Montenegro
Skadar-järven aalloilla ja maisemateillä

Montenegron ja Albanian rajalla sijaitseva Balkanin suurin järvi tunnetaan nimillä Skadar ja Skutari. Maisemien katselu oli mukavaa veneestä käsin, mutta todelliset elämykset odottivat järven lähistöllä kiemurtelevien maalaisteiden näköalapaikoilla.
Teemme Skadar-järvelle päiväretken Kotorin kulmilta. Ajomatkaa kertyy nopeinta reittiä pitkin noin puolitoista tuntia yhteen suuntaan. Saamme ihailla matkan varrella kimaltelevaa Adrianmerta, kunnes käännymme sisämaahan päin. Muun muassa Budvan ohitse kulkeva tie on hyvässä kunnossa.
Skadar-järven melko pienimuotoinen turismi on Montenegron puolella keskittynyt Virpazarin kylään. Kohtaamme heti taajamaan saavuttuamme keltaiseen collegepaitaan pukeutuneen pitkän aurinkolasipäisen miehen. Turistiansan haju tunkeutuu vahvasti nenään jo ennen kuin avaan auton ikkunan. Mies kertoo haluavansa auttaa pysäköinnissä. En tohdi kieltäytyäkään, sillä tyhjää parkkitilaa ei näy missään. Aurinkolasimies järjestää automme puiston laidalle sellaiseen koloon, jota en itse olisi ymmärtänyt hyödyntää. Pysäköinti on ilmaista.

Alkaa perinteinen kysely siitä, mistä olemme kotoisin. Olen jo tottunut kuulemaan tällä suunnalla aina ensimmäisenä Matti Nykäsen nimen, joten Jari Puikkonenkaan ei yllätä. Kolmas aurinkolasimiehen muistama suomalainen tulee kuitenkin puun takaa, nimittäin Risto Ulmala. Muistan kyllä Coloradon suden, jonka piti pelastaa Suomen kestävyysjuoksumaine 80- ja 90-lukujen taitteessa. Splitin EM-kisojen kuudes sija ei ole näköjään unohtunut ainakaan Virpazarissa. Asia sopii hyvin kuvaan, sillä täällä aika tuntuu jollakin lailla pysähtyneen. Kenties kyse on vain vilkkaasta mielikuvituksestani, mutta huomaan aistivani Virpazarissa henkäyksiä Jugoslavian ajoilta.

Aurinkolasimies kertoo, että järven kunnolla nähdäkseen kannattaa lähteä veneretkelle. Olen lukenut jostain, että vesille pääseminen saattaisi olla vaikeaa. Tämän tiedon perusteella tunnen itseni onnekkaaksi ja idea houkuttelee, varsinkin kun aurinkokin paistaa kirkkaalta taivaalta. Siirrymme kulman taakse Hotel Pelikanin ravintolaan, jossa kuulemme tarkemman kuvauksen veneajelun sisällöstä. Tarjoilija tuo eteemme kaupantekijäisiksi korillisen priganice-munkkeja, jotka ovatkin erinomaisia. Tiedämme nälän yllättävän parin tunnin kuluessa, joten tilaamme saman tien myös ruoat odottamaan järveltä palaamistamme.

Kävelemme mutaista polkua pitkin veneeseen, jossa on kymmenkunta muutakin matkailijaa. Alus lipuu muutaman minuutin ruohikon keskelle raivatussa kanavassa, kunnes maisema avartuu. Laajan vesialueen toisella laidalla häämöttää Albania, jolle kolmannes järvestä kuuluu.

Tuntuu mukavalta katsella maisemaa ja nauttia niin vesillä olemisesta kuin auringonpaisteestakin. Rannat ovat kauniita, mutta toisaalta risteily ei tarjoa mitään mullistavia kokemuksia. Etukäteen mainostettu linnoitus on melko vaatimaton, emmekä edes mene kovin lähelle sitä. Samoin ennakkoon mainittu luostari nähdään vain pienenä hahmona kaukaisella rinteellä.

Skadar-järvi tunnetaan jonkinlaisena lintuparatiisina ja erilaisia lintuja näkyykin jonkin verran. Olisin kuitenkin nauttinut enemmän pienemmällä veneellä tai vaikka kanootilla tehdystä retkestä, jolloin lintujen lähelle olisi päässyt aivan toisenlaisella tavalla.

Selvitin jälkikäteen, että 20 euron hinta aikuiselta on tällaisesta puolentoista tunnin kierroksesta kohtuuttoman suuri, varsinkin kun kyseessä ei ollut yksityinen retki. Lisäksi piti maksaa myös neljän euron sisäänpääsymaksu kansallispuistoon, mikä toki tuntuu olevan yleinen käytäntö. En sano risteilyä huonoksi kokemukseksi, mutta mitenkään ehdoton elämys se ei Skadar-järvellä ainakaan näin toteutettuna ole. Jos haluat mennä, neuvottele ainakin hinta huomattavasti alhaisemmaksi.

Meille on risteilyn jälkeen sovitusti Hotel Pelikanissa pöytä katettuna. Tarjoilija vaikuttaa aidosti mukavalta ja vaikkei ravintola olekaan hieno, pidän sen hauskalla tavalla kulahtaneesta jugoslavialaishenkisestä sisustuksesta. Ruoan taso ei valitettavasti herätä ihastusta. Meille on suositeltu erityisesti viereisestä järvestä pyydettyä kalaa. Kuvan alkupalalautasen tönkkösuolatuista antimista on kuitenkin tuoreus kaukana. Vihanneskeitto näyttää erehdyttävästi vedessä lämmitetyltä herne-maissi-paprika -pakastesekoitukselta.
Pääruoaksi tarjotut karppi ja ankerias ovat periaatteessa kelvollisia, mutta uunipadassa tuotujen annosten valtava koko masentaa ja ruotojen perkaaminen tappaa lopun innostuksen. Viimeistään silloin ovat maailmankirjat pahasti sekaisin, kun anoppi ei saa talon omituisenväristä valkoviiniä kurkusta alas. Pysyttelen automiehenä vesilinjalla, mutta pieni maistiainen tuo mieleen lähinnä Baskimaan rutikuivien siidereiden extrahapatetun version. Talo tarjoaa jälkiruoaksi maukasta omenatorttua ja ravintolasta jää näin lopulta hyvääkin makua suuhun.

Jätämme Virpazarin taaksemme hieman ristiriitaisissa tunnelmissa. Hämmennys unohtuu kuitenkin hetkessä, kun suuntaamme suoraan pohjoiseen johtavalle vuoristotielle. Pieni tie kapenee huolestuttavan paljon ja nousee yhä korkeammalle.

Maisemat järvelle päin ovat uskomattoman kauniita ja vain paranevat matkan edetessä. Tiellä on leveyttä paikoitellen hädin tuskin yhden auton verran.

Jyrkänteen puolella ei ole minkäänlaisia kaiteita, joten katson parhaaksi pysytellä kaukana reunasta, enkä välitä auton toiseen oveen osuvista pensaiden oksista.

Välillä sukellamme vehreisiin laaksoihin, joiden yksinäisten talojen pihoilla myydään viiniä, hunajaa ja muita maaseudun antimia. Piikkiherneiden keltaiset kukat tuovat mieleen Irlannin.

Uskomattoman upea, mutta paikoitellen lähes pelottavan kapea maisematie johtaa meidät lopulta Rijeka Crnojevićan kylän sillalle. Noin 25 kilometrin kapealla tieosuudella tuli onneksi vastaan vain pari autoa, ja nekin sopivasti jonkinlaisten levikkeiden läheisyydessä. Järvinäkymien vuoksi voisin kaikesta huolimatta lähteä reitille uudemmankin kerran.

Tie levenee, kun lähdemme etsimään Crnojevića-joen hevosenkenkämutkaa. Näin kuvia mutkasta ensimmäistä kertaa Inkan Archie Gone Lebanon -blogissa ja lisäsin saman tien paikan myös omaan matkaohjelmaani. Näköalapaikka löytyy helposti, kunhan vain on oikealla tiellä (katso sijainti kartalla).

Satumaista maisemaa on mukava jäädä ihailemaan kaikessa rauhassa. Jokimutka ja kaukaisuuteen jatkuva järvimaisema vihreine kukkuloineen ja jylhine vuorineen on lähestulkoon uskomaton. Hiljaisuuden rikkovat vain kaukaa alhaalta kantautuvat lintujen äänet. Joen kosteikossa viihtyy kymmeniä eri lintulajeja haikaroista tiiroihin. Tällaista maisemaa voisi jäädä ihailemaan lähes kuinka pitkäksi ajaksi tahansa, mutta meidän on kiirehdittävä eteenpäin, jotta ehtisimme Kotoriin ennen pimeää.

Kärrypoluilla köröttely alkaa riittää, joten jatkamme näköalapaikan ohitse koilliseen, kunnes pääsemme kääntymään Podgorican ja Cetinjen väliselle valtatielle. Ohitamme Cetinjen ja kierrämme Lovcenin kansallispuiston pohjoispuolelle. Reitti on harmiksemme yhtä tietyömaata. Keskentekoinen tie mutkittelee korkealle kohti vuoria, joiden taakse aurinko jo häviää. Laskeudumme välillä varjoisaan laaksoon ja ajamme uinuvan Njegušin kylän halki.

Saavumme lopulta aiemmassa postauksessa kuvaillun serpentiinitien yläosaan. Jalkojemme juuressa levittäytyy koko Kotorinlahden ympäristö vuorineen ja kukkuloineen. Auringonlasku on punertanut taivaan ja maisema kylpee uskomattomissa väreissä.

Ilta on viilentynyt, eikä lämpöä ole enää kuin kymmenkunta astetta. En silti malta hakea pitkähihaista autosta, vaan katselen lumoutuneena tyyntä lahtea ja kaukaisuudessa kimmeltävää Adrianmerta. Tämän upeampaa päätöstä retkelle ei voi saada. Enää ei ole kiire, sillä voihan serpentiinitien sittenkin ajaa alas pimeälläkin.

Montenegro
Kyläidyllejä Kotorinlahden rannoilla

Palaan nyt huhtikuisen Montenegron-matkan lämpimiin tunnelmiin ja upeisiin maisemiin. Vaikka Kotor taitaakin olla koko maan suosituin nähtävyys, kannattaa samannimisen merenlahden rannoilla käydä katsomassa muitakin kyliä ja kaupunkeja.
Meille tarjoutuu mahdollisuus ikimuistoiseen kokemukseen, kun vuokra-asuntomme isäntä ehdottaa risteilyä hänen purjeveneensä kyydissä. Neuvottelemme retkelle kohtuullisen hinnan ja lähdemme matkaan Dobrotasta, joka sijaitsee parin kilometrin päässä Kotorin vanhastakaupungista.

Tuntuu hyvältä aistia meren tuoksu sieraimissa ja kevyt tuulenhenkäys iholla. Suojaisa merenlahti on peilityyni, joten purjeita on turha nostaa ylös. Meille on oikeastaan sama millä keinolla etenemme, kunhan vain saamme olla vesillä. Elämäni toinen kerta purjeveneessä on täysosuma. Reggae soi, aurinko lämmittää ja suoraan rannasta kohoavat vuoret näyttävät huikeilta. Kapteeni tarjoaa jääkaapista kylmiä juomia, eikä oikeastaan mikään voisi olla paremmin.

Rannoilla näkyy useita rakennustyömaita. Parhaat tontit ovat arvokkaita ja taloja pystytetään innolla ennen maan mahdollista liittymistä EU:n jäseneksi. Euroopan Unionin direktiivit estäisivät tiettyihin paikkoihin rakentamisen, jolloin pystyssä olevien rantahuviloiden hinnat nousisivat pilviin. Jo vuosia jatkuneet EU-neuvottelut eivät lähinnä Montenegron korruptio-ongelmien vuoksi ole vielä edenneet toivottuun tulokseen, vaikka maan valuuttana onkin ollut koko itsenäisyyden ajan euro. Kotorinlahden rannoille on viime aikoina muuttanut yhä enemmän ulkomaalaisia muun muassa Arabiemiraateista ja Britanniasta. Heidän tulonsa pelätään nostavan maan yleistä hintatasoa, joka on toistaiseksi pysynyt kohtalaisen alhaisena.

Saan istuskella ruorissa ja leikkiä kipparia, kunnes lähestymme Perastin rantaa. Perast on yksi seudun kauneimmista kylistä ja se sijoittuu korkealle useimmissa Montenegron suosituimpien nähtävyyksien listauksissa. Kylässä voisi viihtyä kauemminkin, mutta koska vene odottaa laiturissa, maltamme tehdä vain puolen tunnin kierroksen.

Käytännössä kävelemme vain rantakatua edestakaisin, kurkkaamme parille kujalle ja ihailemme ulkoa päin vanhoja rakennuksia. Autolla saapuvien matkailijoiden täytyy jättää autonsa Perastin laidalla olevalle pysäköintialueelle, joten liikenteestä ei ole harmia.

Risteilymme jatkuu Perastin edustalla kohoavalle pikkuruiselle Gospa od Škrpjelan saarelle, jota hallitsee roomalaiskatolinen kirkko. Perastin asukkaat loivat saaren vuosisatoja sitten viemällä kiviä pienen luodon ympärille.

Käyn sytyttämässä tunnelmallisessa kirkossa kynttilän. Ellei alla ole yksityistä purjevenettä, pääsee saarelle helposti myös Perastista kulkevilla pienillä aluksilla.
Paikalliset kuvailevat mutkikasta Kotorinlahtea perhosen muotoiseksi. Jatkamme kapean salmen lävitse kohti hieman avoimempaa merialuetta. Vasemmalle puolellemme jää Lepetane, jonka nimi viittaa merimiehiä laivoilla viihdyttäneisiin kaunottariin. Kylä sijaitsee juuri sen verran niemen takana, ettei se näy Perastiin, Kotorista nyt puhumattakaan. Takavuosien merenkävijät jättivät salarakkaansa Lepetaneen ja jatkoivat sitten muina miehinä perheidensä luokse seuraaviin satamiin. Avomerelle suunnattaessa laivat tietenkin koukkasivat jälleen Lepetanen kautta.

Tuuli alkaa vihdoin nousta, kun lähestymme Tivatin kaupunkia. Jäämme reilun kahden tunnin mittaisen veneretken päätteeksi kyydistä Porto Montenegron satamassa. Dubailaisessa omistuksessa oleva huvivenesatama on muuhun Montenegroon verrattuna kuin toisesta maailmasta. Kaikki on silotellun kiiltävää ja raha tuoksuu niin laatumerkkejä kaupittelevissa vaateputiikeissa kuin huvijahtien kansillakin.

Menemme vuokraisäntämme suosituksesta syömään Al Posto Giusto -nimiseen ravintolaan. Pizzat ovat kohtuuhintaisia ja ne kuuluvat parhaiden Italian ulkopuolella syömieni joukkoon. Aurinko porottaa, kun katselemme terassilta vieressä kelluvia purjeveneitä. Luksuskylä on hieman hämmentävä kokemus, jota en välttämättä laskisi Montenegron tärkeimpien nähtävyyksien joukkoon.

Kävelemme satamasta Tivatin kaupungin keskustaan. Huhtikuussa on vielä hiljaista ja saamme tallustella rantakadulla kaikessa rauhassa. Tivat on ilmeisen suosittu rantalomakohde, mutta keskustasta ei löydy mitään kovin sykähdyttävää nähtävää. Otamme pari valokuvaa pienen sataman tuntumassa ja jätämme kaupungin taaksemme.

Vaikka purjevene lieneekin tyylikkäin väline Kotorinlahden tutkimiseen, onnistuu kiertäminen myös autolla. Teemme eräänä päivänä retken Luštican kauniille niemelle. Lahtea kiertävät rantatiet ovat paikoitellen erittäin kapeita, joten matkaan ei kannata lähteä kovin kiireisellä aikataululla. Nousemme ylemmäs kohti Luštican pieniä kyliä ja pysähdymme välillä katselemaan, kuinka meri kimmeltää kaukana alapuolellamme. Suunnistamme kohti niemen kärjessä sijaitsevaa Rosen kylää. Navigaattori ei löydä koko paikkakuntaa, mutta Klincistä lähtien on perille ohjaavia viittoja. Monen mutkan ja muutaman pientareelle koukkaamisen jälkeen tie päättyy pienelle parkkipaikalle.

Suloinen Rose tuntuu nukkuvan ruususen unta. Parkkipaikalle on jätetty pari Yugo-merkkistä autoa, eikä kylillä näy ristin sielua. Ainoa ensi minuuttien aikana näkemämme elävä olento on raukea koiravanhus. Myöhemmin huomaamme myös parrakkaan kalastajan, jolta kissalauma kärttää herkkupaloja. Kesällä on luultavasti vilkkaampaa.

Käymme kääntymässä Forte Rose -nimisen resortin laiturilla, jossa aaltojen loiske sekoittuu kaiuttimista kantautuvaan letkeään loungemusiikkiin. Rosen idyllissä saattaisi olla mukavaa viivähtää pari päivää, jos kaipaisi täydellistä lepolomaa. Retkien tukikohdaksi sijainti kapean tien päässä on kuitenkin varsin hankala.

Ajamme paluumatkalla Luštican maalaismaisemien halki. Sisämaan laaksoissa on muutamia taloja, joista osa on laitettu myyntiin. Vastaantulijoita joutuu taas väistämään tien sivuun. Päätämme jatkaa retkeämme vielä Tivatin niemen ympäri. Edellä mainitun Lepetanen kohdalla tie muuttuu jälleen ahtaaksi ja muiden kulkijoiden kanssa vaaditaan kärsivällisyyttä.

Pysähdymme ottamaan kuvia niemen kärjestä Perastiin päin. Lahden maisemiin ei heti kyllästy, vaikka kameran muistikortti uhkaakin täyttyä yllättävän nopeasti. Prčanjin kylästä etsimämme ravintola on remontissa, joten kierroksemme päättyy ilman suurempia pysähdyksiä Dobrotaan.

Oma ”kotikylämme” Dobrota on Kotoriin johtavan rantatien varteen levittäytynyt pientaloalue, josta löytyy paikallisasutuksen lisäksi muutamia ravintoloita ja pieniä hotelleja. Mikäli nälkä pääsee noilla kulmilla yllättämään, suosittelen lämpimästi Konoba Portun -kalaravintolaa, joka tarjosi meille toistaiseksi vuoden parhaan ateriakokemuksen. Annan täydet pisteet niin terassin sijainnista kauniin merenlahden rannalla, sujuvasta palvelusta kuin maukkaasta ruoastakin. Liharuokien ystäville löytyy naapurista kodikas Dobrotski Dvori.

Kokonaisuutena Kotorinlahti on upea alue, johon kannattaa tutustua niin vanhojen kylien kuin ennen kaikkea maisemienkin vuoksi. Myös aiemmin kirjoittamani postaukset Kotorin vanhastakaupungista ja serpentiinitiestä tuovat esiin seudun parhaita puolia.
Montenegro
Elämyksiä Montenegron serpentiiniteillä

Autoiluretki Kotorista Lovćenin kansallispuistoon on suoranaista maisemien ilotulitusta. Kapeilla vuoristoteillä vaaditaan kylmiä hermoja, mutta loputtomien vuorten ja meren luomat näkymät palkitsevat vaivan ruhtinaallisesti.
Kun viime postauksessa läpikäyty Kotorin vanhakaupunki on nähty, tulee aika lähteä retkeilemään muualle Montenegroon. Päätämme aloittaa monissa opaskirjoissa mainitusta 25 hiusneulamutkan tiestä, joka kohoaa korkealle kaupungin yläpuolelle. Auringon helottaessa tuulilasin lävitse ja kaihoisan balkanilaismusiikin soidessa autoradiossa on hyvä painaa kaasua ja lähteä matkaan.
Tie kääntyy melko jyrkkään ylämäkeen heti Kotorin talojen jäädessä taakse. Matka etenee hiljalleen ja kiirehtimättä, sillä valokuvaustaukoja täytyy pitää usein. Tiedämme maisemien vain paranevan mutka kerrallaan, mutta emme silti malta ajaa pysähtymättä ylimmille näköalapaikoille.
Tie kapenee niin paljon, että vastaantulijoiden kohdalla joutuu pysäyttämään vauhdin lähes kokonaan. Välillä on hyvä jäädä odottelemaan hieman leveämpään kohtaan, jos tiellä näkyy muita ajoneuvoja. Liikennekulttuuri on tällaisilla teillä rauhallinen ja myös tulisieluisilla balkanilaisilla on kärsivällisyyttä odotella kohteliaasti tarpeen tullen.
Useimpien mutkien lähistöllä on pieniä levikkeitä, joihin mahtuu pysäyttämään pari autoa valokuvaustauon ajaksi. Ainakin näin huhtikuussa on vielä väljää, eikä vastaantulijoitakaan ole kuin muutamia.
Kotorin kaupunkiin päättyvä merenlahden haara on lumoavan kaunis, mutta näkymiä aukeaa avoimelle Adrianmerelle saakka. Täältä hahmottaa myös jotenkin koko Kotorinlahden erikoisen muodon, joka muistuttaa kartalla perhosta. Vuoristoisen seudun ainoa selkeä tasamaa on varattu Tivatin lentokentälle. Katselemme, kuinka pienet kylät reunustavat helminauhan lailla rannikkoa.
Hiusneulamutkien tie on upea elämys, eikä sen ajaminen tuota suurempia ongelmia, kunhan malttaa pitää nopeuden hillittynä. Vaikka olenkin seikkaillut lukuisilla maisemateillä Euroopan eri laidoilla, nousee tämä vuoristoreitti aivan ikimuistoisimpien joukkoon.
Mutkat on numeroitu jyrkänteitä reunustaviin kiviaitoihin. Numeron 25 kohdalla olemme tavallaan perillä ja pysähdymme pitämään taukoa tavallista pidemmäksi hetkeksi.
Jyrkimmät mutkat loppuvat, mutta tie tasapainoilee vielä hetken jyrkänteen reunalla. Kotorinlahti katoaa viimein näkyvistä ja saavumme pienen tunnelin jälkeen risteykseen. Käännymme Lovćenin kansallispuiston halki johtavalle tielle. Kansallispuistoon saapuvilta aikuisilta peritään kahden euron pääsymaksu. Metsänvartija kehottaa meitä poistumaan puistosta Cetinjen suuntaan menevää leveämpää tietä pitkin.
Ajo-ohjeet tuntuvat järkeviltä, kun näemme tien kunnon. Asvalttia on hädin tuskin yhden kaistan leveydeltä, vaikkei reitti yksisuuntainen olekaan. Päällyste on paikoitellen lohkeillut ja siellä täällä näkyy kohtalaisen suuria kuoppia. Ohitamme muutaman työmiehen, jotka nojailevat laiskasti hakkuihinsa ja lapioihinsa. Tieurakka tuskin valmistuu tämän vuoden aikana.
Lovćenin maisemat ovat komeita. Harmaiden vuorten pohjoisrinteillä näkyy vielä luntakin, mutta laaksojen nurmet vihertävät kesäisesti. Köröttelemme varovasti kohti kansallispuiston päänähtävyyttä Njegošin mausoleumia. Kolmisen kilometriä ennen määränpäätämme edessä on risteys, josta pääsemme hieman suuremmalle tielle. Tien pitäisi päättyä pienelle parkkipaikalle, mutta siellä ei nyt pysty remontin vuoksi edes kääntymään. Peruutan mäkeä alas, kunnes saan jätettyä auton tien varteen.
Njegošin mausoleumi sijaitsee 1657 metrin korkeudessa Jezerski-vuoren huipulla. Perille päästäkseen joutuu kiipeämään 461 porrasta. Suurin osa rappusista sijaitsee viileässä tunnelissa, joka tarjonnee helpotusta keskikesän helteillä. Maisemat palkitsevat kiipeämisen vaivan. Harmaat vuoret jatkuvat erilaisina ketjuina silmänkantamattomiin. Näemme myös pilkahduksen Kotorinlahdesta sekä Cetinjen kaupungin.
1800-luvun alkupuoliskolla elänyttä Petar II Petrović-Njegošia pidetään Montenegron valtion isänä. Prinssipiispan arvonimeä kantanut mies kehitti ja yhdisti maata monin tavoin, vaikkei se hänen aikanaan vielä itsenäistynytkään. Prinssipiispat toimivat aikoinaan Montenegron alueen henkisinä ja maallisina johtajina. Virka periytyi hallitsijan lahjakkaimmalle veljenpojalle, sillä prinssipiispa itse ei saanut mennä naimisiin. Vain 37-vuotiaana kuollut Njegoš oli myös filosofi sekä lahjakas runoilija, jonka teoksia luetaan edelleen ahkerasti.
Sisälle mausoleumiin on kolmen euron pääsymaksu. Rakennelman ylemmässä kerroksessa on komea muistomerkki ja kellarista löytyy Njegošin varsin koruton hauta. Mausoleumin toiselta puolelta pääsee kävelemään pyöreälle näköalapaikalle, jossa on mukava viettää hetki näkymiä ihaillen. Alas laskeutuessamme vastaan tulee bussilastillinen matkailijoita, joista osa puuskuttaa huolestuttavan paljon jo portaiden alkupäässä. Saan auton lumikinosten keskeltä liikkeelle ja matka kohti Cetinjeä etenee mukavasti. Tie on mutkikas, mutta hyväkuntoinen.
Asukasluvultaan Keravan kokoinen Cetinje toimi ennen ensimmäistä maailmansotaa Montenegron pääkaupunkina. Hieman rähjäinen laitakaupunki ei herätä innostusta, mutta mielikuvat paranevat päästessämme keskustaan. Cetinjen halki kulkee viihtyisä värikkäiden talojen reunustama kävelykatu, jonka varrelta etsimme lounaspaikkaa. Sarjakuvahahmon mukaan nimetty Obelix ei herätä suuria ennakko-odotuksia, mutta turvaudumme silti siihen. Valtavia kulinaarisia elämyksiä ei ole luvassa, mutta neljän euron ćevapi-annos karkottaisi itse Obelixinkin nälän loppupäiväksi. Englanninkielinen palvelu on erittäin ystävällistä ja terassille paistaa aurinko.
Cetinjeen on jäänyt menneiden aikojen perintönä muutamia kauniita suurlähetystörakennuksia sekä muutakin historiallista nähtävää. Elämystäyteinen päivä ja raukea auringonpaiste ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja valitsemme museoiden sijasta erään kahvilan houkuttelevan terassin. Kermainen suklaakakku vie tällä kertaa voiton, joten Montenegron kansallismuseo, taidemuseo, etnografinen museo sekä Njegošin linnamainen asuinrakennus Biljarda jäävät tutkimatta. Kävelemme niiden ohitse katsomaan Pyhän Petra Cetinjeläisen luostaria, jonka edustalle mustakaapuiset munkit ovat kokoontuneet keskustelemaan.
Päiväretki täydentyy paluumatkalla Kotoriin. Tietyöt hidastavat matkaa ja tuntuu, kuin puoli Montenegroa olisi korjattavana kesäkautta varten. Vuoristo on kaunista tälläkin reitillä, mutta maisemat eivät yllä menomatkalla näkemiemme tasolle. Pysähdymme ottamaan pari valokuvaa kaukana alhaalla näkyvästä Budvasta, joka tuo tältä etäisyydeltä jotenkin mieleen Monacon. Kaupunkiin tutustuminen jää kuitenkin väliin, sillä jatkamme pysähtymättä kohti puolen tunnin matkan päässä sijaitsevaa Kotoria.
Onnistunut päivä osoitti, että Montenegrolla on paljon tarjottavaa. Moni matkailija tyytyy pikaiseen retkeen Kroatian Dubrovnikista Kotoriin, mutta suosittelen tutustumaan maahan laajemminkin. Kirjoitan kevään mittaan muiden aiheiden ohessa vielä omat postauksensa niin Skadar-järvestä kuin Kotorinlahden rantakylistäkin. Pysykäähän kanavalla!
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Itävalta2 vuotta sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Los Angelesin kiehtova Venice
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
-
Italia2 vuotta sitten
Milanon pääkallokappeli San Bernardino alle Ossa
-
Englanti1 vuosi sitten
Huikea Harry Potter -studiokierros Lontoossa
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Kalifornian-matkan parhaat palat
sari/ matkalla lähelle tai kauas
4.6.2017 at 19:10
kYLLÄPÄ OLI KAUNIS AURINGONLASKU. Ja mikä hieno ajoreitti teillä onkaan ollut mutta nuo kapeat tiet hui, me oltaisiin varmaan käännytty takaisin. Toivottavasti Albanian puolella yhtä upeat näkymät Shkoderista. Ollaan nimittäin siellä yksi yö katselemassa paikkoja.
Mika / Lähtöportti
4.6.2017 at 19:32
Auringonlasku oli yksi upeimmista ikinä näkemistäni, toivottavasti kuvista välittyy edes hiukan siitä miltä se luonnossa näytti. Tiet on tuolla paikoitellen tosi kapeita, eikä siellä välttämättä ole kovin paljon mahdollisuuksia edes ympäri kääntymiseen. Hyvää matkaa Albaniaan! Tuo seutu on niin kaunista, että varmasti sieltä Albaniankin puolelta löytyy kivoja näkymiä. Katson sitten aikanaan blogistasi miltä näytti 🙂
Sisko
13.6.2017 at 11:08
Upeita maisemia! Vuoria, vettä ja tuo auringonlasku, mikäs tuolla ollessa. 🙂 paitsi tietysti tuo ruoka..ei kuulosta kovinkaan herkulliselta. Onneksi järkkäri edes oli hyvää ja tarjoilija ystävällinen.
Mika / Lähtöportti
13.6.2017 at 13:23
Kiitos kommentista! Nuo Montenegron maisemat on todellakin harvinaisen upeita ja viimeistään auringonlasku teki retkestä unohtumattoman. Tämä yksi ruokailukokemus oli harvinaisen huono, mutta muuten Montenegrossa sai todella maukasta ruokaa edulliseen hintaan. 🙂