Seuraa somessa

Yhdysvallat

Maisematie Highway 1 Cambriasta San Franciscoon

Julkaistu

-

Edellisessä jutussa Los Angelesista alkanut automatka jatkuu nyt Cambriasta päätepisteeseensä San Franciscoon. Maanvyöry muutti osittain reittisuunnitelmaa, mutta näimme silti paljon kiinnostavia paikkoja sekä huikeita maisemia.

Olemme viettäneet kaksi yötä Cambriassa ja ehtineet näin tutustua ympäristön nähtävyyksiin. Tarkoituksenamme oli jatkaa tästä eteenpäin Highway 1:tä pitkin pohjoiseen, mutta rantaa seuraava maisematie on maanvyöryn vuoksi poikki. Tammikuun 2023 myrsky tuhosi Highway 1:n Big Surin alueella parin mailin matkalta, ja noin sadan miljoonan dollarin hintaiset korjaustyöt jatkuvat vielä ainakin toukokuuhun 2024 saakka. Tilanne ei ole valitettavasti poikkeuksellinen, sillä maanvyöryt ovat katkaisseet vuonna 1937 avatun tien kymmeniä kertoja. Erityisesti kaunis Big Surin alue on vaaravyöhykkeessä, koska yksinäinen rantatie kiemurtelee jyrkänteillä korkeiden kukkuloiden ja meren välissä.


pch_cambria

Ragged Point

Highway 1:n eli Pacific Coast Highwayn kauneimmaksi kehuttu osuus alkaa pohjoisen suuntaan ajettaessa juuri Cambrian paikkeilta ja jatkuisi Big Surin alueen halki. Niinpä ajoimme jo edellisenä päivänä Cambriasta noin neljänkymmenen kilometrin päähän Ragged Pointiin ja takaisin, koska halusimme nähdä tien maisemia sen verran kuin se oli mahdollista. Juuri Ragged Pointia pohjoisemmaksi ei kesäkuussa 2023 tiesulun vuoksi pääse.

cambria_10


Ragged Pointia pidetään eräänlaisena porttina Big Suriin. Pienellä niemellä korkeiden kallioiden päällä toimii hotelli, ravintola sekä huoltoasema. Paikka on pysähtymisen arvoinen ennen kaikkea maisemiensa ansiosta, sillä täältä kelpaa ihailla näkymää Big Surin suuntaan ja harmitella, ettemme pääse kokemaan tietä tästä pohjoiseen.


us101

Monterey

Edessämme on vielä kaksi päivää matkalla kohti San Franciscoa. Lähistöllä ei ole vaihtoehtoisia reittejä, joten maanvyöry pakottaa meidät kiertotielle parinsadan kilometrin ajaksi. Joudumme palaamaan aluksi Cambriasta hiukan etelään, kunnes jatkamme tietä numero 46 sisämaahan päin. Ohitamme kauniita viinitilojen sävyttämiä kukkulamaisemia, kunnes saavumme US 101 -moottoritielle, jota pitkin huristelemme seuraavat sata mailia. Näkymät eivät vedä vertoja rannikkotielle, mutta on mielenkiintoista nähdä arkista Amerikkaa kellertävine kukkuloineen, valtavine tasankoineen ja laajoine viljelyalueineen. Koulubusseilta näyttävät ajoneuvot kuljettavat työläisiä silmänkantamattomiin jatkuville pelloille.

monterey_01


Saavumme seuraavaan yöpaikkaamme Montereyhin aikaisin iltapäivällä ja pääsemme viemään laukkumme Arbor Inn Montereysta varattuun huoneeseen hyvissä ajoin ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Jatkamme pian matkaa kaupungin keskustaan. Autolle löytyy paikka lähellä satamaa sijaitsevasta parkkihallista, minkä jälkeen lähdemme tutustumaan taas yhteen kalifornialaiseen huvilaituriin.

monterey_02


Montereyn Old Fisherman’s Wharf on täynnä kalapainotteisia ravintoloita sekä erilaisia kauppoja. Syömme hyvää pastaa italialaishenkisen Paluca Trattorian terassilla, jossa saamme nauttia aurinkoisesta säästä ja kevyestä merituulesta sekä kuunnella lähistön tapahtumasta kaikuvia Elviksen kappaleita. Viereisestä karkkikaupasta löytyy jälkiruoaksi paikallista toffeeherkkua Salt Water Taffya.

monterey_03


Montereyn satamasta voisi lähteä valasretkelle, mutta se ei valitettavasti sovi aikatauluumme. Kuljemme vanhan huvilaiturin päästä päähän ja näemme syrjemmällä hiljaisemman laiturin alla loikoilevat merileijonat. Ne on helppo paikallistaa kovan äänen perusteella.

monterey_04


Old Fisherman’s Wharfilla riittää hyväntuulista vilinää. Sataman vieressä on käynnissä vanhoja autoja esittelevä tapahtuma, jossa Elviksen hitit ovat jo vaihtuneet kantrikappaleisiin. Tämä kaikki tuntuu jopa kliseisen amerikkalaiselta. Nautimme Montereyn merellisestä ja sopivan eläväisestä ilmapiiristä. Kaikkialle ei voi ehtiä, joten meiltä jää väliin kaupungin päänähtävyyksiin kuuluva Cannery Row -katu sekä monien kehuma suuri akvaario.


bigsur_06

Big Sur

Jätämme Montereyn keskustan hetkeksi taaksemme, koska haluamme nähdä vielä sen verran Big Surin aluetta kuin se on mahdollista. Suunnistamme siis Highway 1:lle ja ajamme noin 40 kilometriä Montereysta etelään Point Surin majakan kohdalle, jossa käännymme ympäri. Tie olisi auki vielä jonkin matkaa tästä etelään päin, mutta emme ehdi nyt jatkaa pidemmälle.

bigsur_09


Meiltä jää ajamatta noin 90 kilometrin osuus Highway 1:tä, mutta olemme tyytyväisiä siihen mitä saamme kokea. Väliin jääneistä paikoista olisivat kiinnostaneet esimerkiksi Pfeiffer Big Sur State Parkin punapuumetsät sekä kauniiksi mainittu Pfeiffer Beach.

bigsur_08


Nimi Big Sur on johdettu espanjankielisestä suurta etelää tarkoittavasta alkuperäisnimestä. Alueella ei ole tarkkoja rajoja, mutta sillä tarkoitetaan suurin piirtein edellä mainitun Ragged Pointin ja Montereyn välistä rantakaistaletta. Highway 1 on ainoa eristäytyneen Big Surin alueen halki kulkeva tie. Big Sur on harvinaisen kaunis ja harvaan asuttu alue, jossa ei ole taajamia. Seutu on vetänyt vuosikymmenien varrella puoleensa hiljaisuutta kaipaavia taiteilijoita. Esimerkiksi kirjailijat Jack Kerouac ja Arthur Miller ovat kuvanneet Big Suria omissa teoksissaan.

bigsur_02


Pysähdymme ihailemaan maisemia useaan otteeseen sekä etelään päin ajaessamme että myös paluumatkalla pohjoiseen. Useimmat taukopaikat ovat meren puolella, joten niille on hieman helpompi pysähtyä etelään päin mennessä.

bigsur_01


Big Surin kuvatuin yksittäinen kohde taitaa olla Bixby Creek Bridge. Sitä kelpaa ihailla myös hieman kauempaa Hurricane Pointin näköalapaikalta, jolloin ympärillä avautuvat laajat rannikkomaisemat. Vehreys ja utuiseksi käynyt sää tuovat mieleen Irlannin tai vaikkapa Azorien näkymät.

bigsur_07


Bixby Creek Bridge on kieltämättä hyvin kuvauksellinen. Vuonna 1932 valmistuneella sillalla on suuri merkitys alueen liikenteen kannalta, sillä aiemmin käytössä ollut väylä jouduttiin usein sulkemaan talveksi haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Nykypäivän hankaluudet liittyvät pysäköintiin, sillä paikalle pyrkii niin paljon matkailijoita, ettei autoa saa mahtumaan ilman jonottamista sen paremmin tienvarren levikkeelle kuin viereiselle sivutielle syntyneelle pienelle parkkipaikallekaan. Lopulta kärsivällisyys palkitaan ja pääsemme katselemaan korkeaa siltaa lähietäisyydeltä.

bigsur_05


Vain kilometrin päässä edellisestä sijaitseva Rocky Creek Bridge on kuin Bixby Creek Bridgen pikkuveli. Koko on vaatimattomampi, mutta ulkonäkö on muuten hyvin pitkälti samanlainen.


carmel_03

Carmel-by-the-Sea

Saavumme illan hämärtyessä viehättävään Carmel-by-the-Sean pikkukaupunkiin, joka sijaitsee aivan Montereyn kupeessa. Teemme kävelykierroksen keskusta-alueella, jossa riittää hauskannäköisiä taloja, tyylikkäitä putiikkeja ja erilaisia ravintoloita. Ympäristö on turistisuudestaan huolimatta oikein viihtyisä.

carmel_02


Carmel-by-the-Sea tunnetaan taiteilijoiden asuinpaikkana ja sen seesteinen ilmapiiri tuntuu hienostuneelta. Carmelin vetonauloihin kuuluu myös kaunis luonto ja pitkä Carmel Beach, mutta emme lähde enää tässä vaiheessa iltaa hiekkarannalle. Harkitsimme Carmelia yöpaikaksikin, mutta hintataso oli majoitusta etsiessä huomattavasti Montereyta korkeampi.

carmel_01


Carmelin kaduilla on silmiinpistävän siistiä ja osassa taloista on mukavaa persoonallista ilmettä. Löydämme pienen italialaisen kahvilan, josta saa iltapalaksi maukkaita leivoksia. Tutustumisemme Carmel-by-the-Seahin jää pintapuoliseksi, sillä palaamme pienten matkamuisto-ostosten jälkeen majapaikkaamme Montereyhin.


kalifornia_17_miledrive_19

17-Mile Drive

Heräilemme automatkan viimeiseen päivään, syömme aamiaiseksi Carmelista ostettuja eväitä ja pakkaamme taas tavarat autoon. Kurvaamme vielä ennen pohjoiseen lähtöä Carmel-by-the-Sean eteläpuolella sijaitsevalle 17-Mile Drive -maisematielle. Rauhallinen tie kiertelee Pebble Beachin luksusasuinalueen sisällä ja on siksi maksullinen. Reitin varrella on selkeästi merkittyjä pysähdyspaikkoja, joista parhaat tarjoavat kauniita merimaisemia ja mahdollisuuden vaikkapa hylkeiden bongaamiseen. Ohitamme myös useita huippuluokan golfkenttiä. Kierroksesta voi lukea lisää jutustani Maisematie 17-Mile Drive Kaliforniassa.


santacruz_11

Santa Cruz

Käännän 17-Mile Driven jälkeen auton nokan kohti pohjoista. Ohitamme Montereyn jälkeen suuria hiekkadyynejä, mutta niiden jälkeen tie kääntyy sisämaan peltomaisemiin. Tien varrella kaupitellaan mansikoita, kirsikoita, artisokkaa ja paljon muuta tuoretta syötävää. Matka seuraavaan taukopaikkaamme Santa Cruziin vie noin tunnin. Santa Cruz on surffaajistaan tunnettu rento lomakaupunki, jossa käymme taas yhdellä puulaiturilla sekä kävelemme värikkään huvipuiston läpi. Kaupungista voi lukea lisää jutustani Pari tuntia Kalifornian Santa Cruzissa.


sanfranciscoon_03

Saapuminen San Franciscoon

Santa Cruzista on vielä parin tunnin ajomatka San Franciscoon. Matka alkaa jo painaa ja haluaisimme perille ennen pimeää, joten emme malta enää pysähtyä näköalapaikoille. Tien varteen jää kyllä ajoittain hienojakin rantamaisemia, mutta tyydymme ihailemaan niitä liikkuvasta autosta.

sanfranciscoon_04


Automatkailu alkaa jo tällä erää riittää, joten tuntuu mukavalta saapua kaupungin sisääntuloväylille. Golden Gate Parkin halki ajaessamme olemme jo melkein perillä. Tässä vaiheessa on tärkeää pysytellä oikealla kaistalla, jotta pääsemme keskustaan emmekä ajaudu Golden Gaten sillalle. Koko Highway 1 on maksuton lukuun ottamatta Golden Gaten ylitystä, joka ei siis kuulu omalle reitillemme. Golden Gaten ylityksestäkin peritään maksu vain etelään päin ajettaessa.

sanfranciscoon_02


Tuntuu yllättävänkin sykähdyttävältä nähdä kauempana häämöttävät Golden Gaten pilarit, Alcatrazin vankilasaari sekä keskustan korkeat talot ensimmäistä kertaa. Sunnuntai-illan liikenne on hiljaista, eikä ajaminen tuota ongelmia. Suunnistamme kohti Fisherman’s Wharfin suunnalla sijaitsevaa autovuokraamoa, jonne palautamme menopelimme. Vietämme loput matkapäivät kaupungissa, joten autolle ei ole tämän jälkeen enää käyttöä. Julkinen liikenne toimii San Franciscossa hyvin ja parkkipaikat olisivat kuulemma kalliita. Suosikkikaupunkieni joukkoon nousseesta San Franciscosta on tulossa vielä pari blogijuttua myöhemmin. 

sanfranciscoon_01


Highway 1 oli upea kokemus, sillä tien varrella riittää hienoja maisemia, viehättäviä kyliä sekä kiinnostavia nähtävyyksiä. Matkan voisi teoriassa ahnehtia yhdessäkin päivässä, mutta koska nähtävää on paljon, suosittelen varaamaan Los Angelesin ja San Franciscon väliselle taipaleelle ainakin kolme päivää. Aivan koko Highway 1 ei ole pelkkää maisemien ilotulitusta, vaan reitillä on paikoitellen arkipäiväisiltäkin näyttäviä osuuksia. Toisaalta varsinkin Big Surin alue on todella upea ja nyt jäikin hieman harmittamaan, ettemme nähneet sitä kokonaan. En suunnittele palaavani Highway 1:lle uudelleen, mutta kuten amerikkalaiset sanovat, never say never.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
4 kommenttia

1 kommentti

  1. Monteray on miellyttävä kaupunki, emme ole yöpyneet siellä, mutta pysähtyneet muutamaan kertaan. Joskus nuorempana tuli käytyä myös mainitsemassasi akvaariossa, josta on ihan mukavat muistot. Ja samaa mieltä olen, Bixby Creek Bridge on kyllä kuvauksellinen.

    • Mika / Lähtöportti

      13.2.2024 at 16:04

      Montereyhin tutustuminen jäi harmillisen lyhyeksi, vaikka yhden yön siellä nukuimmekin. Uskon silti, että autoilu Highway 1:llä ja 17-Mile Drivella oli antoisampaa kuin kaupungilla kiertely. Kiva kuulla, että tykkäsit akvaariosta!

  2. Jenni / Unelmatrippi

    18.2.2024 at 18:01

    Big Sur kiinnostaisi kovasti! Tosi harmi, että alue kärsii usein maanvyörymistä eikä tietä näin ollen pääse välttämättä ajamaan kokonaan. Kiinnostaisi silti joskus käydä, vaikka reitti vähän vajavaiseksi jäisikin.

    • Mika / Lähtöportti

      20.2.2024 at 19:48

      Big Sur on kyllä todella kaunis, Los Angelesin ja San Franciscon välisen tien ehdoton kohokohta! Sääli että rannikkotie kulkee melko hauraalla alueella, välillä on maastopaloja ja maanvyöryjä, minkä lisäksi eroosio kuluttaa rantakallioita. Olisi mukavaa ajaa tie kokonaan läpi, mutta voihan sen maanvyörymistä huolimatta ajaa melkein kokonaan, jos vain jaksaa ja ehtii ajaa tarpeeksi pitkään edestakaisin sekä etelästä ja pohjoisesta käsin.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhdysvallat

New Yorkin Vapaudenpatsas ja Ellis Island

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Lokakuussa 2024 tehtyyn New Yorkin -matkaan mahtui runsaasti elämyksiä, ja olen julkaissut reissusta paljon juttuja. Sarjan päättävässä kirjoituksessa käydään Vapaudenpatsaan juurella sekä tutustutaan Ellis Islandilla sijaitsevaan mielenkiintoiseen siirtolaismuseoon.

Aurinko valaisee syksyisen New Yorkin katuja, kun suunnistamme kohti Manhattanin eteläkärjessä sijaitsevaa Battery Parkin lauttaterminaalia. Kaupungissa on totta kai aina paljon turisteja, mutta matkailijamäärä tuntuu koko pariviikkoisen reissumme aikana häiritsevältä oikeastaan vain tänä aamupäivänä. Puiston alueelle muodostunut pitkä jono etenee hyvin hitaasti, ja pääsemme lopulta lauttaan vasta puolitoista tuntia paikalle saapumisemme jälkeen. Suurin pullonkaula on tarkka lentokenttätyylinen turvatarkastus.

newyork_vapaudenpatsas_01


Lauttaliput Vapaudenpatsaasta tunnetulle Liberty Islandille sekä viereiselle Ellis Islandille kannattaa ostaa hyvissä ajoin etukäteen Statue City Cruisesin nettisivuilta. Muutkin yhtiöt mainostavat erilaisia risteilyjä, mutta Statue City Cruises on ainoa, joka saa rantautua näille saarille. Molemmille saarille saa jäädä haluamakseen ajaksi ja jatkaa kierrosta jollakin seuraavalla lautalla. Risteilyn voi aloittaa Battery Parkin sijasta myös New Jerseyn Liberty State Parkista, jossa jonoista ei liene harmia.


newyork_vapaudenpatsas_05

Vapaudenpatsas Vierailu Liberty Islandilla

Päivä etenee mukavasti, kunhan lopulta pääsemme lautan kyytiin. Nautimme kirkkaasta säästä sekä maisemista, sillä varsinkin näkymä Manhattanille päin on mykistävän upea. Katse kääntyy silti pian nopeasti lähestyvän Vapaudenpatsaan suuntaan. Lauttamatka vie vain noin vartin verran. Tuntuu hienolta nähdä maailmankuulu patsas lähietäisyydeltä. Aiemmalla New Yorkin -matkallamme ihailimme sitä vain kauempaa, ilmaisen Staten Island Ferryn kyydistä.

newyork_vapaudenpatsas_09


Teemme kierroksen pienen Liberty Islandin ympäri. Vierailemme pikaisesti ilmaisessa museossa, jossa käydään läpi Vapaudenpatsaan taustatietoja sekä erityisesti sen rakentamista.

newyork_vapaudenpatsas_07


Opin muun muassa, että nimikkotornistaan tunnettu Gustav Eiffel osallistui Vapaudenpatsaan rakentamiseen suunnittelemalla sen tukirakenteet. Museon näyttävin esine on Vapaudenpatsaan alkuperäinen soihtu, joka oli käytössä vuoteen 1986 saakka.

newyork_vapaudenpatsas_02


Vapaudenpatsas on Ranskan kansan Yhdysvalloille antama lahja, jolla juhlistettiin maiden välistä ystävyyttä. Ranskassa järjestettiin suuri rahankeruukampanja patsaan rahoittamiseksi, kun taas Yhdysvalloissa kerättiin varoja jalustan toteuttamista varten.

newyork_vapaudenpatsas_03


Kuvanveistäjä Frédéric Auguste Bartholdin suunnittelema patsas on jalustoineen 93 metriä korkea, joten se näkyy kauas. Vapaudenpatsas on toivottanut New Yorkiin saapuneet laivamatkailijat tervetulleiksi vuodesta 1866 lähtien. Hahmon oikeassa kädessä oleva soihtu kuvaa vapautta ja valoa, kun taas vasemmassa kädessä olevaan lakitauluun on kirjoitettu Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksen päivämäärä.

newyork_vapaudenpatsas_04


Lauttalippujen oston yhteydessä on mahdollisuus varata vierailu Vapaudenpatsaan korokkeen päälle tai ylös aina patsaan kruunun sisälle saakka. Korokkeen päälle pääsee hissillä, mutta kruunuun täytyy kavuta kierreportaita pitkin. Lisämaksu näille näköalapaikoille pääsystä on hyvin pieni, mutta varaus erityisesti kruunuun nousemista varten täytyy tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Meille riittää patsaan katselu maan tasalta, sillä emme halua viettää Liberty Islandilla kovin paljoa aikaa. Tarkoituksenamme on nimittäin ehtiä tutustumaan Ellis Islandin siirtolaismuseoon kiireettömästi.

newyork_vapaudenpatsas_08


Liberty Islandilta on hienot näkymät Manhattanille päin ja maisemia kelpaa varsinkin näin kauniina päivänä pysähtyä ihailemaan. Lauttalaiturin lähistöllä toimii kahvila, jota emme kuitenkaan lähde lähemmin tutkimaan.


newyork_ellisisland_15

Ellis Islandin siirtolaismuseo

Vaikka Vapaudenpatsas onkin maailmankuulu, pidän Ellis Islandia päivän pääkohteena. Seuraavalle laituriin saapuvalle lautalle on melko pitkä jono, mutta mahdumme onneksi siitä huolimatta hyvin kyytiin. Matka on lyhyt, sillä Ellis Island sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä Liberty Islandista.

newyork_ellisisland_06


Istahdamme Ellis Islandille rantauduttuamme penkille syömään lautalta ostetut hotdogit. Ne eivät ole valtavan suuria, mutta siirtävät nälkää riittävästi, jotta jaksamme tutustua siirtolaismuseoon. Lähisuvussani ei ole valtameren ylittäneitä siirtolaisia, enkä ole itsekään harkinnut vakavissani ulkomaille muuttamista, mutta aihe on mielestäni äärimmäisen kiehtova.

newyork_ellisisland_04


Laivalla New Yorkiin saapuneet siirtolaiset astuivat maihin Ellis Islandilla, jossa toimi vuosina 1892–1954 vilkas vastaanottokeskus. Varsinainen massamuutto päättyi jo vuonna 1924, jolloin siirtolaislakeja tiukennettiin oleellisesti. Ellis Islandin kautta ehti tulla Yhdysvaltoihin yli 12 miljoonaa parempaa elämää tavoitellutta ihmistä. Voi vain kuvitella, kuinka paljon heidän jälkeläisiään asuu Yhdysvalloissa nykyään. Kalleimpien luokkien matkustajat tarkastettiin jo laivalla, joten Ellis Islandille tulijat edustivat yleensä alempia yhteiskuntaluokkia.

newyork_ellisisland_01

 
Entisessä vastaanottokeskuksessa toimivan siirtolaismuseon pääsymaksu sisältyy lauttamatkan hintaan. Museo täyttää odotukseni hyvin. Vietämme sisätiloissa perheellemme sopivasti reilut kaksi tuntia, mutta näyttelyissä olisi voinut viihtyä kauemminkin esimerkiksi ihmisten elämäntarinoista kertovia videoita katselemalla. Englanniksi luettavaa tietoa on hyvin paljon, kun taas erilaisia esineitä voisi olla näytteillä enemmänkin. Hyvin kieltä osaava vanhempi tyttäremme vaikuttaa olevan museosta todella kiinnostunut, kun taas nuorempi ei jaksa innostua yhdessä lukemistamme teksteistä yhtä paljon.

newyork_ellisisland_10


Alimman kerroksen näyttelyissä pääsee tutustumaan muun muassa siirtolaisuuden nykypäivään. Videonäytöille voi valita katsottavakseen siirtolaisten tarinoita. Mukana on sekä kuuluisia henkilöitä että ihan tavallisia eri puolilta maailmaa kotoisin olevia ihmisiä. He kertovat taustastaan, muuton syistä, sopeutumisesta sekä nykyisestä amerikkalaisesta elämästään.

newyork_ellisisland_11


Eräältä näytöltä voi tutkia eri kansalaisuuksien, kuten vaikkapa suomalaisten määrää eri puolilla Yhdysvaltoja. Pääsemme kokeilemaan myös Yhdysvaltojen kansalaisuuden hakemisprosessiin kuuluvaa testiä, jossa mitataan tietoja maan historiasta sekä hallintojärjestelmästä. Testi osoittautuu varsin kimurantiksi, emmekä onnistu läpäisemään sitä ainakaan ensimmäisellä yrittämällä.

newyork_ellisisland_13


Toisen kerroksen ja samalla koko rakennuksen ylivoimaisesti näyttävin tila on suuri Registry Room, jossa siirtolaiset tutkittiin ja tarkastettiin. Juhlavalta näyttävä sali oli aikoinaan hyvin vilkas ja äänekäs paikka, jonka moni tulokas koki peräti pelottavaksi. Ilmassa oli helpotusta pitkän merimatkan päättymisestä, mutta myös hämmennystä. Jännitys oli luonnollisesti pinnassa ennen kuin varmistui, saisiko raskaan höyrylaivamatkan tehnyt ihminen luvan päästä määränpäähänsä. Olisi tuntunut musertavalta joutua palaamaan saman tien takaisin, varsinkin jos kaikki säästöt oli sijoitettu laivalippuun. Pari prosenttia saapuneista joutui kokemaan tuon tylyn kohtalon.

newyork_ellisisland_14


Registry Room oli käytössä vuodesta 1900 alkaen, jolloin uusi vastaanottorakennus valmistui tulipalossa tuhoutuneen tilalle. Siirtolaisiksi pyrkiviltä kului Ellis Islandilla yleensä muutamia tunteja, joista suurin osa meni jonottamiseen. Saarella suoritettiin erityisesti tartuntatauteihin liittyvä ripeä terveystarkastus, selvitettiin mahdollista rikostaustaa sekä arvioitiin kykenevyyttä itsensä elättämiseen Amerikassa. 

newyork_ellisisland_03

 
Samassa kerroksessa sijaitseva Through America’s Gate -näyttely on mielenkiintoinen ja perehdymme siihen varsin perusteellisesti. Näyttely kertoo vaihe kerrallaan siirtolaisten saapumisesta ja kohtelusta Ellis Islandilla. Kiinnostavimpia ovat yksittäisten ihmisten tarinat. Vaikka esillä on muutamia esineitäkin, perustuu näyttelyn anti suurelta osin luettaviin teksteihin tai ääniopastuslaitteen kuuntelemiseen. On kiehtovaa, että tietoa on tarjolla juuri samoissa tiloissa, joissa siirtolaisetkin ovat aikoinaan kulkeneet. Mieleeni jää eräänlainen kuulusteluhuone, jossa osa tulokkaista joutui selvittämään taustojaan ennen maahantulopäätöksen tekemistä.

newyork_ellisisland_07


Kerroksen toisesta päästä löytyvä Peak Immigration Years -näyttely johdattaa siirtolaisuuden vilkkaimpiin vuosiin, jotka osuivat 1800-luvun lopulle ja 1900-luvun alkuun. Samalla tulee pohdittua maahanmuuton taustoja, joihin liittyi muun muassa köyhyyttä sekä vainojen, sotien tai nälänhädän kaltaisia kriisejä. Esillä on erilaisia mainosjulisteita sekä passeja, joista muutamat ovat suomalaisia. Vielä 1920-luvulla koko perhe saattoi mahtua samaan passikuvaan.

newyork_ellisisland_16


On jännittävää miettiä siirtolaisten laivamatkoja valtameren ylitse. Olen käynyt Belgian Antwerpenissa sijaitsevassa erinomaisessa Red Star Linen museossa, joka käsittelee eurooppalaisten muuttoa Amerikkaan lähtösataman näkökulmasta. On mielenkiintoista jatkaa aiheeseen tutustumista täällä valtameren toisella puolella New Yorkissa. Osa tulokkaista jäi kaupunkiin, mutta moni jatkoi rautateitä pitkin muualle Amerikan ihmemaahan.

newyork_ellisisland_09


Ylimmän kerroksen näyttelyissä voi tutustua Ellis Islandin historiaan ja kehitykseen. Samalla selviää, kuinka paljon rakennuksia on remontoitu, jotta ne on saatu nykyiseen kuntoonsa. Näytteillä on jo ruostuneita esineitä, jotka ovat olleet käytössä saaren vastaanottokeskuksessa ja sairaalassa silloin kauan sitten. Yksi museon osa havainnollistaa siirtolaisten tarinoita kotimaista tuotujen esineiden avulla.

newyork_ellisisland_12


Saari on saanut nimensä Samuel Ellisiltä, joka osti sen itselleen vuonna 1770. Saaren koko oli tuolloin vain murto-osa nykyisestä, sillä Ellis Islandia on laajennettu erikoiseen kulmikkaaseen muotoonsa täyttömaan avulla. Siirtolaisten vastaanottokeskus eli nykyinen museo hallitsee saaren toista puolta, kun taas muuhun alueeseen ja esimerkiksi entisiin sairaalarakennuksiin pääsee tutustumaan ainoastaan opastetulla Hard Hat Tourilla. Opastukseen oikeuttavat liput hankitaan etukäteen lauttalippujen oston yhteydessä.

newyork_ellisisland_02

 
Näyttelyssä tulee vastaan ensimmäistä Ellis Islandin kautta saapunutta siirtolaista esittävä patsas. Teini-ikäinen Annie Moore tuli Irlannista Yhdysvaltoihin vuoden 1892 ensimmäisenä päivänä. Hahmo näyttää minusta tutulta, sillä olen tavannut Annien aiemminkin. Irlannin etelärannikolla Cobhissa vuosia sitten näkemäni patsas on kuitenkin hieman erilainen, sillä siellä Annien rinnalla on kaksi pikkuveljeä.

newyork_ellisisland_05


Meiltä kuluu siirtolaismuseossa reilut kaksi tuntia, ja olisin voinut viihtyä helposti kauemminkin. Päivän toiseksi viimeinen alus takaisin Manhattanille lähtee jo puoli viiden jälkeen. Saamme hyvät paikat yläkannelta, josta kelpaa ihailla maisemia lyhyen lauttamatkan ajan. Retken alkuosaan kuului harmillisen paljon jonottamista, mutta päivä on ollut muuten todella antoisa ja mielenkiintoinen. Tuntui sykähdyttävältä nähdä Vapaudenpatsas lähietäisyydeltä, mutta vieläkin kiinnostavampaa oli tutustua siirtolaishistoriaan Ellis Islandilla. Pieni saari on täynnä miljoonien ihmisten koskettavia tarinoita.

Jatka lukemista

Yhdysvallat

Päiväkävelyllä New Yorkin Harlemissa

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Vuoden takaisen New Yorkin -matkan varrelle mahtui monenlaisia paikkoja. Erään päivän kohteena oli kiehtova Harlemin kaupunginosa, joka tunnetaan afroamerikkalaisesta kulttuuristaan. Päällimmäisenä kokemuksena jäi mieleen mainio soul food -ravintola.

Metrojuna ehtii kolistella hyvän matkaa Manhattania pohjoiseen, kunnes saavumme Columbian yliopiston pysäkille. Ajattelemme käväistä New Yorkin vanhimman korkeakoulun pihamaalla, mutta se ei onnistukaan ihan noin vain. Portista turistina päästäkseen pitäisi olla ennakkovaraus opastetulle kierrokselle, joten eliittiyliopiston tilukset jäävät nyt näkemättä. Se ei ole onneksi suuri pettymys, sillä retken tärkeimpänä kohteena on Harlemin kaupunginosa. Morningside Heightsissa sijaitsevan yliopiston porteilta on Harlemin sydämeen vain lyhyehkö alamäkeen viettävä kävelymatka.

newyork_harlem_03


Saavumme pian 125th Streetille, joka tunnetaan myös nimellä Martin Luther King Jr. Boulevard. Uteliaisuus täyttää mielen, kun kävelemme tätä Harlemin pääkatua eteenpäin. Päässäni alkaa soida Bobby Womackin upea kappale Across the 110th Street. Muistan kuulleeni biisin ensi kertaa autoradiosta Kehä III:lla ja vaikuttuneeni siitä kovasti. Vääräleuat pitävät Kehä kolmosta susirajana, mutta 110th Street on erottanut vielä rajummin alueita toisistaan. Central Parkin pohjoisreunaa seuraava katu tunnetaan rajana, jonka ylittäminen on tarkoittanut saapumista afroamerikkalaisten asuttamaan köyhään ja vaaralliseen Harlemiin. Vuonna 1972 julkaistussa laulussa Harlem on karu paikka, jossa selvitäkseen on pysyttävänä kovana. Harlem is the capital of every ghetto town, kuuluu Womackin käheä ääni mielessäni.

newyork_harlem_02


Olemme reilusti 110. kadun pohjoispuolella, mutta Martin Luther King Jr. Boulevardilla tuntuu huolettomalta kulkea. Harlem on siistiytynyt vuosituhannen vaihtumisen jälkeen paljon, ja ainakin päivällä kadut ovat yhtä turvallisia kuin muuallakin New Yorkissa. En silti lähtisi seikkailemaan Harlemin sivukujille öiseen aikaan. Valoisallakin voi vastaan tulla jokunen koditon tai muuten epämääräinen kulkija, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota. Harlemkin keskiluokkaistuu, valkoihoisten asukkaiden määrä kasvaa ja asumisen hinta nousee. Ilmiössä on sekä hyvät ja huonot puolensa. Kaupunginosan kehittyminen on tietenkin hyvä asia, mutta on surkeaa, jos kaikilla nykyisillä asukkailla ei ole enää varaa jäädä Harlemiin.

newyork_harlem_04


Harlemissa on paljon kirkkoja. Kurkistamme sisälle katoliseen St. Joseph of the Holy Family -kirkkoon, joka on kaupunginosan vanhin. Joosefille omistetussa kirkossa on käydessämme hiljaista, sillä eletään vasta keskiviikkoa. Sunnuntait ovat Harlemissa juhlapäiviä, jolloin monet paikalliset pukeutuvat parhaimpiinsa ja suuntaavat jumalanpalveluksiin. Aito hyväntuulinen gospelmessu Harlemissa olisi varmasti mieleenpainuva elämys kenelle tahansa. Jos tällainen kiinnostaa, kannattaa selvittää etukäteen mitkä kirkot ottavat mieluiten matkailijoita vastaan ja kuinka tilaisuudessa toimitaan seurakuntaa kunnioittavasti. Liiallisesta turistien määrästä on tullut ongelma joillekin suosituimmille kirkoille.

newyork_harlem_05

Myös katutaide kuuluu oleellisesti Harlemin ilmeeseen ja identiteettiin. Emme etsi mitään tiettyä teosta, mutta värikkäitä muraaleja tulee vastaan monella kulmalla. Useissa maalauksissa on yhteiskunnallisia aiheita ja julkisuudesta tuttuja tummaihoisia hahmoja. Esimerkiksi LeBron James on hyvä aihe, koska koripallotähti ottaa hanakasti kantaa myös urheilun ulkopuolisiin asioihin.

newyork_harlem_14


Vaikka olemmekin yhä Manhattanilla, tuntuu kuin Harlem olisi ihan eri puolella maailmaa kuin keskikaupungin pilvenpiirtäjät. Talot ovat matalampia ja ympärillä tuntuu olevan avaruutta, sillä kadut ja jalkakäytävät ovat leveitä. Aurinko lämmittää viileää syyspäivää ja ilma tuntuu kirkkaammalta kuin Manhattanin eteläosassa. Pääkadun varrella on jonkin verran kaupustelijoita, joiden kojuista voisi ostaa vaikkapa vaatteita tai matkamuistoja. Kaduilla kuulee myös paljon musiikkia. Ämyreistä pauhaa enimmäkseen energiseltä kuulostavaa rappia ja hiphopia.

newyork_harlem_15


Saavumme pian Apollo-teatterin kohdalle ja kurkkaamme aulaan, josta löytyy myös matkamuistomyymälä. Apollolla on lähes tarunhohtoinen maine afroamerikkalaisen musiikin keskuksena, ja sen lavalla on esiintynyt paljon huippuartisteja. Konserttisali tunnetaan erityisesti yhä jatkuvista Amateur Night -tapahtumistaan, joiden kautta moni uusi kyky on ponnistanut julkisuuteen. Vuonna 1934 alkaneista amatööri-illoista ovat edenneet maailmalle muiden muassa Ella Fitzgerald, Jimi Hendrix sekä Jackson 5, jonka riveissä lavalla esiintyi vasta 8-vuotias Michael Jackson.

newyork_harlem_16


Michael Jackson esiintyi Apollossa myös maailmankuuluna artistina, ja salin konserttilista on muutenkin komea. Monien muiden ohella esimerkiksi Josephine Baker, Aretha Franklin, Nat King Cole, James Brown, Bob Marley ja Prince ovat esiintyneet Apollossa. Vaikka konsertit painottuvatkin mustiin muusikoihin, on Apollon lavalla esiintynyt myös valkoihoisia artisteja, kuten Paul McCartney ja Guns N’ Roses. Apollo on nyt tätä kirjoittaessani remontin vuoksi suljettu ja tarkoitus avata uudelleen vuoden 2026 aikana.

newyork_harlem_12


Käännymme hiljaisemmille kaduille ja ohitamme halloween-koristeiden lisäksi jälleen uusia seinämaalauksia. 126th Streetin ja Malcolm X Boulevardin kulmalla oleva taideteos on niin täynnä yksityiskohtia, että sitä pitää pysähtyä ihailemaan. Paul Deon sekatekniikalla luoma Planet Harlem on hieno maalaus, josta löytyy paljon tunnettuja kasvoja. Se on suunniteltu kunnianosoitukseksi Harlemin yhteisölle.

newyork_harlem_20


Harlemissa syödään soul foodia, jonka juuret ulottuvat Yhdysvaltojen etelävaltioihin. Afroamerikkalaista perinneruokaa saa monesta ravintolasta, joista Sylvia’s Restaurant on tunnetuin. Meillä ei ole ihan vielä nälkä, joten ohitamme kuuluisan ravintolan ja jatkamme kierrostamme vielä hieman pohjoiseen päin. Seuraavaksi vastaan tuleva National Jazz Museum on ohi kulkiessamme suljettu, sillä se on avoinna ainoastaan torstaista lauantaihin. Pieni museo olisi varmaankin kiinnostava vierailukohde jazzin ystäville, muttei liene muuten erityinen nähtävyys.

newyork_harlem_19


Harlemin väljät kadut tuntuvat hyvältä kohteelta päiväkävelylle, sillä kiinnostavaa nähtävää riittää. Rakennukset edustavat monin paikoin vanhaa ja hyvin kaunistakin arkkitehtuuria. Tyyli ei oikein sovi Harlemin slummimaineeseen, joten on syytä kurkistaa alueen historiaan. Harlem alkoi kehittyä voimakkaasti 1880-luvulla, jolloin rakennettiin paljon uusia asuntoja. Kaupunginosa suunniteltiin varakkaalle väestölle ja siitä kaavailtiin kulttuurin sekä esimerkiksi muodin keskusta. Taloja nousi nopeaan tahtiin, jotta mahdollisimman moni asunto valmistuisi ennen rakentamiseen liittyneitä tiukempia lakeja.

newyork_harlem_01


Talous alkoi kuitenkin taantua, eikä Harlemiin saapunut odotettuja muuttajia. Kotien jääminen tyhjilleen tiesi hintojen laskemista. Tilanteen hyödynsivät ensimmäisenä juutalaiset ja italialaiset. Sitten alkoi mustan väestön suuri muuttoaalto Yhdysvaltain eteläosista kohti pohjoisen kaupunkeja. Taustalla olivat etelävaltioiden rotuerottelua ylläpitäneet lait ja toisaalta New Yorkissa odottaneet työmahdollisuudet. Moni suuntasi Harlemiin, joka alkoi täyttyä afroamerikkalaisista. Alue kukoisti erityisesti 1920-luvulla, jolloin elettiin Harlemin renessanssia. Harlem oli mustan kulttuurin keskus, jonka kirjailijat ja muiden alojen taiteilijat nousivat kuuluisuuteen.

newyork_harlem_18


Seuraavan vuosikymmenen lama tiesi Harlemin tuhoa. Useimpien ihmisten rahat eivät riittäneet elämiseen, puhumattakaan että joku taho olisi tukenut kulttuuria. Seurasi joukkopako, jonka jälkeen Harlemiin jäivät vain köyhimmät mustat. Rappioon liittyi työttömyyden lisäksi väkivaltaisia jengejä, huumeongelmia ja ylipäätään kaikenlaista rikollisuutta. Tilanne oli pahimmillaan 1970-luvulla, eikä 1990-lukukaan ollut juuri parempi. Tein silloin kaverin kanssa laajaa lukioesitelmää New Yorkista, ja Harlem pinttyi mieleeni paikkana, jossa käymisestä ei selviäisi hengissä. Tällä vuosituhannella Harlem on jälleen elpynyt, muun muassa kaupunginosaan tehtyjen investointien ja rikollisuuteen puuttumisen myötä.

newyork_harlem_11


Jaksan yhä kulkiessamme ihmetellä Harlemin ilmapiirin erilaisuutta eteläisempään Manhattaniin verrattuna. Käännymme Malcolm X -bulevardille, jota pitkin kävelemme etelään. Malcolm X on mielenkiintoinen hahmo Harlemin ja koko Yhdysvaltojen historiassa. Aiemmin rosvopäällikkönä ja huumekauppiaana toiminut mies kääntyi vankilassa istuessaan muslimiksi ja ryhtyi kansalaisoikeustaistelijaksi. Hänestä tuli yksi merkittävimmistä afroamerikkalaisista henkilöistä ja tärkeä mustien oikeuksien edistäjä. Malcolm X murhattiin vuonna 1965. Mieleeni tulee jälleen Bobby Womackin kappale. Se ei kerro Malcolm X:sta, mutta sankarina kuollut mies olisi varmaankin voinut lausua samoja sanoja. I’m not saying what I did was all right, trying to break out of the ghetto was a day-to-day fight.

newyork_57


Nälkäkin alkaa viimein kurnia, joten suuntaamme soul foodia tarjoavaan Amy Ruth’siin. Ravintola on suorastaan fantastinen löytö ja ateriasta tulee koko matkan mieleenpainuvin. Tarjoilijamme Tasha ottaa meidät sydämellisesti vastaan ja tunnemme itsemme lämpimästi tervetulleiksi. Amy Ruth’s on melko tunnettu ravintola eikä mikään salaisuus turisteille, mutta nyt pöydissä näkyy vain muutamia paikallisilta vaikuttavia asiakkaita. Yksinkertaisesti sisustetuissa ruokasaleissa on paljon seinämaalauksia, jotka esittävät kuuluisia tummaihoisia henkilöitä. Afroamerikkalaisuus on esillä kaikkialla.

newyork_harlem_06


Tilaan presidentti Barack Obaman mukaan nimettyä kananrintaa, jonka lisukkeina on barbeque-kastiketta, coleslawia ja perunasalaattia. Kyytipoikana toimii Harlem Wit -olut. Kana on niin maukasta ja mureaa, etten muista milloin olisin syönyt parempaa. Ravintolan tunnetuin annos on yhdistelmä kanaa ja vohveleita. Jätämme tämän kokeilematta, mutta Tasha suosittelee vohvelia tyttärien lohikrokettien seuraksi. You will like it, do you trust me? Tytöt nyökkäävät ja ovat annoksiinsa oikein tyytyväisiä. Maistan palan vohvelia itsekin, ja ymmärrän kehujen syyn. Ateria tuo hyvän mielen ja poistumme kadulle kovin kylläisinä.

newyork_harlem_08


Ravintolan lähistöltä löytyvä Malcolm Shabazz Harlem Market on arkisena iltapäivänä yllättävän hiljainen. Värikkäillä markkinoilla myydään afrikkalaisia tuotteita, lähinnä vaatteita ja esimerkiksi koruja sekä puuesineitä. Valikoimassa ei näy meille mitään ostettavaa, mutta eksoottiset markkinat ovat mukava lisä päivän kierrokselle.

newyork_harlem_09


Jatkamme matkaamme kohti 110th Streetin metroasemaa. Ohjelmassa ovat seuraavaksi kävelykierros Central Parkin eteläosissa sekä Broadway-musikaali. New Yorkissa voi todellakin kokea yhden päivän aikana paljon erilaisia asioita. Harlem houkuttelee nähtävyyksien sijasta tunnelmillaan. Se on ehdottomasti käymisen arvoinen ja monin tavoin ainutlaatuinen osa Manhattania.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja