Suomi
Historiallinen Turun linna
Tutustuin viime kesänä Turun linnaan, joka on yksi Suomen tunnetuimmista nähtävyyksistä. Komeassa rakennuksessa riittää ihailtavaa jopa niin paljon, että museokierroksesta voi tulla suorastaan läkähdyttävä.
Turun linnaa alettiin rakentaa 1280-luvulla, kun Suomen eteläosat oli liitetty Ruotsin valtakuntaan. Alueelle tarvittiin linnoituksia sekä hallinto- että puolustustarkoituksiin. Tästä alkoi vuosisatojen halki vaiherikkaana jatkunut Turun linnan historia, jonka seurauksena jykevä kivirakennus vartioi Aurajoen suuta edelleen.

Saavumme linnaan sen länsipäädystä Linnanpuiston halki. Olen käynyt sisällä vain kerran aikaisemmin, ja sekin oli jo ala-asteen luokkaretkellä. En näin ollen muista linnasta käytännössä mitään, joten astun portista uteliaana ja kohteesta aidosti kiinnostuneena. Vanhat rakennukset ovat aina kiehtoneet minua ja olenkin käynyt monissa linnoissa ympäri Eurooppaa. On siis hyvinkin paikallaan tutustua kunnolla myös Turun linnaan.

Astumme aluksi päälinnan sisäpihalle, joka huokuu menneiden vuosisatojen historiaa. Mukulakivet ja monien ikkunoiden koristamat korkeat seinät luovat todella tunnelmallisen ympäristön.

Ostamme pääsyliput sisätiloista. Tarjolla olisi myös opastettuja kierroksia, mutta haluamme tutustua linnaan omaan tahtiin vaimon kanssa kahdestaan. Oppaat osaisivat varmasti kertoa mielenkiintoisia tarinoita, mutta myös omatoiminen kiertäminen onnistuu hyvin merkittyä reittiä pitkin. Linna jakautuu vanhaan korkeaan päälinnaan sekä 1500-luvulla valmistuneeseen matalampaan esilinnaan. Aloitamme kierroksen päälinnasta, jonka vanhimmat osat ovat siis peräisin keskiajalta.

Näemme kierroksen alkupuolella Turun linnan pienoismalleja eri aikakausilta. Rakennustyöt ovat jatkuneet läpi vuosisatojen ja linnan muoto on vaihdellut ajan saatossa paljon.

Linnan kätköistä löytyy kaksi katolisella keskiajalla valmistunutta kirkkoa. Astumme niistä ensin Sturen kirkkoon, joka on nimetty Ruotsin varainhoitajan Sten Sture vanhemman mukaan. Hämärä kirkkosali vie ajatukset helposti keskiaikaan. Täällä järjestetään edelleen satunnaisesti katolisia messuja.

Sturen kirkon naapurista löytyvä Nunnakappeli näyttää valoisammalta. Nunnakappeli kuuluu linnan moniin rekonstruoituihin huoneisiin, jotka on tuhon jälkeen palautettu vuosisatojen takaiseen asuunsa.

Yksi linnan mieleenpainuvimmista huoneista on Keskiaikainen kuninkaansali, jonka näyttävä holvikatto ja suuret goottilaistyyliset ikkunat tekevät suuren vaikutuksen. Tämä oli nimenomaan keskiajalla harvinaisen tärkeä tila, joka toimi niin hallinto- kuin juhlakäytössäkin. Sitä pidetään aikansa merkittävimpänä edustustilana Suomessa.

Isossa linnatuvassa on tällä hetkellä Vanitas-näyttely, joka jatkuu 29.5.2022 saakka. Visuaalisesti upea tummanpuhuva kokonaisuus on jaettu neljään osaan, eli kauneuteen, nuoruuteen, yltäkylläisyyteen ja katoavaisuuteen.

Turhamaisuudesta ja kauneuden katoavaisuudesta kertovassa näyttelyssä on esillä muun muassa muotia eri aikakausilta. Tiivis näyttely etenee kuin elämänkaari nuoruudesta kohti hautajaisrekvisiittaa. Mieleen jää myös Kerttu Horilan luoma patsas, joka edustaa raumalaistaitelijan helposti tunnistettavaa tyyliä.

Saavumme seuraavaksi linnan edelleen käytössä olevaan luterilaiseen kirkkoon, joka on paikallisten hääparien suosima vihkipaikka. Kauniin juhlava tila sisustettiin kirkoksi vuonna 1706, jolloin Sturen kirkko oli käynyt liian pieneksi kasvavalle seurakunnalle. Alkuperäinen kirkko tuhoutui jatkosodan pommituksissa, mutta on ennallistettu alkuperäiseen asuunsa.

Kirkon lähistöllä on useampia näyttäviä saleja, joissa kelpaa viettää niin häitä kuin muitakin juhlia. Nämä huoneet muistuttavat Turun linnan loistokkaimmasta ajasta, jolloin rakennus toimi renessanssipalatsina. Kustaa Vaasa nimitti poikansa Juhanan Suomen herttuaksi vuonna 1556. Juhana ja hänen puolisonsa, Puolan kuninkaan tytär Katarina Jagellonica, viettivät Turun linnassa näyttävää hovielämää. Ylellinen sisustus ja erilaiset arvoesineet loivat upean ympäristön monille Juhanan ja Katarinan järjestämille juhlille. Katarina Jagellonica toi ensimmäisenä Suomeen myös täällä ennennäkemättömät ruokailuvälineet, nimittäin haarukat.

On mielenkiintoista huomata, kuinka tämänkin rakennuksen vaiheet kietoutuvat yhteen muiden Euroopassa näkemieni linnojen kanssa. Mieleeni tulevat ensimmäisinä Krakovassa näkemäni Wawelin linna, Vilnan-matkalla tutuksi tullut Liettuan suurherttuoiden palatsi sekä tietysti useampikin ruotsalainen linna. Eräänlainen yhteys löytyy myös Italiaan, sillä Katarina Jagellonican äiti oli milanolaista Sforzan mahtisukua, jonka linna koristaa Lombardian pääkaupungin keskustaa edelleen.

Juhana-herttuan tarinaan liittyy monenlaisia juonenkäänteitä. Katarina Jagellonican kotimaa Puola oli sodassa Ruotsin kanssa, minkä seurauksena Ruotsin kuninkaaksi noussut Juhanan veli Erik XIV valloitti Turun linnan ja vangitsi herttuaparin. Veljesten osat kuitenkin vaihtuivat muutamaa vuotta myöhemmin, kun Juhana nousi Ruotsin kuninkaaksi ja tuli Erikin vuoro virua Turun linnan tyrmässä. Juhanan ja Katarinan pojasta Sigismundista tuli aikanaan sekä Ruotsin että Puolan kuningas.

Päälinnan ylimmästä kerroksesta löytyvä Pohjoinen näyttelyhalli on hieno tila, jossa on esillä laaja kattaus Turun museokeskuksen kokoelmiin kuuluvia esineitä. Näyttely käsittelee 1600–1800-lukujen elämää erilaisten asujen ja tavaroiden kautta. Täällä on paljon mielenkiintoista tutkittavaa, mutta museokierros alkaa jo tässä vaiheessa tuntua niin laajalta, ettei kaikkeen voi perehtyä kovin yksityiskohtaisesti.

Tutkimme myös hieman näyttelyä, joka kertoo arkkitehti Erik Bryggmanin johtamasta Turun linnan restauroinnista toisen maailmansodan jälkeen. Jatkosodan alussa pudotetut puna-armeijan palopommit sytyttivät linnan tuleen ja tuhosivat sen muureja lukuun ottamatta käytännössä täysin. Niinpä nykyinen linna onkin suurelta osin sodan jälkeen rakennettu rekonstruktio. Erik Bryggman, hänen tyttärensä sisustusarkkitehti Carin Bryggman sekä muu väki on tehnyt loistavaa työtä palauttaessaan Turun linnan nykyiseen loistoonsa.

Palaamme takaisin eteisaulaan, josta jatkamme kierrosta esilinnan puolelle. Aikamoinen aikajana! -näyttely kertaa informatiivisella tavalla sekä Turun linnan että koko Euroopan historiaa. Aikajanan jälkeen päästään tutustumaan monenlaisiin esineisiin eri aikakausilta.

Pyöreään huoneeseen koottu näyttely kertoo linnan menneisyydestä, ja ainakin persoonalliset vahanuket jäävät varmasti mieleen. Infotauluista voi lukea siitä, millaista elämää linnassa on vuosisatojen saatossa eletty. Lapsillakin on ollut omat työtehtävänsä varsin pienestä pitäen.

Turun linnan historiaan kuuluu myös 1700- ja 1800-lukuihin ajoittunut vaihe vankilana. Esilinnan puolella pääseekin kurkistamaan karuihin tyrmiin, joihin joutuminen on saattanut tuntua kuolemantuomiolta. Linna on toiminut vuosisatojen saatossa myös viljavarastona sekä Venäjän vallan aikaan kasarmikäytössä.

Esilinnan suurimmat loistonpäivät ajoittuivat 1600-luvun puolivälin tienoille, jolloin kreivi Pietari Brahe toimi kahteen otteeseen Suomen kenraalikuvernöörinä ja Turun linnan päällikkönä. Esilinnan sisustetuissa tyylihuoneissa voi aistia noiden aikojen tunnelmaa. Esillä on myös useampia 1700-luvulla vallalla olleen rokokootyylin mukaan sisustettuja kauniita huoneita.

Päädymme lopulta esilinnan näyttävälle sisäpihalle, jota emme vielä länsipäädyn kautta saapuessamme nähneetkään. Tämä on Turun linnan todellinen paraatipaikka, jota kelpaa jäädä hetkeksi ihmettelemään. Sisäpihan laidalta löytyy ravintola Juhana Herttuan Kellari sekä matkamuistoja pursuava museokauppa.

Turun linnan suuri koko pääsi yllättämään. Ajattelimme viettää kohteessa korkeintaan pari rentoa tuntia, mutta uteliaisuutemme vaati kaikkien mahdollisten huoneiden läpikäyntiä. Erilaisia saleja, portaita ja käytäviä tuntui riittävän loputtomasti, joten koko museon kiertäminen tuntui lähestulkoon läkähdyttävältä urakalta. Vaikka moneen yksityiskohtaan olisi voinut perehtyä paljon huolellisemminkin, kului meiltä muurien sisäpuolella nyt hieman yli kolme tuntia.

Turun linna on kansainvälisen tason nähtävyys, jossa voi aistia samanlaista mahtavuutta kuin monissa Euroopan kuuluisissa linnoissa. Kulmikas ulkomuoto ei vedä vertoja maailman upeimmille satulinnoille, mutta jykevän rakennuksen historia on värikäs ja monivaiheinen. Näyttelyt on toteutettu erittäin laadukkaasti. On totta kai sääli, että suuri osa alkuperäisestä linnasta tuhoutui viimeistään toisessa maailmansodassa. Toisaalta on sitäkin upeampaa, että rakennus on saatu remontoitua nykyiseen kuntoonsa. Turun linna on todellakin käymisen arvoinen paikka, enkä aio tällä kertaa odottaa seuraavaa vierailuani yli kolmeakymmentä vuotta.
Lisätietoa löytyy Turun linnan virallisilta internetsivuilta.
Suomi
Villa Kokkonen – Aallon luoma taiteilijakoti
Säveltäjä Joonas Kokkosen kotitalo Villa Kokkonen avattiin tänä keväänä yleisölle kaikille avoimena museokohteena. Opastettu kierros tutustuttaa säveltäjän elämään ja tarjoaa mahdollisuuden Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen ihailemiseen.
Kodikas Villa Kokkonen lymyilee lähes huomaamattomana Järvenpään Vanhankylänniemessä Tuusulanjärven tuntumassa. Tämä ei ole sattumaa, sillä arkkitehti Aallon mielestä rakennus saikin kääntää selkänsä kadulle päin. Ratkaisu tarjosi myös rauhaa Joonas Kokkosen perheelle tontilla, joka oli tuohon aikaan vielä nykyistäkin metsäisempi. Tumma puinen ulkoseinä on kovin pelkistetty lukuun ottamatta oven yläpuolella olevaa katosta. Alvar Aallon kädenjälki on selvästi nähtävissä.

Joonas Kokkonen kuoli syksyllä 1996 ja perikunta myi Villa Kokkosen paria vuotta myöhemmin Järvenpään kaupungille. Talo toimi kaupungin edustustilana ja siellä järjestettiin muun muassa pieniä konsertteja. Säveltäjän koti avattiin viime vuonna ryhmävierailuille ja viimein tänä keväänä kaikille avoimena museona. Vierailu onnistuu vajaan tunnin mittaisella opastetulla kierroksella, jonka aikana asiantuntevan oppaan tarinat herättävät rakennuksen henkiin. Paikat kannattaa varata etukäteen Järvenpään taidemuseon nettisivuilta. Villa Kokkonen on avoinna toukokuusta syyskuuhun maanantaipäiviä lukuun ottamatta. Maksuvälineenä kelpaa myös Museokortti.

Joonas Kokkonen syntyi vuonna 1921 Iisalmella musikaaliseen kotiin, mutta hän muutti jo pikkupoikana isänsä työn vuoksi Järvenpäähän. Sieltä matka jatkui nuoruusvuosien jälkeen Helsinkiin, josta säveltäjä kuitenkin palasi vajaan kahden vuosikymmenen jälkeen takaisin Keski-Uudellemaalle Järvenpään Satukallioon. Muutamaa vuotta myöhemmin Järvenpään kaupunki tarjosi ansioituneelle akateemikolle useampaakin tonttipaikkaa, joista yksi sijaitsi Tuusulanjärven tuntumassa Vanhankylänniemessä.

Kokkonen otti talonrakennusasioissa yhteyttä ystäväänsä Alvar Aalton, jos vaikka jollakulla arkkitehdin assistenteista olisi aikaa auttaa projektissa. Miehet olivat tutustuneet toisiinsa toimiessaan yhtä aikaa muun muassa Suomen Akatemiassa. Aallolla ei enää tuossa vaiheessa ollut tapana työskennellä yksityiskotien parissa, mutta hän yllätti Kokkosen tarjoutumalla suunnittelemaan Villa Kokkosen henkilökohtaisesti ikään kuin lahjaksi ystävälleen. Työ ajoittui samoihin aikoihin Finlandia-talon rakentamisen kanssa.

Kokkonen ja Aalto kävivät yhdessä tutustumassa Vanhankylänniemen tonttiin, joka miellytti kovasti molempia. Herrat siirtyivät vaimojensa seurassa aterioimaan järvenpääläiseen ravintolaan, jossa säveltäjä kertoi työskentelytavoistaan. Hän muun muassa mainitsi kävelevänsä sävellyksiä tehdessään flyygelinsä ympärillä. Kelpo arkkitehti ajautui tämän tiedon saatuaan voimakkaan inspiraation valtaan ja alkoi luonnostella vimmatusti taloa valkealle pöytäliinalle. Tarjoilija suivaantui teosta pahemman kerran, mutta leppyi kun mukana ollut kaupungin virkamies korvasi vahingot ja lunasti liinan mukaansa. Luonnoksen kopio on nähtävillä Villa Kokkosessa ja alkuperäistä pöytäliinaa voi ihmetellä Järvenpään taidemuseossa.

Aalto suunnitteli koko talon hyvin pitkälti flyygelin ympärille. Vieressä käden ulottuvilla on myös Kokkosen toivoma suuri kirjahylly. Työhuoneen suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota akustiikkaan, jonka piti olla musiikin soinnin kannalta täydellinen. Huoneessa on käytetty tämän vuoksi paljon puisia pintoja. Akustiikkaa oli suunnittelemassa aiheeseen erikoistunut Aino ja Alvar Aallon poika Hamilkar. Tärkeää oli myös äänieristys, joten työhuone erotettiin muusta rakennuksesta perustuksia myöten.

Perhe pääsi muuttamaan Villa Kokkoseen jouluksi 1968. Joonas Kokkonen oli elämänsä aikana kolmesti naimisissa. Ensimmäisen vaimon Mairen kanssa syntyi kolme lasta, mutta liitto päättyi eroon. Villa Kokkosen valmistumisen aikaan Joonas oli avioliitossa Else-Majn kanssa. Pari sai kaksi yhteistä lasta. Else-Maj menehtyi sairauteen syksyllä 1979, minkä jälkeen Kokkonen oli vielä naimissa Anita Pakomaan kanssa omaan kuolemaansa saakka.

Joonas Kokkonen on yksi Suomen historian merkittävimmistä säveltäjistä, jonka tunnetuin teos on körttiläisjohtaja Paavo Ruotsalaisen elämän loppuvaiheita kuvaava ooppera Viimeiset kiusaukset. Kokkonen sävelsi myös muun muassa neljä sinfoniaa, mutta hänen tuotantonsa jäi silti verrattain niukaksi. Mies toimi sävellystyön ohessa lukuisissa aikaa vieneissä vastuutehtävissä muun muassa Teostossa ja Suomen Säveltäjissä. Hän ehti uransa aikana opettaa Sibelius-Akatemiassa, toimia musiikkikriitikkona ja kirjoittaa paljon taiteeseen liittyvistä aiheista. Kokkonen oli myös jonkinasteinen perfektionisti, joten hän käytti runsaasti aikaa teosten viimeistelyyn sen sijaan että olisi kiirehtinyt uusien sävellysten pariin. Alkoholikin taisi joskus hidastaa työskentelyä.

Joonas Kokkosta voidaan pitää Keski-Uudenmaan toiseksi menestyneimpänä säveltäjänä Jean Sibeliuksen jälkeen. Miehet olivat aikalaisia, joskin Sibelius noin viisikymmentä vuotta vanhempi. Säveltäjät tapasivat tiettävästi ainakin kerran, mutta eivät tunteneet toisiaan erityisen hyvin. Kokkonen ehti sen sijaan tutustua paremmin leskenä eläneeseen Aino Sibeliukseen, jonka allekirjoittama kiitoskortti on nähtävillä flyygelin päällä.

Opastettu kierros keskittyy työhuoneen lisäksi perheen olohuoneeseen, jossa Joonas katseli televisiosta erityisesti uutisia ja jalkapalloa. Sohvalla viihtyi myös eläinrakkaan säveltäjän bernhardilaiskoira Basse.

Ikkunasta avautuu maisema pihamaalle, jonne vierailijat eivät ainakaan vielä pääse tutustumaan lainkaan. Taustalla häämöttää Tuusulanjärvi. Säveltäjä ei halunnut tonttinsa jatkuvan rantaan saakka, vaan jätti sinne kulkureitin yleiseen käyttöön. Tuota väylää minäkin olen monesti pyörälläni polkenut, joten kiitos Joonas Kokkoselle tästä!

Varsinaisen opastuksen jälkeen pääsee vielä tutustumaan ruokailuhuoneeseen, keittiöön, kylpyhuoneeseen ja alun perin makuuhuoneina toimineisiin tiloihin. Monista muista Aallon suunnittelemista rakennuksista poiketen Villa Kokkosessa on vain yksi kerros. Kiinnitän huomiota muutamiin japanilaisiin tauluihin ja matkamuistoihin. Kokkonen oli mukana presidentti Mauno Koiviston valtiovierailulla Japanissa ja tutustui kruununprinssi Akihitoon, joka puolestaan kävi Suomen-visiitillään jopa säveltäjän kotona täällä Villa Kokkosessa.

Villa Kokkonen on mielenkiintoinen lisäys Tuusulanjärven taiteilijoiden kotimuseoihin. Siinä missä 1900-luvun alun taiteilijayhteisön kodit edustavat aikansa kansallisromanttista tyyliä, on Aallon suunnittelema talo luonnollisesti paljon modernimpi ilmestys. Villa Kokkonen tuo hieman mieleeni Milanossa tänä keväänä näkemämme kotimuseon Villa Necchi Campiglion, jonka pelkistetyssä arkkitehtuurissa ja muun muassa liukuoviratkaisuissa on jotain etäisesti samaa. Täytyy toki myöntää, että milanolainen rakennus on Villa Kokkosta prameampi.

Suosittelen Villa Kokkosta erityisesti kaikille Alvar Aallon arkkitehtuurin ystäville. Meille Keski-Uudellamaalla asuville kyseessä on mukava pieni retkikohde, ja kauempaa tulevat voivat yhdistää vierailuun muita Tuusulanjärven nähtävyyksiä. Ideoita voi etsiä vaikkapa viime vuonna kirjoittamastani jutusta 10 vinkkiä kesäiseen Tuusulaan. Edellinen näistä seuduista kertova julkaisuni Tuusulanjärven Ainola, Ahola ja Suviranta tutustuttaa puolestaan kolmen taiteilijakodin ryppääseen Järvenpään etelälaidalla.
Suomi
Monipuolinen Merikeskus Vellamo Kotkassa
Vietimme pääsiäisenä pari päivää Kotkan seudulla. Reissun eräänlainen pääkohde oli Merikeskus Vellamo, jossa käynnille olin odottanut sopivaa hetkeä jo useamman vuoden ajan. Museokeskuksesta löytyi monta erilaista kiinnostavaa näyttelyä.
Kesällä 2008 avattu Merikeskus Vellamo kuuluu satamakaupunki Kotkan vetonauloihin. Suuresta rakennuksesta löytyvät sekä Suomen merimuseo että Kymenlaakson museo, joten näyttelyiden parissa saa helposti kulumaan pitkänkin tovin. Meillä vierähti Vellamon tiloissa noin neljä tuntia, kun kiersimme esillä olleet näyttelyt läpi ja huilasimme välillä kahvilan puolella. Tämän pidempää aikaa ei museoihin jaksaisi kerralla keskittyäkään, mutta Vellamo on taatusti useammankin vierailun väärti.

Venehallin aarteita
Sisätiloihin saapuessa huomio kiinnittyy aluksi suureen venehalliin, jonne on koottu monenlaisia aluksia. Penkkiurheilijan silmiin osuu ensimmäisenä Thomas Johansonin ja Jyrki Järven käyttämä 49er-luokan kilpavene, jolla kaksikko purjehti olympiakultaa Sydneyn vesillä vuonna 2000. Kovin mielenkiintoinen on myös muumien äidin Tove Janssonin puuvene Victoria, jolla taiteilija kulki kesämökilleen Pellingin saaristossa. Seinustalle koottu perämoottorikokoelma tuo puolestaan mieleeni mukavan sukulaismiehen, jonka Evinrude käynnistyi aina lapsuuteni kalareissujen aluksi niin ikään Porvoon suunnalla. Tarinan mukaan Ole Evinrude keksi muuten aloittaa moottoreiden valmistamisen, kun hän oli hakemassa vaimolleen jäätelöä hiki päässä soutaen.

Merivartijoiden tärkeät tehtävät
Venehallissa siirrytään sujuvasti kauniiden puuveneiden keskeltä Merivartiomuseon puolelle, jossa on juuri avautunut uusi Turvanasi merellä -niminen näyttely. Saamme käsityksen merivartijan työstä sekä menneinä vuosikymmeninä että nykypäivänä. Enpä olisi tullut ajatelleeksi, että merivartioinnin aloittaminen juontaa juurensa kieltolakiin ja Itämerellä rehottaneen pirtun salakuljetuksen kaitsemiseen. Nykyisin tehtävät kattavat kaikkea mahdollista meripelastuksesta passintarkastukseen.

Ihmiskohtaloita Ruotsinsalmen taisteluissa
Yksi Merikeskus Vellamon kiinnostavimmista näyttelyistä on vajaat viisi vuotta sitten auennut Kohtalona Ruotsinsalmi. Visuaalisestikin vaikuttava näyttely on koottu huolella, ja sisältöön tutustuminen on innostavaa muun muassa henkilöesittelyiden kautta. Ruotsinsalmen alueella nykyisen Kotkan edustalla käytiin vuonna 1790 Itämeren historian suurin meritaistelu, jossa kuningas Kustaa III:n ruotsalainen laivasto kukisti venäläiset joukot. Meren pohjassa on taisteluiden seurauksena yhä kymmeniä laivojen hylkyjä, jotka ovat nykyään mielenkiintoisia tutkimuskohteita.

Venäläiset halusivat taisteluiden jälkeen linnoittaa Ruotsinsalmen ja nykyiselle Kotkansaarelle kasvoi suurehko kaupunki. Silloiselle valtioiden rajaseudulle rakennettiin linnoituksia, joiden tehtävänä oli suojata erityisesti Pietarin kaupunkia. Ruotsinsalmen linnoituskaupunki menetti kuitenkin pian merkitystään rajan siirtyessä ja se tuhoutui Krimin sodassa vuonna 1855.

Metsäteollisuus Kymenlaakson kehittäjänä
Merikeskus Vellamon tiloissa toimii Suomen merimuseon lisäksi myös Kymenlaakson museo, joka tutustuttaa maakunnan historiaan sekä nykypäivän henkeen. Syksyyn 2026 asti esillä oleva Puun vuoro -näyttely tuo esiin metsäteollisuuden erityisen merkityksen alueen kehityksessä. Kymenlaakson metsiä alettiin toden teolla hyödyntää 1870-luvun alussa, jolloin tukkeja ryhdyttiin uittamaan Kymijokea pitkin kohti merta. Joen suulle perustettiin Kotkan kaupunki, joka kehittyi sahateollisuuden ansiosta nopeasti. Kotkasta kasvoi merkittävä satamakaupunki, josta lähti rahtilaivojen mukana merimiehiä maailmalle kokemaan Rion kuumia öitä ja muita eksoottisia seikkailuita.

Satamaan saapuneiden englantilaisten laivojen mukana Kotkaan rantautui myös jalkapallo, jota brittimerimiehet alkoivat pelata paikallisia ahtaajia vastaan. Kotkasta kehittyi ajan kuluessa yksi harvoista suomalaisista kaupungeista, joissa jalkapallo kuuluu vahvasti paikalliseen identiteettiin. Vihreävalkoisesta KTP:stä maailmalle ovat ponnistaneet muiden muassa Teemu Pukki sekä Arto Tolsa, jonka pelipaita on esillä museossa. Tolsa oli ensimmäisiä ulkomailla menestyneitä suomalaisia pelaajia ja Kotkan jalkapallostadion on nimetty hänen mukaansa. Museossa on myös Myllykosken Pallolle omistettu vitriini. MyPa on hyvä esimerkki metsäteollisuuden monipuolisesta merkityksestä Kymenlaaksossa, sillä perinteikäs seura kasvoi Myllykosken paperitehtaan ympärille.

Värikylläinen Mikä-mikä-kaupunki
Kymenlaakson museon Mikä-mikä-kaupunki tarjoaa tutkittavaa lapsille ja nostalgista nähtävää aikuisille. Näyttely tarjoaa ennen kaikkea hyvät puitteet monenlaisiin leikkeihin kovasti Kotkaa muistuttavassa ympäristössä, jossa voi vaikkapa ostaa torilta paikallisia possoja tai seilata Tornator-aluksella maailman merille. Omasta perheestämme ei löydy leikeistä kiinnostuneita, mutta esimerkiksi menneiden vuosikymmenten lastenhuone näyttää aikuisista kovin tutulta ja kerrostalon hississä voi tutustua eri kerrosten asukkaiden kuulumisiin. Mikä-mikä-kaupungissa voi vierailla vuoden 2030 alkuun saakka.

Koko perheen Muumiseikkailu
Merikeskus Vellamo on muutenkin suunniteltu koko perheen kohteeksi, mutta Mikä-mikä-kaupungin lisäksi erityisesti muumeihin keskittyvä Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely riemastuttaa varmasti monia perheidensä pienimpiä. Lapset pääsevät tässä näyttelyssä leikkimään ja seikkailemaan, kun taas aikuisille on tarjolla taustatietoa muumeista sekä niiden luojasta Tove Janssonista.

Muumien maailma saa aina hyvälle mielelle ja näyttelyyn on löydetty mukavasti uusia näkökulmia aiheeseen liittyen. Omalle perheellemme muumit ovat tuttuja televisiosarjan, kirjojen sekä monien Naantalin Muumimaailmaan tehtyjen vierailujen ansiosta. Aihe on jäänyt lasten kasvaessa viime vuosina taka-alalle, mutta toisaalta muumit ovat ajattomia ja tarjoavat hyviä elämänohjeita kaikenikäisille. Tämä näyttely on esillä Vellamossa 7.3.2027 saakka.

Koskettava näyttely menetetyistä saarista
Ehdimme nähdä vielä pääsiäisenä viimeistä päivää auki olleen Menetetyt saaret -näyttelyn, joka kertoi ennen toista maailmansotaa Suomelle kuuluneista Suomenlahden ulkosaarista. Juha Metson, Marjo Näkin ja Mika Rokan keräämä aineisto sisältää upeita valokuvia sekä mielenkiintoista videomateriaalia. Seiskari, Lavansaari, Tytärsaari sekä erityisesti Suursaari olivat aikoinaan suosittuja kesälomakohteita, joiden elinkeinoihin kuuluivat matkailu, merenkulku, kalastus, hylkeenpyynti sekä toki myös aiemmin mainittu alkoholin salakuljetus. Nykyisin lähes autioituneiden saarten eloisaan menneisyyteen tutustuminen on koskettava kokemus. Rajan taakse jäänyt Karjala on itselleni hyvin tuttu aihe, mutta Suomenlahden ulkosaarten historiasta en ole tiennyt tätä ennen juuri mitään.

Monipuolinen ja vaihtuva näyttelykokonaisuus
Pääsiäisen sää oli harmillisen kolea ja sateinen, joten tuntui erityisen mukavalta viettää aikaa Vellamon siisteissä sisätiloissa. Merikeskus on toimiva kokonaisuus, jossa on helppo viihtyä. Ilahduin erityisesti siitä, kuinka monipuolisesti näyttelyt tuovat esiin paikallista historiaa. Kymenlaakson museosta jäivät mieleen varsinkin Kotkan kaupungin kehitysvaiheet kohti nykyaikaa, kun taas Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely avasi minulle uudella tavalla seudun vuosisatojen takaista menneisyyttä Ruotsin ja Venäjän välisten sotien näyttämönä.

Suomen merimuseon päänäyttelyä uusitaan parhaillaan, joten sen puuttuminen supistaa näyttelykokonaisuutta tällä hetkellä melko paljon. Toisaalta meille riitti nytkin nähtävää enemmän kuin riittävästi. Kesällä olisi mukava tutustua ulkona odottaviin jäänmurtaja Tarmoon, vartiolaiva Telkkään sekä majakkalaiva Kemiin, jotka ovat avoinna suurin piirtein toukokuun puolivälistä elokuun puoliväliin saakka. Lisäksi luvassa on aina erilaisia vaihtuvia näyttelyitä. Museokokonaisuus on niin laaja, että tauko ravintola Laakongissa on jossain kohtaa vierailua paikallaan. Osa perheestämme kokeili Laakongin buffetlounasta, kun taas osalle riittivät kahvilatuotteet. Käväisimme myös katselemassa museokaupan houkutuksia, mutta tuliaisostokset jäivät tällä kerralla tekemättä. Katsotaan miten käy ensi kerralla, sillä alati uudistuvassa Vellamossa voisi käydä joskus toistekin.
Lisätiedot: merikeskusvellamo.fi
-
Italia1 vuosi sittenLigurian rannikkokaupunkeja: Rapallo, Levanto ja La Spezia
-
Ranska1 vuosi sitten7 kaunista kylää Ranskan Dordognessa
-
Espanja1 vuosi sittenSevillan päänähtävyydet katedraali ja Alcázar
-
Ranska1 vuosi sitten20 kohdevinkkiä viehättävään Bordeaux’hon
-
Ranska1 vuosi sittenMusée d’Orsay – upea taidemuseo Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sittenKierros Warner Brosin studioilla Hollywoodissa
-
Englanti1 vuosi sittenMielenkiintoinen London Transport Museum
-
Yhdysvallat12 kuukautta sittenUnelmien lomamatka New Yorkiin
-
Italia1 vuosi sittenAostanlaakson satulinna Castel Savoia
-
Italia1 vuosi sittenKokemuksia Aostanlaakson maisemista
-
Huvipuistot1 vuosi sittenHuvipuistokokemus – Disneyland Anaheim
-
Jääkiekko12 kuukautta sittenNHL-jääkiekkoa New Yorkissa ja New Jerseyssä


Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
10.1.2022 at 20:10
Omasta mielestäni Turun linna on historialtaan ilman muuta Suomen kiinnostavin linna. Olimme myös useamman vuoden tauon jälkeen siellä viime kesänä käymässä. Silloin ei ollut mahdollista ottaa opastettua kierrosta. Me olisimme valinneet ilman muuta sellaisen, jos niitä olisi ollut. Ja ihan totta, jos Turun linnaan huoneineen yksityiskohtaisesti haluaa perehtyä, menee siihen kyllä useampi tunti.
Mika / Lähtöportti
11.1.2022 at 18:40
Olen samaa mieltä, historian ja näyttelyjenkin osalta varmasti Suomen kiinnostavin linna. Olavinlinna on mielestäni Suomen linnoista kaunein, mutta kokonaisuutena Turun linna taitaa olla se ykkönen.