Seuraa somessa

Italia

Opastettu kierros La Scalan oopperatalossa

Julkaistu

-

Milanon Teatro alla Scala lienee maailman arvostetuin oopperatalo, ja sen nimi on tuttu myös meille aiheeseen perehtymättömille. Tunnin mittainen opastettu kierros osoittautui yllättävänkin kiinnostavaksi ja tutustutti rakennuksen historiaan sekä komeisiin sisätiloihin.

Elokuussa 1778 avattu Teatro alla Scala eli tuttavallisemmin La Scala kuuluu oopperamaailman merkittävimpiin näyttämöihin. Se on toiminut monen tunnetun oopperan kantaesityspaikkana, ja vaikken asiaa harrastakaan, tunnistan kyllä esimerkiksi Giuseppe Verdin Otellon ja Falstaffin, Vincenzo Bellinin Norman tai Giacomo Puccinin Madama Butterflyn sekä Turandotin nimet. Lavalla on nähty mittava joukko alan suurimpia italialaisia ja ulkomaisia tähtiä sukupolvesta toiseen. Oopperataloa kunnostettiin vuosina 2002–04 suuressa remontissa, jonka ansiosta se täyttää nykyajan vaatimukset.

milano_2023_lascala_03

Kävelin ensimmäisillä Milanon-matkoillani oopperatalon ohitse kiinnittämättä siihen minkäänlaista huomiota. Lopulta joskus karttaa tutkiessani huomasin, että La Scala onkin se vanha synkkä talo, jonka edessä on aina pitkä jono takseja. Kyseessä ei siis ole mikään Sydneyn oopperatalon kaltainen maamerkki, vaan melko huomaamaton rakennus historiallisten palatsien täyttämässä Milanon ydinkeskustassa. La Scalan nimi juontaa juurensa samalla paikalla aiemmin sijanneesta Santa Maria della Scalan kirkosta. Suomennettuna se tarkoittaa portaita.

La Scalan tarunhohtoinen maine ja salista näkemäni hienot valokuvat herättävät uteliaisuutta, vaikkei ooppera kuulukaan varsinaisiin mielenkiinnon kohteisiini. Niinpä varaan itselleni ja vaimolle opastetun kierroksen La Scalassa, kun sellainen mahtuu sopivasti tämänvuotisen Milanon-matkamme ohjelmaan. Ooppera on itselleni vieras taiteenlaji, enkä ole koskaan seurannut yhtään esitystä. Helsingin oopperatalon sisällä olen sentään käynyt kertaalleen, mutta silloin näytöksenä oli oopperan sijasta Kansallisbaletin jouluklassikko Pähkinänsärkijä.

milano_2023_lascala_19

Opastettuja kierroksia järjestetään italiaksi, ranskaksi ja englanniksi 25 euron hintaan. Kierroksia on tarjolla satunnaisina päivinä La Scalan esityskalenterin mukaan. Tilannetta kannattaakin seurata ennen matkaa La Scalan museon nettisivuilta ja tehdä varaus heti tilaisuuden tullen. Joillakin viikoilla saattaa olla useampia opastuksia, mutta välillä voi olla pitkiäkin taukoja. Englanninkieliset kierrokset alkavat aina toteutuessaan neljältä iltapäivällä.

milano_2023_lascala_18

Odottelemme kierroksen alkua hyvissä ajoin suljetun baaritiskin vieressä ja mietimme, että kahville tai kuohuvalle löytyisi nytkin ostajia, jos vain joku olisi myymässä. Parinkymmenen hengen joukko kerääntyy paikalle määräaikaan mennessä ja meidät opastetaan aluksi kohti kuninkaallista aitiota. Tunnin aikana kuljetaan muutamissa portaikoissa, joten reitti ei ole esteetön. Kierros on suunnattu ihan tavallisille tallaajille, eikä kaikkien osallistujien oleteta olevan suuria oopperan ystäviä. Huumorintajuinen oppaamme kertoo avoimesti esimerkiksi siitä, kuinka vaikeaa laulujen sanoista on saada selvää. Niinpä oopperassa onkin tekstityslaitteet tapahtumien seuraamisen helpottamiseksi.

Kuninkaallinen aitio on mainio paikka nähdä oopperasali ensi kertaa, sillä sieltä on paras näkymä lavalle ja koko avaraan tilaan. Tämä pätee ainakin aition eturivillä istuviin kaikista tärkeimpiin vieraisiin. Koko kierroksen kantavaksi teemaksi muodostuukin sopivan paikan valitseminen, sillä niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, jopa kuninkaallisen aition nurkkapaikoilta on varsin kehno näkyvyys esiintymislavalle. Tilanne vain heikkenee edetessämme tavallisen kansan aitioihin. Kuninkaallinen aitio on varattu kunniavieraille ja sinne pääsee ainoastaan oopperatalon kutsumana.

milano_2023_lascala_17

Opastus jatkuu pieniltä tuntuviin muihin aitioihin, joissa kussakin on kuusi istumapaikkaa. La Scalan rakennuskustannuksia katettiin aikoinaan myymällä aitioita rikkaille milanolaisille, jotka saivat sisustaa hankkimansa tilan haluamallaan tavalla. Oppaamme avaa useampia eri aitioita, joihin voi käydä tutustumassa omaan tahtiin.

milano_2023_lascala_12

Punaista ja kultaa huokuva värimaailma on aitiosta toiseen yhtenäinen, mutta koristelussa on selviä yksilöllisiä eroja. Osassa aitioista on huomattavan paljon peilejä, jotka tekevät ahtaasta tilasta suuremman näköisen. Peileistä voi olla iloa myös nenän puuteroinnissa sekä ennen kaikkea muun yleisön tarkkailemisessa.

milano_2023_lascala_16

La Scalaan ei varsinkaan entisaikoina tultu pelkästään seuraamaan esityksiä, vaan se oli tärkeä kohtaamispaikka. Nykytekniikka mahdollistaa lavasteiden vaihtamisen ripeään tahtiin, mutta ennen sama esitys saattoi toistua vaikkapa viisikymmentä kertaa peräkkäin. Milanon rikkaat käyttivät ahkerasti omia aitioitaan, mutta mielenkiinto lavan tapahtumiin yleensä lopahti viimeistään kolmannen esityskerran kohdalla. Huomattavasti mielenkiintoisempaa oli seurailla muiden aitioiden tapahtumia, vaihtuvia seuralaisia sekä asuvalintoja. Oopperatalossa käytiin myös kauppaa ja pelattiin uhkapelejä. Mikä olisikaan ollut parempi paikka seurapiirijuorujen kehittelemiselle kuin La Scala!

milano_2023_lascala_15

Vaikka aitiopaikka La Scalassa kuulostaa juhlalliselta, voi totuus olla todella karu. Aition kuudesta paikasta vain kahdelta reunimmaiselta on esteetön näkyvyys lavalle. Kaiteen vieressä olevien tuolien takana on jakkarat ja kolmannella rivillä korkeammat istuimet, jotka tuntuvat pitkän esityksen kuluessa taatusti epämukavilta. Osalta aitiopaikoista ei ole minkäänlaista näkyvyyttä lavalle, mutta ääni toki kuuluu.

milano_2023_lascala_14

Aitioiden yläpuolella olevalle parvelle myydään edullisempia lippuja, mutta sielläkään ei välttämättä ole kovin lokoisia tuoleja ja osa ihmisistä joutuu seisomaan. Parvi on ainakin menneinä vuosina tunnettu intohimoisten ja äänekkääseen kritiikkiin taipuvaisten oopperafanien tyyssijana, minkä vuoksi kokeneetkin esiintyjät saattavat jännittää laulamista La Scalassa. Jopa tenorilegenda Luciano Pavarotti sai täällä buuauskonsertin niskaansa laulettuaan Verdin oopperaa nuotin vierestä.

milano_2023_lascala_05

Opas johdattaa ryhmämme lavan alle ja saamme kurkistaa orkesterin syvennyksen ovesta sisään. On hauskaa saada tällainenkin näkökulma oopperataloon. Koko talo ei ole pelkkää glamouria. Kolkkojen käytävien varrella on sermeillä erotettuja pukeutumistiloja esiintyjien käyttöön. Suurimmilla tähdillä voi olla paremmat pukuhuoneet, mutta kulisseissa käy varmasti melkoinen vilske, kun kuorolaiset ja muut riviesiintyjät vaihtavat asujaan ennen lavalle kiirehtimistä.

milano_2023_lascala_07

La Scalassa käytetään lavarakenteiden siirtelyyn edelleen perinteisiä hamppuköysiä, kun muualla on jo siirrytty metalliketjuihin. Köysiä joudutaan turvallisuussyistä vaihtamaan usein, mutta niiden etuna on täydellinen äänettömyys. La Scala on muutenkin täynnä perinteitä. Oopperakausi alkaa aina Milanon suojeluspyhimyksen Ambrosiuksen päivänä 7. joulukuuta, jokainen esitys päättyy ennen puoltayötä ja oopperanjohtajan kuoltua soitetaan Beethovenin hautajaismarssia tyhjälle salille. Oopperanjohtajista merkittävin oli kapellimestarinakin menestynyt Arturo Toscanini, joka uudisti La Scalaa monin tavoin sellaiseksi kuin se nykyään tunnetaan.

milano_2023_lascala_08

Pääsemme lopulta permannolle, jossa on mukavan pehmeät penkit. Parhaan paikan valitseminen on makuasia, mutta jos joskus päätyisin tänne seuraamaan esitystä, voisin asettua vaikkapa permannon riville M. Tällä rivillä on poikkeuksellisen paljon jalkatilaa ja näkyvyys salin keskeltä hyvä. La Scalan ohjelmistoon kuuluu oopperan lisäksi balettia sekä konsertteja. Yleisesti ottaen oopperaliput ovat kalleimpia ja konserttiliput edullisimpia.

milano_2023_lascala_06

Opas hyvästelee meidät pääaulassa, jota koristavat kuuluisien säveltäjien patsaat. Englanninkielisen kierroksen päättyessä viideltä jää vielä aikaa tutustua omatoimisesti puoli kuudelta suljettavaan La Scalan museoon. Museovierailu kuuluu kierroksen hintaan ja sen voi tehdä yhtä hyvin myös ennen opastusta, niin kuin me itse asiassa jo teimmekin. Pelkässä museossa voi vierailla edullisemmin ilman opastettua kierrosta, mutta silloin kokonaisuus jäisi ainakin tällaisen oopperaummikon näkökulmasta kovin vaisuksi. Minulle pääasia oli nähdä upea sali useammasta eri kulmasta sekä kuunnella oppaan sujuvasti kerrottuja tarinoita. 

milano_2023_lascala_04

Museossa on esillä soittimia ja La Scalan historiaan liittyvää esineistöä. Maineikkaista laulajista, säveltäjistä ja kapellimestareista on esillä muotokuvia. Monet nimet, kuten Maria Callas tai Enrico Caruso kuulostavat tutuilta, vaikken heistä paljoa tiedäkään.

milano_2023_lascala_09

Museon näyttävintä antia ovat värikkäät asut, joita on käytetty kuuluisissa oopperaesityksissä. Museo on meille hyvä lisä opastettuun kierrokseen, muttei tunnu mitenkään erityiseltä kokemukselta. Alan harrastaja saisi museosta varmasti enemmän irti, mutta me ehdimme nähdä jo parissakymmenessä minuutissa riittävästi.

milano_2023_lascala_10

Suosittelen La Scalaan tutustumista jo siksikin, että rakennus on Milanon kulttuurielämän keskus ja sillä on merkittävä asema koko kaupungin historiassa. Vaatimaton ulkokuori kätkee sisälleen näyttävän salin sekä paljon tarinoita, joten kierros La Scalan katsomoissa ja kulisseissa on mieleenpainuva kokemus. Tutustumiskierros herätti jopa hieman orastavaa kiinnostusta oopperaa kohtaan. Palaan Milanoon aina uudelleen jalkapallon vuoksi, joten ooppera La Scalassa voisi ehkä joskus mahtua pelin ohella matkaohjelmaan. San Siron stadion tunnetaan lempinimellä Jalkapallon La Scala, joten senkin vuoksi tuntui mukavalta nähdä tämä alkuperäinen La Scala ihan omin silmin.
  
Lisätiedot museosta: museoscala.org, lisätiedot esityksistä: teatroallascala.org

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
4 kommenttia

Kommentit

  1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    15.5.2023 at 16:58

    Nimenä tuttu, mutta ulkonäöstä en olisi todellakaan tunnistanut. Kieltämättä ulkonäkö hieman hämää, kun on niin mitäänsanomaton. Ooppera on myös itselleni varsin vieras taiteenlaji, enkä ole yhtään esitystä minäkään nähnyt. Joulukuussa tosin olisi tarkoitus mennä, mutta jouduin sairastumisen vuoksi sen perumaan. Sisältä La Scalan on kuitenkin näyttävä ja tuo opastettu kierros kuulostaa todella mielenkiintoiselta.

    • Mika / Lähtöportti

      16.5.2023 at 18:32

      Ei kyllä ikinä uskoisi, että noin hieno ja kuuluisa oopperasali löytyisi näinkin vaatimattoman rakennuksen sisältä. Ympäristöstä löytyy paljon mahtipontisempia rakennuksia. Kierros La Scalassa oli joka tapauksessa kiinnostava opastus oopperan maailmaan. Saa nähdä tulisiko joskus lähdettyä ihan esitykseenkin.

  2. Satu

    15.5.2023 at 22:32

    Tuolla olisi kiva joskus käydä. Tykkään oopperasta, vaikka en mikään suuri asiantuntija olekaan. Opiskelijana asuin muutaman vuoden Edinburghissa, ja kaupungin teattereissa oli säännöllisesti myös oopperaproduktioita ja opiskelijoille puoli-ilmaiset liput ylimmälle parvelle katon rajaan – hauska tietää, ettei noista aitioista näe lavalle yhtään paremmin 🙂

    • Mika / Lähtöportti

      16.5.2023 at 18:40

      Suosittelen La Scalaa lämpimästi! Opastettu kierros vie kulissien taakse ja esitys La Scalassa olisi varmasti oopperan ystävälle iso elämys. Aitiopaikat ovat yllättävän huonoja, ellei onnistu saamaan paikkaa kaiteen vierestä kasvot lavalle päin 😀 Permanto on varmempi valinta ja istuimet tosiaan huomattavasti mukavammat.

      Kaverini oli vuosituhannen vaihteessa vaihto-oppilaana Edinburghissa ja vietin silloin hänen luonaan reilun viikon. Siinä on kyllä hieno kaupunki, jonne tekisi mieli palata pitkästä aikaa!

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Italia

Montemarcello – hiljainen kyläidylli Liguriassa

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Kävimme viimevuotisella Ligurian-matkallamme monessa kauniissa pikkukylässä. Niistä luultavasti tuntemattomin on hiljaisen kukkulan huipulla kohoava Montemarcello, jonka muinaiset muurit kätkevät sisälleen tunnelmallisia kujia.

Sade ropisee tuulilasiin, kun ajamme kapeaa tietä, joka kiemurtelee metsäisellä rinteellä yhä korkeammalle. Olemme juuri tutustuneet aivan ihastuttavaan Tellaroon, mutta lähistöllä on toinenkin Italian kauneimpien kylien listalle valittu kohde. Tellarosta köröttelee hidasta kylätietä pitkin reilussa parissakymmenessä minuutissa Montemarcelloon. Välin voisi myös patikoida, mutta se ei tunnu ainakaan tällä säällä houkuttelevalta.

montemarcello_03


Montemarcellon laidalla on suuri parkkipaikka, josta päätellen täällä saattaa olla joskus vilkkaampaa kuin sateisena lokakuisena perjantaina. Odottelemme pahimman kuuron hellittämistä, kunnes lähdemme tutustumaan kylään sateenvarjojen suojissa. Tuuli on onneksi tyyntynyt verrattuna Tellaroon, jossa myrsky löi korkeita aaltoja rantaan.

montemarcello_02


Kylä on lähes aavemaisen hiljainen, sillä emme kohtaa sateen kastelemilla kujilla ketään. Harmaa sää on laskeutunut Montemarcellon ylle kuin suruharso, mutta sekään ei peitä ympäristön kauneutta. 

montemarcello_07


Ihailemme yhteensopivin sävyin maalattuja taloja. Välillä maali on lohkeillutkin, ja siellä täällä näkyy myös paljaita kiviseiniä. Kujien varrella on paljon kauniita yksityiskohtia ovenkolkuttimista kukkaruukkuihin ja postilaatikoista takorautaisiin parvekkeisiin.

montemarcello_11


Montemarcellon borgon eli muurien ympäröimän keskiaikaisen kylän asukasluvuksi on ilmoitettu 280 henkilöä. Kylä kuuluu Ameglian kuntaan ja sieltä on noin puolen tunnin ajomatka La Spezian satamakaupunkiin tai marmorista tunnettuun Carraraan. Montemarcello sijaitsee Ligurian alueella, mutta esimerkiksi Carrara ja sen naapuri Massa ovat jo Toscanan puolella.

montemarcello_12


Montemarcellossa majailee runsaasti kissoja. Yksi niistä tulee tervehtimään meitä kylän tiiviillä keskusaukiolla. Se kävelee aukion toiselta laidalta määrätietoisesti luoksemme, mistä voisi päätellä että kissoja kohdellaan täällä hyvin. Ehkä sekin kaipaa seuraa, sillä ainakaan me emme ole kohdanneet tähän mennessä vielä yhtään muuta elävää olentoa. Rapsutukset ja sateenvarjon suoja tuntuvat ainakin kelpaavan.

montemarcello_08


Huomaamme myöhemmin eräällä kujalla kissoille tarkoitettuja ruokakippoja sekä suojaisia makuupaikkoja. Seinään kiinnitetyn tekstin mukaan kissoja ei saa kohdella kaltoin tai häätää kylästä. Pidämme tämän vuoksi Montemarcellosta entistäkin enemmän.

montemarcello_13


Viihdymme aukiolla vaalean kissan seurassa ja kuvittelemme, kuinka kylän asukkaat kokoontuvat tänne iltaisin vaihtamaan kuulumisia sekä nauttimaan pienen kahvila-ravintolan antimista. Kesäisin tänne tulee luultavasti turistejakin. Vanhat seinät ovat varmasti kuulleet tuhansia tarinoita.

montemarcello_15


Tunnelmallinen piazza syntyi surullisella tavalla toisen maailmansodan aikaan 1944, kun liittoutuneiden pommi osui Montemarcelloon. Pommi vei paikalla sijainneiden talojen lisäksi mukanaan kymmeniä ihmishenkiä. Pieni aukio on nimetty pommituksen muistoksi joulukuun 13. päivän mukaan.

montemarcello_09


Montemarcellosta avautuu upeita maisemia eri suuntiin. Sää ei ole kirkkain mahdollinen, mutta merinäkymä on silti komea. Montemarcellon perustaminen liittyi juuri sen sijaintiin hyvällä tähystyspaikalla. Tänne pystytettiin joskus muinoin roomalainen sotilasleiri, jonka tehtävänä oli vartioida ympäristöä. Kylän nimi, Marcellon vuori, viittaa roomalaiseen sotapäällikköön nimeltä Marco Claudio Marcello. Vaikka kylän elämä onkin ollut pitkään rauhallista, mahtuu vuosisatojen varrelle myös monenlaisia selkkauksia. Niistä vakavin tapahtui 1400-luvun loppupuolella, kun firenzeläiset tuhosivat Montemarcellon genovalaisia vastaan käydyn sodan yhteydessä. 

montemarcello_06


Emme osu Montemarcelloon ruoka-aikaan, joten paikalliset ravintolat jäävät meiltä kokematta. Vaikkei kylä sijaitsekaan rannalla, syödään täällä kuulemma paljon mustekalaa ja muita meren herkkuja. On helppo arvata, että tarjolla olisi myös seudun tyypillisimpiä tuotteita, kuten focacciaa, peston kera tarjottua pastaa sekä Vermentino-rypäleistä valmistettua valkoviiniä.

montemarcello_01


On sääli, ettemme näe kylää yhtään tätä eläväisempänä. Toisaalta on myös mukavaa kierrellä autioilla kujilla ja nauttia ympärillä olevasta kauneudesta kaikessa rauhassa. Tuntuu melkein siltä kuin olisimme saaneet keskiaikaisen kylän hetkeksi omaksemme. Tunnelma on kovin erilainen verrattuna melko lähellä sijaitseviin Cinque Terren kyliin, joiden kujilla riittää runsaasti turisteja sateisinakin arkipäivinä.

montemarcello_10


Sade on jo loppunut ja räystäiltä putoilee enää yksittäisiä pisaroita satunnaisiin lätäköihin. Kostea ilmakin tuntuu vähitellen lämpenevän. Terrakotanvärinen Pyhän Pietarin kirkko on suljettu, joten kiertelemme vielä uudelleen muutaman kujan ympäri, kunnes palaamme parkkipaikalle.

montemarcello_05


Montemarcello on mukava ja tunnelmallinen vierailukohde Ligurian-matkan varrella. Pienessä kylässä ei ole paljoa nähtävää, mutta siksi täällä jääkin hyvin aikaa pysähtyä katselemaan kujien yksityiskohtia ja aistia vuosisatojen takaista historiaa.

montemarcello_04


Huomaamme vasta poistuessamme, kuinka kylän portin yläpuolella lukee È Amore – se on rakkautta. Kyseessä on vasta äskettäin paikoilleen asennettu taideteos, joka kuvaa montemarcellolaisten yhteisöllisyyttä ja kotiseuturakkautta. Pienen kylän keskiaikaiset muurit seisovat täällä toivottavasti yhtä ylpeinä vielä monen tulevankin vuosisadan ajan.

Jatka lukemista

Italia

Päiväretki tornin juurelle Pisaan

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Teimme viimesyksyisellä Ligurian-matkallamme päiväretken Toscanan puolelle Pisaan. Olin käynyt kaupungissa pari kertaa jo aiemmin, mutta kuuluisaa kaltevaa tornia ei voinut tälläkään reissulla jättää väliin.
  
Aiemmat vuosina 1999 ja 2006 tekemäni Pisan-retket olivat noudattaneet hyvin samanlaista kaavaa. Olin kävellyt rautatieasemalta vinolle tornille ja takaisin, eikä kaupunki ollut suuremmin sykähdyttänyt. Tällä kerralla toiveissa oli kierrellä Pisassa myös kuuluisan Ihmeiden aukion ulkopuolella, mutta torninkin juurelle piti tietysti päästä. Olin tehnyt ensimmäisen Pisan-retkeni kaverin kanssa, toisen vaimon seurassa ja nyt kolmannella kerralla tyttäret halusivat nähdä Pisan tornin ensimmäistä kertaa.

pisa_18


Saavumme Pisaan tällä kerralla autolla. Pari keskustan katua on tietöiden vuoksi suljettu, mikä hankaloittaa kovasti pääsyä etukäteen suunnittelemaani parkkihalliin. Kiertelemme hetken ympäriinsä, kunnes löydän vapaan parkkiruudun erään kadun varrelta. Huomaan päätyneeni jälleen rautatieaseman liepeille, joten kävelykierros noudattaisi varmasti osittain samaa reittiä kuin vuosia aiemminkin. Saavumme pian Piazza Vittorio Emanuele II -aukiolle, jolle ollaan valmistelemassa jonkinlaista ruoka- ja viinitapahtumaa.

pisa_02


Samoilta kulmilta löytyy myös Keith Haringin maalaama muraali Tuttomondo vuodelta 1989. Se on Haringin viimeisiä teoksia, sillä maailmankuulu graffititaiteilija menehtyi aidsiin jo kolmekymppisenä. Tästä rauhaa ja suvaitsevaisuutta kuvastavasta maalauksesta hän kirjoitti päiväkirjaansa: ”Pisa on ollut mahtava. Ymmärrän nyt, että tämä on yksi tärkeimmistä projekteista, joita olen koskaan tehnyt. Se tulee olemaan täällä hyvin, hyvin pitkään, ja kaupunki näyttää todella rakastavan sitä.”

pisa_17


Kaipaamme jo retken alkuvaiheessa lounasta, joten suunnistamme lähistöltä löytyvään San Domenico Italian Bistrot -ravintolaan. Pieni ravintola sijaitsee hiljaisella sisäpihalla vilkkaan Corso Italia -ostoskadun varrella. Mahdumme onneksi ilman varaustakin sisään. Valitsen listalta tagliata di manzon eli viipaloitua naudanlihaa. Annos on yleensä takuuvarma valinta, ja vaikka se ei tälläkään kerralla petä, herättää muun perheen syömä lasagne pientä annoskateutta. Kokeilemme jälkiruokalistalta sekä tiramisua että sisilialaista cannoloa. San Domenico Italian Bistrot on mukava ravintola, jonka pöydissä näkyy niin paikallisia kanta-asiakkaita kuin muutamia matkailijoitakin.

pisa_01


Taivaalta vihmoo vettä, joten suunnistamme suorinta tietä kohti kaltevaa tornia. Taivas onneksi kirkastuu jo saapuessamme Arno-joen rantaan. Solferinon sillalta kelpaa katsella jokimaisemaa sekä Santa Maria della Spinan kirkkoa. Pieni goottilaistyylinen kirkko näyttää kauniilta ja sen vaalea hahmo erottuu hyvin ympäristöstään.

pisa_03


Sää muuttuu ukkosta enteillen hiostavan lämpimäksi, kun alamme lähestyä Piazza dei Miracolia eli Ihmeiden aukiota. Aukiolla on maailmankuulun tornin lisäksi muutamia muitakin nähtävyyksiä, kuten katedraali, kastekappeli ja hautausmaa. Paikalla on odotustemme mukaisesti paljon turisteja, joista monet poseeraavat valokuviin ikään kuin tornia pystyssä pitäen. Mekin ryhdymme tietysti samaan leikkiin. Torni on niin kuuluisa, että tyttäretkin ovat sen näkemisestä selvästi innostuneita.

pisa_04


Pisan katedraalin kellotornin rakentaminen aloitettiin vuonna 1173, mutta työ kävi pettävän maaperän vuoksi pian hankalaksi. Torni kallistui selvästi, mutta projektin valmiiksi saaminen koettiin kunnia-asiaksi. Rakentamisessa jouduttiin pitämään sekä teknisten pulmien että taloudellisten haasteiden vuoksi pitkiä taukoja, kunnes kellotapuli vihittiin käyttöön monta sukupolvea ja lähes kaksisataa vuotta työn aloittamisen jälkeen. Torni näyttää toden totta vinolta, mutta mielikuva kaltevuudesta vaihtelee sen mukaan, mistä päin rakennelmaa katsoo.

pisa_10


Tornin kaltevuus on vaihdellut vuosien varrella jonkin verran, yleensä korjaustöiden, mutta myös luonnollisten muutosten vuoksi. Välillä torni on jouduttu sulkemaan yleisöltä turvallisuussyistä, mutta nykyisin huipulle pääsee kiipeämään kierreportaita pitkin. Pääsyliput erittäin suosittuun kohteeseen kannattaa ostaa etukäteen netistä. Tarjolla on kaikki Piazza dei Miracolin kohteet kattava yhdistelmälippu sekä yksittäisiä tikettejä Ihmeiden aukion eri kohteisiin. Tornin pääsylippua hankkiessa valitaan samalla myös sisäänpääsyaika. Emme kaipaa tällä kerralla nähtävyyksien sisäpuolelle, vaan meille riittää ihmeiden ihastelu aukiolta käsin. 

pisa_11


Pisan katedraali valmistui jo vuonna 1092. Pisa oli noihin aikoihin merkittävä merimahti, joten kirkon mahtipontisuus kuvastaa kaupungin vaurautta ja vaikutusvaltaa. Olen tutustunut komeaan katedraaliin tarkemmin aiemmilla matkoillani, mutta tällä kerralla kurkistamme sisäpuolelle vain ovelta.

pisa_09


Ihmeiden aukion rakennukset muodostavat näyttävän ja harmonisen kokonaisuuden. Katedraalin sisäänkäyntiä vastapäätä sijaitseva pyöreä rakennus on kastekappeli Battistero di San Giovanni. Lisäksi aukion laidalta löytyy hautausmaa Camposanto sekä pari museota.

pisa_07


Haluamme tehdä pienen kävelykierroksen Pisassa, joten suunnistamme seuraavaksi Piazza dei Cavalierille, jota reunustaa näyttävien rakennusten rivistö. Kuvassa näkyvät perinteikäs yliopisto Scuola Normale Superiore sekä Santo Stefano dei Cavalierin kirkko.

pisa_08


Yksi Pisan tunnelmallisimmista kaduista on Borgo Stretto, jota reunustavat värikkäät vanhat rakennukset sekä niiden tyylikkäät holvikaaret. Borgo Stretto on myös ostoskatu, jonka varrella on paljon kauppoja.

pisa_06


Huomaamme Borgo Strettoa pitkin kulkiessamme Galileo Galilein patsaan. Tiedemies on jättänyt jälkensä syntymäkaupunkinsa historiaan monin tavoin, ja jopa Pisan lentokenttä on nimetty hänen mukaansa. Usein kuullun tarinan mukaan Galilei kiipesi Pisan torniin tekemään kokeita, joissa pudotti eri painoisia kuulia maahan. Näin hän pyrki todistamaan, ettei putoamisnopeus riipu esineen massasta. Ajatus kuulia viskovasta parrakkaasta tiedemiehestä on kiehtova riippumatta siitä, onko se totta vai tarua. 

pisa_16


Borgo Stretto johtaa Piazza Garibaldille, joka sijaitseekin jo Arno-joen rannalla. Katselemme kuvauksellista jokirantaa hetken, kunnes ylitämme Arnon Ponte di Mezzoa pitkin.

pisa_15


Jatkamme matkaa suoraan eteenpäin. Borgo Stretto on vaihtunut täällä virran eteläpuolella Corso Italiaksi, jonka varrella söimme aiemmin lounasta. Vilkasta ostoskatua pitkin on mukava kävellä ja aistia kaupungin tunnelmaa. Tytöt haluavat ostoksille, joten käymme muutamassa kaupassa. Jopa arkinen H&M näyttää täällä juhlavalta, sillä se toimii vanhassa seinämaalauksilla koristellussa palatsissa.  

pisa_14


Viivymme Pisassa vajaat viisi tuntia. Keskustan kävelijöille rauhoitetut ostoskadut ja vanhat rakennukset miellyttävät, mutta Pisa ei silti vieläkään mahdu suurimpien suosikkikaupunkieni joukkoon. Myönnän toki, etten nytkään tutustunut kaupunkiin erityisen kattavasti, mutta Pisa ei vain ole sykähdyttänyt yhtä paljon kuin moni muu italialainen paikkakunta. Kalteva torni on silti ilman muuta kerran elämässä näkemisen arvoinen nähtävyys.

pisa_13


Pisaa vaivaa luonnollisesti jonkinasteinen yliturismi, sillä kaupungissa riittää tornia katsomaan tulevia päiväretkeläisiä. Tämän vuoksi Pisassa yöpyminen voisikin olla harkitsemisen arvoinen idea, sillä Ihmeiden aukio lienee parhaimmillaan varhaisaamun hiljaisuudessa tai illan jo pimennyttyä. Samalla jäisi enemmän aikaa vaikkapa kävelyyn Arno-joen rantakatuja pitkin. Jos satun palaamaan Pisaan vielä neljännenkin kerran, haluaisin kokea kaupungissa myös jotain uutta. Houkuttelevilta vaihtoehdoilta kuulostavat esimerkiksi kolmen kilometrin mittainen kierros kaupunginmuureilla, taidemuseo Palazzo Blu tai Pisan kasvitieteellinen puutarha.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja