Ota yhteyttä

Suomi

Rento kesäpäivä Jyväskylässä

Julkaistu

Teimme heinäkuun alussa pienen koko perheen Suomen-kierroksen, jonka varrella pysähdyimme kahdeksi yöksi Jyväskylään. Näin meille jäi kokonainen päivä aikaa tutustua Keski-Suomen pääkaupungin tarjontaan.

Aiemmat kokemukseni Jyväskylästä ajoittuvat suurimmaksi osaksi parinkymmenen vuoden taakse, jolloin hyvä kaverini opiskeli tässä Suomen Ateenaksikin kutsutussa yliopistokaupungissa. Sen aikaisten viikonloppureissujen pääpaino ei kuitenkaan ollut matkailunähtävyyksissä, vaan tutuiksi tulivat lähinnä silloisen yöelämän ykköskohde Raatikellari sekä Hippoksen jäähalli. Nyt tuntuukin mukavalta palata pitkästä aikaa Jyväskylään ja tutustua kaupunkiin aidosti matkailijan näkökulmasta.



HUIMAT MAISEMAT HYPPYRIMÄEN HUIPULTA

Päivän ensimmäinen kohde on kaupungin suuren pojan mukaan nimetty Matti Nykäsen mäki. Kesäaikaan yleisölle avoinna olevan mäkitornin aukioloajat kannattaa tarkistaa Jyväskylän hiihtoseuran nettisivuilta. Vaikuttavan kokoisen rakennelman juurelle voi ajaa hiekkatietä pitkin autolla. Pääsyliput ostetaan kahviosta ja ylös pääsee joko hissillä tai loputtoman pitkiltä tuntuvia portaita pitkin.


Laajavuoren suurimman hyppyrimäen huipulta avautuu huikea maisema yli keskisuomalaisten järvien ja metsien. Muistan käyneeni täällä kummini kanssa kolmisenkymmentä vuotta sitten, joten on jo aikakin palata takaisin samaan mäkeen. Näkymiä kelpaa jäädä katselemaan vähän pidemmäksikin aikaa. Nyt ei tarvitse edes jännittää mitään, toisin kuin viime vuonna Planicassa, jossa tulin hyppytornista alas vauhdikkaalla köysiliu’ulla. Laajavuoren alueella voisi helposti viettää koko päivän, sillä sieltä löytyy muun muassa luontopolku, frisbeegolfrata sekä seikkailupuisto.



JYVÄSKYLÄN KOMEIMMAT MURAALIT

Palaamme Laajavuoresta autolla keskustaan ja liikumme loppupäivän jalkaisin. Jyväskylään valmistui kolme vuotta sitten järjestetyn UPEA17-festivaalin yhteydessä kaksi todella näyttävää teosta. Osoitteesta Vapaudenkatu 65 löytyy italialaisen Millon luoma Keep me -maalaus. Arvostetulla Millolla on oma helposti tunnistettava tyylinsä. Mieleeni tulee Vilnan kauppahallia vastapäätä sijaitseva seinämaalaus, jota ihailin viime vuonna Liettuassa. Hiljennyn hetkeksi katselemaan moniulotteista teosta, jossa kaksi hahmoa säilöö muistoja syksyisessä maisemassa.


Keskustan toinen suuri seinämaalaus on sveitsiläisturkkilaisen Onurin käsialaa ja se on maalattu osoitteessa Ilmarisenkatu 7–9 sijaitsevan kerrostalon päätyyn. Jääkarhua esittävä The Last Cocktail ottaa kantaa ilmastonmuutokseen ja luonnonvarojen kohtuuttomaan kuluttamiseen. Muraali on viimeistelty pimeässä hohtavalla uv-maalilla, mutta valitettavasti näemme sen ainoastaan päivänvalossa.



KAUPPAKATU – JYVÄSKYLÄN SYDÄN

Jyväskylän sydämenä voidaan pitää Kauppakatua. Keskeisimmiltä osiltaan kävelykaduksi rauhoitettu väylä on varsin viihtyisä ostoskatu, jonka varrelta löytyy runsaasti ravintoloita ja monenlaisia palveluita. Näillä kulmilla suoritin aikoinaan myös paikallisissa opiskelijapiireissä arvostetun Kauppakadun Appron joskus kauan sitten. Tällä kerralla haussa ovat baarien sijasta kahvilat. Olisimme voineet kokeilla monien kehumaa keskustan Miriam’sia tai vaikka syrjemmällä sijaitsevaa Teeleidiä, mutta ne on sunnuntaisin suljettu.


Siirrämme nälkää takuuvarmassa ketjukahvilassa Espresso Housessa Kauppakadun varrella ja saavumme pian tämän jälkeen Kirkkopuistoon. Vanhaa punertavaa kivikirkkoa ympäröi mukava viheralue, jolle on tälläkin kerralla kerääntynyt kesäpäivän viettäjiä.



KAUNIS HARJU

Kirkkopuistosta on lyhyt matka Harjun portaille eli virallisemmin Neron portaille. Nimi ei viittaa Jyväskylän yliopistoperinteisiin tai roomalaiseen keisariin, vaan se on annettu kaupungininsinööri Oskar Neron mukaan. Jykevän mahtipontiset kiviportaat johtavat keskustaa rajaavan Harjun laelle ja reippaasti kiipeämällä saa helposti hien pintaan.


Harju toimii kaupunkilaisten ulkoilualueena ja sitä pitkin risteilee mukavalta näyttäviä polkuja. Kaiken yläpuolelle kohoaa Vesilinna, jonka tornista löytyy kahvila, ravintola sekä näköalatasanne. Olisimme mielellämme käyneet ainakin kahvilla sekä nauttineet maisemista, mutta torni on sunnuntaisin suljettu. Toivoisin tämänkaltaisten nähtävyyksien aukioloa myös kesäisinä pyhäpäivinä, sillä kävijöitä varmasti riittäisi. Tiesin itse aukioloajat etukäteen, mutta ovea kävi muutaman minuutin aikana nykimässä moni muukin utelias. Samassa rakennuksessa toimiva Keski-Suomen Luontomuseo on kesän ajan suljettu, mutta avaa ovensa jälleen 18.8.2020.



JYVÄSKYLÄN IDYLLISIN PIHA

Näemme vielä Vesilinnan pihalta alempana häämöttävän Harjun stadionin ja laskeudumme sitten takaisin keskustaan. Alamäki jatkuu useamman korttelin ohitse suoraa katua pitkin, kunnes saavumme Toivolan Vanhaan Pihaan. Menneen vuosisadan käsityöläispiha on varsinainen idylli Jyväskylän keskustassa.


Käsityöläismuseo ja puodit ovat sunnuntaina kiinni, joten vierailumme jää melko lyhyeksi. Ravintola ja kahvila sekä terassi ovat kuitenkin auki kesäisin joka päivä. Jäämme hetkeksi ihailemaan kauniita rakennuksia ja tutustumme hieman niiden historiaan.


Toivolan Vanhaa Pihaa reunustavat historialliset rakennukset ovat nykyisen Jyväskylän vanhimpia taloja. Pihan nimi on peräisin paikalle sepänliikkeen perustaneelta Herman Toivolalta. Korttelin menneisyyteen kuuluu myös yksityinen synnytyslaitos, jonka käyttöön Toivola antoi tilat 1899. Synnytyslaitos toimi puurakennuksessa kahdenkymmenen vuoden ajan.



LUTAKON VIIHTYISÄ SATAMA-ALUE

Jatkamme matkaa Lutakon satamaan, joka on viihtyisä ajanviettopaikka varsinkin kauniina kesäiltoina. Jyväsjärven rantaa pitkin on hauska kävellä ja katsella laitureihin kiinnitettyjä aluksia. Vesille pääsisi esimerkiksi saunalautalla, vaikka perinteisempiäkin risteilyvaihtoehtoja on toki tarjolla. Satama-alueelta löytyy syötävää ja juotavaa useammastakin paikasta.


Päätämme nauttia illasta minigolfin parissa. Lilliputti Minigolf sijaitsee aivan komean Kuokkalan sillan kupeessa ja pelissä lämmenneet tunteet voi viilentää samassa yhteydessä toimivan jäätelökioskin tuotteilla.


Järven rantamille kohonnut Lutakon kaupunginosa vaikuttaa muutenkin viihtyisältä alueelta. Rannasta sisämaahan päin kuljettaessa vastaan tulee uudenaikaisia kerrostaloja sekä tapahtumakeskus Paviljonki. Lutakonpuistossa voi ihmetellä kuvassa näkyvää Marja Kolun mosaiikkiluomusta Aatamin puraisu ja Rastatukkainen soffa, joka tuo ainakin itselleni mieleen Barcelonan.



RENTOA HERKUTTELUA LE QULKURISSA

Syömme molempina Jyväskylän-iltoinamme Lutakon alueella. Festareita kiertäneestä katuruokakojusta oikeaksi ravintolaksi kehittynyt Le Qulkuri toimii vanhoissa Schaumanin vaneritehtaan tiloissa korkean savupiipun juurella. Bistro noudattaa nykytrendin mukaista kaavaa, jossa tehdasmiljöön rouheaa ilmettä on säilytetty ja pääsalissa istutaan puupöytien ääressä. Meillä ei ole ennakkovarausta, mutta tilaa onneksi löytyy hieman eri tapaan sisustetun taaemman huoneen puolelta.


Le Qulkurin ruoka on erityisesti alkupalojen osalta huippuluokkaa. Tarjolla on suureksi ilokseni sisilialaisia arancineja, joiden lisäksi myös tapaslautasen herkut maistuvat mainiosti. Lasten jakama margherita-pizza herättää itsessäni lievää annoskateutta, vaikka tilaamani päivän kalakin on maukasta. Ateria kelpaa päättää suussa sulavaan baileyspannacottaan. Ravintola täyttyy vähitellen äärimmilleen ja vaikka taustamusiikin volyymi hieman nouseekin, sopii paikka lauantain alkuillasta hyvin myös lapsiperheille. Le Qulkuria voi ainakin tämän yhden kokemuksen perusteella suositella, jos haussa on hyvä ruoka rennossa ympäristössä.



ITALIAN MAKUJA TRATTORIA AUKIOSSA

Sunnuntain ravintolavalinta osuu Trattoria Aukioon jo siitäkin syystä, että liikumme muutenkin Lutakon suunnalla. Kyseessä on Solo Sokos Hotel Paviljongin tilava ravintola, jossa saamme hyvää palvelua. Innostumme tilaamaan La Tavola Italiana -kokonaisuuden. Kahdelle jaettava ateria sisältää kokonaisen tarjottimellisen sekä alkupaloja että pääruokia.


Trattoria Aukion ruoka on oikein hyvää ja sitä on riittävästi – tai no ehkä vähän liikaakin. Italia-teema toki toimii itselleni aina. Jyväskylästä löytyy kuulemani mukaan useampia erinomaisia ravintoloita. Jos lähtisin etsimään fine dining -henkisiä elämyksiä, kokeilisin ensimmäisenä joko Pöllöwaaria, Figaroa tai Harmoonia.



Kokonaisuutena Jyväskylä jättää itsestään miellyttävän kuvan. Voisin kuvitella sen olevan hyvinkin mukava asuinpaikka, sillä kokoa on palvelujen kannalta riittävästi, mutta luonto järvineen ja metsineen tuntuu olevan lähellä kaikkialla. En nyt ole sentään itse Jyväskylään asti muuttamassa, mutta palaisin mielelläni pariksi päiväksi ilman parinkymmenen vuoden mittaista taukoa.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
2 kommenttia

Kommentit

  1. Nuo muraalit ovat mielenkiintoisia, etenkin, kun avasit hieman niiden taustoja. Mikon sisko asui Jyväskylässä viiden vuoden ajan opiskellessaan, mutta kaupunki on jäänyt meille varsin tuntemattomaksi. Pitäisi tutustua Jyväskylään paremmin.

    • Mika / Lähtöportti

      31.7.2020 at 10:43

      Jyväskylä on kyllä tutustumisen arvoinen, varsinkin kun lähtee avoimin mielin ja selvittää vähän käyntipaikkoja etukäteen. Sain itsekin muraaleista enemmän irti, kun luin vähän niiden taustoista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suomi

Sinebrychoffin taidemuseo Helsingissä

Julkaistu

Kirjoittaja

Helsingin keskustassa Bulevardin varrella sijaitseva Sinebrychoffin taidemuseo sykähdyttää sekä upeilla taidekokoelmilla että kotimuseon ylellisellä sisustuksella. Vierailin museossa nyt marraskuussa vasta ensimmäistä kertaa.

Tutustuin Sinebrychoffin panimosuvun vaiheisiin ensi kertaa viime keväänä, kun kävimme Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Siellä upean Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelyn yhteydessä mainittiin sivumennen Moskovan suunnalta saapunut Peter Sinebrychoff. Hän perusti 1700- ja 1800-lukujen taitteessa Ruotsinsalmen venäläistä varuskuntaa palvelleen panimon. Kauppa kävi janoisten sotilaiden ansiosta hyvin. Yritys siirtyi Peterin kuoltua hänen vasta 16-vuotiaalle pojalleen Nikolaille. Ruotsinsalmen merilinnoitus sijaitsi nykyisen Kotkan kaupungin paikalla eli silloisella Ruotsin ja Venäjän rajalla. Linnoitus menetti merkityksensä Suomen sodan jälkeen vuonna 1809, kun Venäjä oli valloittanut Suomen Ruotsilta itselleen, eikä rajaa ollut enää lähimaillakaan.

sinebrychoff_12

 
Nuori Nikolai osoittautui hyväksi liikemieheksi. Varuskunta siirrettiin sodan jälkeen Viaporiin eli Suomenlinnaan, jonne Nikolai seurasi perässä. Helsinkiin asetuttuaan hän sai hankittua yksinoikeuden panimotoimintaan sekä viinan valmistamiseen ja myymiseen koko kaupungissa. Liiketoiminta laajeni muihin juomiin, ruokakauppaan sekä rakennusalallekin. Hietalahdessa toimineen panimon yhteyteen osoitteeseen Bulevardi 40 valmistui vuonna 1842 komea päärakennus, jossa Sinebrychoffin taidemuseo nykyään toimii.

sinebrychoff_06

 
Nikolain kuoltua panimo siirtyi hänen veljensä Paulin johtoon, ja liiketoiminta kehittyi entisestään. Muhkeapartainen Paul asusteli Bulevardi 40:ssä poikamiehenä, kunnes nai taloudenhoitajansa tyttären Annan. Anna Sinebrychoff jäi vuonna 1883 leskeksi ja otti aikakaudelle poikkeuksellisen naisjohtajan roolin. Jälkikasvuakin oli syntynyt, ja panimo siirtyi myöhemmin Paulin ja Annan vanhimman pojan käsiin. Annalla oli silti edelleen vaikutusvaltaa yritystoiminnassa ja hänet muistetaan myös avokätisenä hyväntekijänä.

sinebrychoff_03

 
Kuvassa vasemmalla näkyvä Nicolas Sinebrychoff ei perinyt vanhempiensa bisneslahjakkuutta, joten yritys siirtyi myöhemmin hänen veljensä Paul Sinebrychoff nuoremman hoitoon. Kuvassa oikealla näkyvä Paul nuorempi oli pätevä johtaja, joka hallitsi myös sijoitusmarkkinat. Hän meni naimisiin Svenska Teaternin tähtinäyttelijän Fanny Grahnin kanssa. Pariskunta ehti matkustella paljon ympäri Eurooppaa ennen Paulin siirtymistä yrityksen johtoon. Molemmat ihastuivat matkoilla näkemiinsä taidemuseoihin ja alkoivat itsekin keräillä tauluja. Harrastus jatkui Paulin ja Fannyn loppuiän ajan. Parilla ei ollut lapsia, joten leskeksi jäänyt Fanny lahjoitti arvokkaan taidekokoelman hieman ennen kuolemaansa Suomen valtiolle vuonna 1921. Näin Sinebrychoffin taidemuseo sai alkunsa.


sinebrychoff_14

Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo

Rakennuksen yläkerta oli aikoinaan Sinebrychoffien asuntona ja edustustiloina. Aluksi saavutaan näyttävään empiretyyliseen saliin, joka tekee vaikutuksen jo ensi silmäyksellä. Koristeellisia huonekaluja on mukava pysähtyä tutkimaan ja samalla tuntea, kuin olisi jossakin eurooppalaisessa palatsissa. Ei tämä ehkä ihan Versaillesilta näytä, mutta sen sivurakennukseen Petit Trianoniin Sinebrychoffien sisustusta voisi jo ehkä verrata.

sinebrychoff_04


Seuraavaksi saavutaan pirteänväriseen kustavilaiseen salonkiin. Seinät ovat täynnä juhlavia muotokuvia ruotsalaisista aatelisista ja kuninkaallisista. Paikalla päivystävä opas esittelee mielellään sylinterilipastoa, jonka itse Ruotsin kuningas Kustaa III teetti aikoinaan sisarelleen. Meitä viehättävät rakennuksen erkkeri-ikkunat, joiden luona olisi varmasti mukava istuskella lukemassa ja seurailla siinä sivussa Bulevardin kulkijoita.

sinebrychoff_05

 
Kepeä ilmapiiri muuttuu tummasävyiseksi, kun siirrymme Paul Sinebrychoffin työhuoneeseen. Seinät ovat täynnä taidetta, jonka näkyvimpänä teemana ovat alankomaalaisten maalareiden toteuttamat muotokuvat. Tuskinpa Paul osasi täällä työskennellessään arvata, että joulukuusta 1992 lähtien panimon toiminta jatkuisi Helsingin sijasta minun kotikulmillani Keravalla.

sinebrychoff_02


Myös Sinebrychoffien ruokasali on tummanpuhuva, mutta kodikas. Paul ja Fanny Sinebrychoffin ajasta kertovat huoneet henkivät porvariston hillittyä charmia ja antavat käsityksen siitä, millaista elämää Bulevardi 40:ssä on eletty. Pidämme näiden kadunpuoleisten huoneiden lisäksi myös puiston puolella olevista erkkereistä, joissa voisi viettää vaikkapa rauhallisia teehetkiä. On mukava kuulla, että nykyisin Koffin puistona tunnettu viheralue oli kaupunkilaisten vapaassa käytössä jo 1800-luvulla Sinebrychoffien aikaan.

sinebrychoff_01


Puistonpuoleiset huoneet toimivat nykyään taidenäyttelytilana, jossa ei ole kalusteita. Joukossa on paljon mielenkiintoisia teoksia. Näemme kierroksen päätteeksi museon todellisen helmen, Suomen ainoan Rembrandtin maalaaman taulun. Suuri hollantilainen mestari loi Lukevan munkin vuonna 1661, ja se päätyi maahamme taidetta keränneen kamariherra Hjalmar Linderin ansiosta.


sinebrychoff_09

Espanja myyttien takaa -näyttely 11.1.2026 saakka

Museon ensimmäisessä kerroksessa ja kellarissa järjestetään vaihtuvia taidenäyttelyitä, joista on tällä hetkellä vuorossa Espanja myyttien takaa. Aihe on meille matkailuhenkisille ihmisille oikein mieluisa, ja nähtävillä onkin paljon kiinnostavia teoksia 1800-luvun jälkipuoliskolta sekä 1900-luvun alusta. Näyttelyteksteissä mainitaan matkailun merkitys ja erilaiset mielikuvat, jotka ovat aina muokanneet käsitystämme Espanjasta. Aurinkoinen Andalusia on edelleen matkailijoiden kestosuosikki, ja sen valo on miellyttänyt myös taiteilijoita eri vuosisadoilla. Taidemaalarit ovat perehtyneet valoon myös esimerkiksi Valenciassa ja Kataloniassa.

sinebrychoff_08


Pidän perinteisistä maalauksista, joissa on maisemia tai vaikkapa erilaisia ihmisiä arkisissa askareissaan. Näyttelyn parhaat teokset ovat omasta mielestäni José Gallegos y Arnosan tarkasta siveltimestä. Sherrykaupunki Jerezissä syntyneellä taiteilijalla on ollut uskomaton kyky luoda pikkutarkkoja ja suorastaan valokuvamaisia teoksia. Pyhä Teresa kardinaalin edessä sykähdyttää valollaan, ja Suutari Sevillassa on kaikkine yksityiskohtineen taulu, jota uppoutuu mielellään ihailemaan pitkäksi aikaa. José Gallegos y Arnosa vietti kesiään Nettunon ja Anzion seudulla Italiassa, jossa myös kuoli vuonna 1917. Kirjoitin muutama vuosi sitten blogijutun Anzio-Nettunon sotilashautausmaasta.

sinebrychoff_11

 
Myös Martín Rico syntyi Espanjassa ja kuoli Italiassa. Hänen maalaamansa Venetsialaisia kalastajia kuuluu omiin suosikkeihini tässä näyttelyssä. Taulu on upeasti maalattu ja siinä on hyvin eläviä yksityiskohtia. Ihailemme taulujen lisäksi myös rakennuksen monia kaakeliuuneja. Näyttelyn nimekkäimpiin taiteilijoihin kuuluu ehdottomasti Francisco de Goya, mutta hänen härkätaisteluaiheiset vedoksensa eivät herätä itsessäni suurta mielenkiintoa.

sinebrychoff_10


Näyttelyssä esitellään myös arabialaista eksotiikkaa, jota tulee usein esimerkiksi Andalusiassa matkustaessa vastaan. Orientalistiset aiheet olivat suosittuja 1800-luvun lopun taiteessa. Taiteilijoiden suosikkiaiheisiin kuuluivat odaliskit eli itämaisten haaremien jalkavaimot.

sinebrychoff_13

 
Sinebrychoffin taidemuseo on kaltaiselleni satunnaiselle kävijälle juuri sopivan kokoinen. Nähtävää on runsaasti, mutta kuitenkin sen verran hillitty määrä, että mielenkiinto säilyy varmasti alusta loppuun. Nautin siitä, että parituntisen museovierailun aikana voi keskittyä tarkastelemaan joidenkin teosten yksityiskohtia kaikessa rauhassa, mutta näyttelyt ehtii silti nähdä varsin perusteellisesti. On myös hyvin kiehtovaa tutustua samalla sekä taideteoksiin että Sinebrychoffin suvun vaiheisiin. Vierailu on siis mainio elämys sekä taiteen että historian näkökulmasta. Museo teki suuren vaikutuksen ja suunnittelimme jo vaimon kanssa uutta visiittiä ensi vuodelle, kun esillä on taas uusia näyttelyitä.

Museosta löytyy lisätietoa osoitteesta sinebrychoffintaidemuseo.fi.

Jatka lukemista

Suomi

Villa Kokkonen – Aallon luoma taiteilijakoti

Julkaistu

Kirjoittaja

Säveltäjä Joonas Kokkosen kotitalo Villa Kokkonen avattiin tänä keväänä yleisölle kaikille avoimena museokohteena. Opastettu kierros tutustuttaa säveltäjän elämään ja tarjoaa mahdollisuuden Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen ihailemiseen.

Kodikas Villa Kokkonen lymyilee lähes huomaamattomana Järvenpään Vanhankylänniemessä Tuusulanjärven tuntumassa. Tämä ei ole sattumaa, sillä arkkitehti Aallon mielestä rakennus saikin kääntää selkänsä kadulle päin. Ratkaisu tarjosi myös rauhaa Joonas Kokkosen perheelle tontilla, joka oli tuohon aikaan vielä nykyistäkin metsäisempi. Tumma puinen ulkoseinä on kovin pelkistetty lukuun ottamatta oven yläpuolella olevaa katosta. Alvar Aallon kädenjälki on selvästi nähtävissä.

villakokkonen_05


Joonas Kokkonen kuoli syksyllä 1996 ja perikunta myi Villa Kokkosen paria vuotta myöhemmin Järvenpään kaupungille. Talo toimi kaupungin edustustilana ja siellä järjestettiin muun muassa pieniä konsertteja. Säveltäjän koti avattiin viime vuonna ryhmävierailuille ja viimein tänä keväänä kaikille avoimena museona. Vierailu onnistuu vajaan tunnin mittaisella opastetulla kierroksella, jonka aikana asiantuntevan oppaan tarinat herättävät rakennuksen henkiin. Paikat kannattaa varata etukäteen Järvenpään taidemuseon nettisivuilta. Villa Kokkonen on avoinna toukokuusta syyskuuhun maanantaipäiviä lukuun ottamatta. Maksuvälineenä kelpaa myös Museokortti.

villakokkonen_08

  
Joonas Kokkonen syntyi vuonna 1921 Iisalmella musikaaliseen kotiin, mutta hän muutti jo pikkupoikana isänsä työn vuoksi Järvenpäähän. Sieltä matka jatkui nuoruusvuosien jälkeen Helsinkiin, josta säveltäjä kuitenkin palasi vajaan kahden vuosikymmenen jälkeen takaisin Keski-Uudellemaalle Järvenpään Satukallioon. Muutamaa vuotta myöhemmin Järvenpään kaupunki tarjosi ansioituneelle akateemikolle useampaakin tonttipaikkaa, joista yksi sijaitsi Tuusulanjärven tuntumassa Vanhankylänniemessä.

villakokkonen_06


Kokkonen otti talonrakennusasioissa yhteyttä ystäväänsä Alvar Aalton, jos vaikka jollakulla arkkitehdin assistenteista olisi aikaa auttaa projektissa. Miehet olivat tutustuneet toisiinsa toimiessaan yhtä aikaa muun muassa Suomen Akatemiassa. Aallolla ei enää tuossa vaiheessa ollut tapana työskennellä yksityiskotien parissa, mutta hän yllätti Kokkosen tarjoutumalla suunnittelemaan Villa Kokkosen henkilökohtaisesti ikään kuin lahjaksi ystävälleen. Työ ajoittui samoihin aikoihin Finlandia-talon rakentamisen kanssa.

villakokkonen_03


Kokkonen ja Aalto kävivät yhdessä tutustumassa Vanhankylänniemen tonttiin, joka miellytti kovasti molempia. Herrat siirtyivät vaimojensa seurassa aterioimaan järvenpääläiseen ravintolaan, jossa säveltäjä kertoi työskentelytavoistaan. Hän muun muassa mainitsi kävelevänsä sävellyksiä tehdessään flyygelinsä ympärillä. Kelpo arkkitehti ajautui tämän tiedon saatuaan voimakkaan inspiraation valtaan ja alkoi luonnostella vimmatusti taloa valkealle pöytäliinalle. Tarjoilija suivaantui teosta pahemman kerran, mutta leppyi kun mukana ollut kaupungin virkamies korvasi vahingot ja lunasti liinan mukaansa. Luonnoksen kopio on nähtävillä Villa Kokkosessa ja alkuperäistä pöytäliinaa voi ihmetellä Järvenpään taidemuseossa.

villakokkonen_12


Aalto suunnitteli koko talon hyvin pitkälti flyygelin ympärille. Vieressä käden ulottuvilla on myös Kokkosen toivoma suuri kirjahylly. Työhuoneen suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota akustiikkaan, jonka piti olla musiikin soinnin kannalta täydellinen. Huoneessa on käytetty tämän vuoksi paljon puisia pintoja. Akustiikkaa oli suunnittelemassa aiheeseen erikoistunut Aino ja Alvar Aallon poika Hamilkar. Tärkeää oli myös äänieristys, joten työhuone erotettiin muusta rakennuksesta perustuksia myöten.

villakokkonen_11


Perhe pääsi muuttamaan Villa Kokkoseen jouluksi 1968. Joonas Kokkonen oli elämänsä aikana kolmesti naimisissa. Ensimmäisen vaimon Mairen kanssa syntyi kolme lasta, mutta liitto päättyi eroon. Villa Kokkosen valmistumisen aikaan Joonas oli avioliitossa Else-Majn kanssa. Pari sai kaksi yhteistä lasta. Else-Maj menehtyi sairauteen syksyllä 1979, minkä jälkeen Kokkonen oli vielä naimissa Anita Pakomaan kanssa omaan kuolemaansa saakka.

villakokkonen_10


Joonas Kokkonen on yksi Suomen historian merkittävimmistä säveltäjistä, jonka tunnetuin teos on körttiläisjohtaja Paavo Ruotsalaisen elämän loppuvaiheita kuvaava ooppera Viimeiset kiusaukset. Kokkonen sävelsi myös muun muassa neljä sinfoniaa, mutta hänen tuotantonsa jäi silti verrattain niukaksi. Mies toimi sävellystyön ohessa lukuisissa aikaa vieneissä vastuutehtävissä muun muassa Teostossa ja Suomen Säveltäjissä. Hän ehti uransa aikana opettaa Sibelius-Akatemiassa, toimia musiikkikriitikkona ja kirjoittaa paljon taiteeseen liittyvistä aiheista. Kokkonen oli myös jonkinasteinen perfektionisti, joten hän käytti runsaasti aikaa teosten viimeistelyyn sen sijaan että olisi kiirehtinyt uusien sävellysten pariin. Alkoholikin taisi joskus hidastaa työskentelyä.

villakokkonen_04


Joonas Kokkosta voidaan pitää Keski-Uudenmaan toiseksi menestyneimpänä säveltäjänä Jean Sibeliuksen jälkeen. Miehet olivat aikalaisia, joskin Sibelius noin viisikymmentä vuotta vanhempi. Säveltäjät tapasivat tiettävästi ainakin kerran, mutta eivät tunteneet toisiaan erityisen hyvin. Kokkonen ehti sen sijaan tutustua paremmin leskenä eläneeseen Aino Sibeliukseen, jonka allekirjoittama kiitoskortti on nähtävillä flyygelin päällä.

villakokkonen_07


Opastettu kierros keskittyy työhuoneen lisäksi perheen olohuoneeseen, jossa Joonas katseli televisiosta erityisesti uutisia ja jalkapalloa. Sohvalla viihtyi myös eläinrakkaan säveltäjän bernhardilaiskoira Basse.

villakokkonen_14


Ikkunasta avautuu maisema pihamaalle, jonne vierailijat eivät ainakaan vielä pääse tutustumaan lainkaan. Taustalla häämöttää Tuusulanjärvi. Säveltäjä ei halunnut tonttinsa jatkuvan rantaan saakka, vaan jätti sinne kulkureitin yleiseen käyttöön. Tuota väylää minäkin olen monesti pyörälläni polkenut, joten kiitos Joonas Kokkoselle tästä!

villakokkonen_01


Varsinaisen opastuksen jälkeen pääsee vielä tutustumaan ruokailuhuoneeseen, keittiöön, kylpyhuoneeseen ja alun perin makuuhuoneina toimineisiin tiloihin. Monista muista Aallon suunnittelemista rakennuksista poiketen Villa Kokkosessa on vain yksi kerros. Kiinnitän huomiota muutamiin japanilaisiin tauluihin ja matkamuistoihin. Kokkonen oli mukana presidentti Mauno Koiviston valtiovierailulla Japanissa ja tutustui kruununprinssi Akihitoon, joka puolestaan kävi Suomen-visiitillään jopa säveltäjän kotona täällä Villa Kokkosessa.

villakokkonen_02


Villa Kokkonen on mielenkiintoinen lisäys Tuusulanjärven taiteilijoiden kotimuseoihin. Siinä missä 1900-luvun alun taiteilijayhteisön kodit edustavat aikansa kansallisromanttista tyyliä, on Aallon suunnittelema talo luonnollisesti paljon modernimpi ilmestys. Villa Kokkonen tuo hieman mieleeni Milanossa tänä keväänä näkemämme kotimuseon Villa Necchi Campiglion, jonka pelkistetyssä arkkitehtuurissa ja muun muassa liukuoviratkaisuissa on jotain etäisesti samaa. Täytyy toki myöntää, että milanolainen rakennus on Villa Kokkosta prameampi. 

villakokkonen_13


Suosittelen Villa Kokkosta erityisesti kaikille Alvar Aallon arkkitehtuurin ystäville. Meille Keski-Uudellamaalla asuville kyseessä on mukava pieni retkikohde, ja kauempaa tulevat voivat yhdistää vierailuun muita Tuusulanjärven nähtävyyksiä. Ideoita voi etsiä vaikkapa viime vuonna kirjoittamastani jutusta 10 vinkkiä kesäiseen Tuusulaan. Edellinen näistä seuduista kertova julkaisuni Tuusulanjärven Ainola, Ahola ja Suviranta tutustuttaa puolestaan kolmen taiteilijakodin ryppääseen Järvenpään etelälaidalla.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja