Ranska
Musée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa

Pariisi on maalaustaiteen ystävien unelmakaupunki, jossa riittää museoita maailmankuulusta Louvresta lähtien. Oma valintamme kesän 2022 Pariisin-matkalla oli Orsayn taidemuseo, jossa ihastuin sekä tauluihin että entisen rautatieaseman arkkitehtuuriin.
Musée d’Orsaylla on kiinnostava historia. Rakennus valmistui vuonna 1900 rautatieasemaksi, jonka yhteydessä toimi myös suuri hotelli. Hieno asema kävi junien kasvaessa auttamatta liian pieneksi ja se suljettiin toisen maailmansodan aikoihin. Tiloja käytettiin esimerkiksi sotavankien vastaanottokeskuksena sekä muutamien elokuvien kuvauspaikkana, mutta ne jäivät käytännössä tyhjilleen vuosikymmenien ajaksi.

Komea rakennus ehti olla jo purku-uhan alla, kunnes se päätettiin restauroida taidemuseoksi. Muutostöitä johti italialainen arkkitehti Gae Aulenti. Musée d’Orsayhin siirrettiin arvokkaita teoksia Pariisin muista museoista ja näyttelyt avattiin joulukuussa 1986. Esillä on erityisesti ranskalaista taidetta vuosilta 1848–1914. Tyylisuunnista on vahvimmin edustettuna impressionismi.

Musée d’Orsayn lippujen hinnoittelussa on lapsiperheitä ilahduttava yksityiskohta. Aikuisten lippujen hinta on tällä hetkellä 16 euroa, mutta jos tuo mukanaan lapsen, saa kolme euroa alennusta. Tällä ilmeisesti kannustetaan tutustuttamaan lapsia taiteen maailmaan. Kaikki alle 18-vuotiaat pääsevät museoon ilmaiseksi ja sama koskee EU-maiden kansalaisia aina 25 ikävuoteen saakka. Ostimme pääsylippumme etukäteen netistä ja on mukavaa, että sisäänpääsy tapahtuu ilman minkäänlaista jonottamista. Yhtä sujuva sisäänkäynti ei onnistu läheskään kaikissa Pariisin nähtävyyksissä ennakkolipuista huolimatta.

Pidän Musée d’Orsaysta heti ensi silmäyksellä. Näyttävä rakennus on kattoikkunoiden ansiosta miellyttävän valoisa. Vierailijamäärä on varsin siedettävä, joskin kuuluisimpien teosten ympärillä on välillä ruuhkaa.

En ole maalaustaiteen asiantuntija, mutta käyn välillä mielelläni pienissä taidenäyttelyissä tai kuuluisissa museoissa. Pidän varsinkin maisematauluista tai vaikkapa arkista elämää kuvaavista teoksista. En aina oikein ymmärrä modernia taidetta, vaan nautin enemmän realistisemmasta kuvauksesta. Tässäkin suhteessa Musée d’Orsay on itselleni oikein hyvä valinta. Pariisissa olen käynyt Louvressa jo kolmesti, eikä se suuren kokonsa ja suosionsa vuoksi enää erityisemmin houkuttele. Sen sijaan esimerkiksi Musée de l’Orangerieta voisin tulevilla Pariisin-matkoilla harkita.

Musée d’Orsayssa täytyy totta kai pysähtyä ihailemaan James McNeill Whistlerin teosta Whistlerin äiti. Kyseessähän on maailman merkittävin taideteos, ainakin jos on uskominen Mr. Beanin äärimmäistä katastrofielokuvaa, jossa kyseinen taulu on hyvinkin keskeisessä roolissa. Ihmettelen hieman, miksi muut museovieraat ohittavat Whistlerin äidin kiinnittämättä siihen suurempaa huomiota. He eivät taida olla 1990-luvun kohelluskomedioiden ystäviä.

Päädymme pian erääseen huoneeseen, jossa on useampia Edouard Manet’n tauluja. Ne eivät erityisesti sykähdytä, vaikka näyttävätkin kuuluisuutensa vuoksi tutuilta. Orsayn taidemuseossa onkin melkoinen määrä maineikkaita teoksia, joiden kuvat ovat tulleet vastaan jo koulun kuvaamataidon kirjoissa tai muuten vaan jossakin yhteydessä vuosien varrella. Näitä ovat vaikkapa Pierre-Auguste Renoirin Tanssiaiset Moulin de la Galettessa, Jean-François Millet’n Tähkänpoimijat sekä Vincent van Goghin Tähtikirkas yö Rhônen yllä.

Museossa tuodaan esille myös hieman Pariisin historiaa. On mielenkiintoista katsella vaikkapa karttamaista suurta maalausta 1800-luvun Pariisista ja löytää Luxembourgin puiston tai Louvren kaltaisia maamerkkejä kaupungista, joka on muilta osin muuttunut kovin paljon. Eräässä maalauksessa näkyy taidemuseon paikalla ennen rautatieasemaa sijainnut Orsayn palatsi. Meitä kiinnostaa myös Pariisin pienoismalli, joka on sijoitettu lasilattian alle.

Monet museon tunnetuimmista teoksista sijaitsevat ylimmässä eli viidennessä kerroksessa, jonne nousemme liukuportaita pitkin. Täältä kelpaa myös ihailla rakennuksen valoisaa pääaulaa.

Viidennen kerroksen näyttelyn merkittävimpiin mestareihin kuuluvat esimerkiksi Édouard Manet, Claude Monet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre Auguste Renoir ja Georges Seurat. Voi siis helposti sanoa, että täällä on esillä melkoinen kokoelma Ranskan merkittävimpien taidemaalareiden teoksia. Cézanne on ranskalaismaalareista meille tutuin, koska olemme käyneet hänen ateljeessaan Aix-en-Provencessa. Joidenkin tunnetuimpien taulujen ympärillä on hieman ruuhkaa ja ihmisiä on alakertaan verrattuna enemmän, mutta museokokemus tuntuu silti edelleen miellyttävältä.

Yläkerran kahvilaan on pientä jonoa, mutta se etenee ilahduttavan nopeasti ja pääsemme pian pöytään. Välipala tulee tarpeeseen, sillä taiteen katseleminen ottaa vähitellen voimille. Kahvila on sisustettu museolle sopivaan taiteelliseen tyyliin.

Musée d’Orsay tunnetaan varsinkin sosiaalisen median puolella erityisesti kahdesta näyttävästä kellosta, joiden läpi voi ihailla kaupunkimaisemaa. Toinen kelloista sijaitsee kahvilassa, mutta toisen edustalla riittää innokkaita valokuvaajia jonoksi asti. Maisema Tuileries’n puiston yli Montmartren kukkulalle onkin näkemisen arvoinen.

Näemme yläkerrassa vielä useita Vincent van Goghin kuuluisia maalauksia. Museoissa on kiinnostavaa tarkastella tauluja välillä lähietäisyydeltä, ja erityisesti tämän hollantilaisen virtuoosin siveltimen jäljet jäävät mieleen hyvin paksuina ja vahvoina.

Laskeudumme kerros kerrallaan alaspäin. Neljännen ja kolmannen kerroksen näyttelytilat ovat melko pieniä, joten ne voi kiertää läpi suhteellisen nopeasti. Näiden kerrosten teemana on art nouveau, johon kuuluu muun muassa huonekalumuotoilua.

Kolmannessa kerroksessa esitellään skandinaavista muotoilua. Joukkoon mahtuu esimerkiksi Eliel Saarisen ja Yrjö Blomstedtin suunnittelemia tuoleja, Helena Schjerfbeckin maalaus Maisema Hyvinkäällä, Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema matto ja Palokärki-taulu sekä muutama muu suomalainen esine tai taideteos.

Toisessa kerroksessa olisi jo paljon enemmän tutkittavaa, mutta nyt on rehellisyyden nimissä myönnettävä, ettemme enää tässä vaiheessa oikein jaksa perehtyä maalauksiin ja veistoksiin. Kiertelemme vielä lopuksi alimmassa kerroksessa katselemassa varsinkin Pohjois-Afrikkaa ja Italiaa kuvaavia tauluja.

Kauneus on katsojan silmässä, eivätkä kuuluisimmat teokset ole välttämättä kaikkein mielenkiintoisimpia. Löydän sattumalta omaksi suosikikseni Oswald Achenbachin maalauksen Juhlat Genazzanossa, jota jään tutkimaan pitkäksi aikaa. Teos on maalattu todella tarkasti, yksityiskohtia riittää ja valon kuvaaminen on toteutettu poikkeuksellisen hienosti. Pidän toki myös taulun aiheesta eli italialaisista kyläjuhlista.

Muutaman tunnin vierailumme Musée d’Orsayssa on erittäin onnistunut, sillä lapsetkin viihtyvät taiteen äärellä yllättävän hyvin. Voi varmaankin sanoa, että kyseessä on paras koskaan kokemani taidemuseo. Musée d’Orsayssa voisi halutessaan viettää vaikka koko päivän, mutta museon koko on silti hyvin hallittavissa. Kävijöitä on esimerkiksi Louvreen verrattuna vähemmän, rakennuksen arkkitehtuuri sykähdyttää ja loistava taidekokoelma pääsee valoisissa tiloissa oikeuksiinsa. Tähän museoon olisi siis ilo palata toistekin!
Lisätietoa museosta ja pääsylipuista löytyy Musée d’Orsayn virallisilta nettisivuilta.
Lue myös juttuni 30 nähtävyyttä Pariisissa.

Ranska
Pariisin muodin sydämessä – La Galerie Dior

Kävimme kesän Pariisin-matkallamme La Galerie Diorissa, joka esittelee kuuluisan muotitalon tarinan näyttävällä tavalla. Upeita leninkejä pursuava museo osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi, vaikken aiheesta oikeastaan mitään ymmärräkään.
La Galerie Dior löytyy Pariisin kahdeksannesta kaupunginosasta Champs-Élysées’n ja Seinejoen välistä. Nousemme metroaseman portaita pitkin hienostuneelle Avenue Montaignelle, joka huokuu luksustunnelmaa. Ohitamme muiden muassa Guccin, Ralph Laurenin, Balenciagan, Fendin, Chanelin ja Versacen kiiltävät näyteikkunat, kunnes saavumme numeron 30 kohdalle. Christian Dior perusti muotitalonsa vuonna 1946 tähän osoitteeseen Avenue Montaignen varrelle, ja Diorin lippulaivamyymälä toimii täällä edelleen.

Emme onneksi tulleet vaimon ja teini-ikäisten tyttärien kanssa ostoksille, vaan suuntaamme kuvassa näkyvän lippulaivamyymälän naapurissa toimivaan La Galerie Dioriin. Sain idean tästä vierailupaikasta Hipaisuja maapallolla -blogista, ja kohde herätti heti muun perheen kiinnostuksen. Ylellisen muotitalon museo on varsin kohtuuhintainen, sillä aikuisten lipun saa hankittua 16 eurolla. Liput kannattaa ostaa ehdottomasti etukäteen, sillä ennakkoon valittuun aikaan pääsee sisään käytännössä saman tien. Kadun varrelle on saapuessamme kertynyt pitkä jono ilman ennakkolippua saapuneita ihmisiä. Heillä näkyy henkilökunnan lainaamia päivänvarjoja, sillä aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja kesäkatu tuntuu polttavan kuumalta.

Ilmastoiduissa sisätiloissa on miellyttävän viileää. Siirrymme hissillä kolmanteen kerrokseen, josta selkeästi merkitty vierailureitti alkaa ja etenee vähitellen takaisin kohti pohjakerrosta. Ensimmäiseksi tutustutaan itse Christian Diorin elämäntarinaan, josta kierros jatkuu muotiluomusten äärelle. Kaikki on itselleni uutta, sillä tiedän Diorista vain nimen ja osaan yhdistää hänet oletettavasti hyvin kalliisiin tuotteisiin. Valmistauduin vierailuun lentomatkan aikana katsomalla puhelimeen lataamani elokuvan nimeltä Rouva Harris lähtee Pariisiin. Harmiton tarina kertoo lontoolaisesta leskirouvasta, joka matkustaa ostamaan unelmiensa mekkoa Diorilta. Opin ainakin sen, että tässä merkissä on jotain aivan erityistä hohtoa.

Christian Dior syntyi vuonna 1905 Granvillessa Normandian rannikolla, josta varakas perhe muutti Pariisiin. Christian löysi pääkaupungissa intohimon taiteeseen ja perusti isänsä rahallisella avustuksella taidegallerian. Lamakausi vei kuitenkin perheen talousvaikeuksiin 1930-luvun alussa, ja miehen täytyi löytää uusia töitä itsensä elättämiseksi. Christian pääsi piirrostensa ja luonnoksiensa avulla ensin muotisuunnittelija Robert Piquet’n assistentiksi sekä myöhemmin useammaksi vuodeksi töihin Lucien Lelongin muotitaloon. Vuonna 1946 hän oli valmis avaamaan oman yrityksensä.

Dior aloitti arvokkaissa Avenue Montaignen tiloissa 85 työntekijän voimin, joten toiminta ei ollut ihan pientä puuhastelua. Muotiluomukset saivat heti alusta alkaen hyvän vastaanoton, kun pian avaamisen jälkeen esitelty New Look -mallisto herätti suurta kiinnostusta. Tuotevalikoima laajeni muun muassa hajuvesiin ja maailmanvalloitus jatkui New Yorkin 5th Avenuelle avatulla myymälällä.

Ajankohta uudenlaisen muotitalon perustamiselle oli sikäli otollinen, että Ranska ja koko Eurooppa toipuivat parhaillaan toisesta maailmansodasta. Elämään kaivattiin jälleen iloa ja esimerkiksi muotikuvia näkyi lehdissä entistä enemmän. Diorin toiminta laajeni hurjaa vauhtia ja vuonna 1954 se työllisti jo pelkästään Avenue Montaignen korttelissa yli tuhat ihmistä. Suunnittelijat sekä ompelijat tekivät työtään ja kutsuvieraat saivat ihailla hienoja asuja muotinäytöksissä. Monet aikansa kuuluisimmat naiset ympäri maailman halusivat valita itselleen nimenomaan Diorin mekkoja.

Herra Dior tunsi paljon taidealan ihmisiä, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluivat esimerkiksi Pablo Picasso, Salvador Dalí, Henri Matisse ja Marc Chagall. Muotisuunnittelija sai työhönsä ideoita taiteesta, mutta hän mainitsi suurimpana inspiraation lähteenään luonnon ja erityisesti kukat. Rakkaus luontoon syntyi jo lapsuudenkodissa Normandiassa. Yllä olevassa kuvassa näkyvässä Granvillen talossa toimii nykyään Christian Diorille omistettu museo.

Christian Dior menehtyi sydänkohtaukseen syksyllä 1957 ollessaan 52-vuotias. Museon videotallenteilta jäävät mieleen hautajaiset, joiden aikana tuhannet kaduille kerääntyneet pariisilaiset jättivät hyvästinsä rakastetulle muotisuunnittelijalle. Muotitalon toiminta on jatkunut tuosta eteenpäin taitavien taiteellisten johtajien käsissä.

Näyttelystä jää mieleen joitakin merkkipaaluja Diorin muotitalon historiasta. Yksi tällainen oli vuonna 1967 lanseerattu Miss Dior -valmisvaatemallisto, joka toi tuotteet yhä laajemman ostajakunnan saataville. Massatuotetutkaan mekot eivät toki ole Diorilla ihan halpoja, mutta entistä huokeampi, nuorekkaampi ja käytännöllisempi mallisto lisäsi merkin suosiota. Dior aloitti miesten vaatteiden tuotannon vuonna 1970, mutta niitä ei esitellä La Galerie Diorissa lainkaan.

Näyttelyn pääpaino on itseoikeutetusti mekoissa, joiden lisäksi esillä on myös joitakin kenkiä ja käsilaukkuja. Hajuvesiäkin pääsisi halutessaan tuoksuttelemaan, mutta paikalle on osunut niin paljon muita ihmisiä, ettemme jää jonottamaan vuoroamme.

Kierroksen aikana pääsee kurkistamaan lasilattian lävitse Diorin työhuoneeseen. On mielenkiintoista ajatella, kuinka jostain yrityksestä tulee maailmankuulu ja monesta muusta ei. Minunkin isoisäni oli hyvä räätäli, mutta toiminta jäi pienimuotoiseksi. Harmi ettei Avenue Montaignella näy Matikaisen liikettä Diorin ja Armanin rinnalla.

La Galerie Dior on toteutettu tyylikkäästi ja paikoitellen myös mahtipontisesti. Kierroksen eräänlaisena kohokohtana jää mieleen sali, jossa esitellään runsaasti asuja useammassa kerroksessa. Seiniin ja kattoon heijastetaan tähtiloistoa ja muuta kuviointia. Taustalla soi musiikki, joten tämä huone on varsin vaikuttava paikka.

Näyttelyssä on tietenkin esillä myös maailmankuulujen naisten käyttämiä mekkoja. Dioriin ovat luottaneet esimerkiksi Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Elizabeth Taylor ja Rihanna. Kuvassa on prinsessa Dianan käyttämä mekko. Lady Dior -käsilaukut on nimetty juuri Dianan kunniaksi.

Näyttely on hieno kokonaisuus lukuisine asuineen sekä informatiivisine teksteineen. Kierroksella käy hyvin selväksi Diorin merkitys maailman muodille ja asema ranskalaisen haute couturen yhtenä lippulaivana sekä tärkeänä suunnannäyttäjänä. Esillä on paljon esimerkiksi Maria Grazia Chiurin suunnittelemia asuja. Italialainen Chiuri toimi Diorin taiteellisena johtajana yhdeksän vuoden ajan, kunnes erosi tehtävästä viime toukokuussa. Hänen työtään jatkaa pohjoisirlantilainen Jonathan Anderson.

Vierailu La Galerie Diorissa on hyvä idea jo siksi, että ikonisella muotitalolla on merkittävä asema ranskalaisessa kulttuurissa. Näyttelyyn tutustuminen tuntui yllättävänkin sykähdyttävältä, joten sitä voi suositella kaikille. Aihe on itselleni kovin vieras, mutta tyylikkäästi toteutetussa näyttelyssä on silti helppo viihtyä. Kokemus lienee vielä huomattavasti antoisampi muodista kiinnostuneille, jolloin asujen yksityiskohdat ja niiden suunnittelijoiden tarinat avautuvat aivan erilaisella tasolla. Kierros päättyy laskeutumiseen kohti uloskäyntiä näyttäviä kierreportaita pitkin.

Meiltä vierähti varsin laajaksi paljastuneessa museossa pari tuntia. Pariisin toinen vastaava nähtävyys Musée Yves Saint Laurent on remontin vuoksi suljettuna syksyyn 2027 saakka. Tämä museo olisi sujuvaa jatkoa La Galerie Diorille, sillä Yves Saint Laurent toimi uransa alkuvaiheessa Christian Diorin assistenttina. Hän nousi Christianin kuoltua Diorin muotitalon johtoon, ennen kuin erinäisten vaiheiden jälkeen perusti oman yrityksensä. Ehkäpä Musée Yves Saint Laurent kuuluu seuraavan Pariisin-matkamme ohjelmaan.
Lisätietoja löytyy La Galerie Diorin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös Lähtöportin muita Pariisi-aiheisia juttuja.
Ranska
Tuhkasta noussut Pariisin Notre-Dame

Notre-Damen katedraali kuuluu Pariisin kuuluisimpiin ja rakastetuimpiin nähtävyyksiin. Kevään 2019 tulipalo järkytti ihmisiä ympäri maailman, mutta nyt kirkko on saatu restauroitua uuteen loistoon.
Muistan Notre-Damen ensimmäiseltä Pariisin-matkaltani yli kolmenkymmenen vuoden takaa. Kirkon julkisivu näytti heti kovin tutulta, sillä olin nähnyt sen matkailuaiheisten kirjojen kuvissa jo pikkupoikana. Ehdin käydä Notre-Damessa kolmella eri matkalla ennen kuin rakennuksessa puhkesi raju tulipalo huhtikuun 15. päivän iltana vuonna 2019. Palo saatiin tuntien kamppailun jälkeen aamuyöstä hallintaan, mutta korvaamattoman arvokas katedraali ehti kärsiä suuria tuhoja. Sekä katto että keskitorni romahtivat, ja hetken pelättiin jopa koko katedraalin tuhoutumista. Lopulta molemmat kellotornit, seinät, kolme suurta ruusuikkunaa ja osa sisätiloista sekä arvokkaista historiallisista esineistä saatiin pelastettua.

Tulipalo syttyi Notre-Damen remontoinnin aikana, ja todennäköisimpänä syttymissyynä pidetään jonkin töihin liittyneen sähkölaitteen oikosulkua. Jälleenrakennustyöt veivät useamman vuoden ja maksoivat yli 700 miljoonaa euroa. Merkittävä osa rahoista saatiin Ranskan varakkaimpien sukujen antamina lahjoituksina. Asia herätti kriittistäkin keskustelua, sillä miljardööreiltä ei ole hellinnyt yhtä avokätistä apua esimerkiksi köyhien ihmisten auttamiseen. Katedraali avattiin uudelleen joulukuussa 2024 monien arvovieraiden läsnä ollessa.

Goottilaistyylinen Pariisin katedraali kohoaa keskeisellä paikalla Île de la Citén saarella, ja sen lähistöltä löytyy useita Seinejoen ylittäviä siltoja. Kirkko valmistui vuonna 1345 vajaan parinsadan vuoden rakennustöiden jälkeen. Nimi Notre-Dame eli kirjaimellisesti Meidän Rouvamme tarkoittaa Neitsyt Mariaa. Ranskankielisistä maista löytyy paljon muitakin samoin nimettyjä kirkkoja.

Notre-Dame on palannut odotetusti Pariisin vilkkaimpien nähtävyyksien joukkoon. Kirkkoon pääsee aina ilmaiseksi, mutta sujuvan sisäänpääsyn varmistamiseksi voi varata maksuttoman ennakkolipun Notre-Damen virallisilta nettisivuilta. Liput tulevat aina tarjolle Ranskan aikaa puoliltaöin ja ovat hyvin kysyttyjä. Varauksen saadakseen onkin paras toimia nopeasti. Lippuja on tarjolla vain kolmeksi päiväksi kerrallaan, eli jos haluat vierailla kirkossa vaikkapa johonkin aikaan keskiviikkona, on varaus mahdollista tehdä aikaisintaan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Ennakkolippujen hankkiminen ei ole välttämätöntä, sillä normaalikin jono näytti sivusta katsottuna siedettävältä. Toisaalta arvostimme kovasti sitä, ettemme joutuneet seisoskelemaan helteisellä aukiolla lainkaan, vaan ennakkovarauksen tehneille tarkoitetusta portista pääsi ripeästi sisätiloihin. Notre-Damen kuuluisat kellotornit on toistaiseksi suljettu, mutta ne on tarkoitus avata yleisölle syyskuussa 2025.

Kirkon sisätilat näyttävät heti ensi silmäyksellä hyvin kauniilta ja jotenkin valoisammilta kuin vanhoissa remonttia edeltäneissä muistikuvissani. Pääalttari on hieno jo kaukaa kirkon takaosastakin nähtynä. Alttariveistoksessa Neitsyt Maria nostaa kasvonsa kohti taivasta ja levittää kätensä uhrautumisen merkiksi, kun enkelit ovat saapuneet äitinsä sylissä makaavan Jeesuksen luo. Alttariveistos oli kuningas Ludvig XIII:n tilaama uudistus Notre-Dameen, sillä hän halusi osoittaa kiitollisuutensa Neitsyt Marialle saatuaan kauan toivomansa jälkeläisen. Alttari valmistui tuon jälkeläisen eli Aurinkokuningas Ludvig XIV:n aikana, ja sen reunoille lisättiin molempien kuninkaiden omat patsaat.

Vierailukokemus ei kaikesta kauneudesta huolimatta ole mukavin mahdollinen, sillä sisätiloissa on valtavan paljon ihmisiä. Kirkon kiertävän reitin kulkusuunta on onneksi ennalta määrätty, mutta ihmismassan mukana ajelehtiminen on ajoittain ahdasta, emmekä jää katselemaan kaikkia yksityiskohtia niin pitkäksi aikaa kuin olisimme rauhallisemmassa tilanteessa voineet. Notre-Damen suosio ei tietenkään yllätä, mutta oletin että sisälle päästettäisiin hieman vähemmän ihmisiä kerrallaan.

Näyttävät lasimaalausten koristamat ikkunat kuuluvat Notre-Damen tunnetuimpiin yksityiskohtiin. Suuria halkaisijaltaan 13-metrisiä ruusuikkunoita on kolme kappaletta. Yksi niistä on julkisivulla kellotornien välissä ja kaksi muuta rakennuksen reunoilla. Lisäksi Notre-Damessa on monia pienempiä kauniita ikkunoita, joita voi ihailla lähietäisyydeltä erityisesti kirkon takaosassa.

Katedraalin reunoilla on kaikkiaan 29 eri pyhimyksille tai uskonnollisille aiheille omistettua sivukappelia, joiden ilme vaihtelee keskenään paljonkin. Kappeleissa on erilaisia taideteoksia, joita kannattaa pysähtyä ihailemaan. Muiden muassa Neitsyt Marian puolisolla Joosefilla, Pyhällä Yrjöllä sekä Pariisin suojeluspyhimyksellä Sainte Genevièvellä on omat kappelinsa Notre-Damessa.

Yksi sivukappeleista on omistettu Pariisin toiselle suojeluspyhimykselle Saint Denisille. Pariisin piispana muinoin toiminut Denis koki marttyyrikuoleman, ja tunnetun legendan mukaan hän käveli irti löytyä päätään itse kantaen usean kilometrin matkan omaan hautaansa. Sivukappelissa Saint Denis on kuitenkin kuvattu vielä pää tukevasti harteilla, toisin kuin joissakin muissa häntä esittävissä pyhimyspatsaissa.

Eri puolilla Notre-Damea on paljon erilaisia uskonnollisia taideteoksia, joihin voi halutessaan perehtyä pitkäksi aikaa. Pysähdymme katselemaan esimerkiksi 1300-luvulta peräisin olevia veistoksia, jotka kuvaavat Jeesuksen elämänvaiheita. Katedraalin sisältä löytyy myös aarrekammio, jossa voi vierailla pääsymaksua vastaan. Me jätämme aarrekammiossa vierailun tällä kerralla väliin.

Pysähdyn vielä sisätiloista poistuessamme ihailemaan ulko-ovien huolella tehtyjä koristeita, joiden viimeistelyyn on nähty paljon vaivaa. Niihin liittyy myös tarina taitavasta käsityöläisestä nimeltä Biscornet, joka sai tehtäväkseen kirkon ovien koristelun. Valtava urakka uuvutti miehen, jota tuli eräänä yönä tapaamaan tuntematon apulainen. Apuri hoiti homman ripeästi valmiiksi, mutta pian tämän jälkeen Biscornet kuoli. Koristeiden voi halutessaan nähdä muodostavan kerta toisensa jälkeen numeroa kuusi, ja niinpä onkin epäilty, että Biscornet’n salaperäinen apulainen olisi ollut itse paholainen. Vai oliko paholainen sittenkin itse Biscornet, jonka nimen voi kääntää suomeksi Kaksisarvinen.

Notre-Damen kiehtoviin yksityiskohtiin kuuluvat myös gargoilit, eli ulkoseinien koristeelliset räystäskourut. Vedensyöksijät on taiteiltu erilaisten pelottavienkin mielikuvitushahmojen näköisiksi. Osa gargoileista tuhoutui tulipalossa ja täytyi rakentaa korjaustöiden yhteydessä uudelleen. Vaikkei katedraali olekaan tismalleen samanlainen kuin ennen tulipaloa, ei asialla ole laajemmassa historiallisessa kontekstissa merkitystä. Notre-Dame on kärsinyt ja muokkautunut vuosisatojen melskeissä moneen kertaan, mutta säilynyt silti hengeltään ikuisena.

Notre-Dame on hieno nähtävyys, jota kannattaa käydä Pariisissa katsomassa. Katedraali on vuosisatojen aikana inspiroinut niin maalareita kuin kirjailijoitakin, ja se vilahtaa myös lukuisissa elokuvissa. Moni muistaa ainakin Notre-Damen kellonsoittajan joko Victor Hugon klassikkoromaanista tai Disney-elokuvasta. Notre-Dame on yksi Pariisin tärkeimmistä symboleista ja henkii pääkaupungin arvokasta historiaa. On hienoa, että se on saatu remontoitua taas ansaitsemaansa kuntoon.
Lue myös koko matkastamme kertova juttu Pariisin-viikon monet kokemukset.
-
Italia1 vuosi sitten
Ligurian rannikkokaupunkeja: Rapallo, Levanto ja La Spezia
-
Italia1 vuosi sitten
Kävelyllä Milanossa, Isola ja Porta Nuova
-
Ranska1 vuosi sitten
7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Kiehtova vankilasaari Alcatraz
-
Espanja1 vuosi sitten
Sevillan päänähtävyydet katedraali ja Alcázar
-
Huvipuistot1 vuosi sitten
Huvipuistokokemus – Universal Studios Hollywood
-
Suomi1 vuosi sitten
10 vinkkiä kesäiseen Tuusulaan
-
Englanti1 vuosi sitten
Lontoon värikkäät Brick Lane, Notting Hill ja Camden Town
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Kierros Warner Brosin studioilla Hollywoodissa
-
Ranska1 vuosi sitten
20 kohdevinkkiä viehättävään Bordeaux’hon
-
Englanti1 vuosi sitten
Mielenkiintoinen London Transport Museum
-
Yhdysvallat10 kuukautta sitten
Unelmien lomamatka New Yorkiin
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
18.7.2024 at 13:19
Tuo onkin huippujuttu, että lapsia kannustetaan tuomaan museoon tuolla tavalla. Samaa ideaa voisi jollain tavalla soveltaa muihinkin asioihin. Kyseinen museo voisi olla minunkin mieleen, aivan liiallinen ruuhkaisuus saa oman kiinnostukseni usein lopahtamaan nopeasti.
Mika / Lähtöportti
18.7.2024 at 21:34
Alennus lasten kanssa tulijoille yllätti iloisesti, ja sama käytäntö voisi kyllä toimia jossakin muuallakin. Ei museossa silti erityisen paljon lapsia näkynyt 😀 Tätä museota on helppo suositella taidekokoelman ja arkkitehtuurin ansiosta, ja ainakin meidän käyntimme aikaan kaksi vuotta sitten heinäkuussa oli toisiaan aika väljää. Muutamien kuuluisimpien teosten ympärillä oli hieman ruuhkaa, mutta valtaosa museosta oli miellyttävän rauhallinen.
Satu
19.7.2024 at 7:17
Tämä on yksi parhaista taidemuseoista, joissa olen käynyt, sekä rakennuksen historian takia että omien taidemieltymysten takia. Silloin 9 ja 7-vuotiaat lapsetkin (eli vierailusta on jo kymmenisen vuotta aikaa 🙂 jaksoivat kiinnostua loppuun asti, tosin ruuhkaa ei ollut ihan niin paljon kuin noissa kuvissa.
Mika / Lähtöportti
19.7.2024 at 13:15
Mukava kuulla, että tekin tykkäsitte Musée d’Orsaysta! Meidän lapset oli Pariisin-matkan aikaan 12 ja 9, ja viihtyivät tässä museossa yllättävän hyvin. Joissakin kuvissa näkyy tosiaan paljon ihmisiä, mutta meidänkin käydessä museossa oli paljon hiljaisiakin osia.
Katriina
17.8.2024 at 1:19
Ihmettelen, että olet saanut ottaa valokuvia. Kävin Musèe d´Orsayssa 12 vuotta sitten katsomassa Akseli Gallen-Kallelan suurta näyttelyä. Yritin ottaa valokuvaa tuosta upeasta pääaulasta, mutta vartija kielsi sen. Noloa, että seisoin juuri kieltotaulun vieressä. Sain sentään muutaman kuvan kanssamatkustajistani ravintolassa. Yleltä löytyy 8.02.2012 pitkä artikkeli tuosta näyytelystä.
Mika / Lähtöportti
20.8.2024 at 23:23
Säännöt ovat vuosien aikana muuttuneet, sillä Musée d’Orsayssa saa nykyään valokuvata ja innokkaita kuvaajia kyllä riittää. Muistan itsekin ihmetelleeni vastaavaa muutosta joidenkin muiden nähtävyyksien kohdalla, kun käydessäni on ollut kuvauskielto ja myöhemmin samoista paikoista on tullut vastaan paljon valokuvia esimerkiksi juuri matkablogeissa. Toisaalta monessa nähtävyydessä on kuvaus kielletty edelleen, viime vuosina käymistäni tulevat ensimmäisinä mieleen Windsorin linna Englannissa, Neuschwanstein Saksassa sekä Schönbrunn Wienissä.
Luin nyt tuon mainitsemasi jutun Gallen-Kallelan näyttelystä. Todella hienoa, että suomalainen taide on päässyt noin hyvin esille Pariisissa ja kiva kun pääsit tuota näyttelyä silloin itse katsomaan!