Seuraa somessa

Yhdysvallat

Kalifornian häkellyttävä Hearst Castle

Julkaistu

-

Kalifornian upean rannikkotien Highway 1:n varrella riittää runsaasti nähtävää. Yksi mieleenpainuvimmista kohteista on William Randolph Hearstin rakennuttama Hearst Castle, joka sykähdyttää kauneudellaan, puutarhoillaan ja maisemillaan.

Hearst Castle kohoaa San Simeonin alueella Highway 1 -rannikkotien varrella, suurin piirtein Los Angelesin ja San Franciscon välisen matkamme puolivälissä. Majoitumme kahdeksi yöksi Hearst Castlen liepeillä sijaitsevaan Cambriaan pikkukaupunkiin, josta ajaa linnan vierailukeskukseen vartissa. Jätämme auton suurelle parkkipaikalle ja käymme lunastamassa varaamamme pääsyliput palvelutiskiltä. Kyseessä on suosittu turistikohde, joten liput kannattaa hankkia hyvissä ajoin etukäteen Hearst Castlen nettisivuilta

hearstcastle_24


Linnaan tai oikeammin kartanoon tutustuminen on mahdollista ainoastaan opastetuilla kierroksilla, joita löytyy muutamia erilaisia. Oma valintamme on ensikertalaisille sopiva Grand Rooms Tour, jonka varrella nähdään Hearst Castlen päänähtävyydet. Kierros alkaa bussikuljetuksella, joka vie meidät vierailukeskuksesta ylös korkean kukkulan laella odottavalle kartanolle. Matkaan kuluu noin vartti ja sen aikana voi kuunnella nauhoitettua selostusta Hearst Castlen historiasta.

hearstcastle_19


Bussipysäkillä odottelee ammattitaitoinen opas, jolla riittää tarinoita koko vajaan puolentoista tunnin mittaisen kiertokävelyn ajaksi. Mukana seuraa myös toinen henkilökunnan jäsen, joka huolehtii turistiryhmän kasassa pysymisestä. Jättäytyisin välillä mielelläni valokuvaamaan hieman muiden jälkeen, mutta se ei ole täällä mahdollista. Puutarhoihin on kuulemma saanut tutustua omatoimisesti joskus aiempina vuosina.

hearstcastle_27


Kierros alkaa kauniista portaikosta, jota pitkin lähdetään kiipeämään puutarhaan. Kuulemme retken aikana paljon tarinoita kartanon rakennuttajasta William Randolph Hearstista, johon kaikki näkemämme henkilöityy. William Randolph syntyi vuonna 1863 varakkaan perheen ainoaksi lapseksi. Hänen isänsä George Hearst oli rikastunut Kalifornian kultaryntäyksessä ja menestyi niin liike-elämässä kuin politiikassakin.

hearstcastle_26


William Randolph pääsi jo nuorena johtamaan isänsä omistamaa sanomalehteä, jota lähti kehittämään rohkealla otteella. William Randolph Hearst kuuluu sensaatiolehdistön tärkeimpiin kehittäjiin ja onnistui luomaan populistisella tyylillään kokonaisen mediaimperiumin, johon kuului useampia kymmeniä lehtiä. Tunnetuimmista painotuotteista esimerkiksi Cosmopolitan on Hearst-yhtiöiden omistuksessa edelleen.

hearstcastle_25


William Randolph Hearst kerrytti itselleen valtavan omaisuuden mediabisneksessä, johon kuului sanoma- ja aikakauslehtien lisäksi myös radiokanavia sekä elokuvatuotantoa. Niitäkin tärkeämpi intohimon kohde oli kuitenkin Hearst Castlen rakentaminen sekä taiteen keräileminen, jotka olivatkin melkoisen kalliita harrastuksia. Oppaamme pysähtyy esitelmöimään pienelle aukiolle, jonka laidalta nousee portaikko yhteen tilan kolmesta vierastalosta. Casa del Sol on näyttävä ilmestys, joka kelpaisi helposti monen kartanon päärakennukseksikin.

hearstcastle_22


Aukion toiselta laidalta voi ihailla maisemaa kukkulan juurelle ja Tyynelle valtamerelle saakka. Sää on kirkastunut juuri sopivasti ja aurinko lämmittää mukavasti kevyen tuulen heiluttaessa puiden lehtiä. Kuulemme näkymistä nauttiessamme, kuinka William Randolph Hearst haaveili vuosien ajan loma-asunnon rakentamisesta isänsä hankkimalle karjatilalle San Simeoniin. Hearstilla oli täältä rakkaita lapsuusmuistoja ja hän kutsui paikkaa espanjankielisellä nimellä La Cuesta Encantada, Lumottu kukkula.

hearstcastle_01


Rakennusprojekti käynnistyi pian sen jälkeen, kun William Randolph Hearst peri tilan vuonna 1919 kuolleelta Phoebe-äidiltään. Suunnittelutyöhön palkattiin Julia Morgan, joka oli jo aiemmin työskennellyt Hearstien palveluksessa. Morgan kuuluu naisarkkitehtien uranuurtajiin, sillä hän oli ensimmäinen Kaliforniassa arkkitehtina työskennellyt nainen.

hearstcastle_21


Hearstin elämässä riitti muitakin tärkeitä naisia. Pohatta meni nelikymppisenä naimisiin itseään puolta nuoremman Millicent Willsonin kanssa. Pari sai viisi lasta, mutta avioliitto ajautui reilun kymmenen vuoden jälkeen karille Hearstin ihastuttua hädin tuskin täysi-ikäiseen näyttelijättäreen Marion Daviesiin. Daviesin näyttelijänurasta tuli Hearstille jonkinlainen pakkomielle, mutta puolison elokuvien ylenpalttisesta mainostamisesta Hearstin eri medioissa saattoi lopulta olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Hearstista ja alkoholismia vastaan kamppailleesta Daviesista tuli joka tapauksessa pari, joka pysyi yhdessä Hearstin kuolemaan saakka.

hearstcastle_20


Lumotun kukkulan kuvatuin paikka lienee Neptunuksen uima-allas, jota reunustaa antiikin temppelin julkisivu. Uima-altaan näyttävään ulkoasuun on haettu vaikutteita niin kreikkalaisesta kuin roomalaisestakin arkkitehtuurista. 

hearstcastle_13


Nousemme portaita pitkin ylemmäs ja näemme ohimennen taas yhden vierastalon, Casa del Monten. Hearst nautti ylellisten juhlien järjestämisestä ja viikonlopunviettoon saapui kuuluisia vieraita varsinkin Hollywoodin suunnalta. Charlie Chaplin, Greta Garbo, Joan Crawford, Clark Gable, Buster Keaton ja monet muut muistetaan valkokankaalta, mutta kävipä täällä myös poliitikkoja Sir Winston Churchillista lähtien. Vieraat pääsivät sujuvasti perille, sillä kukkulan juurelle rakennettiin oma lentokenttä.

hearstcastle_10


Päärakennuksen eli Casa Granden julkisivu on näyttävä ilmestys. Alkuperäisenä tarkoituksena oli rakentaa verrattain vaatimaton bungalow, mutta suunnitelmat laajenivat nopeasti. Hearst sai päähänsä paljon yksityiskohtaisia ideoita, joiden toteuttamiseen tarvittiin arkkitehti Morganin kokemusta ja teknistä tietämystä. Tontille kohosi jättimäinen päärakennus Casa Grande sekä matalampia vierastaloja.

hearstcastle_17


Hearst arvosti Morganin ammattitaitoa ja suostui usein arkkitehtinsa ratkaisuihin, mutta oli toisaalta myös arvaamaton rakennuttaja. Hearstin oikuista rakennuksia laajennettiin ja muokattiin moneen kertaan niin, että välillä jouduttiin myös purkuhommiin. Esimerkiksi Neptunuksen uima-allas rakennettiin kolmeen kertaan, kunnes herra Hearst oli tyytyväinen.

hearstcastle_07


Työmaan sijainti toi omat haasteensa, sillä kaiken materiaalin saaminen kukkulan huipulle ei ollut yksinkertaista. Suunnittelussa täytyi huomioida myös Kalifornian alttius maanjäristyksille. Työn laatu tuli todettua vuonna 2003, jolloin Hearst Castle selviytyi San Simeonin historian voimakkaimmasta maanjäristyksestä todella pienin vaurioin.

hearstcastle_08


Hearst Castlen työmaalla uurasti kokonaisen rakennusmiesten armeijan lisäksi paljon muitakin ammattilaisia. Tärkeässä osassa olivat käsityöläiset, joista monet olivat Euroopasta muuttaneita siirtolaisia. Heillä oli siis taito hioa koristeet ja maalata yksityiskohdat Hearstin toiveiden mukaisesti aitoon vanhan kotimaansa tyyliin.

hearstcastle_11


Yhdysvaltoihin 1930-luvulla iskenyt lama runteli Hearstin bisneksiä pahoin, mutta yhtiö säilyi pystyssä ja toimii yhä edelleen. Hearstin nykyinen pääkonttori on Manhattanilla kohoava pilvenpiirtäjä. Rahavaikeuksien lisäksi myös toinen maailmansota keskeytti Hearst Castlen rakennustyöt, sillä Kalifornian rannikolla pelättiin japanilaisten maihinnousua. 

hearstcastle_12


Keskenään hyvin toimeen tulleiden Hearstin ja Morganin yhteistyö Hearst Castlen rakentamisen parissa jatkui vuoteen 1947, jolloin Hearstin heikentynyt terveys pakotti hänet poistumaan Lumotulta kukkulalta viimeisen kerran. Hearst eli viimeiset vuotensa Marion Daviesin kanssa Beverly Hillsissä, kunnes menehtyi elokuussa 1951. Hearst Castle on toiminut turistinähtävyytenä kesäkuusta 1958 lähtien.

hearstcastle_09


William Randolph Hearst matkusteli lapsuudestaan lähtien paljon Euroopassa, josta hän sai paljon inspiraatiota niin taiteeseen kuin arkkitehtuuriinkin liittyen. Julia Morgan oli puolestaan opiskellut Pariisissa ja kiertänyt sieltä käsin eri maissa, joten molemmat tunsivat Atlantin takaisen arkkitehtuurin hyvin. Päärakennukseen on haettu inspiraatiota Santa María la Mayorin kirkosta Rondasta, jossa tosin on kahden sijasta vain yksi torni. Kuvan tuosta espanjalaisesta kirkosta voi käydä kurkkaamassa jutustani Huiman kaunis Ronda.

hearstcastle_05


Hearst Castle on jonkinlainen tyylien sekamelska, johon kartanon isäntä halusi mahduttaa matkoillaan näkemiään elementtejä muun muassa Italiasta, Egyptistä, Espanjasta ja Kreikasta. Kokonaisuus on silti hämmästyttävän kaunis niin rakennusten kuin vehreän puutarhankin osalta. 

hearstcastle_29


Kierros jatkuu tummasävyisiin sisätiloihin, jotka ovat kyllä ylellisiä, mutta eivät sykähdytä ainakaan itseäni niin paljon kuin aurinkoinen pihamaa. Sisätiloihin ei tutustuta tällä kierroksella erityisen perusteellisesti, vaan käymme vain muutamissa tärkeimmissä huoneissa. Nähtävää riittää kyllä aivan riittävästi näinkin. 

hearstcastle_28


Hearstin vieraat viettivät päivisin aikaansa esimerkiksi ratsastamalla tai tennistä pelaamalla. Iltaisin kokoonnuttiin cocktailien ja päivällisen äärelle. Ruokasali on näyttävä, joskaan ei erityisen kodikas tila. Pöydälle jätetyt ketsuppipullot muistuttavat Hearstin epävirallisesta tyylistä, johon kuuluivat myös paperiset lautasliinat.

hearstcastle_06


Tunnistan katonrajassa roikkuvat liput monia amerikkalaisia vieraita paremmin. Siellähän roikkuu Sienan Palio-kilpailusta tuttuja lippuja, jotka edustavat toscanalaisen kukkulakaupungin eri kortteleita. Tuosta aiheesta olen julkaissut vuosia sitten jutun Siena – hullun hevoskilpailun kaupunki. Tuntuu kuin Hearst olisi keräillyt tänne sitä sun tätä, mistä on sattunut Euroopan-matkoillaan pitämään.

hearstcastle_04


Saavumme biljardisaliin, jossa vieraat viettivät aikaansa pelien ja sohvalla istuskelun merkeissä. Hearstin päivät kuluivat yleensä toimistossa, joten vieraille jäi paljon aikaa kulutettavaksi ilman talon isännän läsnäoloa.

hearstcastle_31


Vieraat ohjattiin yleensä päivälliseltä yksityiseen elokuvateatteriin. Hearst näytti täällä useimmiten oman yhtiönsä elokuvia, joissa Marion Davies tietenkin esiintyi. 

hearstcastle_02


Kierroksemme viimeinen kohde on suuri uima-allas, joka on rakennettu Casa Granden sisälle. Antiikin Rooman kylpylöitä jäljittelevässä tilassa on sinisävyisiä mosaiikkilaattoja riittämiin. Mahtava allashuone antaa kierrokselle arvoisensa päätöksen.

hearstcastle_23


Bussi vie meidät takaisin vierailukeskukseen. Lumotun kukkulan maisemissa sijaitsi aikoinaan kaiken muun lisäksi Hearstin rakennuttama maailman suurin yksityinen eläintarha. Häkkiin joutuneiden eläinten lisäksi näillä pelloilla vaelteli kirahvien, kameleiden ja antilooppien kaltaisia kulkijoita. Vielä tänäkin päivänä San Simeonissa elää vapaana yli sadan seepran lauma, joka koostuu Hearstin tuomien eläinten jälkeläisistä. Emme harmiksemme näe seeproja lainkaan, vaikka ne voisi hyvällä onnella huomata vaikka Highway 1:n varrelta.

hearstcastle_30


Tilaamme vierailukeskuksen itsepalveluravintolasta hampurilaiset koko perheelle. Kontrasti ylellisen kartanon ja pikaruoan välillä on melkoinen, vaikka burgerit ihan maukkaita ovatkin. Tarjolla on tietenkin myös matkamuistomyymälä sekä Hearst Castlen historiaan liittyvä näyttely. Kierrämme näyttelyn mielellämme ympäri, mutta emme malta enää jäädä katsomaan lipun hintaan kuuluvaa 40-minuuttista dokumenttielokuvaa Hearst Castle – Building the Dream.    

hearstcastle_15


William Randolph Hearst on varmasti ollut mielenkiintoinen persoona. Mieleeni piirtyy kuulemani perusteella käsitys oikukkaasta pohatasta, joka tottui saamaan tahtonsa läpi joka tilanteessa. Hän ei juuri välittänyt yleisestä mielipiteestä ja eli häpeilemätöntä luksuselämää. Jotkut ovat kutsuneet Hearstia aikansa vihatuimmaksi mieheksi koko Amerikassa. Tähän hahmoon tarttui myös Orson Welles, jonka ohjaama ja näyttelemä Citizen Kane kuvaa satiiriseen tyyliin Hearstin elämää. Hearst ei voinut sietää filmiä lainkaan, mutta epäonnistui yrityksessään tuhota kaikki elokuvan kopiot. Citizen Kanesta ei tullut kassamagneettia, mutta kriitikot ovat arvostaneet sen jopa maailman parhaaksi elokuvaksi. 

hearstcastle_18


Vaikka Hearst Castle onkin rakennustyylinsä osalta melko sekava, voi sitä pitää myös poikkeuksellisen kauniina. Yksi Hearstin vieraista, irlantilaiskirjailija George Bernard Shaw, kuvasi kartanoa sanomalla, että tällaisen Jumalakin olisi rakentanut, jos hänellä olisi vain ollut tarpeeksi rahaa. Letkautus on hyvinkin osuva. Hearst Castle on ehdottomasti näkemisen arvoinen nähtävyys, joka pääsi ylittämään omat jo valmiiksi korkealle asettamani odotukset.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
2 kommenttia

1 kommentti

  1. Meitä jäi muuten vähän harmittamaan, että Highway 1 oli meidän reissun aikana poikki, emmekä päässeet ajamaan siitä kuin osan. Esimerkiksi tämä osuus jäi meiltä kokonaan valitettavasti väliin. No, jääpähän yhä edelleen nähtävää seuraavalle reissulle. Tämä vaikuttaa mukavalta kohteelta.

    • Mika / Lähtöportti

      11.10.2023 at 20:28

      Highway 1 tuntuu olleen monena vuonna poikki, sillä olen kuullut samanlaisia kokemuksia monelta muultakin. Katkokset voivat olla pitkiä, sillä nytkin tie on edelleen poikki viime tammikuun maanvyöryn jäljiltä. Harmi että teiltä jäi juuri tämä Cambrian ympäristö väliin, mutta onpahan tosiaan sitten uutta nähtävää seuraavalle kerralle!

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhdysvallat

New Yorkin Vapaudenpatsas ja Ellis Island

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Lokakuussa 2024 tehtyyn New Yorkin -matkaan mahtui runsaasti elämyksiä, ja olen julkaissut reissusta paljon juttuja. Sarjan päättävässä kirjoituksessa käydään Vapaudenpatsaan juurella sekä tutustutaan Ellis Islandilla sijaitsevaan mielenkiintoiseen siirtolaismuseoon.

Aurinko valaisee syksyisen New Yorkin katuja, kun suunnistamme kohti Manhattanin eteläkärjessä sijaitsevaa Battery Parkin lauttaterminaalia. Kaupungissa on totta kai aina paljon turisteja, mutta matkailijamäärä tuntuu koko pariviikkoisen reissumme aikana häiritsevältä oikeastaan vain tänä aamupäivänä. Puiston alueelle muodostunut pitkä jono etenee hyvin hitaasti, ja pääsemme lopulta lauttaan vasta puolitoista tuntia paikalle saapumisemme jälkeen. Suurin pullonkaula on tarkka lentokenttätyylinen turvatarkastus.

newyork_vapaudenpatsas_01


Lauttaliput Vapaudenpatsaasta tunnetulle Liberty Islandille sekä viereiselle Ellis Islandille kannattaa ostaa hyvissä ajoin etukäteen Statue City Cruisesin nettisivuilta. Muutkin yhtiöt mainostavat erilaisia risteilyjä, mutta Statue City Cruises on ainoa, joka saa rantautua näille saarille. Molemmille saarille saa jäädä haluamakseen ajaksi ja jatkaa kierrosta jollakin seuraavalla lautalla. Risteilyn voi aloittaa Battery Parkin sijasta myös New Jerseyn Liberty State Parkista, jossa jonoista ei liene harmia.


newyork_vapaudenpatsas_05

Vapaudenpatsas Vierailu Liberty Islandilla

Päivä etenee mukavasti, kunhan lopulta pääsemme lautan kyytiin. Nautimme kirkkaasta säästä sekä maisemista, sillä varsinkin näkymä Manhattanille päin on mykistävän upea. Katse kääntyy silti pian nopeasti lähestyvän Vapaudenpatsaan suuntaan. Lauttamatka vie vain noin vartin verran. Tuntuu hienolta nähdä maailmankuulu patsas lähietäisyydeltä. Aiemmalla New Yorkin -matkallamme ihailimme sitä vain kauempaa, ilmaisen Staten Island Ferryn kyydistä.

newyork_vapaudenpatsas_09


Teemme kierroksen pienen Liberty Islandin ympäri. Vierailemme pikaisesti ilmaisessa museossa, jossa käydään läpi Vapaudenpatsaan taustatietoja sekä erityisesti sen rakentamista.

newyork_vapaudenpatsas_07


Opin muun muassa, että nimikkotornistaan tunnettu Gustav Eiffel osallistui Vapaudenpatsaan rakentamiseen suunnittelemalla sen tukirakenteet. Museon näyttävin esine on Vapaudenpatsaan alkuperäinen soihtu, joka oli käytössä vuoteen 1986 saakka.

newyork_vapaudenpatsas_02


Vapaudenpatsas on Ranskan kansan Yhdysvalloille antama lahja, jolla juhlistettiin maiden välistä ystävyyttä. Ranskassa järjestettiin suuri rahankeruukampanja patsaan rahoittamiseksi, kun taas Yhdysvalloissa kerättiin varoja jalustan toteuttamista varten.

newyork_vapaudenpatsas_03


Kuvanveistäjä Frédéric Auguste Bartholdin suunnittelema patsas on jalustoineen 93 metriä korkea, joten se näkyy kauas. Vapaudenpatsas on toivottanut New Yorkiin saapuneet laivamatkailijat tervetulleiksi vuodesta 1866 lähtien. Hahmon oikeassa kädessä oleva soihtu kuvaa vapautta ja valoa, kun taas vasemmassa kädessä olevaan lakitauluun on kirjoitettu Yhdysvaltojen itsenäisyysjulistuksen päivämäärä.

newyork_vapaudenpatsas_04


Lauttalippujen oston yhteydessä on mahdollisuus varata vierailu Vapaudenpatsaan korokkeen päälle tai ylös aina patsaan kruunun sisälle saakka. Korokkeen päälle pääsee hissillä, mutta kruunuun täytyy kavuta kierreportaita pitkin. Lisämaksu näille näköalapaikoille pääsystä on hyvin pieni, mutta varaus erityisesti kruunuun nousemista varten täytyy tehdä hyvissä ajoin etukäteen. Meille riittää patsaan katselu maan tasalta, sillä emme halua viettää Liberty Islandilla kovin paljoa aikaa. Tarkoituksenamme on nimittäin ehtiä tutustumaan Ellis Islandin siirtolaismuseoon kiireettömästi.

newyork_vapaudenpatsas_08


Liberty Islandilta on hienot näkymät Manhattanille päin ja maisemia kelpaa varsinkin näin kauniina päivänä pysähtyä ihailemaan. Lauttalaiturin lähistöllä toimii kahvila, jota emme kuitenkaan lähde lähemmin tutkimaan.


newyork_ellisisland_15

Ellis Islandin siirtolaismuseo

Vaikka Vapaudenpatsas onkin maailmankuulu, pidän Ellis Islandia päivän pääkohteena. Seuraavalle laituriin saapuvalle lautalle on melko pitkä jono, mutta mahdumme onneksi siitä huolimatta hyvin kyytiin. Matka on lyhyt, sillä Ellis Island sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä Liberty Islandista.

newyork_ellisisland_06


Istahdamme Ellis Islandille rantauduttuamme penkille syömään lautalta ostetut hotdogit. Ne eivät ole valtavan suuria, mutta siirtävät nälkää riittävästi, jotta jaksamme tutustua siirtolaismuseoon. Lähisuvussani ei ole valtameren ylittäneitä siirtolaisia, enkä ole itsekään harkinnut vakavissani ulkomaille muuttamista, mutta aihe on mielestäni äärimmäisen kiehtova.

newyork_ellisisland_04


Laivalla New Yorkiin saapuneet siirtolaiset astuivat maihin Ellis Islandilla, jossa toimi vuosina 1892–1954 vilkas vastaanottokeskus. Varsinainen massamuutto päättyi jo vuonna 1924, jolloin siirtolaislakeja tiukennettiin oleellisesti. Ellis Islandin kautta ehti tulla Yhdysvaltoihin yli 12 miljoonaa parempaa elämää tavoitellutta ihmistä. Voi vain kuvitella, kuinka paljon heidän jälkeläisiään asuu Yhdysvalloissa nykyään. Kalleimpien luokkien matkustajat tarkastettiin jo laivalla, joten Ellis Islandille tulijat edustivat yleensä alempia yhteiskuntaluokkia.

newyork_ellisisland_01

 
Entisessä vastaanottokeskuksessa toimivan siirtolaismuseon pääsymaksu sisältyy lauttamatkan hintaan. Museo täyttää odotukseni hyvin. Vietämme sisätiloissa perheellemme sopivasti reilut kaksi tuntia, mutta näyttelyissä olisi voinut viihtyä kauemminkin esimerkiksi ihmisten elämäntarinoista kertovia videoita katselemalla. Englanniksi luettavaa tietoa on hyvin paljon, kun taas erilaisia esineitä voisi olla näytteillä enemmänkin. Hyvin kieltä osaava vanhempi tyttäremme vaikuttaa olevan museosta todella kiinnostunut, kun taas nuorempi ei jaksa innostua yhdessä lukemistamme teksteistä yhtä paljon.

newyork_ellisisland_10


Alimman kerroksen näyttelyissä pääsee tutustumaan muun muassa siirtolaisuuden nykypäivään. Videonäytöille voi valita katsottavakseen siirtolaisten tarinoita. Mukana on sekä kuuluisia henkilöitä että ihan tavallisia eri puolilta maailmaa kotoisin olevia ihmisiä. He kertovat taustastaan, muuton syistä, sopeutumisesta sekä nykyisestä amerikkalaisesta elämästään.

newyork_ellisisland_11


Eräältä näytöltä voi tutkia eri kansalaisuuksien, kuten vaikkapa suomalaisten määrää eri puolilla Yhdysvaltoja. Pääsemme kokeilemaan myös Yhdysvaltojen kansalaisuuden hakemisprosessiin kuuluvaa testiä, jossa mitataan tietoja maan historiasta sekä hallintojärjestelmästä. Testi osoittautuu varsin kimurantiksi, emmekä onnistu läpäisemään sitä ainakaan ensimmäisellä yrittämällä.

newyork_ellisisland_13


Toisen kerroksen ja samalla koko rakennuksen ylivoimaisesti näyttävin tila on suuri Registry Room, jossa siirtolaiset tutkittiin ja tarkastettiin. Juhlavalta näyttävä sali oli aikoinaan hyvin vilkas ja äänekäs paikka, jonka moni tulokas koki peräti pelottavaksi. Ilmassa oli helpotusta pitkän merimatkan päättymisestä, mutta myös hämmennystä. Jännitys oli luonnollisesti pinnassa ennen kuin varmistui, saisiko raskaan höyrylaivamatkan tehnyt ihminen luvan päästä määränpäähänsä. Olisi tuntunut musertavalta joutua palaamaan saman tien takaisin, varsinkin jos kaikki säästöt oli sijoitettu laivalippuun. Pari prosenttia saapuneista joutui kokemaan tuon tylyn kohtalon.

newyork_ellisisland_14


Registry Room oli käytössä vuodesta 1900 alkaen, jolloin uusi vastaanottorakennus valmistui tulipalossa tuhoutuneen tilalle. Siirtolaisiksi pyrkiviltä kului Ellis Islandilla yleensä muutamia tunteja, joista suurin osa meni jonottamiseen. Saarella suoritettiin erityisesti tartuntatauteihin liittyvä ripeä terveystarkastus, selvitettiin mahdollista rikostaustaa sekä arvioitiin kykenevyyttä itsensä elättämiseen Amerikassa. 

newyork_ellisisland_03

 
Samassa kerroksessa sijaitseva Through America’s Gate -näyttely on mielenkiintoinen ja perehdymme siihen varsin perusteellisesti. Näyttely kertoo vaihe kerrallaan siirtolaisten saapumisesta ja kohtelusta Ellis Islandilla. Kiinnostavimpia ovat yksittäisten ihmisten tarinat. Vaikka esillä on muutamia esineitäkin, perustuu näyttelyn anti suurelta osin luettaviin teksteihin tai ääniopastuslaitteen kuuntelemiseen. On kiehtovaa, että tietoa on tarjolla juuri samoissa tiloissa, joissa siirtolaisetkin ovat aikoinaan kulkeneet. Mieleeni jää eräänlainen kuulusteluhuone, jossa osa tulokkaista joutui selvittämään taustojaan ennen maahantulopäätöksen tekemistä.

newyork_ellisisland_07


Kerroksen toisesta päästä löytyvä Peak Immigration Years -näyttely johdattaa siirtolaisuuden vilkkaimpiin vuosiin, jotka osuivat 1800-luvun lopulle ja 1900-luvun alkuun. Samalla tulee pohdittua maahanmuuton taustoja, joihin liittyi muun muassa köyhyyttä sekä vainojen, sotien tai nälänhädän kaltaisia kriisejä. Esillä on erilaisia mainosjulisteita sekä passeja, joista muutamat ovat suomalaisia. Vielä 1920-luvulla koko perhe saattoi mahtua samaan passikuvaan.

newyork_ellisisland_16


On jännittävää miettiä siirtolaisten laivamatkoja valtameren ylitse. Olen käynyt Belgian Antwerpenissa sijaitsevassa erinomaisessa Red Star Linen museossa, joka käsittelee eurooppalaisten muuttoa Amerikkaan lähtösataman näkökulmasta. On mielenkiintoista jatkaa aiheeseen tutustumista täällä valtameren toisella puolella New Yorkissa. Osa tulokkaista jäi kaupunkiin, mutta moni jatkoi rautateitä pitkin muualle Amerikan ihmemaahan.

newyork_ellisisland_09


Ylimmän kerroksen näyttelyissä voi tutustua Ellis Islandin historiaan ja kehitykseen. Samalla selviää, kuinka paljon rakennuksia on remontoitu, jotta ne on saatu nykyiseen kuntoonsa. Näytteillä on jo ruostuneita esineitä, jotka ovat olleet käytössä saaren vastaanottokeskuksessa ja sairaalassa silloin kauan sitten. Yksi museon osa havainnollistaa siirtolaisten tarinoita kotimaista tuotujen esineiden avulla.

newyork_ellisisland_12


Saari on saanut nimensä Samuel Ellisiltä, joka osti sen itselleen vuonna 1770. Saaren koko oli tuolloin vain murto-osa nykyisestä, sillä Ellis Islandia on laajennettu erikoiseen kulmikkaaseen muotoonsa täyttömaan avulla. Siirtolaisten vastaanottokeskus eli nykyinen museo hallitsee saaren toista puolta, kun taas muuhun alueeseen ja esimerkiksi entisiin sairaalarakennuksiin pääsee tutustumaan ainoastaan opastetulla Hard Hat Tourilla. Opastukseen oikeuttavat liput hankitaan etukäteen lauttalippujen oston yhteydessä.

newyork_ellisisland_02

 
Näyttelyssä tulee vastaan ensimmäistä Ellis Islandin kautta saapunutta siirtolaista esittävä patsas. Teini-ikäinen Annie Moore tuli Irlannista Yhdysvaltoihin vuoden 1892 ensimmäisenä päivänä. Hahmo näyttää minusta tutulta, sillä olen tavannut Annien aiemminkin. Irlannin etelärannikolla Cobhissa vuosia sitten näkemäni patsas on kuitenkin hieman erilainen, sillä siellä Annien rinnalla on kaksi pikkuveljeä.

newyork_ellisisland_05


Meiltä kuluu siirtolaismuseossa reilut kaksi tuntia, ja olisin voinut viihtyä helposti kauemminkin. Päivän toiseksi viimeinen alus takaisin Manhattanille lähtee jo puoli viiden jälkeen. Saamme hyvät paikat yläkannelta, josta kelpaa ihailla maisemia lyhyen lauttamatkan ajan. Retken alkuosaan kuului harmillisen paljon jonottamista, mutta päivä on ollut muuten todella antoisa ja mielenkiintoinen. Tuntui sykähdyttävältä nähdä Vapaudenpatsas lähietäisyydeltä, mutta vieläkin kiinnostavampaa oli tutustua siirtolaishistoriaan Ellis Islandilla. Pieni saari on täynnä miljoonien ihmisten koskettavia tarinoita.

Jatka lukemista

Yhdysvallat

Päiväkävelyllä New Yorkin Harlemissa

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Vuoden takaisen New Yorkin -matkan varrelle mahtui monenlaisia paikkoja. Erään päivän kohteena oli kiehtova Harlemin kaupunginosa, joka tunnetaan afroamerikkalaisesta kulttuuristaan. Päällimmäisenä kokemuksena jäi mieleen mainio soul food -ravintola.

Metrojuna ehtii kolistella hyvän matkaa Manhattania pohjoiseen, kunnes saavumme Columbian yliopiston pysäkille. Ajattelemme käväistä New Yorkin vanhimman korkeakoulun pihamaalla, mutta se ei onnistukaan ihan noin vain. Portista turistina päästäkseen pitäisi olla ennakkovaraus opastetulle kierrokselle, joten eliittiyliopiston tilukset jäävät nyt näkemättä. Se ei ole onneksi suuri pettymys, sillä retken tärkeimpänä kohteena on Harlemin kaupunginosa. Morningside Heightsissa sijaitsevan yliopiston porteilta on Harlemin sydämeen vain lyhyehkö alamäkeen viettävä kävelymatka.

newyork_harlem_03


Saavumme pian 125th Streetille, joka tunnetaan myös nimellä Martin Luther King Jr. Boulevard. Uteliaisuus täyttää mielen, kun kävelemme tätä Harlemin pääkatua eteenpäin. Päässäni alkaa soida Bobby Womackin upea kappale Across the 110th Street. Muistan kuulleeni biisin ensi kertaa autoradiosta Kehä III:lla ja vaikuttuneeni siitä kovasti. Vääräleuat pitävät Kehä kolmosta susirajana, mutta 110th Street on erottanut vielä rajummin alueita toisistaan. Central Parkin pohjoisreunaa seuraava katu tunnetaan rajana, jonka ylittäminen on tarkoittanut saapumista afroamerikkalaisten asuttamaan köyhään ja vaaralliseen Harlemiin. Vuonna 1972 julkaistussa laulussa Harlem on karu paikka, jossa selvitäkseen on pysyttävänä kovana. Harlem is the capital of every ghetto town, kuuluu Womackin käheä ääni mielessäni.

newyork_harlem_02


Olemme reilusti 110. kadun pohjoispuolella, mutta Martin Luther King Jr. Boulevardilla tuntuu huolettomalta kulkea. Harlem on siistiytynyt vuosituhannen vaihtumisen jälkeen paljon, ja ainakin päivällä kadut ovat yhtä turvallisia kuin muuallakin New Yorkissa. En silti lähtisi seikkailemaan Harlemin sivukujille öiseen aikaan. Valoisallakin voi vastaan tulla jokunen koditon tai muuten epämääräinen kulkija, mutta kukaan ei kiinnitä meihin huomiota. Harlemkin keskiluokkaistuu, valkoihoisten asukkaiden määrä kasvaa ja asumisen hinta nousee. Ilmiössä on sekä hyvät ja huonot puolensa. Kaupunginosan kehittyminen on tietenkin hyvä asia, mutta on surkeaa, jos kaikilla nykyisillä asukkailla ei ole enää varaa jäädä Harlemiin.

newyork_harlem_04


Harlemissa on paljon kirkkoja. Kurkistamme sisälle katoliseen St. Joseph of the Holy Family -kirkkoon, joka on kaupunginosan vanhin. Joosefille omistetussa kirkossa on käydessämme hiljaista, sillä eletään vasta keskiviikkoa. Sunnuntait ovat Harlemissa juhlapäiviä, jolloin monet paikalliset pukeutuvat parhaimpiinsa ja suuntaavat jumalanpalveluksiin. Aito hyväntuulinen gospelmessu Harlemissa olisi varmasti mieleenpainuva elämys kenelle tahansa. Jos tällainen kiinnostaa, kannattaa selvittää etukäteen mitkä kirkot ottavat mieluiten matkailijoita vastaan ja kuinka tilaisuudessa toimitaan seurakuntaa kunnioittavasti. Liiallisesta turistien määrästä on tullut ongelma joillekin suosituimmille kirkoille.

newyork_harlem_05

Myös katutaide kuuluu oleellisesti Harlemin ilmeeseen ja identiteettiin. Emme etsi mitään tiettyä teosta, mutta värikkäitä muraaleja tulee vastaan monella kulmalla. Useissa maalauksissa on yhteiskunnallisia aiheita ja julkisuudesta tuttuja tummaihoisia hahmoja. Esimerkiksi LeBron James on hyvä aihe, koska koripallotähti ottaa hanakasti kantaa myös urheilun ulkopuolisiin asioihin.

newyork_harlem_14


Vaikka olemmekin yhä Manhattanilla, tuntuu kuin Harlem olisi ihan eri puolella maailmaa kuin keskikaupungin pilvenpiirtäjät. Talot ovat matalampia ja ympärillä tuntuu olevan avaruutta, sillä kadut ja jalkakäytävät ovat leveitä. Aurinko lämmittää viileää syyspäivää ja ilma tuntuu kirkkaammalta kuin Manhattanin eteläosassa. Pääkadun varrella on jonkin verran kaupustelijoita, joiden kojuista voisi ostaa vaikkapa vaatteita tai matkamuistoja. Kaduilla kuulee myös paljon musiikkia. Ämyreistä pauhaa enimmäkseen energiseltä kuulostavaa rappia ja hiphopia.

newyork_harlem_15


Saavumme pian Apollo-teatterin kohdalle ja kurkkaamme aulaan, josta löytyy myös matkamuistomyymälä. Apollolla on lähes tarunhohtoinen maine afroamerikkalaisen musiikin keskuksena, ja sen lavalla on esiintynyt paljon huippuartisteja. Konserttisali tunnetaan erityisesti yhä jatkuvista Amateur Night -tapahtumistaan, joiden kautta moni uusi kyky on ponnistanut julkisuuteen. Vuonna 1934 alkaneista amatööri-illoista ovat edenneet maailmalle muiden muassa Ella Fitzgerald, Jimi Hendrix sekä Jackson 5, jonka riveissä lavalla esiintyi vasta 8-vuotias Michael Jackson.

newyork_harlem_16


Michael Jackson esiintyi Apollossa myös maailmankuuluna artistina, ja salin konserttilista on muutenkin komea. Monien muiden ohella esimerkiksi Josephine Baker, Aretha Franklin, Nat King Cole, James Brown, Bob Marley ja Prince ovat esiintyneet Apollossa. Vaikka konsertit painottuvatkin mustiin muusikoihin, on Apollon lavalla esiintynyt myös valkoihoisia artisteja, kuten Paul McCartney ja Guns N’ Roses. Apollo on nyt tätä kirjoittaessani remontin vuoksi suljettu ja tarkoitus avata uudelleen vuoden 2026 aikana.

newyork_harlem_12


Käännymme hiljaisemmille kaduille ja ohitamme halloween-koristeiden lisäksi jälleen uusia seinämaalauksia. 126th Streetin ja Malcolm X Boulevardin kulmalla oleva taideteos on niin täynnä yksityiskohtia, että sitä pitää pysähtyä ihailemaan. Paul Deon sekatekniikalla luoma Planet Harlem on hieno maalaus, josta löytyy paljon tunnettuja kasvoja. Se on suunniteltu kunnianosoitukseksi Harlemin yhteisölle.

newyork_harlem_20


Harlemissa syödään soul foodia, jonka juuret ulottuvat Yhdysvaltojen etelävaltioihin. Afroamerikkalaista perinneruokaa saa monesta ravintolasta, joista Sylvia’s Restaurant on tunnetuin. Meillä ei ole ihan vielä nälkä, joten ohitamme kuuluisan ravintolan ja jatkamme kierrostamme vielä hieman pohjoiseen päin. Seuraavaksi vastaan tuleva National Jazz Museum on ohi kulkiessamme suljettu, sillä se on avoinna ainoastaan torstaista lauantaihin. Pieni museo olisi varmaankin kiinnostava vierailukohde jazzin ystäville, muttei liene muuten erityinen nähtävyys.

newyork_harlem_19


Harlemin väljät kadut tuntuvat hyvältä kohteelta päiväkävelylle, sillä kiinnostavaa nähtävää riittää. Rakennukset edustavat monin paikoin vanhaa ja hyvin kaunistakin arkkitehtuuria. Tyyli ei oikein sovi Harlemin slummimaineeseen, joten on syytä kurkistaa alueen historiaan. Harlem alkoi kehittyä voimakkaasti 1880-luvulla, jolloin rakennettiin paljon uusia asuntoja. Kaupunginosa suunniteltiin varakkaalle väestölle ja siitä kaavailtiin kulttuurin sekä esimerkiksi muodin keskusta. Taloja nousi nopeaan tahtiin, jotta mahdollisimman moni asunto valmistuisi ennen rakentamiseen liittyneitä tiukempia lakeja.

newyork_harlem_01


Talous alkoi kuitenkin taantua, eikä Harlemiin saapunut odotettuja muuttajia. Kotien jääminen tyhjilleen tiesi hintojen laskemista. Tilanteen hyödynsivät ensimmäisenä juutalaiset ja italialaiset. Sitten alkoi mustan väestön suuri muuttoaalto Yhdysvaltain eteläosista kohti pohjoisen kaupunkeja. Taustalla olivat etelävaltioiden rotuerottelua ylläpitäneet lait ja toisaalta New Yorkissa odottaneet työmahdollisuudet. Moni suuntasi Harlemiin, joka alkoi täyttyä afroamerikkalaisista. Alue kukoisti erityisesti 1920-luvulla, jolloin elettiin Harlemin renessanssia. Harlem oli mustan kulttuurin keskus, jonka kirjailijat ja muiden alojen taiteilijat nousivat kuuluisuuteen.

newyork_harlem_18


Seuraavan vuosikymmenen lama tiesi Harlemin tuhoa. Useimpien ihmisten rahat eivät riittäneet elämiseen, puhumattakaan että joku taho olisi tukenut kulttuuria. Seurasi joukkopako, jonka jälkeen Harlemiin jäivät vain köyhimmät mustat. Rappioon liittyi työttömyyden lisäksi väkivaltaisia jengejä, huumeongelmia ja ylipäätään kaikenlaista rikollisuutta. Tilanne oli pahimmillaan 1970-luvulla, eikä 1990-lukukaan ollut juuri parempi. Tein silloin kaverin kanssa laajaa lukioesitelmää New Yorkista, ja Harlem pinttyi mieleeni paikkana, jossa käymisestä ei selviäisi hengissä. Tällä vuosituhannella Harlem on jälleen elpynyt, muun muassa kaupunginosaan tehtyjen investointien ja rikollisuuteen puuttumisen myötä.

newyork_harlem_11


Jaksan yhä kulkiessamme ihmetellä Harlemin ilmapiirin erilaisuutta eteläisempään Manhattaniin verrattuna. Käännymme Malcolm X -bulevardille, jota pitkin kävelemme etelään. Malcolm X on mielenkiintoinen hahmo Harlemin ja koko Yhdysvaltojen historiassa. Aiemmin rosvopäällikkönä ja huumekauppiaana toiminut mies kääntyi vankilassa istuessaan muslimiksi ja ryhtyi kansalaisoikeustaistelijaksi. Hänestä tuli yksi merkittävimmistä afroamerikkalaisista henkilöistä ja tärkeä mustien oikeuksien edistäjä. Malcolm X murhattiin vuonna 1965. Mieleeni tulee jälleen Bobby Womackin kappale. Se ei kerro Malcolm X:sta, mutta sankarina kuollut mies olisi varmaankin voinut lausua samoja sanoja. I’m not saying what I did was all right, trying to break out of the ghetto was a day-to-day fight.

newyork_57


Nälkäkin alkaa viimein kurnia, joten suuntaamme soul foodia tarjoavaan Amy Ruth’siin. Ravintola on suorastaan fantastinen löytö ja ateriasta tulee koko matkan mieleenpainuvin. Tarjoilijamme Tasha ottaa meidät sydämellisesti vastaan ja tunnemme itsemme lämpimästi tervetulleiksi. Amy Ruth’s on melko tunnettu ravintola eikä mikään salaisuus turisteille, mutta nyt pöydissä näkyy vain muutamia paikallisilta vaikuttavia asiakkaita. Yksinkertaisesti sisustetuissa ruokasaleissa on paljon seinämaalauksia, jotka esittävät kuuluisia tummaihoisia henkilöitä. Afroamerikkalaisuus on esillä kaikkialla.

newyork_harlem_06


Tilaan presidentti Barack Obaman mukaan nimettyä kananrintaa, jonka lisukkeina on barbeque-kastiketta, coleslawia ja perunasalaattia. Kyytipoikana toimii Harlem Wit -olut. Kana on niin maukasta ja mureaa, etten muista milloin olisin syönyt parempaa. Ravintolan tunnetuin annos on yhdistelmä kanaa ja vohveleita. Jätämme tämän kokeilematta, mutta Tasha suosittelee vohvelia tyttärien lohikrokettien seuraksi. You will like it, do you trust me? Tytöt nyökkäävät ja ovat annoksiinsa oikein tyytyväisiä. Maistan palan vohvelia itsekin, ja ymmärrän kehujen syyn. Ateria tuo hyvän mielen ja poistumme kadulle kovin kylläisinä.

newyork_harlem_08


Ravintolan lähistöltä löytyvä Malcolm Shabazz Harlem Market on arkisena iltapäivänä yllättävän hiljainen. Värikkäillä markkinoilla myydään afrikkalaisia tuotteita, lähinnä vaatteita ja esimerkiksi koruja sekä puuesineitä. Valikoimassa ei näy meille mitään ostettavaa, mutta eksoottiset markkinat ovat mukava lisä päivän kierrokselle.

newyork_harlem_09


Jatkamme matkaamme kohti 110th Streetin metroasemaa. Ohjelmassa ovat seuraavaksi kävelykierros Central Parkin eteläosissa sekä Broadway-musikaali. New Yorkissa voi todellakin kokea yhden päivän aikana paljon erilaisia asioita. Harlem houkuttelee nähtävyyksien sijasta tunnelmillaan. Se on ehdottomasti käymisen arvoinen ja monin tavoin ainutlaatuinen osa Manhattania.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja