Yhdysvallat
Maisematie Highway 1 Cambriasta San Franciscoon
Edellisessä jutussa Los Angelesista alkanut automatka jatkuu nyt Cambriasta päätepisteeseensä San Franciscoon. Maanvyöry muutti osittain reittisuunnitelmaa, mutta näimme silti paljon kiinnostavia paikkoja sekä huikeita maisemia.
Olemme viettäneet kaksi yötä Cambriassa ja ehtineet näin tutustua ympäristön nähtävyyksiin. Tarkoituksenamme oli jatkaa tästä eteenpäin Highway 1:tä pitkin pohjoiseen, mutta rantaa seuraava maisematie on maanvyöryn vuoksi poikki. Tammikuun 2023 myrsky tuhosi Highway 1:n Big Surin alueella parin mailin matkalta, ja noin sadan miljoonan dollarin hintaiset korjaustyöt jatkuvat vielä ainakin toukokuuhun 2024 saakka. Tilanne ei ole valitettavasti poikkeuksellinen, sillä maanvyöryt ovat katkaisseet vuonna 1937 avatun tien kymmeniä kertoja. Erityisesti kaunis Big Surin alue on vaaravyöhykkeessä, koska yksinäinen rantatie kiemurtelee jyrkänteillä korkeiden kukkuloiden ja meren välissä.
Ragged Point
Highway 1:n eli Pacific Coast Highwayn kauneimmaksi kehuttu osuus alkaa pohjoisen suuntaan ajettaessa juuri Cambrian paikkeilta ja jatkuisi Big Surin alueen halki. Niinpä ajoimme jo edellisenä päivänä Cambriasta noin neljänkymmenen kilometrin päähän Ragged Pointiin ja takaisin, koska halusimme nähdä tien maisemia sen verran kuin se oli mahdollista. Juuri Ragged Pointia pohjoisemmaksi ei kesäkuussa 2023 tiesulun vuoksi pääse.
Ragged Pointia pidetään eräänlaisena porttina Big Suriin. Pienellä niemellä korkeiden kallioiden päällä toimii hotelli, ravintola sekä huoltoasema. Paikka on pysähtymisen arvoinen ennen kaikkea maisemiensa ansiosta, sillä täältä kelpaa ihailla näkymää Big Surin suuntaan ja harmitella, ettemme pääse kokemaan tietä tästä pohjoiseen.
Monterey
Edessämme on vielä kaksi päivää matkalla kohti San Franciscoa. Lähistöllä ei ole vaihtoehtoisia reittejä, joten maanvyöry pakottaa meidät kiertotielle parinsadan kilometrin ajaksi. Joudumme palaamaan aluksi Cambriasta hiukan etelään, kunnes jatkamme tietä numero 46 sisämaahan päin. Ohitamme kauniita viinitilojen sävyttämiä kukkulamaisemia, kunnes saavumme US 101 -moottoritielle, jota pitkin huristelemme seuraavat sata mailia. Näkymät eivät vedä vertoja rannikkotielle, mutta on mielenkiintoista nähdä arkista Amerikkaa kellertävine kukkuloineen, valtavine tasankoineen ja laajoine viljelyalueineen. Koulubusseilta näyttävät ajoneuvot kuljettavat työläisiä silmänkantamattomiin jatkuville pelloille.
Saavumme seuraavaan yöpaikkaamme Montereyhin aikaisin iltapäivällä ja pääsemme viemään laukkumme Arbor Inn Montereysta varattuun huoneeseen hyvissä ajoin ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Jatkamme pian matkaa kaupungin keskustaan. Autolle löytyy paikka lähellä satamaa sijaitsevasta parkkihallista, minkä jälkeen lähdemme tutustumaan taas yhteen kalifornialaiseen huvilaituriin.
Montereyn Old Fisherman’s Wharf on täynnä kalapainotteisia ravintoloita sekä erilaisia kauppoja. Syömme hyvää pastaa italialaishenkisen Paluca Trattorian terassilla, jossa saamme nauttia aurinkoisesta säästä ja kevyestä merituulesta sekä kuunnella lähistön tapahtumasta kaikuvia Elviksen kappaleita. Viereisestä karkkikaupasta löytyy jälkiruoaksi paikallista toffeeherkkua Salt Water Taffya.
Montereyn satamasta voisi lähteä valasretkelle, mutta se ei valitettavasti sovi aikatauluumme. Kuljemme vanhan huvilaiturin päästä päähän ja näemme syrjemmällä hiljaisemman laiturin alla loikoilevat merileijonat. Ne on helppo paikallistaa kovan äänen perusteella.
Old Fisherman’s Wharfilla riittää hyväntuulista vilinää. Sataman vieressä on käynnissä vanhoja autoja esittelevä tapahtuma, jossa Elviksen hitit ovat jo vaihtuneet kantrikappaleisiin. Tämä kaikki tuntuu jopa kliseisen amerikkalaiselta. Nautimme Montereyn merellisestä ja sopivan eläväisestä ilmapiiristä. Kaikkialle ei voi ehtiä, joten meiltä jää väliin kaupungin päänähtävyyksiin kuuluva Cannery Row -katu sekä monien kehuma suuri akvaario.
Big Sur
Jätämme Montereyn keskustan hetkeksi taaksemme, koska haluamme nähdä vielä sen verran Big Surin aluetta kuin se on mahdollista. Suunnistamme siis Highway 1:lle ja ajamme noin 40 kilometriä Montereysta etelään Point Surin majakan kohdalle, jossa käännymme ympäri. Tie olisi auki vielä jonkin matkaa tästä etelään päin, mutta emme ehdi nyt jatkaa pidemmälle.
Meiltä jää ajamatta noin 90 kilometrin osuus Highway 1:tä, mutta olemme tyytyväisiä siihen mitä saamme kokea. Väliin jääneistä paikoista olisivat kiinnostaneet esimerkiksi Pfeiffer Big Sur State Parkin punapuumetsät sekä kauniiksi mainittu Pfeiffer Beach.
Nimi Big Sur on johdettu espanjankielisestä suurta etelää tarkoittavasta alkuperäisnimestä. Alueella ei ole tarkkoja rajoja, mutta sillä tarkoitetaan suurin piirtein edellä mainitun Ragged Pointin ja Montereyn välistä rantakaistaletta. Highway 1 on ainoa eristäytyneen Big Surin alueen halki kulkeva tie. Big Sur on harvinaisen kaunis ja harvaan asuttu alue, jossa ei ole taajamia. Seutu on vetänyt vuosikymmenien varrella puoleensa hiljaisuutta kaipaavia taiteilijoita. Esimerkiksi kirjailijat Jack Kerouac ja Arthur Miller ovat kuvanneet Big Suria omissa teoksissaan.
Pysähdymme ihailemaan maisemia useaan otteeseen sekä etelään päin ajaessamme että myös paluumatkalla pohjoiseen. Useimmat taukopaikat ovat meren puolella, joten niille on hieman helpompi pysähtyä etelään päin mennessä.
Big Surin kuvatuin yksittäinen kohde taitaa olla Bixby Creek Bridge. Sitä kelpaa ihailla myös hieman kauempaa Hurricane Pointin näköalapaikalta, jolloin ympärillä avautuvat laajat rannikkomaisemat. Vehreys ja utuiseksi käynyt sää tuovat mieleen Irlannin tai vaikkapa Azorien näkymät.
Bixby Creek Bridge on kieltämättä hyvin kuvauksellinen. Vuonna 1932 valmistuneella sillalla on suuri merkitys alueen liikenteen kannalta, sillä aiemmin käytössä ollut väylä jouduttiin usein sulkemaan talveksi haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Nykypäivän hankaluudet liittyvät pysäköintiin, sillä paikalle pyrkii niin paljon matkailijoita, ettei autoa saa mahtumaan ilman jonottamista sen paremmin tienvarren levikkeelle kuin viereiselle sivutielle syntyneelle pienelle parkkipaikallekaan. Lopulta kärsivällisyys palkitaan ja pääsemme katselemaan korkeaa siltaa lähietäisyydeltä.
Vain kilometrin päässä edellisestä sijaitseva Rocky Creek Bridge on kuin Bixby Creek Bridgen pikkuveli. Koko on vaatimattomampi, mutta ulkonäkö on muuten hyvin pitkälti samanlainen.
Carmel-by-the-Sea
Saavumme illan hämärtyessä viehättävään Carmel-by-the-Sean pikkukaupunkiin, joka sijaitsee aivan Montereyn kupeessa. Teemme kävelykierroksen keskusta-alueella, jossa riittää hauskannäköisiä taloja, tyylikkäitä putiikkeja ja erilaisia ravintoloita. Ympäristö on turistisuudestaan huolimatta oikein viihtyisä.
Carmel-by-the-Sea tunnetaan taiteilijoiden asuinpaikkana ja sen seesteinen ilmapiiri tuntuu hienostuneelta. Carmelin vetonauloihin kuuluu myös kaunis luonto ja pitkä Carmel Beach, mutta emme lähde enää tässä vaiheessa iltaa hiekkarannalle. Harkitsimme Carmelia yöpaikaksikin, mutta hintataso oli majoitusta etsiessä huomattavasti Montereyta korkeampi.
Carmelin kaduilla on silmiinpistävän siistiä ja osassa taloista on mukavaa persoonallista ilmettä. Löydämme pienen italialaisen kahvilan, josta saa iltapalaksi maukkaita leivoksia. Tutustumisemme Carmel-by-the-Seahin jää pintapuoliseksi, sillä palaamme pienten matkamuisto-ostosten jälkeen majapaikkaamme Montereyhin.
17-Mile Drive
Heräilemme automatkan viimeiseen päivään, syömme aamiaiseksi Carmelista ostettuja eväitä ja pakkaamme taas tavarat autoon. Kurvaamme vielä ennen pohjoiseen lähtöä Carmel-by-the-Sean eteläpuolella sijaitsevalle 17-Mile Drive -maisematielle. Rauhallinen tie kiertelee Pebble Beachin luksusasuinalueen sisällä ja on siksi maksullinen. Reitin varrella on selkeästi merkittyjä pysähdyspaikkoja, joista parhaat tarjoavat kauniita merimaisemia ja mahdollisuuden vaikkapa hylkeiden bongaamiseen. Ohitamme myös useita huippuluokan golfkenttiä. Kierroksesta voi lukea lisää jutustani Maisematie 17-Mile Drive Kaliforniassa.
Santa Cruz
Käännän 17-Mile Driven jälkeen auton nokan kohti pohjoista. Ohitamme Montereyn jälkeen suuria hiekkadyynejä, mutta niiden jälkeen tie kääntyy sisämaan peltomaisemiin. Tien varrella kaupitellaan mansikoita, kirsikoita, artisokkaa ja paljon muuta tuoretta syötävää. Matka seuraavaan taukopaikkaamme Santa Cruziin vie noin tunnin. Santa Cruz on surffaajistaan tunnettu rento lomakaupunki, jossa käymme taas yhdellä puulaiturilla sekä kävelemme värikkään huvipuiston läpi. Kaupungista voi lukea lisää jutustani Pari tuntia Kalifornian Santa Cruzissa.
Saapuminen San Franciscoon
Santa Cruzista on vielä parin tunnin ajomatka San Franciscoon. Matka alkaa jo painaa ja haluaisimme perille ennen pimeää, joten emme malta enää pysähtyä näköalapaikoille. Tien varteen jää kyllä ajoittain hienojakin rantamaisemia, mutta tyydymme ihailemaan niitä liikkuvasta autosta.
Automatkailu alkaa jo tällä erää riittää, joten tuntuu mukavalta saapua kaupungin sisääntuloväylille. Golden Gate Parkin halki ajaessamme olemme jo melkein perillä. Tässä vaiheessa on tärkeää pysytellä oikealla kaistalla, jotta pääsemme keskustaan emmekä ajaudu Golden Gaten sillalle. Koko Highway 1 on maksuton lukuun ottamatta Golden Gaten ylitystä, joka ei siis kuulu omalle reitillemme. Golden Gaten ylityksestäkin peritään maksu vain etelään päin ajettaessa.
Tuntuu yllättävänkin sykähdyttävältä nähdä kauempana häämöttävät Golden Gaten pilarit, Alcatrazin vankilasaari sekä keskustan korkeat talot ensimmäistä kertaa. Sunnuntai-illan liikenne on hiljaista, eikä ajaminen tuota ongelmia. Suunnistamme kohti Fisherman’s Wharfin suunnalla sijaitsevaa autovuokraamoa, jonne palautamme menopelimme. Vietämme loput matkapäivät kaupungissa, joten autolle ei ole tämän jälkeen enää käyttöä. Julkinen liikenne toimii San Franciscossa hyvin ja parkkipaikat olisivat kuulemma kalliita. Suosikkikaupunkieni joukkoon nousseesta San Franciscosta on tulossa vielä pari blogijuttua myöhemmin.
Highway 1 oli upea kokemus, sillä tien varrella riittää hienoja maisemia, viehättäviä kyliä sekä kiinnostavia nähtävyyksiä. Matkan voisi teoriassa ahnehtia yhdessäkin päivässä, mutta koska nähtävää on paljon, suosittelen varaamaan Los Angelesin ja San Franciscon väliselle taipaleelle ainakin kolme päivää. Aivan koko Highway 1 ei ole pelkkää maisemien ilotulitusta, vaan reitillä on paikoitellen arkipäiväisiltäkin näyttäviä osuuksia. Toisaalta varsinkin Big Surin alue on todella upea ja nyt jäikin hieman harmittamaan, ettemme nähneet sitä kokonaan. En suunnittele palaavani Highway 1:lle uudelleen, mutta kuten amerikkalaiset sanovat, never say never.
Yhdysvallat
High Line – New Yorkin paras kävelyreitti
High Line on entisen tavarajunaradan paikalle rakennettu kaikille avoin puistoalue New Yorkissa. Rata kulki katutason yläpuolella, joten puistosta aukeaa mukavia kuvakulmia Manhattanin urbaaneihin maisemiin.
High Line -puisto on käytännössä reilun kahden kilometrin mittainen kävelyreitti, jonka voi kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Matkan varrella on useita High Linen ja katutason yhdistäviä portaita sekä muutama hissi, joten koko matkaa ei ole pakko kävellä kerralla ja välillä voi halutessaan poiketa myös jossain muualla.
Nousemme High Linelle sen eteläisestä päästä Gansevoort Streetin ja Washington Streetin risteyksestä. Puistoon nousevien portaiden alla toimiva Shake Shack -hampurilaisravintola palvelee nälkäisiä ja naapurista löytyy 1900- ja 2000-lukujen taidetta esittelevä Whitney Museum of American Art.
High Line on yksi eniten odottamistani kohteista tällä matkalla. Kävelyreittiä ei ollut vielä aiemman New Yorkin -reissumme aikana olemassa, ja se on saanut paljon kehuja monilta matkailijoilta. Reitti on tasainen ja esteetön, joten se sopii hyvin kaikille kulkijoille. On oikein mukavaa liikkua sujuvasti kaupungin hälinän ja risteysten yläpuolella. Osumme paikalle aurinkoisena lokakuisena arkipäivänä, jolloin ihmisiä on liikkeellä hieman kuvittelemaani enemmän. Ajoittain on siis pientä ruuhkaa, mutta eteneminen on onneksi enimmäkseen väljää.
High Linen eteläosa kulkee Meatpacking Districtin halki. Rujot teurastamokorttelit ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä viihtyisäksi trendialueeksi, jota hallitsevat tyylikkäät kaupat ja ravintolat. Kuljemme matkamme aikana pari kertaa Meatpacking Districtin halki. Alueesta jäävät mieleen aurinkoisilla terasseilla istuvat hyväntuuliset ihmiset, pienellä aukiolla soittava jazzbändi sekä kadut tilapäisesti vallanneet norsutaideteokset, joiden tehtävänä oli kerätä rahaa villieläinten suojeluun. High Linelta käsin on mukava ottaa kuvia ohittamistamme kaduista.
Meatpacking District jää pian taakse, minkä jälkeen High Line kulkeekin koko loppumatkan Chelsean kaupunginosassa Manhattanin länsilaidalla. Kaupunginosan nimen voi päätellä viimeistään Chelsea Marketille ohjaavista viitoista. Chelsea Market on entisissä National Biscuit Companyn tiloissa toimiva kauppahalli, josta löytyy runsaasti ravintoloita. Kävimme kauppahallin vilkkailla käytävillä jo muutamaa päivää aiemmin, joten jatkamme nyt suoraan eteenpäin.
High Line sopii erityisen hyvin kiireettömään oleskeluun. Valittavana on runsaasti erilaisia penkkejä, joista osa näyttää hyvinkin lokoisilta. Mieleenpainuvin maisema löytyy 17th Streetin kohdalta, jossa on oikea katsomo 10th Avenuen suuntaan.
High Linella on mielenkiintoinen historia. Manhattanin länsireunalle rakennettiin ensimmäinen tavarajunarata jo 1800-luvun puolivälissä, mutta se kulki vaarallisesti katutasolla. Vaadittiin satoja liikenneonnettomuuksissa menehtyneitä kuolonuhreja, kunnes katutason yläpuolella kulkeva huomattavasti turvallisempi rata saatiin rakenteille. Projektista vastasi vaikutusvaltainen kaupunkisuunnittelija Robert Moses. Satuin katsomaan New Yorkin -lennolla Motherless Brooklyn -elokuvan, jonka keskeisiin hahmoihin kuuluva Moses Randolph perustuu Robert Mosesin kylmään ja kiistanalaiseen persoonaan. Jos New Yorkin historia kiinnostaa, kannattaa lukea Mosesista vaikka Wikipediasta.
Uuden katujen yläpuolella kulkevan radan ensimmäinen juna pääsi liikkeelle vuonna 1933. Kiskoja pitkin alkoi kulkea tonneittain erilaisia tuotteita, kuten Meatpacking Districtilla pakattua lihaa. Rata oikaisi suoraan joidenkin tehdasrakennusten halki. Yksi näistä oli National Biscuit Company, jonka seinien sisällä keksittiin maailman valloittaneet Oreo-keksit.
Rekat alkoivat vähitellen syrjäyttää tavarajunia, ja radan ensimmäinen osa purettiin jo 1960-luvulla. Junaliikenne loppui kokonaan 1980-luvulla, jolloin alettiin jo suunnitella koko rakennelman lopullista poistamista. Alueen asukkaat halusivat kuitenkin säästää junaradan, ja he saivat onneksi tahtonsa läpi.
High Linen tulevaisuudesta keskusteltiin vuosikymmeniä, kunnes siitä päätettiin kunnostaa kaupunkilaisia ilahduttava puisto. Vinkin ratkaisuun saattoi antaa luonto itse, sillä kasvit olivat jo ehtineet vallata käyttämättömät kiskot. Nykyään High Linea ei korista mikä tahansa heinä, vaan puistoon on istutettu yli viittäsataa erilaista kasvi- tai puulajia. New Yorkissa on vielä lokakuun puolivälissä niin vehreää, että osa kasveista kukkii yhä iloisesti. Myös vanhat rautatiekiskot erottuvat toisinaan aluskasvillisuuden seasta.
High Line Parkin ensimmäinen osa avattiin vuonna 2009, minkä jälkeen se on kasvanut vaiheittain nykyiseen muotoonsa. Puiston tulevaisuuden pitäisi olla suuren suosion vuoksi turvattu, mutta ainakin sen ylläpidosta vastaavat High Linen ystävät ovat huolissaan kaupungin uusista rakennussuunnitelmista. Lisätietoja voi lukea Friends of the High Line -järjestön kampanjasivuilta.
Chelsea tunnetaan taidegallerioistaan, ja myös High Linella voi ihailla monenlaisia teoksia. Huomaamme matkan varrella useita seinämaalauksia, minkä lisäksi reitille on aseteltu joitakin patsaita. High Linen ulkonäön on tarkoitus elää ajan kuluessa, joten kukin patsas pysyy reitin varrella vain ennalta määrätyn ajan, joka on useimmiten yksi vuosi. Niinpä esimerkiksi kuvassa näkyvä Karon Davisin Curtain Call on jo siirretty jonnekin muualle.
Ohitamme uusia kerrostaloja, joiden moderni arkkitehtuuri näyttää hauskalta. Emme haaveile tänne muuttamisesta, mutta hotellimajoituksen kannalta Chelsea olisi yksi houkutteleva vaihtoehto seuraavaa New Yorkin -matkaa ajatellen. Alue on yhtä aikaa mielenkiintoinen ja sopivan rauhallinen, minkä lisäksi täältä on vain lyhyt matka vilkkaan Midtownin keskeisiin kohteisiin.
High Linen pohjoinen pää sijaitsee Hudson Yards -ostoskeskuksen tuntumassa. Reitti jatkuu vielä junavarikkoalueen ympäri, kunnes se laskeutuu pitkää ramppia pitkin alas kadulle. Me päätämme suunnata suoraan ostoksille. Vuonna 2019 avattu Hudson Yards -ostoskeskus on miellyttävän valoisa ja näyttää yhä uutuuttaan kiiltävältä. Kauppavalikoimaa riittää kotoisen H&M:n kaltaisista liikkeistä Suomessa tuntemattomampiin merkkeihin sekä maailmankuuluihin laatubrändeihin.
Ostoskeskuksen pihalla kohoava Vessel on huomiota herättävä rakennelma, jota voisi kai kutsua tilataideteokseksi. Rakennelman sisällä kulkevia portaita pitkin voi kiivetä katselemaan näkymiä eri tasoilta. Vessel oli yli kolme vuotta suljettuna itsemurhatapausten vuoksi, mutta sen turvallisuutta on nyt parannettu ja rakennelma aukesi matkamme loppuvaiheessa pitkästä aikaa yleisölle. Ylös kiipeäminen jäi meiltä silti tällä matkalla väliin. Liput pitää hankkia etukäteen Vesselin nettisivuilta.
Hudson Yardsin alueella pääsee katselemaan maisemia paljon korkeammaltakin. Pilvenpiirtäjän seinien ulkopuolelle kurkottava näköalaparveke Edge kuuluu Manhattanin sykähdyttävimpiin elämyksiin. Se näkyy hyvin myös High Linen varrelle pohjoisen suuntaan kuljettaessa. Edge ei aluksi kuulunut suunnitelmiimme, mutta päätimme käydä siellä matkan viimeisenä iltana. Kohde oli hintansa väärti ja Edgestä onkin tulossa oma blogijuttunsa myöhemmin.
Lisätiedot High Linesta: www.thehighline.org
Yhdysvallat
Kävelyllä Brooklynin sillalla ja Brooklynissa
New Yorkin ikonisin silta tarjoaa kauniin kävelyreitin Manhattanilta Brooklyniin. Emme tutustuneet Brooklyniin kovin laajasti, mutta ehdimme nähdä mielenkiintoisia paikkoja esimerkiksi Brooklyn Heightsissa, Dumbossa sekä Williamsburgissa.
New York on laaja kaupunki, mutta moni matkailija viihtyy lähinnä vain Manhattanin saarella. Mekin poistuimme oman matkamme aikana Manhattanilta vain parina päivänä, jolloin suuntasimme East Riverin vastarannalle Brooklyniin. Ylitimme ensimmäisen Brooklyn-päivämme aluksi historiallisen Brooklyn Bridgen, joka on paitsi kulkuväylä, myös yksi kaupungin upeimmista nähtävyyksistä.
Brooklyn Bridge
Brooklyn Bridgen Manhattanin-puoleinen pää ulottuu muutaman sadan metrin päähän rannasta New Yorkin kaupungintalon tuntumaan. Astumme sillalle aurinkoisena sunnuntaipäivänä, jolloin liikkeellä on paljon muitakin ihmisiä. Ruuhka onneksi helpottaa hetkittäin, ja sillalla on välillä väljääkin. Voisi olla upeaa tulla tänne joskus vaikkapa aamuvarhaisella, kun kulkijoita lienee vähemmän.
Näyttävä Brooklyn Bridge on 1825 metriä pitkä, ja se olikin aikoinaan maailman pisin riippusilta. Tarkkaan ottaen tämä vuonna 1883 valmistunut uusgoottilainen rakennelma on riippusillan ja vinoköysisillan yhdistelmä, mutta ei nyt perehdytä teknisiin detaljeihin tarkemmin.
Brooklyn Bridge oli ensimmäinen Manhattanin ja Brooklynin yhdistänyt silta. Williamsburg Bridge ja Manhattan Bridge valmistuivat 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, ja niiden lisäksi East Riverin alitse kulkee nykyään tunneleita.
Siltaa pitkin on mukava kävellä, sillä jalankulkijoille ja pyöräilijöille on varattu oma puupintainen tasonsa, kun taas kuusi autokaistaa kulkevat alemmalla kannella. Joskus kauan sitten Brooklyn Bridgellä on ollut raideliikennettäkin. Raskaiden ajoneuvojen pääsy sillalle on kokonaan kielletty, ja huomaan valokuvia ottaessani, että New Yorkin katukuvaan kuuluvia keltaisia takseja kulkee sillalla vain harvakseltaan.
Kuvauksellisella sillalla on mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten vanhoja lamppuja. Palkit ja vaijerit muodostavat hauskannäköisiä verkkoja tai rivistöjä, joita on mukava pysähtyä katselemaan. Lokakuisesta päivästä tulee yllättävän kuuma, ja aurinko tuntuu lähes polttavalta lämpötilan noustessa hellelukemien tienoille.
Sillalta on tietenkin upeat maisemat joka suuntaan. Erityisesti Manhattanin eteläosan pilvenpiirtäjät näkyvät täältä hienosti, ja kauempana häämöttää Vapaudenpatsas. Pohjoiseen päin katsottaessa maisemaa hallitsee Manhattan Bridge.
Brooklyniin päin kulkiessa täytyy kääntyä aina uudelleen katselemaan maisemaa Manhattanin suuntaan. Alamme jo vähitellen lähestyä sillan toista päätä. Brooklyn oli vielä sillan valmistuessa oma kaupunkinsa, mutta pitkän poliittisen väännön jälkeen se yhdistettiin New Yorkiin vuonna 1898. New York on tuosta lähtien muodostunut viidestä osasta, jotka ovat Manhattan, Brooklyn, Bronx, Queens sekä Staten Island.
Laskeudumme tilaisuuden tullen pois sillalta ja käännymme Brooklyn Heightsin kaupunginosaan. Söimme edellisellä New Yorkin -matkallamme pizzaa sillan juurella toimivassa Grimaldi’sissa, mutta jätämme kuuluisan ravintolan tällä kerralla väliin.
Brooklyn Heights
Brooklyn Heights on vauras alue, jonka puiden reunustamien katujen varsilla on kauniita asuintaloja. Ympäristö näyttää hyvin siistiltä, rauhalliselta ja turvalliselta. Täällä on varmasti mukava asua, jos vain on varaa maksaa kodistaan riittävän paksu pino dollareita.
Yksi Brooklyn Heightsin kadunpätkistä on katkaistu autoliikenteeltä jonkinlaisen yhteisöllisen sunnuntaitapahtuman vuoksi ja ilmapiiri on rennon leppoisa. Ohitamme näillä main Brooklyn Cat Cafen, jonka ikkunan takana makoilee koko joukko tyytyväisiltä vaikuttavia kissoja.
Brooklyn Heights Promenade
Saavumme pian seuraavaan päämääräämme Brooklyn Heights Promenadelle. Viihtyisän kävelykadun varrelta aukeaa mahtavia maisemia Manhattanille päin.
Promenadin varrella on runsaasti penkkejä, joten kaikille halukkaille on tilaa istahtaa nauttimaan näkymistä ja aurinkoisesta iltapäivästä. Kävelykadun toisella reunalla puiden katveessa on hulppeilta näyttäviä asuntoja.
Brooklyn Bridge Park
Brooklyn Heights Promenade päättyy hetken kävelyn jälkeen kadun varteen. Jatkamme vähän eteenpäin, kunnes käännymme Squibb Parkin kohdalta rantaan päin. Alaspäin viettävä kävelysilta johtaa Brooklyn Bridge Parkin vehreyteen.
Brooklyn Bridge Park vaikuttaa viihtyisältä paikalta. Moni on tuonut mukanaan eväitä, ja sopivan avarilta nurmialueilta kelpaa ihailla maisemaa Manhattanille sekä New Yorkin sataman suuntaan.
Kuljemme eteenpäin aivan rantaa pitkin kulkevaa kävelytietä pitkin. Joella on melko paljon lauttaliikennettä ja kenties sen vuoksi myös aallokko näyttää yllättävän voimakkaalta. Puistossa ja kävelyreiteillä riittää paljon ihmisiä, joista suurin osa vaikuttaa paikallisilta. Aika monella on koira mukanaan.
Dumbo
Alitamme Brooklyn Bridgen ja siirrymme Dumbon kaupunginosaan. Suunnistamme Time Out Marketin ravintolakeskittymään, jossa ajattelemme pysähtyä syömään. Paikka on kuitenkin niin ruuhkainen, ettei hälinän keskeltä tahdo millään löytyä istumapaikkoja neljälle. Käymmekin vain ihailemassa kattoterassin maisemia ja jatkamme pian matkaamme.
Usein trendikkääksi mainittu Dumbo on entinen teollisuusalue, joka alkoi muuttua 1970-luvulla edullisiksi asuinkortteleiksi. Vuosikymmenet ovat muokanneet nykypäivän Dumbon keskiluokkaiseksi alueeksi, jossa on paljon ruokailu- ja ostosmahdollisuuksia. Kaupunginosan nimellä ei ole mitään tekemistä Disney-elokuvan kanssa, vaan se on lyhennys sanoista Down Under the Manhattan Bridge Overpass. Manhattanin silta on kuvauksellisimmillaan Washington Streetin ja Water Streetin risteyksestä nähtynä.
Risteyksestä avautuva näkymä ei ole mikään salaisuus, vaan paikalla on valtava määrä matkailijoita napsimassa valokuvia. Myös Empire State Building näkyy hauskasti Manhattan Bridgen rakenteiden kehystämänä. Pidän Dumbon rennosta tunnelmasta ja pelkistetystä tiiliseinien sävyttämästä arkkitehtuurista. Päädymme lopulta syömään Fuel Fever Grill & Juice Bariin, jossa vatsan saa täytettyä miellyttävän rauhallisessa ympäristössä.
Williamsburg
Haluan käydä vielä Brooklynin puolella ollessamme Williamsburgin kaupunginosassa, jonka suosiosta luin ensi kertaa jo parikymmentä vuotta sitten. Paras keino Dumbosta Williamsburgiin pääsemiseksi vaikuttaa olevan bussi, joten nousemme ainoan kerran koko New Yorkin -matkamme aikana linja-auton kyytiin. On mielenkiintoista nähdä bussin ikkunoiden lävitse Brooklynin katuja, koripallokenttiä ja seinämaalauksia. Ohitamme myös juutalaisen asuinalueen, jossa kylttien tekstit lukevat hepreaksi ja käytännössä kaikilla ihmisillä on perinteiset ortodoksijuutalaisten vaatteet. Jäämme kyydistä Williamsburgin sillan lähistöllä.
Tarkoituksenamme on nähdä ainakin Williamsburgin pääkatu Bedford Avenue, jolle pääsemmekin pian kääntymään. Vilkkaan väylän varrella on muun muassa meluisia baareja, seinämaalauksia, vintageputiikkeja, taidegallerioita, kahviloita ja erilaisia ravintoloita. Bedford Avenue ei ole mitenkään mahtipontisen leveä, mutta eloisaa katua pitkin on mukava kulkea ja aistia kaupunginosan tunnelmia.
Kävelemme Bedford Avenueta reilun kilometrin McCarren Parkin laidalle saakka. Ilta alkaa jo hämärtyä, emmekä jaksa lähteä vaeltelemaan enää kovin pitkälle. Niinpä kierrämme vain parin korttelin ympäri, kunnes palaamme Bedford Avenueta pitkin kohti lähintä metroasemaa. Olisin voinut viihtyä Williamsburgissa kauemminkin, mutta jo lyhyt vierailu antaa käsityksen kaupunginosan ilmapiiristä. Williamsburg lienee hiljalleen vaurastunut, kun parikymmentä vuotta sitten saapuneet nuoret ovat keski-ikäistyneet ja keskiluokkaistuneet. Rosoista viehätystä on silti jäljellä, joten Williamsburg olisi varmasti pidemmänkin kierroksen väärti.
Brooklyn Heights Promenade iltavalaistuksessa
Suuntasimme toisena Brooklyn-päivänämme Coney Islandin aurinkoisen rantakadun tunnelmiin ja värikkääseen Luna Park -huvipuistoon. Niistä riittää kerrottavaa toisen kokonaisen jutun verran, mutta palaan nyt tässä yhteydessä vielä hetkeksi tuon päivän iltaan, jolloin kävimme uudelleen Brooklyn Heights Promenadella. Maisema valaistulle Manhattanille on juuri niin hieno, kuin olin kuvitellutkin.
Kävelykadun tunnelma on leppoisa ja kun ilmakin on yhä miellyttävän lämmin, kelpaa tänne pysähtyä ihailemaan kaupungin loistetta. Paikka tuntuu hämyisestä valaistuksesta huolimatta hyvin turvalliselta, sillä vastaan ei tule epämääräisiä kulkijoita. Brooklyn Heights Promenade on yksi suosikkipaikoistani New Yorkissa, ja tänne olisikin joskus mukava tulla auringonlaskun aikaan.
Haluaisin myös tutustua koko Brooklyniin paremmin, sillä täältä löytyy suurkaupungin tunnelmaa tietynlaisella kodikkaalla vivahteella. Ainakin turisteja on huomattavasti vähemmän kuin Manhattanilla. Listallani olisi ainakin Prospect Heightsin kaupunginosa, jonka laidalta löytyy koripallo- ja konserttihalli Barclays Center. Tutustumiskohteisiin kuuluisi myös Prospect Park, jossa suuntaisin ainakin Brooklynin kasvitieteelliseen puutarhaan. Museotarjonnasta saattaisin pitää esimerkiksi New York Transit Museumista. Onko sinulla vinkkejä Brooklyniin?
-
Espanja2 vuotta sitten
Ihmeellinen El Torcal de Antequera
-
Suomi2 vuotta sitten
Hiihtoloma Syötteen laduilla
-
Itävalta1 vuosi sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Saksa2 vuotta sitten
Berliinin muuria etsimässä
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Los Angelesin kiehtova Venice
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
8.2.2024 at 16:26
Monteray on miellyttävä kaupunki, emme ole yöpyneet siellä, mutta pysähtyneet muutamaan kertaan. Joskus nuorempana tuli käytyä myös mainitsemassasi akvaariossa, josta on ihan mukavat muistot. Ja samaa mieltä olen, Bixby Creek Bridge on kyllä kuvauksellinen.
Mika / Lähtöportti
13.2.2024 at 16:04
Montereyhin tutustuminen jäi harmillisen lyhyeksi, vaikka yhden yön siellä nukuimmekin. Uskon silti, että autoilu Highway 1:llä ja 17-Mile Drivella oli antoisampaa kuin kaupungilla kiertely. Kiva kuulla, että tykkäsit akvaariosta!
Jenni / Unelmatrippi
18.2.2024 at 18:01
Big Sur kiinnostaisi kovasti! Tosi harmi, että alue kärsii usein maanvyörymistä eikä tietä näin ollen pääse välttämättä ajamaan kokonaan. Kiinnostaisi silti joskus käydä, vaikka reitti vähän vajavaiseksi jäisikin.
Mika / Lähtöportti
20.2.2024 at 19:48
Big Sur on kyllä todella kaunis, Los Angelesin ja San Franciscon välisen tien ehdoton kohokohta! Sääli että rannikkotie kulkee melko hauraalla alueella, välillä on maastopaloja ja maanvyöryjä, minkä lisäksi eroosio kuluttaa rantakallioita. Olisi mukavaa ajaa tie kokonaan läpi, mutta voihan sen maanvyörymistä huolimatta ajaa melkein kokonaan, jos vain jaksaa ja ehtii ajaa tarpeeksi pitkään edestakaisin sekä etelästä ja pohjoisesta käsin.