Ranska
Pariisin parhaat näköalapaikat
Valon ja rakkauden kaupunkina tunnettu Pariisi kannattaa kokea korkealta. Kokosin tähän oman Pariisin-matkamme seitsemän parasta näköalapaikkaa ja lisäsin loppuun vielä muutaman muun maisemien ihailuun sopivan vaihtoehdon.
Kuulun niihin reissaajiin, joille on tärkeää päästä näkemään maisemia korkealta ja saada näin yleiskäsitys matkakohteesta. Pariisissa on kaikkien tunteman Eiffel-tornin lisäksi runsaasti muitakin hyviä näköalapaikkoja. Niitä löytyy niin torneista, kaupungin katoilta kuin kukkuloiltakin.

MONTPARNASSEN TORNI
Yli kaksisataa metriä korkea Tour Montparnasse on Pariisin keskusta-alueen ainoa pilvenpiirtäjä, sillä vastaavien rakennusten pystyttäminen kiellettiin pian tämän rumaksi arvioidun tornin valmistumisen jälkeen 1970-luvulla. Montparnassen torni on mielestäni Pariisin paras näköalapaikka, sillä maisemat ovat todella upeita eikä ylös päästäkseen tarvitse yleensä jonottaa lainkaan. Näkymä on parhaimmillaan Eiffel-tornin suuntaan, eikä itse Montparnassen torni pääse pilaamaan maisemaa.

Hissillä pääsee tornin 56. kerrokseen, jossa voi katsella maisemia ikkunoiden lävitse, ostaa matkamuistoja sekä pistäytyä kahvilassa. Täältä kannattaa nousta vielä portaat ulkoilmaan kolmea kerrosta ylempänä odottavalle kattoterassille. Maisema yli Pariisin on vertaansa vailla.
Lue lisää jutustani Montparnassen torni – Pariisin paras näköalapaikka.

EIFFEL-TORNI
Pariisin tunnetuinta maamerkkiä ei tietenkään voi näköalapaikoista puhuttaessa sivuuttaa. Eiffel-torni kuitenkin häviää mielestäni Montparnassen tornille erityisesti siksi, että sen suosio alkaa olla ylittänyt sietokyvyn rajat ja jonottamisesta muodostuu merkittävä osa kokemusta. Sisäänpääsyä nopeuttavat ennakkoliput täytyy ostaa hyvissä ajoin ennen aiottua vierailupäivää. Ennakkolippukin auttaa vain yhden jonon ohitse, sillä ylös päästäkseen täytyy joka tapauksessa jonottaa pariin turvatarkastukseen sekä kahteen ahtaaseen hissiin. Kun näköalatasanteillakin on paikoitellen tungosta, ei kokemusta voi kuvailla pelkästään miellyttäväksi.

Gustave Eiffel suunnitteli tornin vuoden 1889 maailmannäyttelyä varten ja se oli valmistuessaan maailman korkein rakennelma. Torni suunniteltiin alun perin vain väliaikaiseksi, mutta se päätettiin säilyttää, koska se toimi radiomastona. Tornissa on kolme tasannetta, jotka sijaitsevat 57, 115 ja 276 metrin korkeudessa. Kahdelle alimmalle tasanteelle voi nousta hissin lisäksi myös portaita pitkin.

Nousemme hissillä toiseen kerrokseen, jossa vaihdamme huipulle vievään hissiin. Maisema ylätasanteelta on iltavierailumme aikaan valaistuksen kannalta parhaimmillaan Champ de Marsin puiston ylitse Montparnassen tornille päin. Ylimmässä kerroksessa voi kurkistaa myös vahanukeilla koristeltuun Gustave Eiffelin työhuoneeseen. Tarjolla olisi kallista samppanjaakin.

Laskeudumme takaisin toiseen kerrokseen, ostamme kahvilasta juotavaa ja jäämme ihailemaan auringonlaskua. Ihmismäärä tuntuu vähentyneen yllättävän paljon ja tilaa alkaa löytyä kaikilta sivustoilta. Eiffel-tornissa käyminen on turistimassoista huolimatta ikimuistoinen elämys. Olen nyt käynyt tornissa kaikkiaan neljä kertaa, joten seuraavalla Pariisin-matkalla saatan jo jättää tämän nähtävyyden väliinkin.

RIEMUKAARI
Riemukaarikin kuuluu Pariisin symboleihin ja vilkkaimpiin vierailukohteisiin. Onnistumme pääsemään sisään kohtalaisella jonotusajalla ilman ennakkolippuja, mutta myös pilettien hankkiminen etukäteen saattaa olla harkitsemisen arvoista. Napoleon ideoi Riemukaaren juhlistamaan voitokkaita taisteluita, mutta mahtipontinen rakennelma valmistui vasta herran kuoleman jälkeen vuonna 1836.

Riemukaaren huipulle päästäkseen täytyy kiivetä vajaat kolmesataa porrasta, joten kyseessä on melko hikinen urakka. Rakennelman hissi on varattu liikuntarajoitteisten vieraiden ja muiden erityisryhmien käyttöön. Ylhäällä odottaa yksi ehdottomasti parhaista maisemista yli Pariisin.

Riemukaaren noin viidenkymmenen metrin korkeus tuntuu juuri sopivalta, sillä maisema jatkuu kauas, mutta katujen kulkijat ja rakennusten yksityiskohdat erottuvat paremmin kuin edellä mainituista torneista.

Riemukaaren sijainti on näkymien katselemisen kannalta oikein mainio. Nähtävää riittää, sillä Riemukaari kohoaa keskellä suurta liikenneympyrää, josta lähtee peräti kaksitoista suoraa katua eri suuntiin. Tunnetuin kaduista on Champs-Élysées, joka kulkee täältä loivaan alamäkeen Concorden aukiolle saakka. Aukion takana häämöttävät Tuileries’n puisto ja Louvren taidemuseo.

MONTMARTREN KUKKULA JA SACRÉ-CŒUR
Yksi ehdottomista suosikkipaikoistani Pariisissa löytyy Montmartren kukkulalta Sacré-Cœurin kirkon portailta. Olen käynyt täällä kaikilla Pariisin-matkoillani nauttimassa maisemasta ja viettämässä enemmän tai vähemmän aikaa.

Esimerkiksi Eiffel-tornia ei juuri tältä paikalta näy, mutta muuten maisema keskustaan päin on varsin laaja. Portailla istuskelee usein paljon ihmisiä ja kuunneltavana saattaa olla elävää musiikkia. Tänne jään aina mielelläni nauttimaan tunnelmasta ja katselemaan kaunista kaupunkia.

Mikäli maiseman haluaa nähdä vielä korkeammalta, voi kiivetä Sacré-Cœurin kirkon torniin. Pieni pääsymaksu ja pitkät portaat ovat vaivan arvoisia, sillä avointa näkymää saa ihailla kaikkiin ilmansuuntiin. Itse en ole tornissa käynyt, mutta tästä kokemuksesta voi lukea lisää Ja sitten matkaan -blogista. Koska Montmartre on korkea kukkula, aukeaa mukavia maisemia monesta muustakin paikasta kuin Sacré-Cœurin kirkolta.

GALERIES LAFAYETTEN KATTOTASANNE
Boulevard Haussmannin varrella jo vuodesta 1896 lähtien toiminut Galeries Lafayette kuuluu Lontoon Harrodsin ja Berliinin KaDeWen ohella Euroopan ikonisimpiin tavarataloihin. Tavaratalossa kannattaa ihailla koristeellisen lasikupolin alle levittäytyvää tilaa, mutta myös kiivetä katolle saakka.

Aivan ydinkeskustassa sijaitseva näköalapaikka on mainio, sillä lähistöllä ei ole juurikaan korkeampia rakennuksia. Vain viereisen oopperan katto yltää hieman korkeammalle. Tavaratalon kattoterassilla vierailu on ilmaista huvia, joten siellä on mukava piipahtaa shoppailun lomassa.

BELLEVILLEN PUISTO
Majailimme Pariisin-matkallamme monikulttuurisessa Bellevillen kaupunginosassa, joka sijaitsee kätevän metromatkan päässä vilkkaimman keskustan ulkopuolella. Kukkulan laelta löytyvässä Bellevillen puistossa on hyvä näköalapaikka, josta voi tähystää viheralueen ylitse kohti Parisiin maamerkkejä. Puut rajoittavat maisemaa jonkin verran, mutta esimerkiksi Eiffel-torni, Invalidikirkko ja Pompidou-keskus erottuvat tästäkin kuvasta.

MUSÉE D’ORSAY
Taidemuseo Musée d’Orsaysta tuli ehkä hieman yllättäenkin yksi suosikkinähtävyyksistäni Pariisissa. Museoon kannattaa saapua ihailemaan sekä upeaa taidetta että entisen rautatieaseman komeaa arkkitehtuuria, mutta se toimii myös näköalapaikkana. Yläkerran ikkunoista aukeaa muutamia muitakin maisemia, mutta parhaiten mieleen jää valokuvaajien suosima katseenvangitsija, suuri kello. Viisarien takaa avautuu maisema Seine-joen ylitse Tuileries’n puiston ja Montmartren kukkulan suuntaan.

MUITA NÄKÖALAPAIKKOJA
Omalla matkallamme koettujen lisäksi Pariisissa on monta muutakin hyvää paikkaa maisemista nauttimiseen. Tuileries’n puiston maailmanpyörä tarjoaa varmasti upeat näkymät kaupunkiin. Saint-Jacquesin eli Pyhän Jaakobin torni kohoaa reilun viidenkymmenen metrin korkeuteen Seinen oikealla rannalla lähellä Île de la Citén saarta. Panthéonin kupolista on taatusti hienot maisemat joka suuntaan ja myös pilvenpiirtäjäkaupunginosa La Défensen moderni riemukaari Grande Arche toimii näköalapaikkana. Pariisissa on myös lukuisia kattobaareja ja -ravintoloita, joihin kuuluu esimerkiksi Pompidou-keskuksen Georges. Vaihtoehtoja siis riittää runsaasti eri puolilla kaupunkia.
Ranska
Pariisin mahtipontinen Panthéon
Ranskan merkittävimpien henkilöiden hautapaikkana tunnettu Panthéon kuuluu Pariisin suuriin nähtävyyksiin. Rakennuksessa käyminen oli jäänyt aiemmilla matkoilla väliin, mutta viimein tänä vuonna pääsin tutustumaan tähän historialliseen maamerkkiin.
Panthéon rakennettiin kuningas Ludvig XV:n aloitteesta Pariisin suojeluspyhimykselle Pyhälle Genevièvelle omistetuksi kirkoksi. Rakennustöiden valmistuminen osui samoihin aikoihin vuonna 1789 alkaneen Ranskan suuren vallankumouksen kanssa. Uudet päättäjät suhtautuivat katoliseen kirkkoon vihamielisesti, joten massiivisesta rakennuksesta tulikin kirkon sijasta suurmiesten hautapaikka. Panthéon on ehtinyt vuosien varrella toimia pariin otteeseen myös kirkkona, mutta se on yhä nykyäänkin Ranskan historian merkittävimpien henkilöiden mausoleumi.

Istahdimme jo parikymmentä vuotta sitten ohi kulkiessamme Panthéonin portaille ja kolme vuotta sitten suuri kupoli häämötti kauas vuokra-asuntomme ikkunaan. Viimein tämän vuoden kesäkuussa tulee aika astua rakennuksen sisäpuolelle. Ostin pääsyliput netistä, joten pääsemme jonottamatta sisään. Toisaalta lippuluukulle johtava jonokin näyttää kauniista kesäpäivästä huolimatta melko lyhyeltä. Pariisissa on niin paljon nähtävyyksiä, ettei kaikkiin onneksi riitä samanlaista ruuhkaa kuin Eiffel-tornille tai Riemukaarelle. Pääsemme heti aluksi ihailemaan suurta salia, joka näyttää hyvin mahtipontiselta. Tiloissa riittää avaruutta ja korkeutta.

Panthéonin nimi tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa kaikkien jumalten temppeliä. Latinalaiskorttelissa sijaitsevan rakennuksen yhtenä esikuvana oli Rooman antiikinaikainen Pantheon, jonka julkisivu onkin hyvin samankaltainen.

Arkkitehti Jacques-Germain Soufflot halusi lisätä rakennukseen Rooman Pantheonista poiketen näyttävän kupolin, jolle haettiin mallia Pietarinkirkosta ja Lontoon St Paulin katedraalista. Panthéonin kupolin huippu oli Eiffel-tornin valmistumiseen saakka koko Pariisin korkein piste.

Salin poikkeuksellinen korkeus miellytti fyysikko Léon Foucaultia, joka halusi todistaa maapallon pyörimisliikkeen. Hän ripusti Panthéonin kupolista 67 metriä korkean heilurin, jonka päässä oli messinkinen pallo. Heilurin liike ja kiertyminen osoittavat maapallon pyörivän akselinsa ympäri. Nyt paikalla oleva heiluri on jäljitelmä alkuperäisestä ja sen rauhallisia liikkeitä on hauska pysähtyä hetkeksi seuraamaan, vaikkei fysiikan lakeja ymmärtäisikään. Foucault’n alun perin Panthéonissa käyttämä heiluri on esillä Arts et Métiers -museossa Pariisissa.

Huomio kiinnittyy suuren heilurin lisäksi erikoisiin lasivitriineistä löytyviin nykytaideteoksiin. Sota-ajasta muistuttavat installaatiot ovat Anselm Kieferin käsialaa. Saksalaisen taiteilijan nimi on itselleni tuttu, sillä kirjoitin aikoinaan blogiinkin, kuinka Kieferin suurikokoiset maalaukset olivat mielestäni Bilbaon Guggenheimin vaikuttavimpia teoksia. En silti innostu Panthéoniin toteutetuista installaatioista yhtä paljon. Teokset ovat presidentti Emmanuel Macronin tilaamia töitä. Ne esiteltiin marraskuussa 2020, lähes sata vuotta Panthéonin edellisten taideteosten paljastamisen jälkeen.

Panthéonin haudat sijaitsevat kellarikerroksen kryptassa, joka on juhlallisuudestaan huolimatta varsin karu paikka. Odotin huomattavasti näyttävämpää toteutusta, mutta keskenään samanlaiset haudat ovatkin vain hyvin pelkistettyjä kivipaasia. Krypta on sokkeloinen tila, jonka haudat sijaitsevat pienissä muutamalle henkilölle varatuissa kammioissa. Nautimme näin helteisenä päivänä tilojen viileydestä.

Filosofina sekä kirjailijana tunnettu Voltaire on kunniapaikalla ja hänelle on kryptassa jopa oma patsaansa. Vuonna 1778 menehtynyt Voltaire on yksi ensimmäisistä Panthéoniin haudatuista henkilöistä. Panthéon ei ollut Voltairen kuollessa vielä edes valmistunut ja filosofin hauta siirrettiin nykyiselle paikalleen vasta 1791. Osa Panthéoniin haudatuista on päässyt tänne pian kuolemansa jälkeen, mutta on myös monia, jotka on siirretty kunnianosoituksena kryptaan vasta vuosikymmeniäkin myöhemmin.

Kiertelemme koko hautojen labyrintin ympäri. Käytävillä on kosketusnäyttöjä, joilta voi tutkia kryptan karttaa sekä lukea lisätietoja tänne haudatuista henkilöistä. Esimerkiksi pistekirjoituksen keksijästä Louis Braillesta on kiinnostavaa kuulla. Hautauksia ei ole historian saatossa tehty lainkaan säännöllisesti, vaan lähes puolet kryptan merkkihenkilöistä on päätynyt tänne Napoleonin valtakaudella 1800-luvun alussa. Napoleonin oma hauta on kuitenkin Pariisin Invalidikirkossa.

Yksi kryptan uusimmista tulokkaista on vuonna 2021 kunnian saanut Joséphine Baker. Viihdetaiteilijana, ihmisoikeusaktivistina sekä sodanaikaisen Ranskan vastarintaliikkeen toimijana tunnettu Baker on meille tuttu hahmo, sillä vierailimme viime vuonna hänen kotimuseossaan Château des Milandesissa. Hänestä tuli kryptan ensimmäinen amerikkalaissyntyinen henkilö sekä ensimmäinen tummaihoinen nainen. Naiset ovat täällä muutenkin vähemmistönä, sillä kunniapaikkoja on jaettu toistaiseksi 76 miehelle sekä vain seitsemälle naiselle. Bakerin hautapaikka on symbolinen, sillä vuonna 1975 kuolleen naisen maalliset jäännökset ovat edelleen Monacon hautausmaalla.

Panthéonin arvostetuimpiin haudattuihin kuuluvat fyysikot Marie ja Pierre Curie. Pariskunta työskenteli radioaktiivisuuden parissa ja sai yhdessä Nobelin fysiikanpalkinnon vuonna 1903. Pierre kuoli auto-onnettomuudessa, mutta Marie jatkoi tutkimustöitään ja saavutti vielä myös Nobelin kemianpalkinnon. He saivat paikkansa Panthéonissa vuonna 1995.

Eräästä kammiosta löytyvät kirjallisuuden suurmiesten Alexander Dumas’n, Victor Hugon sekä Émile Zolan hautamuistomerkit. Olen itse lukenut kolmikon tuotannosta vain Dumas’n Kolme muskettisoturia. Matkavinkkinä voisi mainita Pariisin liepeillä sijaitsevan Dumas’n kotimuseon Château de Monte-Criston, jossa en tosin ole vielä itsekään päässyt käymään.

Palaamme kryptasta takaisin suureen saliin ja ihailemme vielä hetken taideteoksia. Katseeni osuu pois lähtiessämme Saint Denisiä esittävään tauluun. Suomeksi nimellä Pyhä Dionysius tunnettu kirkonmies kuuluu Pyhän Genevièven tavoin Pariisin suojeluspyhimyksiin. Saint Denis koki marttyyrikuoleman ja hänet tunnetaan erityisesti tarinasta, jonka mukaan mies kantoi oman irti lyödyn päänsä hautaansa.

Panthéonin mieleenpainuvin elämys voisi olla kupolin näköalapaikalta avautuva maisema yli Pariisin. Kupoli oli kuitenkin matkamme aikana suljettu, eikä sitä ole tätä syksyllä kirjoittaessani vielä avattu. Asiasta ei löydy virallista tiedotetta, mutta sulkeminen liittyy käsittääkseni ikävään toukokuiseen tapaukseen, kun nuori nainen teki itsemurhan hyppäämällä tornista alas. Toivottavasti näköalapaikka saataisiin avattua tavanomaisen talvitauon jälkeen taas ensi keväänä.
Lisätietoa löytyy Panthéonin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös muita Pariisista kertovia juttujani, kuten Pariisin-viikon monet kokemukset ja 30 nähtävyyttä Pariisissa.
Ranska
Pariisin muodin sydämessä – La Galerie Dior
Kävimme kesän Pariisin-matkallamme La Galerie Diorissa, joka esittelee kuuluisan muotitalon tarinan näyttävällä tavalla. Upeita leninkejä pursuava museo osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi, vaikken aiheesta oikeastaan mitään ymmärräkään.
La Galerie Dior löytyy Pariisin kahdeksannesta kaupunginosasta Champs-Élysées’n ja Seinejoen välistä. Nousemme metroaseman portaita pitkin hienostuneelle Avenue Montaignelle, joka huokuu luksustunnelmaa. Ohitamme muiden muassa Guccin, Ralph Laurenin, Balenciagan, Fendin, Chanelin ja Versacen kiiltävät näyteikkunat, kunnes saavumme numeron 30 kohdalle. Christian Dior perusti muotitalonsa vuonna 1946 tähän osoitteeseen Avenue Montaignen varrelle, ja Diorin lippulaivamyymälä toimii täällä edelleen.

Emme onneksi tulleet vaimon ja teini-ikäisten tyttärien kanssa ostoksille, vaan suuntaamme kuvassa näkyvän lippulaivamyymälän naapurissa toimivaan La Galerie Dioriin. Sain idean tästä vierailupaikasta Hipaisuja maapallolla -blogista, ja kohde herätti heti muun perheen kiinnostuksen. Ylellisen muotitalon museo on varsin kohtuuhintainen, sillä aikuisten lipun saa hankittua 16 eurolla. Liput kannattaa ostaa ehdottomasti etukäteen, sillä ennakkoon valittuun aikaan pääsee sisään käytännössä saman tien. Kadun varrelle on saapuessamme kertynyt pitkä jono ilman ennakkolippua saapuneita ihmisiä. Heillä näkyy henkilökunnan lainaamia päivänvarjoja, sillä aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja kesäkatu tuntuu polttavan kuumalta.

Ilmastoiduissa sisätiloissa on miellyttävän viileää. Siirrymme hissillä kolmanteen kerrokseen, josta selkeästi merkitty vierailureitti alkaa ja etenee vähitellen takaisin kohti pohjakerrosta. Ensimmäiseksi tutustutaan itse Christian Diorin elämäntarinaan, josta kierros jatkuu muotiluomusten äärelle. Kaikki on itselleni uutta, sillä tiedän Diorista vain nimen ja osaan yhdistää hänet oletettavasti hyvin kalliisiin tuotteisiin. Valmistauduin vierailuun lentomatkan aikana katsomalla puhelimeen lataamani elokuvan nimeltä Rouva Harris lähtee Pariisiin. Harmiton tarina kertoo lontoolaisesta leskirouvasta, joka matkustaa ostamaan unelmiensa mekkoa Diorilta. Opin ainakin sen, että tässä merkissä on jotain aivan erityistä hohtoa.

Christian Dior syntyi vuonna 1905 Granvillessa Normandian rannikolla, josta varakas perhe muutti Pariisiin. Christian löysi pääkaupungissa intohimon taiteeseen ja perusti isänsä rahallisella avustuksella taidegallerian. Lamakausi vei kuitenkin perheen talousvaikeuksiin 1930-luvun alussa, ja miehen täytyi löytää uusia töitä itsensä elättämiseksi. Christian pääsi piirrostensa ja luonnoksiensa avulla ensin muotisuunnittelija Robert Piquet’n assistentiksi sekä myöhemmin useammaksi vuodeksi töihin Lucien Lelongin muotitaloon. Vuonna 1946 hän oli valmis avaamaan oman yrityksensä.

Dior aloitti arvokkaissa Avenue Montaignen tiloissa 85 työntekijän voimin, joten toiminta ei ollut ihan pientä puuhastelua. Muotiluomukset saivat heti alusta alkaen hyvän vastaanoton, kun pian avaamisen jälkeen esitelty New Look -mallisto herätti suurta kiinnostusta. Tuotevalikoima laajeni muun muassa hajuvesiin ja maailmanvalloitus jatkui New Yorkin 5th Avenuelle avatulla myymälällä.

Ajankohta uudenlaisen muotitalon perustamiselle oli sikäli otollinen, että Ranska ja koko Eurooppa toipuivat parhaillaan toisesta maailmansodasta. Elämään kaivattiin jälleen iloa ja esimerkiksi muotikuvia näkyi lehdissä entistä enemmän. Diorin toiminta laajeni hurjaa vauhtia ja vuonna 1954 se työllisti jo pelkästään Avenue Montaignen korttelissa yli tuhat ihmistä. Suunnittelijat sekä ompelijat tekivät työtään ja kutsuvieraat saivat ihailla hienoja asuja muotinäytöksissä. Monet aikansa kuuluisimmat naiset ympäri maailman halusivat valita itselleen nimenomaan Diorin mekkoja.

Herra Dior tunsi paljon taidealan ihmisiä, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluivat esimerkiksi Pablo Picasso, Salvador Dalí, Henri Matisse ja Marc Chagall. Muotisuunnittelija sai työhönsä ideoita taiteesta, mutta hän mainitsi suurimpana inspiraation lähteenään luonnon ja erityisesti kukat. Rakkaus luontoon syntyi jo lapsuudenkodissa Normandiassa. Yllä olevassa kuvassa näkyvässä Granvillen talossa toimii nykyään Christian Diorille omistettu museo.

Christian Dior menehtyi sydänkohtaukseen syksyllä 1957 ollessaan 52-vuotias. Museon videotallenteilta jäävät mieleen hautajaiset, joiden aikana tuhannet kaduille kerääntyneet pariisilaiset jättivät hyvästinsä rakastetulle muotisuunnittelijalle. Muotitalon toiminta on jatkunut tuosta eteenpäin taitavien taiteellisten johtajien käsissä.

Näyttelystä jää mieleen joitakin merkkipaaluja Diorin muotitalon historiasta. Yksi tällainen oli vuonna 1967 lanseerattu Miss Dior -valmisvaatemallisto, joka toi tuotteet yhä laajemman ostajakunnan saataville. Massatuotetutkaan mekot eivät toki ole Diorilla ihan halpoja, mutta entistä huokeampi, nuorekkaampi ja käytännöllisempi mallisto lisäsi merkin suosiota. Dior aloitti miesten vaatteiden tuotannon vuonna 1970, mutta niitä ei esitellä La Galerie Diorissa lainkaan.

Näyttelyn pääpaino on itseoikeutetusti mekoissa, joiden lisäksi esillä on myös joitakin kenkiä ja käsilaukkuja. Hajuvesiäkin pääsisi halutessaan tuoksuttelemaan, mutta paikalle on osunut niin paljon muita ihmisiä, ettemme jää jonottamaan vuoroamme.

Kierroksen aikana pääsee kurkistamaan lasilattian lävitse Diorin työhuoneeseen. On mielenkiintoista ajatella, kuinka jostain yrityksestä tulee maailmankuulu ja monesta muusta ei. Minunkin isoisäni oli hyvä räätäli, mutta toiminta jäi pienimuotoiseksi. Harmi ettei Avenue Montaignella näy Matikaisen liikettä Diorin ja Armanin rinnalla.

La Galerie Dior on toteutettu tyylikkäästi ja paikoitellen myös mahtipontisesti. Kierroksen eräänlaisena kohokohtana jää mieleen sali, jossa esitellään runsaasti asuja useammassa kerroksessa. Seiniin ja kattoon heijastetaan tähtiloistoa ja muuta kuviointia. Taustalla soi musiikki, joten tämä huone on varsin vaikuttava paikka.

Näyttelyssä on tietenkin esillä myös maailmankuulujen naisten käyttämiä mekkoja. Dioriin ovat luottaneet esimerkiksi Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Elizabeth Taylor ja Rihanna. Kuvassa on prinsessa Dianan käyttämä mekko. Lady Dior -käsilaukut on nimetty juuri Dianan kunniaksi.

Näyttely on hieno kokonaisuus lukuisine asuineen sekä informatiivisine teksteineen. Kierroksella käy hyvin selväksi Diorin merkitys maailman muodille ja asema ranskalaisen haute couturen yhtenä lippulaivana sekä tärkeänä suunnannäyttäjänä. Esillä on paljon esimerkiksi Maria Grazia Chiurin suunnittelemia asuja. Italialainen Chiuri toimi Diorin taiteellisena johtajana yhdeksän vuoden ajan, kunnes erosi tehtävästä viime toukokuussa. Hänen työtään jatkaa pohjoisirlantilainen Jonathan Anderson.

Vierailu La Galerie Diorissa on hyvä idea jo siksi, että ikonisella muotitalolla on merkittävä asema ranskalaisessa kulttuurissa. Näyttelyyn tutustuminen tuntui yllättävänkin sykähdyttävältä, joten sitä voi suositella kaikille. Aihe on itselleni kovin vieras, mutta tyylikkäästi toteutetussa näyttelyssä on silti helppo viihtyä. Kokemus lienee vielä huomattavasti antoisampi muodista kiinnostuneille, jolloin asujen yksityiskohdat ja niiden suunnittelijoiden tarinat avautuvat aivan erilaisella tasolla. Kierros päättyy laskeutumiseen kohti uloskäyntiä näyttäviä kierreportaita pitkin.

Meiltä vierähti varsin laajaksi paljastuneessa museossa pari tuntia. Pariisin toinen vastaava nähtävyys Musée Yves Saint Laurent on remontin vuoksi suljettuna syksyyn 2027 saakka. Tämä museo olisi sujuvaa jatkoa La Galerie Diorille, sillä Yves Saint Laurent toimi uransa alkuvaiheessa Christian Diorin assistenttina. Hän nousi Christianin kuoltua Diorin muotitalon johtoon, ennen kuin erinäisten vaiheiden jälkeen perusti oman yrityksensä. Ehkäpä Musée Yves Saint Laurent kuuluu seuraavan Pariisin-matkamme ohjelmaan.
Lisätietoja löytyy La Galerie Diorin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös Lähtöportin muita Pariisi-aiheisia juttuja.
-
Italia1 vuosi sittenLigurian rannikkokaupunkeja: Rapallo, Levanto ja La Spezia
-
Ranska1 vuosi sitten7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa
-
Espanja1 vuosi sittenSevillan päänähtävyydet katedraali ja Alcázar
-
Ranska1 vuosi sitten20 kohdevinkkiä viehättävään Bordeaux’hon
-
Ranska1 vuosi sittenMusée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa
-
Englanti1 vuosi sittenMielenkiintoinen London Transport Museum
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenUnelmien lomamatka New Yorkiin
-
Italia1 vuosi sittenAostanlaakson satulinna Castel Savoia
-
Italia1 vuosi sittenKokemuksia Aostanlaakson maisemista
-
Huvipuistot1 vuosi sittenHuvipuistokokemus – Disneyland Anaheim
-
Jääkiekko12 kuukautta sittenNHL-jääkiekkoa New Yorkissa ja New Jerseyssä
-
Espanja1 vuosi sittenFlamenco – Sevillan rytmikäs sielu


Tellu/Parimatkaa
4.10.2022 at 9:32
Taas tuli lisättyä rasteja Pariisin karttaan, Kiitos näistä vinkeistä!
Mika / Lähtöportti
4.10.2022 at 20:43
Ole hyvä, toivottavasti pääsette monelle näköalapaikalle!
Ailajajuha
4.10.2022 at 21:09
Erittäin hyviä vinkkejä Pariisiin. Olen Bellevilleä lukuun ottamatta kokenut nuo kaikki ja olen ihan samaa mieltä kanssasi. Ylhäältä näkee paljon, eikä ruuhkainen Eiffel ole ollenkaan se ykkönen. Varsinkin Montparnasse on paljon parempi, koska Eiffel näkyy sieltä ja paljon muutakin. Voisin vielä lisätäkin listaasi pari kohdetta. Parc des Buttes Chaumont on rauhallinen puisto ja sieltä on näköalapaikalta hienot näkymät Sacré-Cœurin kirkolle. Toinen ehdotukseni on La Defense, josta ylhäältä mäeltä voi nauttia näkymistä Riemukaaren suuntaan.
Mika / Lähtöportti
5.10.2022 at 11:51
Kiitos! Otan nämä vinkit talteen seuraavaa Pariisin-matkaa varten. Parc des Buttes Chaumont kävi kesällä mielessä Pariisin karttaa katsellessa, mutta emme lopulta sinne ehtineet. La Defensessakaan en ole koskaan käynyt, kiinnostaisi muutenkin nähdä joskus tuo moderni kaupunginosa.
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
8.10.2022 at 0:40
Joitain vuosia sitten en josatain syystä ollut kovin kiinnostunut näköalapaikoista, mutta nykyään ne kyllä kiinnostavat. Jos mahdollista, mielellään niissä kävisi niin, että näkisi paikan sekä valoisaan aikaan että pimeällä. Eiffel-torni kuuluu kyllä itselläni varmasti käyntikohteisiin, vaikka uskon, että en välttämättä kokemuksesta pidäkään.
Mika / Lähtöportti
9.10.2022 at 11:08
Kyllähän Eiffel-tornissa käyminen on tietyllä tavalla ”pakollinen” kokemus Pariisissa, vaikka siellä melkoinen hässäkkä yleensä onkin. Montmartren torniin voi ostaa kahden käyntikerran pääsylipun, jolloin toinen kerta tulee halvaksi ja voi käydä katsomassa maisemia eri aikoihin vuorokaudesta.