Seuraa somessa

Yhdysvallat

Maisematie Highway 1 Cambriasta San Franciscoon

Julkaistu

-

Edellisessä jutussa Los Angelesista alkanut automatka jatkuu nyt Cambriasta päätepisteeseensä San Franciscoon. Maanvyöry muutti osittain reittisuunnitelmaa, mutta näimme silti paljon kiinnostavia paikkoja sekä huikeita maisemia.

Olemme viettäneet kaksi yötä Cambriassa ja ehtineet näin tutustua ympäristön nähtävyyksiin. Tarkoituksenamme oli jatkaa tästä eteenpäin Highway 1:tä pitkin pohjoiseen, mutta rantaa seuraava maisematie on maanvyöryn vuoksi poikki. Tammikuun 2023 myrsky tuhosi Highway 1:n Big Surin alueella parin mailin matkalta, ja noin sadan miljoonan dollarin hintaiset korjaustyöt jatkuvat vielä ainakin toukokuuhun 2024 saakka. Tilanne ei ole valitettavasti poikkeuksellinen, sillä maanvyöryt ovat katkaisseet vuonna 1937 avatun tien kymmeniä kertoja. Erityisesti kaunis Big Surin alue on vaaravyöhykkeessä, koska yksinäinen rantatie kiemurtelee jyrkänteillä korkeiden kukkuloiden ja meren välissä.


pch_cambria

Ragged Point

Highway 1:n eli Pacific Coast Highwayn kauneimmaksi kehuttu osuus alkaa pohjoisen suuntaan ajettaessa juuri Cambrian paikkeilta ja jatkuisi Big Surin alueen halki. Niinpä ajoimme jo edellisenä päivänä Cambriasta noin neljänkymmenen kilometrin päähän Ragged Pointiin ja takaisin, koska halusimme nähdä tien maisemia sen verran kuin se oli mahdollista. Juuri Ragged Pointia pohjoisemmaksi ei kesäkuussa 2023 tiesulun vuoksi pääse.

cambria_10


Ragged Pointia pidetään eräänlaisena porttina Big Suriin. Pienellä niemellä korkeiden kallioiden päällä toimii hotelli, ravintola sekä huoltoasema. Paikka on pysähtymisen arvoinen ennen kaikkea maisemiensa ansiosta, sillä täältä kelpaa ihailla näkymää Big Surin suuntaan ja harmitella, ettemme pääse kokemaan tietä tästä pohjoiseen.


us101

Monterey

Edessämme on vielä kaksi päivää matkalla kohti San Franciscoa. Lähistöllä ei ole vaihtoehtoisia reittejä, joten maanvyöry pakottaa meidät kiertotielle parinsadan kilometrin ajaksi. Joudumme palaamaan aluksi Cambriasta hiukan etelään, kunnes jatkamme tietä numero 46 sisämaahan päin. Ohitamme kauniita viinitilojen sävyttämiä kukkulamaisemia, kunnes saavumme US 101 -moottoritielle, jota pitkin huristelemme seuraavat sata mailia. Näkymät eivät vedä vertoja rannikkotielle, mutta on mielenkiintoista nähdä arkista Amerikkaa kellertävine kukkuloineen, valtavine tasankoineen ja laajoine viljelyalueineen. Koulubusseilta näyttävät ajoneuvot kuljettavat työläisiä silmänkantamattomiin jatkuville pelloille.

monterey_01


Saavumme seuraavaan yöpaikkaamme Montereyhin aikaisin iltapäivällä ja pääsemme viemään laukkumme Arbor Inn Montereysta varattuun huoneeseen hyvissä ajoin ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Jatkamme pian matkaa kaupungin keskustaan. Autolle löytyy paikka lähellä satamaa sijaitsevasta parkkihallista, minkä jälkeen lähdemme tutustumaan taas yhteen kalifornialaiseen huvilaituriin.

monterey_02


Montereyn Old Fisherman’s Wharf on täynnä kalapainotteisia ravintoloita sekä erilaisia kauppoja. Syömme hyvää pastaa italialaishenkisen Paluca Trattorian terassilla, jossa saamme nauttia aurinkoisesta säästä ja kevyestä merituulesta sekä kuunnella lähistön tapahtumasta kaikuvia Elviksen kappaleita. Viereisestä karkkikaupasta löytyy jälkiruoaksi paikallista toffeeherkkua Salt Water Taffya.

monterey_03


Montereyn satamasta voisi lähteä valasretkelle, mutta se ei valitettavasti sovi aikatauluumme. Kuljemme vanhan huvilaiturin päästä päähän ja näemme syrjemmällä hiljaisemman laiturin alla loikoilevat merileijonat. Ne on helppo paikallistaa kovan äänen perusteella.

monterey_04


Old Fisherman’s Wharfilla riittää hyväntuulista vilinää. Sataman vieressä on käynnissä vanhoja autoja esittelevä tapahtuma, jossa Elviksen hitit ovat jo vaihtuneet kantrikappaleisiin. Tämä kaikki tuntuu jopa kliseisen amerikkalaiselta. Nautimme Montereyn merellisestä ja sopivan eläväisestä ilmapiiristä. Kaikkialle ei voi ehtiä, joten meiltä jää väliin kaupungin päänähtävyyksiin kuuluva Cannery Row -katu sekä monien kehuma suuri akvaario.


bigsur_06

Big Sur

Jätämme Montereyn keskustan hetkeksi taaksemme, koska haluamme nähdä vielä sen verran Big Surin aluetta kuin se on mahdollista. Suunnistamme siis Highway 1:lle ja ajamme noin 40 kilometriä Montereysta etelään Point Surin majakan kohdalle, jossa käännymme ympäri. Tie olisi auki vielä jonkin matkaa tästä etelään päin, mutta emme ehdi nyt jatkaa pidemmälle.

bigsur_09


Meiltä jää ajamatta noin 90 kilometrin osuus Highway 1:tä, mutta olemme tyytyväisiä siihen mitä saamme kokea. Väliin jääneistä paikoista olisivat kiinnostaneet esimerkiksi Pfeiffer Big Sur State Parkin punapuumetsät sekä kauniiksi mainittu Pfeiffer Beach.

bigsur_08


Nimi Big Sur on johdettu espanjankielisestä suurta etelää tarkoittavasta alkuperäisnimestä. Alueella ei ole tarkkoja rajoja, mutta sillä tarkoitetaan suurin piirtein edellä mainitun Ragged Pointin ja Montereyn välistä rantakaistaletta. Highway 1 on ainoa eristäytyneen Big Surin alueen halki kulkeva tie. Big Sur on harvinaisen kaunis ja harvaan asuttu alue, jossa ei ole taajamia. Seutu on vetänyt vuosikymmenien varrella puoleensa hiljaisuutta kaipaavia taiteilijoita. Esimerkiksi kirjailijat Jack Kerouac ja Arthur Miller ovat kuvanneet Big Suria omissa teoksissaan.

bigsur_02


Pysähdymme ihailemaan maisemia useaan otteeseen sekä etelään päin ajaessamme että myös paluumatkalla pohjoiseen. Useimmat taukopaikat ovat meren puolella, joten niille on hieman helpompi pysähtyä etelään päin mennessä.

bigsur_01


Big Surin kuvatuin yksittäinen kohde taitaa olla Bixby Creek Bridge. Sitä kelpaa ihailla myös hieman kauempaa Hurricane Pointin näköalapaikalta, jolloin ympärillä avautuvat laajat rannikkomaisemat. Vehreys ja utuiseksi käynyt sää tuovat mieleen Irlannin tai vaikkapa Azorien näkymät.

bigsur_07


Bixby Creek Bridge on kieltämättä hyvin kuvauksellinen. Vuonna 1932 valmistuneella sillalla on suuri merkitys alueen liikenteen kannalta, sillä aiemmin käytössä ollut väylä jouduttiin usein sulkemaan talveksi haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Nykypäivän hankaluudet liittyvät pysäköintiin, sillä paikalle pyrkii niin paljon matkailijoita, ettei autoa saa mahtumaan ilman jonottamista sen paremmin tienvarren levikkeelle kuin viereiselle sivutielle syntyneelle pienelle parkkipaikallekaan. Lopulta kärsivällisyys palkitaan ja pääsemme katselemaan korkeaa siltaa lähietäisyydeltä.

bigsur_05


Vain kilometrin päässä edellisestä sijaitseva Rocky Creek Bridge on kuin Bixby Creek Bridgen pikkuveli. Koko on vaatimattomampi, mutta ulkonäkö on muuten hyvin pitkälti samanlainen.


carmel_03

Carmel-by-the-Sea

Saavumme illan hämärtyessä viehättävään Carmel-by-the-Sean pikkukaupunkiin, joka sijaitsee aivan Montereyn kupeessa. Teemme kävelykierroksen keskusta-alueella, jossa riittää hauskannäköisiä taloja, tyylikkäitä putiikkeja ja erilaisia ravintoloita. Ympäristö on turistisuudestaan huolimatta oikein viihtyisä.

carmel_02


Carmel-by-the-Sea tunnetaan taiteilijoiden asuinpaikkana ja sen seesteinen ilmapiiri tuntuu hienostuneelta. Carmelin vetonauloihin kuuluu myös kaunis luonto ja pitkä Carmel Beach, mutta emme lähde enää tässä vaiheessa iltaa hiekkarannalle. Harkitsimme Carmelia yöpaikaksikin, mutta hintataso oli majoitusta etsiessä huomattavasti Montereyta korkeampi.

carmel_01


Carmelin kaduilla on silmiinpistävän siistiä ja osassa taloista on mukavaa persoonallista ilmettä. Löydämme pienen italialaisen kahvilan, josta saa iltapalaksi maukkaita leivoksia. Tutustumisemme Carmel-by-the-Seahin jää pintapuoliseksi, sillä palaamme pienten matkamuisto-ostosten jälkeen majapaikkaamme Montereyhin.


kalifornia_17_miledrive_19

17-Mile Drive

Heräilemme automatkan viimeiseen päivään, syömme aamiaiseksi Carmelista ostettuja eväitä ja pakkaamme taas tavarat autoon. Kurvaamme vielä ennen pohjoiseen lähtöä Carmel-by-the-Sean eteläpuolella sijaitsevalle 17-Mile Drive -maisematielle. Rauhallinen tie kiertelee Pebble Beachin luksusasuinalueen sisällä ja on siksi maksullinen. Reitin varrella on selkeästi merkittyjä pysähdyspaikkoja, joista parhaat tarjoavat kauniita merimaisemia ja mahdollisuuden vaikkapa hylkeiden bongaamiseen. Ohitamme myös useita huippuluokan golfkenttiä. Kierroksesta voi lukea lisää jutustani Maisematie 17-Mile Drive Kaliforniassa.


santacruz_11

Santa Cruz

Käännän 17-Mile Driven jälkeen auton nokan kohti pohjoista. Ohitamme Montereyn jälkeen suuria hiekkadyynejä, mutta niiden jälkeen tie kääntyy sisämaan peltomaisemiin. Tien varrella kaupitellaan mansikoita, kirsikoita, artisokkaa ja paljon muuta tuoretta syötävää. Matka seuraavaan taukopaikkaamme Santa Cruziin vie noin tunnin. Santa Cruz on surffaajistaan tunnettu rento lomakaupunki, jossa käymme taas yhdellä puulaiturilla sekä kävelemme värikkään huvipuiston läpi. Kaupungista voi lukea lisää jutustani Pari tuntia Kalifornian Santa Cruzissa.


sanfranciscoon_03

Saapuminen San Franciscoon

Santa Cruzista on vielä parin tunnin ajomatka San Franciscoon. Matka alkaa jo painaa ja haluaisimme perille ennen pimeää, joten emme malta enää pysähtyä näköalapaikoille. Tien varteen jää kyllä ajoittain hienojakin rantamaisemia, mutta tyydymme ihailemaan niitä liikkuvasta autosta.

sanfranciscoon_04


Automatkailu alkaa jo tällä erää riittää, joten tuntuu mukavalta saapua kaupungin sisääntuloväylille. Golden Gate Parkin halki ajaessamme olemme jo melkein perillä. Tässä vaiheessa on tärkeää pysytellä oikealla kaistalla, jotta pääsemme keskustaan emmekä ajaudu Golden Gaten sillalle. Koko Highway 1 on maksuton lukuun ottamatta Golden Gaten ylitystä, joka ei siis kuulu omalle reitillemme. Golden Gaten ylityksestäkin peritään maksu vain etelään päin ajettaessa.

sanfranciscoon_02


Tuntuu yllättävänkin sykähdyttävältä nähdä kauempana häämöttävät Golden Gaten pilarit, Alcatrazin vankilasaari sekä keskustan korkeat talot ensimmäistä kertaa. Sunnuntai-illan liikenne on hiljaista, eikä ajaminen tuota ongelmia. Suunnistamme kohti Fisherman’s Wharfin suunnalla sijaitsevaa autovuokraamoa, jonne palautamme menopelimme. Vietämme loput matkapäivät kaupungissa, joten autolle ei ole tämän jälkeen enää käyttöä. Julkinen liikenne toimii San Franciscossa hyvin ja parkkipaikat olisivat kuulemma kalliita. Suosikkikaupunkieni joukkoon nousseesta San Franciscosta on tulossa vielä pari blogijuttua myöhemmin. 

sanfranciscoon_01


Highway 1 oli upea kokemus, sillä tien varrella riittää hienoja maisemia, viehättäviä kyliä sekä kiinnostavia nähtävyyksiä. Matkan voisi teoriassa ahnehtia yhdessäkin päivässä, mutta koska nähtävää on paljon, suosittelen varaamaan Los Angelesin ja San Franciscon väliselle taipaleelle ainakin kolme päivää. Aivan koko Highway 1 ei ole pelkkää maisemien ilotulitusta, vaan reitillä on paikoitellen arkipäiväisiltäkin näyttäviä osuuksia. Toisaalta varsinkin Big Surin alue on todella upea ja nyt jäikin hieman harmittamaan, ettemme nähneet sitä kokonaan. En suunnittele palaavani Highway 1:lle uudelleen, mutta kuten amerikkalaiset sanovat, never say never.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
4 kommenttia

1 kommentti

  1. Monteray on miellyttävä kaupunki, emme ole yöpyneet siellä, mutta pysähtyneet muutamaan kertaan. Joskus nuorempana tuli käytyä myös mainitsemassasi akvaariossa, josta on ihan mukavat muistot. Ja samaa mieltä olen, Bixby Creek Bridge on kyllä kuvauksellinen.

    • Mika / Lähtöportti

      13.2.2024 at 16:04

      Montereyhin tutustuminen jäi harmillisen lyhyeksi, vaikka yhden yön siellä nukuimmekin. Uskon silti, että autoilu Highway 1:llä ja 17-Mile Drivella oli antoisampaa kuin kaupungilla kiertely. Kiva kuulla, että tykkäsit akvaariosta!

  2. Jenni / Unelmatrippi

    18.2.2024 at 18:01

    Big Sur kiinnostaisi kovasti! Tosi harmi, että alue kärsii usein maanvyörymistä eikä tietä näin ollen pääse välttämättä ajamaan kokonaan. Kiinnostaisi silti joskus käydä, vaikka reitti vähän vajavaiseksi jäisikin.

    • Mika / Lähtöportti

      20.2.2024 at 19:48

      Big Sur on kyllä todella kaunis, Los Angelesin ja San Franciscon välisen tien ehdoton kohokohta! Sääli että rannikkotie kulkee melko hauraalla alueella, välillä on maastopaloja ja maanvyöryjä, minkä lisäksi eroosio kuluttaa rantakallioita. Olisi mukavaa ajaa tie kokonaan läpi, mutta voihan sen maanvyörymistä huolimatta ajaa melkein kokonaan, jos vain jaksaa ja ehtii ajaa tarpeeksi pitkään edestakaisin sekä etelästä ja pohjoisesta käsin.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhdysvallat

Päiväkävelyllä New Yorkin Harlemissa

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Vuoden takaisen New Yorkin -matkan varrelle mahtui monenlaisia paikkoja. Erään päivän kohteena oli kiehtova Harlemin kaupunginosa, joka tunnetaan afroamerikkalaisesta kulttuuristaan. Päällimmäisenä kokemuksena jäi mieleen mainio soul food -ravintola.

Metrojuna ehtii kolistella hyvän matkaa Manhattania pohjoiseen, kunnes saavumme Columbian yliopiston pysäkille. Ajattelemme käväistä New Yorkin vanhimman korkeakoulun pihamaalla, mutta se ei onnistukaan ihan noin vain. Portista turistina päästäkseen pitäisi olla ennakkovaraus opastetulle kierrokselle, joten eliittiyliopiston tilukset jäävät nyt näkemättä. Se ei ole onneksi suuri pettymys, sillä retken tärkeimpänä kohteena on Harlemin kaupunginosa. Morningside Heightsissa sijaitsevan yliopiston porteilta on Harlemin sydämeen vain lyhyehkö alamäkeen viettävä kävelymatka.

newyork_harlem_03


Saavumme pian 125th Streetille, joka tunnetaan myös nimellä Martin Luther King Jr. Boulevard. Uteliaisuus täyttää mielen, kun kävelemme tätä Harlemin pääkatua eteenpäin. Päässäni alkaa soida Bobby Womackin upea kappale Across the 110th Street. Muistan kuulleeni biisin ensi kertaa autoradiosta Kehä III:lla ja vaikuttuneeni siitä kovasti. Vääräleuat pitävät Kehä kolmosta susirajana, mutta 110th Street on erottanut vielä rajummin alueita toisistaan. Central Parkin pohjoisreunaa seuraava katu tunnetaan rajana, jonka ylittäminen on tarkoittanut saapumista afroamerikkalaisten asuttamaan köyhään ja vaaralliseen Harlemiin. Vuonna 1972 julkaistussa laulussa Harlem on karu paikka, jossa selvitäkseen on pysyttävänä kovana. Harlem is the capital of every ghetto town, kuuluu Womackin käheä ääni mielessäni.

newyork_harlem_02


Olemme reilusti 110. kadun pohjoispuolella, mutta Martin Luther King Jr. Boulevardilla tuntuu huolettomalta kulkea. Harlem on siistiytynyt vuosituhannen vaihtumisen jälkeen paljon, ja ainakin päivällä kadut ovat yhtä turvallisia kuin muuallakin New Yorkissa. En silti lähtisi seikkailemaan Harlemin sivukujille öiseen aikaan. Valoisallakin voi vastaan tulla jokunen koditon tai muuten epämääräinen kulkija, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota. Harlemkin keskiluokkaistuu, valkoihoisten asukkaiden määrä kasvaa ja asumisen hinta nousee. Ilmiössä on sekä hyvät ja huonot puolensa. Kaupunginosan kehittyminen on tietenkin hyvä asia, mutta on surkeaa, jos kaikilla nykyisillä asukkailla ei ole enää varaa jäädä Harlemiin.

newyork_harlem_04


Harlemissa on paljon kirkkoja. Kurkistamme sisälle katoliseen St. Joseph of the Holy Family -kirkkoon, joka on kaupunginosan vanhin. Joosefille omistetussa kirkossa on käydessämme hiljaista, sillä eletään vasta keskiviikkoa. Sunnuntait ovat Harlemissa juhlapäiviä, jolloin monet paikalliset pukeutuvat parhaimpiinsa ja suuntaavat jumalanpalveluksiin. Aito hyväntuulinen gospelmessu Harlemissa olisi varmasti mieleenpainuva elämys kenelle tahansa. Jos tällainen kiinnostaa, kannattaa selvittää etukäteen mitkä kirkot ottavat mieluiten matkailijoita vastaan ja kuinka tilaisuudessa toimitaan seurakuntaa kunnioittavasti. Liiallisesta turistien määrästä on tullut ongelma joillekin suosituimmille kirkoille.

newyork_harlem_05

Myös katutaide kuuluu oleellisesti Harlemin ilmeeseen ja identiteettiin. Emme etsi mitään tiettyä teosta, mutta värikkäitä muraaleja tulee vastaan monella kulmalla. Useissa maalauksissa on yhteiskunnallisia aiheita ja julkisuudesta tuttuja tummaihoisia hahmoja. Esimerkiksi LeBron James on hyvä aihe, koska koripallotähti ottaa hanakasti kantaa myös urheilun ulkopuolisiin asioihin.

newyork_harlem_14


Vaikka olemmekin yhä Manhattanilla, tuntuu kuin Harlem olisi ihan eri puolella maailmaa kuin keskikaupungin pilvenpiirtäjät. Talot ovat matalampia ja ympärillä tuntuu olevan avaruutta, sillä kadut ja jalkakäytävät ovat leveitä. Aurinko lämmittää viileää syyspäivää ja ilma tuntuu kirkkaammalta kuin Manhattanin eteläosassa. Pääkadun varrella on jonkin verran kaupustelijoita, joiden kojuista voisi ostaa vaikkapa vaatteita tai matkamuistoja. Kaduilla kuulee myös paljon musiikkia. Ämyreistä pauhaa enimmäkseen energiseltä kuulostavaa rappia ja hiphopia.

newyork_harlem_15


Saavumme pian Apollo-teatterin kohdalle ja kurkkaamme aulaan, josta löytyy myös matkamuistomyymälä. Apollolla on lähes tarunhohtoinen maine afroamerikkalaisen musiikin keskuksena, ja sen lavalla on esiintynyt paljon huippuartisteja. Konserttisali tunnetaan erityisesti yhä jatkuvista Amateur Night -tapahtumistaan, joiden kautta moni uusi kyky on ponnistanut julkisuuteen. Vuonna 1934 alkaneista amatööri-illoista ovat edenneet maailmalle muiden muassa Ella Fitzgerald, Jimi Hendrix sekä Jackson 5, jonka riveissä lavalla esiintyi vasta 8-vuotias Michael Jackson.

newyork_harlem_16


Michael Jackson esiintyi Apollossa myös maailmankuuluna artistina, ja salin konserttilista on muutenkin komea. Monien muiden ohella esimerkiksi Josephine Baker, Aretha Franklin, Nat King Cole, James Brown, Bob Marley ja Prince ovat esiintyneet Apollossa. Vaikka konsertit painottuvatkin mustiin muusikoihin, on Apollon lavalla esiintynyt myös valkoihoisia artisteja, kuten Paul McCartney ja Guns N’ Roses. Apollo on nyt tätä kirjoittaessani remontin vuoksi suljettu ja tarkoitus avata uudelleen vuoden 2026 aikana.

newyork_harlem_12


Käännymme hiljaisemmille kaduille ja ohitamme halloween-koristeiden lisäksi jälleen uusia seinämaalauksia. 126th Streetin ja Malcolm X Boulevardin kulmalla oleva taideteos on niin täynnä yksityiskohtia, että sitä pitää pysähtyä ihailemaan. Paul Deon sekatekniikalla luoma Planet Harlem on hieno maalaus, josta löytyy paljon tunnettuja kasvoja. Se on suunniteltu kunnianosoitukseksi Harlemin yhteisölle.

newyork_harlem_20


Harlemissa syödään soul foodia, jonka juuret ulottuvat Yhdysvaltojen etelävaltioihin. Afroamerikkalaista perinneruokaa saa monesta ravintolasta, joista Sylvia’s Restaurant on tunnetuin. Meillä ei ole ihan vielä nälkä, joten ohitamme kuuluisan ravintolan ja jatkamme kierrostamme vielä hieman pohjoiseen päin. Seuraavaksi vastaan tuleva National Jazz Museum on ohi kulkiessamme suljettu, sillä se on avoinna ainoastaan torstaista lauantaihin. Pieni museo olisi varmaankin kiinnostava vierailukohde jazzin ystäville, muttei liene muuten erityinen nähtävyys.

newyork_harlem_19


Harlemin väljät kadut tuntuvat hyvältä kohteelta päiväkävelylle, sillä kiinnostavaa nähtävää riittää. Rakennukset edustavat monin paikoin vanhaa ja hyvin kaunistakin arkkitehtuuria. Tyyli ei oikein sovi Harlemin slummimaineeseen, joten on syytä kurkistaa alueen historiaan. Harlem alkoi kehittyä voimakkaasti 1880-luvulla, jolloin rakennettiin paljon uusia asuntoja. Kaupunginosa suunniteltiin varakkaalle väestölle ja siitä kaavailtiin kulttuurin sekä esimerkiksi muodin keskusta. Taloja nousi nopeaan tahtiin, jotta mahdollisimman moni asunto valmistuisi ennen rakentamiseen liittyneitä tiukempia lakeja.

newyork_harlem_01


Talous alkoi kuitenkin taantua, eikä Harlemiin saapunut odotettuja muuttajia. Kotien jääminen tyhjilleen tiesi hintojen laskemista. Tilanteen hyödynsivät ensimmäisenä juutalaiset ja italialaiset. Sitten alkoi mustan väestön suuri muuttoaalto Yhdysvaltain eteläosista kohti pohjoisen kaupunkeja. Taustalla olivat etelävaltioiden rotuerottelua ylläpitäneet lait ja toisaalta New Yorkissa odottaneet työmahdollisuudet. Moni suuntasi Harlemiin, joka alkoi täyttyä afroamerikkalaisista. Alue kukoisti erityisesti 1920-luvulla, jolloin elettiin Harlemin renessanssia. Harlem oli mustan kulttuurin keskus, jonka kirjailijat ja muiden alojen taiteilijat nousivat kuuluisuuteen.

newyork_harlem_18


Seuraavan vuosikymmenen lama tiesi Harlemin tuhoa. Useimpien ihmisten rahat eivät riittäneet elämiseen, puhumattakaan että joku taho olisi tukenut kulttuuria. Seurasi joukkopako, jonka jälkeen Harlemiin jäivät vain köyhimmät mustat. Rappioon liittyi työttömyyden lisäksi väkivaltaisia jengejä, huumeongelmia ja ylipäätään kaikenlaista rikollisuutta. Tilanne oli pahimmillaan 1970-luvulla, eikä 1990-lukukaan ollut juuri parempi. Tein silloin kaverin kanssa laajaa lukioesitelmää New Yorkista, ja Harlem pinttyi mieleeni paikkana, jossa käymisestä ei selviäisi hengissä. Tällä vuosituhannella Harlem on jälleen elpynyt, muun muassa kaupunginosaan tehtyjen investointien ja rikollisuuteen puuttumisen myötä.

newyork_harlem_11


Jaksan yhä kulkiessamme ihmetellä Harlemin ilmapiirin erilaisuutta eteläisempään Manhattaniin verrattuna. Käännymme Malcolm X -bulevardille, jota pitkin kävelemme etelään. Malcolm X on mielenkiintoinen hahmo Harlemin ja koko Yhdysvaltojen historiassa. Aiemmin rosvopäällikkönä ja huumekauppiaana toiminut mies kääntyi vankilassa istuessaan muslimiksi ja ryhtyi kansalaisoikeustaistelijaksi. Hänestä tuli yksi merkittävimmistä afroamerikkalaisista henkilöistä ja tärkeä mustien oikeuksien edistäjä. Malcolm X murhattiin vuonna 1965. Mieleeni tulee jälleen Bobby Womackin kappale. Se ei kerro Malcolm X:sta, mutta sankarina kuollut mies olisi varmaankin voinut lausua samoja sanoja. I’m not saying what I did was all right, trying to break out of the ghetto was a day-to-day fight.

newyork_57


Nälkäkin alkaa viimein kurnia, joten suuntaamme soul foodia tarjoavaan Amy Ruth’siin. Ravintola on suorastaan fantastinen löytö ja ateriasta tulee koko matkan mieleenpainuvin. Tarjoilijamme Tasha ottaa meidät sydämellisesti vastaan ja tunnemme itsemme lämpimästi tervetulleiksi. Amy Ruth’s on melko tunnettu ravintola eikä mikään salaisuus turisteille, mutta nyt pöydissä näkyy vain muutamia paikallisilta vaikuttavia asiakkaita. Yksinkertaisesti sisustetuissa ruokasaleissa on paljon seinämaalauksia, jotka esittävät kuuluisia tummaihoisia henkilöitä. Afroamerikkalaisuus on esillä kaikkialla.

newyork_harlem_06


Tilaan presidentti Barack Obaman mukaan nimettyä kananrintaa, jonka lisukkeina on barbeque-kastiketta, coleslawia ja perunasalaattia. Kyytipoikana toimii Harlem Wit -olut. Kana on niin maukasta ja mureaa, etten muista milloin olisin syönyt parempaa. Ravintolan tunnetuin annos on yhdistelmä kanaa ja vohveleita. Jätämme tämän kokeilematta, mutta Tasha suosittelee vohvelia tyttärien lohikrokettien seuraksi. You will like it, do you trust me? Tytöt nyökkäävät ja ovat annoksiinsa oikein tyytyväisiä. Maistan palan vohvelia itsekin, ja ymmärrän kehujen syyn. Ateria tuo hyvän mielen ja poistumme kadulle kovin kylläisinä.

newyork_harlem_08


Ravintolan lähistöltä löytyvä Malcolm Shabazz Harlem Market on arkisena iltapäivänä yllättävän hiljainen. Värikkäillä markkinoilla myydään afrikkalaisia tuotteita, lähinnä vaatteita ja esimerkiksi koruja sekä puuesineitä. Valikoimassa ei näy meille mitään ostettavaa, mutta eksoottiset markkinat ovat mukava lisä päivän kierrokselle.

newyork_harlem_09


Jatkamme matkaamme kohti 110th Streetin metroasemaa. Ohjelmassa ovat seuraavaksi kävelykierros Central Parkin eteläosissa sekä Broadway-musikaali. New Yorkissa voi todellakin kokea yhden päivän aikana paljon erilaisia asioita. Harlem houkuttelee nähtävyyksien sijasta tunnelmillaan. Se on ehdottomasti käymisen arvoinen ja monin tavoin ainutlaatuinen osa Manhattania.

Jatka lukemista

Yhdysvallat

New Yorkin koskettava 9/11-museo

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Syyskuun 11. päivä vuonna 2001 jätti synkän jälkensä maailmanhistoriaan. World Trade Centerin terrori-iskuissa sortuneiden kaksoistornien paikalla toimii nykyään museo, joka kertaa surulliset tapahtumat tarkasti ja koskettavasti.

Tuo syksyinen tiistai kuuluu niihin päiviin, jonka kulun muistan hyvin vielä vuosien jälkeenkin. Toimistolla Helsingin Lauttasaaressa oli meneillään tavallinen työpäivä, kun ympäri avokonttoria alkoi kuulua uskomattomia uutisia Amerikasta. Lentokone oli törmännyt World Trade Centerin ikonisiin kaksoistorneihin New Yorkissa. Aiheesta tuli lähetettyä tekstiviestejä kavereiden kanssa ja illalla katsoin avovaimon vieressä dramaattisia uutislähetyksiä kotisohvalla. Suuri määrä ihmisiä oli kuollut, tornit sortuneet ja koko maailma odotti henkeään pidätellen mitä tapahtuisi seuraavaksi.

911_01


Nykyään entisten kaksoistornien paikalla toimii päivämäärän mukaan nimetty 9/11-museo. Museovierailu ei kuulunut alun perin suunnitelmiimme, mutta päätämme onneksi valita sen viimeisen matkapäivämme ohjelmanumeroksi. Pääsyliput tähänkin nähtävyyteen täytyy varata etukäteen netistä. Lippuihin valittu sisäänkäyntiaika on melko tarkka, sillä ulkona päivystävä henkilökunta ei päästä vierailijoita sisään kovin paljoa etuajassa. Kun ovelle asti lopulta pääsee, sujuu kaikki turvatarkastusta myöten hyvin ripeästi.

911_10


Museo on kovin mielenkiintoinen ja meiltä kuluu sisällä helposti lähes kolme ja puoli tuntia. Erityisesti perheen yläkoululainen kiinnostuu aiheesta todella paljon, ja olisi voinut viihtyä museossa jopa pidempään. Toisaalta pikkusiskolle riittäisi lyhyempikin aika, koska hän ei vielä ymmärrä englanninkielistä sisältöä aivan yhtä sujuvasti. 

911_05


Museo on rakennettu sortuneiden kaksoistornien kohdalle, niiden paikalla nykyisin näkyvien vesialtaiden alapuolelle. Maanalaiset tilat ovat siis siellä, missä tornien perustukset ovat aikoinaan sijainneet. Nähtävillä on edelleen jonkin verran pilvenpiirtäjien alkuperäisiä rakenteita tai niiden jäänteitä. Tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluvat portaat, joita pitkin monet ihmiset pakenivat henkensä edestä turvaan. Esillä on myös muuta kookasta esineistöä, kuten katolla olleen antennin jäännökset.

911_06


Laajan aulamaisen tilan keskellä on sortuneista pilvenpiirtäjistä jäljelle jäänyt pylväs, jolla on suuri symbolinen arvo. Pylväs on täynnä erilaisia muistokirjoituksia sekä iskun uhrien kuvia. Nähtävillä on myös video, jossa tämä Last Column irrotetaan alkuperäiseltä paikaltaan ja viedään juhlasaatossa säilöön John F. Kennedyn lentokentälle. Videolla pylvästä käsitellään kunnioittavasti ja se näyttää rekan lavalla ikään kuin jättimäiseltä ruumisarkulta mustine suojakankaineen, Yhdysvaltain lippuineen ja kukkaseppeleineen. Pylväs oli viimeinen raivaustyömaalta pois viety esine ja se palautettiin tänne Manhattanille museon rakennusvaiheessa. 9/11-museo avattiin yleisölle toukokuussa 2014.

911_09


Museo jakautuu muutamaan eri osaan. Väljissä aulamaisissa tiloissa on edellä mainittua esineistöä ja siellä voi esimerkiksi kuunnella nauhoitteita ihmisten kokemuksista terrori-iskuun liittyen. Näytteillä on myös moottoripyöriä, jotka on koristeltu tapahtumien muistoksi. Valokuvaaminen on täällä sallittu, toisin kuin varsinaisessa päänäyttelyssä. Syyskuun 11. päivän tapahtumista kertova päänäyttely sijaitsee entisen Pohjoistornin paikalla hieman ahtaissa tiloissa, joissa valokuvauskielto varmasti helpottaa kaikkien vierailua.

911_03


Päänäyttelyn tilat ovat sen verran sokkeloiset, ettemme edes ymmärrä kokonaisuuden laajuutta ennen kuin olemme kulkeneet jonkin aikaa eteenpäin. Nähtävillä on yksityiskohtaista tietoa World Trade Centeristä ennen terrori-iskuja, tapahtumien aikana sekä niiden jälkeen. Syyskuun 11. päivästä kerrotaan todella yksityiskohtaisesti minuutti minuutilta ja tapahtumia kuvataan monesta eri näkökulmasta. Esillä on valtava määrä videomateriaalia, tekstejä, valokuvia sekä äänitallenteita esimerkiksi hätäkeskukseen tulleista puheluista.

911_11


Nähtävillä on raunioista löytyneitä jokapäiväisiä esineitä kengistä disketteihin, sanomalehtien etusivuja eri puolilta maailmaa, perheenjäsenistä jätettyjä katoamisilmoituksia, videotallenteita uutislähetyksistä sekä paljon muuta aiheeseen liittyvää. Esineiden liittäminen ihmisten nimiin, valokuviin ja elämäntarinoihin tekee museokokemuksesta hyvin koskettavan. Minusta traagisimpia valokuvia ovat ne, jotka esittävät palavista torneista väistämättömään kuolemaan hyppääviä ihmisiä.

911_14


Eri kulmauksissa käydään läpi neljän kaapatuiksi joutuneen lentokoneen tarinat. Kaikkiaan 19 terroristia kaappasi kaksi American Airlinesin ja kaksi United Airlinesin Yhdysvaltain sisäisellä lennolla ollutta konetta. Ensimmäinen niistä törmäsi World Trade Centerin Pohjoistorniin kello 8:46 ja toinen Etelätorniin kello 9:03 paikallista aikaa. Hieman myöhemmin kolmas lentokoneista ohjattiin Washingtonissa puolustusministeriö Pentagonin kylkeen. Neljännen koneen matkustajat onnistuivat nousemaan kapinaan ja estämään kaappareiden suunnitelmat, mutta kaikki mukana olleet kuolivat Pennsylvaniassa tapahtuneessa maahansyöksyssä. Tapahtumien etenemisen ohessa käydään läpi muun muassa puheluita, joita jotkut matkustajat saivat soitettua rakkailleen ennen kuolemaansa.

911_13


Etelätorni sortui kello 9:59 ja Pohjoistorni hieman myöhemmin 10:28. Pelastustoimet olivat monin tavoin haastavia, mutta selviytyneiden määrää voidaan pitää olosuhteisiin nähden suhteellisen korkeana. Jälkeenpäin on helppo sanoa että Etelätornin evakuointi olisi pitänyt aloittaa heti Pohjoistorniin tapahtuneen ensimmäisen iskun jälkeen, mutta kukaan ei tuossa vaiheessa osannut vielä odottaa toista lentokonetta. Tilanne ymmärrettiin lopullisesti terrori-iskuksi vasta toisen törmäyksen jälkeen. Kaikkiaan tapahtumissa kuoli lähes kolmetuhatta ihmistä.

911_12


Yksi näyttelyn osista kertoo iskujen taustasta, terroristijärjestö al-Qaidasta ja tapahtumien seurauksista. Terroristijärjestön tarkkoja ajatuksia on vaikea tietää tai tiivistää, mutta on selvää etteivät Yhdysvaltojen toimet Lähi-idän suunnalla olleet miellyttäneet. Presidentti George W. Bush julisti pian syyskuun 11. päivän jälkeen terrorismin vastaisen sodan, ja lentokenttien turvatarkastukset tiukentuivat kautta maailman. Yhdysvaltain armeija surmasi al-Qaidan johtajan Osama bin Ladenin vuonna 2011 Pakistanissa, mutta terrori-iskun seuraukset heijastuvat omalla tavallaan maailmantilanteeseen edelleen.

911_08


Museon avarammasta osasta löytyy pelastustöissä pahasti vaurioitunut paloauto. Tuhannet rohkeat pelastustyöntekijät saapuivat torneille auttamaan parhaansa mukaan, mutta valitettavasti tehtävissä menehtyi reilusti yli kolmesataa palokunnan jäsentä sekä monia poliiseja. Tornien romahdettua Manhattanin eteläosa peittyi myrkyllisten kaasujen ja harmaan pölyn alle. Valtava määrä ihmisiä altistui myrkyllisille aineille, minkä seurauksena tuhansia paikalla olleita on kuollut tapahtumia seuranneina vuosina erilaisiin sairauksiin, lähinnä syöpiin. Tuo uhriluku kasvaa edelleen.

911_04


Käymme vielä lopuksi Etelätornin paikalla sijaitsevassa museon siivessä, joka on omistettu syyskuun 11. päivänä kuolleille ihmisille. Nähtävillä on valokuvat kaikista terrori-iskun lähes kolmestatuhannesta välittömästä uhrista. Täältä löytyy myös tila, jossa kerrotaan menehtyneiden elämäntarinoita kuvien kera yksi kerrallaan lyhyinä esityksinä. Näitä tarinoita olisi tehnyt mieli jäädä kuulemaan pitkäksikin aikaa, mutta olemme jo sen verran väsyneitä ja nälkäisiä, että jatkamme pian kohti uloskäyntiä. Museon eri osiin voi tutustua haluamassaan järjestyksessä, joten on tavallaan sääli että päädyimme tänne vasta lopuksi. On hienoa, ettei museossa kerrota vain ihmisten kuolemasta, vaan myös siitä millaisen elämän he elivät.

911_07


Museo on todella vaikuttava ja hienosti toteutettu kokonaisuus. Traagista aihetta on käsitelty hienovaraisesti, mutta silti hyvin yksityiskohtaisesti, perusteellisesti ja informatiivisesti. Taustalla on havaittavissa amerikkalaista mahtipontisuutta, jossa kaikkia menehtyneitä sekä pelastustöihin osallistuneita pidetään suurina ja arvostettuina sankareina. Suosittelen 9/11-museota lämpimästi kaikille New Yorkissa vieraileville, sillä kohde yllätti meidät todella positiivisesti ja kuului lopulta aiheen synkkyydestä huolimatta matkan kohokohtiin.

911_02


Entisten kaksoistornien paikalla on nykyään kaksi suurta muistoallasta, joissa virtaa mieltä rauhoittava vesi. Altaiden reunoille on kaiverrettu kaikkien syyskuun 11. päivän iskuissa kuolleiden nimet. Muistoaltaat sijaitsevat puistossa, jonne on vapaa pääsy. Museon sisäänkäynti tapahtuu altaiden välissä olevan rakennuksen kautta.

oneworldobservatory_07


Alueella kohoavat nyt uuden World Trade Centerin rakennukset. Niistä korkeimmassa toimiva One World Observatory on hieno näköalapaikka, josta kelpaa katsella kaupunkimaisemia. Kerroin näköalatasanteesta jo aiemmin jutussa New Yorkin näköalapaikkoja: One World Observatory.
   
Lue myös koko matkastamme kertova juttu Unelmien lomamatka New Yorkiin.

Museosta löytyy lisätietoa virallisilta nettisivuilta osoitteesta 911memorial.org.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja