Seuraa somessa

Ranska

Montparnassen torni – Pariisin paras näköalapaikka

Julkaistu

-

Vierailin tänä kesänä ensi kertaa Montparnassen tornissa Pariisissa. Pilvenpiirtäjän huipulta avautuu mahtavia näkymiä yli kaupungin, ja sitä voi useammastakin syystä pitää Pariisin parhaana maisemapaikkana.

Tour Montparnasse eli Montparnassen torni oli valmistuessaan vuonna 1973 läntisen Euroopan korkein rakennus. Peräti 210 metriä korkea pilvenpiirtäjä erottuu maisemasta kuin yksinäisenä hampaana, sillä lähes kaikki muut Pariisin korkeimmat rakennukset sijaitsevat La Defénsen alueella kaukana keskustasta. Rumaksi koettua Montparnassen tornia kritisoitiin jo rakennusvaiheessa voimakkaasti. Pian sen valmistumisen jälkeen Pariisissa päätettiinkin, ettei keskustaan saa rakentaa yli seitsenkerroksisia taloja. Näin ollen Montparnassen torni saa jatkossakin erottua maisemasta yksinoikeudella. Pilvenpiirtäjässä on enimmäkseen toimistotiloja.

pariisi_montparnasse_05


Ostimme ennakkoliput tornin virallisilta nettisivuilta, joilta aikuisten lipun saa tällä hetkellä 19 eurolla. Tarjolla on myös kahden kerran lippu sopuisaan 25 euron hintaan, jos maisemia haluaa tulla katselemaan vaikkapa erikseen valoisalla ja pimeällä. Tällöin toiselle vierailulle täytyy saapua 48 tunnin kuluessa ensimmäisestä käynnistä. Meille riittää yksikin kerta, sillä torni sijaitsee melko kaukana majapaikastamme ja Pariisissa riittää paljon erilaista koettavaa. Lähes kaikkien Pariisin nähtävyyksien ennakkolipuissa täytyy valita tarkka vierailuaika etukäteen. Montparnassen torni on miellyttävä poikkeus, sillä liput ovat voimassa 90 päivää ostohetkestä eteenpäin.

pariisi_montparnasse_04


Tiesin ettei Montparnassen torni kuulu Pariisin vilkkaimpiin vierailukohteisiin, mutta yllätymme silti, kun tornin juurella ei näy ainuttakaan muuta matkailijaa. Turvatarkastuskin sujuu ripeästi ja pääsemme hetkessä hissiin, jota on kehuttu Euroopan nopeimmaksi. Hissi vie 56. kerrokseen, josta jatkamme vielä portaita pitkin kolme kerrosta kattotasanteelle. Katolla on pieni baari sekä jonkin verran ihmisiä, mutta kaikille riittää runsaasti tilaa. Vain istumapaikan löytäminen voi osoittautua hankalaksi.

pariisi_montparnasse_09


Ihailemme maisemia vuorotellen kaikkiin ilmansuuntiin. Pidän siitä, että pleksilasien väliin on jätetty sopivasti aukkoja valokuvaamista ajatellen. Ehdin jo hieman harmitella pilvistä säätä, sillä kaupunki olisi mukava nähdä kirkkaammassa valossa.

pariisi_montparnasse_03


Lopulta pilvilautta siirtyy pois auringon edestä ja ilta-auringon säteet valaisevat Pariisin lähes taianomaisella tavalla. Maisemassa on mielenkiintoisia yksityiskohtia joka suuntaan, mutta erityisesti näkymä Eiffel-tornille päin on aivan lyömätön.

pariisi_montparnasse_11


Eiffel-torni pääsee kunnolla oikeuksiinsa sitä ympäröivän puiston ansiosta ja La Défensen pilvenpiirtäjäkaupunginosa luo maisemalle persoonallisen taustan. Eiffel-torni on yli sata metriä Montparnassen tornia korkeampi, mutta rakennusten kokoero tuntuu yllättävän vaikealta hahmottaa.

pariisi_montparnasse_12


Invalidikirkon kullattu kupoli loistaa maisemassa miltei majakan lailla. Kaukana sen takana häämöttää Riemukaari, jonne on täältä linnuntietä nelisen kilometriä.

pariisi_montparnasse_07


Katse kääntyy Riemukaarelta oikealle Champs-Elyséetä seuraillen. Valtakadun toisessa päässä sijaitsevien Tuileries’n puiston ja Louvren taidemuseon koko tulee täältä katsottuna hyvin esille. Taustalla kohoaa Montmartren kukkula, joka on helppo tunnistaa Sacré-Cœurin kirkon torneista.

pariisi_montparnasse_08


Ostoskatu Rue de Rennes näyttää täältä katsottuna halkovan maiseman kahteen osaan. Kadun oikealla puolella erottuva suuri rakennus on Saint-Sulpicen barokkikirkko.

pariisi_montparnasse_06


Luxembourgin puisto näyttää olevan aivan käden ulottuvilla. Sinne kävelee Montparnassen tornilta noin vartissa. Kauempana upean puiston takana näkyvä viheralue on puolestaan Pariisin maineikkain hautausmaa Père-Lachaise. Siitä vasemmalle alkavat Ménilmontantin ja Bellevillen alueet, joiden rajalle tällä matkalla majoituimme. Bellevillen puisto erottuu vihreänä täplänä kuvan vasemmassa yläkulmassa.

pariisi_montparnasse_13


Kun katsetta kääntää edelleen oikealle, muuttuu maisema arkipäiväisemmäksi. Montparnassen hautausmaa levittäytyy laajalle alueelle aivan tornin juurella.

pariisi_montparnasse_02


Laskeudumme portaat takaisin 56. kerrokseen, jonka ilmastoiduissa sisätiloissa on mukava jatkaa maisemien katselua. Täällä on pieni kahvila sekä matkamuistomyymälä. Samassa kerroksessa toimii myös Ciel de Paris -ravintola, jonka asiakkaat pääsevät ylös eri hissillä kuin näköalatasanteelle lipun ostaneet.

pariisi_montparnasse_10


Katselemme vielä maisemia melko pitkään, sillä laskeva aurinko alkaa värjätä taivasta oransseilla sävyillä. Näkymä yli Pariisin on mykistävän upea. Meillä on kuitenkin edessä vielä pitkä paluumatka vuokraamallemme asunnolle, joten poistumme tornista hieman ennen varsinaista auringonlaskua. Tornin juurella tulee nyt vastaan muutamia ylös pyrkiviä ihmisiä, mutta suuremmista jonoista ei voi edelleenkään puhua. Meiltä vierähti parinsadan metrin korkeudessa reilut puolitoista tuntia.

pariisi_tourmontparnasse_02


Miksi Montparnassen torni sitten on koko Pariisin paras näköalapaikka? Ensinnäkin maisemat sekä kattoterassilta että 56. kerroksesta ovat vertaansa vailla. Toiseksi sisäänpääsy on erittäin sujuvaa, emmekä joudu jonottamaan missään vaiheessa lainkaan. Esimerkiksi Eiffel-tornissa vieraillessamme jouduimme ennakkolipuista huolimatta jonottamaan useampaan kertaan, ja tungos oli aivan eri luokkaa kuin väljässä Montparnassen tornissa. Lisäksi Montparnassen tornista saa ihailla Eiffel-tornin kauneutta, toisin kuin Eiffel-tornista itsestään. Ja mikä parasta, Montparnassen torni itse on ainoa paikka Pariisissa, jossa tämä kiistelty rakennus ei varmasti pilaa kaupungin yli jatkuvaa maisemaa.

Blogia kirjoittaa jatkuvaa matkakuumetta poteva perheenisä Keravalta. Nautin reissuista niin Euroopassa, kaukomailla kuin kotimaassakin. Pysy mukana matkassa ja seuraa Lähtöporttia Facebookissa sekä Instagramissa.

Jatka lukemista
2 kommenttia

1 kommentti

  1. Näin se monesti on, että ehkä se kaikkein kuuluisin näköalapaikka ei olekaan se paras, vaan paras on jokin sen kuuluisimman lähellä olevista paikoista, joka puolestaan tarjoaa näkymät kuuluisimmalle paikalle. Ja auringonlasku muuten näyttää todella upealta!

    • Mika / Lähtöportti

      30.8.2022 at 18:04

      Aivan totta. Eiffel-tornia on mukava katsella, mutta se ei oikein Eiffel-tornista itsestään onnistu. 😀 Auringonlasku oli kyllä harvinaisen upea, onneksi pilvet lopulta väistyi auringon tieltä.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ranska

Pariisin mahtipontinen Panthéon

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Ranskan merkittävimpien henkilöiden hautapaikkana tunnettu Panthéon kuuluu Pariisin suuriin nähtävyyksiin. Rakennuksessa käyminen oli jäänyt aiemmilla matkoilla väliin, mutta viimein tänä vuonna pääsin tutustumaan tähän historialliseen maamerkkiin.

Panthéon rakennettiin kuningas Ludvig XV:n aloitteesta Pariisin suojeluspyhimykselle Pyhälle Genevièvelle omistetuksi kirkoksi. Rakennustöiden valmistuminen osui samoihin aikoihin vuonna 1789 alkaneen Ranskan suuren vallankumouksen kanssa. Uudet päättäjät suhtautuivat katoliseen kirkkoon vihamielisesti, joten massiivisesta rakennuksesta tulikin kirkon sijasta suurmiesten hautapaikka. Panthéon on ehtinyt vuosien varrella toimia pariin otteeseen myös kirkkona, mutta se on yhä nykyäänkin Ranskan historian merkittävimpien henkilöiden mausoleumi.

pariisi25_pantheon_14


Istahdimme jo parikymmentä vuotta sitten ohi kulkiessamme Panthéonin portaille ja kolme vuotta sitten suuri kupoli häämötti kauas vuokra-asuntomme ikkunaan. Viimein tämän vuoden kesäkuussa tulee aika astua rakennuksen sisäpuolelle. Ostin pääsyliput netistä, joten pääsemme jonottamatta sisään. Toisaalta lippuluukulle johtava jonokin näyttää kauniista kesäpäivästä huolimatta melko lyhyeltä. Pariisissa on niin paljon nähtävyyksiä, ettei kaikkiin onneksi riitä samanlaista ruuhkaa kuin Eiffel-tornille tai Riemukaarelle. Pääsemme heti aluksi ihailemaan suurta salia, joka näyttää hyvin mahtipontiselta. Tiloissa riittää avaruutta ja korkeutta.

pariisi25_pantheon_02


Panthéonin nimi tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa kaikkien jumalten temppeliä. Latinalaiskorttelissa sijaitsevan rakennuksen yhtenä esikuvana oli Rooman antiikinaikainen Pantheon, jonka julkisivu onkin hyvin samankaltainen.

pariisi25_pantheon_11


Arkkitehti Jacques-Germain Soufflot halusi lisätä rakennukseen Rooman Pantheonista poiketen näyttävän kupolin, jolle haettiin mallia Pietarinkirkosta ja Lontoon St Paulin katedraalista. Panthéonin kupolin huippu oli Eiffel-tornin valmistumiseen saakka koko Pariisin korkein piste.

pariisi25_pantheon_03


Salin poikkeuksellinen korkeus miellytti fyysikko Léon Foucaultia, joka halusi todistaa maapallon pyörimisliikkeen. Hän ripusti Panthéonin kupolista 67 metriä korkean heilurin, jonka päässä oli messinkinen pallo. Heilurin liike ja kiertyminen osoittavat maapallon pyörivän akselinsa ympäri. Nyt paikalla oleva heiluri on jäljitelmä alkuperäisestä ja sen rauhallisia liikkeitä on hauska pysähtyä hetkeksi seuraamaan, vaikkei fysiikan lakeja ymmärtäisikään. Foucault’n alun perin Panthéonissa käyttämä heiluri on esillä Arts et Métiers -museossa Pariisissa.

pariisi25_pantheon_09


Huomio kiinnittyy suuren heilurin lisäksi erikoisiin lasivitriineistä löytyviin nykytaideteoksiin. Sota-ajasta muistuttavat installaatiot ovat Anselm Kieferin käsialaa. Saksalaisen taiteilijan nimi on itselleni tuttu, sillä kirjoitin aikoinaan blogiinkin, kuinka Kieferin suurikokoiset maalaukset olivat mielestäni Bilbaon Guggenheimin vaikuttavimpia teoksia. En silti innostu Panthéoniin toteutetuista installaatioista yhtä paljon. Teokset ovat presidentti Emmanuel Macronin tilaamia töitä. Ne esiteltiin marraskuussa 2020, lähes sata vuotta Panthéonin edellisten taideteosten paljastamisen jälkeen.

pariisi25_pantheon_10


Panthéonin haudat sijaitsevat kellarikerroksen kryptassa, joka on juhlallisuudestaan huolimatta varsin karu paikka. Odotin huomattavasti näyttävämpää toteutusta, mutta keskenään samanlaiset haudat ovatkin vain hyvin pelkistettyjä kivipaasia. Krypta on sokkeloinen tila, jonka haudat sijaitsevat pienissä muutamalle henkilölle varatuissa kammioissa. Nautimme näin helteisenä päivänä tilojen viileydestä.

pariisi25_pantheon_08


Filosofina sekä kirjailijana tunnettu Voltaire on kunniapaikalla ja hänelle on kryptassa jopa oma patsaansa. Vuonna 1778 menehtynyt Voltaire on yksi ensimmäisistä Panthéoniin haudatuista henkilöistä. Panthéon ei ollut Voltairen kuollessa vielä edes valmistunut ja filosofin hauta siirrettiin nykyiselle paikalleen vasta 1791. Osa Panthéoniin haudatuista on päässyt tänne pian kuolemansa jälkeen, mutta on myös monia, jotka on siirretty kunnianosoituksena kryptaan vasta vuosikymmeniäkin myöhemmin.

pariisi25_pantheon_04


Kiertelemme koko hautojen labyrintin ympäri. Käytävillä on kosketusnäyttöjä, joilta voi tutkia kryptan karttaa sekä lukea lisätietoja tänne haudatuista henkilöistä. Esimerkiksi pistekirjoituksen keksijästä Louis Braillesta on kiinnostavaa kuulla. Hautauksia ei ole historian saatossa tehty lainkaan säännöllisesti, vaan lähes puolet kryptan merkkihenkilöistä on päätynyt tänne Napoleonin valtakaudella 1800-luvun alussa. Napoleonin oma hauta on kuitenkin Pariisin Invalidikirkossa.

pariisi25_pantheon_07


Yksi kryptan uusimmista tulokkaista on vuonna 2021 kunnian saanut Joséphine Baker. Viihdetaiteilijana, ihmisoikeusaktivistina sekä sodanaikaisen Ranskan vastarintaliikkeen toimijana tunnettu Baker on meille tuttu hahmo, sillä vierailimme viime vuonna hänen kotimuseossaan Château des Milandesissa. Hänestä tuli kryptan ensimmäinen amerikkalaissyntyinen henkilö sekä ensimmäinen tummaihoinen nainen. Naiset ovat täällä muutenkin vähemmistönä, sillä kunniapaikkoja on jaettu toistaiseksi 76 miehelle sekä vain seitsemälle naiselle. Bakerin hautapaikka on symbolinen, sillä vuonna 1975 kuolleen naisen maalliset jäännökset ovat edelleen Monacon hautausmaalla.

pariisi25_pantheon_06


Panthéonin arvostetuimpiin haudattuihin kuuluvat fyysikot Marie ja Pierre Curie. Pariskunta työskenteli radioaktiivisuuden parissa ja sai yhdessä Nobelin fysiikanpalkinnon vuonna 1903. Pierre kuoli auto-onnettomuudessa, mutta Marie jatkoi tutkimustöitään ja saavutti vielä myös Nobelin kemianpalkinnon. He saivat paikkansa Panthéonissa vuonna 1995.

pariisi25_pantheon_12


Eräästä kammiosta löytyvät kirjallisuuden suurmiesten Alexander Dumas’n, Victor Hugon sekä Émile Zolan hautamuistomerkit. Olen itse lukenut kolmikon tuotannosta vain Dumas’n Kolme muskettisoturia. Matkavinkkinä voisi mainita Pariisin liepeillä sijaitsevan Dumas’n kotimuseon Château de Monte-Criston, jossa en tosin ole vielä itsekään päässyt käymään.

pariisi25_pantheon_05


Palaamme kryptasta takaisin suureen saliin ja ihailemme vielä hetken taideteoksia. Katseeni osuu pois lähtiessämme Saint Denisiä esittävään tauluun. Suomeksi nimellä Pyhä Dionysius tunnettu kirkonmies kuuluu Pyhän Genevièven tavoin Pariisin suojeluspyhimyksiin. Saint Denis koki marttyyrikuoleman ja hänet tunnetaan erityisesti tarinasta, jonka mukaan mies kantoi oman irti lyödyn päänsä hautaansa.

pariisi25_pantheon_13


Panthéonin mieleenpainuvin elämys voisi olla kupolin näköalapaikalta avautuva maisema yli Pariisin. Kupoli oli kuitenkin matkamme aikana suljettu, eikä sitä ole tätä syksyllä kirjoittaessani vielä avattu. Asiasta ei löydy virallista tiedotetta, mutta sulkeminen liittyy käsittääkseni ikävään toukokuiseen tapaukseen, kun nuori nainen teki itsemurhan hyppäämällä tornista alas. Toivottavasti näköalapaikka saataisiin avattua tavanomaisen talvitauon jälkeen taas ensi keväänä.

Lisätietoa löytyy Panthéonin virallisilta nettisivuilta.

Lue myös muita Pariisista kertovia juttujani, kuten Pariisin-viikon monet kokemukset ja 30 nähtävyyttä Pariisissa.

Jatka lukemista

Ranska

Pariisin muodin sydämessä – La Galerie Dior

Julkaistu

-

Kirjoittanut

Kävimme kesän Pariisin-matkallamme La Galerie Diorissa, joka esittelee kuuluisan muotitalon tarinan näyttävällä tavalla. Upeita leninkejä pursuava museo osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi, vaikken aiheesta oikeastaan mitään ymmärräkään.

La Galerie Dior löytyy Pariisin kahdeksannesta kaupunginosasta Champs-Élysées’n ja Seinejoen välistä. Nousemme metroaseman portaita pitkin hienostuneelle Avenue Montaignelle, joka huokuu luksustunnelmaa. Ohitamme muiden muassa Guccin, Ralph Laurenin, Balenciagan, Fendin, Chanelin ja Versacen kiiltävät näyteikkunat, kunnes saavumme numeron 30 kohdalle. Christian Dior perusti muotitalonsa vuonna 1946 tähän osoitteeseen Avenue Montaignen varrelle, ja Diorin lippulaivamyymälä toimii täällä edelleen.

dior_13


Emme onneksi tulleet vaimon ja teini-ikäisten tyttärien kanssa ostoksille, vaan suuntaamme kuvassa näkyvän lippulaivamyymälän naapurissa toimivaan La Galerie Dioriin. Sain idean tästä vierailupaikasta Hipaisuja maapallolla -blogista, ja kohde herätti heti muun perheen kiinnostuksen. Ylellisen muotitalon museo on varsin kohtuuhintainen, sillä aikuisten lipun saa hankittua 16 eurolla. Liput kannattaa ostaa ehdottomasti etukäteen, sillä ennakkoon valittuun aikaan pääsee sisään käytännössä saman tien. Kadun varrelle on saapuessamme kertynyt pitkä jono ilman ennakkolippua saapuneita ihmisiä. Heillä näkyy henkilökunnan lainaamia päivänvarjoja, sillä aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta ja kesäkatu tuntuu polttavan kuumalta.

dior_16


Ilmastoiduissa sisätiloissa on miellyttävän viileää. Siirrymme hissillä kolmanteen kerrokseen, josta selkeästi merkitty vierailureitti alkaa ja etenee vähitellen takaisin kohti pohjakerrosta. Ensimmäiseksi tutustutaan itse Christian Diorin elämäntarinaan, josta kierros jatkuu muotiluomusten äärelle. Kaikki on itselleni uutta, sillä tiedän Diorista vain nimen ja osaan yhdistää hänet oletettavasti hyvin kalliisiin tuotteisiin. Valmistauduin vierailuun lentomatkan aikana katsomalla puhelimeen lataamani elokuvan nimeltä Rouva Harris lähtee Pariisiin. Harmiton tarina kertoo lontoolaisesta leskirouvasta, joka matkustaa ostamaan unelmiensa mekkoa Diorilta. Opin ainakin sen, että tässä merkissä on jotain aivan erityistä hohtoa.

dior_15


Christian Dior syntyi vuonna 1905 Granvillessa Normandian rannikolla, josta varakas perhe muutti Pariisiin. Christian löysi pääkaupungissa intohimon taiteeseen ja perusti isänsä rahallisella avustuksella taidegallerian. Lamakausi vei kuitenkin perheen talousvaikeuksiin 1930-luvun alussa, ja miehen täytyi löytää uusia töitä itsensä elättämiseksi. Christian pääsi piirrostensa ja luonnoksiensa avulla ensin muotisuunnittelija Robert Piquet’n assistentiksi sekä myöhemmin useammaksi vuodeksi töihin Lucien Lelongin muotitaloon. Vuonna 1946 hän oli valmis avaamaan oman yrityksensä.

dior_05


Dior aloitti arvokkaissa Avenue Montaignen tiloissa 85 työntekijän voimin, joten toiminta ei ollut ihan pientä puuhastelua. Muotiluomukset saivat heti alusta alkaen hyvän vastaanoton, kun pian avaamisen jälkeen esitelty New Look -mallisto herätti suurta kiinnostusta. Tuotevalikoima laajeni muun muassa hajuvesiin ja maailmanvalloitus jatkui New Yorkin 5th Avenuelle avatulla myymälällä.

dior_03


Ajankohta uudenlaisen muotitalon perustamiselle oli sikäli otollinen, että Ranska ja koko Eurooppa toipuivat parhaillaan toisesta maailmansodasta. Elämään kaivattiin jälleen iloa ja esimerkiksi muotikuvia näkyi lehdissä entistä enemmän. Diorin toiminta laajeni hurjaa vauhtia ja vuonna 1954 se työllisti jo pelkästään Avenue Montaignen korttelissa yli tuhat ihmistä. Suunnittelijat sekä ompelijat tekivät työtään ja kutsuvieraat saivat ihailla hienoja asuja muotinäytöksissä. Monet aikansa kuuluisimmat naiset ympäri maailman halusivat valita itselleen nimenomaan Diorin mekkoja.

dior_02

 
Herra Dior tunsi paljon taidealan ihmisiä, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluivat esimerkiksi Pablo Picasso, Salvador Dalí, Henri Matisse ja Marc Chagall. Muotisuunnittelija sai työhönsä ideoita taiteesta, mutta hän mainitsi suurimpana inspiraation lähteenään luonnon ja erityisesti kukat. Rakkaus luontoon syntyi jo lapsuudenkodissa Normandiassa. Yllä olevassa kuvassa näkyvässä Granvillen talossa toimii nykyään Christian Diorille omistettu museo.

dior_10


Christian Dior menehtyi sydänkohtaukseen syksyllä 1957 ollessaan 52-vuotias. Museon videotallenteilta jäävät mieleen hautajaiset, joiden aikana tuhannet kaduille kerääntyneet pariisilaiset jättivät hyvästinsä rakastetulle muotisuunnittelijalle. Muotitalon toiminta on jatkunut tuosta eteenpäin taitavien taiteellisten johtajien käsissä.

dior_01


Näyttelystä jää mieleen joitakin merkkipaaluja Diorin muotitalon historiasta. Yksi tällainen oli vuonna 1967 lanseerattu Miss Dior -valmisvaatemallisto, joka toi tuotteet yhä laajemman ostajakunnan saataville. Massatuotetutkaan mekot eivät toki ole Diorilla ihan halpoja, mutta entistä huokeampi, nuorekkaampi ja käytännöllisempi mallisto lisäsi merkin suosiota. Dior aloitti miesten vaatteiden tuotannon vuonna 1970, mutta niitä ei esitellä La Galerie Diorissa lainkaan.

dior_08


Näyttelyn pääpaino on itseoikeutetusti mekoissa, joiden lisäksi esillä on myös joitakin kenkiä ja käsilaukkuja. Hajuvesiäkin pääsisi halutessaan tuoksuttelemaan, mutta paikalle on osunut niin paljon muita ihmisiä, ettemme jää jonottamaan vuoroamme.

dior_04


Kierroksen aikana pääsee kurkistamaan lasilattian lävitse Diorin työhuoneeseen. On mielenkiintoista ajatella, kuinka jostain yrityksestä tulee maailmankuulu ja monesta muusta ei. Minunkin isoisäni oli hyvä räätäli, mutta toiminta jäi pienimuotoiseksi. Harmi ettei Avenue Montaignella näy Matikaisen liikettä Diorin ja Armanin rinnalla.

dior_11

 
La Galerie Dior on toteutettu tyylikkäästi ja paikoitellen myös mahtipontisesti. Kierroksen eräänlaisena kohokohtana jää mieleen sali, jossa esitellään runsaasti asuja useammassa kerroksessa. Seiniin ja kattoon heijastetaan tähtiloistoa ja muuta kuviointia. Taustalla soi musiikki, joten tämä huone on varsin vaikuttava paikka.

dior_14


Näyttelyssä on tietenkin esillä myös maailmankuulujen naisten käyttämiä mekkoja. Dioriin ovat luottaneet esimerkiksi Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Sophia Loren, Elizabeth Taylor ja Rihanna. Kuvassa on prinsessa Dianan käyttämä mekko. Lady Dior -käsilaukut on nimetty juuri Dianan kunniaksi.

dior_09

 
Näyttely on hieno kokonaisuus lukuisine asuineen sekä informatiivisine teksteineen. Kierroksella käy hyvin selväksi Diorin merkitys maailman muodille ja asema ranskalaisen haute couturen yhtenä lippulaivana sekä tärkeänä suunnannäyttäjänä. Esillä on paljon esimerkiksi Maria Grazia Chiurin suunnittelemia asuja. Italialainen Chiuri toimi Diorin taiteellisena johtajana yhdeksän vuoden ajan, kunnes erosi tehtävästä viime toukokuussa. Hänen työtään jatkaa pohjoisirlantilainen Jonathan Anderson.

dior_06

 
Vierailu La Galerie Diorissa on hyvä idea jo siksi, että ikonisella muotitalolla on merkittävä asema ranskalaisessa kulttuurissa. Näyttelyyn tutustuminen tuntui yllättävänkin sykähdyttävältä, joten sitä voi suositella kaikille. Aihe on itselleni kovin vieras, mutta tyylikkäästi toteutetussa näyttelyssä on silti helppo viihtyä. Kokemus lienee vielä huomattavasti antoisampi muodista kiinnostuneille, jolloin asujen yksityiskohdat ja niiden suunnittelijoiden tarinat avautuvat aivan erilaisella tasolla. Kierros päättyy laskeutumiseen kohti uloskäyntiä näyttäviä kierreportaita pitkin.

dior_07

 
Meiltä vierähti varsin laajaksi paljastuneessa museossa pari tuntia. Pariisin toinen vastaava nähtävyys Musée Yves Saint Laurent on remontin vuoksi suljettuna syksyyn 2027 saakka. Tämä museo olisi sujuvaa jatkoa La Galerie Diorille, sillä Yves Saint Laurent toimi uransa alkuvaiheessa Christian Diorin assistenttina. Hän nousi Christianin kuoltua Diorin muotitalon johtoon, ennen kuin erinäisten vaiheiden jälkeen perusti oman yrityksensä. Ehkäpä Musée Yves Saint Laurent kuuluu seuraavan Pariisin-matkamme ohjelmaan.

Lisätietoja löytyy La Galerie Diorin virallisilta nettisivuilta.
Lue myös Lähtöportin muita Pariisi-aiheisia juttuja.

Jatka lukemista

Suosittuja juttuja