Englanti
Pikainen paluu Lontooseen
Käväisin maaliskuun puolivälissä jälleen Lontoossa, kun suuntasin kaverini Teron kanssa jalkapallomatkalle Englantiin. Valioliigaottelun näkeminen oli pääasia, mutta ehdimme nähdä sen lisäksi yllättävän paljon muutakin.
Lontoo tuntuu pari kuukautta aiemmin tehdyn matkan jäljiltä kovin kotoiselta. Terokin on käynyt Lontoossa pari kertaa, joten meillä ei ole suurta tarvetta suunnata tunnetuimmille nähtävyyksille. Saavumme kaupunkiin myöhään lauantai-iltana Birminghamista ja palaamme kotiin maanantaina, joten aikaa Lontoossa kiertelyyn ei jää tällä kerralla valtavasti. Ehdimme silti kokea monenlaista ja käydä parissa pubissakin. Suuntaamme esimerkiksi heti lauantai-iltana sopivasti kohdalle sattuneeseen The Hercules Pillarsiin, jossa vietetään Pyhän Patrickin päivän aattoa irlantilaisen kansanmusiikin ja tumman oluen merkeissä.
Jalkapalloa London Stadiumilla, West Ham–Aston Villa
Matkan teemana on jalkapallo, joten Lontoossa tärkeintä on päästä katsomaan kalenterissa olevaa West Hamin ja Aston Villan kohtaamista. Peli alkaa jo kahdelta sunnuntai-iltapäivällä, joten suunnistamme aamun sateen hälvetessä suoraan metrolla kohti Stratfordin asemaa ja London Stadiumia. Perille kannattaa saapua hyvissä ajoin pahimpien ruuhkien välttämiseksi ja toisaalta jalkapallotunnelmasta on mukava nauttia jo ennen peliä.
London Stadium rakennettiin vuoden 2012 kesäolympialaisia varten, minkä jälkeen sitä on käytetty muun muassa jalkapallo-otteluiden, yleisurheilukilpailujen ja konserttien tapahtumapaikkana. West Ham pelaa London Stadiumilla nyt kahdeksatta kauttaan. Kapasiteetti on seuran aiempaan Upton Park -stadioniin verrattuna huomattavasti suurempi, mutta tunnelma kärsii kauas nurmesta jäävistä katsomoista. Lisäksi molemmissa päätykatsomoissa on suuret terassialueet, joita ei jalkapallo-otteluiden anniskelurajoitusten vuoksi voi kuitenkaan pelien aikana käyttää.
Moni suomalainen jalkapallofani haaveilee Englannin Valioliigan otteluiden näkemisestä paikan päällä. Edellinen oma kokemukseni Lontoossa on Tottenhamin ottelusta vain paria kuukautta aiemmin. Lippujen saatavuus vaihtelee huomattavasti sen mukaan, minkä joukkueen kotiotteluun on pyrkimässä. Tässä suhteessa West Ham on helpoimmasta päästä, sillä ainakin piippuhyllyn paikkoja on monesti saatavilla ilman seuran jäsenyyden hankkimista. Lippujen ostaminen vaatii vain ilmaisen rekisteröitymisen West Hamin verkkosivuille. Otteluajankohdan lähestyessä tarjolle tulee myös kausikorttilaisten myyntiin vapauttamia ticket exchange -lippuja.
Paikkamme ovat pitkän sivun keskellä ja näkymä kentälle on oikein hyvä, vaikka istummekin suuren stadionin ylimmällä rivillä. Kahden laadukkaan Valioliigajoukkueen tasainen kohtaaminen on viihdyttävää katseltavaa, joskin tunnelma jää edellispäivänä koettuun Wolverhamptonin spektaakkeliin verrattuna melko laimeaksi. Hienoimpia hetkiä koetaan heti joukkueiden astellessa kentälle, kun katsomossa kajahtaa West Hamin ikoninen tunnuskappale I’m Forever Blowing Bubbles. Ilmassa leijuvat saippuakuplat luovat kontrastia West Hamin maineelle karskien satamajätkien joukkueena. Kuplia nousee ilmoille myös kotijoukkueen maalien jälkeen sekä toisen puoliajan alussa.
West Ham siirtyy vajaan puolen tunnin kohdalla johtoon, kun hyökkääjä Michail Antonio huudattaa kotiyleisöä komealla syöksypuskulla. Sama mies iskee toisella puoliajalla uudelleen, mutta maali hylätään videotarkistuksen jälkeen käsivirheenä. Vierailija Aston Villan otteet paranevat pelin edetessä ja lopulta italialaisvahvistus Nicolò Zaniolo tasoittaa. Aivan viime hetkille saadaan draamaa, kun West Ham survoo pallon väkisin maaliviivan ylitse ja katsomossa juhlitaan jo voittoa. Hymy kuitenkin hyytyy, kun tämäkin osuma hylätään pitkän videoiden pyörittelyn jälkeen käsivirheenä. Kotivoitto olisi nostanut tunnelman korkeammalle, mutta tasapeli 1–1 on pelitapahtumiin nähden ihan oikeutettu lopputulos.
Rosoinen Brick Lane
Siirrymme pelin jälkeen bussilla syvällä Itä-Lontoossa sijaitsevalta stadionilta hieman keskustaan päin. Päädymme trendikkään rähjäiselle Brick Lanelle, jossa kävin pikaisesti edelliselläkin Lontoon-matkallani. En suoranaisesti ihaile tätä katua, mutta persoonallinen alue kiehtoo silti mieltäni ja tiedän että sinne palaaminen onnistuu sujuvammin kaverin kanssa kuin perhematkalla. Ilta on jo hämärtymässä ja sunnuntaimarkkinoiden viimeisiä kojuja puretaan pois näkyvistä. Pysähdymme heti aluksi huippusuosittuun Beigel Bake -leipomoon ostamaan pientä evästä. Naapurissa toiminut perinteinen kilpailija Beigel Shop on sulkenut yllättäen ovensa helmikuussa.
Brick Lanen maamerkkeihin kuuluu Truman Breweryn rakennus, jossa toimi aikoinaan Lontoon suurin panimo. Oluttuotanto loppui jo vuosia sitten, mutta nykyään samoissa tiloissa voi käydä vaikkapa ostoksilla tai syömässä. Ruokaa on tarjolla monen muunkin oven takana. Brick Lane on oikea bangladeshilaisten ja intialaisten ravintoloiden keskittymä. Sisäänheittäjät esittävät kilpailevia tarjouksia ja lopulta mekin täytämme vatsamme curryntuoksuisessa ravintolassa.
Rosoisen katutaiteen mekkana tunnettu Brick Lane on värikäs väylä, jonka varrella riittää katseltavaa. Pysähtelemme valokuvaamaan hienoimpia teoksia, mutta joukkoon mahtuu myös vähemmän viehättävää sotkua. Palaan joskus myöhemmin Brick Lanen tunnelmiin eri julkaisussa, jossa kerron tämän kadun lisäksi myös Notting Hillin Portobello Roadista sekä Camden Townin vilkkaasta pääkadusta Camden High Streetistä.
Kävelyä Thamesin rannoilla
Suunnistamme Brick Lanelta vähemmän kiinnostavan alueen halki kohti Thames-joen rantaa. Ohitamme Tower of Londonin muurit aivan kuten kolmella aiemmallakin Lontoon-matkallani. Toivon ehtiväni seuraavalla kerralla linnan sisäpuolellekin. Nyt kävelemme joka tapauksessa aina yhtä komealle Tower Bridgelle.
Sillalla on ilahduttavasti vähemmän ihmisiä kuin viimeksi uudenvuodenpäivänä, mutta tunnelmaa laskee ajoradalla sattunut onnettomuus. Autoilija on törmännyt pyöräilijään, jonka apuna on jo koko joukko pelastushenkilökuntaa. Emme jää pällistelemään tilannetta, vaan nautimme jokimaisemista.
Tower Bridgeltä kannattaa laskeutua joen eteläpuolella kulkevalle The Queens Walk -kävelytielle, jonka varrelta kelpaa ihailla vastarannan pilvenpiirtäjiä. Kävelin edellisellä matkalla täsmälleen samaa reittiä, mutta nyt on huomattavasti väljempää ja poutaisempaa sekä hieman lämpimämpääkin. Eletään Pyhän Patrickin päivän iltaa, joten odotan näkeväni vihreäksi valaistuja maamerkkejä. Niitä tulee kuitenkin vastaan vain hyvin vähän, näyttävimpänä museoitu sotalaiva HMS Belfast.
Kävelyreitti ei jatku London Bridgen ohittamisen jälkeen heti rantaa pitkin. Mielessäni on ollut vierailu perinteikkäällä Borough Market -ruokatorilla, mutta aukioloajat eivät osu tälläkään reissulla yhteen päiväohjelmien kanssa. Viereinen Borough Yards ravintoloineen ja kauppoineen olisi vielä avoinna, mutta palaamme nyt mieluummin tilaisuuden tullen joen rantaan.
Ylitämme Thamesin tuttua Millennium Bridgeä pitkin. Näkymä kävelysillalta kohti suoraan edessä kohoavaa St Paulin katedraalia on yksi suosikkinäkymistäni Lontoossa. Toki myös maisema sillalta joelle päin on komea.
Kuvauksellinen Neal’s Yard
Meille jää vielä lähtöpäivänä muutama tunti aikaa kierrellä kaupungilla. Suuria suunnitelmia ei ole, emmekä kaipaa mitään erityisiä nähtävyyksiä. Päätämme kurkata sopivasti vastaan tulevalle Neal’s Yardille, josta olen nähnyt houkuttelevia valokuvia. Värikäs sisäpiha onkin poikkeuksellisen kuvauksellinen.
Neal’s Yardia ympäröi joukko yrityksiä, joista saa jotain herkullista syötävää tai juotavaa. Jatkamme tällä kertaa pian eteenpäin, mutta katselen vaihtoehtoja mahdollista seuraavaa Lontoon-matkaa ajatellen. Esimerkiksi aamiaisravintola 26 Grains, leipomo St. John ja viinibaari Casanova & Daughters näyttävät mukavilta. Pihan tunnetuin yritys lienee kauneus- ja hyvinvointituotteita myyvä Neal’s Yard Remedies, joka on kasvanut täältä maanlaajuiseksi ketjuksi.
Eloisa Covent Garden
Neal’s Yardilta on lyhyt kävelymatka ostosalue Covent Gardenin sydämessä sijaitsevalle kauppahallille. Sen edustalla esiintyvä katutaiteilija on juuri saanut jonglööriesityksensä täyteen vauhtiin ja tunnelma on mukavan leppoisa. Covent Garden on turistivetoisuudestaan huolimatta varsin viihtyisä paikka.
Covent Gardenin kauppahalli on lähes kaksisataavuotias rakennus, josta elintarvikekauppiaat ovat saaneet väistyä muun liiketoiminnan tieltä jo kauan sitten. Kauppahallin Apple Marketissa on tarjolla maanantaisin antiikkia ja muina viikonpäivinä erityisesti käsitöitä. Sekä Apple Marketin että saman katon alta löytyvän East Colonnade Marketin käytäviä reunustavat monenlaiset merkkiliikkeet, eikä näillä kulmilla tarvitse kulkea nälkäisenä tai janoisena.
Pidimme vuodenvaihteen perhematkalla erityisesti suuren kauppahallin vierestä löytyvästä Jubilee Marketista, jonka kirpputorimaisista kojuista löytyi lapsillekin mieluisia matkamuistoja sekä muuta pientä edullista ostettavaa. Täälläkin maanantai on antiikkipäivä, tiistaista perjantaihin tarjolla on sekalaista tavaraa ja viikonloppuisin Jubilee Marketista voi löytää taidetta sekä käsitöitä.
Kiinnostava London Transport Museum
Meillä olisi vielä jäljellä puolitoista tuntia aikaa ennen lähtöä kohti Stanstedin lentokenttää, mutta Covent Gardenin ostosmahdollisuudet eivät innosta, eikä tässä vaiheessa viitsisi enää lähteä kovin kauas muuallekaan. Ratkaisuksi löytyy kauppahallien kulmalla näkyvä London Transport Museum, jonne suuntaamme spontaanilla päätöksellä. Tero on käynyt samassa museossa monta vuotta sitten ja muistan itse kiinnittäneeni liikennevälinemuseoon ohimennen huomiota edellisellä Lontoon-matkallani.
London Transport Museum esittelee kaupungin julkisen liikenteen historiaa mielenkiintoisella tavalla. Esillä on esimerkiksi busseja ja metrovaunuja eri aikakausilta. Erityisesti vuonna 1863 avatun maailman vanhimman metroverkoston historia on todella kiehtova. Vajaa puolitoistatuntinen osoittautuu aivan liian lyhyeksi vierailuajaksi, vaikka ehdimmekin kiertää näyttelyn jollakin lailla läpi. Tänne täytynee siis palata joskus uudelleen! London Transport Museumista on tulossa oma erillinen blogijulkaisunsa myöhemmin tämän vuoden aikana.
Loputtomien mahdollisuuksien kaupunki
Kävin Lontoossa vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, mutta sitten kuluikin kaksikymmentä vuotta ennen kuin suuntasin seuraavan kerran Thamesin rannoille. Kun uusi Lontoon-matka vihdoin viime vuodenvaihteessa toteutui, en olisi uskonut palaavani samaan kaupunkiin vain paria kuukautta myöhemmin. Olen aina ymmärtänyt läntisen Euroopan suurimman kaupungin monipuolisuuden, mutta Lontoon varsinainen viehätys alkaa aueta itselleni vasta nyt.
Kansainvälisen metropolin vaihtelevissa kaupunginosissa on jotain kiehtovaa ja tekemistä riittäisi laidasta laitaan. Omalla listallani on nyt näiden reissujen jälkeen yhä parisenkymmentä aktiviteettia tai kohdetta, jotka odottavat tulevia Lontoon-matkoja. Ihan muutamassa kuukaudessa uutta Lontoon-reissua ei ole nyt tiedossa, mutta toivottavasti tällä vuosikymmenellä kuitenkin.
Englanti
Lontoon kuninkaallinen Kensingtonin palatsi
Tutustuimme viime talven Lontoon-matkalla Kensingtonin palatsiin, joka on yksi Britannian kuningasperheen residensseistä. Osa palatsista on kuninkaallisten yksityiskäytössä, mutta museoiduissa tiloissa riittää mukavasti nähtävää matkailijoille.
Palatsi sijaitsee laajan Kensington Gardens -puiston laidalla Länsi-Lontoossa. Ulkoapäin suhteellisen vaatimaton rakennus on toiminut vuosisatojen varrella lukuisten Britannian kuninkaallisten kotina. Usein nostetaan esiin erityisesti pitkään hallinnut kuningatar Viktoria, joka syntyi Kensingtonin palatsissa ja vietti siellä koko lapsuutensa.
Walesin prinsessa Diana ja prinssi Charles muuttivat Kensingtonin palatsiin mentyään naimisiin ja asuivat siellä suurimman osan avioliitostaan. Prinssi William ja prinsessa Catherine perheineen viihtyivät täällä vakituisesti vuoteen 2022, kunnes halusivat muuttaa rauhallisempaan ympäristöön lastensa kasvatusta ajatellen. Kensingtonin palatsi on yhä perheen virallinen asunto silloin, kun he oleskelevat Lontoossa. Palatsissa on nykyään useita kuninkaallisten ja aatelisten asuntoja sekä toimistoja.
Hankin pääsyliput ennakkoon Kensington Palacen virallisilta nettisivuilta. Saavumme paikalle koleana joulukuun lopun päivänä, jota pilvien välistä pilkottava aurinko ajoittain lämmittää. Sisäänkäynnille on kertynyt näin lomasesongilla jonoa, joka etenee onneksi suhteellisen nopeasti. Sisätilat tuntuvat talvivaatteet päällä kovin lämpimiltä. Vierailijat pääsevät tutustumaan kolmeen erilaiseen palatsin osaan, joissa saa kierrellä omaan tahtiin. Meillä kuluu palatsissa noin puolitoista tuntia.
Viktorian kuninkaallinen lapsuus
Kiipeämme portaat ylempään kerrokseen ja aloitamme palatsiin tutustumisen kuningatar Viktorialle omistetusta näyttelystä. Päädymme ensimmäisenä jalokivihuoneeseen. Esillä on kuningatar Viktorian arvokkaita koruja, jotka hän sai lahjaksi puolisoltaan prinssi Albertilta. Täältä löytyy esimerkiksi tiara, smaragdikaulakoru sekä korvakoruja.
Siirrymme huoneisiin, jotka johdattavat yhden Euroopan historian merkittävimmän monarkin lapsuuteen. Kuningatar Viktoria syntyi täällä Kensingtonin palatsissa toukokuussa 1819. Hän oli syntyessään kruununperimysjärjestyksessä viidentenä, mutta kun Viktorian isä sekä kaikki sedät menehtyivät, päätyi nuori nainen valtaistuimelle vain 18-vuotiaana. Hän muutti tuolloin hoveineen Kensingtonista Buckinghamin palatsiin sekä vietti jatkossa osan vuosistaan myös Windsorin linnassa.
Kansa epäili kokemattoman kuningattaren kykyjä, mutta Viktoria osoitti pätevyytensä ja nousi vuosien kuluessa erittäin suosituksi hallitsijaksi. Hän johti Yhdistynyttä kuningaskuntaa kuolemaansa saakka eli peräti 63 vuoden ajan. Avioliitto Albertin kanssa oli onnellinen ja pari sai yhdeksän lasta, jotka menivät aikanaan naimisiin ulkomaalaisten kuninkaallisten kanssa. Viktoriaa voikin pitää eräänlaisena Euroopan äitihahmona, sillä esimerkiksi nykyisistä valtionpäämiehistä Ison-Britannian Charles III, Espanjan Felipe VI, Ruotsin Kaarle XVI Kustaa, Norjan Harald V sekä Tanskan Frederik X ovat kaikki hänen jälkeläisiään.
Kodikkaat huoneet henkivät Viktorian lapsuusvuosien tunnelmaa. Huonekalut, matot ja tapetit ovat tarkkaan valittuja jäljitelmiä, sillä alkuperäiset eivät ole säilyneet. Nähtävillä on monenlaisia kauniita esineitä sekä pienoismalleja. Tähän aikaan vuodesta paikalle on tietenkin koristeltu myös joulukuusi. Huoneet ovat melko pieniä ja käyvät turistimäärän vuoksi ajoittain ahtaiksi. Saatavilla on yksityiskohtaistakin tietoa Viktorian elämästä ja esillä on hänelle kuuluneita tavaroita. Viktoria vietti täällä lapsuuttaan lähinnä naispuolisten sukulaistensa ympäröimänä.
Näemme myös huoneen, jossa Viktoria syntyi. Viktorian vanhemmat eli Kentin herttuapari matkusti viime hetkellä Saksasta Lontooseen, jotta lapsi syntyisi Englannissa. Ylpeä isä kertoi synnytyksen jälkeen sievästä pikku prinsessasta, joka on pullea kuin peltopyy.
Kuningattaren valtiosalit
Siirrymme palatsin seuraavaan siipeen ja vielä varhaisempien monarkkien maailmaan. Kuningattaren valtiosalit vievät aikamatkalle Kensingtonin palatsin syntyvaiheisiin. Vilhelm III Oranialainen ja Maria II nousivat niin kutsutun mainion vallankumouksen seurauksena Englannin yhteishallitsijoiksi tilanteessa, jossa maan poliitikot halusivat kruunun protestanttien haltuun.
Uusi hallitsijapariskunta etsi vuonna 1689 itselleen asuntoa, ja he löysivätkin sopivan rauhallisessa ympäristössä sijainneen kartanon. Vilhelm kärsi pahasta astmasta, ja pienessä Kensingtonin kylässä riitti kuninkaalle raikasta ilmaa hengitettäväksi. Kartanoa laajennettiin huomattavasti, jotta siitä saatiin kuningasparille kelpaava palatsi. Lontoo on sittemmin kasvanut, eikä Kensingtonin palatsin sijaintia voi enää pitää kovin syrjäisenä.
Palatsin kuningattaren siipi rakennettiin alun perin juuri Maria II:n käyttöön. Hän ehti nauttia asunnosta ainoastaan viitisen vuotta, kunnes kuoli isorokkoon vain 32-vuotiaana. Vilhelmille kävi kalpaten vuonna 1702, kun hän putosi hevosen selästä ja menehtyi lopulta vammoihinsa täällä Kensingtonin palatsissa.
Kuninkaan valtiosalit
Jatkamme matkaa kuningattaren valtiosaleista kuninkaan siipeen. Huomio kiinnittyy heti aluksi upeaan portaikkoon. Tilat ovat kaikin puolin näyttävämpiä kuin juuri näkemässämme kuningattaren siivessä, joka alkaa tuntua tähän verrattuna melko vaatimattomalta. Syy löytyy ennen kaikkea siitä, mitä aikakautta nämä museoidut siivet edustavat.
Edellä mainitut Vilhelm III Oranialainen ja Maria II kuolivat lapsettomina, jolloin kruunu periytyi Marian sisarelle Annalle. Annan jälkeen alkoi Yrjöjen aikakausi, kun valta siirtyi saksalaiselle Hannover-suvulle. Yrjö I aloitti palatsin uudistamisen rakennuttamalla useita mahtipontisia huoneita, kuten kuvassa näkyvän kupolihuoneen. Kuninkaan valtiosalit on sisustettu kuvaamaan seuraavan Yrjön eli Yrjö II:n valtakautta 1727–1760.
Ylellisten huoneiden kimallus heijastelee Yrjö II:n ja kuningatar Carolinen elämäntapaa, johon kuuluivat hovissa usein vietetyt hienot juhlat. Täällä nautittiin oopperasta ja muusta musiikista, muodista sekä monenlaisesta taiteesta. Yrjö II on jäänyt viimeiseksi Britannian hallitsijaksi, joka asui Kensingtonin palatsissa oman valtakautensa aikana. Pitkänomaisen galleriahuoneen seinää koristavat nykyään tummasävyiset maalaukset.
Palatsin puutarhat ja Kensington Gardens
Käväisemme palatsivierailun päätteeksi matkamuistomyymälässä, mutta jätämme vilkkaan ja ahtaalta näyttävän kahvilan väliin. Palatsin omat puutarhat eivät ole talvella parhaimmillaan, joten niihin tutustuminen jää lyhyeksi. Palatsia reunustavat kukkaistutukset olisikin mukava nähdä johonkin toiseen vuodenaikaan.
Poistumme palatsin alueelta avaraan Kensington Gardensin puistoon. Se muodostaa yhdessä Hyde Parkin kanssa Lontoon keskustan suurimman viheralueen. Kensington Gardens ja Hyde Park ovat niin tiiviisti kiinni toisissaan, että kävijä tuskin ymmärtää siirtyvänsä rajana toimivan autotien ylittäessään puistosta toiseen. Olen ehkä itsekin jollakin aiemmalla matkalla Hyde Parkissa kävellessäni käynyt tietämättäni myös Kensington Gardensissa. Katselemme lammen ympärille kerääntyneitä joutsenia ja hanhia. Mieleen jäävät myös monet oravat, joita vapaaksi päästetyt koirat ajavat innokkaasti takaa.
Lontoossa riittää nähtävyyksiä joka makuun, joten vierailukohteiden valinta saattaa olla vaikeaa. Minulle Kensingtonin palatsiin tutustuminen oli mielenkiintoinen kokemus, ja sitä on helppo suositella varsinkin kaikille Britannian kuninkaallisesta historiasta kiinnostuneille.
Englanti
Mielenkiintoinen London Transport Museum
Kävin edellisellä Lontoon-matkallani kaupungin liikennevälinemuseossa, joka osoittautui todella mielenkiintoiseksi paikaksi. Museossa voi tutustua menneen ajan julkisiin kulkuvälineisiin ja esimerkiksi maailman vanhimman metroverkoston historiaan.
Suunnittelen yleensä matkojani melko huolellisesti, mutta tämä museovierailu on hyvin spontaani ratkaisu. Meille jää puolitoista tuntia ylimääräistä aikaa ennen lentokentälle lähtöä, jolloin päätämme astua sopivasti kohdalle osuvaan museoon. London Transport Museum sijaitsee Covent Gardenin vilkkaan kauppahallin naapurissa ja vain kivenheiton päässä monista West Endin teattereista, joten perille päästäkseen ei tarvitse suunnistaa syrjäkylille.
Museon nettisivuilla kerrotaan, että sisäänpääsyyn tarvitaan lipun lisäksi ennakkoon varattu vierailuaika. Tämä saattaa pitää vilkkaampina ajankohtina hyvinkin paikkansa, mutta me pääsemme maaliskuisena maanantaina lipunmyyntitiskin kautta jonottamatta sisään. London Transport Museumin pääsyliput ovat vuosipasseja, eli niillä pääsisi takaisin museoon niin monta kertaa kuin vuoden aikana ehtii. Museo on avoinna joka päivä joulua lukuun ottamatta. Kohde sopii hyvin koko perheelle ja meidänkin vierailumme aikaan paikalla pyörii ryhmä innokkaita päiväkotilaisia. Pieniä lapsia varten löytyy kaksikin hauskannäköistä leikkialuetta.
Aloitamme näyttelyyn tutustumisen yläkerrasta. Julistenäyttely Global Poster Galleryssa olisi juuri alkamassa opastettu kierros, mutta emme malta jäädä kuuntelemaan sujuvaa selostusta. Siirrymme sen sijaan tutkimaan vanhoja metrovaunuja. Niiden sisällä voi aistia kuinka esimerkiksi materiaalit ja kyltit kuvastavat aina omaa aikaansa.
Museon mielenkiintoisin anti liittyy omasta mielestäni nimenomaan metron historiaan. Lontoon metro on ollut toiminnassa jo vuodesta 1863 lähtien, joten se on koko maailman vanhin. Esillä on esimerkiksi metrojunia vetänyt höyryveturi vuodelta 1866.
On hauskaa seurata animaatiota, joka kuvaa metroverkoston laajenemista vuodesta toiseen. Metrokartan katselemisesta saa sitä enemmän irti, mitä paremmin kaupungin tuntee. Esillä on myös painettuja karttoja eri aikakausilta.
Lueskelen museossa tietoa metrotunneleiden kaivamisesta sekä siitä, kuinka liukuportaiden keksiminen on helpottanut liikkumista. Lontoossa on silti edelleen joitakin syvälle maan alle rakennettuja asemia, joiden laitureille pääsee ainoastaan vanhaan tapaan hissillä tai portaita pitkin. Mieleeni tulee Russell Squaren asema, jota käytin tälläkin Lontoon-matkalla. Museossa käsitellään menneisyyden vastapainoksi myös tulevaisuutta, sillä esillä on tietoa vaikkapa lippujärjestelmien kehittämisestä.
Vanhat metrovaunut ja bussit ovat todella kiehtovia, sillä ne kertovat omalla tavallaan tarinoita Lontoon historiasta. Nautin matkoillani suuresti siitä, kuinka julkista liikennettä käyttämällä pääsee aistimaan paikallisten ihmisten jokapäiväistä elämää ja arkea. Monet Lontooseen sijoittuvat muistoni liittyvätkin liikennevälineisiin. Mikä olisikaan lontoolaisempaa kuin punainen kaksikerroksinen bussi, jonka jarrut kirskuvat sateisella kadulla? Kaikki kaupungissa käyneet muistavat varmasti myös metroissa toistuvan mind the gap -kuulutuksen.
Lontoon kaduilla on liikkunut entisaikaan myös raitiovaunuja. Ensimmäinen hevosvetoinen raitiovaunu aloitti toimintansa pari vuotta ennen metron valmistumista, mutta vetojuhdaksi vaihtui pian höyrymoottori. Myöhemmin raitiovaunut alkoivat kulkea sähköllä ja rinnalle tulivat myös johdinautot. Raitiovaunujen merkitys supistui kasvavan metroverkoston ja joustavammin kulkevien bussien vuoksi, joten raitiovaunuliikenne lakkautettiin kokonaan vuonna 1952. Nykyään Lontoossa operoi jälleen raitiovaunuja, mutta niiden vaikutus koko kaupungin liikenteeseen on kovin pieni, sillä linja kulkee kaukana keskustan eteläpuolella.
Osa näyttelystä kertoo julkisen liikenteen työntekijöiden tehtävistä maailmansotien aikana. Kuvassa oikealla näkyvä linja-auto muokattiin normaalista käytöstä niin sanotuksi taistelubussiksi, jolla kuljetettiin ensimmäisen maailmansodan sotilaita rintamalle. Metrotunneleilla on puolestaan ollut tärkeä rooli suojapaikkana, sillä ihmiset ovat sotien aikana paenneet pommituksia maan alle. Mieleeni jäävät seinille asetellut valokuvat Kiovasta ja Harkovasta, joissa nykypäivän ukrainalaisten on täytynyt etsiä samalla tavoin turvaa metroasemilta.
On kiinnostavaa tutustua Lontoon julkisen liikenteen graafisen ilmeen historiaan. Kylttien, opasteviittojen ja karttojen täytyy olla todella selkeitä, sillä ne ohjaavat päivittäin tuhansittain erilaisia matkustajia. Varsinkin metrokylttien ajaton design kuuluu Lontoon ehdottomiin tunnusmerkkeihin. Pyöreään metrotunnukseen on tehty viimeksi kuluneiden sadan vuoden aikana vain pientä hienosäätöä. Kirjasintyyppi on nimetty kehittäjänsä Edward Johnstonin mukaan.
Museon tilat ovat verrattain pienet, joten sisälle ei mahdu kovin suurta määrää erilaisia vaunuja tai busseja. London Transport Museumiin kuuluukin myös syrjemmällä Länsi-Lontoossa sijaitseva Acton Depot, jonne on koottu huomattavasti laajempi valikoima liikennevälineitä sekä muita museoesineitä. Ensisijaisesti varastointiin tarkoitettu Acton Depot on avoinna vain joinakin viikonloppuina vuodessa, joten siellä vierailemista voi olla hankalaa ajoittaa Lontoon-matkan yhteyteen.
Käytettävissämme olleet puolitoista tuntia kuluvat liian nopeasti, vaikka ehdimmekin saada museosta hyvän käsityksen. Sopiva vierailuaika riippuu aina omista mieltymyksistä, mutta itse varaisin tänne mielelläni vähintään kaksi tai miksei kolmekin tuntia. Aikamme alkaa loppua, joten kiirehdimme museon viimeisen osan halki kohti vaatenaulakkoa ja uloskäyntiä. Niinpä kahvila ja kauppa jäävät meiltä näkemättä. Kaupasta saisi ostaa vaikkapa metron penkkien verhoilussa käytetystä kierrätysmateriaalista tehtyjä laukkuja ja muita tuotteita. Jos oikein innostuu, voi kotiinsa tilata jopa samalla materiaalilla verhoillun sohvan.
London Transport Museum tutustuttaa sekä vanhoihin liikennevälineisiin että koko kaupungin historiaan. Lontoon kasvaminen suureksi metropoliksi ei olisi ollut mahdollista ilman toimivaa julkista liikennettä, jonka avulla työpaikat ovat tehokkaasti saavutettavissa suhteellisen kaukanakin sijaitsevista kodeista käsin. Vaikka päädyinkin museoon sattumalta, olisi tämän kohteen väliin jättäminen ollut virhe. Nautin vierailusta ja voisin palata tähän museoon toistekin.
Lisätiedot museosta löytyvät London Transport Museumin omilta nettisivuilta.
-
Espanja2 vuotta sitten
Ihmeellinen El Torcal de Antequera
-
Suomi2 vuotta sitten
Hiihtoloma Syötteen laduilla
-
Itävalta1 vuosi sitten
Alppimaisemia kesäisessä Seefeldissä
-
Huvipuistot2 vuotta sitten
Huvipuistokokemus – Disneyland Park Paris
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Ensikertalaisen Los Angeles – 10 kohdetta
-
Italia1 vuosi sitten
Cinque Terre – 5 kuvankaunista kylää
-
Saksa2 vuotta sitten
Berliinin muuria etsimässä
-
Yhdysvallat2 vuotta sitten
Los Angelesin kiehtova Venice
-
Italia1 vuosi sitten
Patikkaretkellä Cinque Terressä
-
Ranska2 vuotta sitten
30 nähtävyyttä Pariisissa
-
Yhdysvallat1 vuosi sitten
Tarunhohtoinen Hollywood
-
Espanja2 vuotta sitten
Kaksien kasvojen Torrox
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
18.4.2024 at 20:30
Bangladeshlainen ravintola kuulostaakin kiinnostavalta, vaikka todellisuudessa lienevät hyvin lähellä intialaisia, kuten nepalilaisetkin ravintolat ovat. Lontoo tosiaan on monipuolinen kaupunki ja näyttää iltavalaistuksessa todella hienolta!
Mitä mieltä olet muuten tuosta videotarkastuksen käyttämisestä jalkapallosta?
Mika / Lähtöportti
18.4.2024 at 22:26
Kyllä bangladeshilainen, intialainen ja nepalilainen ruoka muistuttavat paljon toisiaan, vaikka joitakin omia erikoisuuksia onkin. Ainakin Brick Lanen perusteella jäi tällainen mielikuva. En tiedä miten käsitys muuttuisi noissa maissa paikan päällä.
Videotarkastukset ovat mielestäni hyvä asia, koska yksittäinen tilanne, kun kyseessä on maalin hyväksyminen/hylkääminen, rankkari tai ulosajo, ratkaisee jalkapallo-ottelussa niin paljon. Monta tuomiota on saatu tämän ansiosta oikaistua, vaikka virheille ja tulkinnoille on edelleen tilaa. Systeemissä on yhä paljon kehitettävää, jotta se olisi sujuvampi. Italiassa nuo hoidetaan yleensä suhteellisen nopeasti, kun taas Englannissa peli tuntuu aina pysähtyvän pitkäksi aikaa ja tuomareiden välisessä kommunikaatiossakin on ollut joskus suuria ongelmia. Mielenkiintoista seurata, miten teknologia kehittyy jatkossa. Ikävin puoli videotarkastuksissa on se, ettei voi olla varma maalin hyväksymisestä ennen kuin peli on lähtenyt keskiympyrästä uudelleen käyntiin.