Highway 1 kääntyy pian Pismo Beachin jälkeen sisämaahan. Saavumme puolen tunnin kuluttua taas meren rantaan Morro Bayn kalastajakylän kohdalla. Morro Bay tuntuu uinuvan jo illan hiljaisuudessa. Aurinko ei ole vielä laskenut, mutta pilvet ovat jälleen vallanneet taivaan.

morrobay_02


Morro Bayn seesteisessä ilmapiirissä on jotain kiehtovaa. Jykevä Morro Rock -kallio ja suuri hiekkasärkkä suojaavat lahtea, josta pääsee vain kapeaa väylää pitkin avomerelle. Satamassa kelluu sekä ruosteen syömiä kalastusaluksia että kiiltäviä huviveneitä. Veden äärellä on rivi kalaravintoloita, joista saa taatusti tuoreita meren antimia. Karkkikauppa mainostaa paikallista toffeeta Salt Water Taffya, jota on saatavilla jokaisessa täkäläisessä kylässä. 

morrobay_01


Morro Bayn pienellä puulaiturilla ei ole huvituksia, mutta sen päälle kannattaa tulla katselemaan merenlahdella viihtyviä eläimiä. Pysähdymme aluksi tervehtimään pörröistä kissaa, joka tarkkailee ohikulkijoita laiturin kulmalla.

morrobay_05


Katselemme selällään kelluvaa merisaukkoa, jota ei huvita uida niin lähelle laituria että siitä saisi kunnollista valokuvaa. Kauempana keskellä lahtea on jonkinlainen laituri, jonka päällä suuri joukko merileijonia metelöi tyypilliseen tapaansa.

morrobay_06


Satama-alueella voisi nähdä myös kirjohylkeitä ja merelle järjestetään valaanbongausretkiä. Seutu sopii hyvin lintujen katseluun. Me ehdimme nähdä lähinnä pelikaaneja ja lokkeja, jotka liitävät suurina parvina veden yllä. Morro Baysta jäävätkin mieleen hiljaisuuden rikkovat lokkien huudot, jotka kiirivät tyynen veden pinnalla kauas. Toistan taas itseäni, mutta täälläkin olisi ollut helppo viipyä pidempään.


hearstcastle_25

Cambria

Ilta alkaa hämärtyä, joten suunnistamme vajaan puolen tunnin matkan yöpaikkaamme Cambria Pines Lodgeen. Jäämme Cambriaan kahdeksi yöksi, jotta saamme tutustua rauhassa alueen nähtävyyksiin. Niistä tunnetuin on upporikkaan William Randolph Hearstin rakennuttama Hearst Castle, josta olen julkaissut jo aiemmin jutun Kalifornian häkellyttävä Hearst Castle.

cambria_13


Tutustumme Cambriassa myös kylän keskustaan sekä miellyttävään Moonstone Beachiin. Mieleen jäävät myös Piedras Blancasin rannalla viihtyvät merinorsut eli norsuhylkeet. Cambrian tarjonnasta voi lukea jutustani Cambria – viihtyisä kylä Kaliforniassa.

highway_01


Matkamme jatkuu Cambriasta vielä Highway 1:n parhaisiin maisemiin Big Surin alueelle, viehättävään Carmel-by-the-Sean kylään, maisematie 17-Mile Drivelle, merelliseen Montereyhin ja rentoon Santa Cruziin ennen kuin saavumme San Franciscoon. Pysy kuulolla, sillä seuraavana on vuorossa postaus automatkamme jälkimmäisestä osasta.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
2 kommenttia

1 kommentti

  1. Kieltämättä hyvännäköinen pannariannos, vaikka se hyvin harvoin on oma valintani. Ja olipa hienot kuvat delfiineistä! Muutenkin tuo on erittäin kaunista aluetta. Me olemme muuten yöpyneet pariinkin kertaan Santa Barbarassa. Viihtyisä paikka, vaikka meidän yöpymisessä kyse on ollut myös sattumasta.

    • Mika / Lähtöportti

      13.2.2024 at 15:48

      Tuo rannikko on kyllä kaunis, katseltavaa riittää varmasti monellekin reissulle. Hauska kuulla että olette yöpyneet Santa Barbarassa, mekin voisimme viipyä siellä ainakin yhden yön seuraavalla kerralla, jos tuonne päin tulee uudelleen lähdettyä.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhdysvallat

New Yorkin Vapaudenpatsas ja Ellis Island

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Lokakuussa 2024 tehtyyn New Yorkin -matkaan mahtui runsaasti elämyksiä, ja olen julkaissut reissusta paljon juttuja. Sarjan päättävässä kirjoituksessa käydään Vapaudenpatsaan juurella sekä tutustutaan Ellis Islandilla sijaitsevaan mielenkiintoiseen siirtolaismuseoon.

Aurinko valaisee syksyisen New Yorkin katuja, kun suunnistamme kohti Manhattanin eteläkärjessä sijaitsevaa Battery Parkin lauttaterminaalia. Kaupungissa on totta kai aina paljon turisteja, mutta matkailijamäärä tuntuu koko pariviikkoisen reissumme aikana häiritsevältä oikeastaan vain tänä aamupäivänä. Puiston alueelle muodostunut pitkä jono etenee hyvin hitaasti, ja pääsemme lopulta lauttaan vasta puolitoista tuntia paikalle saapumisemme jälkeen. Suurin pullonkaula on tarkka lentokenttätyylinen turvatarkastus.

newyork_vapaudenpatsas_01


Lauttaliput Vapaudenpatsaasta tunnetulle Liberty Islandille sekä viereiselle Ellis Islandille kannattaa ostaa hyvissä ajoin etukäteen Statue City Cruisesin nettisivuilta. Muutkin yhtiöt mainostavat erilaisia risteilyjä, mutta Statue City Cruises on ainoa, joka saa rantautua näille saarille. Molemmille saarille saa jäädä haluamakseen ajaksi ja jatkaa kierrosta jollakin seuraavalla lautalla. Risteilyn voi aloittaa Battery Parkin sijasta myös New Jerseyn Liberty State Parkista, jossa jonoista ei liene harmia.


newyork_vapaudenpatsas_05

Vapaudenpatsas Vierailu Liberty Islandilla

Päivä etenee mukavasti, kunhan lopulta pääsemme lautan kyytiin. Nautimme kirkkaasta säästä sekä maisemista, sillä varsinkin näkymä Manhattanille päin on mykistävän upea. Katse kääntyy silti pian nopeasti lähestyvän Vapaudenpatsaan suuntaan. Lauttamatka vie vain noin vartin verran. Tuntuu hienolta nähdä maailmankuulu patsas lähietäisyydeltä. Aiemmalla New Yorkin -matkallamme ihailimme sitä vain kauempaa, ilmaisen Staten Island Ferryn kyydistä.

newyork_vapaudenpatsas_09


Teemme kierroksen pienen Liberty Islandin ympäri. Vierailemme pikaisesti ilmaisessa museossa, jossa käydään läpi Vapaudenpatsaan taustatietoja sekä erityisesti sen rakentamista.

newyork_vapaudenpatsas_07


Opin muun muassa, että nimikkotornistaan tunnettu Gustav Eiffel osallistui Vapaudenpatsaan rakentamiseen suunnittelemalla sen tukirakenteet. Museon näyttävin esine on Vapaudenpatsaan alkuperäinen soihtu, joka oli käytössä vuoteen 1986 saakka.

newyork_vapaudenpatsas_02


Vapaudenpatsas on Ranskan kansan Yhdysvalloille antama lahja, jolla juhlistettiin maiden välistä ystävyyttä. Ranskassa järjestettiin suuri rahankeruukampanja patsaan rahoittamiseksi, kun taas Yhdysvalloissa kerättiin varoja jalustan toteuttamista varten.

newyork_vapaudenpatsas_03


Kuvanveistäjä Frédéric Auguste Bartholdin suunnittelema patsas on jalustoineen 93 metriä korkea, joten se näkyy kauas. Vapaudenpatsas on toivottanut New Yorkiin saapuneet laivamatkailijat tervetulleiksi vuodesta 1866 lähtien. Hahmon oikeassa kädessä oleva soihtu kuvaa vapautta ja valoa, kun taas vasemmassa kädessä olevaan lakitauluun on kirjoitettu Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksen päivämäärä.

newyork_vapaudenpatsas_04


Lauttalippujen oston yhteydessä on mahdollisuus varata vierailu Vapaudenpatsaan korokkeen päälle tai ylös aina patsaan kruunun sisälle saakka. Korokkeen päälle pääsee hissillä, mutta kruunuun täytyy kavuta kierreportaita pitkin. Lisämaksu näille näköalapaikoille pääsystä on hyvin pieni, mutta varaus erityisesti kruunuun nousemista varten täytyy tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Meille riittää patsaan katselu maan tasalta, sillä emme halua viettää Liberty Islandilla kovin paljoa aikaa. Tarkoituksenamme on nimittäin ehtiä tutustumaan Ellis Islandin siirtolaismuseoon kiireettömästi.

newyork_vapaudenpatsas_08


Liberty Islandilta on hienot näkymät Manhattanille päin ja maisemia kelpaa varsinkin näin kauniina päivänä pysähtyä ihailemaan. Lauttalaiturin lähistöllä toimii kahvila, jota emme kuitenkaan lähde lähemmin tutkimaan.


newyork_ellisisland_15

Ellis Islandin siirtolaismuseo

Vaikka Vapaudenpatsas onkin maailmankuulu, pidän Ellis Islandia päivän pääkohteena. Seuraavalle laituriin saapuvalle lautalle on melko pitkä jono, mutta mahdumme onneksi siitä huolimatta hyvin kyytiin. Matka on lyhyt, sillä Ellis Island sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä Liberty Islandista.

newyork_ellisisland_06


Istahdamme Ellis Islandille rantauduttuamme penkille syömään lautalta ostetut hotdogit. Ne eivät ole valtavan suuria, mutta siirtävät nälkää riittävästi, jotta jaksamme tutustua siirtolaismuseoon. Lähisuvussani ei ole valtameren ylittäneitä siirtolaisia, enkä ole itsekään harkinnut vakavissani ulkomaille muuttamista, mutta aihe on mielestäni äärimmäisen kiehtova.

newyork_ellisisland_04


Laivalla New Yorkiin saapuneet siirtolaiset astuivat maihin Ellis Islandilla, jossa toimi vuosina 1892–1954 vilkas vastaanottokeskus. Varsinainen massamuutto päättyi jo vuonna 1924, jolloin siirtolaislakeja tiukennettiin oleellisesti. Ellis Islandin kautta ehti tulla Yhdysvaltoihin yli 12 miljoonaa parempaa elämää tavoitellutta ihmistä. Voi vain kuvitella, kuinka paljon heidän jälkeläisiään asuu Yhdysvalloissa nykyään. Kalleimpien luokkien matkustajat tarkastettiin jo laivalla, joten Ellis Islandille tulijat edustivat yleensä alempia yhteiskuntaluokkia.

newyork_ellisisland_01

 
Entisessä vastaanottokeskuksessa toimivan siirtolaismuseon pääsymaksu sisältyy lauttamatkan hintaan. Museo täyttää odotukseni hyvin. Vietämme sisätiloissa perheellemme sopivasti reilut kaksi tuntia, mutta näyttelyissä olisi voinut viihtyä kauemminkin esimerkiksi ihmisten elämäntarinoista kertovia videoita katselemalla. Englanniksi luettavaa tietoa on hyvin paljon, kun taas erilaisia esineitä voisi olla näytteillä enemmänkin. Hyvin kieltä osaava vanhempi tyttäremme vaikuttaa olevan museosta todella kiinnostunut, kun taas nuorempi ei jaksa innostua yhdessä lukemistamme teksteistä yhtä paljon.

newyork_ellisisland_10


Alimman kerroksen näyttelyissä pääsee tutustumaan muun muassa siirtolaisuuden nykypäivään. Videonäytöille voi valita katsottavakseen siirtolaisten tarinoita. Mukana on sekä kuuluisia henkilöitä että ihan tavallisia eri puolilta maailmaa kotoisin olevia ihmisiä. He kertovat taustastaan, muuton syistä, sopeutumisesta sekä nykyisestä amerikkalaisesta elämästään.

newyork_ellisisland_11


Eräältä näytöltä voi tutkia eri kansalaisuuksien, kuten vaikkapa suomalaisten määrää eri puolilla Yhdysvaltoja. Pääsemme kokeilemaan myös Yhdysvaltojen kansalaisuuden hakemisprosessiin kuuluvaa testiä, jossa mitataan tietoja maan historiasta sekä hallintojärjestelmästä. Testi osoittautuu varsin kimurantiksi, emmekä onnistu läpäisemään sitä ainakaan ensimmäisellä yrittämällä.

newyork_ellisisland_13


Toisen kerroksen ja samalla koko rakennuksen ylivoimaisesti näyttävin tila on suuri Registry Room, jossa siirtolaiset tutkittiin ja tarkastettiin. Juhlavalta näyttävä sali oli aikoinaan hyvin vilkas ja äänekäs paikka, jonka moni tulokas koki peräti pelottavaksi. Ilmassa oli helpotusta pitkän merimatkan päättymisestä, mutta myös hämmennystä. Jännitys oli luonnollisesti pinnassa ennen kuin varmistui, saisiko raskaan höyrylaivamatkan tehnyt ihminen luvan päästä määränpäähänsä. Olisi tuntunut musertavalta joutua palaamaan saman tien takaisin, varsinkin jos kaikki säästöt oli sijoitettu laivalippuun. Pari prosenttia saapuneista joutui kokemaan tuon tylyn kohtalon.

newyork_ellisisland_14


Registry Room oli käytössä vuodesta 1900 alkaen, jolloin uusi vastaanottorakennus valmistui tulipalossa tuhoutuneen tilalle. Siirtolaisiksi pyrkiviltä kului Ellis Islandilla yleensä muutamia tunteja, joista suurin osa meni jonottamiseen. Saarella suoritettiin erityisesti tartuntatauteihin liittyvä ripeä terveystarkastus, selvitettiin mahdollista rikostaustaa sekä arvioitiin kykenevyyttä itsensä elättämiseen Amerikassa. 

newyork_ellisisland_03

 
Samassa kerroksessa sijaitseva Through America’s Gate -näyttely on mielenkiintoinen ja perehdymme siihen varsin perusteellisesti. Näyttely kertoo vaihe kerrallaan siirtolaisten saapumisesta ja kohtelusta Ellis Islandilla. Kiinnostavimpia ovat yksittäisten ihmisten tarinat. Vaikka esillä on muutamia esineitäkin, perustuu näyttelyn anti suurelta osin luettaviin teksteihin tai ääniopastuslaitteen kuuntelemiseen. On kiehtovaa, että tietoa on tarjolla juuri samoissa tiloissa, joissa siirtolaisetkin ovat aikoinaan kulkeneet. Mieleeni jää eräänlainen kuulusteluhuone, jossa osa tulokkaista joutui selvittämään taustojaan ennen maahantulopäätöksen tekemistä.

newyork_ellisisland_07


Kerroksen toisesta päästä löytyvä Peak Immigration Years -näyttely johdattaa siirtolaisuuden vilkkaimpiin vuosiin, jotka osuivat 1800-luvun lopulle ja 1900-luvun alkuun. Samalla tulee pohdittua maahanmuuton taustoja, joihin liittyi muun muassa köyhyyttä sekä vainojen, sotien tai nälänhädän kaltaisia kriisejä. Esillä on erilaisia mainosjulisteita sekä passeja, joista muutamat ovat suomalaisia. Vielä 1920-luvulla koko perhe saattoi mahtua samaan passikuvaan.

newyork_ellisisland_16


On jännittävää miettiä siirtolaisten laivamatkoja valtameren ylitse. Olen käynyt Belgian Antwerpenissa sijaitsevassa erinomaisessa Red Star Linen museossa, joka käsittelee eurooppalaisten muuttoa Amerikkaan lähtösataman näkökulmasta. On mielenkiintoista jatkaa aiheeseen tutustumista täällä valtameren toisella puolella New Yorkissa. Osa tulokkaista jäi kaupunkiin, mutta moni jatkoi rautateitä pitkin muualle Amerikan ihmemaahan.

newyork_ellisisland_09


Ylimmän kerroksen näyttelyissä voi tutustua Ellis Islandin historiaan ja kehitykseen. Samalla selviää, kuinka paljon rakennuksia on remontoitu, jotta ne on saatu nykyiseen kuntoonsa. Näytteillä on jo ruostuneita esineitä, jotka ovat olleet käytössä saaren vastaanottokeskuksessa ja sairaalassa silloin kauan sitten. Yksi museon osa havainnollistaa siirtolaisten tarinoita kotimaista tuotujen esineiden avulla.

newyork_ellisisland_12


Saari on saanut nimensä Samuel Ellisiltä, joka osti sen itselleen vuonna 1770. Saaren koko oli tuolloin vain murto-osa nykyisestä, sillä Ellis Islandia on laajennettu erikoiseen kulmikkaaseen muotoonsa täyttömaan avulla. Siirtolaisten vastaanottokeskus eli nykyinen museo hallitsee saaren toista puolta, kun taas muuhun alueeseen ja esimerkiksi entisiin sairaalarakennuksiin pääsee tutustumaan ainoastaan opastetulla Hard Hat Tourilla. Opastukseen oikeuttavat liput hankitaan etukäteen lauttalippujen oston yhteydessä.

newyork_ellisisland_02

 
Näyttelyssä tulee vastaan ensimmäistä Ellis Islandin kautta saapunutta siirtolaista esittävä patsas. Teini-ikäinen Annie Moore tuli Irlannista Yhdysvaltoihin vuoden 1892 ensimmäisenä päivänä. Hahmo näyttää minusta tutulta, sillä olen tavannut Annien aiemminkin. Irlannin etelärannikolla Cobhissa vuosia sitten näkemäni patsas on kuitenkin hieman erilainen, sillä siellä Annien rinnalla on kaksi pikkuveljeä.

newyork_ellisisland_05


Meiltä kuluu siirtolaismuseossa reilut kaksi tuntia, ja olisin voinut viihtyä helposti kauemminkin. Päivän toiseksi viimeinen alus takaisin Manhattanille lähtee jo puoli viiden jälkeen. Saamme hyvät paikat yläkannelta, josta kelpaa ihailla maisemia lyhyen lauttamatkan ajan. Retken alkuosaan kuului harmillisen paljon jonottamista, mutta päivä on ollut muuten todella antoisa ja mielenkiintoinen. Tuntui sykähdyttävältä nähdä Vapaudenpatsas lähietäisyydeltä, mutta vieläkin kiinnostavampaa oli tutustua siirtolaishistoriaan Ellis Islandilla. Pieni saari on täynnä miljoonien ihmisten koskettavia tarinoita.

Jatka lukemista

Yhdysvallat

Päiväkävelyllä New Yorkin Harlemissa

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Vuoden takaisen New Yorkin -matkan varrelle mahtui monenlaisia paikkoja. Erään päivän kohteena oli kiehtova Harlemin kaupunginosa, joka tunnetaan afroamerikkalaisesta kulttuuristaan. Päällimmäisenä kokemuksena jäi mieleen mainio soul food -ravintola.

Metrojuna ehtii kolistella hyvän matkaa Manhattania pohjoiseen, kunnes saavumme Columbian yliopiston pysäkille. Ajattelemme käväistä New Yorkin vanhimman korkeakoulun pihamaalla, mutta se ei onnistukaan ihan noin vain. Portista turistina päästäkseen pitäisi olla ennakkovaraus opastetulle kierrokselle, joten eliittiyliopiston tilukset jäävät nyt näkemättä. Se ei ole onneksi suuri pettymys, sillä retken tärkeimpänä kohteena on Harlemin kaupunginosa. Morningside Heightsissa sijaitsevan yliopiston porteilta on Harlemin sydämeen vain lyhyehkö alamäkeen viettävä kävelymatka.

newyork_harlem_03


Saavumme pian 125th Streetille, joka tunnetaan myös nimellä Martin Luther King Jr. Boulevard. Uteliaisuus täyttää mielen, kun kävelemme tätä Harlemin pääkatua eteenpäin. Päässäni alkaa soida Bobby Womackin upea kappale Across the 110th Street. Muistan kuulleeni biisin ensi kertaa autoradiosta Kehä III:lla ja vaikuttuneeni siitä kovasti. Vääräleuat pitävät Kehä kolmosta susirajana, mutta 110th Street on erottanut vielä rajummin alueita toisistaan. Central Parkin pohjoisreunaa seuraava katu tunnetaan rajana, jonka ylittäminen on tarkoittanut saapumista afroamerikkalaisten asuttamaan köyhään ja vaaralliseen Harlemiin. Vuonna 1972 julkaistussa laulussa Harlem on karu paikka, jossa selvitäkseen on pysyttävänä kovana. Harlem is the capital of every ghetto town, kuuluu Womackin käheä ääni mielessäni.

newyork_harlem_02


Olemme reilusti 110. kadun pohjoispuolella, mutta Martin Luther King Jr. Boulevardilla tuntuu huolettomalta kulkea. Harlem on siistiytynyt vuosituhannen vaihtumisen jälkeen paljon, ja ainakin päivällä kadut ovat yhtä turvallisia kuin muuallakin New Yorkissa. En silti lähtisi seikkailemaan Harlemin sivukujille öiseen aikaan. Valoisallakin voi vastaan tulla jokunen koditon tai muuten epämääräinen kulkija, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota. Harlemkin keskiluokkaistuu, valkoihoisten asukkaiden määrä kasvaa ja asumisen hinta nousee. Ilmiössä on sekä hyvät ja huonot puolensa. Kaupunginosan kehittyminen on tietenkin hyvä asia, mutta on surkeaa, jos kaikilla nykyisillä asukkailla ei ole enää varaa jäädä Harlemiin.

newyork_harlem_04


Harlemissa on paljon kirkkoja. Kurkistamme sisälle katoliseen St. Joseph of the Holy Family -kirkkoon, joka on kaupunginosan vanhin. Joosefille omistetussa kirkossa on käydessämme hiljaista, sillä eletään vasta keskiviikkoa. Sunnuntait ovat Harlemissa juhlapäiviä, jolloin monet paikalliset pukeutuvat parhaimpiinsa ja suuntaavat jumalanpalveluksiin. Aito hyväntuulinen gospelmessu Harlemissa olisi varmasti mieleenpainuva elämys kenelle tahansa. Jos tällainen kiinnostaa, kannattaa selvittää etukäteen mitkä kirkot ottavat mieluiten matkailijoita vastaan ja kuinka tilaisuudessa toimitaan seurakuntaa kunnioittavasti. Liiallisesta turistien määrästä on tullut ongelma joillekin suosituimmille kirkoille.

newyork_harlem_05

Myös katutaide kuuluu oleellisesti Harlemin ilmeeseen ja identiteettiin. Emme etsi mitään tiettyä teosta, mutta värikkäitä muraaleja tulee vastaan monella kulmalla. Useissa maalauksissa on yhteiskunnallisia aiheita ja julkisuudesta tuttuja tummaihoisia hahmoja. Esimerkiksi LeBron James on hyvä aihe, koska koripallotähti ottaa hanakasti kantaa myös urheilun ulkopuolisiin asioihin.

newyork_harlem_14


Vaikka olemmekin yhä Manhattanilla, tuntuu kuin Harlem olisi ihan eri puolella maailmaa kuin keskikaupungin pilvenpiirtäjät. Talot ovat matalampia ja ympärillä tuntuu olevan avaruutta, sillä kadut ja jalkakäytävät ovat leveitä. Aurinko lämmittää viileää syyspäivää ja ilma tuntuu kirkkaammalta kuin Manhattanin eteläosassa. Pääkadun varrella on jonkin verran kaupustelijoita, joiden kojuista voisi ostaa vaikkapa vaatteita tai matkamuistoja. Kaduilla kuulee myös paljon musiikkia. Ämyreistä pauhaa enimmäkseen energiseltä kuulostavaa rappia ja hiphopia.

newyork_harlem_15


Saavumme pian Apollo-teatterin kohdalle ja kurkkaamme aulaan, josta löytyy myös matkamuistomyymälä. Apollolla on lähes tarunhohtoinen maine afroamerikkalaisen musiikin keskuksena, ja sen lavalla on esiintynyt paljon huippuartisteja. Konserttisali tunnetaan erityisesti yhä jatkuvista Amateur Night -tapahtumistaan, joiden kautta moni uusi kyky on ponnistanut julkisuuteen. Vuonna 1934 alkaneista amatööri-illoista ovat edenneet maailmalle muiden muassa Ella Fitzgerald, Jimi Hendrix sekä Jackson 5, jonka riveissä lavalla esiintyi vasta 8-vuotias Michael Jackson.

newyork_harlem_16


Michael Jackson esiintyi Apollossa myös maailmankuuluna artistina, ja salin konserttilista on muutenkin komea. Monien muiden ohella esimerkiksi Josephine Baker, Aretha Franklin, Nat King Cole, James Brown, Bob Marley ja Prince ovat esiintyneet Apollossa. Vaikka konsertit painottuvatkin mustiin muusikoihin, on Apollon lavalla esiintynyt myös valkoihoisia artisteja, kuten Paul McCartney ja Guns N’ Roses. Apollo on nyt tätä kirjoittaessani remontin vuoksi suljettu ja tarkoitus avata uudelleen vuoden 2026 aikana.

newyork_harlem_12


Käännymme hiljaisemmille kaduille ja ohitamme halloween-koristeiden lisäksi jälleen uusia seinämaalauksia. 126th Streetin ja Malcolm X Boulevardin kulmalla oleva taideteos on niin täynnä yksityiskohtia, että sitä pitää pysähtyä ihailemaan. Paul Deon sekatekniikalla luoma Planet Harlem on hieno maalaus, josta löytyy paljon tunnettuja kasvoja. Se on suunniteltu kunnianosoitukseksi Harlemin yhteisölle.

newyork_harlem_20


Harlemissa syödään soul foodia, jonka juuret ulottuvat Yhdysvaltojen etelävaltioihin. Afroamerikkalaista perinneruokaa saa monesta ravintolasta, joista Sylvia’s Restaurant on tunnetuin. Meillä ei ole ihan vielä nälkä, joten ohitamme kuuluisan ravintolan ja jatkamme kierrostamme vielä hieman pohjoiseen päin. Seuraavaksi vastaan tuleva National Jazz Museum on ohi kulkiessamme suljettu, sillä se on avoinna ainoastaan torstaista lauantaihin. Pieni museo olisi varmaankin kiinnostava vierailukohde jazzin ystäville, muttei liene muuten erityinen nähtävyys.

newyork_harlem_19


Harlemin väljät kadut tuntuvat hyvältä kohteelta päiväkävelylle, sillä kiinnostavaa nähtävää riittää. Rakennukset edustavat monin paikoin vanhaa ja hyvin kaunistakin arkkitehtuuria. Tyyli ei oikein sovi Harlemin slummimaineeseen, joten on syytä kurkistaa alueen historiaan. Harlem alkoi kehittyä voimakkaasti 1880-luvulla, jolloin rakennettiin paljon uusia asuntoja. Kaupunginosa suunniteltiin varakkaalle väestölle ja siitä kaavailtiin kulttuurin sekä esimerkiksi muodin keskusta. Taloja nousi nopeaan tahtiin, jotta mahdollisimman moni asunto valmistuisi ennen rakentamiseen liittyneitä tiukempia lakeja.

newyork_harlem_01


Talous alkoi kuitenkin taantua, eikä Harlemiin saapunut odotettuja muuttajia. Kotien jääminen tyhjilleen tiesi hintojen laskemista. Tilanteen hyödynsivät ensimmäisenä juutalaiset ja italialaiset. Sitten alkoi mustan väestön suuri muuttoaalto Yhdysvaltain eteläosista kohti pohjoisen kaupunkeja. Taustalla olivat etelävaltioiden rotuerottelua ylläpitäneet lait ja toisaalta New Yorkissa odottaneet työmahdollisuudet. Moni suuntasi Harlemiin, joka alkoi täyttyä afroamerikkalaisista. Alue kukoisti erityisesti 1920-luvulla, jolloin elettiin Harlemin renessanssia. Harlem oli mustan kulttuurin keskus, jonka kirjailijat ja muiden alojen taiteilijat nousivat kuuluisuuteen.

newyork_harlem_18


Seuraavan vuosikymmenen lama tiesi Harlemin tuhoa. Useimpien ihmisten rahat eivät riittäneet elämiseen, puhumattakaan että joku taho olisi tukenut kulttuuria. Seurasi joukkopako, jonka jälkeen Harlemiin jäivät vain köyhimmät mustat. Rappioon liittyi työttömyyden lisäksi väkivaltaisia jengejä, huumeongelmia ja ylipäätään kaikenlaista rikollisuutta. Tilanne oli pahimmillaan 1970-luvulla, eikä 1990-lukukaan ollut juuri parempi. Tein silloin kaverin kanssa laajaa lukioesitelmää New Yorkista, ja Harlem pinttyi mieleeni paikkana, jossa käymisestä ei selviäisi hengissä. Tällä vuosituhannella Harlem on jälleen elpynyt, muun muassa kaupunginosaan tehtyjen investointien ja rikollisuuteen puuttumisen myötä.

newyork_harlem_11


Jaksan yhä kulkiessamme ihmetellä Harlemin ilmapiirin erilaisuutta eteläisempään Manhattaniin verrattuna. Käännymme Malcolm X -bulevardille, jota pitkin kävelemme etelään. Malcolm X on mielenkiintoinen hahmo Harlemin ja koko Yhdysvaltojen historiassa. Aiemmin rosvopäällikkönä ja huumekauppiaana toiminut mies kääntyi vankilassa istuessaan muslimiksi ja ryhtyi kansalaisoikeustaistelijaksi. Hänestä tuli yksi merkittävimmistä afroamerikkalaisista henkilöistä ja tärkeä mustien oikeuksien edistäjä. Malcolm X murhattiin vuonna 1965. Mieleeni tulee jälleen Bobby Womackin kappale. Se ei kerro Malcolm X:sta, mutta sankarina kuollut mies olisi varmaankin voinut lausua samoja sanoja. I’m not saying what I did was all right, trying to break out of the ghetto was a day-to-day fight.

newyork_57


Nälkäkin alkaa viimein kurnia, joten suuntaamme soul foodia tarjoavaan Amy Ruth’siin. Ravintola on suorastaan fantastinen löytö ja ateriasta tulee koko matkan mieleenpainuvin. Tarjoilijamme Tasha ottaa meidät sydämellisesti vastaan ja tunnemme itsemme lämpimästi tervetulleiksi. Amy Ruth’s on melko tunnettu ravintola eikä mikään salaisuus turisteille, mutta nyt pöydissä näkyy vain muutamia paikallisilta vaikuttavia asiakkaita. Yksinkertaisesti sisustetuissa ruokasaleissa on paljon seinämaalauksia, jotka esittävät kuuluisia tummaihoisia henkilöitä. Afroamerikkalaisuus on esillä kaikkialla.

newyork_harlem_06


Tilaan presidentti Barack Obaman mukaan nimettyä kananrintaa, jonka lisukkeina on barbeque-kastiketta, coleslawia ja perunasalaattia. Kyytipoikana toimii Harlem Wit -olut. Kana on niin maukasta ja mureaa, etten muista milloin olisin syönyt parempaa. Ravintolan tunnetuin annos on yhdistelmä kanaa ja vohveleita. Jätämme tämän kokeilematta, mutta Tasha suosittelee vohvelia tyttärien lohikrokettien seuraksi. You will like it, do you trust me? Tytöt nyökkäävät ja ovat annoksiinsa oikein tyytyväisiä. Maistan palan vohvelia itsekin, ja ymmärrän kehujen syyn. Ateria tuo hyvän mielen ja poistumme kadulle kovin kylläisinä.

newyork_harlem_08


Ravintolan lähistöltä löytyvä Malcolm Shabazz Harlem Market on arkisena iltapäivänä yllättävän hiljainen. Värikkäillä markkinoilla myydään afrikkalaisia tuotteita, lähinnä vaatteita ja esimerkiksi koruja sekä puuesineitä. Valikoimassa ei näy meille mitään ostettavaa, mutta eksoottiset markkinat ovat mukava lisä päivän kierrokselle.

newyork_harlem_09


Jatkamme matkaamme kohti 110th Streetin metroasemaa. Ohjelmassa ovat seuraavaksi kävelykierros Central Parkin eteläosissa sekä Broadway-musikaali. New Yorkissa voi todellakin kokea yhden päivän aikana paljon erilaisia asioita. Harlem houkuttelee nähtävyyksien sijasta tunnelmillaan. Se on ehdottomasti käymisen arvoinen ja monin tavoin ainutlaatuinen osa Manhattania.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja