Seuraa somessa

Ranska

Tourtour – täydellinen ranskalainen idylli

Julkaistu

-

Satoja vuosia vanhat kivitalot, värikkäät yksityiskohdat, kiireetön tunnelma ja satumainen maisema – muun muassa niistä koostuu mielikuvien ranskalainen idylli. Juuri tällainen on Tourtour, kylä Provencen taivaalla.

Lampaita, satoja lampaita! Ne vyöryvät hyökyaallon tavoin suoraan kohti koko maalaistien leveydeltä. Peugeot kirjaimellisesti keinahtelee, kun vaaleat eläimet tönivät autoa mennessään. Onneksi olemme ehtineet pysähtyä ajoissa tien sivuun, eivätkä muutamien vuohien pitkät sarvet tee naarmuja vuokra-auton kylkeen.

Ihmettelimme, miksi huomioliiviin pukeutunut nainen liputti edellä ajaneen auton ja meidät tien sivuun keskellä uinuvaa maaseutua. Hetkeä myöhemmin esiin ilmestyi paimen parin aasin ja koiran kanssa.

Miestä ja koiria seuraa monisatapäinen lammaslauma. Muutama määkijä pysähtyy hetkeksi syömään pientareen heinää, mutta muuten joukko etenee yhtenä määrätietoisena massana ohitsemme. Nämä ovat loman ikimuistoisimpia hetkiä, sattumia matkan varrelta ja aitoa paikallista elämää. Tuntuu hyvältä olla Provencessa.

Olemme tutustuneet aiemmin päivällä huikeaan Verdonin rotkoon. Vaikka retki on ollut jo tässä vaiheessa pitkä ja palkitseva, päätämme suunnata vielä pieneen Tourtourin kylään. Ylimääräisen koukkauksen inspiraationa toimii Aaro Vakkurin kirja Kylä Provencen taivaalla, jossa hän kertoo elämästä tuossa Doubletouriksi kutsumassaan kylässä.

Lampaiden aiheuttaman pysähdyksen ja muutaman kiperän mutkan jälkeen saavumme viimein Tourtourin laidalle. Huomaamme pian olevamme Vakkurin kotikadulla Rue Grandella, joka on nimestään huolimatta kaikkea muuta kuin suuri. Päädymme kylän keskusaukiolle, minkä jälkeen löydämme parkkipaikan kirkon edustalta.

Luin vuonna 1997 ilmestyneen Kylän Provencen taivaalla aikoinaan tuoreeltaan ja palasin sen sivuille nyt pari vuosikymmentä myöhemmin ennen matkaamme. Vakkuri kuvaa teoksessa yllättävää päätymistään ranskalaiseen pikkukylään sekä sopeutumista paikalliseen elämänmenoon. Kirja on leppoisaa luettavaa, vaikkei erityisen koukuttavaa juonta tarjoakaan.

Kylän korkeimmalla paikalla kohoavan kirkon seinää koristaa syksyisen värin saanut villiviini. Kirkon takaa löytyy lukitun portin taakse suljettu hautausmaa. Aaro Vakkurikin siirtyi ajasta ikuisuuteen jo kuusitoista vuotta sitten, mutta epäilen ettei hänen viimeinen leposijansa löytyisi välttämättä täältä.

Laskeudumme kirkonmäeltä keskusaukiolle. Pikkuruisen Tourtourin välimatkat ovat lyhyitä ja ne voi mitata kymmenissä metreissä. Wikipedian mukaan kylässä on 587 asukasta, mutta tähän taitaa kuulua jo muutakin kuin pelkkä keskustaajama.

Aukion molemmilla laidoilla on baarit, joiden kanta-asiakkaat jakautuvat kirjan mukaan jyrkästi kahteen leiriin. Ulkomaalainen voisi mennä huoletta kumpaan hyvänsä, mutta meillä ei ole tällä kertaa sen enempää nälkä kuin janokaan.

Pienen aukion keskellä on liikenteenjakajan virkaa toimittava suihkulähde. Jään katselemaan, kuinka hiljalleen laskeva aurinko värjää kivisiä seiniä. Syksyinen viileys hiipii hiljalleen iholle, vaikka päivä onkin ollut ilahduttavan lämmin. Harvoilla ihmisillä ei ole kiirettä minnekään.

Teemme kierroksen hiljaisilla kujilla, jotka tuntuvat tulvivan provencelaista kauneutta. On värikkäitä ikkunaluukkuja, kivisiä portaita, koristeellisia lamppuja, vanhoja kukkaruukkuja ja punaisia petunioita. Myös keraamiset katukyltit on toteutettu tyylikkäästi. Jossain kuulostaisi narahtavan ovi, mutta ainoat vastaantulijat ovat muukalaisiin epäluuloisesti suhtautuvia kissoja.

Tiedämme Vakkurin asuneen Rue Granden varrella. Kirja takakannen kuvineen ei ole matkassa mukana, joten kotioven tarkka sijainti jää selvittämättä. Samapa tuo, pääasia että ylipäätään löysimme oikeaan kylään.

Ohitamme uudelleen keskusaukion, jonka ravintoloissa vielä odotellaan illalliskattausta. Viereisessä puistikossa on käynnissä petanque-ottelu, jossa kylän miehet ottavat mittaa toisistaan. Muuten rennolta vaikuttava tunnelma kiristyy viimeisen heiton ajaksi. Mustapartainen mies osuu vastustajan kuulaan. Metallin kilahdus ja ranskankielinen sadattelu rikkovat hetkeksi hiljaisuuden. Nämä kaverit taitavat tuntea hiekkakentän kuopat paremmin kuin omat taskunsa.


Jäämme vielä katselemaan maisemaa alas laaksoon. Tuntuu kuin todella olisimme Provencen taivaalla. Tällaiseen näkymään tuskin kovin helposti kyllästyisi, vaikka sitä saisi ihailla päivästä toiseen. Erityisen kiehtovia ovat peräkkäiset vuorijonot, jotka seuraavat toisiaan eri värisinä.

Laskeva aurinko värjää taivasta punaiseksi ja antaa samalla vuorijonoille sinertävän sävyn. Näkymässä on jotain rauhoittavaa. Lähistön talojen terävät kulmat vaihtuvat katsetta siirtämällä hämyisesti siintävään kaukaisuuteen. Maiseman laajuutta ei saa oikein tallennettua valokuviin.

Tourtour on juuri niin ihastuttava kuin Vakkuri kirjassaan kuvaa. Se on provencelainen idylli, jossa elämä näyttäisi soljuvan kiireettömään menneiden vuosikymmenien tahtiin. Tunnelmassa on juuri sitä autenttisuutta, jota jäin vaikkapa Saint-Paul-de-Vencessä kaipaamaan. Kiitos Aaro, kun kirjoitit kirjasi ja siten ohjasit meidät tämän kauneuden äärelle.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
4 kommenttia

1 kommentti

  1. Tatjaana

    17.11.2018 at 14:09

    Kiitos kauniista lukukokemuksesta!
    Kirjoitat kuin kirjailija.

    • Mika / Lähtöportti

      19.11.2018 at 9:51

      Kiitos kauniista kommentista! Olen haaveillutkin kirjan kirjoittamisesta, mutta se ei ole juuri nyt ajankohtaista 🙂

  2. Aron / Ja sitten matkaan...

    18.11.2018 at 14:08

    Aaro Vakkurin kirja ei ollut minulle entuudestaan tuttu, mutta täytyy laittaa nimi korvan taakse. Tykkäisin siitä varmasti. Maisemat tuolla näyttävät kyllä hienoilta. Kukkulakaupungeista on aina kiva katsella ympäröivää maaseutua. Muistelen sinunkin joskus maininneen Gourdonin. Se tulee aina näistä mieleen, erinomaiset maisemat avautuivat sieltä.

    Tosiaan tuo Saint-Paul-de-Vence on varsinainen karkki, mutta jotenkin tuotteistetun oloinen. Kaksi kertaa sen nähneenä aion tästä lähtien kierrellä noita muita kukkulakaupunkeja. Onneksi niitä riittää. Täytynee seuraavalla kerralla valikoida kartasta summittaisesti muutama ja varmistaa ettei niistä mainita Lonely Planetissa mitään.

    • Mika / Lähtöportti

      19.11.2018 at 10:33

      Gourdon on upea ja oma suosikkini Ranskan kukkulakaupungeista Tourtourin ohella! Me kokeiltiin tuota summittaista kylän valintaa sen verran, että poikettiin Chateauneufiin. Kaunis sekin toki oli ja maisemakin hyvä, mutta toisaalta tosi hiljainen, eikä paljoa nähtävää tai kuvattavaa. Useamman kylän kiertämällä voisi löytää lisää todellisia helmiäkin. Esimerkiksi Cabris näytti kauempaa nähtynä houkuttelevalta, muttei ollut aikaa tutustua siihen lähemmin.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ranska

Pariisin mahtipontinen Panthéon

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Ranskan merkittävimpien henkilöiden hautapaikkana tunnettu Panthéon kuuluu Pariisin suuriin nähtävyyksiin. Rakennuksessa käyminen oli jäänyt aiemmilla matkoilla väliin, mutta viimein tänä vuonna pääsin tutustumaan tähän historialliseen maamerkkiin.

Panthéon rakennettiin kuningas Ludvig XV:n aloitteesta Pariisin suojeluspyhimykselle Pyhälle Genevièvelle omistetuksi kirkoksi. Rakennustöiden valmistuminen osui samoihin aikoihin vuonna 1789 alkaneen Ranskan suuren vallankumouksen kanssa. Uudet päättäjät suhtautuivat katoliseen kirkkoon vihamielisesti, joten massiivisesta rakennuksesta tulikin kirkon sijasta suurmiesten hautapaikka. Panthéon on ehtinyt vuosien varrella toimia pariin otteeseen myös kirkkona, mutta se on yhä nykyäänkin Ranskan historian merkittävimpien henkilöiden mausoleumi.

pariisi25_pantheon_14


Istahdimme jo parikymmentä vuotta sitten ohi kulkiessamme Panthéonin portaille ja kolme vuotta sitten suuri kupoli häämötti kauas vuokra-asuntomme ikkunaan. Viimein tämän vuoden kesäkuussa tulee aika astua rakennuksen sisäpuolelle. Ostin pääsyliput netistä, joten pääsemme jonottamatta sisään. Toisaalta lippuluukulle johtava jonokin näyttää kauniista kesäpäivästä huolimatta melko lyhyeltä. Pariisissa on niin paljon nähtävyyksiä, ettei kaikkiin onneksi riitä samanlaista ruuhkaa kuin Eiffel-tornille tai Riemukaarelle. Pääsemme heti aluksi ihailemaan suurta salia, joka näyttää hyvin mahtipontiselta. Tiloissa riittää avaruutta ja korkeutta.

pariisi25_pantheon_02


Panthéonin nimi tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa kaikkien jumalten temppeliä. Latinalaiskorttelissa sijaitsevan rakennuksen yhtenä esikuvana oli Rooman antiikinaikainen Pantheon, jonka julkisivu onkin hyvin samankaltainen.

pariisi25_pantheon_11


Arkkitehti Jacques-Germain Soufflot halusi lisätä rakennukseen Rooman Pantheonista poiketen näyttävän kupolin, jolle haettiin mallia Pietarinkirkosta ja Lontoon St Paulin katedraalista. Panthéonin kupolin huippu oli Eiffel-tornin valmistumiseen saakka koko Pariisin korkein piste.

pariisi25_pantheon_03


Salin poikkeuksellinen korkeus miellytti fyysikko Léon Foucaultia, joka halusi todistaa maapallon pyörimisliikkeen. Hän ripusti Panthéonin kupolista 67 metriä korkean heilurin, jonka päässä oli messinkinen pallo. Heilurin liike ja kiertyminen osoittavat maapallon pyörivän akselinsa ympäri. Nyt paikalla oleva heiluri on jäljitelmä alkuperäisestä ja sen rauhallisia liikkeitä on hauska pysähtyä hetkeksi seuraamaan, vaikkei fysiikan lakeja ymmärtäisikään. Foucault’n alun perin Panthéonissa käyttämä heiluri on esillä Arts et Métiers -museossa Pariisissa.

pariisi25_pantheon_09


Huomio kiinnittyy suuren heilurin lisäksi erikoisiin lasivitriineistä löytyviin nykytaideteoksiin. Sota-ajasta muistuttavat installaatiot ovat Anselm Kieferin käsialaa. Saksalaisen taiteilijan nimi on itselleni tuttu, sillä kirjoitin aikoinaan blogiinkin, kuinka Kieferin suurikokoiset maalaukset olivat mielestäni Bilbaon Guggenheimin vaikuttavimpia teoksia. En silti innostu Panthéoniin toteutetuista installaatioista yhtä paljon. Teokset ovat presidentti Emmanuel Macronin tilaamia töitä. Ne esiteltiin marraskuussa 2020, lähes sata vuotta Panthéonin edellisten taideteosten paljastamisen jälkeen.

pariisi25_pantheon_10


Panthéonin haudat sijaitsevat kellarikerroksen kryptassa, joka on juhlallisuudestaan huolimatta varsin karu paikka. Odotin huomattavasti näyttävämpää toteutusta, mutta keskenään samanlaiset haudat ovatkin vain hyvin pelkistettyjä kivipaasia. Krypta on sokkeloinen tila, jonka haudat sijaitsevat pienissä muutamalle henkilölle varatuissa kammioissa. Nautimme näin helteisenä päivänä tilojen viileydestä.

pariisi25_pantheon_08


Filosofina sekä kirjailijana tunnettu Voltaire on kunniapaikalla ja hänelle on kryptassa jopa oma patsaansa. Vuonna 1778 menehtynyt Voltaire on yksi ensimmäisistä Panthéoniin haudatuista henkilöistä. Panthéon ei ollut Voltairen kuollessa vielä edes valmistunut ja filosofin hauta siirrettiin nykyiselle paikalleen vasta 1791. Osa Panthéoniin haudatuista on päässyt tänne pian kuolemansa jälkeen, mutta on myös monia, jotka on siirretty kunnianosoituksena kryptaan vasta vuosikymmeniäkin myöhemmin.

pariisi25_pantheon_04


Kiertelemme koko hautojen labyrintin ympäri. Käytävillä on kosketusnäyttöjä, joilta voi tutkia kryptan karttaa sekä lukea lisätietoja tänne haudatuista henkilöistä. Esimerkiksi pistekirjoituksen keksijästä Louis Braillesta on kiinnostavaa kuulla. Hautauksia ei ole historian saatossa tehty lainkaan säännöllisesti, vaan lähes puolet kryptan merkkihenkilöistä on päätynyt tänne Napoleonin valtakaudella 1800-luvun alussa. Napoleonin oma hauta on kuitenkin Pariisin Invalidikirkossa.

pariisi25_pantheon_07


Yksi kryptan uusimmista tulokkaista on vuonna 2021 kunnian saanut Joséphine Baker. Viihdetaiteilijana, ihmisoikeusaktivistina sekä sodanaikaisen Ranskan vastarintaliikkeen toimijana tunnettu Baker on meille tuttu hahmo, sillä vierailimme viime vuonna hänen kotimuseossaan Château des Milandesissa. Hänestä tuli kryptan ensimmäinen amerikkalaissyntyinen henkilö sekä ensimmäinen tummaihoinen nainen. Naiset ovat täällä muutenkin vähemmistönä, sillä kunniapaikkoja on jaettu toistaiseksi 76 miehelle sekä vain seitsemälle naiselle. Bakerin hautapaikka on symbolinen, sillä vuonna 1975 kuolleen naisen maalliset jäännökset ovat edelleen Monacon hautausmaalla.

pariisi25_pantheon_06


Panthéonin arvostetuimpiin haudattuihin kuuluvat fyysikot Marie ja Pierre Curie. Pariskunta työskenteli radioaktiivisuuden parissa ja sai yhdessä Nobelin fysiikanpalkinnon vuonna 1903. Pierre kuoli auto-onnettomuudessa, mutta Marie jatkoi tutkimustöitään ja saavutti vielä myös Nobelin kemianpalkinnon. He saivat paikkansa Panthéonissa vuonna 1995.

pariisi25_pantheon_12


Eräästä kammiosta löytyvät kirjallisuuden suurmiesten Alexander Dumas’n, Victor Hugon sekä Émile Zolan hautamuistomerkit. Olen itse lukenut kolmikon tuotannosta vain Dumas’n Kolme muskettisoturia. Matkavinkkinä voisi mainita Pariisin liepeillä sijaitsevan Dumas’n kotimuseon Château de Monte-Criston, jossa en tosin ole vielä itsekään päässyt käymään.

pariisi25_pantheon_05


Palaamme kryptasta takaisin suureen saliin ja ihailemme vielä hetken taideteoksia. Katseeni osuu pois lähtiessämme Saint Denisiä esittävään tauluun. Suomeksi nimellä Pyhä Dionysius tunnettu kirkonmies kuuluu Pyhän Genevièven tavoin Pariisin suojeluspyhimyksiin. Saint Denis koki marttyyrikuoleman ja hänet tunnetaan erityisesti tarinasta, jonka mukaan mies kantoi oman irti lyödyn päänsä hautaansa.

pariisi25_pantheon_13


Panthéonin mieleenpainuvin elämys voisi olla kupolin näköalapaikalta avautuva maisema yli Pariisin. Kupoli oli kuitenkin matkamme aikana suljettu, eikä sitä ole tätä syksyllä kirjoittaessani vielä avattu. Asiasta ei löydy virallista tiedotetta, mutta sulkeminen liittyy käsittääkseni ikävään toukokuiseen tapaukseen, kun nuori nainen teki itsemurhan hyppäämällä tornista alas. Toivottavasti näköalapaikka saataisiin avattua tavanomaisen talvitauon jälkeen taas ensi keväänä.

Lisätietoa löytyy Panthéonin virallisilta nettisivuilta.

Lue myös muita Pariisista kertovia juttujani, kuten Pariisin-viikon monet kokemukset ja 30 nähtävyyttä Pariisissa.

Jatka lukemista

Ranska

Pariisin muodin sydämessä – La Galerie Dior

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Kävimme kesän Pariisin-matkallamme La Galerie Diorissa, joka esittelee kuuluisan muotitalon tarinan näyttävällä tavalla. Upeita leninkejä pursuava museo osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi, vaikken aiheesta oikeastaan mitään ymmärräkään.

La Galerie Dior löytyy Pariisin kahdeksannesta kaupunginosasta Champs-Élysées’n ja Seinejoen välistä. Nousemme metroaseman portaita pitkin hienostuneelle Avenue Montaignelle, joka huokuu luksustunnelmaa. Ohitamme muiden muassa Guccin, Ralph Laurenin, Balenciagan, Fendin, Chanelin ja Versacen kiiltävät näyteikkunat, kunnes saavumme numeron 30 kohdalle. Christian Dior perusti muotitalonsa vuonna 1946 tähän osoitteeseen Avenue Montaignen varrelle, ja Diorin lippulaivamyymälä toimii täällä edelleen.

dior_13


Emme onneksi tulleet vaimon ja teini-ikäisten tyttärien kanssa ostoksille, vaan suuntaamme kuvassa näkyvän lippulaivamyymälän naapurissa toimivaan La Galerie Dioriin. Sain idean tästä vierailupaikasta Hipaisuja maapallolla -blogista, ja kohde herätti heti muun perheen kiinnostuksen. Ylellisen muotitalon museo on varsin kohtuuhintainen, sillä aikuisten lipun saa hankittua 16 eurolla. Liput kannattaa ostaa ehdottomasti etukäteen, sillä ennakkoon valittuun aikaan pääsee sisään käytännössä saman tien. Kadun varrelle on saapuessamme kertynyt pitkä jono ilman ennakkolippua saapuneita ihmisiä. Heillä näkyy henkilökunnan lainaamia päivänvarjoja, sillä aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja kesäkatu tuntuu polttavan kuumalta.

dior_16


Ilmastoiduissa sisätiloissa on miellyttävän viileää. Siirrymme hissillä kolmanteen kerrokseen, josta selkeästi merkitty vierailureitti alkaa ja etenee vähitellen takaisin kohti pohjakerrosta. Ensimmäiseksi tutustutaan itse Christian Diorin elämäntarinaan, josta kierros jatkuu muotiluomusten äärelle. Kaikki on itselleni uutta, sillä tiedän Diorista vain nimen ja osaan yhdistää hänet oletettavasti hyvin kalliisiin tuotteisiin. Valmistauduin vierailuun lentomatkan aikana katsomalla puhelimeen lataamani elokuvan nimeltä Rouva Harris lähtee Pariisiin. Harmiton tarina kertoo lontoolaisesta leskirouvasta, joka matkustaa ostamaan unelmiensa mekkoa Diorilta. Opin ainakin sen, että tässä merkissä on jotain aivan erityistä hohtoa.

dior_15


Christian Dior syntyi vuonna 1905 Granvillessa Normandian rannikolla, josta varakas perhe muutti Pariisiin. Christian löysi pääkaupungissa intohimon taiteeseen ja perusti isänsä rahallisella avustuksella taidegallerian. Lamakausi vei kuitenkin perheen talousvaikeuksiin 1930-luvun alussa, ja miehen täytyi löytää uusia töitä itsensä elättämiseksi. Christian pääsi piirrostensa ja luonnoksiensa avulla ensin muotisuunnittelija Robert Piquet’n assistentiksi sekä myöhemmin useammaksi vuodeksi töihin Lucien Lelongin muotitaloon. Vuonna 1946 hän oli valmis avaamaan oman yrityksensä.

dior_05


Dior aloitti arvokkaissa Avenue Montaignen tiloissa 85 työntekijän voimin, joten toiminta ei ollut ihan pientä puuhastelua. Muotiluomukset saivat heti alusta alkaen hyvän vastaanoton, kun pian avaamisen jälkeen esitelty New Look -mallisto herätti suurta kiinnostusta. Tuotevalikoima laajeni muun muassa hajuvesiin ja maailmanvalloitus jatkui New Yorkin 5th Avenuelle avatulla myymälällä.

dior_03


Ajankohta uudenlaisen muotitalon perustamiselle oli sikäli otollinen, että Ranska ja koko Eurooppa toipuivat parhaillaan toisesta maailmansodasta. Elämään kaivattiin jälleen iloa ja esimerkiksi muotikuvia näkyi lehdissä entistä enemmän. Diorin toiminta laajeni hurjaa vauhtia ja vuonna 1954 se työllisti jo pelkästään Avenue Montaignen korttelissa yli tuhat ihmistä. Suunnittelijat sekä ompelijat tekivät työtään ja kutsuvieraat saivat ihailla hienoja asuja muotinäytöksissä. Monet aikansa kuuluisimmat naiset ympäri maailman halusivat valita itselleen nimenomaan Diorin mekkoja.

dior_02

 
Herra Dior tunsi paljon taidealan ihmisiä, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluivat esimerkiksi Pablo Picasso, Salvador Dalí, Henri Matisse ja Marc Chagall. Muotisuunnittelija sai työhönsä ideoita taiteesta, mutta hän mainitsi suurimpana inspiraation lähteenään luonnon ja erityisesti kukat. Rakkaus luontoon syntyi jo lapsuudenkodissa Normandiassa. Yllä olevassa kuvassa näkyvässä Granvillen talossa toimii nykyään Christian Diorille omistettu museo.

dior_10


Christian Dior menehtyi sydänkohtaukseen syksyllä 1957 ollessaan 52-vuotias. Museon videotallenteilta jäävät mieleen hautajaiset, joiden aikana tuhannet kaduille kerääntyneet pariisilaiset jättivät hyvästinsä rakastetulle muotisuunnittelijalle. Muotitalon toiminta on jatkunut tuosta eteenpäin taitavien taiteellisten johtajien käsissä.

dior_01


Näyttelystä jää mieleen joitakin merkkipaaluja Diorin muotitalon historiasta. Yksi tällainen oli vuonna 1967 lanseerattu Miss Dior -valmisvaatemallisto, joka toi tuotteet yhä laajemman ostajakunnan saataville. Massatuotetutkaan mekot eivät toki ole Diorilla ihan halpoja, mutta entistä huokeampi, nuorekkaampi ja käytännöllisempi mallisto lisäsi merkin suosiota. Dior aloitti miesten vaatteiden tuotannon vuonna 1970, mutta niitä ei esitellä La Galerie Diorissa lainkaan.

dior_08


Näyttelyn pääpaino on itseoikeutetusti mekoissa, joiden lisäksi esillä on myös joitakin kenkiä ja käsilaukkuja. Hajuvesiäkin pääsisi halutessaan tuoksuttelemaan, mutta paikalle on osunut niin paljon muita ihmisiä, ettemme jää jonottamaan vuoroamme.

dior_04


Kierroksen aikana pääsee kurkistamaan lasilattian lävitse Diorin työhuoneeseen. On mielenkiintoista ajatella, kuinka jostain yrityksestä tulee maailmankuulu ja monesta muusta ei. Minunkin isoisäni oli hyvä räätäli, mutta toiminta jäi pienimuotoiseksi. Harmi ettei Avenue Montaignella näy Matikaisen liikettä Diorin ja Armanin rinnalla.

dior_11

 
La Galerie Dior on toteutettu tyylikkäästi ja paikoitellen myös mahtipontisesti. Kierroksen eräänlaisena kohokohtana jää mieleen sali, jossa esitellään runsaasti asuja useammassa kerroksessa. Seiniin ja kattoon heijastetaan tähtiloistoa ja muuta kuviointia. Taustalla soi musiikki, joten tämä huone on varsin vaikuttava paikka.

dior_14


Näyttelyssä on tietenkin esillä myös maailmankuulujen naisten käyttämiä mekkoja. Dioriin ovat luottaneet esimerkiksi Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Elizabeth Taylor ja Rihanna. Kuvassa on prinsessa Dianan käyttämä mekko. Lady Dior -käsilaukut on nimetty juuri Dianan kunniaksi.

dior_09

 
Näyttely on hieno kokonaisuus lukuisine asuineen sekä informatiivisine teksteineen. Kierroksella käy hyvin selväksi Diorin merkitys maailman muodille ja asema ranskalaisen haute couturen yhtenä lippulaivana sekä tärkeänä suunnannäyttäjänä. Esillä on paljon esimerkiksi Maria Grazia Chiurin suunnittelemia asuja. Italialainen Chiuri toimi Diorin taiteellisena johtajana yhdeksän vuoden ajan, kunnes erosi tehtävästä viime toukokuussa. Hänen työtään jatkaa pohjoisirlantilainen Jonathan Anderson.

dior_06

 
Vierailu La Galerie Diorissa on hyvä idea jo siksi, että ikonisella muotitalolla on merkittävä asema ranskalaisessa kulttuurissa. Näyttelyyn tutustuminen tuntui yllättävänkin sykähdyttävältä, joten sitä voi suositella kaikille. Aihe on itselleni kovin vieras, mutta tyylikkäästi toteutetussa näyttelyssä on silti helppo viihtyä. Kokemus lienee vielä huomattavasti antoisampi muodista kiinnostuneille, jolloin asujen yksityiskohdat ja niiden suunnittelijoiden tarinat avautuvat aivan erilaisella tasolla. Kierros päättyy laskeutumiseen kohti uloskäyntiä näyttäviä kierreportaita pitkin.

dior_07

 
Meiltä vierähti varsin laajaksi paljastuneessa museossa pari tuntia. Pariisin toinen vastaava nähtävyys Musée Yves Saint Laurent on remontin vuoksi suljettuna syksyyn 2027 saakka. Tämä museo olisi sujuvaa jatkoa La Galerie Diorille, sillä Yves Saint Laurent toimi uransa alkuvaiheessa Christian Diorin assistenttina. Hän nousi Christianin kuoltua Diorin muotitalon johtoon, ennen kuin erinäisten vaiheiden jälkeen perusti oman yrityksensä. Ehkäpä Musée Yves Saint Laurent kuuluu seuraavan Pariisin-matkamme ohjelmaan.

Lisätietoja löytyy La Galerie Diorin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös Lähtöportin muita Pariisi-aiheisia juttuja.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja