Ranska
Markkinoiden, luolien ja juustojen Belvès
Lomailimme kesäkuussa kolmen sukupolven voimin Ranskassa Dordognen seudulla, jossa majoituimme Belvèsin kylän liepeiltä vuokrattuun taloon. Belvèsistä jäivät päällimmäisinä mieleen vilkkaat markkinat, kauniit kujat, muinaiset luola-asunnot, juustot sekä viini.
Lomataloltamme on Belvèsin keskustaan vain parin kilometrin kävelymatka, joten kylällä tulee käytyä useamman kerran. Matka taittuu kapean maalaistien reunaa pitkin ja kylän laidalla meitä tervehtii aina kovaan ääneen kaakattava hanhi. Sen vastuullisena tehtävänä lienee samassa aitauksessa asuvien kanojen suojeleminen. Maaseutu on reilun tuhannen asukkaan Belvèsissä aina läsnä, sillä kylää ympäröivät viljavat pellot.

Belvès on monin tavoin tyypillinen keskiaikainen kylä, jota ovat suojanneet puolustusmuurit. Kylän nimi tarkoittaa kaunista näkymää, eikä kukkulalta avautuvissa maisemissa valittamista olekaan. Belvès on valittu ansaitusti Ranskan kauneimpien kylien listalle, kuten moni sen naapureistakin. Julkaisin jo aiemmin jutun 7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa, jossa kerron alueesta hieman laajemmin.

Vilkkaat lauantaimarkkinat
Mikäli Belvèsissä haluaa nähdä elämää, kannattaa kylälle suunnata lauantaiaamuna, jolloin keskusaukiolla pidetään perinteiset maalaismarkkinat. Me ehdimme kokea tämän tapahtuman kahdesti. Lähiseudun tuottajat kauppaavat markkinoilla muun muassa hedelmiä ja vihanneksia, joita mekin kannamme lomatalollemme kilokaupalla. Mieleen jäävät erityisesti suuret eri muotoiset tomaatit sekä makeat mansikat. Ostan myös pienen purkillisen hunajaa. Toki torilta löytyvät myös kala-, juusto- sekä makkarakauppiaat. Myynnissä on elintarvikkeiden lisäksi lähinnä vaatteita.

Torin keskellä kohoaa ikivanha markkinakatos, jonka alla on käyty kauppaa jo 1400-luvulta lähtien. Vastaavia puisia rakennelmia on myös seudun muiden kylien markkinapaikoilla. Aukiota hallitsee katoksen ohella komea kellotorni, joka rakennettiin alun perin puolustuskäyttöön. Legendan mukaan seitsemän aatelismiestä halusi suojella paikallista luostaria, ja jokainen heistä rakennutti tarkoitusta varten oman torninsa. Oli rakennusten alkuperä sitten todellisuudessa mikä tahansa, tunnetaan Belvès edelleen seitsemän tornin kylänä.

Nautimme kovasti markkinoiden tunnelmasta, jossa on jotakin hyvin ranskalaista. Kauppiaat tervehtivät tuttavallisesti kanta-asiakkaitaan ja ympärillä kuuluu iloista puheensorinaa. Kaltaistemme ulkomaisten turistien määrä on ainakin vielä kesäkuun alussa varsin pieni. Markkinat päättyvät yhden maissa iltapäivällä, minkä jälkeen kauppiaat alkavat purkaa kojujaan. Heinä-elokuussa Belvèsissä järjestetään myös iltamarkkinoita, jolloin kansa kokoontuu aukiolle nauttimaan herkullista lähiruokaa.

Istahdamme aukion laidalla olevalle terassille syömään lounasta ja seurailemaan torin tapahtumia. Työpäiväänsä lopettelevat kauppiaat kasaavat terassin kaiteen päälle muutaman pahvilaatikollisen vihanneksia ja yrttejä, kun taas ravintolan tarjoilija kantaa erääseen tyhjään pöytään oluttuopillisia valmiiksi. Valkoiset pakettiautot on saatu pian pakattua, minkä jälkeen kauppiaat kerääntyvät hiljalleen tuoppien äärelle. On mukava kuunnella kauppiaiden hyvätuulista jutustelua ja naurua, vaikkemme kieltä juuri ymmärräkään. Maaseudun perinteinen elämäntyyli tuntuu näillä hetkillä olevan yhä voimissaan.

Belvèsin kuvauksellinen keskusta
Belvès tuntuu markkinoita lukuun ottamatta varsin uneliaalta paikalta. Saammekin välillä kierrellä pitkin täysin autioita kujia ja kuunnella vain omien askeltemme kaikumista keskiaikaisista seinistä.

Muutamiin seiniin on kiinnitetty kylttejä, jotka kertovat kylän ja sen rakennusten historiasta. Esimerkiksi yllä näkyvän nykyisen sairaalan edustalla kaupiteltiin vuosisatoja sitten hanhia. Harva sairaala näyttää ulkoapäin yhtä tyylikkäältä.

Belvèsissä on ollut asutusta jo kauan. Keltit löysivät paikan jo noin kolmesataa vuotta ennen ajanlaskumme alkua. He tykästyivät erityisesti ilmastoon, maanviljelyyn sopivaan maaperään sekä kukkulaan, jota oli helppo puolustaa.

Myöhemmin saapuneet roomalaiset linnoittivat Belvèsin. Sittemmin kylää ovat pitäneet hallussaan myös esimerkiksi viikingit sekä englantilaiset. Sotia riitti, joten Belvès täytyi suojata niin muureilla kuin vallihaudallakin. Osa muureista on yhä pystyssä.

Kauniilla kujilla on mukava kierrellä. Ihailemme vanhoja rakennuksia sekä runsaasti kukkivia ruusuja. Erään kujan varressa on pienelle pöydälle aseteltu shakkilauta sekä pari tuolia. Joidenkin talojen välistä voi ihailla maisemaa alas Belvèsiä ympäröivään laaksoon.

Hiljaisiin kujiin tekee poikkeuksen vain kauppojen ja ravintoloiden reunustama kuja Rue Jacques Manchotte, jolla riittää siesta-aikoja lukuun ottamatta kulkijoita. Keskusaukiolle johtavan kujan varrelta löytyy esimerkiksi taidegalleria ja antiikkiliike.

Mainio juusto- ja viinibaari Planches et Plonk
Edellä mainitun vilkkaan kujan varrella toimii myös suosikkipaikkamme Belvèsissä, Planches et Plonk. Brittimiehet Graham ja Damon perustivat kesällä 2020 viihtyisän juusto- ja viinibaarin, jonka yhteydessä on myös bed & breakfast -majoitusta. Yrityksen alkutaipale on ollut esillä suositussa A New Life in the Sun -televisiosarjassa, joka tunnetaan Suomessa nimellä Uusi elämä etelässä. Graham myöntää televisiojulkisuuden auttaneen baarin markkinoinnissa ja yllättyy kuullessaan että sarja pyörii Suomessakin. Graham ei muista kohdanneensa aiemmin suomalaisia asiakkaita, mutta toivottaa kaikki maanmiehemme ja -naisemme lämpimästi tervetulleiksi.

Käymme Planches et Plonkissa pariinkin kertaan. Tarjolla on laadukas valikoima juustoja ja leikkeleitä, joita saa tilata haluamansa valikoiman. Kokeilemme esimerkiksi brietä, roquefortia, yrttituorejuustoa, savustettua ankanrintaa, kalkkunaa sekä paikallista kinkkua.

On nautinnollista istua lämpimänä päivänä vanhan kauniin kujan varrella, seurailla kylän verkkaisia tapahtumia, maistella paikallisia herkkuja ja siemailla hieman viiniä. Asiakkaiden seurana häärii omistajien rescuekoira Malbec, joka pitää rapsutuksista muttei halua poseerata valokuviin.

Jos baariin saapuu vaikkapa suuremmalla porukalla, ei tilausta tarvitse välttämättä miettiä, vaan tarjoilijat kokoavat mielellään asiakkaille sopivan setin. Esimerkiksi hanhenmaksa tulee baariin omalta kylältä, kun taas jotkut tuotteista on tilattu muualta Dordognesta tai kauempaakin Ranskasta. Hanhenmaksa kuuluu Dordognen ylpeydenaiheisiin ja se onkin oikein maukasta. Pelkistä juustoista ja leikkeleistä saa koottua yllättävän täyttävän lounaan. Myös kahvi maistuu täällä erittäin hyvältä.

Purtavan kylkeen löytyy tietenkin mainioita ranskalaisia viinejä, joita voi ostaa myös mukaan. Graham on viiniekspertti ja auttaa valinnoissa mielellään. Viinit ovat laadukkaita ja hinnoiltaan varsin kohtuullisia, joten meidänkin mukaamme tarttuu pari pulloa lomatalolle kannettavaksi.

Muinaiset luola-asunnot keskustan alla
Belvèsin suurin yllätys löytyy keskusaukion alapuolelta. Siellä odottaa nimittäin luolasto, jossa on asunut ihmisiä jo noin 800 vuotta sitten. Luolat toimivat köyhän kansan kotina, ja viimeiset asukkaat poistuvat maan pinnalle vasta 1700-luvun puolivälin jälkeen. Dordognen alueella on muutenkin runsaasti luolia, joista suosituimmat lienevät seinämaalauksista tunnetut Lascaux’n luolat. Me kävimme maan alla Belvèsin lisäksi Dommessa, jossa kylän keskustan alapuolelta löytyy suurehko tippukiviluolasto.

Belvèsin luola-asuntoihin pääsee tutustumaan ranskaksi opastetulla noin 45 minuutin mittaisella kierroksella. Emme ymmärrä selostuksesta käytännössä mitään, mutta mukaan saa onneksi englanninkielisen infovihkosen. Luolasto on pienehkö, mutta silti mielenkiintoinen. Käymme kaikkiaan kahdeksassa huoneessa, joihin on aseteltu muutamia esineitä havainnollistamaan muinaista asumista. Olosuhteet olivat varmasti karut ja esimerkiksi rotat aiheuttivat monenlaista harmia.

Luolissa on ollut ahdasta, sillä niissä ovat yöpyneet ihmisten lisäksi myös lampaat, vuohet ja porsaat. Lämpöä sekä valoa saatiin tulisijoista, jotka kehittyivät ajan kuluessa niin paloturvallisuuden kuin savupiippujenkin osalta. Tärkeitä viljelykasveja olivat pähkinät ja kastanjat. Maanviljelys oli taatusti raskasta, koska vetojuhtien puutteessa kyntäminen täytyi usein tehdä ihmisvoimin. Elinajanodote ei ollut kovin lupaava, sillä niin taudit, ruoan puute kuin sodatkin aiheuttivat lasten ja nuorten kuolemia.

Nimellä Les Troglos de Belvès tunnettuihin luoliin kannattaa varata vierailuaika etukäteen, sillä sisään pääsee vain opastetun ryhmän mukana. Vaikka kierroksia lähteekin tunnin välein, ei mukaan mahtuminen ole itsestään selvää. Me emme ensi yrittämällä päässeet mukaan haluamallemme kierrokselle, jolloin varasin liput myöhempään ajankohtaan. Asiasta ei ollut meille suuremmin harmia, koska majailimme lähistöllä ja pääsimme kylälle useampana päivänä. Lippuja myy Belvèsin matkailutoimisto, joka sijaitsee keskusaukion vieressä.

Belvès on idyllinen kylä, joka jää mieleen seesteisen rauhallisena paikkana. Yllä esitellyn vanhankaupungin lisäksi taajamaan kuuluu uudempi puoli, josta löytyy asuintaloja, kirkko, hautausmaa, koulu, pallokenttä ja muita arkiseen elämään liittyviä palveluita. Pian keskustasta poispäin kulkiessa talot kuitenkin harvenevat ja ympärillä avautuu Dordognen kumpuileva maaseutu. Belvès on tällä suunnalla Ranskaa liikkuessa hyvä vierailukohde ja toimii mainiosti myös tukikohtana ympäristöön tutustumista ajatellen.
Ranska
Pariisin mahtipontinen Panthéon
Ranskan merkittävimpien henkilöiden hautapaikkana tunnettu Panthéon kuuluu Pariisin suuriin nähtävyyksiin. Rakennuksessa käyminen oli jäänyt aiemmilla matkoilla väliin, mutta viimein tänä vuonna pääsin tutustumaan tähän historialliseen maamerkkiin.
Panthéon rakennettiin kuningas Ludvig XV:n aloitteesta Pariisin suojeluspyhimykselle Pyhälle Genevièvelle omistetuksi kirkoksi. Rakennustöiden valmistuminen osui samoihin aikoihin vuonna 1789 alkaneen Ranskan suuren vallankumouksen kanssa. Uudet päättäjät suhtautuivat katoliseen kirkkoon vihamielisesti, joten massiivisesta rakennuksesta tulikin kirkon sijasta suurmiesten hautapaikka. Panthéon on ehtinyt vuosien varrella toimia pariin otteeseen myös kirkkona, mutta se on yhä nykyäänkin Ranskan historian merkittävimpien henkilöiden mausoleumi.

Istahdimme jo parikymmentä vuotta sitten ohi kulkiessamme Panthéonin portaille ja kolme vuotta sitten suuri kupoli häämötti kauas vuokra-asuntomme ikkunaan. Viimein tämän vuoden kesäkuussa tulee aika astua rakennuksen sisäpuolelle. Ostin pääsyliput netistä, joten pääsemme jonottamatta sisään. Toisaalta lippuluukulle johtava jonokin näyttää kauniista kesäpäivästä huolimatta melko lyhyeltä. Pariisissa on niin paljon nähtävyyksiä, ettei kaikkiin onneksi riitä samanlaista ruuhkaa kuin Eiffel-tornille tai Riemukaarelle. Pääsemme heti aluksi ihailemaan suurta salia, joka näyttää hyvin mahtipontiselta. Tiloissa riittää avaruutta ja korkeutta.

Panthéonin nimi tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa kaikkien jumalten temppeliä. Latinalaiskorttelissa sijaitsevan rakennuksen yhtenä esikuvana oli Rooman antiikinaikainen Pantheon, jonka julkisivu onkin hyvin samankaltainen.

Arkkitehti Jacques-Germain Soufflot halusi lisätä rakennukseen Rooman Pantheonista poiketen näyttävän kupolin, jolle haettiin mallia Pietarinkirkosta ja Lontoon St Paulin katedraalista. Panthéonin kupolin huippu oli Eiffel-tornin valmistumiseen saakka koko Pariisin korkein piste.

Salin poikkeuksellinen korkeus miellytti fyysikko Léon Foucaultia, joka halusi todistaa maapallon pyörimisliikkeen. Hän ripusti Panthéonin kupolista 67 metriä korkean heilurin, jonka päässä oli messinkinen pallo. Heilurin liike ja kiertyminen osoittavat maapallon pyörivän akselinsa ympäri. Nyt paikalla oleva heiluri on jäljitelmä alkuperäisestä ja sen rauhallisia liikkeitä on hauska pysähtyä hetkeksi seuraamaan, vaikkei fysiikan lakeja ymmärtäisikään. Foucault’n alun perin Panthéonissa käyttämä heiluri on esillä Arts et Métiers -museossa Pariisissa.

Huomio kiinnittyy suuren heilurin lisäksi erikoisiin lasivitriineistä löytyviin nykytaideteoksiin. Sota-ajasta muistuttavat installaatiot ovat Anselm Kieferin käsialaa. Saksalaisen taiteilijan nimi on itselleni tuttu, sillä kirjoitin aikoinaan blogiinkin, kuinka Kieferin suurikokoiset maalaukset olivat mielestäni Bilbaon Guggenheimin vaikuttavimpia teoksia. En silti innostu Panthéoniin toteutetuista installaatioista yhtä paljon. Teokset ovat presidentti Emmanuel Macronin tilaamia töitä. Ne esiteltiin marraskuussa 2020, lähes sata vuotta Panthéonin edellisten taideteosten paljastamisen jälkeen.

Panthéonin haudat sijaitsevat kellarikerroksen kryptassa, joka on juhlallisuudestaan huolimatta varsin karu paikka. Odotin huomattavasti näyttävämpää toteutusta, mutta keskenään samanlaiset haudat ovatkin vain hyvin pelkistettyjä kivipaasia. Krypta on sokkeloinen tila, jonka haudat sijaitsevat pienissä muutamalle henkilölle varatuissa kammioissa. Nautimme näin helteisenä päivänä tilojen viileydestä.

Filosofina sekä kirjailijana tunnettu Voltaire on kunniapaikalla ja hänelle on kryptassa jopa oma patsaansa. Vuonna 1778 menehtynyt Voltaire on yksi ensimmäisistä Panthéoniin haudatuista henkilöistä. Panthéon ei ollut Voltairen kuollessa vielä edes valmistunut ja filosofin hauta siirrettiin nykyiselle paikalleen vasta 1791. Osa Panthéoniin haudatuista on päässyt tänne pian kuolemansa jälkeen, mutta on myös monia, jotka on siirretty kunnianosoituksena kryptaan vasta vuosikymmeniäkin myöhemmin.

Kiertelemme koko hautojen labyrintin ympäri. Käytävillä on kosketusnäyttöjä, joilta voi tutkia kryptan karttaa sekä lukea lisätietoja tänne haudatuista henkilöistä. Esimerkiksi pistekirjoituksen keksijästä Louis Braillesta on kiinnostavaa kuulla. Hautauksia ei ole historian saatossa tehty lainkaan säännöllisesti, vaan lähes puolet kryptan merkkihenkilöistä on päätynyt tänne Napoleonin valtakaudella 1800-luvun alussa. Napoleonin oma hauta on kuitenkin Pariisin Invalidikirkossa.

Yksi kryptan uusimmista tulokkaista on vuonna 2021 kunnian saanut Joséphine Baker. Viihdetaiteilijana, ihmisoikeusaktivistina sekä sodanaikaisen Ranskan vastarintaliikkeen toimijana tunnettu Baker on meille tuttu hahmo, sillä vierailimme viime vuonna hänen kotimuseossaan Château des Milandesissa. Hänestä tuli kryptan ensimmäinen amerikkalaissyntyinen henkilö sekä ensimmäinen tummaihoinen nainen. Naiset ovat täällä muutenkin vähemmistönä, sillä kunniapaikkoja on jaettu toistaiseksi 76 miehelle sekä vain seitsemälle naiselle. Bakerin hautapaikka on symbolinen, sillä vuonna 1975 kuolleen naisen maalliset jäännökset ovat edelleen Monacon hautausmaalla.

Panthéonin arvostetuimpiin haudattuihin kuuluvat fyysikot Marie ja Pierre Curie. Pariskunta työskenteli radioaktiivisuuden parissa ja sai yhdessä Nobelin fysiikanpalkinnon vuonna 1903. Pierre kuoli auto-onnettomuudessa, mutta Marie jatkoi tutkimustöitään ja saavutti vielä myös Nobelin kemianpalkinnon. He saivat paikkansa Panthéonissa vuonna 1995.

Eräästä kammiosta löytyvät kirjallisuuden suurmiesten Alexander Dumas’n, Victor Hugon sekä Émile Zolan hautamuistomerkit. Olen itse lukenut kolmikon tuotannosta vain Dumas’n Kolme muskettisoturia. Matkavinkkinä voisi mainita Pariisin liepeillä sijaitsevan Dumas’n kotimuseon Château de Monte-Criston, jossa en tosin ole vielä itsekään päässyt käymään.

Palaamme kryptasta takaisin suureen saliin ja ihailemme vielä hetken taideteoksia. Katseeni osuu pois lähtiessämme Saint Denisiä esittävään tauluun. Suomeksi nimellä Pyhä Dionysius tunnettu kirkonmies kuuluu Pyhän Genevièven tavoin Pariisin suojeluspyhimyksiin. Saint Denis koki marttyyrikuoleman ja hänet tunnetaan erityisesti tarinasta, jonka mukaan mies kantoi oman irti lyödyn päänsä hautaansa.

Panthéonin mieleenpainuvin elämys voisi olla kupolin näköalapaikalta avautuva maisema yli Pariisin. Kupoli oli kuitenkin matkamme aikana suljettu, eikä sitä ole tätä syksyllä kirjoittaessani vielä avattu. Asiasta ei löydy virallista tiedotetta, mutta sulkeminen liittyy käsittääkseni ikävään toukokuiseen tapaukseen, kun nuori nainen teki itsemurhan hyppäämällä tornista alas. Toivottavasti näköalapaikka saataisiin avattua tavanomaisen talvitauon jälkeen taas ensi keväänä.
Lisätietoa löytyy Panthéonin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös muita Pariisista kertovia juttujani, kuten Pariisin-viikon monet kokemukset ja 30 nähtävyyttä Pariisissa.
Ranska
Pariisin muodin sydämessä – La Galerie Dior
Kävimme kesän Pariisin-matkallamme La Galerie Diorissa, joka esittelee kuuluisan muotitalon tarinan näyttävällä tavalla. Upeita leninkejä pursuava museo osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi, vaikken aiheesta oikeastaan mitään ymmärräkään.
La Galerie Dior löytyy Pariisin kahdeksannesta kaupunginosasta Champs-Élysées’n ja Seinejoen välistä. Nousemme metroaseman portaita pitkin hienostuneelle Avenue Montaignelle, joka huokuu luksustunnelmaa. Ohitamme muiden muassa Guccin, Ralph Laurenin, Balenciagan, Fendin, Chanelin ja Versacen kiiltävät näyteikkunat, kunnes saavumme numeron 30 kohdalle. Christian Dior perusti muotitalonsa vuonna 1946 tähän osoitteeseen Avenue Montaignen varrelle, ja Diorin lippulaivamyymälä toimii täällä edelleen.

Emme onneksi tulleet vaimon ja teini-ikäisten tyttärien kanssa ostoksille, vaan suuntaamme kuvassa näkyvän lippulaivamyymälän naapurissa toimivaan La Galerie Dioriin. Sain idean tästä vierailupaikasta Hipaisuja maapallolla -blogista, ja kohde herätti heti muun perheen kiinnostuksen. Ylellisen muotitalon museo on varsin kohtuuhintainen, sillä aikuisten lipun saa hankittua 16 eurolla. Liput kannattaa ostaa ehdottomasti etukäteen, sillä ennakkoon valittuun aikaan pääsee sisään käytännössä saman tien. Kadun varrelle on saapuessamme kertynyt pitkä jono ilman ennakkolippua saapuneita ihmisiä. Heillä näkyy henkilökunnan lainaamia päivänvarjoja, sillä aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja kesäkatu tuntuu polttavan kuumalta.

Ilmastoiduissa sisätiloissa on miellyttävän viileää. Siirrymme hissillä kolmanteen kerrokseen, josta selkeästi merkitty vierailureitti alkaa ja etenee vähitellen takaisin kohti pohjakerrosta. Ensimmäiseksi tutustutaan itse Christian Diorin elämäntarinaan, josta kierros jatkuu muotiluomusten äärelle. Kaikki on itselleni uutta, sillä tiedän Diorista vain nimen ja osaan yhdistää hänet oletettavasti hyvin kalliisiin tuotteisiin. Valmistauduin vierailuun lentomatkan aikana katsomalla puhelimeen lataamani elokuvan nimeltä Rouva Harris lähtee Pariisiin. Harmiton tarina kertoo lontoolaisesta leskirouvasta, joka matkustaa ostamaan unelmiensa mekkoa Diorilta. Opin ainakin sen, että tässä merkissä on jotain aivan erityistä hohtoa.

Christian Dior syntyi vuonna 1905 Granvillessa Normandian rannikolla, josta varakas perhe muutti Pariisiin. Christian löysi pääkaupungissa intohimon taiteeseen ja perusti isänsä rahallisella avustuksella taidegallerian. Lamakausi vei kuitenkin perheen talousvaikeuksiin 1930-luvun alussa, ja miehen täytyi löytää uusia töitä itsensä elättämiseksi. Christian pääsi piirrostensa ja luonnoksiensa avulla ensin muotisuunnittelija Robert Piquet’n assistentiksi sekä myöhemmin useammaksi vuodeksi töihin Lucien Lelongin muotitaloon. Vuonna 1946 hän oli valmis avaamaan oman yrityksensä.

Dior aloitti arvokkaissa Avenue Montaignen tiloissa 85 työntekijän voimin, joten toiminta ei ollut ihan pientä puuhastelua. Muotiluomukset saivat heti alusta alkaen hyvän vastaanoton, kun pian avaamisen jälkeen esitelty New Look -mallisto herätti suurta kiinnostusta. Tuotevalikoima laajeni muun muassa hajuvesiin ja maailmanvalloitus jatkui New Yorkin 5th Avenuelle avatulla myymälällä.

Ajankohta uudenlaisen muotitalon perustamiselle oli sikäli otollinen, että Ranska ja koko Eurooppa toipuivat parhaillaan toisesta maailmansodasta. Elämään kaivattiin jälleen iloa ja esimerkiksi muotikuvia näkyi lehdissä entistä enemmän. Diorin toiminta laajeni hurjaa vauhtia ja vuonna 1954 se työllisti jo pelkästään Avenue Montaignen korttelissa yli tuhat ihmistä. Suunnittelijat sekä ompelijat tekivät työtään ja kutsuvieraat saivat ihailla hienoja asuja muotinäytöksissä. Monet aikansa kuuluisimmat naiset ympäri maailman halusivat valita itselleen nimenomaan Diorin mekkoja.

Herra Dior tunsi paljon taidealan ihmisiä, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluivat esimerkiksi Pablo Picasso, Salvador Dalí, Henri Matisse ja Marc Chagall. Muotisuunnittelija sai työhönsä ideoita taiteesta, mutta hän mainitsi suurimpana inspiraation lähteenään luonnon ja erityisesti kukat. Rakkaus luontoon syntyi jo lapsuudenkodissa Normandiassa. Yllä olevassa kuvassa näkyvässä Granvillen talossa toimii nykyään Christian Diorille omistettu museo.

Christian Dior menehtyi sydänkohtaukseen syksyllä 1957 ollessaan 52-vuotias. Museon videotallenteilta jäävät mieleen hautajaiset, joiden aikana tuhannet kaduille kerääntyneet pariisilaiset jättivät hyvästinsä rakastetulle muotisuunnittelijalle. Muotitalon toiminta on jatkunut tuosta eteenpäin taitavien taiteellisten johtajien käsissä.

Näyttelystä jää mieleen joitakin merkkipaaluja Diorin muotitalon historiasta. Yksi tällainen oli vuonna 1967 lanseerattu Miss Dior -valmisvaatemallisto, joka toi tuotteet yhä laajemman ostajakunnan saataville. Massatuotetutkaan mekot eivät toki ole Diorilla ihan halpoja, mutta entistä huokeampi, nuorekkaampi ja käytännöllisempi mallisto lisäsi merkin suosiota. Dior aloitti miesten vaatteiden tuotannon vuonna 1970, mutta niitä ei esitellä La Galerie Diorissa lainkaan.

Näyttelyn pääpaino on itseoikeutetusti mekoissa, joiden lisäksi esillä on myös joitakin kenkiä ja käsilaukkuja. Hajuvesiäkin pääsisi halutessaan tuoksuttelemaan, mutta paikalle on osunut niin paljon muita ihmisiä, ettemme jää jonottamaan vuoroamme.

Kierroksen aikana pääsee kurkistamaan lasilattian lävitse Diorin työhuoneeseen. On mielenkiintoista ajatella, kuinka jostain yrityksestä tulee maailmankuulu ja monesta muusta ei. Minunkin isoisäni oli hyvä räätäli, mutta toiminta jäi pienimuotoiseksi. Harmi ettei Avenue Montaignella näy Matikaisen liikettä Diorin ja Armanin rinnalla.

La Galerie Dior on toteutettu tyylikkäästi ja paikoitellen myös mahtipontisesti. Kierroksen eräänlaisena kohokohtana jää mieleen sali, jossa esitellään runsaasti asuja useammassa kerroksessa. Seiniin ja kattoon heijastetaan tähtiloistoa ja muuta kuviointia. Taustalla soi musiikki, joten tämä huone on varsin vaikuttava paikka.

Näyttelyssä on tietenkin esillä myös maailmankuulujen naisten käyttämiä mekkoja. Dioriin ovat luottaneet esimerkiksi Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Elizabeth Taylor ja Rihanna. Kuvassa on prinsessa Dianan käyttämä mekko. Lady Dior -käsilaukut on nimetty juuri Dianan kunniaksi.

Näyttely on hieno kokonaisuus lukuisine asuineen sekä informatiivisine teksteineen. Kierroksella käy hyvin selväksi Diorin merkitys maailman muodille ja asema ranskalaisen haute couturen yhtenä lippulaivana sekä tärkeänä suunnannäyttäjänä. Esillä on paljon esimerkiksi Maria Grazia Chiurin suunnittelemia asuja. Italialainen Chiuri toimi Diorin taiteellisena johtajana yhdeksän vuoden ajan, kunnes erosi tehtävästä viime toukokuussa. Hänen työtään jatkaa pohjoisirlantilainen Jonathan Anderson.

Vierailu La Galerie Diorissa on hyvä idea jo siksi, että ikonisella muotitalolla on merkittävä asema ranskalaisessa kulttuurissa. Näyttelyyn tutustuminen tuntui yllättävänkin sykähdyttävältä, joten sitä voi suositella kaikille. Aihe on itselleni kovin vieras, mutta tyylikkäästi toteutetussa näyttelyssä on silti helppo viihtyä. Kokemus lienee vielä huomattavasti antoisampi muodista kiinnostuneille, jolloin asujen yksityiskohdat ja niiden suunnittelijoiden tarinat avautuvat aivan erilaisella tasolla. Kierros päättyy laskeutumiseen kohti uloskäyntiä näyttäviä kierreportaita pitkin.

Meiltä vierähti varsin laajaksi paljastuneessa museossa pari tuntia. Pariisin toinen vastaava nähtävyys Musée Yves Saint Laurent on remontin vuoksi suljettuna syksyyn 2027 saakka. Tämä museo olisi sujuvaa jatkoa La Galerie Diorille, sillä Yves Saint Laurent toimi uransa alkuvaiheessa Christian Diorin assistenttina. Hän nousi Christianin kuoltua Diorin muotitalon johtoon, ennen kuin erinäisten vaiheiden jälkeen perusti oman yrityksensä. Ehkäpä Musée Yves Saint Laurent kuuluu seuraavan Pariisin-matkamme ohjelmaan.
Lisätietoja löytyy La Galerie Diorin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös Lähtöportin muita Pariisi-aiheisia juttuja.
-
Italia1 vuosi sittenLigurian rannikkokaupunkeja: Rapallo, Levanto ja La Spezia
-
Ranska1 vuosi sitten7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa
-
Espanja1 vuosi sittenSevillan päänähtävyydet katedraali ja Alcázar
-
Ranska1 vuosi sitten20 kohdevinkkiä viehättävään Bordeaux’hon
-
Ranska1 vuosi sittenMusée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa
-
Englanti1 vuosi sittenMielenkiintoinen London Transport Museum
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenUnelmien lomamatka New Yorkiin
-
Italia1 vuosi sittenAostanlaakson satulinna Castel Savoia
-
Italia1 vuosi sittenKokemuksia Aostanlaakson maisemista
-
Huvipuistot1 vuosi sittenHuvipuistokokemus – Disneyland Anaheim
-
Jääkiekko12 kuukautta sittenNHL-jääkiekkoa New Yorkissa ja New Jerseyssä
-
Espanja1 vuosi sittenFlamenco – Sevillan rytmikäs sielu


Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
1.10.2024 at 7:34
Tuo luolasto kuulostaakin kiinnostavalta vierailukohteita. Itse tykkään aina luolista ja oikeastaan ne osoittautuvat aina kivaksi kohteiksi. Myös markkinat ovat aina tapahtumia, joita on mukava kierrellä ja ihmetellä.
Mika / Lähtöportti
1.10.2024 at 19:00
Belvès on monin tavoin mielenkiintoinen ja mukava kylä. Dordognen alueella voisi halutessaan käydä monissa eri luolissa, löytyy esimerkiksi tippukiviluolia tai luolia, joissa on esihistoriallisia seinämaalauksia.
Hannele/Hipaisu Maapallolla
6.10.2024 at 13:12
Tuollaiset yllätykset, kuten Belvèsin luolat ihan kaupungin alla on tosi kivoja. Tulee jännä fiilis, kun saa tietää, että maan alla on ikään kuin toinen todellisuus.
Mika / Lähtöportti
6.10.2024 at 15:42
Oli kyllä aika hämmentävää nähdä, että ihan keskustan alla on ollut tuollaisia asumuksia. Samoin Dommen kylän alla olevat tippukiviluolat tekivät vaikutuksen erityisesti siksi, että nekin ovat ihan keskustan alapuolella. Maailma on yllätyksiä täynnä!