Seuraa somessa

Yhdysvallat

Maisematie Highway 1 Cambriasta San Franciscoon

Julkaistu

-

Edellisessä jutussa Los Angelesista alkanut automatka jatkuu nyt Cambriasta päätepisteeseensä San Franciscoon. Maanvyöry muutti osittain reittisuunnitelmaa, mutta näimme silti paljon kiinnostavia paikkoja sekä huikeita maisemia.

Olemme viettäneet kaksi yötä Cambriassa ja ehtineet näin tutustua ympäristön nähtävyyksiin. Tarkoituksenamme oli jatkaa tästä eteenpäin Highway 1:tä pitkin pohjoiseen, mutta rantaa seuraava maisematie on maanvyöryn vuoksi poikki. Tammikuun 2023 myrsky tuhosi Highway 1:n Big Surin alueella parin mailin matkalta, ja noin sadan miljoonan dollarin hintaiset korjaustyöt jatkuvat vielä ainakin toukokuuhun 2024 saakka. Tilanne ei ole valitettavasti poikkeuksellinen, sillä maanvyöryt ovat katkaisseet vuonna 1937 avatun tien kymmeniä kertoja. Erityisesti kaunis Big Surin alue on vaaravyöhykkeessä, koska yksinäinen rantatie kiemurtelee jyrkänteillä korkeiden kukkuloiden ja meren välissä.


pch_cambria

Ragged Point

Highway 1:n eli Pacific Coast Highwayn kauneimmaksi kehuttu osuus alkaa pohjoisen suuntaan ajettaessa juuri Cambrian paikkeilta ja jatkuisi Big Surin alueen halki. Niinpä ajoimme jo edellisenä päivänä Cambriasta noin neljänkymmenen kilometrin päähän Ragged Pointiin ja takaisin, koska halusimme nähdä tien maisemia sen verran kuin se oli mahdollista. Juuri Ragged Pointia pohjoisemmaksi ei kesäkuussa 2023 tiesulun vuoksi pääse.

cambria_10


Ragged Pointia pidetään eräänlaisena porttina Big Suriin. Pienellä niemellä korkeiden kallioiden päällä toimii hotelli, ravintola sekä huoltoasema. Paikka on pysähtymisen arvoinen ennen kaikkea maisemiensa ansiosta, sillä täältä kelpaa ihailla näkymää Big Surin suuntaan ja harmitella, ettemme pääse kokemaan tietä tästä pohjoiseen.


us101

Monterey

Edessämme on vielä kaksi päivää matkalla kohti San Franciscoa. Lähistöllä ei ole vaihtoehtoisia reittejä, joten maanvyöry pakottaa meidät kiertotielle parinsadan kilometrin ajaksi. Joudumme palaamaan aluksi Cambriasta hiukan etelään, kunnes jatkamme tietä numero 46 sisämaahan päin. Ohitamme kauniita viinitilojen sävyttämiä kukkulamaisemia, kunnes saavumme US 101 -moottoritielle, jota pitkin huristelemme seuraavat sata mailia. Näkymät eivät vedä vertoja rannikkotielle, mutta on mielenkiintoista nähdä arkista Amerikkaa kellertävine kukkuloineen, valtavine tasankoineen ja laajoine viljelyalueineen. Koulubusseilta näyttävät ajoneuvot kuljettavat työläisiä silmänkantamattomiin jatkuville pelloille.

monterey_01


Saavumme seuraavaan yöpaikkaamme Montereyhin aikaisin iltapäivällä ja pääsemme viemään laukkumme Arbor Inn Montereysta varattuun huoneeseen hyvissä ajoin ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Jatkamme pian matkaa kaupungin keskustaan. Autolle löytyy paikka lähellä satamaa sijaitsevasta parkkihallista, minkä jälkeen lähdemme tutustumaan taas yhteen kalifornialaiseen huvilaituriin.

monterey_02


Montereyn Old Fisherman’s Wharf on täynnä kalapainotteisia ravintoloita sekä erilaisia kauppoja. Syömme hyvää pastaa italialaishenkisen Paluca Trattorian terassilla, jossa saamme nauttia aurinkoisesta säästä ja kevyestä merituulesta sekä kuunnella lähistön tapahtumasta kaikuvia Elviksen kappaleita. Viereisestä karkkikaupasta löytyy jälkiruoaksi paikallista toffeeherkkua Salt Water Taffya.

monterey_03


Montereyn satamasta voisi lähteä valasretkelle, mutta se ei valitettavasti sovi aikatauluumme. Kuljemme vanhan huvilaiturin päästä päähän ja näemme syrjemmällä hiljaisemman laiturin alla loikoilevat merileijonat. Ne on helppo paikallistaa kovan äänen perusteella.

monterey_04


Old Fisherman’s Wharfilla riittää hyväntuulista vilinää. Sataman vieressä on käynnissä vanhoja autoja esittelevä tapahtuma, jossa Elviksen hitit ovat jo vaihtuneet kantrikappaleisiin. Tämä kaikki tuntuu jopa kliseisen amerikkalaiselta. Nautimme Montereyn merellisestä ja sopivan eläväisestä ilmapiiristä. Kaikkialle ei voi ehtiä, joten meiltä jää väliin kaupungin päänähtävyyksiin kuuluva Cannery Row -katu sekä monien kehuma suuri akvaario.


bigsur_06

Big Sur

Jätämme Montereyn keskustan hetkeksi taaksemme, koska haluamme nähdä vielä sen verran Big Surin aluetta kuin se on mahdollista. Suunnistamme siis Highway 1:lle ja ajamme noin 40 kilometriä Montereysta etelään Point Surin majakan kohdalle, jossa käännymme ympäri. Tie olisi auki vielä jonkin matkaa tästä etelään päin, mutta emme ehdi nyt jatkaa pidemmälle.

bigsur_09


Meiltä jää ajamatta noin 90 kilometrin osuus Highway 1:tä, mutta olemme tyytyväisiä siihen mitä saamme kokea. Väliin jääneistä paikoista olisivat kiinnostaneet esimerkiksi Pfeiffer Big Sur State Parkin punapuumetsät sekä kauniiksi mainittu Pfeiffer Beach.

bigsur_08


Nimi Big Sur on johdettu espanjankielisestä suurta etelää tarkoittavasta alkuperäisnimestä. Alueella ei ole tarkkoja rajoja, mutta sillä tarkoitetaan suurin piirtein edellä mainitun Ragged Pointin ja Montereyn välistä rantakaistaletta. Highway 1 on ainoa eristäytyneen Big Surin alueen halki kulkeva tie. Big Sur on harvinaisen kaunis ja harvaan asuttu alue, jossa ei ole taajamia. Seutu on vetänyt vuosikymmenien varrella puoleensa hiljaisuutta kaipaavia taiteilijoita. Esimerkiksi kirjailijat Jack Kerouac ja Arthur Miller ovat kuvanneet Big Suria omissa teoksissaan.

bigsur_02


Pysähdymme ihailemaan maisemia useaan otteeseen sekä etelään päin ajaessamme että myös paluumatkalla pohjoiseen. Useimmat taukopaikat ovat meren puolella, joten niille on hieman helpompi pysähtyä etelään päin mennessä.

bigsur_01


Big Surin kuvatuin yksittäinen kohde taitaa olla Bixby Creek Bridge. Sitä kelpaa ihailla myös hieman kauempaa Hurricane Pointin näköalapaikalta, jolloin ympärillä avautuvat laajat rannikkomaisemat. Vehreys ja utuiseksi käynyt sää tuovat mieleen Irlannin tai vaikkapa Azorien näkymät.

bigsur_07


Bixby Creek Bridge on kieltämättä hyvin kuvauksellinen. Vuonna 1932 valmistuneella sillalla on suuri merkitys alueen liikenteen kannalta, sillä aiemmin käytössä ollut väylä jouduttiin usein sulkemaan talveksi haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Nykypäivän hankaluudet liittyvät pysäköintiin, sillä paikalle pyrkii niin paljon matkailijoita, ettei autoa saa mahtumaan ilman jonottamista sen paremmin tienvarren levikkeelle kuin viereiselle sivutielle syntyneelle pienelle parkkipaikallekaan. Lopulta kärsivällisyys palkitaan ja pääsemme katselemaan korkeaa siltaa lähietäisyydeltä.

bigsur_05


Vain kilometrin päässä edellisestä sijaitseva Rocky Creek Bridge on kuin Bixby Creek Bridgen pikkuveli. Koko on vaatimattomampi, mutta ulkonäkö on muuten hyvin pitkälti samanlainen.


carmel_03

Carmel-by-the-Sea

Saavumme illan hämärtyessä viehättävään Carmel-by-the-Sean pikkukaupunkiin, joka sijaitsee aivan Montereyn kupeessa. Teemme kävelykierroksen keskusta-alueella, jossa riittää hauskannäköisiä taloja, tyylikkäitä putiikkeja ja erilaisia ravintoloita. Ympäristö on turistisuudestaan huolimatta oikein viihtyisä.

carmel_02


Carmel-by-the-Sea tunnetaan taiteilijoiden asuinpaikkana ja sen seesteinen ilmapiiri tuntuu hienostuneelta. Carmelin vetonauloihin kuuluu myös kaunis luonto ja pitkä Carmel Beach, mutta emme lähde enää tässä vaiheessa iltaa hiekkarannalle. Harkitsimme Carmelia yöpaikaksikin, mutta hintataso oli majoitusta etsiessä huomattavasti Montereyta korkeampi.

carmel_01


Carmelin kaduilla on silmiinpistävän siistiä ja osassa taloista on mukavaa persoonallista ilmettä. Löydämme pienen italialaisen kahvilan, josta saa iltapalaksi maukkaita leivoksia. Tutustumisemme Carmel-by-the-Seahin jää pintapuoliseksi, sillä palaamme pienten matkamuisto-ostosten jälkeen majapaikkaamme Montereyhin.


kalifornia_17_miledrive_19

17-Mile Drive

Heräilemme automatkan viimeiseen päivään, syömme aamiaiseksi Carmelista ostettuja eväitä ja pakkaamme taas tavarat autoon. Kurvaamme vielä ennen pohjoiseen lähtöä Carmel-by-the-Sean eteläpuolella sijaitsevalle 17-Mile Drive -maisematielle. Rauhallinen tie kiertelee Pebble Beachin luksusasuinalueen sisällä ja on siksi maksullinen. Reitin varrella on selkeästi merkittyjä pysähdyspaikkoja, joista parhaat tarjoavat kauniita merimaisemia ja mahdollisuuden vaikkapa hylkeiden bongaamiseen. Ohitamme myös useita huippuluokan golfkenttiä. Kierroksesta voi lukea lisää jutustani Maisematie 17-Mile Drive Kaliforniassa.


santacruz_11

Santa Cruz

Käännän 17-Mile Driven jälkeen auton nokan kohti pohjoista. Ohitamme Montereyn jälkeen suuria hiekkadyynejä, mutta niiden jälkeen tie kääntyy sisämaan peltomaisemiin. Tien varrella kaupitellaan mansikoita, kirsikoita, artisokkaa ja paljon muuta tuoretta syötävää. Matka seuraavaan taukopaikkaamme Santa Cruziin vie noin tunnin. Santa Cruz on surffaajistaan tunnettu rento lomakaupunki, jossa käymme taas yhdellä puulaiturilla sekä kävelemme värikkään huvipuiston läpi. Kaupungista voi lukea lisää jutustani Pari tuntia Kalifornian Santa Cruzissa.


sanfranciscoon_03

Saapuminen San Franciscoon

Santa Cruzista on vielä parin tunnin ajomatka San Franciscoon. Matka alkaa jo painaa ja haluaisimme perille ennen pimeää, joten emme malta enää pysähtyä näköalapaikoille. Tien varteen jää kyllä ajoittain hienojakin rantamaisemia, mutta tyydymme ihailemaan niitä liikkuvasta autosta.

sanfranciscoon_04


Automatkailu alkaa jo tällä erää riittää, joten tuntuu mukavalta saapua kaupungin sisääntuloväylille. Golden Gate Parkin halki ajaessamme olemme jo melkein perillä. Tässä vaiheessa on tärkeää pysytellä oikealla kaistalla, jotta pääsemme keskustaan emmekä ajaudu Golden Gaten sillalle. Koko Highway 1 on maksuton lukuun ottamatta Golden Gaten ylitystä, joka ei siis kuulu omalle reitillemme. Golden Gaten ylityksestäkin peritään maksu vain etelään päin ajettaessa.

sanfranciscoon_02


Tuntuu yllättävänkin sykähdyttävältä nähdä kauempana häämöttävät Golden Gaten pilarit, Alcatrazin vankilasaari sekä keskustan korkeat talot ensimmäistä kertaa. Sunnuntai-illan liikenne on hiljaista, eikä ajaminen tuota ongelmia. Suunnistamme kohti Fisherman’s Wharfin suunnalla sijaitsevaa autovuokraamoa, jonne palautamme menopelimme. Vietämme loput matkapäivät kaupungissa, joten autolle ei ole tämän jälkeen enää käyttöä. Julkinen liikenne toimii San Franciscossa hyvin ja parkkipaikat olisivat kuulemma kalliita. Suosikkikaupunkieni joukkoon nousseesta San Franciscosta on tulossa vielä pari blogijuttua myöhemmin. 

sanfranciscoon_01


Highway 1 oli upea kokemus, sillä tien varrella riittää hienoja maisemia, viehättäviä kyliä sekä kiinnostavia nähtävyyksiä. Matkan voisi teoriassa ahnehtia yhdessäkin päivässä, mutta koska nähtävää on paljon, suosittelen varaamaan Los Angelesin ja San Franciscon väliselle taipaleelle ainakin kolme päivää. Aivan koko Highway 1 ei ole pelkkää maisemien ilotulitusta, vaan reitillä on paikoitellen arkipäiväisiltäkin näyttäviä osuuksia. Toisaalta varsinkin Big Surin alue on todella upea ja nyt jäikin hieman harmittamaan, ettemme nähneet sitä kokonaan. En suunnittele palaavani Highway 1:lle uudelleen, mutta kuten amerikkalaiset sanovat, never say never.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
4 kommenttia

1 kommentti

  1. Monteray on miellyttävä kaupunki, emme ole yöpyneet siellä, mutta pysähtyneet muutamaan kertaan. Joskus nuorempana tuli käytyä myös mainitsemassasi akvaariossa, josta on ihan mukavat muistot. Ja samaa mieltä olen, Bixby Creek Bridge on kyllä kuvauksellinen.

    • Mika / Lähtöportti

      13.2.2024 at 16:04

      Montereyhin tutustuminen jäi harmillisen lyhyeksi, vaikka yhden yön siellä nukuimmekin. Uskon silti, että autoilu Highway 1:llä ja 17-Mile Drivella oli antoisampaa kuin kaupungilla kiertely. Kiva kuulla, että tykkäsit akvaariosta!

  2. Jenni / Unelmatrippi

    18.2.2024 at 18:01

    Big Sur kiinnostaisi kovasti! Tosi harmi, että alue kärsii usein maanvyörymistä eikä tietä näin ollen pääse välttämättä ajamaan kokonaan. Kiinnostaisi silti joskus käydä, vaikka reitti vähän vajavaiseksi jäisikin.

    • Mika / Lähtöportti

      20.2.2024 at 19:48

      Big Sur on kyllä todella kaunis, Los Angelesin ja San Franciscon välisen tien ehdoton kohokohta! Sääli että rannikkotie kulkee melko hauraalla alueella, välillä on maastopaloja ja maanvyöryjä, minkä lisäksi eroosio kuluttaa rantakallioita. Olisi mukavaa ajaa tie kokonaan läpi, mutta voihan sen maanvyörymistä huolimatta ajaa melkein kokonaan, jos vain jaksaa ja ehtii ajaa tarpeeksi pitkään edestakaisin sekä etelästä ja pohjoisesta käsin.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhdysvallat

New Yorkin koskettava 9/11-museo

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Syyskuun 11. päivä vuonna 2001 jätti synkän jälkensä maailmanhistoriaan. World Trade Centerin terrori-iskuissa sortuneiden kaksoistornien paikalla toimii nykyään museo, joka kertaa surulliset tapahtumat tarkasti ja koskettavasti.

Tuo syksyinen tiistai kuuluu niihin päiviin, jonka kulun muistan hyvin vielä vuosien jälkeenkin. Toimistolla Helsingin Lauttasaaressa oli meneillään tavallinen työpäivä, kun ympäri avokonttoria alkoi kuulua uskomattomia uutisia Amerikasta. Lentokone oli törmännyt World Trade Centerin ikonisiin kaksoistorneihin New Yorkissa. Aiheesta tuli lähetettyä tekstiviestejä kavereiden kanssa ja illalla katsoin avovaimon vieressä dramaattisia uutislähetyksiä kotisohvalla. Suuri määrä ihmisiä oli kuollut, tornit sortuneet ja koko maailma odotti henkeään pidätellen mitä tapahtuisi seuraavaksi.

911_01


Nykyään entisten kaksoistornien paikalla toimii päivämäärän mukaan nimetty 9/11-museo. Museovierailu ei kuulunut alun perin suunnitelmiimme, mutta päätämme onneksi valita sen viimeisen matkapäivämme ohjelmanumeroksi. Pääsyliput tähänkin nähtävyyteen täytyy varata etukäteen netistä. Lippuihin valittu sisäänkäyntiaika on melko tarkka, sillä ulkona päivystävä henkilökunta ei päästä vierailijoita sisään kovin paljoa etuajassa. Kun ovelle asti lopulta pääsee, sujuu kaikki turvatarkastusta myöten hyvin ripeästi.

911_10


Museo on kovin mielenkiintoinen ja meiltä kuluu sisällä helposti lähes kolme ja puoli tuntia. Erityisesti perheen yläkoululainen kiinnostuu aiheesta todella paljon, ja olisi voinut viihtyä museossa jopa pidempään. Toisaalta pikkusiskolle riittäisi lyhyempikin aika, koska hän ei vielä ymmärrä englanninkielistä sisältöä aivan yhtä sujuvasti. 

911_05


Museo on rakennettu sortuneiden kaksoistornien kohdalle, niiden paikalla nykyisin näkyvien vesialtaiden alapuolelle. Maanalaiset tilat ovat siis siellä, missä tornien perustukset ovat aikoinaan sijainneet. Nähtävillä on edelleen jonkin verran pilvenpiirtäjien alkuperäisiä rakenteita tai niiden jäänteitä. Tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluvat portaat, joita pitkin monet ihmiset pakenivat henkensä edestä turvaan. Esillä on myös muuta kookasta esineistöä, kuten katolla olleen antennin jäännökset.

911_06


Laajan aulamaisen tilan keskellä on sortuneista pilvenpiirtäjistä jäljelle jäänyt pylväs, jolla on suuri symbolinen arvo. Pylväs on täynnä erilaisia muistokirjoituksia sekä iskun uhrien kuvia. Nähtävillä on myös video, jossa tämä Last Column irrotetaan alkuperäiseltä paikaltaan ja viedään juhlasaatossa säilöön John F. Kennedyn lentokentälle. Videolla pylvästä käsitellään kunnioittavasti ja se näyttää rekan lavalla ikään kuin jättimäiseltä ruumisarkulta mustine suojakankaineen, Yhdysvaltain lippuineen ja kukkaseppeleineen. Pylväs oli viimeinen raivaustyömaalta pois viety esine ja se palautettiin tänne Manhattanille museon rakennusvaiheessa. 9/11-museo avattiin yleisölle toukokuussa 2014.

911_09


Museo jakautuu muutamaan eri osaan. Väljissä aulamaisissa tiloissa on edellä mainittua esineistöä ja siellä voi esimerkiksi kuunnella nauhoitteita ihmisten kokemuksista terrori-iskuun liittyen. Näytteillä on myös moottoripyöriä, jotka on koristeltu tapahtumien muistoksi. Valokuvaaminen on täällä sallittu, toisin kuin varsinaisessa päänäyttelyssä. Syyskuun 11. päivän tapahtumista kertova päänäyttely sijaitsee entisen Pohjoistornin paikalla hieman ahtaissa tiloissa, joissa valokuvauskielto varmasti helpottaa kaikkien vierailua.

911_03


Päänäyttelyn tilat ovat sen verran sokkeloiset, ettemme edes ymmärrä kokonaisuuden laajuutta ennen kuin olemme kulkeneet jonkin aikaa eteenpäin. Nähtävillä on yksityiskohtaista tietoa World Trade Centeristä ennen terrori-iskuja, tapahtumien aikana sekä niiden jälkeen. Syyskuun 11. päivästä kerrotaan todella yksityiskohtaisesti minuutti minuutilta ja tapahtumia kuvataan monesta eri näkökulmasta. Esillä on valtava määrä videomateriaalia, tekstejä, valokuvia sekä äänitallenteita esimerkiksi hätäkeskukseen tulleista puheluista.

911_11


Nähtävillä on raunioista löytyneitä jokapäiväisiä esineitä kengistä disketteihin, sanomalehtien etusivuja eri puolilta maailmaa, perheenjäsenistä jätettyjä katoamisilmoituksia, videotallenteita uutislähetyksistä sekä paljon muuta aiheeseen liittyvää. Esineiden liittäminen ihmisten nimiin, valokuviin ja elämäntarinoihin tekee museokokemuksesta hyvin koskettavan. Minusta traagisimpia valokuvia ovat ne, jotka esittävät palavista torneista väistämättömään kuolemaan hyppääviä ihmisiä.

911_14


Eri kulmauksissa käydään läpi neljän kaapatuiksi joutuneen lentokoneen tarinat. Kaikkiaan 19 terroristia kaappasi kaksi American Airlinesin ja kaksi United Airlinesin Yhdysvaltain sisäisellä lennolla ollutta konetta. Ensimmäinen niistä törmäsi World Trade Centerin Pohjoistorniin kello 8:46 ja toinen Etelätorniin kello 9:03 paikallista aikaa. Hieman myöhemmin kolmas lentokoneista ohjattiin Washingtonissa puolustusministeriö Pentagonin kylkeen. Neljännen koneen matkustajat onnistuivat nousemaan kapinaan ja estämään kaappareiden suunnitelmat, mutta kaikki mukana olleet kuolivat Pennsylvaniassa tapahtuneessa maahansyöksyssä. Tapahtumien etenemisen ohessa käydään läpi muun muassa puheluita, joita jotkut matkustajat saivat soitettua rakkailleen ennen kuolemaansa.

911_13


Etelätorni sortui kello 9:59 ja Pohjoistorni hieman myöhemmin 10:28. Pelastustoimet olivat monin tavoin haastavia, mutta selviytyneiden määrää voidaan pitää olosuhteisiin nähden suhteellisen korkeana. Jälkeenpäin on helppo sanoa että Etelätornin evakuointi olisi pitänyt aloittaa heti Pohjoistorniin tapahtuneen ensimmäisen iskun jälkeen, mutta kukaan ei tuossa vaiheessa osannut vielä odottaa toista lentokonetta. Tilanne ymmärrettiin lopullisesti terrori-iskuksi vasta toisen törmäyksen jälkeen. Kaikkiaan tapahtumissa kuoli lähes kolmetuhatta ihmistä.

911_12


Yksi näyttelyn osista kertoo iskujen taustasta, terroristijärjestö al-Qaidasta ja tapahtumien seurauksista. Terroristijärjestön tarkkoja ajatuksia on vaikea tietää tai tiivistää, mutta on selvää etteivät Yhdysvaltojen toimet Lähi-idän suunnalla olleet miellyttäneet. Presidentti George W. Bush julisti pian syyskuun 11. päivän jälkeen terrorismin vastaisen sodan, ja lentokenttien turvatarkastukset tiukentuivat kautta maailman. Yhdysvaltain armeija surmasi al-Qaidan johtajan Osama bin Ladenin vuonna 2011 Pakistanissa, mutta terrori-iskun seuraukset heijastuvat omalla tavallaan maailmantilanteeseen edelleen.

911_08


Museon avarammasta osasta löytyy pelastustöissä pahasti vaurioitunut paloauto. Tuhannet rohkeat pelastustyöntekijät saapuivat torneille auttamaan parhaansa mukaan, mutta valitettavasti tehtävissä menehtyi reilusti yli kolmesataa palokunnan jäsentä sekä monia poliiseja. Tornien romahdettua Manhattanin eteläosa peittyi myrkyllisten kaasujen ja harmaan pölyn alle. Valtava määrä ihmisiä altistui myrkyllisille aineille, minkä seurauksena tuhansia paikalla olleita on kuollut tapahtumia seuranneina vuosina erilaisiin sairauksiin, lähinnä syöpiin. Tuo uhriluku kasvaa edelleen.

911_04


Käymme vielä lopuksi Etelätornin paikalla sijaitsevassa museon siivessä, joka on omistettu syyskuun 11. päivänä kuolleille ihmisille. Nähtävillä on valokuvat kaikista terrori-iskun lähes kolmestatuhannesta välittömästä uhrista. Täältä löytyy myös tila, jossa kerrotaan menehtyneiden elämäntarinoita kuvien kera yksi kerrallaan lyhyinä esityksinä. Näitä tarinoita olisi tehnyt mieli jäädä kuulemaan pitkäksikin aikaa, mutta olemme jo sen verran väsyneitä ja nälkäisiä, että jatkamme pian kohti uloskäyntiä. Museon eri osiin voi tutustua haluamassaan järjestyksessä, joten on tavallaan sääli että päädyimme tänne vasta lopuksi. On hienoa, ettei museossa kerrota vain ihmisten kuolemasta, vaan myös siitä millaisen elämän he elivät.

911_07


Museo on todella vaikuttava ja hienosti toteutettu kokonaisuus. Traagista aihetta on käsitelty hienovaraisesti, mutta silti hyvin yksityiskohtaisesti, perusteellisesti ja informatiivisesti. Taustalla on havaittavissa amerikkalaista mahtipontisuutta, jossa kaikkia menehtyneitä sekä pelastustöihin osallistuneita pidetään suurina ja arvostettuina sankareina. Suosittelen 9/11-museota lämpimästi kaikille New Yorkissa vieraileville, sillä kohde yllätti meidät todella positiivisesti ja kuului lopulta aiheen synkkyydestä huolimatta matkan kohokohtiin.

911_02


Entisten kaksoistornien paikalla on nykyään kaksi suurta muistoallasta, joissa virtaa mieltä rauhoittava vesi. Altaiden reunoille on kaiverrettu kaikkien syyskuun 11. päivän iskuissa kuolleiden nimet. Muistoaltaat sijaitsevat puistossa, jonne on vapaa pääsy. Museon sisäänkäynti tapahtuu altaiden välissä olevan rakennuksen kautta.

oneworldobservatory_07


Alueella kohoavat nyt uuden World Trade Centerin rakennukset. Niistä korkeimmassa toimiva One World Observatory on hieno näköalapaikka, josta kelpaa katsella kaupunkimaisemia. Kerroin näköalatasanteesta jo aiemmin jutussa New Yorkin näköalapaikkoja: One World Observatory.
   
Lue myös koko matkastamme kertova juttu Unelmien lomamatka New Yorkiin.

Museosta löytyy lisätietoa virallisilta nettisivuilta osoitteesta 911memorial.org.

Jatka lukemista

Yhdysvallat

New Yorkin näköalapaikkoja: Edge

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Vierailut näköalatasanteilla kuuluvat Manhattanin ikimuistoisiin elämyksiin. Huiman korkean pilvenpiirtäjän ulokkeella tasapainoileva Edge oli lokakuisen matkamme kolmas näköalapaikka ja viimeisen New Yorkissa viettämämme illan kohokohta.

Edge on modernin 30 Hudson Yards -pilvenpiirtäjän sadannessa kerroksessa toimiva näköalatasanne, joka valmistui koronapandemian kynnyksellä maaliskuussa 2020. Näköalapaikan erikoisuutena on sijainti suurella ulokemaisella parvekkeella, joka kurottaa tyhjän päälle noin 345 metrin korkeudessa. Edge mainostaa olevansa koko läntisen pallonpuoliskon korkeimmalla sijaitseva ulkoilmanäköalatasanne. New Yorkin näköalapaikoista One World Observatory on hieman korkeammalla, mutta siellä ei pääse ulkoilmaan.

highline_16


Edge löytyy suoraan viihtyisän Hudson Yards -kauppakeskuksen yläpuolelta. Tasanteelle vievät hissit lähtevät kauppakeskuksen neljännestä kerroksesta. Pääsyliput kannattaa ostaa etukäteen Edgen nettisivuilta. Aikuisten lippujen hinnat lähtevät 40 dollarista, mutta vaihtelevat kellonajan mukaan ja esimerkiksi auringonlaskun aikaan on kalliimpaa. Päätämme hankkia vain hieman auringonlaskuajan lippuja arvokkaammat 60 dollarin tiketit, joihin ei ole määritelty sisäänpääsyaikaa lainkaan. Näin meidän ei tarvitse aikatauluttaa päiväämme etukäteen. Jenkkityyliin kaikkiin hintoihin tulevat tietenkin vielä verot ja palvelumaksut päälle. Paikan päällä pakollinen turvatarkastus sujuu ripeästi ja pääsemme käytännössä jonottamatta hissiin.

newyork_edge_05

 
Hissi kulkee sadanteen kerrokseen alle minuutissa. Toisin kuin joillakin muilla näköalapaikoilla, täällä vierailijoille ei näytetä pakollisia esittelyvideoita, vaan pääsemme nopeasti suoraan huikeiden maisemien äärelle. Saavumme näköalatasanteelle sopivasti hieman ennen auringonlaskua. Päivän paras kirkkaus on jo hiipunut, mutta saamme ihailla taivaan punertumista, illan pimentymistä ja Manhattanin miljoonien valojen syttymistä.

newyork_edge_12


Jokainen näköalapaikka tarjoaa aina hieman erilaiset maisemat kaupunkiin. Edgen sijainti Midtownin Hudson-joen puoleisella laidalla tarkoittaa hyviä näkymiä useampaankin suuntaan, mutta erityisesti juuri Midtowniin. Myös avoin näkymä kauas Manhattanin eteläkärkeen päin on hieno, vaikka Financial Districtin pilvenpiirtäjille onkin useamman kilometrin matka.

newyork_edge_01


Osalle vieraista jo korkealla sijaitsevassa parvekkeessa on riittävästi jännitettävää, vaikkei paikan päällä edes kunnolla ymmärrä miten hurjalta uloke maasta katsottuna näyttää. Vierailusta voi tehdä entistä jännittävämmän kokeilemalla City Climb -nimistä elämystä. Siinä kiivetään aluksi jyrkät portaat pilvenpiirtäjän ulkoreunaa pitkin rakennuksen huipulle ja kurottaudutaan lopuksi roikkumaan turvavaljaiden varassa reunan yli. City Climbin hinta on noin kaksisataa dollaria.

newyork_edge_03

 
Lievempää ja pääsylipun hintaan sisältyvää lisäjännitystä voi hakea kävelemällä parvekkeelta löytyvän lasilattian päällä. Olen kokeillut lasilattioita muutamissa muissakin korkeissa paikoissa, eikä tämä Edgen versio tuntunut itsestäni kovin ihmeelliseltä. On joka tapauksessa hauskaa katsella kaukana alapuolellamme näkyviä valoja sekä hitaasti mutta varmasti etenevää liikennettä.

newyork_edge_08

 
Maisema on näyttävimmillään auringonlaskun aikaan ja pian sen jälkeen, jolloin parhaille katselupaikoille kertyy jonkin verran ruuhkaa. Esimerkiksi parvekkeen takaosassa oleva pieni katsomo täyttyy niin, ettei istumapaikkoja enää löydy. Toisaalta lokakuisena arki-iltana on sen verran rauhallista, että haluamalleen kuvauspaikalle lasiseinien viereen pääsee aina melko nopeasti. 

newyork_edge_07


Parvekkeen reunoilla on perinteisten kaiteiden sijaan korkeat lasiseinät, jotka asettavat pienen haasteen valokuvausta ajatellen. Laseja onneksi puhdistetaan jopa vierailumme aikana, eivätkä ne aiheuta kovin pahoja heijastuksia.

newyork_edge_06


On hauskaa bongailla tuttuja maamerkkejä eri puolilta kaupunkia. Madison Square Garden erottuu vain parin korttelin päässä, Times Squaren suunnalta kajastaa neonvalojen hohdetta ja ikonisten pilvenpiirtäjien helposti tunnistettavat huiput kurottavat kohti taivasta.

newyork_edge_13


Edge hiljenee huomattavasti, kun auringonlaskusta on ehtinyt kulua jonkin verran aikaa. Moni on ajoittanut vierailunsa juuri auringonlaskuun, eikä maisema enää illan pimennyttyä muutu eri sävyiseksi. Manhattanin valomeri näyttää lumoavalta, ja sitä voisi jäädä tuijottamaan kuinka pitkäksi aikaa tahansa.

newyork_edge_04


Käymme välillä sisätiloissa ja juhlistamme hienosti onnistuneen matkan viimeistä iltaa cocktaileilla, vaikka hinnassa hieman maisemalisää onkin. Staten Island Cherry on mukavan raikas juoma. Tarjolla on juomien lisäksi pientä purtavaa sekä tietenkin matkamuistoja.

newyork_edge_02


Edgen yhteydestä löytyy sisätiloja kahdessa tasossa. Ylemmän kerroksen ravintolassa on vierailumme aikaan yksityistilaisuus, joten sinne emme pääse kurkkaamaan. Katselemme sadannen kerroksen sisätiloista käsin maisemia niihin suuntiin, joihin parveke ei yllä. Näitä ovat lähinnä pohjoinen sekä länsi, jossa kajastavat New Jerseyn valot.

newyork_edge_09


Meiltä kuluu mahtavien maisemien äärellä varsin nopeasti reilut kaksi tuntia. Edge tuntuu hienolta elämykseltä, ja osa perheestämme nostaa sen New Yorkissa kokemiemme näköalapaikkojen ykköseksi.

newyork_edge_10


Julkaisin jo aiemmin jutut tällä samalla matkalla käymistämme näköalatasanteista Top of the Rockista ja One World Observatorysta. Edge on niihin verrattuna sopivan erilainen ja ilman muuta käymisen arvoinen paikka. Valitsen silti edelleen omaksi suosikikseni perinteikkään Top of the Rockin, koska arvostan sen tarjoamia klassisia näkymiä ja pitkää historiaa. One World Observatory eroaa puolestaan sijaintinsa osalta oleellisesti Midtownin pilvenpiirtäjistä. Manhattanilla on näiden lisäksi kaksi kuuluisaa näköalatasannetta. Empire State Buildingissa olen käynyt aiemmalla matkalla ja Summit One Vanderbilt jää odottamaan tulevia vuosia.

highline_05

 
Vierailu Edgen maisemissa on kätevää yhdistää sen juurelta löytyviin kohteisiin. Hudson Yardsin ostoskeskus miellyttää shoppailijoita ja sen edustalla voi ihmetellä metallinhohtoista Vessel-rakennelmaa. Vessel on 46 metriä korkea ja sen sisällä voi kiivetä eri tasoille portaita pitkin. Vierestä löytyy myös taidekeskus The Shed.

highline_07


Uudistuvalta Hudson Yardsin alueelta voi jatkaa matkaa vaikkapa mukavaa High Line -kävelyreittiä pitkin Chelsean kaupunginosan halki Meatpacking Districtille. Lue myös juttuni High Line – New Yorkin paras kävelyreitti.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja